Рішення
від 05.05.2020 по справі 620/1109/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 травня 2020 року Чернігів Справа № 620/1109/20

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Баргаміної Н.М., розглянувши в письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в призначенні позивачу державної допомоги на дітей одиноким матерям, повідомлення про яке надіслано позивачу листом Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради від 18.03.2020 № 05-06/664, зобов`язання відповідача призначити та виплатити позивачу державну допомогу на дітей одиноким матерям на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , починаючи з 01.02.2020.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що має статус одинокої матері згідно з актом цивільного стану про народження дитини, який є чинним, а тому вправі отримувати відповідну соціальну допомогу від держави.

Відповідачем подано відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, оскільки при реєстрації народження дитини позивача, ОСОБА_2 , в актовий запис про народження відомості про батька органом державної реєстрації актів цивільного стану були внесені в порядку частини другої статті 55 Кодексу про шлюб та сім`ю України, зі слів ОСОБА_1 , помилково, з порушенням вимог законодавства. Вказує, що саме дії позивача призвели до помилки органу реєстрації актів цивільного стану, оскільки для отримання статусу одинокої матері ОСОБА_1 вчинила послідовні дії для приховування походження ОСОБА_2 . Зазначає, що реєстрація народження ОСОБА_2 була проведена без урахування вимог статті 122 Сімейного кодексу України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 , виданим 19.04.2017 Новгород-Сіверським міськрайонним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Чернігівської області, та свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_2 , виданого 14.06.2008 Відділом реєстрації актів цивільного стану по місту Шостка Шосткінського міськрайонного управління юстиції Сумської області (а.с. 7, 25).

Згідно витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України № 00025774328 від 27.02.2020 у актовому записі про народження ОСОБА_2 № 26 від 04.03.2003 відомості про батька записані відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України (а.с. 6).

20.02.2020 ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області з заявою та відповідними документами про призначення допомоги на дітей одиноким матерям (а.с. 46-47).

Листом від 18.03.2020 № 05-06/664 позивачу було відмовлено у призначенні державної соціальної допомоги на дитину одиноким матерям у зв`язку з тим, що відповідно до наданої інформації Новгород-Сіверського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану, довідка про державну реєстрацію народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України від 04.03.2003 № 07 видана внаслідок наданої недостовірної інформації щодо сімейного стану на момент народження дитини, а саме: державна реєстрація народження ОСОБА_2 була проведена без урахування вимог статті 122 Сімейного кодексу України, відповідно до якої дитина, яка народжена до спливу десяти місяців після припинення шлюбу або визнання його недійсним, походить від подружжя (а.с. 5).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

У відповідності до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми, шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення встановлений Законом України Про державну допомогу сім`ям з дітьми (далі - Закон).

Згідно пункту 5 частини першої Закону відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми, зокрема, допомога на дітей одиноким матерям.

Частиною першою статті 18-1 Закону визначено, що право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Відповідно до частини першої статті 18-2 Закону допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.

Умови призначення і виплати видів державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених Законом України Про державну допомогу сім`ям з дітьми визначає Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001 (далі - Порядок № 1751).

Пунктом 35 Порядку № 1751 передбачено, що для призначення допомоги на дітей одиноким матерям до органу соціального захисту населення подаються такі документи: 1) заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; 2) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) рад, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документ про народження, виданий компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку; 3) копія свідоцтва про народження дитини; 4) довідка про реєстрацію місця проживання матері та дитини. У разі неможливості одержати таку довідку допомога призначається на підставі висновку про початкову оцінку потреб дитини та сім`ї, наданого центром соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді, із зазначенням факту проживання дитини з матір`ю. Якщо дитина навчається за межами населеного пункту, в якому проживає мати, і не перебуває на повному державному утриманні, подається довідка про реєстрацію місця проживання матері та довідка про реєстрацію місця проживання або місця перебування (навчання) дитини.

Допомога на дітей одиноким матерям призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 18-річного віку (якщо діти навчаються за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) включно. Допомога виплачується протягом шести календарних місяців (пункт 36 Порядку № 1751).

Згідно абзаців п`ятого, сьомого пункту 43 Порядку № 1751 документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, розглядаються органом, що призначає і виплачує державну допомогу, протягом десяти днів з дня подання заяви. Про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми чи про відмову в її призначенні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і виплачує зазначену допомогу, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом п`яти днів після прийняття відповідного рішення.

Згідно частини другої статті 55 Кодексу про шлюб та сім`ю України (в редакції, чинній на час складення актового запису про народження ОСОБА_2 ) при народженні дитини у матері, яка не перебуває в шлюбі, якщо немає спільної заяви батьків і рішення суду про встановлення батьківства, запис про батька дитини в книзі записів народжень провадиться за прізвищем матері, ім`я, по батькові та національність батька дитини записуються за її вказівкою.

Аналогічна за змістом норма частини першої статті 135 Сімейного кодексу України передбачає, що при народженні дитини у матері, яка не перебуває у шлюбі, у випадках, коли немає спільної заяви батьків, заяви батька або рішення суду, запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень провадиться за прізвищем та громадянством матері, а ім`я та по батькові батька дитини записуються за її вказівкою.

Відповідно до статті 168 Кодексу про шлюб та сім`ю України реєстрація народження дитини, зачатої в шлюбі, але народженої після розірвання шлюбу або визнання шлюбу недійсним, якщо з дня розірвання шлюбу чи визнання його недійсним до дня народження дитини минуло не більше 10 місяців, провадиться в тому ж порядку, що й реєстрація народження дитини, батьки якої перебувають у шлюбі.

Також чинні на час виникнення спірних правовідносин частини перша та друга статті 122 Сімейного кодексу України встановлюють, що дитина, яка зачата і (або) народжена у шлюбі, походить від подружжя. Походження дитини від подружжя визначається на підставі Свідоцтва про шлюб та документа закладу охорони здоров`я про народження дружиною дитини. Дитина, яка народжена до спливу десяти місяців після припинення шлюбу або визнання його недійсним, походить від подружжя.

Як вбачається із копії свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 , виданого 04.03.2003 Відділом реєстрації актів громадянського стану Новгород-Сіверського районного управління юстиції Чернігівської області, копії повторного свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 , виданого 19.04.2017 Новгород-Сіверським міськрайонним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Чернігівської області, батьком ОСОБА_2 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_2 , вказаний ОСОБА_3 (а.с. 7, 39).

Згідно витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України № 00025774328 від 27.02.2020 відомості про батька в актовому записі № 26 від 04.03.2003 про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , записані відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України (а.с. 6).

Статтею 2 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану встановлено, що актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків. Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Частинами першою-другою статті 9 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану.

Згідно частини третьої статті 9 вищевказаного Закону актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.

Відповідно до частин першої-другої статті 22 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Частиною першою статті 24 зазначеного Закону передбачено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Актовий запис цивільного стану анулюється на підставі: 1) рішення суду; 2) висновку відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану у випадках, передбачених законом.

Згідно правової позиції, викладеної в рішенні Європейського суду з прав людини від 20.01.2012 у справі Рисовський проти України ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Таким чином, зважаючи на те, що актовий запис про народження дитини ОСОБА_2 є чинним та вказана в ньому інформація є безспірною відповідно до положень частини третьої статті 9 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану , суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області, оформлене листом від 18.03.2020 № 05-06/664, про відмову в призначенні позивачу державної допомоги на дітей одиноким матерям; зобов`язання Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області призначити та виплатити позивачу державну допомогу на дітей одиноким матерям на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , починаючи з 01.02.2020.

Посилання Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області на внесення відомостей про батька в актовий запис про народження ОСОБА_2 помилково, з порушенням вимог законодавства, оскільки дитина народжена до спливу десяти місяців після припинення позивачем шлюбу, суд не приймає до уваги з огляду на те, що актовий запис про народження ОСОБА_2 № 26 від 04.03.2003 не анульований на підставі рішення суду або висновку відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану у випадках, передбачених законом.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов ОСОБА_1 необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області на користь ОСОБА_1 підлягає стягненню сплачений нею при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 840,80 грн.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) до Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області (вул. Губернська, 2, м. Новгород-Сіверський, Чернігівська область, 16000, код ЄДРПОУ 39561232) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області, оформлене листом від 18.03.2020 № 05-06/664, про відмову в призначенні ОСОБА_1 державної допомоги на дітей одиноким матерям.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області призначити та виплатити ОСОБА_1 державну допомогу на дітей одиноким матерям на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , починаючи з 01.02.2020.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці Новгород-Сіверської міської ради Чернігівської області на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 840,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 05.05.2020.

Суддя Н.М. Баргаміна

Дата ухвалення рішення05.05.2020
Оприлюднено05.05.2020
Номер документу89062894
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —620/1109/20

Постанова від 07.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 17.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 17.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Рішення від 05.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні