ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28 квітня 2020 року Справа № 280/931/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Токмак Транс-Сервіс (71709, Запорізька область, м. Токмак, вул. Чкалова, 63, код ЄДРПОУ 36936719) до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, 25, код ЄДРПОУ 39833546), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Токмацьке управління Державної казначейської служби України Запорізької області (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Володимирська, 7) про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Токмак Транс-Сервіс (далі - позивач) до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (далі - відповідач), відповідно до якого позивач просить суд: визнати протиправною відмову відповідача у видачі подання до органів казначейської служби про повернення позивачу коштів та зобов`язати відповідача надати подання до Токмацького управління державної казначейської служби України про повернення коштів в сумі 111690 грн. позивачу у зв`язку з скасуванням постанови №П996/581/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 05.07.2018 про накладення штрафу.
Позовна заява обґрунтована тим, що позивачем здійснено оплату штрафу згідно платіжного доручення №333 від 10.08.2018 на підставі постанови Головного управління Держпраці у Запорізькій області про накладення штрафу №ЗП996/581/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 05.07.2018. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.12.2019 по справі №0840/3179/18 позов ТОВ Токмак Транс-Сервіс задоволено, вказана постанова про накладення штрафу скасована. Враховуючи вимоги Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державних або місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 03.09.2013 №787, позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення подання до Токмацького управління державної казначейської служби України про повернення коштів в сумі 111690 грн., проте відповідач безпідставно відмовив у наданні подання про повернення коштів. Просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Відповідач позов не визнав, надав до суду відзив (вх. №11022 від 10.03.2020), відповідно до якого зазначає, що процедури повернення органами Казначейства помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, визначені Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787, відповідно до якого повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень, відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів. Вказаний платіж 10 серпня 2018 року зарахований відповідно до платіжного доручення № 333 в сумі 111 690 грн. 00 коп. не на рахунок Головного управління Держпраці у Запорізькій області, а до Державного бюджету України відкритий за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції . Крім того, Головне управління, яке не було і не є одержувачем коштів, перерахованих TOB Токмак Транс-Сервіс відповідно до платіжного доручення від 10 серпня 2018 року № 333 у сумі 111 690,00 грн., не є розпорядником цих коштів і відповідно не є тим органом, що контролює справляння надходжень бюджету, а тому не має правових підстав для їх повернення, у зв`язку з чим вважає, що відсутні підстави для зобов`язання його сформувати та подати до Державної казначейської служби України подання про повернення TOB Токмак Транс-Сервіс спірних коштів. У задоволенні позову просить відмовити. Додаткові пояснення надано у відповіді на відзив (вх. №18929 від 23.04.2020).
Ухвалою судді від 14.02.2020 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/931/20 та призначено судове засідання на 05.03.2020.
Ухвалою суду від 05.02.2020 залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Токмацьке управління Державної казначейської служби України Запорізької області, розгляд справи відкладено до 19.03.2020.
18.03.2020 Токмацьким управлінням Державної казначейської служби України Запорізької області надано пояснення, відповідно до яких зазначає, що кошти в сумі 111690 грн. (код бюджетної класифікації 21081100) зараховані до державного бюджету згідно платіжного доручення №333 від 10.08.2018 від ТОВ Токмак транс-сервіс .
Ухвалою суду від 19.03.2020 провадження у справі зупинено до 23.04.2020 для надання часу для примирення.
Ухвалою суду від 23.04.2020 провадження у справі поновлено з 23.04.2020.
23.04.2020 представниками позивача та відповідача подані клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Згідно з пунктом 10 частини першої статті 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини четвертої статті 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
05.07.2018 заступником начальника Головного управління Держпраці у Запорізькій області на підставі Акту інспекційного відвідування від 15.06.2018 №ЗП996/581/АВ винесено постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ЗП996/581/АВ/П/ПТ/ТД-ФС, згідно якої на ТОВ Токмак Транс-Сервіс накладено штраф у розмірі 111690,00 грн.
Не погодившись з вказаною постановою, TOB Токмак Транс-сервіс 02.08.2018 звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 05.07.2018 №ЗП996/581/АВ/П/ПТ/ТД-ФС у розмірі 111690,00 грн.
10.08.2018 ТОВ Токмак Транс-Сервіс згідно платіжного доручення №333 перерахувало 111690 грн. в рахунок оплати штрафу (код бюджетної класифікації 21081100).
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17.12.2018 в адміністративній справі №0840/3179/18 у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.12.2019 у справі № 0840/3179/18 апеляційну скаргу TOB Токмак Транс-Сервіс задоволено, рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року скасовано, позов TOB Токмак Транс-Сервіс до Головного управління про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 05.07.2018 №ЗП996/581/АВ/П/ПТ/ТД-Фс у розмірі 111 690,00 грн. задоволено, визнано протиправною та скасовано постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 05.07.2018 № ЗП996/581/АВ/П/ПТ/ТД-ФС у розмірі 111690,00 грн.
У зв`язку з скасуванням постанови про накладення штрафу TOB Токмак Транс-Сервіс звернулося до Головного управління з заявою від 27.12.2019 про внесення подання до Токмацького управління державної казначейської служби України про повернення коштів в сумі 111690,00 грн.
Листом від 13.01.2020 за вих. № 08/01.3-12/409 Головне управління Держпраці у Запорізькій області надало відповідь TOB Токмак Транс-Сервіс , відповідно до якого зазначає про відсутність підстав для внесення відповідного подання з посиланням на те, що Головне управління не є тим органом, що контролює справляння надходжень бюджету.
Не погодившись з такими діями відповідача позивач звернувся до суду з даним позовом з вимогами про визнання відмови протиправною та зобов`язання відповідача надати відповідне подання про повернення коштів у сумі 111690 грн.
Дослідивши спірні правовідносини та надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Процедури повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (далі - платежі) визначає Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затверджений наказом Міністерства фінансів України 03.09.2013 №787, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 за №1650/24182.
Згідно з пунктом 5 Порядку повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за судовим рішенням, яке набрало законної сили.
У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної податкової служби України (далі - органи ДПС) та органи Державної митної служби України (далі - органи Держмитслужби)) подання подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, органи Держмитслужби, до Казначейства подається висновок, погоджений з відповідним місцевим фінансовим органом, у випадках повернення податків, зборів, пені, платежів, що зараховані до місцевих бюджетів або підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами. Надання та погодження висновку здійснюється відповідно до Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11 лютого 2019 року № 60, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 квітня 2019 року за № 370/33341, та Порядку повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18 липня 2017 року № 643, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 серпня 2017 року за № 976/30844.
Подання подається платником разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.
Заява про повернення коштів з бюджету складається платником у довільній формі з обов`язковим зазначенням такої інформації: причина повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб`єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи та номер контактного телефону, сума платежу, що підлягає поверненню, спосіб перерахування коштів з бюджету - у безготівковій формі із зазначенням реквізитів рахунку одержувача коштів чи у готівковій формі.
У заяві платник може визначити довірену особу для отримання коштів, що мають бути повернені йому з бюджету. У такому разі до заяви про повернення коштів з бюджету додаються довіреність на отримання коштів довіреною особою, засвідчена згідно з вимогами Цивільного кодексу України, та копія паспорта довіреної особи.
Відповідно до пп. 2 пункту 4 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215, Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.
Як слідує з матеріалів справи, сплата ТОВ Токмак Транс-Сервіс коштів у розмірі 111690 грн. на виконання постанови Управління Держпраці у Запорізькій області від 05.07.2018 №ЗП996/581/АВ/П/ПТ/ТД про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами підтверджується платіжним дорученням від 10.08.2018.
Зі змісту зазначеного платіжного доручення слідує та не заперечується сторонами у справі, що штраф у сумі 111690 грн сплачений позивачем за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції".
Перелік кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету визначений додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 №106 "Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету" (далі - Перелік).
Відповідно до Переліку до органів, що контролюють справляння надходжень до бюджету КБК 21081100 віднесено наступні органи: ДПС, Держмитслужба, держадміністрації та органи місцевого самоврядування, НКРЕКП, Держпродспоживслужба, Держгеокадастр, суди, ДСА, Адміністрація Держприкордонслужби, Антимонопольний комітет, Мін`юст, Держгеонадра, органи державної влади та інші державні органи, Нацкомфінпослуг, Національна поліція, АРМА, Держкомтелерадіо, Держархбудінспекція.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 № 96 Державна служба України з питань праці входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення № 96 встановлено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Головне управління Держпраці у Запорізькій області діє відповідно до Положення, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 № 84 (далі - Положення № 84), у відповідності до пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, повноваження Головного управління поширюються на територію Запорізької області.
У відповідності до підпункту 5 пункту 4 Положення № 84, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
У відповідності до підпункту 50 пункту 4 Положення, Управління відповідно до покладених на нього завдань накладає у випадках, передбачених законом, штрафи за порушення законодавства, невиконання розпоряджень посадових осіб Управління Держпраці.
Головне управління є юридичною особою публічного права, неприбутковою установою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки, рахунки в установах Державної казначейської служби України (пункт 15 Положення № 84).
У відповідності до пункту 14 Положення № 84, Управління Держпраці утримуються за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 16.06.2015, відомості з ЄДРПОУ від 07.07.2015 - Головне управління Держпраці у Запорізькій області є юридичною особою з організаційно-правовою формою за КОПФГ - орган державної влади.
Отже, оскільки повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а таким органом є у даному випадку Головне управління Держпраці у Запорізькій області, оскільки саме на виконання його рішення сплачено штраф позивачем, то саме на відповідача покладено обов`язок щодо формування та надання до органів Державної казначейської служби подання про повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.
Вказана позиція також викладена у постанові Верховного Суду від 30.10.2018 у справі №826/13636/14 (адміністративне провадження №К/9901/45036/18).
Крім того, суд зазначає, що Токмацьким управлінням Державної казначейської служби України Запорізької області підтверджено зарахування до державного бюджету коштів у сумі 111690 грн. згідно платіжного доручення №333 від 10.08.2018 від ТОВ Токмак Транс-Сервіс за кодом бюджетної класифікації 21081100.
Частиною першою статті 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною другою статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для повного задоволення позовних вимог.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 2102 грн., що підлягає повному стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Запорізькій області. Оригінал платіжного доручення №42 від 06.02.2020 знаходиться в матеріалах адміністративної справи.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Токмак Транс-Сервіс (71709, Запорізька область, м. Токмак, вул. Чкалова, 63, код ЄДРПОУ 36936719) до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, 25, код ЄДРПОУ 39833546), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Токмацьке управління Державної казначейської служби України Запорізької області (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Володимирська, 7). про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправною відмову Головного управління Держпраці у Запорізькій області у видачі подання до органів казначейської служби про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю Токмак Сервіс-Транс коштів в сумі 111690 грн., сплаченого згідно платіжного доручення №333 від 10.08.2018.
Зобов`язати Головне управління Держпраці у Запорізькій області підготувати подання до територіального органу Державної казначейської служби України про повернення коштів, що були надмірно зараховані до бюджету при виконанні постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 05.07.2018 № ЗП996/581/АВ/П/ПТ/ТД-ФС у розмірі 111690,00 грн.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Токмак Сервіс-Транс судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Запорізькій області у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 28 квітня 2020 року.
Суддя О.О. Артоуз
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2020 |
Оприлюднено | 30.04.2020 |
Номер документу | 88983112 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні