Постанова
від 07.05.2020 по справі 916/2967/19
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 травня 2020 року м. ОдесаСправа № 916/2967/19 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі:

головуючого судді Савицького Я.Ф.,

суддів Колоколова С.І. ,

Разюк Г.П. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Промдрімлайт"

на рішення Господарського суду Одеської області

від 30 січня 2020 року (повний текст складено 10.02.2020р.)

по справі № 916/2967/19

за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Промдрімлайт"

про стягнення плати за користування вагонами в розмірі 66 423,72 грн.,-

суддя суду першої інстанції: Шаратов Ю.А. ,

час та місце винесення рішення: 3 0.0 1.2020р., м. Одеса, просп. Шевченка, 29 Господарський суд Одеської області

В С Т А Н О В И В:

В жовтні 2019р. Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі- позивач, Придніпровська залізниця) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промдрімлайт (далі-відповідач, ТОВ Промдрімлайт , підприємство) про стягнення з останнього плати за користування вагонами в розмірі 66 423,72 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем обов`язку здійснити сплату позивачу за користування вагонами, які з вини ТОВ "Промдрімлайт" простоювали на коліях станції Передатна Придніпровської залізниці , в очікуванні подачі під вантажні операції з вини відповідача .

Рішенням Господарського суду Одеської області від 30.01.2020р. по справі №916/2967/19 (суддя Шаратов Ю.А.) позовні вимоги задоволені у повному обсязі.

Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що відповідач був належним чином повідомлений про прибуття вагонів на станцію під навантаження, але не забрав ці вагони вчасно з залізничних колій для здійснення вантажних операцій, у зв`язку з чим відбулась затримка вагонів. Також, місцевий господарський суд зазначив про відсутність з боку ТОВ "Промдрімлайт" відмови від вагонів, які прибули на станцію.

Враховуючи наявність у матеріалах справи оформлених належним чином Актів загальної форми ГУ-23, складених для засвідчення обставин затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для матеріальної відповідальності відповідача.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Промдрімлайт" звернулось до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій відповідач просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 30.01.2020р. по справі №916/2967/19 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник вказує, зокрема, що причина затримки зазначена позивачем в актах загальної форми некоректна .

Апелянт звертає увагу, що ним прийняти до оплати суми за час фактичного знаходження вагонів на коліях станції, але нараховані станцією та пред`явлені до оплати суми за користування вагонами у дати, в які заявки на подавання вагонів під навантаження підприємством ТОВ Промдрімлайт не надавались, до оплати відповідачем не прийняти.

Відповідач зазначає, що ним відмовлено в оплаті частини нарахованих позивачем сум через відсутність заявок на навантаження, порушення залізницею черговості подавання вагонів для подальшого забирання останніх підприємством на під`їзну колію та не зняття з відповідальності ТОВ Промдрімлайт находження вагонів певну частину часу (апелянтом зазначено, що з незрозумілих причин вагони знаходились на відповідальності підприємства від 88:05 год. до 176:00 год. - по відомості плати за користування вагонами №15040216, від 106:45 год. до 176:00 год. по відомості плати за користування вагонами №18040223, від 66:15 год. до 196:00 год. по відомості плати за користування вагонами №17040218).

ТОВ Промдрімлайт ставить під сумнів докази щодо підтвердження повідомлення відповідального працівника відповідача про подавання вагонів під навантаження, посилаючись на те, що реєстрація цих повідомлень здійснюється у Книзі повідомлень про подавання вагонів під навантаження або вивантаження за формою ГУ-2, але позивачем надано ксерокопії виписки з Книги повідомлення, які не можуть бути прийняті як докази, адже в даному вигляді виникає питання щодо їх справжності.

Крім того, апелянт зауважує, що по цих записах час початку затримки за актом визначений раніше, ніж очікуваний час подавання за повідомленням самої залізниці.

Також, Апелянт зазначає, що залізницею не надано жодних доказів того, що вагони були подані локомотивом залізниці на колії, з яких локомотив підприємства забирає вагони на під`їзну колію.

Апелянт наполягає на тому, що підприємство цілком залежить від Української залізниці в питаннях, пов`язаних з залізничними перевезеннями, адже АТ Українська залізниця займає монопольне становище в цій сфері. При цьому, користуючись таким становищем, позивач на свій розсуд, у порушення технологічного процесу, подавав вагони та ставив їх на акт затримки (вагони, що прибували пізніше, подавались раніше), хоча, в разі неможливості подання вагонів маневровим локомотивом залізниці на потрібні колії, позивач повинен був зняти вагони з відповідальності ТОВ Промдрімлайт .

Відповідач вказує, що він як експедитор має свої зобов`язання перед контрагентами, і будь-яка затримка у поданні вагонів призводить до додаткових витрат та ставить під сумнів можливість виконання зобов`язань, що не враховує позивач, коли зазначає про те, що ТОВ Промдрімлайт міг відмовитись від поданих вагонів.

Водночас ТОВ Промдрімлайт зазначає, що з нарахованої та пред`явленої до оплати суми 135 680,40 грн., відповідачем визнано та погашено суму у розмірі 69 256,68 грн. за той час, коли вагони дійсно знаходились на відповідальності підприємства.

Більш детальніше доводи ТОВ Промдрімлайт викладені в апеляційній скарзі.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 10.03.2020р. відкрито апеляційне провадження по справі №916/2967/19 за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Промдрімлайт" на рішення Господарського суду Одеської області від 30.01.2020р.

Крім того, відповідно до даної ухвали, розгляд справи здійснюється у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

24.03.2020р. до Південно-західного апеляційного господарського суду від Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач не погоджується з доводами останньої та просить суд апеляційної інстанції відмовити у її задоволенні.

Згідно зі ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши доводи та вимоги апеляційної скарги, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 12.05.2017р. між позивачем та Публічним акціонерним товариством "Запорізький олійноекстракційний завод" укладено Договір №ПР/ДН-3-17-254/НЮдч-71 про експлуатацію залізничної під`їздної колії ПАТ "Запорізький олійноекстракційний завод" при станції Передатна філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" (т. 1, а.с. 24-26).

Згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, частина якої належить залізниці, частина - ПАТ "Запорізький олійноекстракційний завод", і є продовженням з`єднувальної колії №12 станції Передатна , яка належить залізниці та примикає до парної горловини станцій Передатна . Під`їзна колія обслуговується власним локомотивом (п. 1. Договору).

01.02.2019р. між власником під`їзної колії ПАТ "Запорізький олійноекстракційний завод" та ТОВ "Промдрімлайт" укладено письмову угоду № 4635/19-0010, яка погоджена залізницею (т. 1, а.с. 31) .

Відповідно до умов вищевказаної угоди користувач/власник колії надає залізничну під`їздну колію для подавання (забирання) та навантаження (вивантаження) вагонів з вантажем, який належить вантажовідправнику/вантажоодержувачу. Вантажовіправник/вантажоодержувач здійснює навантаження (вивантаження) вагонів на залізничній під`їздній колії користувача/власника колії. Стягнення платежів за подавання, забирання вагонів, маневрову роботу, за користування вагонами здійснюється з Вантажовіправника/вантажоодержувача, тобто - ТОВ Промдрімлайт .

Факт користування вагонами і надання послуг по подачі, забиранню вагонів і маневровій роботі підтверджується відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальною картою форми ФДУ-92.

Відповідно до п.3 даної угоди на Вантажовіправника/вантажоодержувача розповсюджуються умови Договору від 12.05.2017р. № ПР/ДН-3-17-254/НЮдч-71 про експлуатацію залізничної під`їздної колії ПАТ "Запорізький олійноекстракційний завод" при станції Передатна філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця".

Також, матеріали справи свідчать, що 07.02.2018р. між ПАТ Українська залізниця (Перевізник) та ТОВ Промдрімлайт (Замовник) укладено Договір про надання послуг № 07120/ОД-2018 (далі - Договір від 07.02.2018р.).

Згідно з пунктами 1.1, 1.3 Договору від 07.02.2018р. предметом цього Договору є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні цього Договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування вагоном Перевізника не є орендною платою. Надання послуг за цим Договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами.

Відповідно до п.п. 2.1.1, 2.1.2, 2.1.6 пункту 2.1 Договору від 07.02.2018р. Замовник зобов`язаний надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через АС "Месплан". За три доби до дати навантаження вагонів проставляти або організовувати проставлення електронної заявки на подачу вантажних вагонів відповідно до плану перевезень. Оплачувати Перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Підпунктами 2.1.6.1, 2.1.7 пункту 2.1 Договору від 07.02.2018р. встановлено, що замовник зобов`язаний самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов цього Договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообігу, термін перебування вагону за межами України та інших послуг Перевізника. Відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів, що виникли на станціях залізниць України, через: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірку вантажів перевізником (маси, вантажу), митними та іншими державними органами контролю; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини, що не залежать від перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Згідно із підпунктом 2.1.16 п . 2.1 Договору від 07.02.2018р. Замовник зобов`язаний приймати вагони, які подані за заявкою Замовника. Відмова Замовника від прийняття вагонів допускається лише у випадках, якщо виключається можливість використання замовником вагонів під перевезення вантажу внаслідок їх технічної або комерційної непридатності, на підставі відповідних документів (форм ГУ-23, ВУ-23). У разі відмови Замовника від раніше замовлених спеціалізованих вагонів Перевізника, що прибули на станцію навантаження, Замовник письмово повідомляє станцію про відмову та сплачує за пробіг цих вагонів від станції, з якої вони були відправлені, до станції навантаження. Ця плата стягується за накопичувальною карткою на підставі акта загальної форми та перевізного документу по якому прибули вагони за тарифною схемою 14.

За підпунктами 2.2.2, 2.2.3 пункту 2.2 Договору від 07.02.2018р. Замовник має право скасувати, в разі необхідності, надану Перевізнику заявку, передбачену п.п. 2.1.2-2.1.3 цього Договору, не пізніше, ніж за 2 доби до дати подачі вагону. Відмовитися від прийняття вагонів у випадках, якщо виключається можливість використання Замовником вагонів під перевезення вантажу внаслідок їх технічної або комерційної непридатності, або таких, що надані без заявки Замовника. Непридатність вагонів у комерційному та/або технічному відношенні оформлюється одним із повідомлень ВУ-23М, та/або актами форми ГУ-23, оформленими згідно зі Статутом залізниць України та Правилами перевезень вантажів.

Відповідно до підпунктів 2.3.1, 2.3.2 пункту 2.3 Перевізник зобов`язаний розглядати замовлення Замовника на вантажів. Узгоджувати замовлення Замовника на перевезення вантажів у вагонах Замовника. Узгоджувати, у разі можливості, замовлення Замовника на перевезення вантажів вагонах Перевізника. Погодження замовлення не породжує безумовний обов`язок для Перевізника виконати перевезення. Приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації АС "Месплан", доставляти вантаж до станції призначення та видавати його одержувачу, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до цього Договору.

Інструкцією про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії Публічного акціонерного товариства "Запорізький олійноекстракційний завод" на станції Передатна регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця встановлені відповідні правила обслуговування залізничних під`їзних колій (т.1, а.с. 194-197).

Матеріали справи свідчать, згідно з Договором про надання послуг від 07.02.2018р. №07120/ОД-2018 та на підставі електронних заявок ТОВ Промдрімлайт , поданих за допомогою АС "Месплан" (т.1, а.с. 47-53), у квітні 2019р. на станцію Передатна Придніпровської залізниці для відповідача прибували порожні криті вагони під навантаження за №№24226961, 24260259, 24585945, 24372146, 24540502, 52684917, 52685005, 52686631, 24259707, 24455636, 24543126, 24627887, 52684594, 52685153, 24583577, 26267294, 29101367, 29101425, 29101441, 29101458, 24584906, 24586075, 24587131 (т.1, а.с. 54-79).

ТОВ "Промдрімлайт" було повідомлено про прибуття зазначених вагонів, що вбачається з Книги оповіщань про час подання вагонів під навантаження або розвантаження за формою ГУ-2, оригінал якої міститься у матеріалах справи (т.2, а.с. 2-137).

Крім того, у матеріалах справи наявні копії пам`яток №№669, 674, 688, 693, 700, 713, 659 про подавання вагонів (т. 1, а.с. 92 - 98) та копії пам`яток №№638, 643, 649, 655 про забирання вагонів (т. 1, а.с. 99 - 102), які були підписані без зауважень уповноваженим представником ТОВ "Промдрімлайт". Даними пам`ятками засвідчено час фактичного подавання та забирання відповідних вагонів .

Матеріали справи не містять письмової відмови з боку ТОВ Промдрімлайт від вагонів, що прибули на станцію за заявкою останнього.

Судом першої інстанції встановлено, що вищевказані вагони не були вчасно забрані відповідачем з колій станції для подальшого їх навантаження, у зв`язку з чим відбулась затримка вагонів з вини відповідача, оскільки вказані вагони простоювали на коліях станції Передатна в очікуванні подачі під вантажні операції.

По факту затримки вагонів з вини відповідача, були складені Акти загальної форми ГУ-23 за № № 1447, 1558, 1443, 1578, 1490, 1562, 1446, 1560, 1492, 1561, 1455, 1517, 1461, 1504, 1460, 1519, 1462, 1552, 1481, 1563, 1567, 1597, 1491, 1553, 1518, 1559, 1524, 1577, 1569, 1596 про затримку вагонів на станції Передатна Придніпровської залізниці в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта, які підписані уповноваженими працівниками ТОВ "Промдрімлайт" без зауважень (т. 1, а.с. 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88).

При цьому, у вказаних Актах у графі опис обставин, що викликали складання актів зазначається: Затримка вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вагони простоюють на коліях станції в очікуванні звільнення вантажного фронту .

Судова колегія зазначає, що у матеріалах справи відсутні будь-які документи, що могли б свідчити про існування скарг, передбачених п. 16 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002р. №334, щодо незгоди відповідача зі складенням Актів загальної форми ГУ-23 про затримку вагонів з його вини.

У зв`язку із наведеним , позивачем, на підставі Пам`яток про подавання /забирання вагонів (форма ГУ-45) , був здійснений облік часу користування вагонами та розраховано плату за увесь час затримки відповідних вагонів у загальній сумі 113 067,00 грн без ПДВ (135 680,40 з ПДВ), 66 423,72 грн., яку включено до Відомостей плати за користування вагонами форми ГУ-46 №17049005, №15049004, №18049006 на загальну суму а саме: №15049004 на загальну суму 47 453,90 грн. без ПДВ , №17049005 на загальну суму 43 729,50 грн. без ПДВ , №18049006 на загальну суму 21 883,60 грн. без ПДВ (т. 1 а.с. 89-91).

Однак, відповідач частково не погодився з нарахованою позивачем платою.

Так, на Відомості №15049004 на загальну суму 47 453,90 грн. відповідачем зроблено письмове зауваження про те, що ТОВ "Промдрімлайт" визнає до оплати суму 32 798,30 грн. за час фактичного користування вагонами, вантажоодержувачем; сума за актом затримки в розмірі 14 655,60 грн. не приймається до оплати , у зв`язку з відсутністю заявок на навантаження вагонів з 11.04.2019р.; на Відомості №17049005 на загальну суму 43 729,50 грн. відповідачем зроблено письмове зауваження про те, що ТОВ "Промдрімлайт" визнає до оплати суму 12 774,90 грн. за час фактичного знаходження вагонів на відповідальності вантажоодержувача, сума за актом затримки в розмірі 30 954,60 грн. не приймається до оплати у зв`язку з відсутністю заявок на навантаження вагонів з 11.04.2019р.; на Відомості №18049006 на загальну суму 21 883,60 грн. відповідачем зроблено письмове зауваження про те, що ТОВ "Промдрімлайт" визнає до оплати суму 12 140,70 грн. за час фактичного знаходження вагонів на відповідальності вантажоодержувача, сума за актом затримки в розмірі 9 742,90 грн. не приймається до оплати у зв`язку з відсутністю заявок на навантаження вагонів з 11.04.2019р .

Таким чином, враховуючи часткове визнання ТОВ Промдрімлат нарахованої суми за користування вагонами у розмірі 69 256,68 грн. та її сплати, Придніпровська залізниця звернулась до господарського суду з позовом про стягнення з ТОВ "Промдрімлайт" частини несплаченої заборгованості у сумі 66 423,72 грн. (135 680,40 грн. - 69 256,68 грн. = 66 423,72 грн.).

Проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин справи, застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при постановленні ухвали, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду дійшла наступних висновків.

Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України, статті 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Частинами 1 та 2 статті 8 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом, Правилами та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. № 457 затверджений Статут залізниць України (далі - Статут), який, зокрема, визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Пунктом 71 Статуту встановлено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Згідно з пунктом 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянам - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50% зазначених розмірів плати.

Порядок користування вагонами регламентовано Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтрансу України від 25.02.1999р. №113 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. за № 165/3458 (далі Правила).

За приписами п.3 розділу 2 зазначених Правил, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станції відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами (контейнерами) форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про користування вагонами (контейнерами) форми ГУ-45, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23 .

Пунктом 4 розділу 2 цих же Правил зазначено, що Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) складаються на вагони, які подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами., за маневрову роботу та за подавання й забирання вагонів.

Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій. Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника.

Також, пунктом 4 Правил передбачено, що про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію. Спосіб повідомлення встановлюється в договорі про експлуатацію під`їзної колії (договором про подавання та забирання вагонів). У повідомленні робиться відмітка про час його передачі та прийняття, вказуються прізвища працівників вантажовласника і станції, які його передали та прийняли. У всіх випадках повідомлення про подавання вагонів повинно передаватися станцією не пізніше ніж за дві години до їх подавання. Вантажовласник повинен призначити для приймання і передачі повідомлень працівників; їхні прізвища та номери телефонів надаються начальнику станції. Повідомлення про час подавання порожніх вагонів під навантаження не потребується, якщо вони використовуються для подвійних операцій.

Для запису повідомлень на станції ведеться "Книга повідомлень".

Таким чином, документами, що фіксують облік часу користування вагонами і на підставі яких складається Відомість плати за користування вагонами є: Акт загальної форми ГУ-23 про затримання вагонів на станційних коліях, Пам`ятка про подавання вагонів та Пам`ятка про забирання вагонів. На підставі цих документів складаються Відомості плати за користування вагонами

Частиною 1 ст. 26 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів, засвідчуються актами.

Виходячи з пункту 8 Правил користування у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається Акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

За пунктом 10 Правил, плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці.

Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністром транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 № 340/16356 встановлює ставки плати за користування вагонами, а отже, плата за користування вагонами є регульованою і не потребує додаткового погодження сторонами.

Правилами складання актів, що затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002р. за №334 , а також, Статутом залізниць передбачено, що при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, в тому числі затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, підприємства , складаються комерційні акти та акти загальної форми (п.3 Правил складання актів, ст. 129 Статуту).

Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми (ст. 129 Статуту) .

Також, пунктом третім Правил встановлено, що Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акту, але не менше як двома особами.

З матеріалів справи вбачається , що Акти загальної форми ГУ-23, які містяться у матеріалах справи, складені із дотриманням приписів пункту 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002р. №334. В них вказані конкретні причини затримки вагонів, їх перелік, а також наявні підписи двох уповноважених осіб. Зауважень на даних актах не міститься. Письмові скарги щодо оформлення Акту з порушенням Правил складання актів відсутні.

На підставі наведеного, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, що Акти загальної форми ГУ-23, що складені для засвідчення обставин затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта та оформлені належним чином, є підставою для матеріальної відповідальності ТОВ Промдрімлайт .

Щодо відсутності заявок ТОВ "Промдрімлайт" на подавання вагонів під навантаження у період прибуття спірних вагонів на станцію призначення.

Як було зазначено вище, відповідно до підпункту 2.2.3 пункту 2.2 Договору від 07.02.2018р. №07120/ОД-2018, укладеним між сторонами, Замовник (ТОВ Промдрімлайт ) має право відмовитися від прийняття вагонів у випадках, зокрема, якщо вагони надані без заявки Замовника.

Отже, відповідним Договором про надання послуг передбачено право відмови від вагонів, що надані без заявки Замовника, але ТОВ Промдрімлайт таким правом не скористався.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що в деяких випадках ТОВ Промдрімлайт використовував надане йому право, та відмовлявся від вагонів, що надходили на станцію Передатна під навантаження, що підтверджується листами №11.04-19.02 від 11.04.2019р., №05.04.19-01 від 05.04.2019р., №12.04.19-03 від 12.04.2019р. та складеними на підтвердження факту відмови від вагонів Актами загальної форми від 12.04.2019р., 05.04.2019р. (т.1, а.с. 164-169).

Щодо твердження апелянта про порушення залізницею черговості подавання вагонів.

Як вбачається з п.6 Договору від 12.05.2017р. № ПР/ДН-3-17-254/НЮдч-71 про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ "Запорізький олійноекстракційний завод" при станції Передатна , вагони для під`їзної колії подаються локомотивом ПАТ "Запорізький олійноекстракційний завод" (Підприємство). Здавання вагонів провадиться на відповідних коліях Підприємства. Подальший рух вагонів виконується локомотивом Підприємства.

Тобто, вищезазначеним пунктом Договору сторонами передбачено вивезення вагонів з колій станції на під`їзну колію ПАТ "Запорізький ОЕЗ" під навантаження саме локомотивом Підприємства ПАТ "Запорізький ОЕЗ .

Відповідно до п. 1.4 Правил обслуговування залізничних під`їзних колій, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644 та зареєстрованих Міністерством юстиції України 24.11.2000р. за №875/5096 , на кожну під`їзну колію після закінчення її будівництва і здачі в експлуатацію підприємством складається Інструкція про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії, яка затверджується залізницею відповідно до статті 67 Статуту залізниць. Інструкція вміщує необхідні дані для організації руху на під`їзній колії (про довжину і профіль перегонів, вагову норму і довжину передач, допустимі швидкості руху, типи локомотивів, порядок виконання маневрової роботи, нормальне положення стрілок, наявність і розташування сигналів).

18.07.2017 року було затверджено "Інструкцію про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії Публічного акціонерного товариства "Запорізький олійноекстракційний завод" на станції Передатна регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" (далі Інструкція) (т.1, а.с. 194-197).

За пунктом 1.10 Інструкції , обслуговування під`їзної колії по подаванню вагонів на під`їзну колію, забиранню вагонів з під`їзної колії, виконання маневрової роботи, розстановка вагонів по фронтам навантаження здійснюється маневровим локомотивом власності ПАТ "Запорізький олійноекстракційний завод".

Як зазначено у п. 2.1 вагони, які прибувають на адресу ПАТ "Запорізький олійноекстракційний завод" прибувають на приймально - відправні колії №№ 1,2,3,7 або головні колії №№ IV, V станції Передатна . Після комерційного огляду вагонів та технічного обслуговування уповноваженими працівниками залізниці, за вказівкою ДСП (чергового по станції) станції Передатна вагони маневровим локомотивом ПАТ "Запорізький ОЕЗ" у супроводі складача поїздів ПАТ "Запорізький ОЕЗ" подаються на колію № 7 II маневрового району або колію №2 IV маневрового району під`їзної колії ПАТ "Запорізький ОЕЗ", де здійснюються приймально - здавальні операції, після закінчення яких вагони маневровим локомотивом ПАТ "Запорізький ОЕЗ" розставляються по фронтам навантаження/вивантаження.

Згідно п. 2.2 Інструкції дата та час подачі вагонів та їх кількість узгоджується змінним диспетчером залізничного цеху ПАТ "ОЕЗ" з яким ТОВ "Промдрімлайт" укладено угоду від 01.02.2019р. №4635/19-0010.

Пам`ятки про подавання вагонів підписувались представником ТОВ "Промдрімлайт" без застережень. Тобто, відповідач був згоден із подаванням саме тих вагонів, які було зазначено у пам`ятках про подавання забирання вагонів та в тій черговості в якій вони були подані під навантаження.

Таким чином, подача вагонів на під`їзну колію здійснювалась локомотивом власника під`їзної колії, та не залежала від залізниці, при цьому, ТОВ "Промдрімлайт" не заперечувало, що затримка вагонів відбувалась з його вини, про що свідчать підписані представниками відповідача Акти загальної форми ГУ-23 на затримку вагонів по станції Передатна які складені на початок та кінець затримки.

Щодо непогодження апелянта з певною частиною часу знаходження вагонів на відповідальності ТОВ Промдрімлайт .

З Актів загальної форми ГУ-23 вбачається, що останні були складені із зазначенням причини затримки вагонів та зазначенням часу, протягом якого відповідні вагони були затримані. Акти були підписані з боку відповідача без заперечень, застережень та зауважень. Тобто, вказана в Актах причина затримки та час, протягом якого вагони були затримані, відповідачем не оспорювались.

Щодо Книги повідомлень про подавання вагонів під навантаження або вивантаження за формою ГУ-2 .

У матеріалах справи міститься оригінал Книги повідомлень про подавання вагонів під навантаження або вивантаження за встановленою формою Додатка 7 (ГУ-2) до Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999р. № 13, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. за № 165/3458 із змінами та доповненнями (т.2, а.с. 19-137).

Враховуючи, що вказана Книга повідомлень містить всі графи, передбачені встановленою формою Додатка 7, апеляційний суд вважає, що відсутні підстави для визнання її неналежним доказом у даній справі.

З огляду на встановлені обставини судова колегія зазначає, що наведені Товариством з обмеженою відповідальністю "Промдрімлайт" у апеляційній скарзі доводи не можуть бути підставами для скасування оскаржуваного судового рішення і ухвалення нового рішення, оскільки вони спростовуються встановленими у справі обставинами, ґрунтуються на неправильному тлумаченні скаржниками норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до ст. 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відтак, Південно-західний апеляційний господарський суд приходить до висновку, що рішення Господарського суду Одеської області від 30.01.2020р. у справі № 916/2967/19 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Промдрімлайт" - без задоволення.

З огляду на те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає то в порядку ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору за подання та розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Рішення Господарського суду Одеської області від 30 . 01.2020р. по справі №916/2967/19 залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

Постанова відповідно до вимог ст. 284 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у 20-денний строк у встановлених ч.3 ст. 287 ГПК України випадках.

Головуючий суддя Савицький Я.Ф.

Суддя Колоколов С.І.

Суддя Разюк Г.П.

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.05.2020
Оприлюднено08.05.2020
Номер документу89108133
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2967/19

Постанова від 07.05.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 30.01.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 17.01.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 26.12.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 10.12.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 21.11.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 06.11.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 09.10.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні