Рішення
від 14.04.2020 по справі 160/1523/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 квітня 2020 року Справа № 160/1523/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЮркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Гончарово" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

07 лютого 2020 року Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Гончарово" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з вимогами:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0089515730 від 05.11.2019 року Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо застосування до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Гончарово" штрафу в сумі 80000,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що податкове повідомлення - рішення № 0089515730 від 05.11.2019 року є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки з моменту отримання (15:06 26.04.2019 р.) квитанції № 2 про прийняття Заяви про приєднання до Договору СТОВ ГОНЧАРОВО в особі керівника Антоневського Владислава Юрійовича набуло статусу суб`єкту електронного документообігу на підставі договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 483002. Отже, починаючи з 15:06 26.04.2019 р. (момент отримання СТОВ "Гончарово" квитанції № 2 про прийняття Заяви про приєднання до Договору) до 18:25 26.04.2019 р. (момент отримання повідомлення про припинення дії договору) жодних змін у керівництві СТОВ "Гончарово" не відбувалося, а також були відсутні інші підстави, передбачені п. 14 наказу № 557, Товариство вважає, що у ДФС не було законних підстав для припинення дії договору про визнання електронних документів, а тому таке рішення ДФС є незаконним. Незважаючи на незаконність рішення ДФС (щодо припинення договору) СТОВ "Гончарово" було вимушено направити заяву про приєднання до договору повторно. Так, о 18:37 26.04.2019 р. подано нову заяву № 2 від 26.04.2019 р. про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 р. № 483002, яка була отримана ДФС о 18:53 26.04.2019 р. та якій призначено реєстраційний номер: 9087053135 (квитанція № 1), але прийняття заяви № 2 відбулося лише 02.05.2019 р. о 09:24 (квитанція № 2). За таких обставин, в зв`язку з незаконним рішенням ДФС про припинення дії договору про визнання електронних документів СТОВ "Гончарово" було позбавлено можливості зареєструвати податкову накладну № 2 від 04.04.2019 р. протягом встановленого законодавством строку (п. 201.10 ПКУ), зокрема до 20:00 30.04.2019 р.. Вказану податкову накладну вдалося зареєструвати лише 02.05.2019 р., тобто після того, як ДФС від СТОВ "Гончарово" було прийнято заяву № 2 від 26.04.2019 р. про приєднання до договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 р. № 483002, яка була отримана ДФС о 18:53 26.04.2019 р. За викладених обставин позивач вважає, що порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної № 2 від 04.04.2019 р. відбулось за відсутності вини платника податків та з незалежних від нього причин, отже підстави для застосування штрафних санкцій відсутні.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.02.2020 року відкрито провадження у даній справі, та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідачем 04.03.2020 року надано відзив на позов (вх.. № 15483/20), в якому просив у задоволенні позову відмовити, оскільки не погоджується з позовними вимогами та вважає їх необґрунтованими, посилаючись на те, що податкове повідомлення-рішення № 0089515730 від 05.11.2019 року винесено правомірно, згідно правильно встановлених обставин, які ретельно та послідовно викладені в акті перевірки, а саме: позивачем складено податкову накладну № 2 від 04.04.2019 р. і зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних із порушенням строку відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України. Отже, за вказані порушення у відповідності до п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України нарахована штрафна санкція у розмірі 80000,00 грн. Також зазначено, що на запит СТОВ "Гончарово" щодо прийняття/неприйняття Заяви про приєднання до Договору було надано відповідь, де зазначено, що відповідно до бази даних Державної фіскальної служби України, зокрема в архіві електронної звітності Єдиного вікна подання електронної звітності 26.04.2019 р. в 19 год. 24 хв. дія Договору була припинена автоматично на центральному рівні . Вказує, що позивачем ані в адміністративному, ані в судовому порядку не були оскаржені дії ДФС України щодо неприйняття/прийняття Заяви про приєднання до Договору, жодним чином не оскаржено одностороннє припинення ДФС України дії Договору.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Матеріалами справи підтверджено, що Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Гончарово" (ІК в ЄДРПОУ 30852094) є юридичною особою, яка зареєстрована 25.03.2000 року у встановленому законом порядку, та перебуває на обліку в Головному управлінні Державної податкової служби у Дніпропетровській області, та є платником податку на додану вартість.

08.10.2019 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, керуючись п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75, ст.76 Податкового кодексу України, було проведено камеральну перевірку Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Гончарово" з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за квітень 2019 року.

За результатами даної перевірки складено акт перевірки № 49847/04-36-57-30/30852094 від 08.10.2019 року, в якому зафіксовано порушення СТОВ "Гончарово" п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, - порушено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за квітень 2019 року: № 2 від 04.04.2019 року, граничний строк реєстрації 30.04.2019 року (кількість днів затримки 2).

На підставі акта камеральної перевірки № 49847/04-36-57-30/30852094 від 08.10.2019 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 0089515730 від 05.11.2019 року, яким до СТОВ "Гончарово" застосовано штраф у розмірі 80000,00 грн.

Вказане податкове повідомлення-рішення оскаржено в адміністративному порядку, та рішенням Державної податкової служби України № 3082/6/99-00-08-05-05-06 від 24.01.2020 року залишено без змін податкове повідомлення-рішення № 0089515730 від 05.11.2019 року.

Досліджуюи правомірність податкового повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 0089515730 від 05.11.2019 року, суд виходить з такого.

Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України, Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), та Порядком заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 року № 1307 (далі - Порядок № 1307) в редакції, що були чинними на момент їх виникнення.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі по тексту - в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідальність платника податку, передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, та встановлена з 01.01.2015 року.

Так, пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Системний аналіз статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246, визначено механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).

За визначенням наданим у Порядку № 1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем. (пункт 3 Порядку № 1246).

Пунктом 5 Порядку № 1246 передбачено, що Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктами 13-15 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Основні організаційно-правові засади обміну електронними документами між суб`єктами електронного документообігу визначені у відповідності до наказу Міністерства фінансів України від 06.06.2017 року № 557 Про затвердження Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами .

Згідно пункту 8 Розділу ІІ Порядку № 557 визначено, що у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.

Пунктом 9 Розділу ІІ Порядку № 557 встановлено, що автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення.

Аналіз зазначених норм дає підстави вважати, що законодавець передбачив обов`язок продавця вчасно подати контролюючому органу податкові накладні. Саму ж реєстрацію здійснює Державна фіскальна служба України.

Так, згідно акта перевірки № 49847/04-36-57-30/30852094 від 08.10.2019 року, СТОВ "Гончарово" порушено вимоги п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, а саме не своєчасно зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 04.04.2019 року (кількість днів затримки 2).

Матеріалами справи підтверджено, що податкова накладна № 2 від 04.04.2019 року була відправлена на реєстрацію 30.04.2019 року о 14:15.

Проте вказана податкова накладна не була прийнята із зазначенням причин: невірний підпис - необхідно підтвердити право підпису особа: ОСОБА_1 .

Також судом встановлено, що податкова накладна № 2 від 04.04.2019 року була повторно відправлена на реєстрацію 30.04.2019 року о 14:32, проте не була прийнята із зазначенням причин: невірний підпис - необхідно підтвердити право підпису особа: ОСОБА_2 .

Також відповідачем у відзиві на позов зазначено, що відмова у реєстрації податкової накладної № 2 від 04.04.2019 року відбулась у зв`язку з припиненням дії договору про визнання електронних документів.

Суд зазначає, що дії з відмови контролюючого органу у реєстрації 30.04.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 2 від 04.04.2019 року СТОВ "Гончарово" не оскаржені, а податкова накладна № 2 від 04.04.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних самостійно зареєстрована СТОВ "Гончарово" 02.05.2019 року.

Також суд акцентує, що питання щодо правомірності відмови у прийнятті Заяви про приєднання до Договору про визнання електронних документів, а також дії з припинення дії договору про визнання електронних документів від 30.11.2017 року № 483002 судом не досліджується, оскільки знаходиться поза межами предмету спору.

За сукупності викладених обставин підстави для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, за порушення СТОВ "Гончарово" граничних строків реєстрації податкової накладної № 2 від 04.04.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних - відсутні.

Зважаючи на викладене, податкове повідомлення-рішення № 0089515730 від 05.11.2019 року, яким до СТОВ "Гончарово" застосовано штраф у розмірі 80000,00 грн., винесено на законних підставах та є таким, що не підлягає скасуванню.

В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов`язку суд витребовує названі документи та матеріали, а якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів (частина 5 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно частини 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене, доводи позивача є необґрунтованими, та позовна заява СТОВ "Гончарово" не підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи відмову у задоволенні позову СТОВ "Гончарово", суд приходить до висновку про відсутність підстав для присудження і всіх здійснених позивачем документально підтверджених судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 8, 9, 72-77, 139, 242-244, 246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Гончарово" (вул. Гончарова, буд. 42, с.Водяне, Софіївський район, Дніпропетровська область, 53130, ІК в 30852094) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 7-а, ІК в ЄДРПОУ 43145015) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 14 квітня 2020 року.

Суддя Е.О. Юрков

Дата ухвалення рішення14.04.2020
Оприлюднено19.05.2020
Номер документу89291744
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —160/1523/20

Ухвала від 15.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 08.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 22.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 14.04.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні