Рішення
від 15.05.2020 по справі 340/335/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/335/20

Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Притула К.М. розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "АПК-Артем" до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про визнання протиправним та часткове скасування податкового повідомлення - рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АПК-Артем" звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 22.01.2020 № 0000103305 в частині нарахування зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб в сумі 62241,29 грн., штрафних санкцій в розмірі 46632,48 грн. та пені в сумі 13 755,85 грн.;

- присудити за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АПК-Артем" витрати по сплаті судового збору у розмірі 2102,00 грн.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що уповноваженими особами Головного управління Державної податкової служби України у Кіровоградській області проведено документальну планову виїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю "АПК-Артем" (код за ЄДРПОУ 37324614) з питань правильності обчислення, нарахування, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору за період з 01.10.2016 по 30.09.2019, а також дотримання законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 14.03.2012 по 30.09.2019. За результатами даної перевірки складено акт № 18/11-28-33-05/37324614 від 27.12.2019. За результатами перевірки, на підставі акту, відповідачем прийнято спірне податкове повідомлення-рішення, яке позивач, в частині нарахування зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб в сумі 62241,29 грн., штрафних санкцій в розмірі 46632,48 грн. та пені в сумі 13 755,85 грн., вважає протиправним та таким, що прийнято з порушенням норм податкового законодавства.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2020 року, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні (Т.1 а.с.1-2).

03 березня 2020 року ухвалою суду задоволено клопотання представників сторін та відкладено розгляд справи (Т.2 а.с.201-202).

20 березня 2020 року ухвалою суду задоволено клопотання представника відповідача та відкладено розгляд справи (Т.2 а.с.217).

09 квітня 2020 року ухвалою суду відмовлено в задоволенні представника відповідача про зупинення провадження у справі.

27 квітня 2020 року ухвалою суду поновлено судовий розгляд та витребувано додаткові докази (Т.2 а.с.226-227).

Представники сторін до суду надали клопотання про розгляд справи без їхньої участі. На підставі наданих сторонами клопотань, суд вирішив подальший розгляд справи продовжити в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.1 ст. 12 КАС України визначено, що адміністративне судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку позовного провадження (загального або спрощеного).

З огляду на вказані законодавчі положення, керуючись приписами ст.ст.260, 257 КАС України суд вирішив дану справу розглянути за правилами загального позовного провадження.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом (пункт 10 частини першої статті 4 КАС України).

Розглянувши подані позивачем і відповідачем документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що відповідачем було проведено документальну планову виїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю "АПК-Артем" (код за ЄДРПОУ 37324614) з питань правильності обчислення, нарахування, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору за період з 01.10.2016 по 30.09.2019, а також дотримання законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 14.03.2012 по 30.09.2019 (Т.1 а.с. 12-28).

В акті № 18/11-28-33-05/37324614 від 27.12.2019 зазначено, що перевіркою встановлено що ТОВ АПК-Артем (код за ЄДРПОУ 37324614) в порушення статті 18, підпункту 162.1.3 пункту 162.1 статті 162, підпункту 163.1.1 підпункту 163.1.2 пункту 163.1 статті 163, пункту 164.1 статті 164, підпункту 164.2.5 пункту 164.2 статті 164, підпункту 168.1.2 підпункту 168.1.5 пункту 168.1 статті 168, підпункту 170.1.1, пункту 170.1 статті 170, пункту 176.2 а б статті 176 Податкового кодексу України №2755-УІ від 02.12.2010 року (із змінами та доповненнями) не нараховано податок на доходи фізичних осіб, при виплаті коштів фізичним особам в рахунок орендної плати за земельні частки (паї) за майбутні періоди, що призвело до заниження податку на доходи фізичних осіб в сумі 19 884,67 грн. в тому числі по періодах: за грудень 2018 року в сумі 19 884,67 грн. (88928,70/80,5*100 = 110470,43 база оподаткування) (110470,43 * 18%).

Враховуючи пп.429.1.1. п. 129.1 ст.129 Податкового кодексу України нараховано пеню в сумі 1567,02 грн.

Відповідно до акту перевірки, товариство з обмеженою відповідальністю АПК-Артем (код за ЄДРПОУ 37324614) здійснювало виплату готівкових коштів ОСОБА_1 через касу підприємства в сумі 15000,00 грн. згідно видаткового касового ордеру №399 від 29.12.2018 в розділі Підстава зазначено за авто по договору купівлі-продажу автомобіля .

Відповідно до договору купівлі-продажу №3542/2018/1218372 від 06.12.2018 року, зазначений транспортний засіб (Автобус мікроавтобуси) марки ГАЗ модель 3221, 2003 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_2 , номерний знак НОМЕР_3 на суму до оплати 15000,00 грн.

Відповідно до п.5.1 розділу 5 Обов`язки покупця вищевказаного договору купівлі-продажу зазначено, що покупець зобов`язаний: в порядку та на умовах, визначених цим Договором, сплатити ПРОДАВЦЮ ціну Транспортного засобу зазначену у п.3.1 Договору.

Договір купівлі-продажу засвідчений підписом з однієї сторони - ОСОБА_1 (продавець), з другої сторони - ТОВ АПК-Артем в особі ОСОБА_2 (покупець).

Податок на доходи фізичних осіб ТОВ АПК-Артем (код за ЄДРПОУ 37324614) з виплачених доходів не нараховано та не сплачено. В Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма 1-ДФ) за IV квартал 2018 року нарахована та виплачена сума доходу РНОКПП 2885807917 відображена в сумі 15000,00 без нарахування та виплати податку на доходи фізичних осіб.

На підставі вищевикладеного, ТОВ АПК-Артем (код за ЄДРПОУ 37324614) порушено вимоги пункту 57.1 статті 57, підпункту 163.1.2 пункту 163.1 статті 163, пункту пункту 167.2 статті 167, підпункту 168.1.2 пункту 168.1 статті 168, пункту 173.1 статті 173, пункту 173.3 статті 173, Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-УІ (зі змінами та доповненнями) та занижено податок на доходи фізичних осіб в сумі - 802,14 грн..

Розрахунок: (15000 : 93,5 х 100 = 16042,78 грн. (база оподаткування) х 5 % = 802,14 грн.) в тому числі по періодах: Грудень 2018 року в сумі 802,14 грн. Враховуючи пп.129.1.1. п.129.1 ст.129 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755 (із змінами та доповненнями) нараховано пеню в сумі 191,30 грн.

Перевіркою встановлено, що ТОВ АПК-Артем (код за ЄДРПОУ 37324614) на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, було куплено земельні ділянки у ОСОБА_3 РНОКПП НОМЕР_4 , відповідно до договорів купівлі-продажу від 27.01.2017 дві земельні ділянки по 2 гектара (рілля) кожна по ціні 60000,00 грн.за кожну ділянку на загальну суму 120000,00 грн., в той час, як податок на доходи фізичних осіб не нараховано та не сплачено:

- Кадастровий номер земельної ділянки 3520384400:02:000:5131 площею 2,0000 гектарів (рілля), місце розташування земельної ділянки: Кіровоградська область Олександрійський район, Куколівська сільська рада за межами населеного пункту, продаж земельної ділянки вчинено за 60000,00 грн., дата державної реєстрації земельної ділянки - 14.05.2012;

- Кадастровий номер земельної ділянки 3520384400:02:000:5132 площею 2,0000 гектарів (рілля), місце розташування земельної ділянки: Кіровоградська область Олександрійський район, Куколівська сільська рада за межами населеного пункту, продаж земельної ділянки вчинено за 60000,00 грн., дата державної реєстрації земельної ділянки - 14.05.2012;

Розрахунки за земельні ділянки проведено шляхом зарахування коштів через розрахунковий рахунок (безготівковий шляхом), а саме: платіжне доручення №2302 від 27.01.2017 в загальній сумі 120000,00 грн.

В результаті вищевикладеного ТОВ АПК-Артем (код за ЄДРПОУ 37324614) порушено вимоги підпункту 165.1.40 пункту 165.1 статті 165, пункту 172.1, пункту 172.2 статті 172 Податкового кодексу України від 02.02.2010 №2755 (із змінами та доповненнями) та занижено податок на доходи фізичних осіб в сумі 3208,56 грн.

Розрахунок: (60000,00 : 93,5 х 100 = 64171,12 грн. (база оподаткування) х 5 % = 3208,56 грн.) в тому числі по періодах: січень 2017 року в сумі 3208,56 грн. Враховуючи пп.129.1.1. п.129.1 ст.129 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755 (із змінами та доповненнями) нараховано пеню в сумі 1571,33 грн.

Перевіркою достовірності та повноти включення доходів (як у грошовій, так і не грошовій формах) до складу загального місячного (річного) оподаткованого доходу платника податків у відповідності до вимог п.164.2 ст.164 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами і доповненнями) встановлено:

Згідно наданих на перевірку документів орендна плата за земельні ділянки (паї) за перевіряємий період виплачувалась як у грошовій формі, так і в негрошовій формі.

Згідно відомостей на видачу сільськогосподарської продукції громадянам-орендодавцям за надання паїв в оренду видавалася сільськогосподарська продукція та продукти харчування.

Відповідно до даних первинного обліку, ТОВ АПК-Артем (код за ЄДРПОУ 37324614) при нарахуванні та виплаті сум орендної плати за земельні частки (паї) у негрошовій формі (сільськогосподарська продукція, продукти харчування) за 2016, 2017, 2018, 2019 роки не застосовано коефіцієнт у відповідності до п. 164.5 ст. 164 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 №2755-УІ (із змінами та доповненнями), що призвело до порушення пп. 164.2.5 п. 164.2, п. 164.5 ст. 164, пп. 170.1.1 та 170.1.4 п. 170.1 ст. 170, частини а п. 176.2 ст. 176 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями) та заниження сум податку на доходи фізичних осіб у розмірі 43464,49 грн. в тому числі по періодах: жовтень 2016 року в сумі 220,87 грн.; листопад 2016 року в сумі 55,22 грн.; грудень 2016 року в сумі 831,77 грн.; січень 2017 року в сумі 73,62 грн.; лютий 2017 року в сумі 46,68 грн.; березень 2017 року в сумі 226,25 грн.; квітень 2017 року в сумі 184,16 грн.; травень 2017 року в сумі 252,92 грн.; червень 2017 року в сумі 1,03 грн.; липень 2017 року в сумі 5891,68 грн.; вересень 2017 року в сумі 5605,87 грн.; жовтень 2017 року в сумі 960,46 грн.; листопад 2017 року в сумі 509,94 грн.; грудень 2017 року в сумі 1410,86 грн.; січень 2018 року в сумі 1085,89 грн.; лютий 2018 року в сумі 175,42 грн.; березень 2018 року в сумі 411,87 грн.; травень 2018 року в сумі 1025,02 грн.; червень 2018 року в сумі 7891,69 грн.; липень 2018 року в сумі 4852,53 грн.; серпень 2018 року в сумі 108,23 грн.; вересень 2018 року в сумі 1258,79 грн.; жовтень 2018 року в сумі 677,00 грн.; листопад 2018 року в сумі 1848,90 грн.; грудень 2018 року в сумі 163,81 грн.; січень 2019 року в сумі 59,70 грн.; лютий 2019 року в сумі 464,85 грн.; березень 2019 року в сумі 5577,26 грн.; квітень 2019 року в сумі 480,43 грн.; травень 2019 року в сумі 432,03 грн.; червень 2019 року в сумі 168,40 грн.; липень 2019 року в сумі 118,74 грн.; серпень 2019 року в сумі 269,67 грн.; вересень 2019 року в сумі 122,92 грн.

Враховуючи пп.129.1.1 п. 129.1 ст.129 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року нараховано пеню в сумі 12188,83 грн.

За результатами розгляду матеріалів перевірки Головним управлінням Державної податкової служби у Кіровоградській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 22.01.2020 № 0000103305 про збільшення суми грошового зобов`язання з податків та зборів у тому числі з податку на доходи фізичних осіб на загальну сумі 129806,70 грн., з яких 66251,99 грн. - за податковим зобов`язанням, 48036,23 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 15518,48 грн. - пені (а.с.11).

Товариство з обмеженою відповідальністю АПК-Артем не погоджується з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, вважає що воно підлягає скасуванню в частині нарахування зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб в сумі 62241,29 грн., штрафних санкцій в розмірі 46632,48 грн. та пені в сумі 13755,84 грн.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.

Згідно статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПКУ).

Згідно статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.

Відповідно до п.п. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170 ПК України, податковим агентом платника податку - орендодавця щодо його доходу від надання в оренду (емфітевзис) земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю є орендар.

При цьому об`єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу, встановлена законодавством з питань оренди землі.

Приписами п.п. 170.1.4 п. 170.1 ст. 170 ПК визначено, що доходи, зазначені у підпунктах 170.1.1-170.1.3 цього пункту, оподатковуються податковим агентом під час їх нарахування (виплати) за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 цього Кодексу.

Відповідно до п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПК України податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

Згідно п. 167.1 ст. 167 ПК України ставка податку становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) (крім випадків, визначених у пунктах 167.2-167.5 цієї статті) у тому числі, але не виключно у формі: заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв`язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.

Приписами п. 164.3 ст. 164 ПК України при визначенні бази оподаткування враховуються всі доходи платника податку, отримані ним як у грошовій, так і негрошовій формах.

Виплата громадянам доходів в натуральній формі за орендовані в них земельні паї є доходи інші, ніж заробітна плата, і відповідно до п.п. 171.2.а п. 171.2 ст. 171 ПК України особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні.

Відповідно до п. 164.5 ст. 164 ПК України Під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з цим Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою:

К = 100 : (100 - Сп),

де К - коефіцієнт;

Сп - ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.

Відповідно до пп. 14.1.71 п. 14.1 ст. 14 ПК України звичайна ціна - ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін. Це визначення не поширюється на операції, що визнаються контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу.

Ринкова ціна - ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати на добровільній основі, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності - однорідних) товарів (робіт, послуг) у порівняних економічних (комерційних) умовах (п.п. 14.1.219 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України Про оренду землі за згодою сторін розрахунки щодо орендної плати за землю можуть здійснюватися у натуральній формі. Розрахунок у натуральній формі має відповідати грошовому еквіваленту вартості товарів за ринковими цінами на дату внесення орендної плати.

Судом встановлено, що ТОВ АПК-Артем згідно договорів оренди земельних паїв орендна плата нараховується тільки в грошовій формі. Нарахування орендної плати у негрошовій сумі не передбачено.

Нарахування орендної плати в бухгалтерському обліку здійснюється один раз па рік в грудні поточного року та обов`язково з нарахованих доходів утримується ПДФО та військовий збір згідно ставок, встановлених Податковим кодексом України.

Відповідно до пояснень представника позивача, впродовж року щомісячно в рахунок майбутніх періодів підприємство сплачує орендну плату орендодавцям грошовими коштами, або за згодою пайшика розраховується власною готовою продукцією в рахунок грошових коштів нарахованих за договорами оренди землі.

Керуючись вимогами пункту 170.1.4 ст. 170 Позивачем оподатковано дохід за першою подією; або з нарахованої суми, або з виплаченого доходу.

В разі, якщо першою подією є виплачений дохід в рахунок майбутніх періодів, то в такому випадку, база оподаткування визначалася і відповідно до вимог п. 164.5 ст. 164 ПКУ сума виплаченого доходу множилася на коефіцієнт.

Під час виплати орендної плати (доходу) для визначення суми ПДФО що підлягає сплаті до бюджету підприємство застосовувало коефіцієнт в розмірі 1.24224 (1/(100-1 8%-1.5%)) до виплачених доходів, відповідно до п. 164.5 ст.164 ПКУ.

Судом встановлено, що відповідно до додатку 2 до акту перевірки № 18/11-28-33-05/37324614 від 27.12.2019, відповідачем проведено розрахунок виплати доходів за оренду земельної ділянки (паїв), відмінних від коштів (натуроплатою) (Т.1 а.с.29 зв.бік).

Відповідно до якої, перевіркою встановлений факт заниження сум ПДФО в сумі 43464,49 грн., на підставі наступного розрахунку: 885530,71/0,805*1,21951=1341507,52 грн. (графа 4 додатка 2) та ПДФО = 24 1471,35 грн. (графа 6 додатку 2) де 885 530, 71 грн. є загальною сумою виплаченого доходу в негрошовій формі за період з 01.10.2016 по 30.09.2019 (графа 2 додатка 2).

Суд приймає до уваги, доводи позивача, які не спростовані відповідачем, в частині того, що вимогами ст. 164.5 ст. 164 ПКУ передбачено один коефіцієнт до виплаченого доходу, а в акті перевірки в додатку 2 при розрахунку сум ПДФО застосовані 2 коефіцієнти: 0,805 та 1,21951, що не відповідає вимогам ПКУ.

Судом встановлено, що позивачем були виконані розрахунки ПДФО саме за процедурою, вказаною в п. 164.5 ПКУ: 885 530,71*(1:100%-18%)= 1100 038,15 грн. - оподаткований дохід; 1100 038,15 грн. *18%=198006,87 грн. - суми ПДФО.

Норми п. 164.5 ст. 164 ПКУ застосовуються під час видачі доходу у будь-якій негрошовій формі для визначеним бази оподаткування доходу податком па доходи фізичних осіб та визначено, що під час нарахування (падання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу.

Суд зазначає, що всі виплачені доходи в негрошовій формі за 2016-2019 роки в сумі 885530,71 грн. були включені до відповідних звітів 1 ДФ та як наслідок був задекларований ПДФО в повному обсязі, а саме: в сумі 198006,87 грн.

На вимогу суду, позивач надає копії форми 1-ДФ за четверті квартали 2016-2019 роки та аналіз зроблених нарахувань. Така інформація, спростовує доводи ГУ ДПС у Кіровоградській області про порушення позивачем вимог п. 164.5 ст. 164 ПК України, в частині заниження сум податку на доходи фізичних осіб у розмірі 42356,62 грн.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про скасування податкового повідомлення-рішення № 0000103305 від 22.01.2020 в частині нарахування зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб в сумі 42356,62 грн. підлягає задоволенню.

Стосовно встановленого перевіркою факту, в порушення позивачем вимог ПКУ в частині не нарахування ПДФО при виплаті коштів фізичним особам в рахунок орендної плати за земельні частки (паї) за майбутні періоди, що призвело до заниження ПДФО в сумі 19884,67 грн. в тому числі по періодах: грудень 2018 року в сумі 19884,67 грн. та нарахованої пені в сумі 1567,02 грн. суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 18 Податкового кодексу України ТОВ АПК-Артем являється податковим агентом на якого покладено обов`язок з обчислення, утримання податку з доходів фізичних осіб, що нараховується (виплачується, надається) платнику та сплата податку до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податку.

Підпунктом 162.1.3, пункту 162.1 статті 162 Податкового кодексу України, визначено, що платниками податку є податковий агент.

Відповідно до підпункту 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Згідно підпункту 163.1.2 пункту 163.1 статті 163 Податкового кодексу України доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання).

Згідно з абз. 2 пункту 164.1 статті 164 Податкового кодексу України загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду

Відповідно до підпункту 164.2.5 пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід від надання майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння), визначений у порядку, встановленому пунктом 170.1 статті 170 цього Кодексу.

Відповідно до пп. 168.1.2 податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом.

Відповідно пп.168.1.5 якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені податковим Кодексом для місячного податкового періоду.

Відповідно до пункту 176.2 а статті 176 Податкового кодексу України №2755-УІ від 02.12.2010 року (із змінами та доповненнями), особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані: своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок.

Судом встановлено, що ТОВ АПК-Артем нараховує орендну плату один раз на рік - в грудні.

Однак, відповідно до пояснень представника позивача, впродовж року орендодавцям, за їх заявою, виплачуються орендна плата за земельні паї за майбутні періоди (аванси). ТОВ АПК-Артем в грудні 2018 року була виплачена орендна плата за майбутні періоди в сумі 88928,7 грн. Виплачені доходи в сумі 88928,7 грн. (паї за майбутні періоди) були включені до звіту 1 ДФ за IV кварталу 2018 року, згідно якого був задекларований ПДФО в сумі 19884,67 грн. = (88928,7грн. *1,24224)*18%.

Позивач зазначає, що форма № 1 ДФ має статус податкової декларації (пп. 14.1.180, п. 46.1, ст. 51, пп. б п. 176.2 ПК). Тому зазначені в ній суми ПДФО вважаються узгодженим податковим зобов`язанням та належними доказами сплати відповідного податкового зобов`язання.

Однак, суд не погоджується з даною позицією позивача та зазначає наступне.

Так, податкова звітність формується на підставі первинних бухгалтерських документів, які, для надання їм юридичної значимості (сили), крім іншого, мають бути складені за фактично вчиненою операцією, повинні мати всі обов`язкові реквізити, містити відомості про господарську операцію, про зміст та обсяг операцій, та бути підписані уповноваженими особами, що надає первинному документу юридичну значимість для цілей відображення спірних операцій у бухгалтерському та податковому обліку, а також, відповідно, для цілей формування відповідних сум податкових вигод.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

При цьому, платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених у пункті 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а у разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності (пункт 44.3 статті 44 Податкового кодексу України).

Зазначеному обов`язку платника податків кореспондує визначене пунктом 85.4 статті 85 Податкового кодексу України право посадових осіб органу державної податкової служби при проведенні перевірок отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів (обов`язкових платежів), порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.

Пункт 44.4 статті 44 Податкового кодексу України містить застереження, за яким вищезазначені документи, пов`язані з предметом перевірки, проведенням процедури адміністративного оскарження прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення або судового розгляду, повинні зберігатися до закінчення перевірки та передбаченого законом строку оскарження прийнятих за її результатами рішень та/або вирішення справи судом, але не менше строків, передбачених пунктом 44.3 цієї статті.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Суд зазначає, що підтвердженням прийняття послуг за договором оренди є платіжний документ про оплату за послуги з оренди.

Відповідно до п. 26 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні № 148, виплату орендної плати готівкою підприємство може здійснювати (за власним вибором) або за видатковими касовими ордерами або за відомістю на виплату готівки.

Однак, суд зазначає, що під час розгляду справи, позивачем не надано вищезазначені первинних бухгалтерських документів, які б спростували висновки відповідача, що позивачем не нараховано податок на доходи фізичних осіб, при виплаті коштів фізичним особам в рахунок орендної плати за земельні частки (паї) за майбутні періоди, що призвело до заниження податку на доходи фізичних осіб в сумі 19 884,67 грн. в тому числі по періодах: за грудень 2018 року.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про скасування податкового повідомлення-рішення № 0000103305 від 22.01.2020 в частині нарахування зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб в сумі 19884,67 грн., штрафна санкція 14913,5 грн. та пені в сумі 1567,02 грн. задоволенню не підлягає.

Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Таким чином, суд частково присуджує на користь позивача здійснені, документально підтверджені, витрати по сплаті судового збору у розмірі 1430,41 грн. з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.,ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

в и р і ш и в

Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "АПК-Артем" (провулок Інгульський, 2А, с.Протопопівка, Олександрійський район, Кіровоградська область, 28034, код за ЄДРПОУ: 37324614) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (вул. Велика Перспективна, 55, м.Кропивницький, Кіровоградська область, 25006, код ЄДРПОУ: 43142606) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення в частині - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 22.01.2020 № 0000103305 в частині нарахування зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб в сумі 42356,62 грн., штрафних санкцій в розмірі 31718,98 грн. та пені в сумі 12188,83 грн.

В задоволені решти позовних вимог - відмовити.

Присудити на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АПК-Артем" з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області судовий збір у сумі 1430,41 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.

Під час карантину, встановленого постановою Кабінетом Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19, строки на апеляційне оскарження, визначені КАС України продовжуються на строк дії карантину.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду К.М. Притула

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2020
Оприлюднено18.05.2020
Номер документу89248650
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/335/20

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 24.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 15.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні