Рішення
від 27.04.2020 по справі 826/5960/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

27 квітня 2020 року № 826/5960/18

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Огурцов О.П., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фонте

до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг

про визнання протиправними та скасування постанови та розпорядження,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фонте звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про визнання протиправними та скасування постанови про накладення штрафу від 23.02.2018 № 23/52/16-2/14-П та розпорядження від 21.01.2018 № 4652.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржуваними рішенням було застосовано до позивача заходи впливу за правопорушення, які було усунуто самостійно, про що відповідача було неодноразово повідомлено.

Відповідач заперечив проти позовних вимог, у відзиві на позовну заяву зазначає, що позивачем не було усунуто правопорушення законодавства про фінансові послуги, у зв`язку з чим до позивача застосовано заходи впливу.

Під час судового розгляду справи судом встановлено наступне.

Відповідно до акту від 05.12.2017 № 2216/16-2/11 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, за результатами перевірки звітних даних Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фонте за третій квартал 2017 року встановлено, що станом на 30.09.2017 товариство має власний капітал у розмірі 4 млн. 085 тис. гривень, що є порушенням:

- абзаців першого та другого пункту 14 розділу І Положення про Державний реєстр фінансових установ, затвердженого розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг від 28.08.2003 № 41,

- абзацу четвертого пункту 1 розділу ХІ Положення,

- пункту 33 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (окрім професійної діяльності на ринку цінних паперів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 № 913,

відповідно до яких фінансова установа зобов`язана мати власний капітал в розмірі не менше ніж 5 млн. гривень.

Листом від 14.12.2017 № 1412-1 Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фонте направило до відповідача пояснення до зазначеного акту, в яких зазначило, що за підсумками третього кварталу 2017 року товариством понесені збитки, що призвело до порушення нормативних вимог щодо розміру власного капіталу.

Водночас, відповідно до платіжних доручень від 10.10.2017 № 1, 2, 3 засновником Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фонте збільшено статутний капітал на загальну суму 2 млн. 295 тис. гривень, а отже порушення були усунуті позивачем самостійно.

21.12.2017 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, приймає розпорядження № 4652, яким зобов`язує позивача усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити про їх усунення у термін до 23.01.2018 включно.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, від 23.02.2018 № 23/52/16-2/14-П встановлено, що товариством не виконані вимоги зазначеного розпорядження, у зв`язку з чим на позивача накладено штраф у розмірі 17000,00 грн.

Позивач, вважаючи розпорядження про застосування заходів впливу та постанову про накладення штрафу протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся з відповідним позовом до суду.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг визначено Законом України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг від 12.07.2001 № 2664-III.

Згідно пункту 4 частини першої статті 20 Закону № 2664-III державне регулювання діяльності з надання фінансових послуг здійснюється шляхом застосування уповноваженими державними органами заходів впливу.

Статтею 39 Закону № 2664-III врегульовано, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.

Частиною першою статті 40 Закону № 2664-III визначено види заходів впливу, які може бути застосовано Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, зокрема:

1) зобов`язати порушника вжити заходів для усунення порушення та/або вжити заходів для усунення причин, що сприяли вчиненню порушення;

3) накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.

Відповідно до частини другої Закону № 2664-III порядок та умови застосування заходів впливу встановлюються законами України та нормативно-правовими актами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.

Так, розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, від 20.11.2012 № 2319, що зареєстроване в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за № 2112/22424, затверджено Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги.

Згідно з пунктом 1.5 Положення, Нацкомфінпослуг як колегіальний орган або уповноважені особи Нацкомфінпослуг обирають і застосовують заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення законодавства про фінансові послуги, враховуючи наслідки порушення та застосування таких заходів.

Рішення про зобов`язання порушника вжити заходів для усунення порушення оформляється письмовим розпорядженням (приписом) Нацкомфінпослуг. Метою застосування даного заходу впливу є усунення особою у визначений у розпорядженні (приписі) строк виявлених порушень законодавства про фінансові послуги (пункт 2.2 Положення).

З матеріалів справи вбачається, що актом від 05.12.2017 № 2216/16-2/11 було встановлено порушення позивачем абзацу четвертого пункту 1 розділу ХІ Положення про Державний реєстр фінансових установ, затвердженого розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг від 28.08.2003 № 41, яким встановлено, що додатково до вимог, визначених розділом IV цього Положення, фінансова компанія повинна відповідати також таким вимогам, а саме: наявність у заявника на дату подання заяви власного капіталу в розмірі не менше ніж 5 млн. грн. для заявників, які планують надавати два та більше видів фінансових послуг, визначених у пункті 3 цього розділу.

Водночас, станом на 30.09.2017 позивач за даними звітності мав капітал у розмірі 4 млн. 085 тис. гривень.

Таким чином, приймаючи розпорядження від 21.01.2018 № 4652 відповідач діяв правомірно та в межах наданих йому повноважень, оскільки вживав заходи впливу на порушення, наявність яких не заперечується позивачем.

Отже, у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування розпорядження про застосування заходів впливу суд відмовляє.

Разом з тим, приписами пункту 2.2 Положення передбачено, що невиконання вимог письмового розпорядження (припису) є підставою для застосування інших заходів впливу у визначених законом випадках.

Вказане положення кореспондується з приписами пункту 3 частини першої статті 41 Закону № 2664-III, відповідно до якого Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, з аналізу зазначених норм слідує, що Нацкомфінпослуг, встановивши порушення учасником ринків фінансових послуг відповідного законодавства, повинно прийняти розпорядження, в якому зобов`язати порушника усунути виявлені порушення.

У подальшому, у разі невиконання відповідного розпорядження, у Нацкомфінпослуг виникає право застосувати до порушника штрафні санкції.

Позивач зазначає, що ним було повідомлено належним чином контролюючий орган про проведення докапіталізації статутного фонду підприємства, на підтвердження чого надано відповідні платіжні доручення, з яких вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Веронда", яке є засновником Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фонте , 10.10.2017 здійснило переказ коштів на загальну суму 2295000,00 гривень з призначенням "збільшення статутного капіталу".

При прийнятті оскаржуваних рішень відповідачем не було надано оцінку поясненням позивача щодо проведення докапіталізації статутного фонду підприємства. Також відповідачем не було надано пояснень щодо даних під час розгляду справи, у зв`язку з чим для повного та всебічного з`ясування обставин справи судом було призначено судове засідання.

27.03.2020 до суду надійшли пояснення відповідача, в яких зазначається, що надані платіжні доручення підтверджують поповнення статутного капіталу, тоді як контролюючим органом було встановлено порушення, що полягають у невідповідності розміру власного капіталу, що є різними показниками.

Суд відхиляє дані доводи відповідача, оскільки Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999 № 246, встановлено, що до власного капіталу підприємства належить статутний капітал, пайовий капітал, додатковий вкладений капітал, інший додатковий капітал, резервний капітал, нерозподілений прибуток, неоплачений капітал, вилучений капітал, а тому статутний капітал є частиною власного капіталу підприємства, з огляду на що збільшення статутного капіталу є збільшенням також і власного капіталу підприємства.

Таким чином, судом встановлено, що позивачем було належним чином усунуто порушення законодавства, що були встановлені розпорядженням від 21.01.2018 №4652, а тому у Нацкомфінпослуг були відсутні підстави для застосування штрафних санкцій за його невиконання.

У зв`язку з викладеним, суд дійшов висновку, що відповідач при прийнятті постанови про накладення штрафу від 23.02.2018 № 23/52/16-2/14-П діяв формально, без дослідження повно та всебічно усіх обставин справи, що свідчить про протиправність постанови та наявність підстав для задоволення позовних вимог у цій частині.

Керуючись статтями 241, 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фонте (04060, м. Київ, вул. Ольжича, 27/22, офіс 4, код ЄДРПОУ 40996653) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (01001, м. Київ, вул. Грінченка, 3, код ЄДРПОУ 38062828) про визнання протиправними та скасування рішень - задовольнити частково.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, 23.02.2018 № 23/52/16-2/14-П.

3. У решті позовних вимог - відмовити.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Фонте понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні 00 копійок.

Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.П. Огурцов

Дата ухвалення рішення27.04.2020
Оприлюднено29.04.2020
Номер документу88957430
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування постанови та розпорядження

Судовий реєстр по справі —826/5960/18

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 03.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 12.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 14.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 27.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні