Рішення
від 21.04.2020 по справі 826/11368/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/374

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 квітня 2020 року м. Київ № 826/11368/18

за позовомДовірчого товариства "ГРОСС-ІНВЕСТ"у формі Товариства з додатковою відповідальністю до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг провизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії Суддя О.В.Головань

Обставини справи:

Довірче товариство "ГРОСС-ІНВЕСТ" у формі Товариства з додатковою відповідальністю звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправним Акту від 06.06.2018 року №546/16-2/13 про правопорушення вчинені Довірчим товариством "ГРОСС-ІНВЕС" та скасувати його, визнання протиправним рішення у вигляді постанови від 25.06.2018 року № 363/546/16-2/13-П та скасувати його.

Ухвалою суду від 27.07.2018 р. відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами без виклику сторін.

12.08.2018 р. до суду надійшов відзив на позов.

13.08.2018 р. позивачем подано клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з викликом сторін. Ознайомившись з матеріалами справи, суд дійшов висновку про їх достатність для розгляду справи в порядку письмового провадження.

Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Довірче товариство "ГРОСС-ІНВЕСТ" у формі Товариства з додатковою відповідальністю (61184, м. Харків, вул. Метробудівників, б. 10, кв.77, код 22609285) зареєстроване в якості юридичної особи 01.03.1994 р.; з 19.02.2020 р. перебуває у стані припинення; Код КВЕД 66.12 Посередництво за договорами по цінних паперах або товарах; є фінансовою установою згідно з Державним реєстром фінансових установ.

06.06.2018 р. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг складено акт за №546/16-2-13 про правопорушення, вчинені Довірчим товариством "ГРОСС-ІНВЕСТ" у формі Товариства з додатковою відповідальністю, на ринку фінансових послуг, згідно з яким товариством не подано звітні дані за І квартал 2018 р., що свідчить про порушення пп. 1 п. 2. пп. 2 п. 4 р. ІІ Порядку надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 26.09.2017 р. №3840, в частині неподання звітних даних за І квартал 2018 р. до Нацкомфінпослуг.

25.06.2018 р. Нацкомфінпослуг винесено постанову № 363/546/16-2/13-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, згідно з якою за вказане правопорушення, на підставі ст. 39, п. 3 ч. 1 ст. 40, п. 2 ч. 1 ст. 41, ч. 1 ст. 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", аб. 1 п. 1.5 р. І, пп.3 п. 2.1, п. 2.4 Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 р. №2319, на товариство накладено штрафну санкцію у розмірі 17 000 грн.

Позивач - Довірче товариство "ГРОСС-ІНВЕСТ" у формі Товариства з додатковою відповідальністю - вважає вказані акт та постанову протиправними та просить їх скасувати з таких підстав.

Позивач зазначає, що на момент настання строку подання звітності за І квартал 2018 р. він неодноразово намагався надати звітність у електронному вигляді через сайт Нацкомфінпослуг, проте, оскільки система відмовлялася приймати раніше наданий пароль та логін, з технічних причин це не вдалося зробити.

Про виявлені проблеми позивач неодноразово повідомляв Нацкомфінпослуг, проте, без результату, і змушений був подати звітність у паперовому вигляді - 24.04.2018 р. (отримано 26.04.2018 р.).

Згідно з п. 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 р. № 419, проміжна фінансова звітність подається не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом.

Також позивач зазначає, що акт №546/16-2-13 від 06.06.2018 р. про правопорушення складено на порушення вимог Положення №2319.

Відповідач - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.

Відповідач заперечує інформацію про наявність збоїв у роботі веб-інтерфейсу на веб-сайті Нацкомфінпослуг станом на 24.04.2018 р., і будь-яких скарг та звернень від інших учасників ринку не надходило.

Згідно з п. 1 р. 5 Порядку №3840 фінансові установи - юридичні особи публічного права, довірчі товариства та лізингодавці подають звітність, передбачену цим Порядком, в електронній формі з дотриманням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги". Звітність може бути подано в паперовому вигляді лише на підставі окремого рішення Нацкомфінпослуг щодо окремої фінансової установи.

Позивач з відповідною заявою не звертався.

Відповідачем дотримано вимоги Положення №2319 щодо направлення акту та здійснено виклик позивача на розгляд справи, проте, представник позивача не прибув.

Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 38 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" від 12.07.2001 р. № 2664-III Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції: 1) розробляє і затверджує нормативно-правові акти, обов`язкові до виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, учасниками ринків фінансових послуг, їх об`єднаннями, контролює їх виконання.

Згідно з пп. 1 п. 2, пп. 2 п. 4 р. ІІ Порядку надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 26.09.2017 р. №3840, фінансові компанії (крім фінансових компаній - управителів та фінансових компаній - адміністраторів), фінансові установи - юридичні особи публічного права та довірчі товариства подають до Нацкомфінпослуг такі види звітності: 1) квартальна; 2) річна.

Лізингодавці подають квартальну звітність до Нацкомфінпослуг за умови, якщо у звітному кварталі Нацкомфінпослуг прийнято рішення про видачу лізингодавцю ліцензії на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), а саме на надання послуг фінансового лізингу та/або інформацію про лізингодавця внесено до Реєстру осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги.

Згідно з п. 1, 2 р. V Порядку №3840 фінансові компанії (у тому числі фінансові компанії - управителі, фінансові компанії - адміністратори, фінансові компанії групи А і групи Б), фінансові установи - юридичні особи публічного права, довірчі товариства та лізингодавці подають звітність, передбачену цим Порядком, в електронній формі з дотриманням вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг". Обов`язковим реквізитом такої звітності є електронний цифровий підпис відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис".

Звітність може бути подано в паперовому вигляді лише на підставі окремого рішення Нацкомфінпослуг щодо окремої фінансової установи.

Датою подання звітності є дата її відправлення через веб-інтерфейс на веб-сайті Нацкомфінпослуг.

Факт подання звітності підтверджується зміною статусу "Редагується" на статус "Відправлено", при цьому дата та час відправки такої звітності фіксуються в автоматичному режимі програмно-технічними засобами веб-інтерфейсу на веб-сайті Нацкомфінпослуг.

Згідно з п. 4 р. ІІ Порядку №3840 звітність, що складається відповідно до цього Порядку (крім звітності лізингодавців), подається до Нацкомфінпослуг у такі терміни: 1) за місяць - до 25 числа включно місяця, наступного за звітним; 2) квартальну та річну - у терміни, визначені пунктом 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419.

Згідно з п. 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 р. № 419, квартальна фінансова звітність (крім зведеної та консолідованої) подається підприємствами органам, зазначеним у пункті 2, не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, а річна - не пізніше 28 лютого наступного за звітним року.

У разі подання звітності з порушенням строків, визначених пунктами 4 та 5 розділу ІІ цього Порядку, така звітність вважається поданою несвоєчасно.

В даному випадку звітні дані за І квартал 2018 р. до Нацкомфінпослуг позивачем в електронній формі не подано, що позивачем не заперечується, натомість, звітність була подана в паперовому вигляді листом від 24.04.2018 р. №02, що не заперечується відповідачем.

З заявою про подання звітності в паперовому вигляді позивача до Нацкомфінпослуг не звертався, окреме рішення щодо позивача з цього приводу не приймалося.

Щодо наданих позивачем скріншотів сторінки технічного засобу, за допомогою якого позивач намагався у квітні 2018 р. подати звітність в електронному вигляді, то їх зміст не надає можливість з`ясувати, чи звітність не могла бути подана позивачем в електронному вигляді з залежних чи не залежних він нього причин.

Згідно зі ст. 39 Закону № 2664-III уразі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 40 Закону № 2664-III Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу: 3) накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 41 Закону № 2664-III Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за: 2) неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з ч. 1 ст. 42 Закону № 2664-III штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення.

З врахуванням викладеного у відповідача були підстави для винесення оскаржуваної постанови а накладення штрафу на позивача згідно з вказаними положеннями законодавства.

Щодо дотримання процедури встановлення правопорушення суд зазначає наступне.

Згідно з п. 4.2, 4.3, 4.9, 4.10 р. IV Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 р. №2319, виявлені посадовими особами Нацкомфінпослуг факти порушення законодавства про фінансові послуги викладаються в акті про правопорушення із зазначенням доказів (документів, даних та інформації), що підтверджують факт вчинення порушення законодавства про фінансові послуги, та з посиланням на відповідну норму закону та/або іншого нормативно-правового акта.

Днем початку провадження у справі про правопорушення є дата складання посадовою особою Нацкомфінпослуг акта про правопорушення.

Акт про правопорушення складається та підписується в двох примірниках не пізніше 15 робочих днів з дати виявлення порушення законодавства про фінансові послуги.

Примірник акта про правопорушення надсилається особі рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис не пізніше п`яти днів з дати його складання з повідомленням про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення.

Керівник або уповноважений представник особи має право подати на розгляд справи про правопорушення письмові пояснення (заперечення) разом із документами, на яких вони ґрунтуються. Письмові пояснення в обов`язковому порядку долучаються до матеріалів справи про правопорушення.

В даному випадку фактом правопорушення є неподання звітності в електронному вигляді, тобто, відсутність поданої звітності, і вказана обставина встановлена відповідачем належним чином.

Акт про правопорушення складається з дати виявлення порушення законодавства, і ця дата не обовязково є останнім днем подання звітності.

Крім того, порушення встановленого 15-денного строку не виключає можливість розгляду справи про правопорушення і притягнення особи до відповідальності.

Відповідачем надано суду докази скерування акту про правопорушення 06.06.2018 р., тоді як відправлення вручене позивачу лише 25.06.2018 р. з незалежних від відповідача причин.

Також суд зазначає, що лист позивача від 24.04.2018 р. №02 фактично містить підстави неможливості подати звітність в електронному вигляді, і інших підстав позивач у позові не навів.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З врахуванням викладеного у суду відсутні підстави для висновку про порушення відповідачем вказаних вимог під час прийняття оскаржуваних акту та постанови.

На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 257-262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позовних вимог відмовити.

2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

3. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 21.04.2020 р.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.04.2020
Оприлюднено22.04.2020
Номер документу88839164
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/11368/18

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 27.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 17.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 21.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 21.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 06.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Рішення від 21.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 27.07.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні