ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" квітня 2020 р. справа № 300/156/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Могили А.Б., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківське управління виробничо-технологічної комплектації" до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Івано-Франківська міська рада про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Івано-Франківське управління виробничо- технологічної комплектації" звернулося в суд із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про визнання дій щодо кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації за період до набрання чинності рішення Івано-Франківської міської ради №215-6 від 08.07.2016 протиправними, зобов`язання утриматися від застосування при визначенні коефіцієнта індексації нормативно грошової оцінки показників індексів споживчих цін за 2014, 2015 та 2016 роки.
Позовні вимоги мотивовано тим, що Приватне акціонерне товариство "Івано-Франківське управління виробничо-технологічної комплектації" є користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:20:006:0226 по вул.Левинського, 2-А, загальною площею 2,5878 га. Згідно відповіді відповідача від 26.11.2019, розрахунок нормативної грошової оцінки на території міста Івано-Франківська проводиться на підставі рішення Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 №215-6, та встановлено, що середня вартість 1 кв.м земель міста становить 233,25 грн./м.кв. Коефіцієнт індексації НГО земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки. А в даному випадку, станом на 01.01.2019 застосовано коефіцієнти: 1,249 (2014)Ч1,433(2015) Ч 1,06 (2016) Ч 1,0 (2017) Ч 1,0 (2018)=1,897. Відповідно до п.8 рішення Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 №215-6, вважати таким, що втратили чинність рішення від 10.07.2008 Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська , від 25.06.2011 №248-Х/1 Про внесення змін до рішення сесії міської ради від 10.07.2008 та рішення 54 сесії Івано-Франківської міської ради від 19.05.2015 №1733-54 Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська . Тобто, до введення в дію 01.01.2017 рішення від 08.07.2016 №215-6, було чинним рішення міської ради від 19.05.2015 №1733-54. Таким чином, позивач вважає протиправним дії відповідача із застосування при визначенні коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки показників індексів споживчих цін за 2014 та 2015 роки, що передували даті набрання чинності рішення міської ради від 19.05.2015 №1733-54. Вважав, що відповідач повинен був керуватися коефіцієнтами індексації нормативної грошової оцінки за 2016, 2017 та 2018 роки. Просив позов задовольнити.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву. Проти заявлених позовних вимог заперечив, вказавши, що кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки. З моменту набрання чинності рішення ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації. Згідно технічної документації на титульному аркуші, пояснювальній записці до технічної документації вказана дата 2014 рік, в силу абз.5 ч.1 ст.1 Закону України Про оцінку землі і є датою проведення нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська, а тому саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки. Вказав, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому безпідставними є позовні вимоги позивача. Просив в задоволенні позову відмовити.
Згідно пояснень третьої особи, Івано-Франківська міська рада вважає вимоги позивача безпідставними та такими що не підлягають задоволенню. Рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель м.Івано-Франківська прийнято Івано-Франківською міською радою 21.03.2014 за №1379-43. Цього ж року виготовлено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель у межах міста Івано-Франківська. Нормативна грошова оцінка земель проведена станом на 01.01.2014. Таким чином, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки, а не з моменту введення в дію нормативної грошової оцінки. Сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком. Вважає, що відповідачем правомірно застосовано коефіцієнти індексації за 2014 рік, тобто саме від дати проведення нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська. Як наслідок, в задоволенні позову слід відмовити.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.02.2020 позовну заяву залишено без руху.
Згідно ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.02.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11.03.2020 відмовлено в задоволенні клопотання Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про розгляд адміністративної справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про залучення третьої особи задоволено. Залучено до участі в справі Івано-Франківську міську раду в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
Суд, у відповідності до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, письмові пояснення викладені у заявах по суті справи, зазначає наступне.
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 29.11.2019 Приватне акціонерне товариство "Івано-Франківське управління виробничо-технологічної комплектації" на підставі Державного акта на право постійного користування землею №0040115/04-000204 від 13.03.1998 є користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:20:006:0226 по АДРЕСА_1 .Левинського, 2-А, загальною площею 2,5878 га (а.с.11-15).
Статтею 14 Основного Закону встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації (пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України).
Абзацом 1 статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська розроблена на підставі рішення 43 сесії 6 демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 21.03.2014 №1379-43 та договору №542-07-2014 від 08.07.2014, укладеного з ДП Український державний науково-дослідний інститут Дніпромісто імені Ю.М.Білоконя (а.с.62-64).
Рішенням Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 №215-6 Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м.Івано-Франківська, проведену ДП Український державний науково-дослідний інститут Дніпромісто імені Ю.М.Білоконя у 2014 році (а.с.23-24,67-68).
У Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 2019 рік при розрахунку взяті коефіцієнти індексації: за 2014 рік - 1,249; за 2015 рік - 1,433; за 2016 рік - 1,06; за 2017 рік - 1,0; за 2018 рік - 1,0, в результаті чого, середня (базова) вартість земельної ділянки грн./кв.м (з урахуванням коефіцієнту індексації 1,897) склала 291,56 грн./мІ (а.с.10).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
На переконання позивача, при видачі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 2019 рік, застосування відповідачем коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки за 2014, 2015 та 2016 роки суперечать закону.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначені Законом України Про оцінку земель , який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Стаття 5 Закону України "Про оцінку земель" передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.
Відповідно до абзацу 13 статті 1 Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 15 Закону передбачено підстави для проведення оцінки земель. Відповідно до частин 1 та 2 зазначеної статті підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини другої статті 18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Підпунктом 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до приписів п. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Отже, зі змістом вказаних норм, для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.
Тобто, якщо нормативна грошова оцінка проведена у 2014 році, а введена в дію у 2017 році, індексуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2019 році, необхідно застосовувати поточний розмір нормативної грошової оцінки (тобто введений в дію у 2017 році) та кумулятивно проіндексувати його на коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи з дати проведення нормативної грошової оцінки (2014 рік).
Як встановлено у цій справі, рішення Івано-Франківської міської ради, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель м. Івано-Франківська, прийняте 08.07.2016, а введено в дію нормативну грошову оцінку з 01 січня 2017 року.
Що ж стосується застосування щорічних коефіцієнтів індексації, то вони встановлені не рішенням ради від 08.07.2016, а їх щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік.
Тому, вимоги п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації.
Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України.
Так, за змістом п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки.
Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель (стаття 11 Закону України "Про оцінку земель") та здійснюється різними суб`єктами.
Згідно з Законом, із моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалося, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.
Зі змісту позовних вимог вбачається, що саме з датою затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська (2016 рік) позивач пов`язує початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.
Однак, вказані дати не обов`язково співпадають, а в справі, яка розглядається, між ними перерва у два роки. Так, дата проведення оцінки - 2014 рік, а дата набрання чинності відповідним рішенням міської ради - 2016 рік.
На думку суду правильне визначення поняття дати проведення нормативної грошової оцінки земель є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю.
Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
У спірних правовідносинах, відповідач, при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки застосовував чинну з 01 січня 2017 року нормативну грошову оцінку земель м. Івано-франківська (згідно з рішенням Івано-Франківської міської ради від 08.07.2016 №215-6). При цьому, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації, відповідач правильно здійснив таке застосування від дати саме проведення нормативної грошової оцінки (2014 рік).
Такий порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки пункт 289.2 статті 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження.
Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.
Між тим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначаються щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватися всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.
Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком, визначеної, наприклад, у 2019 році на підставі нормативної грошової оцінки, розмір якої визначено станом на 2014 рік, шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів за цей період.
Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
В адміністративному судочинстві діє принцип офіційного з`ясування усіх обставин справи, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі (пункт 4 частини 3 статті 2, частини 2, 4 статті 9, частина 3 статті 77, частина 6 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України).
З урахуванням встановлених вище обставин, суд вважає, що відповідач обґрунтував правомірність своїх дій. Суд приходить до висновку, що вимоги позовної заяви не підтверджуються доказами та застосованими позивачем нормами права, спростовуються доводами відповідача та третьої особи.
Зважаючи на висновок суду про безпідставність позовних вимог в силу норм статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судовий збір не підлягає стягненню із відповідача суб`єкта владних повноважень.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківське управління виробничо-технологічної комплектації" (код ЄДРПОУ 01275130, вул.І.Левинського, 2-А, м.Івано-Франківськ) до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 39767437, вул.А.Сахарова, 34, м.Івано-Франківськ) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Івано-Франківська міська рада (код ЄДРПОУ 33644700, вул.Грушевського,21, м.Івано-Франківськ) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,- відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.
Апеляційна скарга подається через Івано-Франківський окружний адміністративний суд або безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 3 розділу IV «Прикінцеві положення» під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк, визначений, зокрема статтею 295 цього Кодексу, а також строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя /підпис/ Могила А.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2020 |
Оприлюднено | 19.04.2020 |
Номер документу | 88823843 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Могила А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні