ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.007016
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 квітня 2020 року
зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Кузана Р.І.,
секретар судового засідання Козак О.М.,
за участю:
представників позивача Тарас С.Б., Панькевича Р.В.,
представника відповідача Магац Г.Я.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом Заступника прокурора Львівської області до Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області, Сільського голови Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області, за участю третіх осіб які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Самбірської районної державної адміністрації Львівської області, Товариства з обмеженою відповідальністю Самбірська птахофабрика про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
Заступник прокурора Львівської області (місцезнаходження: 79005, пр.Шевченка, 17/19, м.Львів, ідентифікаційний код: 02910031) (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області (місцезнаходження: 81455, Львівська область, Самбірський район, с.Бабина, код ЄДРПОУ 04370024) (далі - відповідач 1), сільського голови Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області (81455, Львівська область, Самбірський район, с.Бабина) (далі - відповідач - 2), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідачів щодо забезпечення набуття (реєстрації) права комунальної власності на земельні ділянки за кадастровим №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га та за кадастровим №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га.;
- зобов`язати відповідачів вжити вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га., відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ;
- зобов`язати відповідачів вжити вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га., відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що ним вивчено стан дотримання законності при передачі в комунальну власність об`єднаних територіальних громад земель сільськогосподарського призначення державної форми власності. Зазначає, що на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України №60-р від 31.01.2018 Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , ГУ Держгеокадастру у Львівській області 20.12.2018 видано наказ №13-6872/16-18СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність . Відповідно до вказаного наказу відповідачу-1 передано в комунальну власність 66 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 630,0065 га., які розташовані на території Бабинської сільської ради (колишні Бабинська, Містовицька, Корницька сільські ради) Самбірського району Львівської області. Таким чином, зазначений наказ та підписаний на його підставі акт приймання-передачі від 22.12.2018 є достатньою підставою для реєстрації комунальної власності на зазначені 66 земельних ділянок. Проте, позивач звертає увагу, що відповідачами досі не зареєстровано право комунальної власності на 2 ділянки загальною площею 17,5468 га (в т.ч. земельна ділянка площею 17,5089 га за кадастровим №4624280300:18:000:0001 та ділянка площею 0,0379 га за кадастровим №462480300:18:000:0502). З огляду на те, що підстави для набуття права комунальної власності на вказані земельні ділянки в Бабинській сільській раді виникли ще 22.12.2018, сільським головою не забезпечено виконання рішення Бабинської сільської ради №27 від 25.01.2019, а сільською радою не здійснено належного контролю за виконанням її ж рішення та досі не вжито вичерпних заходів до реєстрації права комунальної власності, позивач вважає, що наявна протиправна бездіяльність відповідачів.
Оскільки бездіяльність відповідача порушує інтереси держави та Бабинської об`єднаної територіальної громади, прокурор, на підставі ч.2 ст.23 Закону України Про прокуратуру та ч.4 ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою судді від 29.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.
Відповідачами 16.01.2020 подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просять відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що земельні ділянки з кадастровим номером №4624280300:18:000:0001 площею 17.5089 га та ділянка площею 0,0379 га за кадастровим №462480300:18:000:0502 розпорядженням голови Самбірської районної державної адміністрації від 23.06.2011 №322 були надані в оренду ТзОВ Самбірська птахофабрика терміном на 49 років. Відповідач-2 зазначає, що договори оренди землі на вказані земельні ділянки укладені 19.10.2011 між орендодавцем Самбірською РДА та орендарем ТзОВ Самбірська птахофабрика та були зареєстровані управлінням Держкомзему у Самбірському районі Львівської області 19.10.2011 за № 462420004000129 та за № 462420004000130 . Окрім цього, відповідач зазначає, що право власності на вказані земельні ділянки зареєстровано за Самбірською РДА. Щодо реєстрації права комунальної власності земельних ділянок з кадастровими номерами №4624280300:18:000:0001 площею 17.5089 га та за кадастровим №462480300:18:000:0502 площею 0,0379 га то Бабинська сільська рада Самбірського району Львівської області тричі зверталась до державного реєстратора прав на нерухоме майно про реєстрацію права комунальної власності на дані земельні ділянки, проте їй було відмовлено у реєстрації права комунальної власності.
Таким чином, відповідачі вважають, що ними вжито всіх заходів в межах їх компетенції, для здійснення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки №4624280300:18:000:0001 площею 17.5089 га та за кадастровим №462480300:18:000:0502 площею 0,0379 га. З огляду на наведене вважають, що у задоволені позову необхідно відмовити в повному обсязі.
17.01.020 представником позивача подано відповідь на відзив.
29.01.2020 відповідачем-2 подано заперечення на відповідь на відзив.
Ухвалою від 20.01.2020 суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача щодо залучення третіх осіб Головного управління Держгеокадастру у Львівській області та Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Старосамбірської районної державної адміністрації Львівської області.
Ухвалою від 20.01.2020 суд залучив до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Самбірську районну державну адміністрацію Львівської області та Товариство з обмеженою відповідальністю Самбірська птахофабрика .
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених в позовній заяві та відповіді на відзив. Просили суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та запереченнях на відповіді на відзив. Просив суд у задоволені позову відмовити повністю.
Треті особи, явку представників в судове засідання не забезпечили, хоча належним чином повідомлялися про дату, час і місце його проведення. Клопотань про розгляд справи без участі їх представників до суду не надходило.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
20.12.2018 ГУ Держгеокадастру у Львівській області прийнято наказ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність №13-6872/16-18-СГ, яким відповідно до статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 №308, вирішено передати Бабинській сільській раді (Бабинській сільській територіальній громаді) у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 630,0065 га., які розташовані на території Бабинської сільської ради (колишні Бабинська, Містковицька, Корницька сільські ради) Самбірського району згідно з актом приймання-передачі.
У п.2 вказаного наказу зазначено, що право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформляється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
22.12.2018 між першим заступником ГУ Держгеокадастру у Львівській області та сільським головою Бабинської сільської ради підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, згідно з п.1 якого ГУ Держгеокадастру у Львівській області відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 22.12.2018 №13-6872/16-18-СГ передає із державної власності, а Бабинська сільська рада (Бабинська об`єднана територіальна громада) приймає у комунальну власність Бабинської сільської ради (Бабинської об`єднаної територіальної громади) земельні ділянки згідно з додатком.
Пунктом 2 вказаного акту визначено, що цей акт разом із наказом є підставою для державної реєстрації права на вказані у додатку земельні ділянки комунальної власності Бабинської сільської ради (Бабинської об`єднаної територіальної громади).
25.01.2019 Бабинською сільською радою Самбірського району Львівської області на ХХХVII сесії VII скликання прийнято рішення № 27 Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок , згідно з яким рада вирішила прийняти земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 630,0065 га у комунальну власність Бабинської сільської ради (Бабинської об`єднаної територіальної громади) Самбірського району Львівської області, які розташовані на території Бабинської сільської ради (колишні Бабинська, Містковицька, Корницька сільські ради) Самбірського району Львівської області.
Пунктом 2 вказаного рішення зобов`язано голову Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області забезпечити здійснення реєстрації права власності на земельні ділянки згідно додатку, загальною площею 630,0065 га. відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
11.09.2019 прокуратурою Львівської області направлено запит Бабинській сільській раді Самбірського району Львівської області за №05/1-489вих-19 (08.10.2019 №05/1-514 вих-19 повторно) з проханням повідомити наступне:
- чи зареєстровано у встановленому законом порядку право комунальної власності на вказані земельні ділянки;
- чи приймались Бабинською сільською радою будь-які рішення щодо зазначених земельних ділянок (про прийняття у власність, надання в користування, продаж тощо);
- ким і на якій правовій підставі використовуються такі ділянки на даний час.
16.10.2019 Бабинською сільською радою Самбірського району Львівської області повідомлено позивача про те, що право комунальної власності зареєстроване у встановленому законом порядку на земельні ділянки площею 529,6407 га.; Бабинською сільською радою Самбірського району Львівської області було прийнято три рішення Про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність… ; земельні ділянки на даний час не використовуються.
Невиконання відповідачами обов`язку щодо реєстрації права комунальної власності на 2 ділянки загальною площею 17,5468 га (в т.ч. земельна ділянка площею 17,5089 га за кадастровим №4624280300:18:000:0001 та за кадастровим №462480300:18:000:0502 площею 0,0379 га) стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює, серед іншого: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено ст.24 Закону України Про прокуратуру та ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
За змістом ч.ч.4, 5 ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання земельних відносин.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідачів щодо забезпечення набуття (реєстрації) права комунальної власності на земельні ділянки за кадастровим №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га та за кадастровим №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га., суд зазначає таке.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №60-р від 31.01.2018 Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 року зобов`язано забезпечити: формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно з статтею 117 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).
Відповідно до ст.117 ЗК України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР).
Згідно з ч.1 ст.10 Закону №280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч.ч.1-3 Закону №280/97-ВР, органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Органам місцевого самоврядування законом можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади, у здійсненні яких вони є підконтрольними відповідним органам виконавчої влади. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: зокрема вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до п.12 ч.4 ст.42 Закону №280/97-ВР, сільський, селищний, міський голова: забезпечує виконання рішень місцевого референдуму, відповідної ради, її виконавчого комітету.
Як вже зазначалось судом, ГУ Держгеокадастру у Львівській області на виконання розпорядження КМУ №60-р від 31.01.2018, прийнято наказ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність №13-6872/16-18-СГ на підставі якого 22.12.2018 було підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, згідно з п.2 якого визначено, що цей акт разом із наказом є підставою для державної реєстрації права на вказані у додатку земельні ділянки комунальної власності Бабинської сільської ради (Бабинської об`єднаної територіальної громади).
Представником відповідачів в судових засіданнях зазначено, що на виконання вказаного наказу Бабинською сільською радою Самбірського району Львівської області на ХХХVII сесії VII скликання прийнято рішення № 27 Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок від 25.01.2019, вказане підтверджується наявними в матеріалах доказами.
Суд з аналізу рішення встановив, що цим рішенням Бабинською сільською радою Самбірського району Львівської області прийнято у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 630,0065 га, а саме усі 66 земельних ділянки.
Суд звертає увагу, що позивачем не надано жодних доказів, які давали б суду підстави вважати, що відповідач погодився реєструвати лише якісь окремі земельні ділянки або відмовився від реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га та з кадастровим №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га.
Також, суд вважає за необхідне зазначити, що у зазначеному рішенні № 27 Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок від 25.01.2019 відсутній строк на його виконання, а тому відповідач не позбавлений права для вчинення дій, щодо реєстрації ще незареєстрованих земельних ділянок.
Окрім цього, суд враховує, що бездіяльністю є пасивна поведінка, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку вона зобов`язана була і могла вчинити, або невідвернення небезпеки, яку особа зобов`язана була і мала можливість відвернути.
Водночас, з пояснень представника відповідача та наявних в матеріалах справи доказів судом встановлено, що відповідач звертався до державного реєстратора з заявами про реєстрацію спірних земельних ділянок. Однак, оскільки за даним Державного земельного кадастру право власності на ці ділянки зареєстровано за Самбірською районною адміністрацією, на майно якої накладено арешт в межах виконавчого провадження ВП №30183146, державним реєстратором не було зареєстровано право власності на спірні ділянки за відповідачем. Крім цього, рішеннями державного реєстратора № 50509310 та №50510443 від 27.12.2019 відповідачу відмовлено в державній реєстрації прав на спірні земельні ділянки у зв`язку з наявністю суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями.
Таким чином, з досліджених судом обставин та долучених на їх обґрунтування в цій частині позовних вимог доказів, суд вважає, що в даному випадку відсутня бездіяльність відповідачів щодо забезпечення набуття (реєстрації) права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровим №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га та з кадастровим №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га, а тому у задоволенні даної позовної вимоги необхідно відмовити.
Щодо позовної вимоги зобов`язати Бабинську сільську раду Самбірського району Львівської області та сільського голову Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області вжити заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки за кадастровим №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га. та за кадастровим №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га. відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , суд зазначає таке.
Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з ст.126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулює Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон України №1952-IV)
Відповідно до п.1 ст.1 Закону України №1952-IV, дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.
Згідно з ч.2 ст.3 Закону України №1952-IV, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України №1952-IV, у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Частиною п`ятою статті 12 Закону України №1952-IV встановлено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.
Як встановлено вже судом, Наказом ГУ Держгеокадастру у Львівській області №13-6872/16-18-СГ від 20.12.2018 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано відповідачу-1 спірні земельні ділянки у комунальну власність.
Пунктом 2 рішення №27 від 25.01.2019 Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок зобов`язано голову Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області забезпечити здійснення реєстрації права власності на земельні ділянки згідно додатку, загальною площею 630,0065 га. відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Однак, станом на час розгляду справи земельні ділянки з кадастровими номерами №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га. та №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га. за відповідачем не зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Таким чином, вказані наказ ГУ Держгеокадастру у Львівській області та рішення відповідача не виконані.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що земельні ділянки за кадастровими номерами №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га. та №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га. перебувають у користуванні ТзОВ Самбірська птахофабрика на підставі договорів оренди землі, які укладені 19.03.2011 з Самбірською РДА. Вказані договори 19.10.2011 зареєстровані в управлінні Держкомзему у Самбірському районі Львівської області, що підтверджується витягами з державного земельного кадастру.
Відповідно до ч.1 ст.148-1 ЗК України, до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки.
Наведена норма також кореспондується з ст.514 ЦК України, відповідно до якої, до нового кредитора переходять права первісного кредитора у зобов`язанні в обсязі і на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом.
Таким чином, суд звертає увагу на те, що факт перебування вказаних земельних ділянок в користуванні третьої особи не є перешкодою в припиненні права державної власності на землю та виникненні права комунальної власності, а тому не може слугувати підставою для невжиття відповідачем заходів для здійснення реєстрації права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га. та №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га. відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
З огляду на встановлені судом обставини, суд приходить до висновку, що твердження відповідача про те, що виникнення права комунальної власності на земельні ділянки та припинення права державної власності призведе до заподіяння шкоди інтересам територіальної громади є безпідставними та необґрунтованими, а також суперечать наведеним нормам чинного законодавства.
Суд також звертає увагу на те, що відповідачами не надано достатніх доказів, які давали б суду підстави вважати, що ними було здійснено достатньо заходів для виконання рішення Бабинської сількької ради Самбірського району Львівської області №27 Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок , зокрема, в частині забезпечення здійснення реєстрації права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га. та №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Водночас суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. За таких обставин, суд вважає, що в даному випадку ефективним способом захисту порушених прав, свобод чи інтересів Бабинської об`єднаної територіальної громади буде зобов`язання Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області вжити заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га. та з кадастровим №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га., відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог Заступника керівника Самбірської місцевої прокуратури Львівської області, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити частково.
Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 142, 182, 241-246, 250, 262, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити частково.
Зобов`язати Бабинську сільську раду Самбірського району Львівської області та сільського голову Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області вжити заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим №4624280300:18:000:0001 площею 17,5089 га., відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ;
Зобов`язати Бабинську сільську раду Самбірського району Львівської області та сільського голову Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області вжити заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим №4624280300:18:000:0502 площею 0,0379 га., відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
В задоволені решти позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Повне рішення суду складене та підписане 12.05.2020
Суддя Р.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2020 |
Оприлюднено | 12.05.2020 |
Номер документу | 89158176 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні