Рішення
від 07.04.2020 по справі 588/1444/18
ТРОСТЯНЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 588/1444/18

2/588/2/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07.04.2020 року м.Тростянець

Тростянецький районний суд Сумської області в складі: головуючого судді Линник О.С., з участю секретаря судових засідань Ноздріної В.О., з участю відповідача ОСОБА_1 , представника третьої особи Кіяшко А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, у приміщенні залу суду, цивільну справу за позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів Тростянецька міська об`єднана територіальна громада в особі Тростянецької міської ради Сумської області до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 , третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору Державний реєстратор Манченко Ольга Олександрівна, про визнання недійсними та скасування наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність,

ВСТАНОВИВ:

Позивачі звернулися до суду через свого представника ОСОБА_14 із вищезазначеним позовом, який мотивували тим, що 24 березня 1995 року спільним рішенням Мащанської та Зарічанської сільських рад Тростянецького району Сумської області колективному сільськогосподарському підприємству Тростянецьке с.Мащанка Тростянецького району було видано державний акт про право колективної власності на землю серія СМ № 000012 (далі - Державний акт про право колективної власності).

Додатками до даного акту були: Додаток 1 - список громадян - членів колективного сільського господарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу або товариства в кількості 443 особи; додаток 2 - план зовнішніх меж земельної ділянки.

Позивачі ОСОБА_2 (НОМЕР_1), ОСОБА_3 (НОМЕР_2), ОСОБА_4 (НОМЕР_3), ОСОБА_5 ( НОМЕР_4 ) ОСОБА_6 (НОМЕР_5), ОСОБА_7 (НОМЕР_6), ОСОБА_8 (НОМЕР_7), ОСОБА_9 (НОМЕР_8), ОСОБА_10 (НОМЕР_9), ОСОБА_11 (НОМЕР_10), ОСОБА_12 (НОМЕР_11), ОСОБА_15 (НОМЕР_12) зазначені у додатку 1 до Державного акту про право колективної власності за порядковими номерами, зазначеними після їх прізвищ.

У 2000 році КСП Тростянецьке було реорганізоване у ТОВ Тростянецьке , а у 2008 році ТОВ Тростянецьке було припинене.

Чинна Конституція України набрала чинності з 28.06.1996, тобто, після оформлення права колективної власності згідно Державного акту про право колективної власності від 24.03.1995. У 1995 році, коли було видано Державний акт про право приватної власності, був чинним Земельний кодекс України у редакції від 18.12.1990, який втратив свою дію із 01.01.2002. Отже, Земельний кодекс України у редакції від 18.12.1990, не суперечив Конституції України, бо діяв протягом шести років після набрання чинності Конституцією України від 28.06.1996.

Рішень Конституційного суду України про визнання Земельного кодексу України в редакції від 18.12.1990 неконституційним - не має.

Діючим на той час законодавством було передбачено, що у державному акті, який надається юридичній особі (колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству), обов`язково зазначається власник земельної ділянки - юридична особа (підприємство, кооператив, товариство) або громадяни. При цьому, якщо у акті на право власності, виданому юридичній особі зазначається список громадян, то право власності на земельну ділянку у формі колективної власності належить саме громадянам, а не юридичній особі (підприємству, кооперативу, товариству).

Згідно Додатку 2 до Державного акту на право колективної власності зазначено межі земельних ділянок, які належать саме громадянам, зазначеним у додатку 1 на праві колективної власності.

Чинна станом на 2000 рік (дату припинення КСП Тростянецьке ) Постанова КМУ від 25.05.1998 (чинна до 26.11.2003) Про порядок державної реєстрації суб`єктів підприємницької діяльності не передбачала перехід у державну власність земель, які перебували у колективній власності громадян, у разі ліквідації (припинення) колективного сільськогосподарського підприємства.

Після припинення юридичної особи КСП/ТОВ Тростянецьке , 443 особи, зазначені у Додатку 1 до Державного акту про право колективної власності, у тому числі і позивачі, продовжували бути співвласниками земельної ділянки, обсяги та розміри якої зазначені у Додатку 2 до Державного акту про право колективної власності.

Тому така підстава припинення права колективної власності громадян у зв`язку із припиненням юридичної особи, на яку було оформлено Державний акт про право колективної власності, законодавством не передбачена і такі земельні ділянки не переходять у державну власність .

Не дивлячись на зазначене, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, безпідставно та протиправно визначив, що земельна ділянка, межі і розміри якої зазначено у Додатку 2 до Державного акту про право колективної власності, перебуває у державній власності та допустив бездіяльність при вирішенні судового спору між Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області та ОСОБА_1 у справі №818/1470/17, яка розглядалась у Сумському окружному адміністративному суді та у Харківському апеляційному адміністративному суді. Представники Головного управління Держгеокадастру у Сумській області приховали від суду першої інстанції факт наявності чинного Державного акту про право колективної власності, чим, фактично сприяли ОСОБА_1 у вирішенні спору на користь останнього

Як наслідок, місцевий адміністративний окружний суд прийшов до помилкового висновку, що земельна ділянка із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178 належить до земель державної власності, однак фактично вказана земельна ділянка знаходиться на землях, які віднесені до земель колективної власності згідно Державного акту про право колективної власності, і, у силу вимог ст.121 Земельного кодексу в редакції від 01.01.2002 року, безоплатна передача земель для ведення особистого селянського господарства можлива лише із земель державної або комунальної власності.

Харківський апеляційний адміністративний суд, якому представниками Тростянецької міської ради, яку апеляційний суд залучив, як третю особу до цієї справи, своєю постановою від 10.04.2018 скасував рішення Сумського окружного адміністративного суду від 14.11.2017 та постановив нове рішення, яким зобов`язав Головне управління Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.09.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) у власність в межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області за межами населених пунктів.

Однак, ОСОБА_1 вказане рішення апеляційного адміністративного суду прийняв як таке, яким Головне управління Держгеокадастру у Сумській області було зобов`язано затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) у власність в межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області за межами населених пунктів та видав протиправний наказ №18-4996/16-18-СГ від 06.07.2018, яким затвердив документацію із землеустрою, до якого наказом №18-5057/16-18- СГ від 11.07.2018 вніс зміни щодо зміни назви сільської ради, на якій перебуває спірна земельна ділянка, із Зарічанської на Зарічненську .

ОСОБА_1 , використовуючи наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області за №18-4996/16-18-СГ від 06.07.2018 із змінами, внесеними ОСОБА_1 наказом №18-5057/16-18-СГ від 11.07.2018, як правовстановлюючий документ, зареєстрував у третьої особи 20.07.2018 за собою право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178, яка фактично знаходиться у межах земель колективної власності громадян згідно Державного акту про право колективної власності.

Позивачі вважають, що фактично відповідачі порушили право колективної власності позивачів на земельну ділянку із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178, позбавили їх права колективної власності на цю земельну ділянку, яка фактично знаходиться у межах земель колективної власності громадян згідно Державного акту про право колективної власності.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, діючи із перевищенням повноважень у приватних інтересах ОСОБА_1 , та спільно із ОСОБА_1 , своїми діями спричинив надання останньому земельної ділянки колективної власності, чим порушили право власності позивачів, як співвласників земельної ділянки, на яку третя особа зареєструвала право власності за ОСОБА_1 .

За указаних обставин, посилаючись на ст.ст. 4, 5, 23, 27, 28, 29, 114, Земельного кодексу України ( у редакції від 18.12.1990), п.є-1 ст.15-1 Земельного кодексу України ( у редакції від 01.01.2002), п.1, п.п.31 п.3 Положення Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру), затвердженого Постановою КМУ за №15 від 14.01.2015, позивачі просять:

- визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області № 18-4996/16-18-СГ від 06.07.2018 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність із змінами, внесеними наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області №18-5057/16-18-СГ від 11.07.2018;

- сплату судових витрат покласти на відповідачів у солідарному порядку.

У відповідності до ст.178 ЦПК України відповідачем ОСОБА_1 був поданий відзив на позов, у якому останній просив відмовити позивача у задоволенні позові. Заперечення відповідача мотивовані тим, що у межах норм безоплатної приватизації у квітні 2016 року він звернувся до Держгеокадастру України із запитом про надання публічної інформації щодо наявності вільних земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у межах міста Тростянець чи безпосередній близькості від міста для отримання у власність для ведення ОСГ. Цей запит Держгеокадастром був направлений у тому числі до ГУ Держгеокадастру в Сумській області, Тростянецькій міській раді, Тростянецькій районній раді. ГУ Держгеокадастру у Сумській області у своїй відповіді від 26.04.2016 за №31-18-011-5751/2-16, повідомив, що на даний час вільні (не охоплені договорами оренди, не зарезервовані для учасників АТО тощо) земельні ділянки сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської ради - земельна ділянка орієнтовною площею 8,8 га під багаторічні насадження .

Після огляду запропонованих ділянок, 28.04.2016, відповідач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Сумській області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення в адміністративних межах Зарічненської сільської ради Тростянецького район Сумської області (за межами населеного пункту с. Лучка). Це частина саме тієї земельної ділянки, про яку йде мова у публічній інформації Держгеокадастру.

Разом із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та іншими необхідними документами відповідач за власною ініціативою для пришвидшення прийняття відповідного рішення надавав ГУ Держгеокадастру у Сумській області довідкову інформацію у довільній формі, про те, що на земельній ділянці, яка його цікавить знаходяться залишки старого яблуневого саду колишнього радгоспу Тростянецький , який вже декілька десятків років разом із земельною ділянкою не використовуються за цільових призначенням напевне у зв`язку із віком та станом насаджень.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області у задоволенні вказаної заяви відмовило , пославшись на відсутність позиції органу місцевого самоврядування з поставленого у заяві питання. Цю відмову відповідач оскаржив до суду і суд, скасувавши відмову як незаконну, зобов`язав Головне управління Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути його клопотанні (постанова суду від 01.09.2016 у справі №818/733/16).

За результатами повторного розгляду його клопотання Головне управління Держгеокадастру у Сумській області 07.11.2016 знову відмовило у наданні дозволу, але вже із інших підстав, які також не передбачені чинним законодавством. Повторна відмова була також оскаржена до суду та за результатами розгляду суд 08.12.2016 визнав відмову незаконною та зобов`язав відповідача надати відповідний дозвіл (постанова суду від 08.12.2016 у справі №818/1566/16).

На виконання рішення суду Головне управління Держгеокадастру у Сумській області своїм наказом надало йому відповідний дозвіл, після чого ДП Сумигеодезкартографія виготовило проект землеустрою, який після розроблення був наданий на погодження до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (Держгеокадастру). Після погодження проекту та реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі 18.07.2017 він звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення мені земельної ділянки (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) у власність у межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області за межами населених пунктів та надання йому цієї ділянки у власність.

Не зважаючи на висновок про погодження проекту, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області запропонувало йому звернутись до виконавця робіт із землеустрою для доопрацювання проекту землеустрою відповідно до вимог чинного законодавства , після доопрацювання якого він повторно 15.09.2017 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) у власність, але у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельної ділянки у власність знову було відмовлено.

Указану відмову відповідач оскаржив до суду і за результатами судового розгляду постановою Сумського окружного адміністративного суду від 14.11.2017 у справі №818/1470/17 його адміністративний позов був задоволений, відмова визнана незаконною, а відповідача зобов`язано затвердити проект землеустрою. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 10.04.2018 у цій справі апеляційну скаргу відповідача задоволено частково та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути мою заяву від 15.09.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення мені земельної ділянки (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) у власність у межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської рад Тростянецького району Сумської області за межами населених пунктів та надання йому цієї ділянки у власність.

При цьому, апеляційний суд у мотивувальній частині свого рішення зазначив колегія суддів погоджується із аргументом позивача ОСОБА_1 стосовно того, що у разі визнанні судом відмови ГУ Держгеокадастру у Сумській області незаконною, у вказаного суб`єкта владних повноважень залишається лише єдиний варіант юридично допустимого рішення - затвердження проекту землеустрою та надання йому земельної ділянки у власність .

За результатами повторного розгляду його заяви із урахуванням висновків суду Головне управління Держгеокадастру у Сумській області своїм наказом затвердило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178 у власність у межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району та надало мені цю земельну ділянку у власність.

На підставі його заяви від 20.07.2018 державним реєстратором Тростянецької міської ради Манченко Ольгою Олександрівною було прийняте рішення щодо реєстрації права власності на земельну ділянку кадастровий номер 5925082700:00:001:0178.

На момент надання йому дозволу на розроблення документації із землеустрою, а також надання її у власність земельна ділянка перебувала у державній власності, оскільки з 1995 року статус земельної ділянки змінився. Фактом передачі землі у колективну власність на підставі державного акта на право колективної власності на землю із доданим до нього списком осіб, які мали право на одержання своєї частки землі лише був розпочатий процес приватизації землі. Тобто видача колективному сільськогосподарському підприємству Державного акту на право колективної власності на землю фактично був проміжним пунктом трансформації земель державної власності у землі приватної власності. Подальша зміна законодавства, у тому числі виключення колективної власності із форм власності, які існують в Україні, є підтвердженням цьому.

Колективне сільськогосподарське підприємство Тростянецьке було ліквідоване за рішенням загальних зборів членів підприємства 03.03.2000, юридична особа знята податкового обліку 25.06.2004. Правонаступники цього підприємства відсутні (прим.: ТОВ Тростянецьке не було правонаступником КСП Тростянецьке ). Відповідно припинили дію і органи управління юридичною особою, через які юридична особа здійснювала правомочності власника, у тому числі щодо землі.

Громадяни - "співвласники" без юридичної особи від власного імені не мали по відношенню до земельних ділянок право власності, а лише мали специфічне право вимагати виділення їм земельної частки із земель колективної власності.

З огляду на публічну інформацію, а також інформацію із електронних сервісів ДЗК та інших джерел, наразі достовірно відомо, що більша частина земель, яка у відповідності до Плану зовнішніх меж земель (додаток до Державного акта на право колективної власності на землю від 24.06.1995), передана у колективну власність КСП Тростянецьке поділена на земельні частки (паї) та перебуває у приватній власності громадян-колишніх членів вказаного колективного сільгосппідприємства. Земельна ділянка, яка наразі має кадастровий номер 5925082700:00:001:0178, не була розпайована, тобто потрапила у категорію земель, які не підлягають паюванню.

Крім цього, у приватну власність громадян - колишніх членів КСП Тростянецьке та їх спадкоємців у якості земельних часток (паїв) з виділенням в натурі (на місцевості) передані і землі, які відповідно до вказаного Плану раніше до колективної власності КСП Тростянецьке не передавались (наприклад десять земельних ділянок загальною площею більше 20 га з кадастровими номерами 5925082700:00:001:0040, 5925082700:00:001:0035, 5925082700:00:001:0038 та інші), що свідчить про відсутність на момент виділення в натурі земельної частки (паю) земель колективної власності. Натомість інші частина земельних ділянок, які передавались у колективну власність КСП Тростянецьке наразі перебувають у державній власності.

Відповідач вважає, що Державний акт на право колективної власності на землю серії СМ 000012 від 24.06.1995, на який посилаються позивачі у своїй позовній заяві, свідчить лише про те, що відповідні земельні ділянки у 1995 році передавалися у колективну власність КСП Тростянецьке (с.Мащанка Тростянецького району) для подальшої приватизації і жодним чином не підтверджує чи не спростовує форму власності земельної ділянки , після розпаювання землі та припинення КСП, як юридичної особи, державний акт просто вичерпав себе як правовстановлюючий документ. Тому вищезазначене безсумнівно свідчить про те, що земельна ділянка із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178 до передачі ОСОБА_1 у приватну власність перебувала у державній власності (землі запасу), а ГУ Держгеокадастру України Сумській області наділене правом передавати її у власність громадян у порядку передбаченому Земельним кодексом України.

Відповідно до Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) усі позивачі отримали у приватну власність свою частку землі із земель колективної власності КСП Тростянецьке . У свою чергу суб`єктом права власності на земельні ділянки колективної власності, які не були розпайовані , могла бути лише юридична особа або правонаступник такої юридичної особи після переоформлення права власності на землю на такого правонаступника.

На час надання йому земельної ділянки у власність позивачі повністю реалізували свої права на відповідні частки із земель колишнього КСП шляхом отримання у приватну власність земельних ділянок, а тому ні ГУ Держгеокадастру у Сумській області, ні відповідач не могли порушити право колективної власності позивачів на земельну ділянку із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178, оскільки після розпаювання землі, ліквідації юридичної особи - КСП Тростянецьке та органів управління підприємства, позивачі не являються і не можуть являтися суб`єктом права власності на цю земельну ділянку. Позивачі не наділені правом власності на цю земельну ділянку, а відповідно не мають право на захист цього права у судовому порядку, у тому числі вимагати скасування правового акту індивідуальної дії, який абсолютно не стосується прав та законних інтересів позивачів (а.с.193-200 Том 1).

Відповідачем ГУ Держгеокадастру у Сумській області також був поданий відзив на позов, у якому представник останнього указав, що позовна вимога пред`явлена до Головного управління про скасування наказів є необґрунтованою, оскільки оскаржувані накази Головним управлінням прийняті не у результаті розгляду поданих ОСОБА_16 документів за загальними правилами, рівними для всіх інших учасників таких відносин, а під тиском, без можливості діяти інакше та в результаті виконання судового рішення.

Харківський апеляційний адміністративний суд від 10.04.2018 по справі №818/1470/17 у прийнятому рішенні чітко прописав алгоритм дій особи, зацікавленої у одержанні у власність земельної ділянки в порядку безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, а також суб`єктів, що здійснюють власні управлінські функції у вирішенні означеного питання, визначений ст.118 ЗК України. Тому іншого варіанту з боку Головного управління ніж видати наказ про затвердження проекту відведення у власність позивачу суд апеляційної інстанції Головному управлінню не залишив.

Головне управління не погодилось та не погоджується на теперішній час з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій (постановою Сумського окружного адміністративного суду від 14.11.2017 та постановою Харківський апеляційний адміністративний суд від 10.04.2018 у справі №818/1470/17), оскільки вважає їх прийнятими у результаті не повністю з`ясованих обставин справи, невірно застосованих норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, та подало касаційну скаргу.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області розглянувши заяву громадянина ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області та надання земельної ділянки загальною площею 2,0 га у власність, повідомило листом заявника про недоліки зазначені у проекті, а саме, на кадастровому плані земельної ділянки в описі меж суміжних землевласників (землекористувачів) від А до Б необхідно уточнити проектні чи існуючі шляхи, що проходять в цих межах, на ситуаційному плані позначено під`їзні шляхи до земельної ділянки, необхідно доповнити умовні позначення та зазначено, що згідно довідки з державної статистичної звітності від 28.03.2017 за №31-28-0.2-672/2-17, виданої Відділом у Тростянецькому районі, земельна ділянка, яка запроектована до відведення має склад угідь багаторічні насадження. ОСОБА_1 було запропоновано звернутись до виконавця робіт із землеустрою для доопрацювання згаданого проекту землеустрою відповідне вимог чинного законодавства.

Розглянувши повторну заяву ОСОБА_1 управління надало відповідь, якою запропонувало додати довідку із Зарічненської сільської ради про наявність чи відсутність на земельній ділянці насаджень та повідомило, що враховуючи наявність рішення Зарічненської сільської ради від 09.06.2017 п`ятнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Про виявлення безгоспного майна , був направлений лист до Зарічненської сільської ради Тростянецького району про результати проведення експертної оцінки саду.

У зв`язку із такими обставинами Головне управління не вважало за можливе вирішити питання, зазначене у зверненні.

Від Зарічненської сільської ради Головне управління отримало копію рішення 21 сесії Зарічненської сільської ради від 06.10.2017 Про затвердження незалежної експертної оцінки багаторічних насаджень яблуневий сад , та позицію Зарічненської сільської ради, яка категорично проти надання комунального майна - яблуневого саду в приватну власність та земельної ділянки під ним.

Крім того, багаторічні насадження - яблуневий сад за рішенням Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області 21 сесії 7 скликання від 06.10.2017визнано комунальним майном Зарічненської сільської ради та поставлено на баланс сільської ради.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги щодо зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Сумській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га, та суд апеляційної інстанції, зобов`язуючи Головне управління повторно розглядати заяву позивача про затвердження вказаного проекту з урахуванням викладених судом обставин, фактично зобов`язує відповідача приймати конкретне рішення, що є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.

Отже, за встановленими обставинами, які судами першої та апеляційна інстанцій при вирішенні даної справи не взято до уваги, що відсутні підстав для зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Сумській області вчинити певні дії, а саме затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначенні.

Після отримання тексту рішення суду апеляційної інстанції Головним управлінням направлявся лист на адресу Тростянецької міської ради як правонаступника Заріченської сільської ради Тростянецького району Сумської області), прикладалась копія тексту рішення для вжиття можливих заходів та відповідного реагування. Однак заходів щодо зупинення виконання вказаного судового рішення вжито не було. У зв`язку з відсутністю судових рішень про забезпечення позову шляхом судової заборони щодо вчинення будь - яких дій відносно вказаних земельних ділянок, Головне управління змушене виконати рішення суду у справі № 818/1470/17.

В ході розгляду справи у суді першої інстанції Головне управління не володіло інформацією про наявність та існування Державного акту, а на Публічній кадастровій карті України (у зв`язку з тим, що даний Державний акт виданий значно раніше введення до функціонування цієї електронної системи) не містилось такої інформації.

Приймаючи оскаржувані накази Головне управління Держгеокадастру у Сумській області діяло на виконання вимог судового рішення у справі № 818/1470/17, оскільки невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Зважаючи на наявність судового рішення у справі № 818/1470/17, що підлягало обов`язковому виконанню та має наслідком відсутність з боку Головного управління можливості щодо іншого способу дій, відповідно до вказаних норм чинного законодавства, покладення на нього судових витрат в солідарному порядку з іншим відповідачем є несправедливим (а.с.28-32 Том 2).

Третя особа Тростянецька міська рада Сумської області у своїх письмових поясненнях указала, що підтримує заявлені позовні вимоги та просить їх задовольнити у повному обсязі. Така позиція третьої особи мотивована тим, що станом на 01.02.2018 Яблуневий сад у зв`язку проведенням процедури реорганізації (об`єднання територіальних громад) перейшов на баланс Тростянецької міської ради. Багаторічні насадження (сад) - це не окрема група дерев, кущів, а земельні угіддя, та/або окрема земельна ділянка з розміщеними на ній деревами, кущами та іншими об`єктами як один цілий об`єкт. Багаторічні насадження не можуть розглядатися, як окремий об`єкт права власності без земельної ділянки, на якій вони знаходяться, оскільки є складовою частиною земельної ділянки.

Мешканці села Лучка неодноразово зверталися до Тростянецької міської ради щодо збереження Яблуневого саду у колективному користуванні та не надання дозволів на передачу його у приватну власність, так як вони є членами колишнього колективного сільськогосподарського підприємства Тростянецьке Тростянецького району Сумської області, та на вказану земельну ділянку є Державний акт на право колективної власності на землю серії CM 000012, виданий 24.06.1995, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №4.

За Схемою поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) громадян - членів сільськогосподарського акціонерного-пайового товариства закритого типу Тростянецьке Тростянецького району Сумської області, розробленої Сумським філіалом Інституту землеустрою Української академії аграрних наук у 1997 році. Експлікація земель колективної власності містить такі види сільськогосподарських земельних угідь: рілля, сіножаті, пасовища та багаторічні насадження. Крім того, дана Схема поділу земель колективної власності включає у себе Уточнений розрахунок грошової оцінки сільськогосподарських угідь по САПТЗТ Тростянецьке Тростянецького району Сумської області, у тому числі й вартість багаторічних насаджень на момент паювання земель колективної форми власності. Загалом у користуванні колективного господарства перебувало на момент паювання 1696,5 га земель колективної власності, із яких підлягали поділу на земельні частки (паї) 1530,6 га, з яких 11,4 га багаторічні насадження.

За Проектною документацією по визначенню земель, що передаються у колективну власність і постійне користування колективному сільськогосподарському підприємству Тростянецьке Тростянецького району Сумської області, розробленої Сумським філіалом Інституту землеустрою Української академії аграрних наук у 1995 році, до земель колективної власності, що підлягають приватизації, належать багаторічні насадження площею 11,4 га.

Викладені обставини свідчать про те, що сільськогосподарські угіддя - багаторічні насадження (сади) перебували у колективній власності членів сільськогосподарського акціонерного-пайового товариства закритого типу Тростянецьке Тростянецького району Сумської області.

Згідно Розпорядження голови Тростянецької районної державної адміністрації за №7 від 05.02.2004 громадянам, котрі є власниками земельних сертифікатів на земельну частку (пай) членів колишнього ТОВ Тростянецьке Тростянецького району, було передано у приватну власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на підставі державних актів на землю. За Додатком до даного Розпорядження, право приватної власності на земельну частку (пай) громадян складається із таких видів сільськогосподарських угідь, як рілля та сіножаті. Звідси можна дійти обґрунтованою висновку, що законні права громадян - членів колишнього ТОВ Тростянецьке Тростянецького району на землю були порушені, так як земельна частка (пай) даного колгоспу складається з таких видів сільськогосподарських угідь, як рілля, сіножаті, пасовища та багаторічні насадження, які на момент паювання перебували у колективній власності громадян. Натомість багаторічні насадження (сади) не були передані у приватну власність громадян - членів колгоспу, та відповідно залишилися у їх колективній власності.

У даному випадку цільове призначення земельної частки (паю) колишнього колективного сільськогосподарського підприємства Тростянецьке Тростянецького району Сумської області є для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.01), а не ведення особистого селянського господарства (код класифікація видів цільового призначення земель - 01.03).

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності знаходиться у відомстві органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Саме вони приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (зокрема й зі зміною цільового призначення) та їх передачі у власність або надання в користування. Тому у даному випадку необхідно розробити Проект землеустрою про зміну цільового призначення.

Право колективної власності громадян - членів колишнього колгоспу на САПТЗТ Тростянецьке Тростянецького району Сумської області на сільськогосподарські угіддя багаторічні насадження, що входили до складу земельної частки (паю) відповідного колгоспу, є не скасованим жодним нормативно - правовим актом чи іншим правовим документом, є чинним, право комунальної власності на багаторічні насадження (сади) не може бути припинено, ліквідовано, передано у розпорядження та користування іншим особам, державним органам та органам виконавчої влади.

Така підстава припинення права колективної власності громадян як припинення юридичної особи САПТЗТ Тростянецьке Тростянецького району Сумської області, якій був виданий Державний акт на право колективної власності на землю серії СМ 000012, законодавством не передбачена і такі земельні ділянки не переходять до державної форми власності. Після припинення юридичної особи САПТЗТ (ТОВ) Тростянецьке Тростянецького району Сумської області 443 особи, зазначені у Додатку 1 до вищевказаного Державного акту про право колективної власності, у тому числі і позивачі, продовжували бути співвласниками земельної ділянки, обсяги та розміри якої зазначені у Додатку 2 до Державного акту про право колективної власності.

Отже, прийняття органом виконавчої влади, а саме Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області, рішення (наказу) щодо розпорядження спірними землями, виключне право розпоряджатися якою мають громадяни - члени колишнього колгоспу, суперечить закону і засадам правового порядку, порушує права громадян на землю та їх законні інтереси. Тому Головне управління Держгеокадастру у Сумській області незаконно розпорядився землею, яка на праві колективної власності належала САПТЗТ Тростянецьке , і не перебувала у їх державній власності.

Відповідно до Конституції України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство , дії Головного управління Держгеокадастру у Сумській області грубо суперечать нормам права у сфері розпорядження землями, Накази № 18-4996/16-18-СГ від 06.07.2018 року із змінами, внесеними наказом №18-5057/16-18-СГ від 11.07.2018 року прийняті з перевищенням повноважень даного органу виконавчого влади, внаслідок неправильного застосування норм матеріального права, а тому вказані накази Головного управління Держгеокадастру у Сумській області є противоправними, незаконними та такими, що порушують права громадян - власників земельних часток (паїв) (а.с.158-168 Том 2).

У судове засідання 06.04.2020 позивачі та їхній представник не з`явився. В судовому засіданні 07.02.19 позов підтримав, за викладених у ньому обставин. Представник позивачів подав заяву про розгляд справи без його участі за наявними доказами у справі. Також у цій заяві представник просив звернути увагу на те, що позиція відповідача ОСОБА_1 про те, що нібито не розпайовані землі перешли у державну власність не ґрунтується на законі. Право державної власності на спірну земельну ділянку виникло лише під час оформлення ОСОБА_1 документів на отримання спірної земельної ділянки у власність, тобто у липні 2017 року, про що йому стало відомо із відзиву на позов ОСОБА_1 , зокрема із витягів з Державного кадастру. Таке виникнення права державної власності на спірну земельну ділянку є незаконне, бо жодного правовстановлюючого документа про набуття державою земельною ділянкою, яка перебувала у колективній власності позивачів, а у подальшому передана ОСОБА_17 у власність - відповідачами не надано. У рішеннях адміністративних судів, на які посилається представник відповідача ГУ Держгеокадастру у Сумській області, як на преюдиційні, даний державний орган не було зобов`язано видати оскаржуваний у цій справі наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області про надання земельної ділянки ОСОБА_1 , а було зобов`язано розглянути повторно заяву ОСОБА_1 . Відповідач ГУ Держгеокадастру у Сумській області не приймав жодних рішень про відмову у видачі ОСОБА_1 оскаржуваного у цій справі наказу що мотивів того, що земельна ділянка, яку він бажає отримати у власність перебуває у колективній власності позивачів. Таким чином, зазначені рішення адміністративних судів щодо спірної земельної ділянки не мають жодних преюдиційних обставин для суду, який розглядає дану справу (а.с.19-21 Том 3).

Позивач ОСОБА_13 , яка є правонаступником позивача ОСОБА_15 , у судове засідання не з`явилася, подала заяву про розгляд справи без її участі, позов підтримує у повному обсязі (а.с.147 Том 3).

Представники третьої особи Тростянецької міської ради у судовому засіданні підтримали заявлений позов із підстав, указаних у письмових поясненнях.

Представник відповідача Головного управлінням Держгеокадастру у Сумській області у судове засідання не з`явився, подав клопотання про розгляд справи без його участі, просив врахувати викладену позицію у відзиві на позов, в судовому засіданні 07.02.2019 проти позову заперечив за обставин, викладених у відзиві на позов (а.с.236-238 Том 3).

Відповідач ОСОБА_1 у судовому засіданні заперечив проти позову із підстав, висланих ним у відзиві на позов.

Третя особа - державний реєстратор Манченко О.О. у судове засідання 06.4.20 не з`явилася, належним чином повідомлена, причина її неявки суду не відома, в судовому засіданні 13.02.20 показала, що позовні вимоги є обґрунтованими, так як державним реєстратором під час вчинення реєстраційних дій щодо реєстрації права власності за ОСОБА_1 на спірну земельну ділянку не було враховано, що на вказана земельна ділянка перебуває у складі землі, переданої у колективну власність членам колишнього КСП, у тому числі позивачам.

Суд, заслухавши позицію представників сторін, відповідача, представників третіх осіб, пояснення свідків, дослідивши усі докази у справі, вважає, що позов не підлягає задоволенню із огляду на наступне.

Згідно з ч.ч.3.4 ст.82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. Обставини, встановлені стосовно певної особи рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, проте можуть бути у загальному порядку спростовані особою, яка не брала участі у справі, в якій такі обставини були встановлені.

Так, постановою Сумського окружного адміністративного суду від 14.11.2017 у справі №818/1470/17 позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії були задоволені і суд дійшов висновку про наступне:

- визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, викладену в листі від 29.09.2017 №С-12689-5241/6-17, у затвердженні проекту землеустрою щодо відведе: земельної ділянки (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) у властей межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області за межами населених пунктів;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) у власність в межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області за межами населених пунктів (а.с.97-102 Том 1).

Не погодившись із постановою суду першої інстанції, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області подало 14.11.2017 апеляційну скаргу та постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 10.04.2018 по справі № 818/1470/17 дану апеляційну скаргу задоволено частково, а постанову Сумського окружного адміністративного суду від 14.11.2017 скасовано у частині та зобов`язано Головне управління повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.09.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведені земельної ділянки (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) у власність в межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області за межами населених пунктів (а.с.103-110 Том 1).

06.07.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області, відповідно до статей 15-1,20,118,122,207, Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, затвердженого наказом Держгеокадастру за №308 від 17.11.2016, на виконання постанови Харківського апеляційного адміністративного суду від 10.04.2018 по справі №818/1470/17, було винесено наказ за №18-4996/16-18-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність , до якого наказом за №18-5057/16-18-СГ від 11.07.2018 внесено зміни у частині зміни слова Зарічанської на слово Зарічненської , було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області; надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2,0000 га, у т.ч. багаторічні насадження площею 2,0000 га (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області. У даному наказі було указано, що право власності на земельну ділянку (кадастровий номер 5925082700:00:001:0178) виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (а.с.42,43 Том 1).

Відповідно до указаних наказів ГУ Держгеокадастру у Сумській області, 16.07.2018 державним реєстратором Манченко Ольгою Олександрівною була проведена державна реєстрація земельної ділянки із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178, про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за №131549512 від 20.07.2018, згідно якого власником даної земельної ділянки указаний ОСОБА_1 (а.с.96 Том 1).

Для проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5925082700:001:0178 ОСОБА_1 були подані відповідні документи, які відповідали вимогами Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень та постанови КМУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , тому було прийняте рішення про реєстрацію земельної ділянки (а.с.48 Том 2).

Отже, із 16.07.2018 гр. ОСОБА_1 набув права власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178.

Судом установлено, що Державний акт про право колективної власності на землю серія СМ №000012 було видано за спільним рішенням Мащанської та Зарічанської сільських рад Тростянецького району Сумської області колективному сільськогосподарському підприємству Тростянецьке с.Мащанка Тростянецького району від 24.03.1995. Даний Державний акт був зареєстрований у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю на території Тростянецького району за №4 (а.с.116-117 Том 1, а.с.9-11 Том4)).

Додатками до даного акту були: Додаток 1 - список громадян - членів колективного сільського господарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу або товариства у кількості 443 особи; додаток 2 - план зовнішніх меж земельної ділянки (а.с.118-127 Том 1).

Позивачі ОСОБА_2 (НОМЕР_1), ОСОБА_3 (НОМЕР_2), ОСОБА_4 (НОМЕР_3), ОСОБА_5 ( НОМЕР_4 ) ОСОБА_6 (НОМЕР_5), ОСОБА_7 (НОМЕР_6), ОСОБА_8 (НОМЕР_7), ОСОБА_9 (НОМЕР_8), ОСОБА_10 (НОМЕР_9), ОСОБА_11 (НОМЕР_10), ОСОБА_12 (НОМЕР_11), ОСОБА_15 (НОМЕР_12) зазначені у додатку 1 до Державного акту про право колективної власності за порядковими номерами, зазначеними після їх прізвищ (а.с.118-127 Том 1).

Відповідно до Державних актів на право власності на земельну ділянку, наданих позивачами у обґрунтування позовних вимог установлено, позивачі мають у власності земельні ділянки, надані для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, наданими їм на підставі розпорядження Тростянецької РДА за №62 від 05.02.2004 (а.с.47,52,57,61,65,66,70,74,78,82,87, 91,95 Том 1).

Статтею 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Статтею 3 ЗК України 1990 року, чинної на час видачі спірного державного акту, було передбачено, що власність на землю в Україні має такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності визнавалися рівноправними.

Суб`єктами права колективної власності на землю визначалися колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств (частина друга статті 5 ЗК України 1990 року).

Відповідно до статей 22,23 ЗК України 1990 року право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян.

Відповідно до частини 2 статті 60 ЗК України 1990 року землі, передані колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам у колективну власність, поділялися на землі загального несільськогосподарського використання і землі сільськогосподарського використання.

Положеннями статті 30 ЗК України передбачено, що при ліквідації сільськогосподарських підприємств несільськогосподарські угіддя, що перебували у їх власності, розподіляються відповідно до установчих документів цих підприємств або за згодою власників земельних часток (паїв).

Отже, право колективної власності здійснюють загальні збори співвласників земельних часток (паїв), членів підприємства, збори уповноважених, або створений ними орган управління підприємства, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.

Згідно з частиною другою статті 108 ЦК України у випадку реорганізації юридичної особи шляхом перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов`язки попередньої юридичної особи.

Статтею 7 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство встановлено, що об`єктами права колективної власності підприємства є земля, інші основні та оборотні засоби виробництва, грошові та майнові внески його членів, вироблена ними продукція, одержані доходи, майно, придбане на законних підставах. Об`єктами права власності підприємства є також частки у майні та прибутках міжгосподарських підприємств та об`єднань, учасником яких є підприємство.

Майно у підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам.

Суб`єктом права власності у підприємстві є підприємство як юридична особа, а його члени - в частині майна, яку вони одержують при виході з підприємства.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у постійне або тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, а право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором.

За змістом положень Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , Указу Президента України від 08 серпня 1995 року № 720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям (далі - Указ № 720/95) нерозподілена (невитребувана) земельна ділянка - це земельна ділянка, що була запроектована в складі єдиного земельного масиву без визначення меж в натурі (на місцевості), проте не була розподілена на зборах власників земельних часток (паїв) через неявку на збори осіб - власників права на земельну частку (пай) чи їх спадкоємців. Статус невитребуваних нерозподілені земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок.

Разом із тим, на відміну від земельної ділянки, земельна частка (пай) є умовною часткою земель, які належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, розмір якої визначено в умовних кадастрових гектарах.

Отже, земельні ділянки державної або комунальної власності та земельні частки (паї) є різними об`єктами земельних відносин і мають різний правовий режим.

Пунктом 1 Указу № 720/95 визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.

Відповідно до пункту 2 Указу №720/95 право на частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишилися членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.

Згідно з пунктом 17 Перехідних положень ЗК України сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних паїв у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.

У пункті 24 постанови Пленуму Верховного Суду України Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ за №7 від 16.04.2004 судам роз`яснено, що член колективного сільськогосподарського підприємства, включений до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю, набуває права на земельну частку (пай) з дня видачі цього акта, і в разі його смерті успадкування права на земельний пай здійснюється за нормами ЦК України, у тому числі й у випадку, коли з різних причин ця особа не отримала сертифікат на право на земельну частку (пай).

На підставі Указу №720/95 було розроблено Методичні рекомендації щодо порядку передачі земельної частки (паю) в натурі із земель колективної власності членам колективних сільськогосподарських підприємств і організацій, які затверджено наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства сільського господарства і продовольства України, Української академії аграрних наук від 04 червня 1996 року № 47/172/48 (далі - Методичні рекомендації).

За змістом пунктів 1.3, 1.5, 2.7 Методичних рекомендацій передача в натурі земельної частки (паю) громадянину здійснюється після складання Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) (далі - Схеми). Схеми складаються за участю керівників і спеціалістів колективних сільськогосподарських підприємств (організацій), сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, затверджуються загальними зборами (зборами уповноважених) членів цих підприємств і організацій та погоджуються районними (міськими) державними адміністраціями (виконавчими комітетами міських Рад). На Схемі виділяються земельні масиви, що можуть бути поділені на земельні частки (паї) без обмежень в часі, в тому числі ділянки першочергової приватизації, а також земельні масиви, які поділяються на земельні частки (паї) після закінчення певного технологічного сільськогосподарського циклу. Крім того, визначаються: земельні ділянки, що поділяються одночасно без подрібнення в натурі на окремі паї (зрошувані угіддя, сади, виноградники, хмільники, ягідники тощо); земельні ділянки, що не підлягають поділу і повинні використовуватись сумісно (угіддя, законсервовані, виходячи з екологічних умов; невеликі площі сільськогосподарських угідь, в результаті поділу яких на окремі земельні ділянки стає неможливим механізований обробіток ґрунту).

Таким чином, наведеними правовими нормами ґарантується недопущення порушень майнових прав колишніх членів колективних сільськогосподарських підприємств.

Ураховуючи положення статті 58 Конституції України, на час набуття права колективної власності, така форма власності була передбачена законом, а тому подальша зміна законодавства не може мати наслідком позбавлення права власності набутого у спосіб передбачений законом.

Визначення земель, що передавалися у колективну власність і постійне користування КСП Тростянецьке відбувалося на підставі проектної документації, розробленої Сумським філіалом Інституту землеустрою Української академії аграрних наук у 1995 року, згідно якої земельна ділянка під багаторічними насадженнями загальною площею 9,0 га на території Тростянецької міської ради (колишньої Зарічненської сільської ради) поблизу с.Лучка Тростянецького району була включена до складу земель колективної власності, що підлягали поділу на земельні частки (паї). Технічна документація по паюванню земель господарства на території Зарічненської сільської ради Інститутом не розроблялася (а.с. 100-112 Том 2).

При проведенні паювання визначення земель державної та колективної форм власності проводилося на підставі Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) громадян членів САПТЗТ Тростянецьке , розробленої у 1997 році Сумським філіалом Інституту землеустрою, Технічної документації по коригуванню схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) та уточнення вартості і розміру земельної частки (паю) по КСП Тростянецьке , розробленої Тростянецьким районним земельно-кадастровим бюро у 2000 році. Згідно фотокопій картографічного матеріалу, доданих до Схеми поділу та Державного акта на право колективної власності на землю , виданого колишньому КСП Тростянецьке вказана земельна ділянка була передана у колективну власність згідно з планом (а.с.42 Том 1; а.с. 113-125 Том 2).

Колективне сільськогосподарське підприємство Тростянецьке було ліквідоване за рішенням загальних зборів членів підприємства 03.03.2000, юридична особа знята з податкового обліку 25.06.2004. Правонаступники цього підприємства відсутні (прим.: ТОВ Тростянецьке не було правонаступником КСП Тростянецьке ) (а.с.224 Том 1).

Рішенням 13 сесії 23 скликання Мащанської сільської ради Тростянецького району Сумської області від 04.08.2000 Про використання земель сільськогосподарського призначення було вирішено: припинити право колективної власності та постійного користування землею КСП Тростянецьке у зв`язку із припиненням його діяльності; вилучити у КСП Тростянецьке державні акти на право колективної власності на землю і передати їх до архіву районного відділу земельних ресурсів; доручити виконкому ради укласти договір оренди не витребуваних паїв на період до звернення за ними власників чи спадкоємців з розміром не нижче передбаченої Указом Президента України від 03.12.1999 за №1529 (а.с.216-217 Том 3).

Згідно повідомлення відділу у Тростянецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 04.03.2020 дійсно один примірник Державного акта на право колективної власності на землю КСП Тростянецьке серії СМ №000012 зберігається у архіві відділу. Крім того, документи, що посвідчують право власності на земельні частки (паї) КСП Тростянецьке (державні акти на право власності на земельні ділянки) були видані громадянам відповідно до розробленої Технічної документації із землеустрою, яка була затверджена розпорядженням голови Тростянецької РДА за №67 від 05.02.200. Список громадян є додатком до вказаного розпорядження. Технічна документація від розробника до архіву відділу не надходила, тому встановити список осіб неможливо (а.с.9-11 Том 4).

Допитаний у судовому засіданні свідок ОСОБА_18 , пояснив, що він працює начальником відділу у Тростянецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області. Під час паювання земель було чотири етапи: 1- підготовча частина; 2 - роздержавлення та видача державних актів на право колективної власності юридичній особі - КСП; 3- схема поділу паїв, корегування і видача громадянам сертифікатів; 4 - отримання правовстановлюючих документів на право власності (Державного акту). Державний акт був виданий КСП Тростянецьке 24.06.1995. Коли КСП Тростянецьке припинило право колективної власності за рішенням від 04.08.2000, Державний акт був вилучений та переданий до архіву, були укладені договори оренди землі. Чому не були розпайовані багаторічні насадження не відомо так як рішення загальних зборів членів КСП із нього питання чи то не приймалось, чи то не збереглось. Якщо колективна власність не розпайовувалася, то вважалася такою, що перейшла у державну власність. Земля запасу, багаторічні насадження, не передані у власність і користування знаходилися у державній власності. Процедурою перерозподілу землі займалися ще у 2000 році, надавали роз`яснення щодо передачі земель і можливості сформувати земельну ділянку.

Свідок ОСОБА_19 показала, що вона працює у відділі у Тростянецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області. На той час вона діяла у рамках чинного законодавства. До неї надійшов проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яку вона зареєструвала. Відмітку про власність вона вносила відповідно до обмінного файлу. Обмінний файл надає розробник, а вона порівнює його із паперовим варіантом. Якщо у обмінному файлу зазначена державна власність, то вона не має права вносити по-іншому. Перед реєстрацією вона перевіряє місце розташування земельної ділянки, її площу, перевіряє щоб не було перетинів та будь-яких помилок. Зареєструвала саму земельну ділянку, її площу та місце розташування, власників.

На підставі рішення 5 сесії Тростянецької міської ради 7 скликання Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність за №306 від 08.02.2018 судом установлено, що до передачі з державної у комунальну власність Тростянецької ОТГ готувалися земельні ділянки у статусі земель державної власності, які у відповідності до Державного акта на право колективної власності на землю від 24.06.1995, раніше передавались у колективну власність КСП Тростянецьке (а.с.241 Том 1).

Рішенням 14 сесії Тростянецької міської ради 7 скликання Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів державної форми власності у комунальну власність за №763 від 10.10.2018, у комунальну власність були прийняті земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності згідно наказів Головного управління Держгеокадастру у Сумській області за №18-7572/16-18-СГ від 27.09.2018 та за №18-7694/16-18-СГ від 02.10.2018 загальною площею 985,8593 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Тростянецької міської об`єднаної територіальної громади Сумської області (а.с.76 Том 2), до складу якої входить територія Зарічненської сільської ради Тростянецького району.

У додатку до акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 02.10.2018, серед переліку земельних ділянок Зарічненської сільської ради у т.ч. с.Лучка, частина із них перебуває у оренді, у інших земельних ділянок відомості про обмеження у їх використанні відсутні, маються землі запасу (а.с.77-88 Том 2).

Із отриманої відповідачем ОСОБА_1 публічної інформації, судом установлено, що більша частина земель , яка у відповідності до Плану зовнішніх меж земель (додаток до Державного акта на право колективної власності на землю від 24.06.1995), передана у колективну власність КСП Тростянецьке поділена на земельні частки (паї) та перебуває у приватній власності громадян-колишніх членів вказаного колективного сільгосппідприємства. Земельна ділянка, яка наразі має кадастровий номер 5925082700:00:001:0178, не була розпайована тобто потрапила у категорію земель, які не підлягають паюванню ( а.с.201, 220,221,227,229,230 Том 1).

За інформацією ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 23.04.2018 на земельній ділянці, яка має кадастровий номер 5925082700:00:001:0178, земельні частки (паї) колишніх членів КСП (САПТЗТ) Тростянецьке не знаходяться, але вказана земельна ділянка входить до складу земель, на які видано Державний акт на право колективної власності на землю серії СМ №000042. На цю земельну ділянку державні акти на право приватної власності на земельну ділянку не оформлені. Формами №№ 6-зем, 2-зем не передбачено зазначення категорії земель колективної форми власності. Оскільки землі з вказаного земельного масиву не підлягали паюванню, громадяни-члени зазначеного в Державному акті КСП право отримання у приватну власність не оформлювали. В документації із землеустрою, що розроблялася на першому етапі паювання, не в повному обсязі було враховано кількість громадян, які мають право на земельну частку (пай), враховано необхідність додаткових площ сільськогосподарських земель для громадян, які були помилково пропущені при паюванні, новоприйнятих у члени КСП, та інших. При неможливості надати особі земельну частку (пай) з колективної власності через відсутність необхідної для цього землі, остання, відповідно до п.7 Указу №720/95, має бути надана із земель запасу, створеного місцевою радою під час землі у колективну власність (а.с.229 Том 1).

За повідомленням ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 18.10.2018 у державному земельному кадастрі відсутні відомості про несформовані земельні ділянки. Станом на 01.01.2013 відомості про земельні ділянки, які перебувають у колективній власності відсутні. Відповідно до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель форми №№6-зем та 2-зем на території Тростянецького району Сумської області у рядку 04 (колективні сільськогосподарські підприємства) та у графах 13,14.15 землі не обліковуються (а.с.91 Том 2).

Земельна ділянка, яка була відведена у власність гр. ОСОБА_1 на час розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 04.07.2017 мала такі характеристики: земельна ділянка загальною площею 2,0000 га, що знаходиться на території Зарічненської сільської ради Тростянецького району Сумської області (за межами населених пунктів), категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, склад угідь - багаторічні насадження, форма власності - державна, відносилася до земель запасу, обмеження на земельну ділянку - відсутні (а.с.204-210 Том 1).

Відповідно до довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх зі власниками земель, землекористувачами, угіддями від 28.03.2017 за №31-28-0.2-672/2-17, земельна ділянка, яка відводилася ОСОБА_1 у власність мала наступний розподіл за власниками земель: номер рядка 12.1 Землі запасу Шифр рядка 94 сільськогосподарські землі, у тому числі багаторічні насадження (а.с.205 Том 1).

Викопіювання із кадастрової карти (плану) має інформацію щодо земельної ділянки, яка розташована у межах 5925082700:00:001, що видається Державним кадастровим реєстратором і територіальним органом нижчого рівня територіальному органі, відповідно до якого форма власності на землю: державна власність (а.с.207 Том 1).

Факт перебування земельної ділянки із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178 у межах земельної ділянки, межі якої зазначені у додатку 2 до державного акту про право колективної власності на землю серії СМ №000012 не можливо ні підтвердити, ні спростувати (а.с.190 Том 2).

Земельна ділянка, яка розташована на території Тростянецької міської ради (колишня Зарічненська сільська рада) орієнтовною площею 6-7 га, яка знаходиться за межами с.Лучка Тростянецького району біля земельних ділянок із кадастровими номерами 5925082700:00:001:0152 та 5925082700:00:001:0178 мала такий розподіл за власниками земель, землекористувачами та угіддями: категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; угіддя - багаторічні насадження; форма власності - державна (землі запасу). Земельна ділянка із кадастровим номером 5925082700:00:001:0153 відноситься до категорії земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оброни та іншого призначення, форма власності - державна власність (а.с.151-157 Том 2).

Відповідно до довідки Тростянецької міської ради Сумської області за №273 від 21.01.2018 багаторічні насадження Яблуневий сад с.Лучки, а саме 282 яблуні первісною вартістю 59190,00 грн. з урахуванням зносу 739,88 грн., які розташовані у тому числі на земельній ділянці, наданій у власність ОСОБА_20 перебувають на балансі Тростянецької міської ради (а.с.126 Том 2).

Натомість, суду не видалося за можливе встановити яку саме площу на земельній ділянці ОСОБА_1 займають багаторічні насадження Яблуневий сад .

Також не видалося за можливе установити із якими саме земельними ділянками, межі яких зазначені у додатку 2 до державного акту про право колективної власності на землю серії СМ №000012, межує земельна ділянка із кадастровим номером 5925082700:00:001:0178, передана у власність ОСОБА_1 .

Відповідно до п.4 ст.122 Земельного Кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів в галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Отже, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області є розпорядником земель державної форми власності згідно вказаної ст.122 Земельного кодексу України.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, відповідно до якого Головне управління здійснює розпорядження землями державної форми власності за межами населених пунктів сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством на території Сумської області.

Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Питання про віднесення земель до певної категорії та зарахування їх до земель запасу відноситься до повноважень органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а не до повноважень суду. У зв`язку із цим суд не може перебирати на себе таку функцію і тому не вбачає підстав для визнання недійсним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність за №18-4996/16-18/СГ від 06.07.2018 зі змінами внесеними наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області за №18-5057/16-18/СГ від 11.07.2018, прийнятих Головним управлінням на виконання постанови Харківського апеляційного адміністративного суду від 10.04.2018.

Доводи позивачів про те, що їх права, як суб`єктів колективної власності на земельну ділянку, передану у власність ОСОБА_1 , були порушені, не підтверджені належними і допустимими доказами, так як на земельну ділянку - багаторічні насадження, яка не увійшла до переліку земельних часток(паїв) членів КСП, в подальшому не був виданий державний акт ні на право постійного користування КСП Тростянецьке , ні на право власності будь кому із позивачів.

Згідно із витягом з публічної кадастрової карти України земельна ділянка, надана ОСОБА_1 , межує із іншими земельними ділянками. Факту її накладення на суміжні земельні ділянки чи перетин з ними не встановлено.

Позивачі не надали суду достатніх, переконливих доказів того, що прийнятий суб`єктом владних повноважень - ГУ Держгеокадастру у Сумській області наказ від 06.07.2018 р., зі змінами від 11.07.2018, є недійсним, так як судом установлено, що право ОСОБА_1 на надання йому спірної земельної ділянки у власність і затвердження проекту землеустрою на вказану земельну ділянку було захищене рішеннями судів адміністративної юрисдикції.

Ураховуючи викладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні заявленої позивачами вимоги.

У відповідності до ст.141 ЦПК України судові витрати не підлягають відшкодуванню.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.10-13,259,264,265,354 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В:

У задоволенні позову ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів Тростянецька міська об`єднана територіальна громада в особі Тростянецької міської ради Сумської області до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 , третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору Державний реєстратор Манченко Ольга Олександрівна, про визнання недійсними та скасування наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду через Тростянецький районний суд Сумської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 17.04.2020.

Суддя О.С.Линник

СудТростянецький районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення07.04.2020
Оприлюднено23.04.2020
Номер документу88872743
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —588/1444/18

Рішення від 07.04.2020

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

Рішення від 07.04.2020

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

Ухвала від 04.10.2019

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

Ухвала від 26.04.2019

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

Ухвала від 11.12.2018

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

Ухвала від 24.10.2018

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

Ухвала від 28.08.2018

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні