СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" травня 2020 р. Справа № 922/3354/19
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Гребенюк Н.В., суддя Білецька А.М., суддя Радіонова О.О.,
за участю секретаря судового засідання Пляс Л.Ф.,
за участю представників сторін:
позивача - не з`явився;
відповідача - Здєльник С.І. - свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю № 1501 від 12.12.2007; Ордер серія ХВ № 577 000076 від 25.11.2019;
1-ої третьої особи - не з`явився;
2-ої третьої особи - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача, Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків, (вх. №997 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 26.02.2020 (суддя Аріт К.В., повне рішення складено 10.03.2020) у справі № 922/3354/19
за позовом Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків
до Фізичної особи-підприємця Трускал Олександра Миколайовича, м. Лозова Харківської області
3-ті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача:
1) Барвінківська районна державна адміністрація Харківської області, м. Барвінкове Харківської області;
2) Гаврилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області, с. Гаврилівка Харківської області
про визнання угоди укладеною, -
ВСТАНОВИЛА:
У жовтні 2019 року позивач, Головне управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків, звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до Фізичної особи - підприємця Трускал Олександра Миколайовича про визнання угоди укладеною.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про те, що низький розмір орендної плати спричиняє недоотримання коштів за оренду земельних ділянок відповідному місцевому бюджету; зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати; Гаврилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області, як орган місцевого самоврядування, листом від 05.03.2018 року №162/02-21 висловила прохання при визначенні орендної плати на земельні ділянки загальною площею 209,1317 га не менше 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Рішенням господарського суду Харківської області від 26.02.2020 у справі № 922/3354/19 позов задоволено частково. Визнано укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 05.08.2008 № б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040868400032, в наступній редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
про внесення змін до договору оренди землі від 05.08.2008 № б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель по Гаврилівській раді вчинено запис від 27.08.2008 за №040868400032
Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (код ЄДРПОУ 39792822), в особі виконуючого обов`язки начальника Головного управління Саранчі Василя Івановича, який діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308, як "ОРЕНДОДАВЕЦЬ", а з іншої сторони
фізична особа - підприємець Трускал Олександр Миколайович, свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця НОМЕР_2 від 24.11.1993, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , як "ОРЕНДАР", склали цю угоду про таке:
Орендодавець і орендар, на підставі статей 15-1, 93, 122, 124 Земельного кодексу України, статті 30 Закону України "Про оренду землі", глави 53 Цивільного кодексу України, дійшли згоди внести наступні зміни до договору оренди землі (далі - Договір) від 05.08.2008 № б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040868400032:
- пункт 2 Договору викласти в такій редакції: "В оренду передається земельна ділянка державної власності з кадастровим номером 6320481500:03:000:0694, площею 63,4797 га, землі сільськогосподарського призначення сільськогосподарські угіддя (рілля)";
- пункт 5 Договору викласти в такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2019 відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки складає 2128779,93 грн. (два мільйони сто двадцять вісім тисяч сімсот сімдесят дев`ять 93 копійки)"
Реквізити сторін".
В іншій частині позову відмовлено.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, тому наявні підстави для внесення змін у п.5 договору оренди земельної ділянки від 05.08.2008 та зазначення у ньому нової нормативної грошової оцінки; внесення доповнення у пункт 2 договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки узгоджується із вимогами частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим; відсутні підстави для задоволення позовних вимог у частині внесення змін до пункту 9 та п.п.13, 21, 28, 29, 37 договору оренди земельної ділянки.
Позивач з вказаним рішенням господарського суду першої інстанції не погодився, звернувся (в межах строку передбаченого статтею 256 Господарського процесуального кодексу України) до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою в якій, посилаючись на порушення господарським судом норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, просить прийняти апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків, до провадження, рішення господарського суду Харківської області від 26.02.2020 у справі № 922/3354/19 скасувати та прийняти нове рішення, яким визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 05.08.2008 № б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040868400032, в редакції, що наведена у позовній заяві Головного управління Держгеокадастру у Харківської області № 121 від 16.10.2019 у справі № 922/3354/19.
В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає таке:
- низький розмір орендної плати спричиняє недоотримання коштів за оренду земельних ділянок відповідному місцевому бюджету;
- нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.;
- відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 року №105 впродовж 2018 року проводились роботи по проведенню загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, яка вже затверджена наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 року №552 та набула чинності з 01 січня 2019 року;
- в зв`язку з затвердженням Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь, що надані в оренду ФОП Трускал О.М., які розташовані за межами населених пунктів Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області згідно з рішенням Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області VII скликання від 15.02.2018 року, Гаврилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області, як орган місцевого самоврядування, листом від 05.03.2018 року №162/02-21 висловила прохання при визначенні орендної плати на земельні ділянки загальною площею 209,1317 га не менше 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок;
- річну суму орендної плати у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки визначено з урахуванням інформації, наданої Департаментом агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації про загальний розмір орендної плати за договорами оренди станом на 23.01.2019 року та враховуючи листи Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 15.03.2018 року №162/02-21, від 21.12.2018 року №895/02-21.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.04.2020 визначено колегію суддів у складі: Гребенюк Н.В. - головуючий суддя (доповідач), судді: Радіонова О.О., Медуниця О.Є.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 06.04.2020 відкрито апеляційне провадження за даною апеляційною скаргою. Встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу в порядку ст. 263 ГПК України.
16.04.2020 до Східного апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від відповідача (вх. № 3609), в якому він просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 21.04.2020 призначено справу № 922/3354/19 до розгляду на "05" травня 2020 р. о 11:30 год. у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, місто Харків, пр. Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань № 117.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.04.2020 у зв`язку з відпусткою судді Медуниця О.Є. визначено склад колегії суддів: Гребенюк Н.В. - головуючий суддя (суддя-доповідач), судді: Білецька А.М., Радіонова О.О.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав свою позицію по справі, просить оскаржуване рішення суду залишити без змін та у задоволенні апеляційної скарги позивача відмовити у повному обсязі.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, 04.05.2020 на адресу суду від нього надійшло клопотання про розгляд справи № 922/3354/19 за відсутності представника Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків, з урахуванням правової позиції, викладеної в апеляційній скарзі позивача.
Представники третіх осіб в судове засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, про час та місце були сповіщені належним чином, що підтверджується поштовими повідомленнями про вручення відправлення та виписками з офіційного сайту ПАТ "Укрпошта".
Згідно з частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Відповідно до частини дванадцятої статті 270 Господарського процесуального кодексу України, неявка сторін, або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі, відзиві на апеляційну скаргу доводи позивача та відповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, розглянувши справу в порядку ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 05.08.2008 року між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області (орендодавець) та ФОП Трускал Олександром Миколайовичем (орендар) укладено договір оренди землі площею 63,4797 га, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель по Гаврилівській раді вчинено запис від 27.08.2008 року за № 040868400032 (далі - Договір), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для сільськогосподарського використання, яка знаходиться на території Гаврилівської сільської ради (землі державного резервного фонду).
Згідно із пунктом 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 623652,92 грн. станом на 01.01.2008 року.
Відповідно до пункту 8 Договору договір укладено до - 01.01.2018 року включно
Згідно із пунктом 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі в грошовому виразі, що становить 1,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на поточний рік сплати орендної плати з урахуванням коефіцієнту індексації.
Відповідно до пункту 13 Договору розмір орендної плати переглядається згідно законодавства у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 09 липня 2018 року по справі №922/703/18 за позовом ФОП Трускала О.М. до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання договору оренди землі від 05.08.2008 року №б/н площею 63,4797 га, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за №040868400032 поновленим на тих самих умовах, в задоволенні позову відмовлено.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 06 лютого 2019 року по справі № 922/703/18 касаційну скаргу ФОП Трускала О.М. задоволено, рішення Господарського суду Харківської області від 09 липня 2018 року та постанову Східного апеляційного господарського суду від 05 листопада 2018 року у справі № 922/703/18 скасовано та поновлено договір оренди землі від 05.08.2008 № б/н площею 63,4797 га, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040868400032 на той самий строк і на тих самих умовах.
З 2008 року умови договору оренди землі від 05.08.2008 року № б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040868400032 не переглядались.
Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки із кадастровим номером 6320481500:03:000:0694, розташованої на території Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області, площею 63,4797 га, становить 2128779,93 грн.
Відповідно до пункту 34 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що низький розмір орендної плати спричиняє недоотримання коштів за оренду земельних ділянок відповідному місцевому бюджету.
Згідно з інформацією, наданою Департаментом агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації листом № 07-27/02/311 від 12.02.2019 на запит позивача, про загальний розмір орендної плати за договорами оренди станом на 23.01.2019 землекористувачами на території Харківської області, згідно якого середній розмір орендної плати за договорами оренди землі по Харківській області становить не менше 7-8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а по Барвінківському району Харківської області не менше 7,3 % відповідно. Також, посилається на лист Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 05.03.2018 № 162/02-21, яка висловлює прохання встановити розмір орендної плати на земельну ділянку загальною площею 209,1317 га не менше 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, та вказує на проведення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №105 загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель с/г призначення за межами населених пунктів, яка затверджена наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 №552, та набула чинності з 01.01.2019. Посилається на рішення Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області VII скликання від 15.02.2018 "Про затвердженням Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь, що надані в оренду ФОП Трускал О.М., які розташовані за межами населених пунктів Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області", та набрання чинності Податкового кодексу України (ст. 288 ПКУ) щодо порядку розрахунку орендної плати. Вважає, що з прийняттям вказаних нормативно-правових актів відбулися істотні зміни обставин, а отже виникли підстави для застосування пункту 13 договору щодо перегляду розміру орендної плати.
Сторони не досягли згоди щодо внесення змін до договору, додаткової угоди до договору не було укладено, що стало підставою для звернення позивача з позовом до суду у цій справі.
Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до приписів частини першої та пункту 1 частини другої статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з частиною 1 статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 Цивільного кодексу України).
Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно зі статтею 654 ЦК України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Пунктом 34 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Матеріали справи не містять належних доказів звернення позивача до відповідача із листом-пропозицією про необхідність приведення у відповідність до вимог Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про оцінку земель", Податкового кодексу України, умов договору щодо розміру орендної плати та направлення відповідачеві проекту додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі.
Проте, у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі №914/2649/17 від 12.02.2019 викладено наступну правову позицію (п. 8.15.): "Те, що сторона спору не скористалася процедурою його позасудового врегулювання, не позбавляє її права реалізувати своє суб`єктивне право на зміну чи припинення договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься у частині другій статті 651 ЦК України".
Отже, судом першої інстанції правомірно зроблено висновок про те, що ненаправлення позивачем пропозицій про внесення змін до договору оренди землі не можуть бути підставою для відмови у позові.
Частиною 1 статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
За змістом пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, з урахуванням положень статті 632 ЦК України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України № 3-34гс13 (справа №5009/3430/12) від 03.12.2013, № 3-481гс15 (справа №922/3871/14) від 07.10.2015, № 3-476гс15 (справа №922/583/14) від 02.03.2016, № 6-325цс16 від 18.05.2016, постановах Верховного Суду від 20.11.2018 у справі №908/4582/15, від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19.
За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.
Разом з тим, відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Виходячи зі змісту статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" слід дійти висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Матеріали справи містять Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6320481500:03:000:0694 розташовану не території Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області площею 63,4797 га, згідно якого нормативно грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 2128779,93 грн.
Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку щодо наявності підстав для внесення змін у п.5 договору оренди земельної ділянки від 05.08.2008 та зазначення у ньому нової нормативної грошової оцінки.
Колегія суддів також погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що внесення доповнення у пункт 2 договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки узгоджується із вимогами частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим. Крім того, така істотна умова договору оренди землі та внесення такого пункту в договір не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності додаткової угоди вимогам законодавства на час її укладення.
Щодо вимог позивача про внесення змін у п. 9 договору щодо зміни орендної ставки від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правомірно не задовольнив цю вимогу, зазначивши наступне.
Обґрунтовуючи позовні вимоги в частині необхідності внесення змін в п.9 договору оренди земельної ділянки, якими визначити новий розмір орендної плати, позивач вказував на те, що відповідно до наявної в Головному управлінні інформації, наданої Департаментом агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації листом від 12.02.2019 № 07-27/02/311 на запит Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 08.02.2019 № 11-20-14,3-1098/0/19-19 про загальний розмір орендної плати за договорами оренди станом на 23.01.2019 землекористувачами на території Харківської області, середній розмір орендної плати за договорами оренди землі по Харківській області становить не менше 7-8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а по Барвінківському району Харківської області не менше 7,3 % відповідно. В зв`язку з затвердженням Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь, що надані в оренду ФОП Трускал Олександру Миколайовичу, які розташовані за межами населених пунктів Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області згідно рішення Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області VII скликання від 15.02.2018, Гаврилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області, як орган місцевого самоврядування, листом від 05.03.2018 № 162/02-21 висловлює прохання при визначенні орендної плати на земельні ділянки загальною площею 209,1317 га не менше 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Окрім того, листом Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 21.12.2018 №895/02-21 відповідно до рішення XXIX сесії VII № 328-УІІ від 21.12.2018 запропоновано переглянути договори оренди землі за межами населених пунктів та збільшити орендну плату не менше 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
В силу приписів статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування є обов`язковими для виконання на відповідній території. Водночас, ці рішення не є актами цивільного законодавства в розумінні статті 4 ЦК України, якою визначено коло відповідних актів.
Рішення сільської ради може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому статтями 3, 6, 627 ЦК України.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16.04.2018 у справі №910/7905/17, у постанові Верховного суду у складі суддів касаційного господарського суду від 20.11.2019 у справі №916/2769/18.
Водночас, положеннями п.13 договору оренди визначено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством України.
Тобто, умовами договору оренди земельної ділянки не передбачено такої підстави для зміни розмірів орендної ставки, як прийняття сільською радою рішення про зміну розмірів орендної ставки, а рішення сільської ради не є випадком, передбаченим законодавством України.
Крім того, до переліку повноважень сільської ради у галузі земельних відносин, визначеного статтею 12 Земельного кодексу України не входить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження в силу приписів статті 288 Податкового кодексу України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України).
Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у частині внесення змін до пункту 9 договору оренди земельної ділянки.
Суд першої інстанції також правомірно відмовив в задоволенні позовних вимог в частині внесення змін до п.п.13, 21, 28, 29, 37 договору оренди, виходячи з наступного.
У відповідності до частини 4 статті 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. Типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об`єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).
Однак, позов складається з його підстав та предмету. Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення. Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
В даному ж випадку, ці пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв`язку зі зміною розміру нормативної оцінки землі, що вже відбулася.
Із наведеного вбачається, що запропоновані позивачем зміни виходять за межі підстав позову. Будь-яких клопотань про вихід за межі позову та зміни підстав позову в порядку статті 46 ГПК України, позивач суду не заявляв, а тому у суду відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про внесення змін до вказаних пунктів договору оренди землі.
Так, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін. Втім, у спірному договорі оренди землі сторони не погодили право на внесення змін до його положень, які запропоновані в додатковій угоді позивачем. Чинне законодавство також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.
Конституція України встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 ГК України). Згідно з п.3 ч.1 ст.3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.
Статтею 627 ЦК України (свобода договору) встановлено наступне. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.
Доводи апеляційної скарги не знайшли підтвердження в матеріалах справи та зводяться на однакове обґрунтування з викладеними у позові обґрунтуваннями, апелянт не зазначив у чому саме полягає незаконність і (або) необґрунтованість оскаржуваного рішення (неповнота встановлення обставин, які мають значення для справи, та (або) неправильність установлення обставин, які мають значення для справи, внаслідок необґрунтованої відмови у прийнятті доказів, неправильного їх дослідження чи оцінки, неподання доказів з поважних причин та (або) неправильне визначення відповідно до встановлених судом обставин правовідносин тощо).
На підставі викладеного, враховуючи, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення господарського суду Харківської області від 18.12.2019 у справі № 922/3314/19 - без змін.
Враховуючи те, що колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати понесені заявником апеляційної скарги, у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, відшкодуванню не підлягають в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись статтями 129, 269, п.1 ч.1 ст. 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу позивача, Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків, на рішення господарського суду Харківської області від 26.02.2020 у справі № 922/3354/19 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Харківської області від 26.02.2020 у справі № 922/3354/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, встановлені статтями 286-289 ГПК України.
Повний текст постанови складено 07.05.2020.
Головуючий суддя Н.В. Гребенюк
Суддя А.М. Білецька
Суддя О.О. Радіонова
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.05.2020 |
Оприлюднено | 08.05.2020 |
Номер документу | 89108216 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні