ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
28.04.2020Справа № 910/16726/19
Господарський суд міста Києва у складі судді Маринченка Я.В., за участі секретаря судового засідання Денисевича А.Ю., розглянувши матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Міжнародна тенісна академія
до Київської міської ради
про внесення змін до договору,
за участі представників :
від позивача - Денисенко В.М. (уповноважений представник);
від відповідача - Нежурбіда М.Г. (уповноважений представник).
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Міжнародна тенісна академія звернулось до Господарського суду міста Києва із позовною заявою до відповідача, Київської міської ради про внесення змін до договору.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем та відповідачем укладено Договір оренди земельної ділянки №3741 від 29.09.2016. Так позивач зазначає, що товариство підпадає під дію постанови Кабінету Міністрів України №871 від 24.04.2018 Про затвердження переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, об`єкти нежитлової нерухомості яких не є об`єктом оподаткування, переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, що звільняються від сплати земельного податку, та переліку баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, розмір орендної плати за земельні ділянки яких не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки . У зв`язку з чим, не погоджуючись з умовами вищезазначеного договору щодо нарахування орендної плати та враховуючи, що відповідач безпідставно ухиляється від внесення змін до договору, позивач просить внести зміни до п.4.2 ст.4, виклавши вказаний пункт договору у такій редакції: Річна оренда плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 0,1 (нуль цілих одна десята) відсотків від її нормативної грошової оцінки .
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.12.2019 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Міжнародна тенісна академія залишено без руху та надано позивачеві строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 5 днів з дня вручення даної ухвали.
19.11.2019 через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва позивачем на виконання вимог ухвали Господарського суду міста Києва від 11.12.2019 подано заяву про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.12.2019 відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Відповідач у поданому до суду відзиві заперечив проти задоволення позовних вимог в повному обсязі, зазначивши, що дійсно між сторонами було укладено спірний договір, за умовами якого позивачу було передано в оренду земельну ділянку. Разом з тим, відповідач зазначив, що станом на моменту укладення спірного договору не було передбачено нарахування орендної плати за земельну ділянку у розмірі 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки. Також умовами укладеного між сторонами договору визначено, що розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою. Проте, оскільки Київська міська рада не приймала відповідного рішення, то відсутні підстави для внесення змін до договору. На підставі викладеного відповідач просив відмовити у задоволенні позову.
Позивач у поданій до суду відповіді на відзив в повному обсязі заперечив проти доводів відповідача, зазначивши про їх необґрунтованість.
В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просив суд задовольнити позов.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив в повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши матеріали справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 29.09.2016 між Київською міською радою (орендодавець, відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Міжнародна тенісна академія (орендар, позивач) було укладено Договір оренди земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Литвин А.С., зареєстрований в реєстрі за №3741, відповідно до умов якого, орендодавець на підставі рішення Київської міської ради від 14.07.2016 №736/736, передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку (об`єкт оренди), визначену цим договором, яка належить до земель комунальної власності територіальної громади міста Києва відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, сформованого 11.03.2015 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Литвин А.С. з індексним номером 347641571 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 581176680000, номер запису про право власності 8825422 від 23.02.2015) (п.1.1 Договору).
Відповідно до п.2.1 Договору, об`єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками:
- місце розташування - вулиця Міська, 9 в Оболонському районі м. Києва ;
- розмір - 2,6824 га;
- цільове призначення - для експлуатації та обслуговування будівель та споруд спортивно-оздоровчого комплексу Міжнародна тенісна академія ;
- кадастровий номер - 8000000000:85:126:0001.
Згідно з п.2.2 Договору, відповідно до витягу з технічної документації Головного управління Держгеокадастру у м. Києві Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 10.08.2016 №34-26-0.5-4153/30-16 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 32113135,89 грн.
За умовами п.3.1 Договору сторони погодили, що договір укладено на 25 (двадцять п`ять) років.
Пунктом 4.1 Договору визначено, що визначена цим договором орендна плата на земельну ділянку становить платіж, який орендар самостійно розраховує та вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою у грошовій формі.
Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки. У випадку, коли розташовані на земельній ділянці будівлі, споруди або їх частини здаються в оренду іншим суб`єктам, орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 3,6 (трьох цілих та шести десятих) відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки або її частин, що припадає на орендовані площі будівель, споруд або їх частин. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (п.4.2 Договору).
Відповідно до п.4.5 Договору, розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою, внесення змін до договору та з урахуванням п.п.4.6 даного договору.
Згідно з п.4.6 Договору, розмір орендної плати змінюється шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою, якщо орендна ставка визначена у п.п.4.2 договору нижча ніж мінімальна орендна ставка, визначена чинним законодавством України. Після прийняття відповідного рішення Київської міської ради та доведення даного рішення до орендаря для ознайомлення, орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату відповідно до нової орендної плати.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень о цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України (п.4.7 Договору).
У п.4.10 Договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, зміни мінімального розміру орендної плати підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, та у інших випадках, передбачених законом, за згодою сторін, але не частіше, ніж один раз у рік. Після прийняття відповідного рішення Київської міської ради орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату відповідно до нової орендної ставки.
За умовами п.11.1 Договору, всі зміни та/або доповнення до цього договору вносяться за згодою сторін. Згодою або запереченням орендодавця на зміни та/або доповнення до цього договору, є його рішення, прийняте в установленому законодавством порядку.
Так, судом встановлено, що 23.06.2011 Київською міською радою було прийнято рішення №242/5629 Про встановлення місцевих податків і збрів в м. Києві , відповідно до п.п.13.5.4 п.13.5 Додатку №3 до вказаного рішення, визначено, що річна сума платежу з орендної плати для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
24.10.2018 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову №871 Про затвердження переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, об`єкти нежитлової нерухомості яких не є об`єктом оподаткування, переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, що звільняються від сплати земельного податку, та переліку баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, розмір орендної плати за земельні ділянки яких не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки .
Додатком №3 до вказаної постанови було затверджено перелік баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, розмір орендної плати за земельні ділянки яких не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
Так, згідно Додатку №3 до Постанови Кабінету Міністрів України №871 від 24.10.2018, Товариство з обмеженою відповідальністю Міжнародна тенісна академія було включено до зазначеного переліку баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, розмір орендної плати за земельні ділянки яких не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
Звертаючись із даним позовом до суду позивач зазначив, що Київська міська рада, незважаючи на звернення позивача щодо внесення на підставі зазначеної постанови Кабінету Міністрів України відповідних змін до Договору оренди щодо розміру орендної плати безпідставно ухиляється від внесення таких змін та підписання додаткової угоди до договору.
Статтею 9 Земельного кодексу України регламентовані повноваження Київської міської ради у галузі земельних відносин. До таких повноважень зокрема, належить вирішення питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 13 Земельного кодексу України регламентовані повноваження Кабінету Міністрів України у галузі земельних відносин. До таких повноважень зокрема, належить вирішення питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно зі ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст.2 Закону України Про Кабінет Міністрів України до основних завдань Кабінету Міністрів України належить: забезпечення проведення бюджетної, Фінансової, цінової, інвестиційної, у тому числі амортизаційної, податкової, структурно- галузевої політики; політики у сферах праці та зайнятості населення, соціального захисту, :хорони здоров`я, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування.
Згідно із ст.20 Закону України Про Кабінет Міністрів України основними повноваженнями Кабінету Міністрів України є: забезпечення здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності; забезпечення проведення державної Фінансової та податкової політики; забезпечення проведення державної політики цін та здійснення державного регулювання ціноутворення.
Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження. Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у гермі постанов Кабінету Міністрів України. Акти Кабінету Міністрів України з організаційно-розпорядчих та інших поточних питань видаються у формі розпоряджень Кабінету Міністрів України (ст.49 Закону України Про Кабінет Міністрів України ).
Статтею 18 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.
Відповідно до ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до компетенції сільських, селищних, міських рад належить: встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України; прийняття рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку; вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Спеціальним законом, що регулює питання оренди землі, є Закон України Про оренду землі , яким встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється, зокрема, шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
Згідно з частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 ЦК України).
За змістом статті 792 ЦК України майнові відносини, що виникають з договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими, ґрунтуються на засадах рівності, вільного волевиявлення та майнової самостійності сторін договору та, крім загальних норм цивільного законодавства, щодо договору, договору найму регулюються актами земельного законодавства Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі .
Отже, за змістом частини 2 статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Статтею 1 Закону України Про оренду землі визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно із ст.15 Закону України Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Статтею 21 Закону України Про оренду землі визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно із ст.30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Пунктом 284.1 ст.284 Податкового кодексу України регламентовано, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Відповідно до п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно із п.п.288.2, 288.3, 288.4 ст.288 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Підпунктом 288.5.5 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
Пунктом 9.1. Положення про плату за землю в місті Києві (далі - Положення про плату за землю), затвердженого рішенням Київської міської ради від 23.06.2011 №242/5629 Про встановлення місцевих податків і зборів в м. Києві визначено, що Київська міська рада встановлює ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на території міста Києва відповідно до пункту 284.1 статті 284 Податкового кодексу України.
Згідно з п.п.13.1- 13.4 Положення про плату за землю, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до підпункту 13.5.4 п.13.5 Положення про плату за землю, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
Так, судом встановлено, що умовами п.4.2 Договору оренди земельної ділянки від 29.09.2016 сторони погодили, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки.
Разом з тим, 24.10.2018 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову №871 Про затвердження переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, об`єкти нежитлової нерухомості яких не є об`єктом оподаткування, переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, що звільняються від сплати земельного податку, та переліку баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, розмір орендної плати за земельні ділянки яких не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки .
Додатком №3 до вказаної постанови було затверджено перелік баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, розмір орендної плати за земельні ділянки яких не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки та включено до вказаного переліку Товариство з обмеженою відповідальністю Міжнародна тенісна академія .
Вказані обставини дають позивачу підстави для перегляду розміру орендної плати та внесення відповідних змін до Договору оренди земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, листом №124 від 28.08.2019 позивач звернувся до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської державної адміністрації) з клопотанням розглянути можливість приведення умов Договору оренди щодо розміру орендної плати у відповідність до постанови Кабінету міністрів України від 24.10.2018 №871 Про затвердження переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, об`єкти нежитлової нерухомості яких не є об`єктом оподаткування, переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, що звільняються від сплати земельного податку, та переліку баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, розмір орендної плати за земельні ділянки яких не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки .
Листом №05716-17490 від 17.09.2019 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської державної адміністрації) повідомило позивача про те, що розмір мінімальної орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Києва при укладенні та внесенні змін до договорів оренди земельних ділянок (у відсотках від нормативної грошової оцінки) у 2019 році затверджені рішенням київської міської ради №416/6467 від 13.12.2018 Про бюджет м. Києва на 2019 рік (Додатком №11) відповідно до видів економічної діяльності. Цим додатком не передбачено встановлення орендної плати у розмірі 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки земельних ділянок баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки.
В подальшому, позивач звернувся до Київської міської ради з листом №144 від 26.09.2019 з пропозицією укласти Договір про внесення змін до Договору оренди відповідно до якого, позивачем було запропоновано п.4.2 статті 4 Договору оренди викласти у новій редакції, а саме: 4.2 Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 0,1 (нуль цілих одна десята) відсотків від її нормативної грошової оцінки . До вказаного листа позивачем було додано запропоновану редакцію Договору про внесення змін до договору оренди.
28.10.2019 листом №05716-20018 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської державної адміністрації) повідомив позивача проте, що з приводу порушених позивачем у листі №144 від 26.09.2019 питань, позивача було проінформовано листом Департаменту №05716-17490 від 17.09.2019. Разом з тим, позивача було проінформовано, що згідно зі ст.30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Також Департаментом було зазначено, що Київська міська рада надає згоду шляхом прийняття в установленому законом порядку відповідного рішення. За відсутності такого рішення Київської міської ради неможливе підписання наданого проекту договору.
Так, позивач зазначає, що на даний час сторонами не укладено відповідної додаткової угоди про внесення змін до Договору оренди від 29.09.2016.
Статтею 180 Господарського кодексу України визначено, що зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов`язкових для сторін нормативних документів, зазначених у статті 15 цього Кодексу, а у разі їх відсутності - в договірному порядку, з додержанням умов, що забезпечують захист інтересів кінцевих споживачів товарів і послуг.
Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними.
У разі визнання погодженої сторонами в договорі ціни такою, що порушує вимоги антимонопольно-конкурентного законодавства, антимонопольний орган має право вимагати від сторін зміни умови договору щодо ціни.
Згідно із ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Разом з тим, пунктами 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин визначено, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов`язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов`язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов`язання відповідача внести такі зміни до договору.
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України Про оренду землі .
Статтею 30 Закону України Про оренду землі передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
Як вбачається із матеріалів справи позивач, у встановленому чинним законодавством порядку звертався до відповідача із пропозицією внести зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 24.10.2018 №871 Про затвердження переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, об`єкти нежитлової нерухомості яких не є об`єктом оподаткування, переліку баз олімпійської та паралімпійської підготовки, що звільняються від сплати земельного податку, та переліку баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, розмір орендної плати за земельні ділянки яких не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки .
Утім відповідачем не вчинено жодних дій для внесення відповідних змін до укладеного між сторонами договору.
В той же час, суд зазначає, що твердження відповідача стосовно того, що рішеннями Київської міської ради №416/6467 від 13.12.2018 Про бюджет міста Києва на 2019 рік та №456/8029 від 02.12.2019 Про бюджет міста Києва на 2020 рік не було передбачено встановлення орендної ставки в розмірі 0,1% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, що не дає підстав для внесення змін до договору, судом відхиляються, оскілки вказані обставини не звільняють відповідача від внесення змін до договору в силу дії постанови Кабінету Міністрів України від 24.10.2018 №871.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для внесення змін до п.4.2 статті 4 Договору оренди земельної ділянки від 29.09.2016 в частині розміру орендної плати.
При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Частиною 5 ст.188 Господарського кодексу України визначено, що якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
З огляду на викладене позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Згідно із ч.2-3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до положень ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на відповідача у повному обсязі.
Керуючись ст.ст.13, 73, 74, 76, 77, 86, 129, ст.ст.232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до п.4.2 статті 4 Договору оренди земельної ділянки, укладеного 29.09.2016 між Київською міською радою (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; ідентифікаційний код 22883141) та Товариством з обмеженою відповідальністю Міжнародна тенісна академія (04176, м. Київ, вул. Електриків, буд. 29-А; ідентифікаційний код 36048213), посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Литвин А.С. 29.09.2016, зареєстрованого в реєстрі за №3741, виклавши пункт 4.2 статті 4 Договору в наступній редакції: 4.2. Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 0,1 (нуль цілих одна десята) відсотків від її нормативної грошової оцінки .
Стягнути з Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; ідентифікаційний код 22883141) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Міжнародна тенісна академія (04176, м. Київ, вул. Електриків, буд. 29-А; ідентифікаційний код 36048213) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Дата підписання: 30.04.2020.
Суддя Я.В. Маринченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2020 |
Оприлюднено | 30.04.2020 |
Номер документу | 89007877 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Маринченко Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні