Постанова
від 29.07.2020 по справі 620/679/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/679/20 Суддя (судді) першої інстанції: Поліщук Л.О.

Суддя-доповідач: Губська Л.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 липня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Губської Л.В.,

суддів: Епель О.В., Оксененка О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного підприємства Валентина на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 15 травня 2020 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства Валентина до Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області про визнання незаконними та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство Валентина звернулось до суду з даним позовом, в якому просило визнати незаконним та скасувати рішення Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області від 22.08.2019 № 282.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що п. 5 ст. 128 Земельного кодексу України встановлює вичерпний перелік підстав для відмови в продажу земельної ділянки. Так, спірне рішення ґрунтується на тому, що земельна ділянка, яку позивач має намір придбати, віднесена до земель історико-культурного призначення. Водночас, погоджена відповідачем технічна документація із землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 7421155100:01:004:0833 не містить жодних обмежень. Наведеним, на думку позивача, його введено в оману щодо відсутності обмежень у використанні земельної ділянки, яку він мав намір придбати та на якій розташована належна йому будівля. З урахуванням викладеного позивач доводить, що обмеження, накладені на земельну ділянку, визначаються виключно проектами землеустрою, а відтак підстави для відмови у викупі земельної ділянки на підставі п. 5 ст. 128 Земельного кодексу України відсутні.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 15 травня 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено, при цьому, суд першої інстанції виходив з того, земельна ділянка комунальної власності площею 0,0194 га, з кадастровим номером 7421155100:01:004:0135, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області розташована у межах пам'ятки археології місцевого значення, а подальший поділ вказаної земельної ділянки на три частини та присвоєння їй різних кадастрових номерів не позбавляє її статусу пам'ятки археології місцевого значення.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

Доводи апеляційної скарги здебільшого відтворюють позов. Додатково апелянт наголошує на неврахуванні судом того, що рішення відповідача про дозвіл на виготовлення технічної документації щодо поділу земельної ділянки 7421155100:01:004:0135, площею 0,0194 га, не містило жодних обмежень та заборон. Так само й технічна документація із землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 7421155100:01:004:0833, сформована шляхом поділу, також не містить жодних заборон чи обмежень. Відтак, враховуючи наявну заборону на продаж такої земельної ділянки, відповідач повинен був внести відповідні зміни до проекту землеустрою.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін та зазначає про безпідставність доводів, викладених в апеляційній скарзі.

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції установлено і підтверджується матеріалами справи, що 25.09.2006 між Варвинською селищною радою (орендодавцем) та СТОВ Дружба-Нова (орендарем) було укладено Договір оренди землі № 040684900031, згідно якого орендодавець передав орендарю в оренду земельну ділянку строком на 10 років загальною площею 0,0194 га, по вул. Шевченка, 49, смт. Варва, Чернігівська область, кадастровий номер 7421155100:01:004:0135.

В подальшому, між СТОВ Дружба-Нова та ПП Валентина було укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна від 28.07.2017, яке розташоване на названій земельній ділянці.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 25.07.2018 № 132009361 за ПП Валентина зареєстровано право приватної власності на об'єкт нерухомого майна - будівля, загальною площею 115,2 кв. м, за адресою: Чернігівська область, Варвинський район, смт. Варва, вул. Шевченка (вул. Варвинська, вул. Леніна), буд. 49/1.

16.09.2016 ПП Валентина звернулося до Варвинської селищної ради з клопотанням про надання дозволу на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення орієнтовною площею 160 кв. м, прямокутної форми, для комерційного використання, яка знаходиться в межах Варвинської селищної ради Чернігівської області за адресою: Чернігівська область, Варвинський район, смт. Варва, вул. Шевченка, буд. 49/1.

Листом від 12.10.2016 № 15-2669/8 Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської районної державної адміністрації, опрацювавши лист щодо клопотання ПП Валентина стосовно викупу земельної ділянки під об'єктом нерухомого майна приватної власності по вул. Шевченка, 49 у смт Варва Варвинського району, повідомив відповідача про те, що зазначена земельна ділянка розташована - у межах пам'ятки археології місцевого значення поселення-посаду літописного м. Варин (1086 р.), XI-XVIII ст., охоронний № 419-Чр (рішення виконкому Чернігівської обласної Ради депутатів трудящих від 31.05.1971 № 286), та об'єкту археологічної спадщини Стародавнє місто Варва, ХІ-ХІХ ст., охоронний договір № 7799-Чр (наказ Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської облдержадміністрації від 16.01.2014 № 3). Відповідно до частин другої, п'ятої статті 17 Закону України Про охорону культурної спадщини пам'ятки археології є державною власністю і не підлягають передачі в приватну власність. Передача у приватну власність земельних ділянок під пам'ятками археології можлива лише за умови проведення за кошти замовника охоронних археологічних досліджень на всій площі землевідводу в повному обсязі, коли предмет охорони буде вилучено (частина перша статті 37, стаття 15 Закону України Про охорону культурної спадщини ). Таким чином, зазначена земельна ділянка не підлягає викупу. Вона може бути надана в оренду на умовах укладення охоронного договору на цю частину пам'ятки (об'єкта) (стаття 23 Закону України Про охорону культурної спадщини ) і проведення охоронних археологічних досліджень у випадку планування будівництва.

Рішенням Варвинської селищної ради Про розгляд заяви ПП Валентина від 27.10.2016 № 30-20/16 позивачу було відмовлено у викупі спірної земельної ділянки,у зв'язку з тим, що дана земельна ділянка розташована у межах пам'ятки археології місцевого значення поселення-посаду літописного Варин та об'єкту археологічної спадщини Стародавнє місто Варва, та надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки в оренду.

02.11.2018 до Варвинської селищної ради надійшло клопотання ПП Валентина про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 0,0194 га, розташованої в смт. Варва по вул. Шевченка, 49/1.

Рішенням Варвинської селищної ради Про дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності від 15.11.2018 № 20-19/18отг надано дозвіл ПП Валентина на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 0,0194 га, що розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області.

У клопотанні від 09.04.2019 ПП Валентина просило відповідача затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу вказаної земельної ділянки.

Рішенням Варвинської селищної ради Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності від 18.04.2019 № 146 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 0,0194 га, кадастровий номер 7421155100:01:004:0135, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області на:

- земельну ділянку № 1 площею 0,0148 га, кадастровий номер 7421155100:01:004:0833, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області;

- земельну ділянку № 2 площею 0,0015 га, кадастровий номер 7421155100:01:004:0832, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області;

- земельну ділянку № 3 площею 0,0031 га, кадастровий номер 7421155100:01:004:0834, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинського району Чернігівської області.

Також передано ПП Валентина в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 0,0148 га, кадастровий номер 7421155100:01:04:0833, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт Варва, вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області. Зобов язано ПП Валентина зареєструвати право користування земельною ділянкою у відповідності до норм чинного законодавства.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.04.2019 № НВ-7409943282019 вбачається, що державна реєстрація земельної ділянки з кадасровим номером 7421155100:01:004:0833, площею 0,0148, місцем розташування: Чернігівська область, Варвинський район, смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1 відбулася 04.04.2019. Цільове призначення: 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Категорія земель: землі житлової та громадської забудови. Вид використання: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Форма власності: інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня.

01.07.2019 ПП Валентина звернулось до Варвинської селищної ради із заявою № 31, якою просило передати у власність шляхом викупу земельну ділянку площею - 0,0148 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка знаходиться за адресою: 17600 Чернігівська область, смт. Варва, вул. Шевченка, 49/1. До заяви додано: документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно, розташоване на земельні ділянці, Технічний паспорт на нерухоме майно (БТІ), установчі документи юридичної особи.

Листом від 31.07.2019 № 02-21/2585 відповідач повідомив ПП Валентина про те, що його заява буде розглянута на засіданні чергової сесії.

Рішенням Варвинської селищної ради Про розгляд заяви ПП Валентина від 22.08.2019 № 282 позивачу було відмовлено у викупі земельної ділянки площею 0,0148 га, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована в смт. Варва по вул. Шевченка, 49/1 на території Варвинської селищної ради Варвинського району Чернігівської області, в зв'язку з тим, що дана земельна ділянка розташована у межах пам'ятки археології місцевого значення поселення-посаду літописного м. Варин та об'єкту археологічної спадщини Стародавнє місто Варва.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач як суб'єкт владних повноважень довів суду, що діяв правомірно, з чим погоджується і колегія суддів з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів ч. ч. 1, 3 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтею 12 ЗК України окреслені повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин.

Так, згідно пунктів а та б частини першої цієї статті, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122 ЗК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 127 ЗК України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч. 1 ст. 128 ЗК України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

У частині п'ятій цієї статті наведений перелік підстав для відмови в продажу земельної ділянки.

Так, згідно п. г ч. 5 ст. 128 ЗК України підставою для відмови в продажу земельної ділянки, зокрема, є встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність.

Пунктом в частини четвертої статті 83 ЗК України визначено, що до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі під об'єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.

До земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам'ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби (стаття 53 ЗК України).

За визначенням, наведеним в Законі України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 № 1805-ІІІ (далі - Закон № 1805-ІІІ), культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об'єктів культурної спадщини.

Згідно ч. 2 ст. 2 Закону № 1805-ІІІ до видів об'єктів культурної спадщини, зокрема, належать археологічні - рештки життєдіяльності людини (нерухомі об'єкти культурної спадщини: городища, кургани, залишки стародавніх поселень, стоянок, укріплень, військових таборів, виробництв, іригаційних споруд, шляхів, могильники, культові місця та споруди, їх залишки чи руїни, мегаліти, печери, наскельні зображення, ділянки історичного культурного шару, поля давніх битв, а також пов'язані з ними рухомі предмети), що містяться під земною поверхнею та під водою і є невідтворним джерелом інформації про зародження і розвиток цивілізації

Як вбачається з листа Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської районної державної адміністрації від 12.10.2016 № 15-2669/8, земельна ділянка по вул. Шевченка, 49 у смт Варва Варвинського району розташована у межах пам'ятки археології місцевого значення поселення-посаду літописного м. Варин (1086 р.), XI-XVIII ст., охоронний № 419-Чр (рішення виконкому Чернігівської обласної Ради депутатів трудящих від 31.05.1971 № 286), та об'єкту археологічної спадщини Стародавнє місто Варва, ХІ-ХІХ ст., охоронний договір № 7799-Чр (наказ Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської облдержадміністрації від 16.01.2014 № 3).

Згідно ч. 6 ст. 17 Закону № 1805-ІІІ, землі, на яких розташовані пам'ятки археології, перебувають у державній власності або вилучаються (викуповуються) у державну власність в установленому законом порядку, за винятком земельних ділянок, на яких розташовуються пам'ятки археології - поля давніх битв.

Колегія суддів знаходить слушними посилання заявника апеляційної скарги на відсутність жодних обмежень щодо використання земельної ділянки згідно технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 7421155100:01:004:0135 загальною площею 0,0194 га, яку затверджено рішенням відповідача № 146 від 18 квітня 2019 року.

Водночас, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що поділ вказаної земельної ділянки на три частини та присвоєння їй різних кадастрових номерів не позбавляє її статусу пам'ятки археології місцевого значення.

Статтею 20 ЗК України врегульовано питання встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок.

Згідно п. г ч. 1 ст. 150 ЗК України, землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення відносяться особливо цінних земель.

Частиною сьомою статті 20 ЗК України визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

Позивачем не наведено таке рішення Кабінету Міністрів України, яким було б змінено цільове призначення земельної ділянки по вул. Шевченка, 49, смт. Варва, Чернігівська область. Відтак, зазначення в державному земельному кадастрі відомостей про належність цієї земельної ділянки до категорії земель житлової та громадської забудови із цільовим призначенням 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі не має наслідком зміну категорії земельної ділянки та/або її цільового призначення.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства Валентина - залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 15 травня 2020 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги до Верховного Суду.

Головуючий-суддя Л.В. Губська

Судді О.В. Епель

О.М. Оксененко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.07.2020
Оприлюднено30.07.2020
Номер документу90673500
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/679/20

Постанова від 29.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Рішення від 15.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні