Постанова
від 28.04.2020 по справі 420/3408/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 квітня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/3408/19 Головуючий в 1 інстанції: Свида Л.І.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

доповідача - судді Косцової І.П.,

суддів - Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АКВАРЕСТ" до Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, третя особа - Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправними та скасування рішення, відмов у вчиненні дій та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю "АКВАРЕСТ" звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області №70 від 15.05.2017 року Про відмову у наданні дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне між СК Глорія та ОГСТ Заря-1 ;

- визнати протиправною та скасувати відмову Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області в продовженні паспорту прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне між СК Глорія та ОГСТ Заря-1 Овідіопольського району Одеської області №477/01-08 від 19.04.2019 року;

- визнати протиправною та скасувати відмову Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області в оформленні паспорту прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне між СК Глорія та ОГСТ Заря-1 Овідіопольського району Одеської області №630/01-08 від 27.05.2019 року;

- зобов`язати Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області продовжити позивачу строк дії паспорту прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності за вказаною вище адресою.

В обґрунтування позову зазначено, що оскаржувані рішення є незаконними та підлягають скасуванню, оскільки підприємство вжило усіх залежних від нього заходів, спрямованих на отримання (продовження терміну дії) паспорту прив`язки на розміщені ним тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року позов задоволено.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив із того, що оскільки відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів у підтвердження правомірності прийняття оскаржуваних рішень, позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву (заперечень).

В апеляційний скарзі Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області, посилаючись на невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, порушення норм матеріального права, просить скасувати прийняте у справі судове рішення та постановити нове про відмову у задоволенні позову.

В обґрунтування своїх доводів апелянт зазначив, що вказана земельна ділянка тривалий період років експлуатується заявником з порушеннями вимог земельного та водного законодавства, зокрема, без оформлення права користування, а також з численними порушеннями правил благоустрою.

У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ "АКВАРЕСТ" зазначило, що суд першої інстанції вірно встановив усі обставини справи та надав їм належну правову оцінку, у зв`язку з чим просив залишити судове рішення без змін.

Фактичні обставини справи.

Рішенням Одеської обласної ради від 26.04.2012 року №451-VI ТОВ "АКВАРЕСТ" надано в оренду ставок №2 для рибогосподарських потреб загальною площею водного дзеркала 7,90га, який розташований на території Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області (а.с. 86).

Рішеннями Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області від 29.03.2013 року №20 та від 14.05.2013 року №1095-VI Товариству надано дозвіл на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд (а.с.13-14,16).

05 грудня 2013 року Відділом містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області позивачу видано паспорт прив`язки розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності терміном дії до 05.12.2014 року, який в подальшому був продовжений до 06.12.2016 року (а.с. 17).

З метою оформлення нового паспорту прив`язки, 13.03.2017 року Товариство звернулось до Молодіжненської сільської ради із заявою про надання дозволу на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд (а.с. 78).

Рішенням Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області №70 від 15.05.2017 року позивачу відмовлено у задоволенні такої заяви, з посиланням на рекомендації постійної комісії з питань будівництва, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища та благоустрою Молодіжненської сільської ради (протокол від 04.04.2017 року), а також з підстав ненадання заявником схеми розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд (у кількості п`яти штук) та схеми благоустрою прилеглої території із визначенням площі земельної ділянки, невідповідності розташування групи стаціонарних тимчасових споруд даним паспорту прив`язки (в тому числі ескізи фасадів), виданого 05.12.2013 року (а.с. 77).

Водночас, 25.04.2017 року Управлінням містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, за відсутності дозволу органу місцевого самоврядування, видано Товариству новий паспорт прив`язки для розміщення вказаних тимчасових споруд.

Листом від 01.06.2017 року №475 Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області повідомила Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області про порушення останнім порядку видачі позивачу паспорту прив`язки від 25.04.2017 року, встановленого Порядком №244, зокрема за відсутності рішення органу місцевого самоврядування про надання дозволу на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд, а також погодження схеми їх розташування (а.с. 81).

10 липня 2017 року Управлінням містобудування здійснено виїзд за місцем розміщення тимчасових споруд, за результатами якого встановлено, що останні встановлені та оздобленні з порушенням вимог паспорту прив`язки від 25.04.2017 року, у зв`язку з чим вирішено скасувати його на підставі п. 2.27 Порядку (не дотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні). При цьому докази у підтвердження отримання позивачем такого рішення в матеріалах справи відсутні (а.с.82).

25 квітня 2019 року Товариство звернулось до Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області із заявою про продовження терміну дії паспорту прив`язки від 25.04.2017 року (а.с. 29).

Листом від 19.04.2019 року №477/01-08 Управління відмовило позивачу у задоволенні його заяви, посилаючись своє рішення від 10.07.2017 року, яким Товариству анульовано дію виданого йому паспорту прив`язки (а.с.25).

06 травня 2019 року ТОВ Акварест звернулось до Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області із заявою про оформлення нового паспорту прив`язки за відповідною адресою, однак листом від 27.05.2019 року №630/01-08 Управління відмовило у її задоволенні, посилаючись на рішення Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області №70 від 15 травня 2017 року, яким ТОВ АКВАРЕСТ відмовлено у наданні дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд, акт обстеження земельної ділянки Молодіжненської сільської ради №1/19 від 25.03.2019 року, лист голови Молодіжненської сільської ради №443 від 15.05.2019 року (а.с.26-27).

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 року у справі №420/2225/19, суд визнав протиправним та скасував рішення Управління містобудування від 10.07.2017 року про анулювання ТОВ АКВАРЕСТ паспорту прив`язки від 25.04.2017 року.

Законність рішення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області про відмову позивачу у наданні дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд №70 від 15.05.2017 року, а також відмов Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області в оформленні, продовженні терміну дії паспорту прив`язки є предметом спору у даній справі.

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та позиція суду апеляційної інстанції щодо доводів апеляції та висновків суду першої інстанції.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для задоволення апеляції, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Повноваження сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів визначені ч. 2 ст. 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 6 вересня 2005 року №2807-IV (далі - Закон №2807-IV), зокрема: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; 3) організація місць відпочинку для населення; 4) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; 6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою; 7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території; 8) визначення на об`єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиралень; 9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою; 11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища; 12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 13) участь у проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку"; 14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Частиною 4 ст. 28 Закону №280/97-ВР визначено, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

В свою чергу, порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244 (далі - Порядок № 244).

За змістом п. 1.3 Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Відповідно до п. 1.4 Порядку №244 комплексна схема розміщення ТС - схема розміщення ТС на території населеного пункту або його частині; паспорт прив`язки ТС - паспорт - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС на топографо-геодезичній основі М1:500, схему благоустрою прилеглої території.

Згідно п. 1.6 Порядку №244 комплексна схема розміщення ТС та архітип розробляються за рішенням сільської, селищної, міської, районної ради суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та затверджуються рішенням (розпорядженням, наказом) виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

Для розміщення групи ТС (але не більше п`яти) розробляється єдиний паспорт прив`язки ТС з прив`язкою кожної окремої ТС з відображенням благоустрою прилеглої території та інженерного забезпечення (на топографо-геодезичній основі М 1:500) (п. 1.10 Порядку №244).

Відповідно до п. 2.2, 2.3 Порядку №244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви (п. 2.4 Порядку № 244).

Про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом трьох робочих днів з дня такого визначення відповідності намірів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС (п. 2.5 Порядку № 244).

Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно (п. 2.6 Порядку № 244).

Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви (п. 2.7 Порядку № 244).

Отже, повноваження щодо затвердження комплексної схеми розміщення ТС та щодо оформлення та видачі паспорта прив`язки ТС належать до компетенції різних органів. Комплексна схема розміщення ТС розробляється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради та затверджується рішенням (розпорядженням, наказом) виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації, а паспорт прив`язки ТС оформляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури.

В свою чергу, комплексна схема розміщення ТС не є документом дозвільного характеру на розміщення ТС, оскільки являє собою комплекс текстових та графічних матеріалів, якими визначаються місця розташування ТС на території конкретного населеного пункту.

Дозвільним документом на розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС, процедура оформлення якого складається з декількох етапів.

Особа, яка має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою та доданим до неї пакетом документів.

Така заява передається до відповідного органу з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації. Вказаний орган визначає відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС та письмово повідомляє заявника про таку відповідність або йому надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.

У разі підтвердження відповідності намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС та відповідними додатками до неї, яка і є підставою для оформлення та видачі паспорта прив`язки ТС.

Як вбачається з матеріалів справи, у грудні 2013 року ТОВ "АКВАРЕСТ" отримало паспорт прив`язки для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне між СК Глорія та ОГСТ Заря-1 Овідіопольського району Одеської області термін дії якого продовжено до 06.12.2016 року.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що до 06.12.2016 року Товариство не зверталось до органу місцевого самоврядування із заявою про продовження терміну виданого йому паспорту прив`язки, тобто останній втратив свою чинність 07.12.2016 року.

Як вже зазначалось вище, з метою оформлення нового паспорту прив`язки 13.03.2017 року Товариство звернулось до Молодіжненської сільської ради із заявою про надання дозволу на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд, проте рішенням Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області №70 від 15.05.2017 року йому було відмовлено у наданні дозволу на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд з підстав ненадання заявником схеми розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд (у кількості п`яти штук) та схеми благоустрою прилеглої території із визначенням площі земельної ділянки.

Аналіз наведених вище положень чинного законодавства дає підстави для висновку, що процедура оформлення паспорту прив`язки, в тому числі передбачає подання графічних матеріалів із зазначенням бажаного місця розташування ТС. Враховуючи, що заявник при поданні заяви не надав такі документи, судова колегія вважає, що орган місцевого самоврядування обґрунтовано відмовив позивачу у задоволенні його заяви.

При цьому, судова колегія вважає помилковими доводи позивача про відсутність у нього обов`язку з надання додаткових документів з урахуванням того, що у даному випадку він звертався до органу місцевого самоврядування фактично із заявою про продовження терміну дії виданого йому раніше паспорту прив`язки, оскільки наявні у справі матеріали свідчать, що така заява подана позивачем після спливу терміну дії дозвільного документу, а відтак, єдиним вірним способом легалізації місця розміщення таких споруд на вказаній території є оформлення нового паспорту прив`язки шляхом надання повного пакету документів.

З приводу законності рішень Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, оформлених листами від 19.04.2019 року №477/01-08 та від 27.05.2019 року №630/01-08, якими позивачу відмовлено в оформленні (продовженні терміну дії) паспорту прив`язки, судова колегія виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови позивачу в оформленні (продовженні терміну дії) паспорту прив`язки, окрім рішення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області №70 від 15.05.2017 року, в тому числі є порушення землекористувачем порядку утримання вказаної земельної ділянки.

Так, на засіданні комісії з питань будівництва, охорони навколишнього середовища та благоустрою Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області 04.04.2017 року встановлено, що 01.06.2012 року між Одеською обласною радою та ТОВ "АКВАРЕСТ" укладено договір оренди водного об`єкта місцевого значення, відповідно до якого Товариство, в тому числі, було зобов`язано винести в натурі землі прибережної захисної смуги вздовж водного об`єкта та встановити водоохоронні знаки для визначення їх на місцевості під прибережною смугою та гідротехнічними спорудами, які по теперішній час залишаються невиконаними.

Також комісією встановлено, що за період розміщення тимчасових споруд на адресу сільської ради надходили численні усні та письмові скарги мешканців СК Глорія та ГО Заря-1 щодо порушення ТОВ "АКВАРЕСТ" правил благоустрою та тиші в районі розташування тимчасових споруд.

Крім того, за результатами виїзду комісії на місце встановлення тимчасових споруд встановлено, що місце їх розташування (в тому числі фасади) не відповідають даним паспорту прив`язки, виданого позивачеві у грудні 2013 року.

Також в матеріалах справи наявний акт обстеження земельної ділянки водного фонду разом з водним об`єктом від 01.07.2019 року, яким зафіксовано невиконання землекористувачем вимог та зобов`язань за договором оренди водного об`єкту від 01.06.2012 року, зокрема п.п. 3.2, 3.3, 3.4, 3.10, 3.11, 3.18 ст. 47, 51, 68 Водного кодексу України: у орендатора відсутній водогосподарський паспорт та правила експлуатації ставків, на захисній смузі наявні сухостійні дерева, водний об`єкт частково замулений та зарослий, місця для купання і любительського вилову риби відсутні; відсутні погодження договору оренди водного об`єкту з Одеським обласним управлінням водних ресурсів та Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Одеській області; відсутній план використання природоохоронних заходів, погоджений в установленому договором оренди порядку; не доведені до відома населення, у тому числі через засоби массової інформації, умови загального водовикористання, погодженні із Молодіжненською сільською радою та Овідіопольською районною радою Одеської області, відповідно не забезпечено їх виконання, орендарем не передбачено місць для безоплатного забезпечення прав громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, тощо); з моменту укладення договору не здійснювалось жодних заходів (гідротехнічних, санітарних) щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, щодо недопущення скидання забруднених стічних вод, що може призвести до погіршення корисливих властивостей водного об`єкту або і до повного знищення об`єкт оренди; не винесені в натурі межі прибережної захисної смуги вздовж водного об`єкту та не встановлені водоохоронні знаки для визначення їх на місцевості; договір оренди земельної ділянки водного фонду не укладався, технічна документація з нормативно грошової оцінки земельної ділянки орендарем не розроблялась та не затверджувалась, використання земельної ділянки здійснюється без правовстановлюючих документів, тобто з порушенням вимог ст. 125 Земельного кодексу України.

Також перевіркою встановлено, що на земельній ділянці, на березі орендованого ставка знаходяться одинадцять споруд різної архітектурної форми (в тому числі металевий вагончик), десять з яких тимчасового типу, одна має ознаки капітального типу, без наявних належним чином оформлених паспортів прив`язки, схеми розташування тимчасових споруд, документів, що підтверджують право користування земельною ділянкою.

Згідно схеми благоустрою групи ТС від 2017 року для провадження підприємницької діяльності було передбачено наступні вимоги по благоустрою території зокрема: тротуарна плитка, зелені насадження, асфальтобетонне вимощення, лавки, урни, однак на момент проведення перевірки останні відсутні.

Також актом перевірки зафіксовані численні порушення позивачем Правил благоустрою, забезпечення чистоти та порядку утримання території с Молодіжне Овідіопольського району, затверджених рішенням сесії №1933-VI від 15.06.2015 року, зокрема п. 3.1.3, п.3.1.4, п.3.1.10, п.3.1.11,п.5.11, п.8.13, п. 8.14, п.8.20,п. 9.1, п. 10.1, п. 10.2, п. 10.3. п. 10.4.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, судова колегія вважає за необхідне застосувати Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, яка передбачає, що під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Судова колегія вважає, що суд першої інстанції, приймаючи рішення у справі не врахував наявність у відповідачів, як у суб`єктів владних повноважень, вибору діяти на власний розсуд при отриманні заяв суб`єктів господарювання, як про надання дозволу на збір матеріалів для оформлення паспорту прив`язки так і про оформлення (продовження) терміну його дії.

За змістом Порядку №244 надання дозволу на збір матеріалів для оформлення паспорту прив`язки або оформлення (продовження) терміну його дії здійснюється за заявою замовника, в процесі розгляду якої орган місцевого самоврядування приймає відповідне рішення, а у випадку продовження строку дії паспорту прив`язки зазначає наступну дату його дії.

На переконання суду апеляційної інстанції, відповідачі у даній справі є органами, на яких покладено обов`язок, в тому числі, по забезпеченню дотримання суб`єктами господарювання правил благоустрою населених пунктів, невиконання яких можуть спричиняти негативні для порушників наслідків, в тому числі шляхом відмови такій особі у наданні дозволу на збір матеріалів для оформлення паспорту прив`язки, або оформлення (продовження) терміну його дії.

При цьому судова колегія вважає помилковим висновок суду першої інстанції, що відповідачі як суб`єкти владних повноважень не довели належними доказами правомірність прийняття оскаржуваних рішень, оскільки наявні в матеріалах справи скарги мешканців СК Глорія та ГО Заря-1 щодо порушення ТОВ "АКВАРЕСТ" правил благоустрою та тиші в районі розташування тимчасових споруд, протокол засідання комісії з питань будівництва, охорони навколишнього середовища та благоустрою Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області від 04.04.2017 року, акт обстеження земельної ділянки водного фонду разом з водним об`єктом від 01.07.2019 року, численні звернення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області на адресу Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області свідчать про наявність обґрунтованих підстав для відмови позивачу у наданні йому дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд та оформленні (продовженні) терміну дії паспорту прив`язки.

Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 08 квітня 2020 року по справі №569/2580/16-а.

Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини першої статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом письмовими, речовими та електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Виходячи з викладеного та враховуючи встановлені по справі обставини, колегія суддів приходить висновку про те, що у зв`язку із неправильним застосуванням судом апеляційної інстанції норм матеріального права, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року підлягає скасуванню з ухваленням нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області - задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року - скасувати.

Прийняти у справі нове рішення, яким у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "АКВАРЕСТ" до Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, третя особа - Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправними та скасування рішення, відмов у вчиненні дій та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий суддя Косцова І.П. Судді Осіпов Ю.В. Скрипченко В.О.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2020
Оприлюднено29.04.2020
Номер документу88958147
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3408/19

Постанова від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 28.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Рішення від 30.10.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Ухвала від 26.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні