Рішення
від 30.04.2020 по справі 480/2012/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 квітня 2020 р. Справа № 480/2012/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Сумського обласного центру зайнятості в особі Роменської міськрайонної філії Сумського обласного центру зайнятості

про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Сумського обласного центру зайнятості в особі Роменської міськрайонної філії Сумського обласного центру зайнятості, в якій просить:

1. Визнати неправомірними дії Роменської міськрайонної філії Сумського обласного центру зайнятості з призначення позивачу допомоги по безробіттю з виключенням з розрахункового періоду часу з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року, під час якого виконувала роботи за цивільно-правовими договорами, без врахування отриманого у 2019 році доходу за цивільно-правовими договорами;

2. Зобов`язати Сумський обласний центр зайнятості в особі Роменської міськрайонної філії Сумського обласного центру зайнятості призначити ОСОБА_1 допомогу по безробіттю з 03.09.2019 року, обчислену за розрахунковий період 12 календарних місяців, які безпосередньо передували реєстрації її як безробітної (вересень 2018 року - серпень 2019 року), з урахуванням отриманих у зазначений період доходів за цивільно-правовими договорами, на які нараховані страхові внески на відповідний вид загальнообов`язкового державного соціального страхування, з виключенням із розрахункового періоду місяців, в яких не працювала з поважних причин - догляд непрацюючою працездатною особою за особою, яка досягла 80-річного віку, та провести відповідний перерахунок з урахуванням фактично виплачених сум.

В обґрунтування позовних вимог зазначила, що у кінці серпня 2019 року позивач звернулась до Роменської міськрайонної філії Сумського обласного центру зайнятості за призначенням допомоги по безробіттю.

Листом від 07.10.2019 року відповідач повідомив, що позивачу призначена виплата допомоги по безробіттю з 03.09.2019 року як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу по над 10 років - 70% середньої заробітної плати (доходу) залежно від тривалості безробіття: 100% - 90 календарних дні, 80% - 90 календарних дні та 70% - 180 календарних дні.

При цьому, також повідомлено, що час надання послуг за цивільно-правовою угодою при призначенні допомоги по безробіттю не враховано, оскільки період догляду за непрацюючою працездатною особою, яка потребує догляду або досягла 80-річного віку з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року виключений з розрахункового періоду, а надання позивачем послуг за цивільно-правовою угодою входить до періоду, який виключений з розрахункового періоду. В обґрунтування не врахування при призначенні допомоги по безробіттю часу надання послуг за цивільно-правовою угодою Роменська міськрайонна філія Сумського обласного центру зайнятості послалась на те, що умови та порядок призначення допомоги по безробіттю визначаються законами України "Про зайнятість населення" та "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".

Позивач вважає неправомірними дії відповідача щодо виключення при призначенні допомоги по безробіттю часу надання послуг за цивільно-правовою угодою, оскільки відповідно до п. 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загально обов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року №1266 (зі змінами) (далі - Порядок №1266), якщо деякі місяці та дні розрахункового періоду застрахована особа не працювала із поважної причини, то середньоденна заробітна плата (дохід) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу), на яку нарахований єдиний внесок та/або страхові внески, на кількість календарних днів зайнятості (періоду перебування у трудових відносинах) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин.

У даному випадку відповідач виключив із розрахункового періоду час з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року та обчислив середньоденну заробітну плату шляхом ділення на рахованої заробітної плати за 12 календарних місяців, які передували 10.02.2017 року.

У той же час, за змістом п. 3 Порядку № 1266 середньоденна заробітна плата (дохід) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням має визначатись виходячи з розрахункового періоду 12 календарних місяців, які безпосередньо передували реєстрації позивача як безробітної, а саме: вересень 2018 року - серпень 2019 року, оскільки за даними індивідуальних відомостей про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування у зазначений період у 2019 році позивач отримала дохід від виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, а саме у зв`язку із роботою за цивільно-правовими договорами у ви борчій комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 161: від страхувальника (код 42840239) за березень - 2164,58 грн., за квітень - 10269,36 грн., за тра вень - 34849,50 грн.; від страхувальника (код 43044858): за липень - 3803,71 грн.; за сер пень 2692,29 грн.

Отримання та нарахування вказаних доходів за цивільно-правовими договорами підтверджується договорами на виконання обов`язків, довідками про доходи, довідкою про виконання обов`язків, актами виконаних робіт, відомостями з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Таким чином, позивач вважає, що відповідач протиправно виключив із розрахункового періоду період з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року, оскільки для обчислення доходу мав братись за розрахунковий період 12 календарних місяців, які безпосередньо передували реєстрації позивача як безробітної, тобто вересень 2018 року - серпень 2019 року, а середньоденний дохід мав визначатись шляхом ділення нарахованого за розрахунковий період доходу, на який нараховано страхові внески за цивільно-правовими договорами, пов`язаним з отриманням доходу у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин - догляд за особою, що досягла 80-річного віку.

З огляду вказане, вважає, що дії відповідача щодо призначення позивачу допомоги по безробіттю з виключенням з розрахункового періоду часу з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року, під час якого вона виконувала роботи за цивільно-правовими договорами, без врахування отриманого у 2019 році доходу за цивільно-правовими договорами, є неправомірними.

Ухвалою суду від 31.03.2020 р. відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що відповідно до Положення про Роменську міськрайонну філію Сумського обласного центру зайнятості філія є відокремленим підрозділом Сумського обласного центру зайнятості та не є юридичною особою, не має окремого балансу та окремого рахунку в установах банків, а тому розрахунок і виплата допомоги по безробіттю належить виключно до компетенції Сумського обласного центру зайнятості.

Сумським обласним центром зайнятості виплачується допомога по безробіттю ОСОБА_1 з урахуванням вимог Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року №1266 виходячи з розміру мінімальної заробітної плати за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю реєстрації особи в державній службі зайнятості як безробітної.

27.08.2019 року ОСОБА_1 надано статус безробітної, 03.09.2019 року їй призначено виплату допомоги по безробіттю на підставі пунктів 1,3,4 статті 22 та пункту 1 статті 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу понад 10 років - 70% середньої заробітної плати (доходу) залежно від тривалості безробіття: 100% - 90 календарних дні, 80% - 90 календарних дні та 70% - 180 календарних дні.

Тобто, Роменською міськрайонною філією Сумського обласного центру зайнятості вірно застосовані норми чинного законодавства та визначено категорію, до якої належить безробітна ОСОБА_1 , а саме "застраховані особи з урахуванням страхового стажу", та період, за який обчислюється середня заробітна плата (дохід, грошове забезпечення), є саме 12 календарних місяців, що передують місяцю реєстрації особи в державній службі зайнятості як безробітної, а саме серпень 2018 року - липень 2019 року.

У період з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року ОСОБА_1 здійснювала догляд за особою 80-річного віку, тобто даний період прирівнюється до страхового стажу і це Роменською міськрайонною філією Сумського обласного центру зайнятості також враховано при призначенні допомоги по безробіттю, дані зазначені в листі філії про виключення даного періоду є помилковими.

Вважає позовні вимоги необґрунтованими та просить відмовити у їх задоволенні.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що з 27.08.2019 р. ОСОБА_1 отримала статус безробітної, що підтверджується персональною карткою № НОМЕР_1 (а.с. 40).

Звернувшись до відповідача із заявою, отримала лист "Про надання інформації" №07-01/473 від 07.10.2019 р., в якому зазначено, що ОСОБА_1 призначена виплата допомоги по безробіттю з 03.09.2019 року як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу понад 10 років - 70% середньої заробітної плати (доходу) залежно від тривалості безробіття: 100% - 90 календарних дні, 80% - 90 календарних дні та 70% - 180 календарних дні. А також зазначено, що період з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року виключений з розрахункового періоду, а тому не може бути врахований при призначенні допомоги по безробіттю (а.с. 6).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 22 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття визначено, що право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж 6 місяців за даними реєстру Державного реєстру загальнообов`язкового соціального страхування.

Розмір допомоги по безробіттю таким застрахованим особам визначається у відсотках до середньої заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року №1266 (далі - Порядок 1266).

Пунктом 3 Порядку 1266 визначено, що середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов`язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати (далі - поважні причини).

Отже, місяці розрахункового періоду (з першого до першого числа), в яких застрахована особа не працювала з поважних причин, виключаються з розрахункового періоду.

Відповідно до частини 1 статті 22 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття здійснення догляду непрацюючою працездатною особою за пристарілим особою, який потребує догляду або досяг 80-річного віку - є поважною причиною перерви страхового стажу.

Пунктом 8 Порядку 1266 передбачається, що для застрахованих осіб, у яких зберігається право на допомогу по безробіттю після перерви страхового стажу з поважних причин відповідно до частини першої статті 22 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" у розрахунковий період не враховуються повні місяці перерви страхового стажу.

Згідно з пунктом 9 Порядку 1266, якщо у розрахунковому періоді перед настанням страхового випадку застрахована особа з поважних причин не мала заробітку (доходу, грошового забезпечення), середня заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється виходячи з розміру мінімальної заробітної плати (або її частини), встановленого законом на день розірвання трудового договору, припинення підприємницької або іншої діяльності, пов`язаної з одержанням доходу безпосередньо від такої діяльності - для страхування на випадок безробіття, на день настання страхового випадку для добровільно застрахованих осіб за страхуванням з тимчасової втрати працездатності та на день настання права на страхову виплату для добровільно застрахованих осіб за страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.

Відповідно до пункту 7 Порядку 1266 розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) є 12 календарних місяців, що передують місяцю настання страхового випадку (для розрахунку допомоги по безробіттю - реєстрації особи в державній службі зайнятості як безробітної).

Частина 1 статті 23 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачає, що застрахованим особам, зазначеним у частині першій статті 22 цього Закону, розмір допомоги по безробіттю визначається у відсотках до їх середньої заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Кабінетом Міністрів України, залежно від страхового стажу, але не менше ніж мінімальний розмір допомоги по безробіттю, встановлений правлінням Фонду для цієї категорії осіб: до 2 років - 50 відсотків; від 2 до 6 років - 55 відсотків; від 6 до 10 років - 60 відсотків; понад 10 років - 70 відсотків. Допомога по безробіттю виплачується залежно від тривалості безробіття у відсотках до визначеного розміру: перші 90 календарних днів - 100 відсотків; протягом наступних 90 календарних днів - 80 відсотків; у подальшому - 70 відсотків.

Так, з матеріалів справи, судом встановлено, що 27.08.2019 року ОСОБА_1 надано статус безробітної та 03.09.2019 року призначено виплату допомоги по безробіттю на підставі пунктів 1,3,4 статті 22 та пункту 1 статті 23 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу понад 10 років - 70% середньої заробітної плати (доходу) залежно від тривалості безробіття: 100% - 90 календарних дні, 80% - 90 календарних дні та 70% - 180 календарних дні.

Тобто, Роменською міськрайонною філією Сумського обласного центру зайнятості вірно застосовані норми чинного законодавства та визначено категорію до якої належить безробітна ОСОБА_1 , а саме застраховані особи з урахуванням страхового стажу , та період, за який обчислюється середня заробітна плата (дохід, грошове забезпечення), є саме 12 календарних місяців, що передують місяцю реєстрації особи в державній службі зайнятості як безробітної, а саме серпень 2018 року - липень 2019 року (а.с. 43-44).

Також, з матеріалів справи судом встановлено, що період з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року також зарахований до страхового стажу, що також підтверджується розрахунком стажу (а.с. 43).

Крім того, судом зі змісту відзиву на позову заяву встановлено, що Сумським обласним центром зайнятості зазначено, що в листі №07-01/473 від 07.10.2019 р., помилково зазначено, що період з 10.02.2017 року по 19.08.2019 року виключений з розрахункового періоду ОСОБА_1 .

Отже, виходячи з вищевикладеного, Сумським обласним центром зайнятості виплачується допомога по безробіттю ОСОБА_1 з урахуванням вимог Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року №1266 виходячи з розміру мінімальної заробітної плати за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю реєстрації особи в державній службі зайнятості як безробітної.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд зазначає, що відповідачем по справі, як суб`єктом владних повноважень, виконано покладений на нього обов`язок щодо доказування правомірності вчинення оскаржуваних дій, а тому позовні вимоги ОСОБА_1 до Сумського обласного центр зайнятості в особі Роменської міськрайонної філії Сумського обласного центру зайнятості про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Сумського обласного центр зайнятості в особі Роменської міськрайонної філії Сумського обласного центру зайнятості про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.04.2020
Оприлюднено30.04.2020
Номер документу89010262
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/2012/20

Постанова від 18.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 30.04.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 31.03.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні