МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 травня 2020 р. № 400/96/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М., розглянув в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1
до відповідача:Петрівського сільського голови Цинаковської Світлани Миколаївни, вул. В.Бондаренка, 39, Петрівка, Миколаївський район, Миколаївська область, 57135
про:визнання дій протиправними,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Петрівського сільського голови Цинаковської Світлани Миколаївни з вимогами про визнання незаконними дій відповідача, що виявилися у ненаданні відповіді та інформаційний запит позивача, а саме інформації, документів:
- про послуги, які були надані, або виконані роботи по акту № 8 від 02.09.2019 року згідно договору№ 01/28 від 28.01.2019 року укладеного між Петрівською сільською радою та ОСОБА_2
- копію договору № 01/28 від 28.01.2019 року укладеного між Петрівською сільською радою та ОСОБА_2 ;
- копію акту № 8 від 02.09.2019 року згідно договору № 01/28 від 28.01.2019 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що він тричі (23.09.2019, 08.10.2019 та 22.10.2019 року) звертався з однаковими запитами до відповідача про надання інформації, які зареєстровано в приміщенні Петрівської сільської ради, проте на запитувану інформацію відповіді відповідачем по суті не надано. Такі дії відповідача вважає протиправними та такими, що порушують законні права та інтереси позивача.
Відповідач надав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні адміністративного позову, посилаючись на те, що листами від 26.09.2019, 11.10.2019 року позивачу надані відповіді про те, що у зв`язку з потребою обробки, пошуку та підготовки інформації серед значної кількості даних, відповідь на запит, згідно з ч. 4 ст. 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації", буде надана протягом 20 робочих днів з дня отримання запиту. Остаточні відповіді позивачу надані листами від 14.10.2019 року, № К-92, від 28.10.2019 року № К-93 та від 28.10.2019 року № К-103.
Відповідно до ч. 9 ст.205 КАС України, суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідивши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, матеріали, що містяться у справі, суд встановив таке.
Частина 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси і просити про їх захист.
Судом встановлено, що 23.09.2019, 08.10.2019 та 22.10.2019 року, ОСОБА_1 звернувся до Петрівського сільського голови Цинаковської Світлани Миколаївни з запитом на отримання публічної інформації.
У даному запиті позивач просив надати копії документів:
- про послуги, які були надані, або виконані роботи по акту № 8 від 02.09.2019 року згідно договору № 01/28 від 28.01.2019 року укладеного між Петрівською сільською радою та ОСОБА_2
- договору № 01/28 від 28.01.2019 року укладеного між Петрівською сільською радою та ОСОБА_2 ;
- акту № / від 02.09.2019 року згідно договору № 01/28 від 28.01.2019 року. Відповідь позивач бажав отримати власноруч, повідомивши його телефоном.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес, визначається Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 року № 2939-VI.
Законом України "Про доступ до публічної інформації" регламентований порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Статтею 3 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначені гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації, відповідно до якої право на доступ до публічної інформації гарантується: обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє; максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації; доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством; здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації; юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до публічної інформації здійснюється на принципах: прозорості та відкритості діяльності суб`єктів владних повноважень; вільного отримання та поширення інформації, крім обмежень, встановлених законом; рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до інформації забезпечується, зокрема, шляхом надання інформації за запитами на інформацію.
У відповідності до вимог ст. 10 1 вказаного Закону, публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.
Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення.
Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.
Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов: 1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України "Про захист персональних даних"; 2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України Про захист персональних даних ; 3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом; 4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом.
Згідно ст. 12 Закону України "Про доступ до публічної інформації" суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.
Статтею 13 вищенаведеного Закону, передбачено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема, суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів; особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов`язані, зокрема, надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах, зокрема законності.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно положень ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Частина 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Порядок оформлення запитів на інформацію визначено ст. 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні (ч. 1 ст. 19 вказаного Закону).
Строк розгляду запитів на інформацію врегульований ст. 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації", згідно з частиною першою якої розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження - ч. 4 ст. 20 вказаного Закону.
Як свідчать матеріали справи, позивач звернувся до відповідача із інформаційним запитом вперше 23.09.2019 року, проте остаточну відповідь виготовлено відповідачем 14.10.2019 року № К-92. Вдруге позивач звернувся 08.10.2019 року, відповідь відповідачем виготовлена за № К- 93 від 28.10.2019 року. Втретє ОСОБА_1 звернувся 22.10.2019 року, відповідь відповідачем виготовлена за № К-103від 28.10.2019 року (направлена на адресу позивача простою кореспонденцією).
Суд зазначає, що позивачем у трьох запитах, запитувалась одна і та сама інформація, а отже відповіді відповідача від 26.09.2019 року № К-92, від 11.10.2019 № К-93, про те, що у зв`язку з потребою обробки, пошуку та підготовки інформації серед значної кількості даних, відповідь на запит, згідно з ч. 4 ст. 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації", буде надана протягом 20 робочих днів з дня отримання запиту, не може бути доказом у справі в зв`язку з тим, що мова йде лише про інформацію та документи стосовно однієї теми, а не про велику кількість інформації/документів. .
Крім того, відповідно до статті 18 Закону України "Про доступ до публічної інформації" для забезпечення збереження та доступу до публічної інформації документи, що знаходяться у суб`єктів владних повноважень, підлягають обов`язковій реєстрації в системі обліку. Таким чином, пошук інформації, про яку йдеться у запиті, не міг потребувати багато часу.
Отже, правових підстав для продовження строку розгляду запиту до 20 робочих днів немає.
За наведених обставин суд приходить до висновку про протиправність дій відповідача стосовно розгляду вищевказаних звернень ОСОБА_1 у порядку та строки, визначені Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд вважає, що відповідач не довів належними засобами доказування правомірність своїх дій, а отже, позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Петрівського сільського голови Цинаковської Світлани Миколаївни (вул. В.Бондаренка, 39, с. Петрівка, Миколаївський район, Миколаївська область, 57135, ідентифікаційний код 04375629) задовольнити.
2. Визнання протиправними дії Петрівського сільського голови Цинанковської Світлани Миколаївни, що виявилися у ненаданні відповіді та інформаційний запит ОСОБА_1 , а саме інформації, документів: про послуги, які були надані, або виконані роботи по акту № 8 від 02.09.2019 року згідно договору№ 01/28 від 28.01.2019 року укладеного між Петрівською сільською радою та ОСОБА_2 , копію договору № 01/28 від 28.01.2019 року укладеного між Петрівською сільською радою та ОСОБА_2 ; копію акту № 8 від 02.09.2019 року згідно договору № 01/28 від 28.01.2019 року, відповідно до частини 1 статті 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Петрівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області (вул. В.Бондаренка, 39, с. Петрівка, Миколаївський район, Миколаївська область, 57135, ідентифікаційний код 04375629) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням пункту 15.5 Розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.М. Мельник
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2020 |
Оприлюднено | 05.05.2020 |
Номер документу | 89062009 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні