Рішення
від 12.05.2020 по справі 311/1068/20
ВАСИЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

311/1068/20

2-а/311/13/2020

12.05.2020

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2020 року м. Василівка

Василівський районний суд Запорізької області у складі: головуючого - судді Нікандрової С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Галицької митниці Державної митної служби України, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю БАСКАР , про скасування постанови в справі про порушення митних правил №0054/20900/20 від 28 січня 2020 року, -

В С Т А Н О В И В:

02 квітня 2020 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Галицької митниці Державної митної служби України, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю БАСКАР , про скасування постанови в справі про порушення митних правил №0054/20900/20 від 28 січня 2020 року. В обґрунтування позову зазначив, що 28 січня 2020 року Галицькою митницею Держмитслужби була винесена постанова в справі про порушення митних правил №0054/20900/20, якою ОСОБА_1 визнано винним у порушенні митних правил і притягнуто до відповідальності у вигляді штрафу в сумі 17 000 грн. Зазначеною постановою встановлено, що 04.01.2020 року близько 23 год. 08 хв. в зону митного контролю митного поста Краковець Галицької митниці Держмитслужби в напрямку виїзд з України прибув транспортний засіб з р/н НОМЕР_1 НОМЕР_2 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 , який здійснював перевезення товару Прокат товстолистовий гарячекатаний з легованої сталі , загальною вагою 19986,00 кг за ЕК НОМЕР_3 №UA700050/2019/007335 від 28.11.2019 року. В ході митного контролю було встановлено, що контрольною датою доставки товару до митниці призначення, який переміщуються згідно вказаних вище ЕК МД № UA700050/2019/007335 від 28.11.2019 року є 08.12.2019 року. Згідно поданих до митного контролю документів відповідальною особою за дотримання терміну доставки є ОСОБА_1 у зв`язку з тим, що перевищив встановлений МК України строк доставки транспортних засобів, що перебувають під митним контролем до органу призначення, терміном більше ніж двадцять діб. Таким чином, в постанові зазначено, що ОСОБА_1 перевищив встановлений ст.95 Митного кодексу України строк доставки транспортних засобів, що перебувають під митним контролем до органу призначення, терміном більше ніж на двадцять діб , що має ознаки порушення митних правил, передбаченого ч.4 ст. 470 Митного кодексу України.

Позивач вважає, що постанова у справі про порушення митних правил №0054/20900/20 є необґрунтованою, винесена з порушенням чинного законодавства, викладені у них обставини та підстави порушення митних правил такими, що не відповідають дійсності, а розгляд справи є неповним та необ`єктивним з наступних підстав.

03 січня 2020 року перевізник ТОВ БАСКАР в особі директора Назаренко О.І. звернувся до Галицької митниці Держмитслужби з листом проханням про продовження дати доставки у зв`язку з відсутністю дозволів на здійснення міжнародних перевезень

автомобільним транспортом та взяти до уваги наступні обставини, які призвели до зазначеного правопорушення: заявка на перевезення були укладені 26.11.2019 р.; завантаження та замитнення автотранспортних засобів ТОВ БАСКАР за зазначеною заявкою відбувалось 27-30.11.2019 р. у м. Маріуполь; дозволи на міжнародне перевезення у Республіку Польща видавались лише на завантажений та замитнений автотранспортний засіб за наявності належно оформленої CMR; найближчий пункт видачі дозволи на міжнародне перевезення у Республіку Польща знаходиться у м. Бориспіль Київської області, орієнтований час у дорозі для завантаженого автотранспортного засобу за маршрутом Маріуполь-Бориспіль відповідно до норм робочого часу водія складає дві доби; обмеження видачі польських дозволів шляхом квотування, було затверджено затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 02.12.2019 №831.

На підставі протокольного доручення засідання Комісії від 06.12.2019 року №32, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 06.12.2019 року №843, із 16 год. 30 хв. 06.12.2019 року доступні до видачі дозволи Республіки Польща з попереднього обміну дозволами 2020 року, які дійсні для оформлення, починаючи з грудня 2019 року, та не були розподілені відповідно до таблиці, яка додається до протоколу засідання Комісії від 06.12.2019 року №31, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 02.12.2019 року №831, тим перевізникам, в яких завантаження підтверджується документами, датованими до 18.11.2019 року включно.

Водночас іншим перевізникам, які здійснили завантаження та митне оформлення у період після 18.11.2019 року, оформлення та видача дозволів Республіки Польща буде здійснюватись за рахунок додаткової квоти дозволів Польщі квоти 2019 року, надходження якої до України від польської сторони заплановано орієнтовно у першій половині грудня 2019 року, про що буде окремо повідомлено на веб-сайті Укртрансбезпеки.

Окрім того, окрема позиція з аналогічного питання з подальшим вирішенням про введення додаткових обмежень тимчасового характеру на оформлення та видачу дозволів для здійснення міжнародних автомобільних перевезень українськими перевізниками у 2019 році до Республіки Польща та підготовку проекту розподілу дозволів Республіки Польща попереднього обміну дозволами на 2020 рік та розмістити на офіційних веб-сайтах Міністерства інфраструктури України та Державної служби України з безпеки на транспорті висловлена в наказі Міністерства інфраструктури України від 11.11.2019 р. №792 та наказі від 11.11.2019 р. №795.

Вказана інформація розміщена на сайті урядового порталу Кабінету Міністрів України.

ТОВ БАСКАР були направлені листи-повідомлення вих. №4 від 05.12.2019 р. (вх. №29746/10 від 05.12.2019 р.), вих. №7 від 16.12.2019 р. (вх. №1152 від 16.12.2019 р.), вих. №26/1 від 26.12.2019 р. (вх. №2509 від 26.12.2019 р.) та вих. №3/1 від 03.01.2020 р. (вх. №396 від 03.01.2019 р.) про продовження дати доставки вантажу у зв`язку з новим принципом квотування та видачі польських дозволів, де виникла затримка доставки вантажу до кордону ТЗ ТОВ БАСКАР в ході перевезення за маршрутом Україна - Польща, що були своєчасно направлені електронною поштою до Галицької митниці ДМСУ та зареєстровані співробітником митниці, що підтверджується копіями скриншотів з електронної пошти ТОВ БАСКАР , оскільки водій працює на ТОВ БАСКАР , а товар та автомобіль належить останньому.

Таким чином, ТОВ БАСКАР повідомило митницю належним чином про обставини події, які склалися про продовження дати доставки вантажу у зв`язку з новим принципом квотування та видачі польських дозволів, де виникла затримка доставки вантажу до кордону ТЗ ТОВ БАСКАР в ході перевезення за маршрутом Україна - Польща, що визвало обставини непереборної сили, які не залежали від позивача.

Отже, ОСОБА_1 не був порушений десятиденний строк доставки товарів до 08.12.2019 року, оскільки після оформлення декларації 28.11.2019 року, ТОВ БАСКАР

намагався отримати дозвіл Республіки Польща на поїздку по територіях іноземних держав при виконанні перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні, однак був позбавлений можливості це зробити, оскільки існували обставини непереборної сили.

Позивач просить поновити йому строк на подачу позовної заяви у зв`язку з поважністю причини пропуску та відкрити провадження по справі, скасувати постанову у справі про порушення митних правил №0054/20900/20 від 28.01.2020 року, провадження у справі закрити за відсутності складу адміністративного правопорушення.

У відзиві представник відповідача Галицької Митниці Держмитслужби по довіреності Веселівський ОСОБА_2 посилається на те, що 04.01.2020 року близько 23 год. 08 хв. в зону митного контролю митного поста Краковець Галицької митниці Держмитслужби в напрямку виїзд з України прибув транспортний засіб з р/н НОМЕР_1 НОМЕР_2 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 , який здійснював перевезення товару Прокат товстолистовий гарячекатаний з легованої сталі , загальною вагою 19986,00 кг за ЕК НОМЕР_3 №UA700050/2019/007335 від 28.11.2019 року.

В ході митного контролю було встановлено, що контрольною датою доставки товару до митниці призначення (митний пост Краковець ), який переміщуються згідно митної декларації №UA700050/2019/007335 від 28.11.2019 року, є 08.12.2019 року. Згідно поданих до митного контролю документів відповідальною особою за дотримання терміну доставки є ОСОБА_1 .

Всупереч ст.192 МК України та розділу VIIІ Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.05.2012 року №657, ОСОБА_1 до найближчого митного органу до завершення визначеного митницею строку транзиту про обставини подій, у зв`язку з якими порушено строки транзитного перевезення, передбачені ст.95 МК України, та місцезнаходження товарів і транспортних засобів у випадку порушення строку транзиту не звертався, а транспортний засіб р/н НОМЕР_1 НОМЕР_2 з товаром за митною декларацією №UA700050/2019/007335 від 28.11.2019 року у митний пост Краковець Галицької митниці Держмитслужби гр. ОСОБА_1 доставив лише 04.01.2020 року.

Всупереч ст.192 МК України, 03.01.2020 року перевізник ТзОВ БАСКАР в особі директора Назаренка О.І. звернувся до Галицької митниці Держмитслужби з листом про продовження дати доставки у зв`язку з відсутністю дозволів на здійснення міжнародних перевезень автомобільним транспортом. Разом з тим, будь-яких відповідних документів, що підтверджують факт аварії, дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, визначених ст.460 МК України, подано не було.

Відсутність дозволів на проїзд вантажним автомобільним транспортом по території Республіка Польща не відноситься до аварії та обставин непереборної сили, оскільки відсутність такого дозволу не могла завадити позивачу доставити товар та транспортний засіб комерційного призначення до митного призначення (зону митного контролю митного поста Краковець ) і, відповідно, не була причиною того, що автомобіль не зміг прибути до органу призначення. ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за перевищення встановленого ст.95 МК України строку доставки товару і транспортного засобу до органу доходів і зборів призначення, а не за не вивезення їх до Республіки Польща.

Порядком виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.05.2012 року №657 передбачено документальне підтвердження факту аварії чи дії обставин непереборної сили, видані компетентними органами (установами) та засвідчені у встановленому порядку. Право засвідчувати форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб та видачі сертифікатів

щодо форс-мажорних обставин передбачено Законом України від 02.12.1997 року №617/97 і надано Торгово-промисловій палаті України та уповноваженими нею регіональним торгово-промисловим палатам. Позивачем ні до суду, ні до митниці під час винесення постанов по справі про порушення митних правил не було надано будь-яких доказів щодо пришвидшення отримання ОСОБА_1 дозволу на проїзд вантажним автомобільним транспортом територією Республіки Польща, та доставки переміщуваного ним товару до органу доходів і зборів призначення.

Враховуючи викладене, представник відповідача просив відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

Позивач ОСОБА_1 у додаткових поясненнях і відповіді на відзив додатково зазначив, що експортна декларація №UA700050/2019/007335 була оформлена 28.11.2019 року, за якою у митний режим експорт оформлено товар Прокат товстолистовий гарячекатаний з легованої сталі , загальною вагою 19986,00 кг. Відправник та декларант ТОВ МЕТІНВЕСТ-СМЦ , одержувач компанія MIILUX POLAND Sp. Z.o.o, перевізник ТОВ БАСКАР в особі водія ОСОБА_1 , строк доставки товару до митниці до 08.12.2019 року. Товар задекларовано 28.11.2019 року.

03 грудня 2019 року ТОВ БАСКАР направив лист-клопотання на електронну адресу на ім`я Директора Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Рябової О.О., який є структурним підрозділом Міністерства інфраструктури України, про надання додаткових дозволів для вантажного транспорту (універсальних Е3 Польща), для транспортного засобу ТОВ БАСКАР , де водієм є позивач, яка вже завантажена та замитнена 28.11.2019 року, на автомобіль д/н НОМЕР_1 НОМЕР_2 , (СМР серії НОМЕР_4 , складена 28.11.2019 р., UA700050/2019/007335). Зазначений лист не розглянуто посадовими особами про отримання дозволів на перевезення.

Окрім того, 03 грудня 2019 року ТОВ БАСКАР направив лист-клопотання на електронну адресу на ім`я Голови комісії з розгляду питань, пов`язаних з оформленням, видачею, обліком та аналізом ефективності використання дозволів на поїздку по територіях іноземних держав ОСОБА_3 , який є структурним підрозділом Міністерства інфраструктури України, про надання додаткових дозволів для вантажного транспорту (універсальних Е3 Польща), для транспортного засобу ТОВ БАСКАР , де водієм є позивач, яка вже завантажена та замитнена 28.11.2019 року, на автомобіль д/н НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , (СМР серії НОМЕР_4 , складена 28.11.2019 р., UA700050/2019/007335). Зазначене звернення не розглянуто посадовими особами про отримання дозволів на перевезення.

ТОВ БАСКАР були направлені листи-повідомлення вих. №4 від 05.12.2019 р. (вх. №29746/10 від 05.12.2019 р.), вих. №7 від 16.12.2019 р. (вх. №1152 від 16.12.2019 р.), вих. №26/1 від 26.12.2019 р. (вх. №2509 від 26.12.2019 р.) та вих. №3/1 від 03.01.2020 р. (вх. №396 від 03.01.2019 р.) про продовження дати доставки вантажу у зв`язку з новим принципом квотування та видачі польських дозволів, де виникла затримка доставки вантажу до кордону ТЗ ТОВ БАСКАР в ході перевезення за маршрутом Україна - Польща, що були направлені електронною поштою до Галицької митниці ДМСУ та зареєстровані співробітником митниці, що підтверджується копіями скриншотів з електронної пошти ТОВ БАСКАР , оскільки водій працює на ТОВ БАСКАР , а товар та автомобіль належить останньому.

Даний факт свідчить про неналежне виконання обов`язків посадовими особами органу влади, позивач та третя особа належним чином повідомили державні органи влади та митницю про обставини, які не залежали від водія та ТОВ БАСКАР , але звернення не були розглянуті.

Встановлене законодавче обмеження видачі польських дозволів шляхом квотування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від

02.12.2019 року №831 та іншими нормативними актами, визвало обставини непереборної сили, які не залежали від позивача, неналежне виконання обов`язків посадовими особами органу влади щодо видачі вчасно дозволів на перевезення на заяви про отримання дозволів, затримка доставки вантажу до кордону ТЗ ТОВ БАСКАР , а також відсутність в наявності дозволу і як наслідок їх невидача в період з 02.12.2019 року по 31.12.2019 рок у (31.12.2019 року - дата отримання дозволу), а також неможливість позивачем такі отримати в інший спосіб - належним чином підтверджена документами, які знаходяться в матеріалах справи.

Позивач вважає, що документи, які подавалися до органів державної влади є підтвердженням вчасного інформування митного органу про обставини непереборної сили, що звільняє позивача від адміністративної відповідальності за порушення митних правил.

Дослідивши надані сторонами докази в сукупності, суд приходить до наступного висновку.

Згідно ч. 1 ст. 121 КАС України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Як встановлено з матеріалів справи, позивач, не погоджуючись з винесеною Галицькою митницею Держмитслужби постановою в справі про порушення митних правил №0054/20900/20 від 28 січня 2020 року, на підставі ст.529 Митного Кодексу України подав скаргу до Державної митної служби України про скасування постанови до Державної митної служби України.

21.03.2020 р . (інформація з системи для перевірки поштових відправлень Укрпошта ) позивач засобами поштового зв`язку отримав від Державної митної служби України постанову від 11.03.2020 року, якою постанову відповідача у справі про порушення митних правил №0054/20900/20 від 28 січня 2020 року залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Враховуючи обставини, якими позивач обґрунтовує поважність причини пропуску строку на звернення до суду з даним позовом, які визнаються поважними, суд вважає за можливе поновити ОСОБА_1 пропущений процесуальний строк для звернення з позовною заявою.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади і їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень і в спосіб, передбачений Конституцією і законами України.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Судом встановлено, що 28 листопада 2019 року оформлена митна декларація №UA700050/2019/007335, за якою у митний режим експорт оформлено товар Прокат товстолистовий гарячекатаний з легованої сталі , загальною вагою 19986,00 кг. Відправник та декларант ТОВ МЕТІНВЕСТ-СМЦ , одержувач компанія MIILUX POLAND Sp. Z.o.o, перевізник ТОВ БАСКАР в особі водія ОСОБА_1 , строк доставки товару до митниці до 08.12.2019 року. Товар задекларовано 28.11.2019 року.

04.01.2020 року близько 23 год. 08 хв. в зону митного контролю митного поста Краковець Галицької митниці Держмитслужби в напрямку виїзд з України заїхав транспортний засіб з р/н НОМЕР_1 НОМЕР_2 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 , який здійснював перевезення товару Прокат товстолистовий гарячекатаний з легованої сталі , загальною вагою 19986,00 кг за ЕК НОМЕР_3 №UA700050/2019/007335 від 28.11.2019 року.

В ході митного контролю було встановлено, що контрольною датою доставки товару до митниці призначення (митний пост Краковець ), який переміщуються згідно митної декларації №UA700050/2019/007335 від 28.11.2019 року, є 08.12.2019 року. Згідно поданих до митного контролю документів відповідальною особою за дотримання терміну доставки є ОСОБА_1 .

ОСОБА_1 до найближчого митного органу до завершення визначеного митницею строку транзиту про обставини подій, у зв`язку з якими порушено ці строки, та місцезнаходження товарів і транспортних засобів у випадку порушення строку транзиту не звертався, а транспортний засіб р/н НОМЕР_1 НОМЕР_2 з товаром за митною декларацією №UA700050/2019/007335 від 28.11.2019 року у митний пост Краковець Галицької митниці Держмитслужби Семеренко В.С. доставив лише 04.01.2020 року.

На підставі зазначених відомостей 05 січня 2020 року державним інспектором м/п Краковець Галицької митниці Держмитслужби Хома Я.А. був складений протокол відносно ОСОБА_1 за порушення митних правил, передбачене ч.4 ст.470 Митного кодексу України, а 28 січня 2020 року в.о. начальника Галицької митниці Держмитслужби Цабак В.Я. була винесена постанова про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності у вигляді штрафу в сумі 17000 грн. за ч.4 ст.470 Митного кодексу України. Постанова винесена з додержанням строків, передбачених ст.467 Митного Кодексу України.

За змістом ст.2 КУпАП питання щодо адміністративної відповідальності за порушення митних правил регулюються Митним кодексом України.

Згідно ч.1 ст.458 Митного Кодексу України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Відповідно до ст.486 Митного кодексу України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням. Провадження у справі про порушення митних правил включає в себе виконання процесуальних дій, зазначених у статті 508 цього Кодексу, розгляд справи, винесення постанови та її перегляд у зв`язку з оскарженням.

Відповідно до ч.2 статті 470 МК перевищення встановленого статтею 95 МК строку (транзитне перевезення залежно від виду транспорту для автомобільного транспорту - 10 діб (у разі переміщення в зоні діяльності однієї митниці - 5 діб) доставки товарів, транспортних засобів комерційного призначення, митних або інших документів на ці товари, транспортні засоби більше ніж на одну добу, але не більше ніж на десять діб тягне за собою накладення штрафу в розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно із пунктом 1 частини 2 статті 95 МК до строків транзитних перевезень не

включається час дії обставин, зазначених у статті 192 цього Кодексу аварії або дії обставин непереборної сили.

Частиною 1 ст. 192 МК України передбачено, що у разі, якщо під час перевезення товарів транспортний засіб внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили не зміг прибути до митного органу призначення, перевізник зобов`язаний терміново повідомити найближчий митний орган про обставини події, місце знаходження товарів і транспортного засобу.

Ч.1 ст.460 МК України вчинення порушень митних правил, передбачених ст.470 цього Кодексу, внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідними документами, не тягне за собою адміністративної відповідальності, передбаченої цим Кодексом.

Таким чином, на думку суду, зазначеною нормою чітко передбачені умови звільнення особи від відповідальності за вказане порушення митних правил за умови аварії, дії обставин непереборної сили або протиправні дії третіх осіб, що підтверджується відповідними документами.

Позивач ОСОБА_1 в обґрунтування позову вказує, що порушення строків доставки товарів до митного органу призначення, передбачених ст.95 МК України, відбулося через існування обставин непереборної сили, що полягають у відсутності дозволів на перевезення вантажу автомобільним транспортом у міжнародному сполученні у Республіку Польща в період часу з 02 грудня 2019 року по дату фактичного отримання позивачем дозволу 31 грудня 2019 року.

Згідно п.1.3 Порядку оформлення і видачі дозволів на поїздку по територіях іноземних держав при виконанні перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні, їх обміну та обліку (далі - Порядок), затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2004 року №757, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.08.2004 року за №1075/9674, перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом територією іноземних держав або транзитом через їхні території здійснюється автомобільними перевізниками згідно з вимогами міжнародних договорів України та на підставі належним чином оформлених відповідних дозволів, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.

Пунктом 1.4 вказаного Порядку передбачено, що перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом між пунктами, розташованими на території іноземної держави, заборонено, якщо на це не отримано відповідного дозволу компетентного органу іноземної держави згідно з вимогами міжнародних договорів України.

Пунктом 3.2 Порядку передбачено, що дозволи для перевезення вантажів оформлюються і видаються водію автомобільного транспортного засобу (автомобільному перевізнику або уповноваженій ним особі) (далі - уповноважена особа) на підставі усного звернення або письмової заяви, в якій зазначаються найменування (прізвище, ім`я, по батькові) автомобільного перевізника та його місцезнаходження (місце проживання), відомості щодо автомобільних транспортних засобів (реєстраційні номери, вантажопідйомність, повна маса), маршруту руху із зазначенням країн відправлення та призначення, а також країн прямування автомобільного транспортного засобу, вантажу (вага, загальна кількість), видів дозволів, які бажає отримати автомобільний перевізник, та пункт видачі дозволів. При цьому для оформлення та видачі дозволу уповноважена особа при усному зверненні та поданні письмової заяви пред`являє документ, що посвідчує особу, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, документи на вантаж, за винятком здійснення порожньої подачі транспортного засобу на завантаження до країни відправлення, сертифікати відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.

Отже, для отримання дозволу на перевезення у випадку переміщення експортного вантажу перевізник згідно вимог чинного законодавства зобов`язаний завантажитись, після чого звертатись із відповідною заявою за видачею дозвільного документа.

У відповідності до Правил митного контролю та митного оформлення транспортних засобів, що переміщуються громадянами через митний кордон України, затверджених наказом Державної митної служби України від 17.11.2005 року №1118, до обставин непереборної сили відносяться смерть власника транспортного засобу, стихійне лихо (пожежа, повінь, інше стихійне лихо чи сезонне природне явище, закриття шляхів тощо), військові дії чи надзвичайний стан у регіоні, через який переміщується транспортний засіб, страйк, злочинні дії третіх осіб, спрямовані проти власника транспортного засобу, дорожня пригода за участю транспортного засобу, яка спричинила повне або часткове його пошкодження, неможливість подальшого руху транспортного засобу, якщо зсув або ожеледиця створює небезпеку чи загрозу дорожньому руху, життю чи здоров`ю людей або навколишньому середовищу, інші схожі за характером обставини чи події.

Розділом VIII Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 31.05.2012 року №657, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.10.2012 року №1669/21981 (далі - Порядок), визначено порядок документального підтвердження факту аварії чи дії обставин непереборної сили.

Пунктом 2 розділу VIII Порядку визначено, що обставини непереборної сили - надзвичайні та невідворотні події, що виникли незалежно від волі особи, зокрема, стихійне лихо (землетрус, пожежа, повінь, зсув тощо), сезонне природне явище (замерзання моря, проток, портів, ожеледиця тощо), введення воєнного чи надзвичайного стану, страйк, громадські безпорядки, злочинні дії третіх осіб, прийняття рішень законодавчого або нормативно-правового характеру, обов`язкових дії особи, закриття шляхів, проток каналів, перевалів та інші надзвичайні та невідворотні за таких умов події.

Згідно п.3розділу VIII Порядку якщо факт аварії чи дії обставин непереборної сили має місце на митній території України, залежно від характеру аварії чи обставин непереборної сили документи, що підтверджують їх наявність і тривалість дії, можуть видаватися державними органами, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, іншими спеціально вповноваженими на це державними органами, а також уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції.

Крім того, відповідно до п.6 розділу VIII Порядку у випадку, якщо факт аварії чи дії обставин непереборної сили має місце, особа, відповідальна за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем (власник товару або уповноважена ним особа, перевізник чи особа, відповідальна за дотримання митного режиму), повинна звернутись до митного органу, яким здійснюється контроль за цими товарами, транспортними засобами, з письмовою заявою, яка повинна містити відомості, що надають можливість ідентифікувати товари, транспортні засоби як такі, що перебувають під митним контролем, а також інформацію про час, місце, обставини та наслідки аварії чи дії обставин непереборної сили.

Разом із заявою подаються: документи, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили, видані компетентними органами (установами) та засвідчені в установленому порядку; примірник акта про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи, якщо аварія чи обставини непереборної

сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу та таким іншим митним органом проводився огляд; письмове підтвердження митного органу, якщо аварія чи обставини непереборної сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу і таким іншим митним органом огляд не проводився згідно з абзацом четвертим пункту 5 цього розділу.

Отже, сам по собі факт виникнення і існування певних обставин, в силу яких транспортний засіб не зміг прибути до митного органу призначення (зокрема, прийняття рішень законодавчого або нормативно-правового характеру тощо) не свідчить про дію обставин непереборної сили. Обставиною непереборної сили зазначені обставини стануть лише у випадку, якщо відповідною особою документами, виданими компетентними органами (установами), буде підтверджено наявність і тривалість дії обставин непереборної сили.

З листа Державної служби з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) на запит представника Семеренко В.С. - адвоката Здорик О. вбачається, що станом на 17.11.2019 року квота дозволів на вантажні автомобільні перевезення Республіки Польща 2019 року була оформлена і видана українським перевізникам у повному обсязі.

Починаючи з 02.12.2019 року Укртрансбезпека розпочала оформлення і видачу дозволів на міжнародні вантажні автомобільні перевезення Республіки Польща квоти 2020 року для використання у 2019 році, з урахуванням обмежень тимчасового характеру, введених відповідно до рішення Комісії з розгляду питань, пов`язаних з оформленням, видачею, обліком та аналізом ефективності використання дозволів на поїздку по територіях іноземних держав, оформленого Протоколом від 27.11.2019 року №31, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 02.12.2019 року №831.

На підставі протокольного доручення засідання Комісії від 06.12.2019 №32, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 06.12.2019 №843, із 16 год. 30 хв. 06.12.2019 доступні до видачі дозволи Республіки Польща з попереднього обміну дозволами 2020 року, які дійсні для оформлення, починаючи з грудня 2019 року, та не були розподілені відповідно до таблиці, яка додається до протоколу засідання Комісії від 06.12.2019 №31, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 02.12.2019 №831, тим перевізникам, в яких завантаження підтверджується документами, датованими до 18.11.2019 включно.

Водночас іншим перевізникам, які здійснили завантаження та митне оформлення у період після 18.11.2019, оформлення та видача дозволів Республіки Польща буде здійснюватись за рахунок додаткової квоти дозволів Польщі квоти 2019 року, надходження якої до України від польської сторони заплановано орієнтовно у першій половині грудня 2019 року, про що буде окремо повідомлено на веб-сайті Укртрансбезпеки.

03 грудня 2019 року ТОВ БАСКАР направив лист-клопотання на електронну адресу на ім`я Директора Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Рябовій О. О., який є структурним підрозділом Міністерства інфраструктури України, про надання додаткових дозволів для вантажного транспорту (універсальних Е3 Польща), для транспортного засобу ТОВ БАСКАР , де водієм є позивач, яка вже завантажена та замитнена 28.11.2019 року, на автомобіль д/н НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , (СМР серії НОМЕР_4 , складена 28.11.2019 р., UA700050/2019/007335).

03 грудня 2019 року ТОВ БАСКАР направив лист-клопотання на електронну адресу на ім`я Голови комісії з розгляду питань, пов`язаних з оформленням, видачею, обліком та аналізом ефективності використання дозволів на поїздку по територіях іноземних держав ОСОБА_4 О ОСОБА_5 В., який є структурним підрозділом Міністерства інфраструктури України, про надання додаткових дозволів для вантажного транспорту (універсальних Е3 Польща), для транспортного засобу ТОВ БАСКАР , де водієм є

позивач, яка вже завантажена та замитнена 28.11.2019 року, на автомобіль д/н НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , (СМР серії НОМЕР_4 , складена 28.11.2019 р., UA700050/2019/007335).

Перевізником ТОВ БАСКАР до Галицької митниці ДМСУ електронною поштою направлені листи-повідомлення вих. №4 від 05.12.2019 р. (вх. №29746/10 від 05.12.2019 р.), вих. №7 від 16.12.2019 р. (вх. №1152 від 16.12.2019 р.), вих. №26/1 від 26.12.2019 р. (вх. №2509 від 26.12.2019 р.) та вих. №3/1 від 03.01.2020 р. (вх. №396 від 03.01.2019 р.), у яких повідомлялося, що в ході перевезення за маршрутом України-Польща, в зв`язку з новим принципом квотування та видачі польських дозволів виникла затримка доставки вантажу до кордону з переліком відповідних транспортних засобів ТОВ БАСКАР .

Одночасно з цим, письмових заяв на отримання дозволу від ОСОБА_1 та/або ТОВ БАСКАР до Укртрансбезпеки, до повноважень якого належить видача дозволів на міжнародні вантажні автомобільні перевезення, не подавалося.

Наведені документи свідчать про існування законодавчого обмеження шляхом введення додаткових обмежень тимчасового характеру на видачу дозволів на проїзд вантажним автомобільним транспортом територією Республіки Польща, встановлених наказом Міністерства інфраструктури України від 02.12.2019 року №831, проте позивач не довів належними і допустимими доказами, що доклав всіх зусиль і використав всі доступні можливості для належного виконання зобов`язань щодо дотримання строків транзитного перевезення вантажів, передбачених ст.95 МК України, и не мав змоги виконати вказані зобов`язання в період часу з 02 грудня 2019 року по дату фактичного отримання позивачем дозволу 31 грудня 2019 року через обставини непереборної сили (форс-мажорну обставину), а саме: відсутність (завершення квоти) дозволів Республіки Польща на поїздку по територіях іноземних держав при виконанні перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні.

Частиною 3 ст.14 Закону України Про Торгово-промислові палати від 02 грудня 1997 року (далі Закон) визначено, що Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

Згідно ч.1 ст.14-1 Закону Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Частиною 2 ст.14-1 Закону встановлено, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Тобто, Торгово-промислова палата є уповноваженим в Україні органом для засвідчення наявності обставин непереборної сили.

Згідно листа ТОВ БАСКАР від 24.01.2020 року №01/15 на адресу керівника Галицької митниці ДМСУ, зазначено, що Торгово-промислова палата розглядає звернення щодо засвідчення форс-мажорних обставин за наведеними фактами, первинний розгляд заяви відбувся 08.01.2020 року та наразі триває процедура документального підтвердження фактів.

Отже, перевізник ТОВ БАСКАР звернувся до належного органу для засвідчення обставин непереборної сили, проте під час розгляду скарги Галицькою митницею ДМСУ, та під час розгляду справи судом, позивач та/або третя особа не надаливідповідний висновок Торгово-промислової палати щодо обставин, які унеможливили виконання зобов`язань щодо доставки автомобіля до митного органу призначення у строки, встановлені ст.95 МК України.

При цьому, суд також враховує, що факт законодавчого обмеження (квоти) на видачу дозволів на проїзд вантажним автомобільним транспортом територією Республіки Польща не позбавляв можливості позивача від виконання в повному обсязі зобов`язання у встановлені ст.95 МК України строки шляхом доставки автомобіля до митного органу призначення, оскільки переміщення товарів внутрішнім транзитом від митного органу до пункту пропуску за межі митної території України не ставиться в залежність від наявності чи відсутності дозволів на міжнародне перевезення.

Згідно з ст.495 Митного кодексу України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків; поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта; іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Ст.489 Митного кодексу України встановлено, що посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Відповідно до ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків,

встановлених статтею 78 цього Кодексу . В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно зі ст.531 МК України підставами для скасування постанови про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил або про припинення провадження у справі про порушення митних правил є: відсутність у діях особи, яка притягується до відповідальності, ознак порушення митних правил; необ`єктивність або неповнота провадження у справі або необ`єктивність її розгляду; невідповідність викладених у постанові висновків фактичним обставинам справи; винесення постанови неправомочною особою, безпідставне недопущення до участі в розгляді справи особи, притягнутої до відповідальності, або її представника, а також інше обмеження прав учасників провадження у справі про порушення митних правил та її розгляду; неправильна або неповна кваліфікація вчиненого правопорушення; накладення стягнення, не передбаченого цим Кодексом.

Підставами для скасування чи зміни постанови про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил або про припинення провадження у справі про порушення митних правил можуть бути визнані й інші визначені законом обставини.

Оцінивши наведені позивачем доводи на підтвердження заявлених позовних вимог, суд приходить до висновку, що на момент розгляду матеріалів справи про порушення митних правил та під час судового розгляду справи позивачем не дотримано умов можливості не включення до строків транзитного перевезення часу дії обставин непереборної сили чи аварії та/або ліквідації їх наслідків, ним документально не підтверджено такого факту. За таких обставин, відсутні підстави для скасування постанови у справі про порушення митних правил, оскільки позивач не надав доказів, які мали спростувати факт наявності адміністративного правопорушення та обставин, що виключають адміністративну відповідальність.

Частиною 1 ст.526 МК України встановлено, що справа про порушення митних правил розглядається в присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, та/або її представника.

Про час та місце розгляду справи про порушення митних правил органом доходів і зборів цей орган інформує особу, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, поштовим відправленням з повідомленням про вручення, якщо це не було зроблено під час вручення зазначеній особі копії протоколу про порушення митних правил (частина 2 цієї статті).

Частиною 4 ст.526 МК України визначено, що справа про порушення митних правил може бути розглянута за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про перенесення розгляду справи.

Як свідчить копія протоколу про порушення митних правил від 05 січня 2020 №0054/20900/20, позивач ОСОБА_1 був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи про порушення митних правил на 28 січня 2020 року. В протоколі про порушення митних правил ОСОБА_1 вказав, що претензій до протоколу не має і просить справу розглядати без його участі. При цьому, доказів клопотання позивача про відкладення розгляду справи до матеріалів справи позивачем не долучено. Отже, судом встановлено, що позивач належним чином повідомлений про розгляд справи про

притягнення його до адміністративної відповідальності.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач при винесенні постанови у справі про порушення митних правил №0054/20900/20 від 28 січня 2020 року про визнання ОСОБА_1 винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ч.4 ст.470 МК України та притягненні його до адміністративної відповідальності, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений законами України, в зв`язку з чим позовні вимоги про скасування постанови про порушення митних правил є безпідставними та не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 2, 5, 8, 9, 10, 72-77, 78, 86, 241-246, 250, 286 КАС України, ст.ст. 4 , 40 , 45 , 54 , 57 , 72 , 90 , 91 , 93 , 95 , 102 , 200 , 255 , 325 , 381 , 379 , 458 , 460 , 467 , 468 , 470 , 489 , 490, 491 , 495 , 498 Митного кодексу України , суд, -

У Х В А Л И В:

Поновити позивачу ОСОБА_1 строк звернення до суду з адміністративним позовом до Галицької митниці Державної митної служби України, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю БАСКАР , про скасування постанови в справі про порушення митних правил №0054/20900/20 від 28 січня 2020 року.

Позов ОСОБА_1 до Галицької митниці Державної митної служби України, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю БАСКАР , про скасування постанови в справі про порушення митних правил №0054/20900/20 від 28 січня 2020 року - залишити без задоволення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається Третього апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення.

Згідно пункту 3 Розділу VI Прикінцеві положення КАС України в редакції закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) від 30 березня 2020 року № 540-IX, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом десяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя Василівського районного суду

Запорізької області С.О.Нікандрова

СудВасилівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення12.05.2020
Оприлюднено19.05.2020
Номер документу89277141
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —311/1068/20

Ухвала від 12.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Рішення від 12.05.2020

Адміністративне

Василівський районний суд Запорізької області

Нікандрова С. О.

Ухвала від 03.04.2020

Адміністративне

Василівський районний суд Запорізької області

Нікандрова С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні