Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 квітня 2020 р. справа №520/2245/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області №00002083306 від 18.02.2020 №00002093306 від 18.02.2020, №00002103306 від 18.02.2020, №00002113306 від 18.02.2020; визнати протиправною та скасувати вимогу Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про сплату боргу (недоїмки) від 18.02.2020 №Ф-00000253306 зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування; визнати протиправним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №00002073306 від 18.02.2020.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення винесено відповідачем всупереч вимогам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
У судове засідання, призначене на 16 квітня 2020 року, представники сторін, які повідомлені належним чином про дату, час та місце розгляду справи - не прибули.
Представником позивача до суду подано заяву, в якій зазначає, що він не заперечує щодо розгляду справи по суті без його участі.
Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін у письмовому провадженні, оскільки немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, згідно до вимог статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позовних вимог, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.
Так, в період з 15.01.2020 на підставі п.п.20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 41.1 ст. 41, п.61.1, 61.2 ст.61, п.п. 62.1.3 п. 62.1 ст. 62. п.п. 75.1.2. п. 75.1 с. 75, ст.77, п. 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України 2 грудня 2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями, Закону України №2464-VІ Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010р. та плану-графіку проведення документальних планових перевірок суб`єктів господарювання 2020 року відповідно до наказу від 27.12.2019 року № 3221, направлення від 15.01.2020 року №72, виданих Головним управлінням ДПС у Харківській області, головним державним ревізором - інспектором відділу контрольно-перевірочної роботи самозайнятих осіб управління податків і зборів з фізичних осіб Головного управління ДПС у Харківській області Гранкіною Юлією Василівною проводилась документальна планова виїзна перевірка фінансово-господарської діяльності з питань дотримання платником податків ОСОБА_1 , податковий номер 2668617894 своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом України податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи за період з 01.01.2016 по 31.12.2018.
04.02.2020 Головним управлінням ДПС у Харківській області було складено Акт №287/20-40-33-06-07/ НОМЕР_1 про результати планової виїзної документальної перевірки платника податків ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ), щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 31.12.2018.
18.02.2020 на підставі Акту перевірки відповідачем було прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення №00002093306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за податком на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на суму 173807,90 грн., з яких 139046,32 грн. за податковими зобов`язаннями та 34761,58 грн. за штрафними санкціями.
18.02.2020 на підставі Акту перевірки відповідачем було прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення №00002103306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем військовий збір на суму 14483,98 грн., з яких 11587,18 грн. за податковими зобов`язаннями та 2896,80 грн. за штрафними санкціями.
18.02.2020 на підставі Акту перевірки відповідачем було сформовано оскаржувану вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-00000253306 із донарахуванням єдиного внеску в сумі 228429,41 грн.
18.02.2020 на підставі Акту перевірки відповідачем було прийнято рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №00002073306, яким застосовано штрафні санкції в розмірі 69321, 65 грн.
18.02.2020 на підставі Акту перевірки відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення №00002083306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за ПДВ на суму 282926,37 грн., з яких 226341,48 грн. за податковими зобов`язаннями та 56585,37 грн. за штрафними санкціями.
18.02.2020 на підставі Акту перевірки відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення №00002113306, яким нараховано суму штрафу в розмірі 136426,64 грн., за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
Зазначені повідомлення-рішення від 18.02.2020 №00002083306, №00002093306, №00002103306, №00002113306, рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №00002073306 та вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ф-00000253306 від 18.02.2020 позивачем було отримано 18.02.2020.
Підставою для прийняття вказаних податкових повідомлень-рішень стали викладені в Акті перевірки суб`єктивні висновки відповідача про допущення позивачем наступних порушень податкового законодавства: п. 177.2, п. 177.4 ст. 177 Податкового Кодексу України №2755-VI від 02.12.2010р., у результаті занижено суму податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб від здійснення діяльності за період, що перевірявся, на суму 214 935,19 грн., в т.ч. за 2016р. - 75888,87 грн.. за 2017р. - 85591,4 грн., 2018р. - 53454,92 грн.; ст. 168, 176 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ із змінами та доповненнями, п.п 1.2, 1.6., п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ із змінами та доповненнями, у результаті занижено суму податкових зобов`язань з військового збору за період, що перевірявся, на суму 17911,25 грн., вт. ч. за 2016р. - 6324,07 грн., 2017р. на суму 7132,61 грн., за 2018р. - 4454,57 грн.; абз. 1 п. 2 ч. 1 ст. 7, п. 2 ст. 9 Закону України від 08.07.2010 №2464-VІ „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" із змінами та доповненнями, у результаті чого донараховано суму єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування у загальному розмірі 228429,41 грн., в т.ч. за 2016 рік на суму 73262,16 грн.. 2017рік на суму 89833,44 грн., 2018рік на суму 65333,81 грн.; п.188.1 ст.188, п. 189.1 ст. 189 , п.198.5 ст.198 Податкового Кодексу України №2755-VІ від 02.12.2010р. із змінами та доповненнями занижено податок на додану вартість у сумі 226341,48 грн., в т.ч. за лютий 2017- 10329,21 грн., березень 2017 - 10329,21 грн., квітень 2017р. - 11568,86 грн., травень 2017р. - 14745,21 грн., червень 2017р. - 16929,21 грн., липень 2017 - 20658,42 грн., серпень 2017р. - 1214,94 грн., вересень 2017р.- 4400,00 грн., жовтень 2017р. - 4913,98 грн., листопад 2017р. - 5131,82 грн., грудень 2017р. - 5131,82 грн., за січень 2018р. - 5131,82 грн., лютий 2018- 5131,82 грн., березень 2018 - 5131,82 грн., квітень 2018р. - 5131,82 грн., травень 2018р.- 5131,82 грн., червень 2018р. - 5131,82 грн., липень 2018 - 5131,82 грн., серпень 2018р.-5131,82 грн., вересень 2018р. - 4154,41 грн., жовтень 2018р. - 17339,21 грн., листопад 2018р. - 12194,32 грн., грудень 2018р. - 10233,69 грн.; п.201.10 ст.201 Податкового Кодексу України №2755-УІ із змінами та доповненнями в частині не реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за період з 01.01.2016 по 31.12.2018 на загальну суму ПДВ 272853,28 грн.; п. 63.3 ст. 63 ПКУ, в частині неповідомлення за ф. №20-ОПП до податкового органу про як за основним місцем обліку, так і за неосновним, про об`єкти оподаткування або об`єкти, які пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність.
У відповідності до ч. 1, 2 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акту чи окремих його положень.
Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до п. 56.1 ст. 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядках.
Факт надання в повному обсязі для перевірки первинних та інших документів, особою що проводила перевірку, не заперечується, про що зазначено в Акті. Натомість, відповідна посадова особа відповідача, яка здійснювала перевірку, порушила свій обов`язок, передбачений п. 21.1.2 п. 21.1 ст. 21 Податкового кодексу України забезпечувати сумлінне виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Щодо податкового повідомлення-рішення №00002093306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за податком на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на суму 173807,90 грн., з яких 139046,32 грн. за податковими зобов`язаннями та 34761,58 грн. за штрафними санкціями; податкового повідомлення-рішення №00002103306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем військовий збір на суму 14483,98 грн., з яких 11587,18 грн. за податковими зобов`язаннями та 2896,80 грн. за штрафними санкціями; вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ф-00000253306 із донарахуванням єдиного внеску в сумі 228429,41 грн. та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №00002073306, яким застосовано штрафні санкції в розмірі 69321,65 грн.
Статтею 42 Господарського кодексу України визначено, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Принципи підприємницької діяльності встановлено ст. 44 Господарського кодексу України. Так, підприємництво здійснюється на основі, зокрема, самостійного формування підприємцем програми діяльності, вибору постачальників і споживачів продукції, що виробляється, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону, комерційного розрахунку та власного комерційного ризику.
Обов`язки платника податків визначено ст. 16 Податкового кодексу України.
Відповідно до пп. 16.1.2 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів.
У відповідності до приписів підпункту 14.1.27 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, витрати - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов`язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником).
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Згідно з приписами п. 138.1. ст. 138 Податкового кодексу України витрати, що враховуються при обчисленні об`єкта оподаткування, складаються, зокрема, із витрат операційної діяльності. Пунктом 138.1.1. Податкового кодексу визначено, що витрати операційної діяльності включають собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та інші витрати, які беруться для визначення об`єкта оподаткування з урахуванням пунктів 138.2, 138.11 цієї статті, пунктів 140.2-140.5 статті 140, статей 142 і 143 та інших статей цього Кодексу, які прямо визначають особливості формування витрат платника податку.
Відповідно до п. 138.2. ст. 138 Податкового кодексу України витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.
Підпунктом 139.9 ст. 139 Податкового кодексу України встановлено, що не належать до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.
Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичною особою - підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування ст. 177 Податкового кодексу Кодексу.
Згідно з п. 177.2 ст. 177 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов`язаними з господарською діяльністю фізичної особи - підприємця.
Відповідно до п. 177.4 ст. 177 Податкового кодексу України до переліку витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, належать: витрати, до складу яких включається вартість сировини, матеріалів, товарів, що утворюють основу для виготовлення (продажу) продукції або товарів (надання робіт, послуг), купівельних напівфабрикатів та комплектуючих виробів, палива й енергії, будівельних матеріалів, запасних частин, тари й тарних матеріалів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об`єкта витрат; витрати на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку (далі - працівники), які включають витрати на оплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат виходячи з тарифних ставок, у вигляді премій, заохочень, відшкодувань вартості товарів (робіт, послуг), витрати на оплату за виконання робіт, послуг згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-яка інша оплата у грошовій або натуральній формі, встановлена за домовленістю сторін (крім сум матеріальної допомоги, які звільняються від оподаткування згідно з нормами цього розділу); обов`язкові виплати, а також компенсація вартості послуг, які надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством, внески платника податку на обов`язкове страхування життя або здоров`я працівників у випадках, передбачених законодавством; суми податків, зборів, які пов`язані з проведенням господарської діяльності такої фізичної особи - підприємця (крім податку на додану вартість для фізичної особи - підприємця, зареєстрованого як платник податку на додану вартість, та акцизного податку, податку на доходи фізичних осіб з доходу від господарської діяльності, податку на майно); суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірах і порядку, встановлених законом; платежі, сплачені за одержання ліцензій на провадження певних видів господарської діяльності фізичною особою - підприємцем, одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, які пов`язані з господарською діяльністю фізичної особи - підприємця; інші витрати, до складу яких включаються витрати, що пов`язані з веденням господарської діяльності, які не зазначені в підпунктах 177.4.1 - 177.4.3 цього пункту, до яких відносяться витрати на відрядження найманих працівників, на послуги зв`язку, реклами, плати за розрахунково-касове обслуговування, на оплату оренди, ремонт та експлуатацію майна, що використовується в господарській діяльності, на транспортування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов`язані з транспортуванням продукції (товарів), вартість придбаних послуг, прямо пов`язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг.
Так, у відповідності до податкової декларації про майновий стан і доходи отримані ФОП ОСОБА_1 за 2016 рік, яка подана до контролюючого органу 06.02.2017 за №9269265034 задекларовано дохід, отриманий від провадження діяльності на загальній системі оподаткування в сумі 1305954,55 грн., витрати пов`язані з господарською діяльністю на суму 1207414,15 грн., як наслідок задекларовано чистий оподаткований дохід в сумі 98540,40 грн.
Відповідно до п. 177.10 ст. 177 Податкового кодексу України фізичні особи - підприємці зобов`язані вести Книгу обліку доходів і витрат. Форма та Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат затверджені наказом Міндоходів від 16.09.2013 №481 (далі - Порядок).
Пунктом 6 Порядку визначено, що у графі 2 Книги Сума доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності або незалежної професійної діяльності відображається сума доходу, отриманого від здійснення господарської або незалежної професійної діяльності із сумарним підсумком за місяць, квартал, рік, зокрема, кошти, що надійшли на поточний рахунок, касу платника податків та/або отримано готівкою, сума заборгованості, за якою минув строк позовної давності, вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).
У графі 6 Книги Сума витрат, пов`язаних з придбанням товарів (робіт, послуг) відображається сума витрат, які документально підтверджені та безпосередньо пов`язані з отриманням доходу за підсумками дня.
Так позивач зазначає, що 20 грудня 2016 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Голд Ва (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендар) був укладений договір найму (оренди) нежитлового приміщення, відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування приміщення, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 395,3 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 120000,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ, з урахуванням особливостей викладених у пп. 5.1.1 - 5.1.4 Договору.
Відповідно до пп. 5.1.1 Договору сторони дійшли згоди, що Орендар сплачує Орендодавцеві протягом 5 робочих днів, з моменту підписання (укладення) нотаріально посвідченого договору оренди та акту приймання-передачі, грошову суму, що дорівнює 120000,00 грн. з призначенням платежу орендна плата за останній місяць оренди .
У відповідності до пп. 5.1.2 Договору сторони дійшли згоди, що з дати нотаріального посвідчення даного договору оренди Орендар звільняється від орендної плати до 15 березня 2017 року.
Підпунктом 5.1.3 Договору передбачено, що сторони домовились, що орендна плата за березень 2017 року буде становити 50 відсотків від розміру, зазначеного в п. 5.1 даного Договору, що становить 60000,00 грн., та сплачується Орендарем до 20 березня 2017 року.
Підпунктом 5.1.4 Договору встановлено, що сторони дійшли згоди, що орендна плата за квітень 2017 року становить розмір орендної плати, зазначеної в п. 5.1 даного договору та сплачується Орендарем до 05 квітня 2017 року.
Пунктом 12.4 передбачено, що сторони дійшли згоди, що поточний ремонт даху шляхом усунення наявних протікань здійснюється підрядниками Орендаря за рахунок Орендодавця в строк, що не перевищує 10 календарних днів з моменту підписання договору при сприятливих погодних умовах. У випадку неможливості вчинити ці дії внаслідок дощу та сніжних завалах, строк вчинення ремонту пролонгується на період відсутності такої можливості.
Пунктом 12.5 Договору встановлено, що у випадку, якщо Орендодавець не виконує вимоги п. 12.4, то Орендар має право без будь-якого погодження з Орендодавцем самостійно допустити власних підрядників до робіт поточного ремонту даху за власні кошти. Суми на проведення таких робіт зараховуються в рахунок оплати орендної плати Орендодавцем обов`язково та беззаперечно.
В пункті 6 Акту приймання-передачі від 20 грудня 2016 року зазначено, що недоліки приміщення, що орендується: дах не придатний до експлуатації та потребує капітального ремонту, система опалення не придатна до експлуатації та потребує капітального ремонту або заміни.
На підставі даного договору оренди 31 березня 2017 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 308,3 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 94525,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
01 жовтня 2017 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Добра сила (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування частину групи приміщень в„– 137 , що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 87,0 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 30000,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ та відшкодування комунальних витрат.
01 вересня 2018 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нежилі приміщення, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 308,3 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 94525,00 грн. на місяць, без ПДВ. Оплата за кожний наступний місяць оренди здійснюється з урахуванням індексу інфляції за попередній місяць.
29 квітня 2016 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Територіальне міжгосподарче об`єднання Ліко-Холдінг (Орендодавець) та фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (Орендар) був укладений договір оренди № 320 (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 , приміщення №206 загальною площею 619,4 кв.м., з яких 1-й поверх 230,2 кв.м., 2-й поверх 235,5 кв.м., підвальний поверх 153,7 кв.м.
Згідно із п. 3.1 Договору за користування об`єктом оренди протягом 4 місяців з моменту підписання Акту приймання-передачі Орендар сплачує Орендодавцю щомісячно до 10 числа кожного місяця орендну плату у розмірі 25000,00 грн. з урахуванням ПДВ.
Відповідно до пп. 3.1.1 Договору з 01 червня 2019 року і до 31 травня 2021 року (включно) розмір орендної плати встановлюється згідно до п. 3.8.2 Договору.
У відповідності до пп. 3.8.2 Договору у період з 01 червня 2019 року і до 31 травня 2021 року (включно) Орендодавець має право змінити розмір орендної плати у бік збільшення, враховуючи економічний стан та/або зміни вартості на ринку нерухомості квадратного метру, шляхом направлення на адресу Орендаря відповідного листа про зміну орендної плати та відповідної Додаткової угоди до Договору.
Сторони приймають на себе зобов`язання в обов`язковому порядку провести переговорний процес, щодо істотних умов такої пропозиції за участю керівників господарюючих суб`єктів, що є сторонами даного договору. Сторони мають з`явитися на такі переговори у 10-денний термін.
Зазначений лист та Додаткова угода до Договору мають бути направлені Орендарю до 01 березня 2019 року.
У випадку недосягнення протягом 30 календарних днів з дати отримання листа згоди сторін щодо розміру орендної плати, термін оренди за цим Договором закінчується 31 травня 2019 року (включно) у зв`язку з недосягненням згоди сторін щодо істотних умов договору та Орендар зобов`язується звільнити об`єкт оренди у строки, передбачені цим Договором.
Пунктом 3.2 Договору передбачено, що після закінчення 4 місячного періоду оренди (вказаного в п. 3.1 Договору) і до 31 травня 2019 року включно, за користування об`єктом оренди Орендар сплачує Орендодавцю щомісячно орендну плату у розмірі 100 000,00 грн., з урахуванням ПДВ.
01 серпня 2016 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування частину групи приміщень в„– 137 , що розташоване за адресою: АДРЕСА_4 , приміщення № 206 загальною площею 465,00 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 25500,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
01 грудня 2016 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування частину групи приміщень в„–137 , що розташоване за адресою: АДРЕСА_4 , приміщення №206 загальною площею 383,9 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 63000,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
01 жовтня 2016 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Добра сила (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування частину групи приміщень в„– 137 , що розташоване за адресою: АДРЕСА_3, приміщення № 206 загальною площею 235,5 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 38857,50 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
01 серпня 2017 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення, що розташоване за адресою: АДРЕСА_3 , приміщення № 206 загальною площею 383,9 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 63343,50 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
23 липня 2015 року між ОСОБА_5 (Продавець) та ОСОБА_1 (Покупець) був укладений договір купівлі-продажу нежитлових приміщень (Договір), відповідно до якого Продавець передає, а Покупець приймає у власність нежитлові приміщення 1-го поверху №1, 8, 8а, 9, 9а, 10, 10а, 10б, 10в загальною площею 51,5 кв.м. в літ А-2 , які розташовані за адресою: АДРЕСА_5 .
Дані нежитлові приміщення використовуються ОСОБА_1 як офіс, в якому зберігаються документи з його господарської діяльності та де він фактично здійснює оперативне управління своєю господарською діяльністю, а отже використовуються ним у підприємницькій діяльності.
Щодо цих договорів оренди та суборенди посадова особа відповідача дійшла висновку, про що на сторінці 12 Акту відповідачем зазначено, що виходячи з того, що у грудні 2016р. - березні 2017р. у господарській діяльності не використовувалось 100% орендованої площі, а з 01.04.2017р. - 22% орендованої площі. В порушення п. 177.2. п. 177.4 ст. 177 ПКУ, підприємцем зайво включені витрати на орендну плату та надані комунальні послуги по орендуємому приміщенню, які не використовувались у господарській діяльності на загальну суму 213985,9грн., в т.ч. у 2016р. - 100000,0грн. у 2017р. - 113985,95грн.
На сторінці 13 відповідачем зазначено, що в порушення п. 177.2. п. 177.4 ст. 177 ПКУ, ПП ОСОБА_1 до складу витрат, пов`язаних з господарською діяльність, включена сума орендної плати за орендну площу, яка не використовувалась у підприємницькій діяльності у періоді травень 2016р. - липень 2017р. на загальну суму 683127,19 грн., в т.ч. за 2016р. - 321604,84грн., за 2017р. - 361522,35 грн.
На сторінці 15 відповідачем зазначено, що за результатами перевірки встановлено порушення п. 177.2, п. 177.4 ст. 177 Податкового Кодексу України від 2755-VІ від 2.12.2010р. зі змінами та доповненнями, на підставі порушень викладених у пгі.2.1.2, ПП..2.1.3 п. 2.1 акту перевірки, що призвело до заниження чистого оподатковуваного доходу на загальну суму 1194085,04грн. в т.ч. за 2016р. - 421604,84грн., 2017р. - 475508,45грн.,2018р.-296971,75грн.
Таким чином, відповідачем безпідставно встановлено заниження чистого оподатковуваного доходу позивача за 2016 рік на суму 421604,84 грн. (за договорами суборенди за адресами: АДРЕСА_3 та АДРЕСА_1 ), оскільки у відповідності до п. 102.1 ст. 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Строк, протягом якого можливо нарахувати зобов`язання сплинув 10.02.2020.
Стосовно витрат на суму 475508,30 грн. (за договорами суборенди за адресами: АДРЕСА_3 та АДРЕСА_1), позивач їх обґрунтовано включив до витрат з огляду на те, що доходи отримані за 2017 рік від цих об`єктів перевищили суму витрат, та пп. 174.4.4 п. 177.4 ст. 177 ПК України не містить будь-яких додаткових вимог для віднесення витрат на оренду окрім їх документального підтвердження.
Це стосується і послуг з ТОВ ТЕПЛОПОСТАЧСЕРВІС на постачання теплової енергії та гарячої води за адресою: м. Київ, вул. Вільямса Академіка, 5, оскільки вони безпосередньо пов`язано із об`єктом оренди.
Доказами правомірності такого віднесення є договори оренди, акти приймання-передачі, докази оплати оренди та відповідне відображення таких витрат у Книги обліку доходів і витрат позивача.
Стосовно витрат із оплати за договорами-послуги по спостерігання ПЦС, технічне обслуговування та ремонт системи протипожежної автоматики, надані ТОВ"АЛЬФОРГ", код 33675634; абонентна плата за користування статичним глобальним ІР-адресом (1 ІР-адреса), абонплата за доступ до мережі Інтернет 25 Мбіт/с без ОТУ, послуги зв`язку, надані ТОВ "ВЕЛТОН ТЕЛЕКОМ", код 35074228; послуги фіксованого зв`язку , надані ПАТ Київстар , код 21673832; електроенергія та перетікання реактивної активності, надані ТОВ АТ "ХАРК1ВОБЛЕНЕРГО". код 131954; природний газ, наданий ТОВ"ХАРКІВГАЗ ЗБУТ", код 39590621; розподіл природного газу, наданий АТ"ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ "ХАРКІВМ1СБКГАЗ", код 33595524; централізоване водопостачання, надане КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ХАРКІВВОДОКАНАЛ", код 3361715; охорона, обслуговування, реагування та спостереження на ПЦС з тривожною сигналізацією з матеріальною відповідальністю 10000,00 грн. ( Десять тисяч грн.), надане ТОВ "ОХОРОНА 1 БЕЗПЕКА ПЛЮС", код 33121595; послуги щодо підключення до АПК ІВП КомпасД та забезпечення електронного документообігу з АК Харківобленерго , надані ТОВ "РУБІКОН СВ", код 391 83620.
Відповідно до п. 177.4 ст. 177 Податкового кодексу України до переліку витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, належать витрати ремонт та експлуатацію майна, що використовується в господарській діяльності та вартість придбаних послуг, прямо пов`язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг.
Як зазначалось вище позивач є власником нежитлових приміщень 1-го поверху №1, 8, 8а, 9, 9а, 10, 10а, 10б, 10в загальною площею 51,5 кв.м. в літ А-2 , які розташовані за адресою: м. Харків, вул. Пушкінська, б. 31 на підставі договору купівлі-продажу нежитлових приміщень від 23.07.2015. Дане приміщення використовується позивачем безпосередньо у підприємницькій діяльності, оскільки в ньому розташований офіс позивача і без послуги з газопостачання, водопостачання, водовідведення, телефонного зв`язку і охорони забезпечують належну експлуатацію приміщення та безпосередньо пов`язані з господарською діяльністю.
На підставі викладеного вище та керуючись ст.ст. 42, 44 Господарського кодексу України, ст.ст. 14, 16, 44, 102, 138, 139, 177 Податкового кодексу України відповідачем безпідставно встановлено заниження чистого оподатковуваного доходу позивача за 2016-2018 року на суму 1194085,04 грн.
Таким чином, відповідачем внаслідок безпідставного заниження витрат без будь-якої правової підстави донараховано податок на доходи фізичних осіб від провадження діяльності за період з 01.01.2016 по 31.12.2018 на загальну суму 214935,19 грн. та донараховано суму військового збору 17911,25 грн., в т.ч. за 2016р. - 6324,07 грн., 2017р. на суму 7132,61 грн., за 2018р. - 4454,57 грн. які виникають у зв`язку із безпідставним завищенням валових витрат за період з 01.01.2016р. по 31.12.2018р. на загальну суму 1194085,04 грн., як наслідок податкове повідомлення-рішення №00002093306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за податком на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на суму 173807,90 грн., з яких 139046,32 грн. за податковими зобов`язаннями та 34761,58 грн. за штрафними санкціями; податкове повідомлення-рішення №00002103306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем військовий збір на суму 14483,98 грн., з яких 11587,18 грн. за податковими зобов`язаннями та 2896,80 грн. за штрафними санкціями є незаконними, безпідставними та такими, що підлягають скасуванню, вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ф-00000253306 із донарахуванням єдиного внеску в сумі 228429,41 грн.
Щодо вимоги відповідача про сплату боргу (недоїмки) від 18.02.2020 №Ф-00000253306 зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 228429,41 грн. та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №00002073306, яким застосовано штрафні санкції в розмірі 69321,65 грн., суд зазначає наступне.
У відповідності до пунктом 2 частини 1 ст. 7 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування базою оподаткування єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування для фізичних осіб-підприємців, (крім тих, які обрали спрощену систему оподаткування) є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб.
Сума єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування розрахована відповідачем на підставі безпідставного заниження витрат без будь-якої правової підстави донараховано податок на доходи фізичних осіб від провадження діяльності за період з 01.01.2016 по 31.12.2018 на загальну суму 214935,19 грн. та донараховано суму військового збору 17911,25 грн., в т.ч. за 2016р. - 6324,07 грн., 2017р. на суму 7132,61 грн., за 2018р. - 4454,57 грн. які виникають у зв`язку із безпідставним завищенням валових витрат за період з 01.01.2016р. по 31.12.2018р. на загальну суму 1194085,04 грн.
З урахуванням безпідставно встановлено заниження чистого оподатковуваного доходу позивача за 2016-2018 року на суму 1194085,04 грн. вимога відповідача про сплату боргу (недоїмки) від 18.02.2020 №Ф-00000253306 зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 228429,41 грн. та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №00002073306, яким застосовано штрафні санкції в розмірі 69321,65 грн., підлягають скасуванню.
Щодо податкового повідомлення-рішення №00002083306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за ПДВ на суму 282926,37 грн., з яких 226341,48 грн. за податковими зобов`язаннями та 56585,37 грн. за штрафними санкціями та податкового повідомлення-рішення № 00002113306, яким нараховано суму штрафу в розмірі 136426,64 грн., за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
На сторінці 29 Акту зазначено, що, в порушення п. 188.1 ст. 188, п. 189.1 ст. 189 , п. 198.5 ст. 198 ПКУ №2755-VІ від 02.12.2010, з урахуванням вимог ст. 102 ПКУ, встановлено заниження податкових зобов`язань на загальну суму 226341,48 грн., в т.ч. за лютий 2017- 10329,21 грн., березень 2017 - 10329,21 грн., квітень 2017р. - 11568,86 грн., травень 2017р. - 14745,21 грн., червень 2017р. - 16929,21 грн., липень 2017 - 20658,42 грн., серпень 2017р. - 1214,94 грн., вересень 2017р.- 4400,00 грн., жовтень 2017р. - 4913,98 грн., листопад 2017р. - 5131,82 грн., грудень 2017р. - 5131,82 грн., за січень 2018р. - 5131,82 грн., лютий 2018- 5131,82 грн., березень 2018 - 5131,82 грн., квітень 2018р. - 5131,82 грн., травень 2018р. - 5131,82 грн., червень 2018р. - 5131,82 грн., липень 2018 - 5131,82 грн., серпень 2018р. - 5131,82 грн., вересень 2018р.- 4154,41 грн., жовтень 2018р. - 17339,21 грн., листопад 2018р. - 12194,32 грн., грудень 2018р. - 10233,69 грн., на підставі чого, відповідачем складено податкове повідомлення-рішення №00002083306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за ПДВ на суму 282926,37 грн., з яких 226341,48 грн. за податковими зобов`язаннями та 56585,37 грн. за штрафними санкціями та податкове повідомлення-рішення №00002113306, яким нараховано суму штрафу в розмірі 136426,64 грн., за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
У відповідності до п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення.
Згідно пункту 198.6. статті 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Згідно підпункту 198.1.а, пунктів 198.2. та 198.3. статті 198 Податкового кодексу України відповідно: а) право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з придбання товарів; б) датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається, зокрема, дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною; в) податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
На підставі викладеного, з урахуванням пункту 198.6. статті 198 Податкового кодексу України, платник податку на додану вартість має право віднести до складу податкового кредиту суми податку на додану вартість нараховані (сплачені) таким платником при придбані товарів для їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності за умови, що такі суми підтверджені відповідними податковими накладними.
Таким чином, для наявності спеціальної правосуб`єктності особа, що заповнює податкову накладну повинна бути зареєстрована як платник податку на додану вартість.
Так, 20 грудня 2016 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Голд Ва (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендар) був укладений договір найму (оренди) нежитлового приміщення, відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування приміщення, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 395,3 кв.м. Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 120000,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ, з урахуванням особливостей викладених у пп. 5.1.1 - 5.1.4 Договору.
Відповідно до пп. 5.1.1 Договору сторони дійшли згоди, що Орендар сплачує Орендодавцеві протягом 5 робочих днів, з моменту підписання (укладення) нотаріально посвідченого договору оренди та акту приймання-передачі, грошову суму, що дорівнює 120000,00 грн. з призначенням платежу орендна плата за останній місяць оренди .
У відповідності до пп. 5.1.2 Договору сторони дійшли згоди, що з дати нотаріального посвідчення даного договору Орендар звільняється від орендної плати до 15 березня 2017 року. Підпунктом 5.1.3 Договору передбачено, що сторони домовились, що орендна плата за березень 2017 року буде становити 50 відсотків від розміру, зазначеного в п. 5.1 даного Договору, що становить 60000,00 грн., та сплачується Орендарем до 20 березня 2017 року. Підпунктом 5.1.4 Договору встановлено, що сторони дійшли згоди, що орендна плата за квітень 2017 року становить розмір орендної плати, зазначеної в п. 5.1 даного договору та сплачується Орендарем до 05 квітня 2017 року.
31 березня 2017 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 308,3 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 94525,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
01 жовтня 2017 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Добра сила (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування частину групи приміщень в„– 137, що розташоване за адресою: 03035, АДРЕСА_1 загальною площею 87,0 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 30000,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ та відшкодування комунальних витрат.
Таким чином, загальна сума суборенди за звітний податковий період становить 124535,00 грн., що на 4535,00 грн. вище, ніж вартість договору оренди, що повністю унеможливлює вважати ці правовідносини порушенням абз. 2 п. 188.1 ст. 188 ПК України. Стосовно невикористання приміщень в господарській діяльності.
Крім того, варто зазначити, що вартість 1 кв.м. при укладенні договору оренди складала 300,90 грн., з розрахунку 56 місяців оренди по 120000,00 грн., на місяць, 1 місяць - 60000,00 грн., 3 місяці - 0 грн., у зв`язку із необхідністю відновлювальних робіт даху. Вартість 1 кв.м. при передачі в суборенду складала для ФОП ОСОБА_2 - 306,60 грн., для ТОВ Добра сила - 344,82 грн., що є значно вище за ціну придбання.
29 квітня 2016 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Територіальне міжгосподарче об`єднання Ліко-Холдінг (Орендодавець) та фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (Орендар) був укладений договір оренди №320 (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 , приміщення № 206 загальною площею 619,4 кв.м., з яких 1-й поверх 230,2 кв.м., 2-й поверх 235,5 кв.м., підвальний поверх 153,7 кв.м.
Згідно із п. 3.1 Договору за користування об`єктом оренди протягом 4 місяців з моменту підписання Акту приймання-передачі Орендар сплачує Орендодавцю щомісячно до 10 числа кожного місяця орендну плату у розмірі 25000,00 грн. з урахуванням ПДВ.
Пунктом 3.2 Договору передбачено, що після закінчення 4 місячного періоду оренди (вказаного в п. 3.1 Договору) і до 31 травня 2019 року включно, за користування об`єктом оренди Орендар сплачує Орендодавцю щомісячно орендну плату у розмірі 100000,00 грн., з урахуванням ПДВ.
Вартість оренди 1 кв.м. за весь період дії договору становить 153,23 грн.
01 серпня 2016 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування частину групи приміщень в„–137 , що розташоване за адресою: АДРЕСА_4 , приміщення №206 загальною площею 465,00 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 25500,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
Вартість суборенди частини приміщення перевищувала вартість оренди на 500,00 грн. щомісячно.
01 грудня 2016 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування частину групи приміщень в„– 137 , що розташоване за адресою: АДРЕСА_4 , приміщення № 206 загальною площею 383,9 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 63000,00 грн. на місяць, включаючи ПДВ. (вартість суборенди 1 кв.м. дорівнює 164,11 грн.)
Факт надання в повному обсязі для перевірки первинних та інших документів особою, що проводила перевірку, не заперечується, про що зазначено в Акті.
01 жовтня 2016 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Добра сила (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування частину групи приміщень в„–137 , що розташоване за адресою: АДРЕСА_3, приміщення №206 загальною площею 235,5 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 38857,50 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
01 серпня 2017 року між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 (Орендар) був укладений договір суборенди нежитлового приміщення (Договір), відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення, що розташоване за адресою: АДРЕСА_3 , приміщення № 206 загальною площею 383,9 кв.м.
Згідно із п. 5.1 Договору розмір орендної плати встановлюється за погодженням сторін й дорівнює 63343,50 грн. на місяць, включаючи ПДВ.
Таким чином, загальна сума суборенди за звітний податковий період становить 102200,50 грн., що на 2000,00 вище, ніж вартість договору оренди, що повністю унеможливлює вважати ці правовідносини порушенням абз. 2 п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України. Стосовно невикористання приміщень в господарській діяльності, то правове обґрунтування викладене в частині відображення витрат в даній позовній заяві.
Відповідно до підпункту "г" пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).
Відповідно пункт 15.6 Наказу Міністерства фінансів України №318 від 31.12.1999 Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку до складу загальновиробничих витрат включаються: витрати на опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення та інше утримання виробничих приміщень.
Позивач є власником нежитлових приміщень 1-го поверху №1, 8, 8а, 9, 9а, 10, 10а, 10б, 10в загальною площею 51,5 кв.м. в літ А-2 , які розташовані за адресою: м. Харків, вул. Пушкінська, б. 31 на підставі договору купівлі-продажу нежитлових приміщень від 23.07.2015. Дане приміщення використовується позивачем безпосередньо у підприємницькій діяльності, оскільки в ньому розташований офіс позивача і без послуги з газопостачання, водопостачання, водовідведення, телефонного зв`язку і охорони забезпечують належну експлуатацію приміщення та безпосередньо пов`язані з господарською діяльністю.
Таким чином, позивач обґрунтовано та законно відніс до складу податкового кредиту витрати за послугами по спостерігання ПЦС, технічне обслуговування та ремонт системи протипожежної автоматики, надані ТОВ"АЛЬФОРГ", код 33675634, абонентську плату за користування статичним глобальним ІР-адресом (1 ІР-адреса), абонплата за доступ до мережі Інтернет 25 Мбіт/с без ОТУ, послуги зв`язку, надані ТОВ "ВЕЛТОН.ТЕЛЕКОМ", код 35074228; послуги фіксованого зв`язку, надані ПАТ Київстар , код 21673832; обслуговування об`єктів по вул. Ев. Широнінців. 33, надані ТОВ "УК "СЖКГ", код 33900831; електроенергія та перетікання реактивної активності, надані ТОВ АТ "ХАРКІВОБЛЕНЕРГО", код 131954; природний газ, наданий ТОВ"ХАРК1ВГАЗ ЗБУТ", код 39590621; розподіл природного газу, наданий АГ`ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ "ХАРКІВМІСЬКГАЗ", код 33595524; централізоване водопостачання, надане КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ХАРКІВВОДОКАНАЛ", код 3361715; охорона, обслуговування, реагування та спостереження на ПЦС з тривожною сигналізацією з матеріальною відповідальністю 10000,00 грн. (десять тисяч грн.), надане ТОВ "ОХОРОНА І БЕЗПЕКА ПЛЮС", код 33121595; послуги щодо підключення до АПК ІВП КомпасД та забезпечення електронного документообігу з АК Харківобленерго , надані ТОВ "РУБІКОН СВ", код 39183620 оскільки використовувались у межах провадження господарської діяльності платника податків протягом періоду, що перевірявся відповідачем.
Те саме стосується і включення до складу податкового кредиту витрат на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води, надані ТОВ "ТЕПЛОПОСТАЧСЕРВІС", код 35138553, оскільки ці послуги є невід`ємною складовою об`єкта оренди, а в подальшому суборенди за адресою: м. Київ, вул. Вільямса Академіка, 5, що повністю узгоджується із приписами пункт 15.6 Наказу Міністерства фінансів України №318 від 31.12.1999 Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку , а отже застосування підпункту "г" пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України в даному випадку з боку відповідача є некоректним, оскільки всі ці послуги безпосередньо пов`язані із господарською діяльністю позивача.
На підставі викладеного вище, позивач не зобов`язаний видавати та реєструвати додаткові податкові накладні, що свідчить про відсутність порушення п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, що виключає штрафну санкцію за несвоєчасну реєстрацію видаткових накладних.
Таким чином, висновок про заниження суми податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб від здійснення діяльності за період, що перевірявся, на суму 214935,19 грн., в т.ч. за 2016р. - 75888,87 грн., за 2017р. - 85591,40 грн., 2018р. - 53454,92 грн.; про заниження суми податкових зобов`язань з військового збору за період, що перевірявся, на суму 17911,25 грн. в т.ч. за 2016р. - 6324,07 грн., 2017р. на суму 7132,61 грн., за 2018р. - 4454,57 грн.; про донарахування суми єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування у загальному розмірі 228429,41 грн.; заниження податку на додану вартість у сумі 226341,48 грн., в т.ч. за лютий 2017- 10329,21 грн., березень 2017 - 10329,21 грн., квітень 2017р. - 11568,86 грн., травень 2017р. - 14745,21 грн., червень 2017р. - 16929,21 грн., липень 2017 - 20658,42 грн., серпень 2017р. - 1214,94 грн., вересень 2017р.- 4400,00 грн., жовтень 2017р. - 4913,98 грн., листопад 2017р. - 5131,82 грн., грудень 2017р. - 5131,82 грн., за січень 2018р. - 5131,82 грн., лютий 2018- 5131,82 грн., березень 2018 - 5131,82 грн., квітень 2018р. - 5131,82 грн., травень 2018р. - 5131,82 грн., червень 2018р. - 5131,82 грн., липень 2018 - 5131,82 грн., серпень 2018р. - 5131,82 грн., вересень 2018р.- 4154,41 грн., жовтень 2018р. - 17339,21 грн., листопад 2018р. - 12194,32 грн., грудень 2018р. -10233,69 грн.; про не реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних за період з 01.01.2016р. по 31.12.2018р. на загальну суму ПДВ 272853,28 грн. є помилковим, а податкові повідомлення-рішення, рішення та вимога прийняті на його підставі, такими, що підлягають скасуванню.
Згідно зі ст. 56 Податкового кодексу України строки оскарження до суду рішень контролюючих органів залежать від того, чи скористався платник податків своїм правом на оскарження рішення контролюючого органу в адміністративному порядку, чи одразу звернувся до суду. Так, відповідно до п. 56.18 ст. 56 Податкового кодексу України з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання у будь-який момент після отримання такого рішення. Згідно ж з п. 56.19 ст. 56 Податкового кодексу України у разі коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті.
На підставі викладеного вище, податкове повідомлення-рішення №00002093306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за податком на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на суму 173807,90 грн., з яких 139046,32 грн. за податковими зобов`язаннями та 34761,58 грн. за штрафними санкціями; податкове повідомлення-рішення №00002103306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем військовий збір на суму 14483,98 грн., з яких 11587,18 грн. за податковими зобов`язаннями та 2896,80 грн. за штрафними санкціями; вимога про сплату боргу (недоїмки) №Ф-00000253306 із донарахуванням єдиного внеску в сумі 228429,41 грн.; рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску; №00002073306, яким застосовано штрафні санкції в розмірі 69321, 65 грн.; податкове повідомлення-рішення №00002083306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за ПДВ на суму 282926,37 грн., з яких 226341,48 грн. за податковими зобов`язаннями та 56585,37 грн. за штрафними санкціями; податкове повідомлення-рішення №00002113306, яким нараховано суму штрафу в розмірі 136426, 64 грн., за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) підлягають скасуванню.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд зазначає, що згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Так, відповідачем не доказано правомірності спірних рішень, проте, позивачем належними та допустимими доказами доведена їх протиправність.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, позовні вимоги Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 14, 243-246, 258, 262, 293, 295-297, п. 3 Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_7 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43143704) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області №00002083306, №00002093306, №00002103306, №00002113306 від 18.02.2020.
Визнати протиправною та скасувати вимогу Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про сплату боргу (недоїмки) від 18.02.2020 №Ф-00000253306 зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Визнати протиправним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску №00002073306 від 18.02.2020.
Стягнути на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачену суму судового збору в розмірі 9053 (дев`ять тисяч п`ятдесят три) грн. 97 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43143704).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів п. 3 Прикінцевих положень КАС України.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду із врахуванням приписів Закону України №540-IX від 30 березня 2020 року "Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 21 квітня 2020 року.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2020 |
Оприлюднено | 21.04.2020 |
Номер документу | 88838496 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні