СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 травня 2020 р. Справа № 480/1197/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Прилипчука О.А.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області
про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, в якій просить:
1. Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" від 22.11.2019 р. № 18-17540/16-19-СГ, яким відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області.
2. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) у власність земельної ділянки площею 2.00 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач звернувся до ГУ Дергеокадастру у Сумській області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2.00 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області.
Проте, ГУ Держгеокадастру у Сумській області листом № К-16634-361/21-19 від 17.01.2019 р. відмовило в наданні такого дозволу, зазначивши, що земельна ділянка, яку бажає отримати у власність ОСОБА_1 , відноситься до землі, на яких розташований фруктовий сад, який перебуває на балансі Тарасівської сільської ради, відповідно до Акту приймання-передавання від 18.05.2000 р., а також Тарасівська сільська рада надала відповідь щодо непогодження зазначеного землевідведення позивачу.
Вважаючи відмову протиправною, позивач звернувся до Сумського окружного адміністративного суду за захистом своїх прав. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2019 р. у справі № 480/305/19 було частково задоволено позовні вимоги позивача, а саме - визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області, викладену у листі від 17.01.2019 №К-16634-361/21-19 та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області.
На виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2019 р. у справі № 480/305/19 відповідач прийняв Наказ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" від 04.09.2019 р. № 18-9920/16-19-СГ, яким надав дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області.
Позивач з вищезазначеним наказом звернувся до розробника проектної документації -приватного підприємства "Сумиспецзем" для розроблення проекту землеустрою.
ПП "Сумиспецзем" розробило проект землеустрою.
Проект землеустрою погоджений в порядку ст. 186-1 ЗК України експертом державної експертизи, про що зазначено Висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 22.10.2019 р. № 17639/82-19.
Проект землеустрою містить всі матеріали та документи, що передбачені до ч. 3 ст. 50 Закону України "Про землеустрій".
Позивач отримав Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5921285200:11:001:0079.
Проект землеустрою разом з Витягом з ДЗК було подано до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на затвердження та надання у власність.
Розглянувши проект землеустрою позивача, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області видало Наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" від 22.11.2019 р. № 18-17540/16-19-СГ, яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області у зв`язку з тим, що під час розгляду наданого проекту землеустрою, встановлено розбіжність щодо місця розташування земельної ділянки.
Позивач вважає, що відмова відповідача у затвердженні проекту землеустрою та наданні у власність земельної ділянки протиправна, оскільки при отриманні погодженого проекту землеустрою відповідач не має повноважень і підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою та переданні земельної ділянки у власність, тому що законодавством (ч. 9 ст. 118 ЗК України) встановлено лише один правомірний варіант поведінки відповідача у даному випадку - затвердити проект землеустрою та надати земельну ділянку у власність. Просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 21.02.2020 р. відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що Головне управління Держгеокадастру у Сумській області наказом від 22.11.2019 р. № 18-17540/16-19-СГ відмовило позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у зв`язку з тим, що була встановлена розбіжність щодо місця розташування земельної ділянки, а саме: відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 04.09.2019 № 18-9920/16-19-СГ, виданого на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019 по справі № 480/305/19, яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, бажана до відведення земельна ділянка має інше місце розташування.
На затвердження подано проект землеустрою щодо відведення іншої земельної ділянки, відмінної від земельної ділянки зазначеної на викопіюванні, яке позивачем додавалося до клопотання від 20.12.2018 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.
На даний час земельна ділянка, на яку Головним управлінням видано наказ від 04.09.2019 № 18-9920/16-19-СГ про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою, знаходиться у приватній власності громадянки ОСОБА_2 та має кадастровий номер 5921285200:11:001:0083.
Таким чином, ігноруючи порядок отримання громадянами безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства. ОСОБА_1 без належних на то підстав замовила у ПП "Сумиспецзем" проект землеустрою на земельну ділянку державної власності орієнтовною площею 2.0 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області, кадастровий номер 5921285200:11:001:0079 та подала його на затвердження Головному управлінню. Головне управління здійснює повноваження щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах області відповідно до частини четвертої ст.122 ЗК України та Положення про Головне управління. У своїй діяльності Головне управління має дотримуватись як законів так і підзаконних нормативно - правових актів.
Щодо вимоги зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою відповідач зазначив, що у разі задоволення такої вимоги позивача, це буде фактичним втручанням в дискреційні повноваження Головного управління Держгеокадастру у Сумській області. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 37-39).
Представник позивача надав заяву, в якій зазначив, що позивач та його представник не будуть подавати відповідь на відзив.
Дослідивши матеріали справи, встановивши фактичні обставини та оцінивши надані сторонами докази в їх сукупності, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що позивач звернувся до ГУ Дергеокадастру у Сумській області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2.00 га сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області (а.с. 16).
ГУ Держгеокадастру у Сумській області листом № К-16634-361/21-19 від 17.01.2019 р. відмовило в наданні такого дозволу, зазначивши, що земельна ділянка, яку бажає отримати у власність ОСОБА_1 , відноситься до землі, на яких розташований фруктовий сад, який перебуває на балансі Тарасівської сільської ради, відповідно до Акту приймання-передавання від 18.05.2000 р., а також Тарасівська сільська рада надала відповідь щодо непогодження зазначеного землевідведення позивачу (а.с. 41).
Вважаючи відмову протиправною, позивач звернувся до Сумського окружного адміністративного суду за захистом своїх прав. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2019 р. у справі № 480/305/19 було частково задоволено позовні вимоги позивача, а саме - визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області, викладену у листі від 17.01.2019 №К-16634-361/21-19 та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області.
На виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2019 р. у справі № 480/305/19 відповідач прийняв Наказ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" від 04.09.2019 р. № 18-9920/16-19-СГ, яким надав дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області (а.с. 14).
Позивач з вищезазначеним наказом звернувся до розробника проектної документації -приватного підприємства "Сумиспецзем" для розроблення проекту землеустрою.
ПП "Сумиспецзем" розробило проект землеустрою (а.с. 12-26).
Проект землеустрою погоджений в порядку ст. 186-1 ЗК України експертом державної експертизи, про що зазначено Висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 22.10.2019 р. № 17639/82-19 (а.с. 26).
Вищезазначений проект землеустрою позивач подала до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на затвердження та надання у власність бажаної земельної ділянки.
Розглянувши проект землеустрою позивача, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області видало Наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" від 22.11.2019 р. № 18-17540/16-19-СГ, яким відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 5921285200:11:001:0079, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: під час розгляду наданого проекту землеустрою, встановлено розбіжність щодо місця розташування земельної ділянки: відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області за № 18-9920/16-19-СГ від 04.09.2019 року, виданого на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 06.08.2019 по справі за № 818/305/19, яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, бажана до відведення земельна ділянка має інше місце розташування. На затвердження подано проект землеустрою щодо відведення іншої земельної ділянки, відмінної від земельної ділянки зазначеної на викопіюванні, на яку надано дозвіл на розробку проекту землеустрою. Розробником землевпорядної документації не дотримано вимог статті 118 Земельного кодексу України, оскільки дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, зазначеної в поданому на затвердження проекті земельної ділянки з кадастровим номером 5921285200:11:001:0083, замовник документації із землеустрою не отримував. Статтею 28 Законом України "Про землеустрій" визначено, що розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією (а.с. 11).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності визначенні у статті 116 Земельного кодексу України.
Так, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (ч.ч. 1, 2, 3 ст. 116 ЗК України).
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений статтею 118 Земельного кодексу України.
Так, відповідно до ч.ч. 6, 7 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення особистого селянського господарства подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, який розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
З наведених норм вбачається, що проект землеустрою розробляється на підставі дозволу органу, до компетенції якого входить питання про передачу земельних ділянок громадянам.
Відповідно до ч. 9 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
З аналізу вказаних норм вбачається, що процес отримання земельної ділянки у власність передбачає декілька етапів, а саме:
1) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність;
2) розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність;
3) затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Підстав для відмови у затвердженні належним чином погодженого Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність законодавством не передбачено.
Разом з тим, як зазначив судом встановлено з матеріалів справи та не заперечується позивачем, що позивач просила надати їй дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області.
Наказом "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" від 04.09.2019 р. № 18-9920/16-19-СГ, яким надав дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Тарасівської сільської ради Великописарівського району Сумської області (а.с.14).
При цьому позивачем було подано відповідачу на розгляд проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки іншої, ніж тієї, на яку наказом від 04.09.2019 р. № 18-9920/16-19-СГ їй було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
Так, під час розгляду поданої позивачем заяви про затвердження проекту землеустрою та доданого до неї Проекту землеустрою при порівнянні поконтурної експлікації, ситуаційного плану земельної ділянки проекту землеустрою та викопіювання земельної ділянки, на яку наказом від 04.09.2019 р. № 18-9920/16-19-СГ позивачці надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, відповідачем було встановлено розбіжність між конфігурацією та місцезнаходженням земельної ділянки, яку бажала отримати у власність позивач, та земельної ділянки, на яку було розроблено проект землеустрою. Також встановлено, що позивачем та розробником проекту самостійно, без будь-якого погодження з відповідачем, на власний розсуд було змінено місце розташування земельної ділянки, що значно відхиляється від земельної ділянки, на яку було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, а виконавцем документації із землеустрою розроблено проект землеустрою на земельну ділянку, на яку дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність відповідачем не надавався.
Крім того, відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, бажану до відведення позивачці та на яку видано наказ від 04.09.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, державним кадастровим реєстратором 23.01.2020 р. було зареєстровано в Державному земельному кадастрі на праві власності за гр. ОСОБА_2 Кадастровий номер земельної ділянки - 5921285200:11:001:0083 (а.с.46).
Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
На підставі ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України відповідач у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки повинен був прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Разом з тим, позивачем було розроблено та подано до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області проект землеустрою на земельну ділянку, на яку Головне управління дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не надавало. Отже, позивачем не було дотримано вимог ст. 118 Земельного кодексу України, оскільки дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, зазначеної в поданому на затвердження проекті, позивач не отримувала. У зв`язку з цим відповідачем правомірно прийнято рішення про відмову у затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 5921285200:11:001__, що узгоджується із принципами та завданнями регулювання земельних відносин та порядком набуття права на землю громадянами та юридичними особами.
Наведена позиція суду узгоджується із практикою Верховного суду, зокрема постановою від 26.03.2020 року по справі №806/37/17.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи викладене, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, суд вважає, що відповідач правомірно відмовив позивачці в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, тому за наведених обставин і правових норм вимоги позивача є необґрунтовані та не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину.
Суддя О.А. Прилипчук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2020 |
Оприлюднено | 13.05.2020 |
Номер документу | 89185239 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.А. Прилипчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні