Герб України

Рішення від 12.05.2020 по справі 920/170/20

Господарський суд сумської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

12.05.2020 Справа № 920/170/20

м. Суми

Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,

за участю секретаря судового засідання Гребенюк С.В.,

Розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу № 920/170/20

за позовом Керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі позивача Курманівської сільської ради Недригайлівського району Сумської області (вул. Центральна, 22, с. Курмани, Недригайлівський район, Сумська область, 42137),

до відповідача Фізичної особи-підприємця Євп`ятьєва Олексія Миколайовича ( АДРЕСА_1 ),

про стягнення 90382 грн. 62 коп. безпідставно збережених коштів,

за участю представників сторін:

прокурор - Вортоломей М.Ф., посвідчення № 035621 від 07.09.2015;

від позивача - Глущенко В.М., сільський голова;

від відповідача - адвокат Щербак Р.В., ордер КВ № 741616 від 03.03.2020, посв. № 000116 від 12.03.2018;

УСТАНОВИВ:

Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі позивача, в якому просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 90382 грн. 62 коп., яку відповідач повинен був сплатити за умов дотримання положень земельного законодавства та оформлення права користування земельною ділянкою комунальної власності.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 18.02.2020 відкрито провадження у справі № 920/170/20, призначене судове засідання для розгляду справи по суті на 18.03.2020, 11:00; встановлений відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву відповідно до ст. 165 ГПК України; встановлений прокурору та позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 166 ГПК України.

10.03.2020 відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. № 821к від 10.03.2020), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову та застосувати строк позовної давності. Відповідач зазначає, що розрахунок повернення несплачених грошових коштів за користування земельною ділянкою відповідачем, проведений з порушенням норм чинного законодавства та не підтверджений належними та допустимими доказами: прокурором не підтверджено розмір земельної ділянки, не подано витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2017-2018 роки, не подано доказів врахування при здійсненні розрахунку коефіцієнтів індексації за 2017 та 2018 роки, застосовано розмір ставки податку 6%, що суперечить рішенню Курманівської сільської ради № 10 від 14.03.2017. Попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат - витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 20 000 грн. До відзиву на позовну заяву додані докази його направлення учасникам справи 10.03.2020.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 18.03.2020 відкладено розгляд справи на 06.04.2020, 10:00; встановлений прокурору та позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 166 ГПК України.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 06.04.2020 відкладено розгляд справи на 04.05.2020, 11:00.

30.04.2020 прокурор подав відповідь на відзив (вх. №3519/20 від 30.04.2020), в якій зазначає, що факт використання відповідачем земельної ділянки площею 0,1573га підтверджується наявними в матеріалах справи доказами; відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.11.2019 оцінка земельної ділянки становила 502 125 грн 64 коп. Оцінка земельної ділянки не змінювалась протягом 2017-2019 років. Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2017-2019 роки становила 1,0, тому не застосовувався при здійснення розрахунку розмірів грошових коштів за користування земельною ділянкою. При розрахунку несплачених грошових коштів за користування земельною ділянкою застосований розмір орендної плати 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно з рішенням Курманівської сільської ради від 16.10.2015 № 4, яким був затверджений проект землеустрою та вирішено надати відповідачу в оренду земельну ділянку площею 0,1573га терміном на 5 років. До відповіді на відзив додані довідка Курманівської сільської ради від 02.04.2020 № 77/02-13, рішення Курманівської сільської ради від 16.10.2015 № 4 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду , фотокопії будівлі відповідача, листі сільської ради від 23.01.2018, від 07.05.2019.

У судовому засіданні 04.05.2020 судом оголошено перерву до 12.05.2020, 10:00. Ухвалою господарського суду Сумської області від 04.05.2020 позивача повідомлено про дату, час та місце розгляду справи.

Прокурор підтримує позовні вимоги.

Прокурор подав для долучення до матеріалів справи копії договору купівлі-продажу від 15.04.2015, заяви відповідача з проханням затвердити проект землеустрою від 13.10.2015, інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.05.2020, акту про визначення збитків від 03.12.2019 № 5/3, роздруківку інформації, розміщеної на сайті Держгеокадастру, на підтвердження незмінності коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У судовому засіданні 12.05.2020 судом постановлено протокольну ухвалу про долучення вказаних доказів до матеріалів справи.

Позивач просить суд задовольнити позов.

Відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Згідно зі ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Прокурор в обґрунтування позовних вимог зазначає, що порушення інтересів держави полягає у ненадходженні упродовж 2017 - 2019 років до місцевого бюджету територіальної громади грошових коштів у значних розмірах, що зумовлено несплатою відповідачем коштів за використання земельної ділянки комунальної власності. Такий негативний стан речей позбавляє територіальну громаду Курманівської сільської ради отримання стабільного та своєчасного доходу у вигляді орендної плати, який є одним із основних джерел наповнення сільського бюджету. Відсутність надходжень сільського бюджету у вигляді орендної плати ослаблює фінансову основу місцевого самоврядування, позбавляє можливості своєчасно проводити виплату заробітної плати, здійснювати благоустрій, проводити будівництво, розвивати інфраструктуру та вживати інших заходів щодо підвищення економічного благополуччя України, дбати про охорону навколишнього природного середовища, вживати заходів до зберігання, відновлення та примноження природних ресурсів, здійснювати фінансування соціальної сфери, використовувати кошти на інші необхідні потреби регіону, що в свою чергу порушує економічні інтереси Держави, підриває її економічне благополуччя. Також, брак коштів місцевого бюджету Держава Україна змушена буде компенсувати шляхом надання територіальній громаді Курманівської сільської ради додаткових коштів у вигляді дотацій та субвенцій з Державного бюджету. Курманівська сільська рада Недригайлівського району Сумської області з урахуванням приписів ст.ст. 122, 189 Земельного кодексу України, ст. ст. 169, 172 Цивільного кодексу України, є уповноваженим державою органом на здійснення відповідних повноважень у спірних правовідносинах. Місцевою прокуратурою на адресу Курманівської сільської ради направлено листи № 33/3-470 вих.20 від 03.02.2020 та № 33/3-550вих 20 від 05.02.2020 з проханням повідомити, чи зверталася сільська рада до суду з позовом про відновлення порушених інтересів держави та стягнення з відповідача нарахованих коштів, а також чи передбачається вжиття таких заходів у подальшому. Відповідно до листів Курманівської сільської ради від 05.02.2020 та від 06.02.2020 сільска рада до суду з позовом не зверталася та вжиття таких заходів у подальшому не передбачається через відсутність коштів для сплати судового збору. Вказане свідчить про нездійснення Курманівською сільською радою, як органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні повноваження у спірних правовідносинах, захисту інтересів держави у встановленому законом порядку. Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, нараховані кошти за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів в сумі 90382,62 грн. не сплачені, земельна ділянка комунальної власності з 2015 року використовується безоплатно, кошти до місцевого бюджету тривалий час не надходять, порушення вимог чинного законодавства продовжують мати місце, а уповноваженим органом допущено бездіяльність, вбачаються виключні підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді у спірних правовідносинах.

У зв`язку з викладеним, суд вважає, що прокурором дотримано вимоги Закону України Про прокуратуру , Господарського процесуального кодексу України при зверненні з позовом до суду.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач є власником нерухомого майна за адресою АДРЕСА_4, а саме нежитлової будівлі столової загальною площею 350,3 кв.м. (витяг з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права № 36311870 від 15.04.2015, а.с. 100).

Підстава виникнення права власності: договір купівлі-продажу нежитлової будівлі № 450 від 15.04.2015 (а.с. 49-52).

За умовами зазначеного договору, відповідачу у власність передана нежитлова будівля, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 , розташована на неприватизованій земельній ділянці площею 0,1573га, кадастровий номер 5923583800:02:002:0328, відноситься до земель комунальної власності, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 07.04.2015 за № НВ-5901888132015 (а.с. 49-52).

13.10.2015 відповідач звернувся до позивача з заявою про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки в оренду з подальшим правом викупу ВАТ Недригайлівське підприємство Агротехсервіс для будівництва та обслуговування будівель торгівлі із земель запасу не наданих у власність або постійне користування в межах населеного пункту в АДРЕСА_4, площею 0,1573га, кадастровий номер 5923583800:02:002:0328 (оренда строком на 10 років з розміром орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).

Рішенням Курманівської сільської ради від 16.10.2015 № 4 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ВАТ Недригайлівське підприємство Агротехсервіс для будівництва та обслуговування будівель торгівлі із земель запасу не наданих у власність або постійне користування в межах населеного пункту в АДРЕСА_4 на території Курманівської сільської ради Недригайлівського району, розроблений приватним підприємством Недригайлівський районний землевпорядний центр ; вирішено надати земельну ділянку згідно із договором купівлі-продажу нежитлової будівлі від 15.04.2015, посвідченого приватним нотаріусом Недригайлівського районного нотаріального округу Сумської області Юрченком А.М., зареєстрованого в реєстрі за № 450 жителю АДРЕСА_5 , Євп`ятьєву Олексію Миколайовичу площею 0,1573 гектара, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, кадастровий номер 5923583800:02:002:0328 в оренду терміном на 5 (п`ять) років для комерційного використання з розміром орендної плати 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з правом викупу цієї ділянки після закінчення строку дії договору. Курманівському міському голові доручено в установленому порядку відповідно до законодавства укласти договір оренди земельної ділянки, на умовах визначених у п. 2 рішення.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що відповідач з 15.04.2015 до цього часу не оформив права користування земельною ділянкою, договору оренди з Курманівською сільською радою не уклав, орендну плату за користування земельною ділянкою не сплачує. Внаслідок вищезазначених дій підприємця територіальна громада в особі Курманівської сільської ради Недригайлівського району не отримала плату за використання земельної ділянки у вигляді збережених без достатньої правової підстави коштів орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності упродовж 2017-2019 років в сумі 90382,62 грн.

Відповідач в обґрунтування своїх заперечень проти позову зазначає, що розрахунок повернення несплачених грошових коштів за користування земельною ділянкою відповідачем, проведений з порушенням норм чинного законодавства. Прокурором не підтверджено розмір земельної ділянки, не подано витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2017-2018 роки, не подано доказів врахування при здійсненні розрахунку коефіцієнтів індексації за 2017 та 2018 роки, застосовано розмір ставки податку 6%, що суперечить рішенню Курманівської сільської ради № 10 від 14.03.2017.

Визначення земельної ділянки наведено у статті 79 Земельного кодексу України, відповідно до положень якої земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Як встановлено приписами частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до статті 3 Закону України "Про оренду землі" об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Відповідно до положень статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

За змістом глави 15 Земельного кодексу України, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право постійного користування або право оренди.

Нормами статті 120 Земельного кодексу України та статті 377 Цивільного кодексу України передбачено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Частина перша статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини першої статті 96 Земельного кодексу України).

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Судом встановлено, що відповідач є власником нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 , загальною площею 350,3 кв.м., що підтверджується витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права № 36311870 від 15.04.2015.

Нежитлова будівля розташована на земельній ділянці площею 0,1573га, кадастровий номер 5923583800:02:002:0328. Згідно з інформацією з державного реєстру речових прав на нерухоме майно: форма власності вказаної земельної ділянки - комунальна, власник - Курманівська сільська рада (інформаційна довідка від 07.05.2020).

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому, відповідно, не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку.

Єдиною можливою формою здійснення плати за землю для відповідача, як землекористувача, є орендна плата на підставі договору оренди земельної ділянки.

Земельна ділянка площею 0,1573 га є сформованою як об`єкт цивільних прав, остання пройшла державну реєстрацію 17.11.2015, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с. 78).

Рішенням Курманівської сільської ради від 16.10.2015 № 4 затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду відповідачу вказаної земельної ділянки: кадастровий номер 5923583800:02:002:0328; категорія земель: землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Про затвердження проекту землеустрою відведення земельної ділянки площею 0,1573га, просив сам відповідач у заяві від 13.10.2015.

Таким чином, наявними в матеріалах справи доказами підтверджується розмір земельної ділянки, яка використовується відповідачем площею 0,1573 га.

Матеріали справи не містять доказів належного оформлення відповідачем права користування зазначеною земельною ділянкою, зокрема укладення відповідного договору оренди з сільською радою та державної реєстрації такого права.

Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 цього Кодексу особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цього Кодексу застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Таким чином, відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, що мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України.

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), від 20.11.2017 у справі № 922/3412/17.

Відповідно до Акта з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, складеним Комісією з визначення та відшкодування збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам за № 5/3, затвердженого головою Недригайлівської районної державної адміністрації 03.12.2019, проведено розрахунок розміру збитків власнику земельної ділянки, яка знаходиться в АДРЕСА_4 (в межах населеного пункту) та визначено суму до повернення несплачених грошових коштів за користування земельною ділянкою площею 0,1573 га, кадастровий номер 5923583800:02:002:0328. 28.12.2018 Недригайлівська РДА надіслала на адресу відповідача розрахунок комісії про збитки, заподіяні безоплатним використанням земельної ділянки площею 0,1573 га (а.с. 101).

Згідно з поданим розрахунком, розмір збитків визначений за формулою: загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки (502125, 64 грн.) * 6% (розмір орендної плати від нормативної грошової оцінки землі згідно з рішенням Курманівської сільської ради № 4 від 16.10.2015 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду ) * 3 роки (2017-2019роки).

Зі змісту ст. 14, 288 Податкового кодексу України вбачається, що основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до положень ст. 5 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ст. 20 Закону України Про оцінку землі ).

Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель").

При цьому із наведених вище норм чинного законодавства не вбачається можливість зазначення даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки в інший спосіб, ніж оформлення у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду у справі №922/3443/18 від 29.08.2019, у справі №922/1276/18 від 08.08.2019, у справі №922/2927/18 від 12.08.2019, у справі №922/393/18 від 11.09.2019.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази суд встановив, що прокурор не подав доказів на підтвердження розрахунку, зокрема витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки за 2017-2018 роки.

При цьому, довідка Курманівської сільської ради від 02.04.2020 № 77/02-13 про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не змінювалася протягом останніх трьох років, не є належним доказом, який може підтверджувати розмір нормативно грошової оцінки на 2017 рік, на 2018 рік з урахуванням викладених положень чинного законодавства.

При розрахунку збитків, розмір орендної плати від нормативної грошової оцінки землі застосований згідно з рішенням Курманівської сільської ради № 4 від 16.10.2015 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду - 6 %.

Разом з цим, враховуючи, що договір оренди земельної ділянки між позивачем та відповідачем не був укладений, орендна плата у розмірі 6 % від нормативної грошової оцінки між сторонами не погоджена, суд вважає застосування вказаного відсотку у розрахунку необґрунтованим та безпідставним.

Розмір збитків визначений у розрахунку за 2017-2019 роки.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.11.2019 (а.с. 99), категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки - 03.07. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач є власником нежитлової будівлі столової загальною площею 350,3 кв.м.

Рішенням Курманівської сільської ради від 28.01.2015 № 12-32/У1-15 затверджено Положення про встановлення плати за землю на території Курманівської сільської ради.

Згідно з п. 7.1., 7.2. Положення, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються в договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем.

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у відсотку від нормативної грошової оцінки, що не менший від зазначеного у таблиці. Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, закладів громадського харчування: ресторани, кафе, бари, нічні клуби - 6%; їдальні - 3%.

Рішенням Курманівської сільської ради від 14.03.2017 №10 затверджено нове Положення про встановлення плати за землю на території Курманівської сільської ради.

Згідно з п. 8.1., 8.2. Положення, розмір та умовами внесення орендної плати встановлюються в договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем.

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у відсотку від нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ставок податку на землю на території Курманівської сільської ради на земельні ділянки нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місця розташування), що є додатком № 2 до рішення Курманівської сільської ради від 14.03.2017, розмір ставки для земельної ділянки, що відноситься до земель громадської забудови, які надані для об`єктів туристичної інфраструктури та закладів харчування (ресторанів, кафе, барів) становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки землі; для земельних ділянок, що відносяться до земель громадської забудови, які надані для закладів харчування (їдалень) - 1,5 відсотка від нормативної грошової оцінки землі.

У позовній заяві прокурором не обґрунтовано та з наявних в матеріалах справи доказів не вбачається: чи відноситься земельна ділянка до земель громадської забудови, які надані для закладів харчування - їдалень, чи для закладів харчування - ресторанів, кафе, барів. Вказане унеможливлює здійснення судом перерахунку розміру збитків за 2019 рік, виходячи з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки за 2019 рік, яка підтверджена витягом із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.

За приписами ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ч.1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Судом встановлено, що відповідач користується земельною ділянкою комунальної власності площею 0,1573га, кадастровий номер 5923583800:02:002:0328 без оформлення права, без укладення договору оренди, що є порушенням наведених положень статей Земельного кодексу України.

Разом з цим, оскільки прокурор не подав доказів на підтвердження розміру збитків, зокрема витягів з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки за 2017-2018 роки, розмір відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 2017-2019 роки, що застосований у розрахунку - є необґрунтованим, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 90382 грн. 62 коп.

Відповідно до ч. 1 ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на прокуратуру.

Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. У задоволенні позову Керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі позивача Курманівської сільської ради Недригайлівського району Сумської області до відповідача Фізичної особи-підприємця Євп`ятьєва Олексія Миколайовича про стягнення 90382 грн. 62 коп. безпідставно збережених коштів відмовити.

2. Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням ч. 4 Розділу Х (Прикінцеві положення) та пп. 17.5. п. 17 Розділу XI (Перехідні положення) Кодексу.

Повне рішення складено 18.05.2020.

Суддя Є.А. Жерьобкіна

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення12.05.2020
Оприлюднено18.05.2020
Номер документу89268706
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/170/20

Постанова від 11.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 11.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 28.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 04.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 20.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 14.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Рішення від 12.05.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 04.05.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 06.04.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

Ухвала від 18.03.2020

Господарське

Господарський суд Сумської області

Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні