Рішення
від 15.05.2020 по справі 620/679/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 травня 2020 року Чернігів Справа № 620/679/20

Чернігівський окружний адміністративний суду складі у складі головуючої судді Поліщук Л.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у справі за наявними у ній матеріалами адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Валентина до Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області про визнання незаконним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство Валентина (далі по тексту - позивач, ПП Валентина ) звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області (далі по тексту - відповідач, Варвинська міська рада), в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення Варвинської селищної ради від 22.08.2019 № 282.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації було розглянуто питання стосовно викупу земельної ділянки, розташованої за адресою: смт. Варва, вул. Шевченка, 49, натомість позивач звертався із заявою про викуп земельної ділянки, розташованої за адресою: смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 (лист від 12.10.2016 № 15/2669/8). Окрім того, позивач звернувся із заявою про викуп земельної ділянки в липні 2019 року, а лист датований жовтнем 2016 року. Обмеження, накладені на земельну ділянку, визначаються виключно проектом землеустрою. Тільки в такому випадку, відповідач може застосувати положення пункту г частини п'ятої статті 128 Земельного кодексу України. Відповідачем також не було досліджено те, що будівля, яка належить позивачеві та розташована на земельній ділянці, яку він має намір придбати у власність, побудована з фундаментом. Отже, при будівництві було значно пошкоджено культурний шар, де розташовані об'єкти археологічної спадщини. Також, на даній земельній ділянці було прокладено газопровід та кабельна траса, каналізаційні комунікації. Всі ці фактори свідчать про значну виїмку ґрунту, що могло призвести до знищення об'єкт археологічної спадщини. Варвинська селищна рада не дотрималась вказаної процедури та не зареєструвала за собою право власності на ділянку площею 0,0148 га, що розташована по вулиці Шевченка, 49/1 в смт. Варва Чернігівської області з кадастровим номером 7421155100:01:004:0833. Позивач вважає, що відповідач перевищив свої повноваження та ухвалив незаконне рішення. Схема землеустрою земельної ділянки, на якій розташована будівля, що належить позивачу, не містить жодних обмежень (а.с. 1-2, 17-18).

Відповідач у відзиві просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі обґрунтовуючи тим, що відповідачем, під час укладання договору оренди земельної ділянки та відповідно до намірів позивача, викладених у його клопотанні від 09.04.2019, було заплановано проведення державної реєстрації права власності на земельні ділянки що утворились за наслідками поділу земельної ділянки з кадастровим номером 7421155100:01:004:0135. Позивач, змінивши свою позицію щодо статусу земельної ділянки та небажаючи укладати договір оренди земельної ділянки, що утворилась за наслідками поділу, 01.07.2019 звернувся на адресу Відповідача із проханням про викуп земельної ділянки площею 0,0148 га. Враховуючи, що відповідно до листа Департаменту культури і туризму, національностей та релігії Чернігівської обласної державної адміністрації від 12.10.2016 земельна ділянка по вул. Шевченка, 49/1, розташована у межах пам'ятки археології місцевого значення поселення - посаду літописного м. Варин (1086р.) XI - XVIII ст., охоронний договір № 419 - Чр (рішення виконкому Чернігівської обласної Ради депутатів трудящих від 31.05.1971 № 286) та об'єкту археологічної спадщини Стародавнє місто Варва, XI - XIX ст., охоронний договір № 7799 - Чр (наказ Департаменту культури і туризму, національностей та релігії Чернігівської обласної державної адміністрації від 16.01.2014 № 3) відповідач відмовив позивачу у викупі земельної ділянки, так як згідно норм чинного законодавства у приватній та комунальній власності не можуть перебувати землі, на яких розташовані пам'ятки археології (крім полів давніх битв). Згідно частини п'ятої статті 128 Земельного кодексу України підставою для відмови в продажу земельної ділянки є встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність (а.с. 26-29).

У відповіді на відзив позивач зазначив, що норми статті 120 Земельного кодексу України, на які посилається відповідач, носять уповноважуваний характер та встановлюють право особи, яким така особа може скористатися на власний розсуд, а не зобов'язання для особи. Згідно доданої до відзиву відповідачем технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,0194 га, відсутні будь-які обмеження щодо використання земельної ділянки (а.с. 91-94).

У запереченнях відповідач зазначив, що враховуючи вимоги частини другої статті 120 Земельного кодексу України позивач володів інформацією про законні обмеження щодо земельної ділянки з кадастровим № 7421155100:01:04:0833, площею - 0,0148 га. Позивач, виступаючи замовником технічної документації з поділу земельної ділянки з кадастровим № 7421155100:01:004:0834, площею - 0,0194 га, навмисно приховуючи, не надав розробнику технічної документації наявну (вихідну) документацію щодо наявності обмежень відносно зазначеної земельної ділянки. В свою чергу, розробник технічної документації не повідомив про зазначене держаного кадастрового реєстратора, який відповідно не вніс відомості до державного земельного кадастру з приводу обмежень щодо спірної земельної ділянки (а.с. 99-102).

У відзиві відповідач просив витребувати у позивача належним чином завірену копію договору купівлі-продажу нерухомого майна від 28.07.2016 (а.с. 26-29). Однак, предметом оскарження є право викупу земельної ділянки, в матеріалах справи наявні докази, що підтверджують право власності на нерухоме майно, яке розташоване на спірній земельній ділянці (а.с. 3) і сторонами зазначений факт не спростовується.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

25.09.2006 між Варвинською селищною радою (орендодавцем) та СТОВ Дружба-Нова (орендарем) було укладено Договір оренди землі № 040684900031, згідно якого орендодавець передав орендарю в оренду земельну ділянку строком на 10 років загальною площею 0,0194 га, по вул. Шевченка, 49, смт. Варва, Чернігівська область, кадастровий номер 7421155100:01:004:0135 (а.с. 32-39).

Із матеріалів справи вбачається, що між СТОВ Дружба-Нова та ПП Валентина було укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна від 28.07.2017, яке розташоване на спірній земельній ділянці (а.с. 28, 94).

16.09.2016 ПП Валентина звернулося до Варвинської селищної ради з клопотанням про надання дозволу на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення орієнтовною площею 160 кв. м, прямокутної форми, для комерційного використання, яка знаходиться в межах Варвинської селищної ради Чернігівської області за адресою: Чернігівська область, Варвинський район, смт. Варва, вул. Шевченка, буд. 49/1 (а.с. 30).

Листом від 12.10.2016 № 15-2669/8 Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської районної державної адміністрації опрацювавши лист щодо клопотання ПП Валентина стосовно викупу земельної ділянки під об'єктом нерухомого майна приватної власності по вул. Шевченка, 49 у смт Варва Варвинського району повідомив відповідача про те, що зазначена земельна ділянка розташована - у межах пам'ятки археології місцевого значення поселення-посаду літописного м. Варин (1086 р.), XI-XVIII ст., охоронний № 419-Чр (рішення виконкому Чернігівської обласної Ради депутатів трудящих від 31.05.1971 № 286), та об'єкту археологічної спадщини Стародавнє місто Варва, ХІ-ХІХ ст., охоронний договір № 7799-Чр (наказ Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської облдержадміністрації від 16.01.2014 № 3). Відповідно до частин другої, п'ятої статті 17 Закону України Про охорону культурної спадщини пам'ятки археології є державною власністю і не підлягають передачі в приватну власність. Передача у приватну власність земельних ділянок під пам'ятками археології можлива лише за умови проведення за кошти замовника охоронних археологічних досліджень на всій площі землевідводу в повному обсязі, коли предмет охорони буде вилучено (частина перша статті 37, стаття 15 Закону України Про охорону культурної спадщини ). Таким чином, зазначена земельна ділянка не підлягає викупу. Вона може бути надана в оренду за умовах укладення охоронного договору на цю частину пам'ятки (об'єкта) (стаття 23 Закону України Про охорону культурної спадщини ) і проведення охоронних археологічних досліджень у випадку планування будівництва (а.с. 7-8).

Рішенням Варвинської селищної ради Про розгляд заяви ПП Валентина від 27.10.2016 № 30-20/16 позивачу було відмовлено у викупі земельної ділянки орієнтовною площею 160 кв. м, яка знаходиться в межах Варвинської селищної ради за адресою: Чернігівська обл., Варвинський р-н, смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1, в зв'язку з тим, що дана земельна ділянка розташована у межах пам'ятки археології місцевого значення поселення-посаду літописного Варин та об'єкту археологічної спадщини Стародавнє місто Варва, та надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки в оренду (а.с. 40).

02.11.2018 (вх.№ 02-23/В-620) до Варвинської селищної ради надійшло клопотання ПП Валентина про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 0,0194 га, розташованої в смт. Варва по вул. Шевченка, 49/1 (а.с. 41).

Рішенням Варвинської селищної ради Про дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності від 15.11.2018 № 20-19/18отг ПП Валентина надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 0,0194 га, що розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області (а.с. 42).

ПП Валентина в клопотанні від 09.04.2019 просило відповідача затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,0194 га та передати в оренду земельну ділянку площею 0,0148 га терміном на 10 років для будівництва і обслуговування будівель торгівлі в смт. Варва по вул. Шевченка 49/1 (а.с. 85).

Рішенням Варвинської селищної ради Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності від 18.04.2019 № 146 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 0,0194 га, кадастровий номер 7421155100:01:004:0135, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області на: земельну ділянку № 1 площею 0,0148 га, кадастровий номер 7421155100:01:004:0833, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області; земельну ділянку № 2 площею 0,0015 га, кадастровий номер 7421155100:01:004:0832, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області; земельну ділянку № 3 площею 0,0031 га, кадастровий номер 7421155100:01:004:0834, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинського району Чернігівської області.

Також передано ПП Валентина в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 0,0148 га, кадастровий номер 7421155100:01:04:0833, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області. Вирішено ПП Валентина зареєструвати право користування земельною ділянкою у відповідності до норм чинного законодавства (а.с. 44-84, 87).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.04.2019 № НВ-7409943282019 вбачається, що державна реєстрація земельної ділянки з кадасровим номером 7421155100:01:004:0833, площею 0,0148, місцем розташування: Чернігівська область, Варвинський район, смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 відбулася 04.04.2019. Цільове призначення: 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Категорія земель: землі житлової та громадської забудови. Вид використання: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Форма власності: інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня (а.с. 79).

Із заявою від 01.07.2019 № 31 ПП Валентина звернулось до Варвинської селищної ради з проханням передати у власність шляхом викупу земельну ділянку площею - 0,0148 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка знаходиться за адресою: 17600 Чернігівська область, смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1. До заяви додано: документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно, розташоване на земельні ділянці, Технічний паспорт на нерухоме майно (БТІ), установчі документи юридичної особи (а.с. 4).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 25.07.2018 № 132009361 ПП Валентина 19.07.2018 за № 1606206874211 зареєстровано право приватної власності на об'єкт нерухомого майна - будівля, загальною площею 115,2 кв. м, за адресою: Чернігівська область, Варвинський район, смт. Варва, вул. Шевченка (вул. Варвинська, вул. Леніна), буд. 49/1 (а.с. 3).

У відповідь листом від 31.07.2019 № 02-21/2585 відповідач повідомив позивача про те, що його заява буде розглянута на засіданні чергової сесії (а.с. 5).

Рішенням Варвинської селищної ради Про розгляд заяви ПП Валентина від 22.08.2019 № 282 позивачу було відмовлено у викупі земельної ділянки площею 0,0148 га, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва по вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області, в зв'язку з тим, що дана земельна ділянка розташована у межах пам'ятки археології місцевого значення поселення-посаду літописного м. Варин та об'єкту археологічної спадщини Стародавнє місто Варва (а.с. 6).

Надаючи нормативно-правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Підстави набуття права на землю шляхом передачі ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.

Згідно з частиною першою статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини другої статті 4 Земельного кодексу України (далі по тексу - ЗК України), завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

У комунальній власності перебувають:

а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування (частина друга статті 83 ЗК України).

Частиною першою статті 12 ЗК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (частина перша статті 122).

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частини перша, друга статті 116 ЗК України).

Органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом (частина перша статті 127 ЗК України).

Продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Підставою для відмови в продажу земельної ділянки, зокрема, є встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність (частина перша, підпункт г частини п'ятої статті 128 ЗК України).

До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі під об'єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом (підпункт в частини четвертої статті 83 ЗК України).

До земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам'ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби (стаття 53 ЗК України).

Культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об'єктів культурної спадщини (абз. 2 частини першої статті 1 Закону України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 № 1805-ІІІ (далі по тексту - Закон № 1805-ІІІ).

До видів об'єктів культурної спадщини, зокрема, належать археологічні - рештки життєдіяльності людини (нерухомі об'єкти культурної спадщини: городища, кургани, залишки стародавніх поселень, стоянок, укріплень, військових таборів, виробництв, іригаційних споруд, шляхів, могильники, культові місця та споруди, їх залишки чи руїни, мегаліти, печери, наскельні зображення, ділянки історичного культурного шару, поля давніх битв, а також пов'язані з ними рухомі предмети), що містяться під земною поверхнею та під водою і є невідтворним джерелом інформації про зародження і розвиток цивілізації (абз. 2 частини другої статті 2 Закону № 1805-ІІІ).

Згідно частин четвертої, п'ятої статті 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам'яток та інших об'єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.

До особливо цінних земель відносяться, зокрема, землі історико-культурного призначення (підпункт г частини першої статті 150 ЗК України).

Як встановлено судом земельна ділянка комунальної власності площею 0,0194 га, з кадастровим номером 7421155100:01:004:0135, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області розташована у межах пам'ятки археології місцевого значення.

Тому поділ вказаної земельної ділянки на три частини та присвоєння їй різних кадастрових номерів не позбавляє її статусу пам'ятки археології місцевого значення.

За таких обставин відповідачем оскаржуване рішення прийнято в межах повноважень та з дотриманням вимог чинного законодавства.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов ПП Валентина задоволенню не підлягає.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 260-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

У позові Приватного підприємства Валентина до Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області про визнання незаконним та скасування рішення відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у строк, встановлений статтею 295, пунктом 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Приватне підприємство Валентина , вул. Миру, 48, смт. Варва, Варвинський район, Чернігівська область, 17600; ЄДРПОУ: 21393699.

Відповідач: Варвинська селищна рада Варвинського району Чернігівської області, вул. Пилипенка, 3, смт. Варва, Варвинський район, Чернігівська область, 17600, ЄДРПОУ: 04412372.

Повний текст рішення складено 15 травня 2020 року.

Суддя Л.О. Поліщук

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2020
Оприлюднено17.05.2020
Номер документу89249842
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/679/20

Постанова від 29.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Рішення від 15.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні