Рішення
від 21.05.2020 по справі 300/552/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" травня 2020 р. справа № 300/552/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Грицюка П.П., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Верховинської районної ради Івано-Франківської області, про визнання протиправним рішення від 13.02.2020, незаконним розпорядження від 18.02.2020 та зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася в суд з позовом до Верховинської районної ради Івано-Франківської області (далі - відповідач), про визнання протиправним рішення від 13.02.2020, незаконним розпорядження від 18.02.2020 та зобов`язання до вчинення дій.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 16.01.2020 на засіданні конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги ОСОБА_1 було визнано переможцем конкурсу та вирішено питання про подання голові районної ради кандидатури щодо призначення на посаду з подальшим затвердженням на сесії районної ради. Також, прийнято рішення конкурсною комісією з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади головного лікаря комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги від 16.01.2020. Проект рішення від 13 лютого 2020 року Про призначення директора комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги винесений на розгляд XXX сесії Верховинської районної ради сьомого демократичного скликання, по результатах голосування рішення не прийнято. Позивач вважає, що відповідач протиправно не прийняв рішення про призначення її директором комунального некомерційного підприємства. Вказує, що відносно неї не було проведено спеціальної перевірки, проте 18.02.2020 прийнято нове розпорядження про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора (головного лікаря) комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги . Позивач вважає, дане розпорядження відповідача протиправним, оскільки вона є переможцем конкурсу, тому оголошувати повторно проведення конкурсу на заміщення вакантної посади є недопустимим.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11.03.2020 дану позовну заяву залишено без руху. У зв`язку з усуненням недоліків 25.03.2020 судом відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (а.с. 22-25, 36-37).

Верховинська районна рада Івано-Франківської області скористалась правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 06.04.2020, відповідно до якого представник відповідача щодо заявлених позовних вимог заперечив (а.с. 41-45). В обґрунтування своєї правової позиції зазначив, що Верховинська районна рада при прийнятті рішення про призначення позивача на посаду директора комунального некомерційного підприємства на підставі рішення конкурсної комісії від 16.01.2020 діяла в рамках діючого законодавства. Твердження позивача, що питання призначення на посаду осіб, які стали переможцями конкурсу не є обов`язком розгляду сесії районної ради, є такими що не відповідають діючому законодавству. У зв`язку з тим, що проект рішення сесії районної ради від 13.02.2020 щодо призначення директора комунального некомерційного підприємства на підставі рішення конкурсної комісії від 16.01.2020 не набрало необхідної кількості голосів депутатів для прийняття рішення, в голови районної ради були відсутні правові підстави для укладення контракту з переможцем конкурсу. Враховуючи вказане, розпорядження Верховинської районної ради від 19.02.2020 № 19-р Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора (головного лікаря) комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги , Верховинською районною радою прийнято у відповідності до вимог п. 20 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094 та Статуту КНП Верховинський центр ПМСД .

Позивач своїм правом подання відповіді на відзив не скористався.

Розглянувши у порядку спрощеного провадження за правилами, встановленими статтею 262 КАС України дану адміністративну справу, вивчивши зміст відзиву, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив наступне.

Відповідно до Статуту комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги , затвердженого рішенням Верховинської районної ради від 22.08.2018, Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги є комунальним закладом, засновником якого є Верховинська районна рада (а.с. 46-52).

Верховинська районна рада рішенням 30 сесії шостого скликання від 15.07.2015 "Про затвердження Положення про порядок призначення та звільнення з посад керівників підприємств, установ, закладів, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Верховинського району" визначила, що керівники комунальних підприємств, установ, організацій та закладів призначаються на умовах контракту за рішенням районної ради (а.с. 53-57).

Рішенням конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора КНП "Верховинський центр ПМСД" від 16.01.2020 за результатами конкурсу, визнано переможцем конкурсу на зайняття вакантної посади директора Комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги Верховинської районної ради ОСОБА_1 , запропоновано голові Верховинської районної ради внести кандидатуру ОСОБА_1 на розгляд сесії Верховинської районної ради для призначення на вакантну посаду директора Комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги Верховинської районної ради (а.с. 58).

Відповідно до протоколу поіменного голосування 30 сесії Верховинської районної ради сьомого демократичного скликання від 13 лютого 2020 року з питання Про призначення директора комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги Верховинської районної ради за результатами голосування рішення не прийнято (а.с. 60).

18.02.2020 прийнято нове розпорядження про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора (головного лікаря) Комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги (а.с. 6-7).

Вважаючи рішення від 13.02.2020, оформлене протоколом від 13.02.2020 в частині розгляду питання Про призначення директора комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги Верховинської районної ради протиправним та незаконним розпорядження від 18.02.2020 № 19-р про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора (головного лікаря), ОСОБА_2 звернулась з даним адміністративним позовом до суду, в якому просила їх скасувати.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступного.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, передбачені ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, серед іншого, належать: власні (самоврядні) повноваження, зокрема, управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм.

Згідно п. 20 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.

Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні визначені Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" (далі - Основи законодавства України про охорону здоров`я).

Відповідно до ст.1 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" законодавство України про охорону здоров`я базується на Конституції України і складається з цих Основ та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров`я від 19.11.1992 №2801-XII (далі - Закон №2801-XII ).

Згідно ст. 3 Основ законодавства України про охорону здоров`я заклад охорони здоров`я - це юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників.

Залежно від форми власності заклади охорони здоров`я утворюються та функціонують як державні, комунальні, приватні чи засновані на змішаній формі власності (ч. 11 ст. 16 Основ законодавства України про охорону здоров`я).

Згідно із ст. 16 Закону 2801-XII встановлено, що керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. Призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу охорони здоров`я здійснюються відповідно до законодавства. Керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі, шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та порядок укладання контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також типова форма такого контракту затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Конкурсний добір керівника державного чи комунального закладу охорони здоров`я, згідно з пунктом 3 Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 року №1094, складається з таких етапів: прийняття рішення про проведення конкурсу; формування конкурсної комісії (у разі необхідності оновлення її складу); підготовка до проведення конкурсу (оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, прийняття документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, перевірка поданих документів на відповідність установленим вимогам); проведення конкурсу (заслуховування конкурсної пропозиції та проведення співбесіди з кандидатами (претендентами), визначення переможця конкурсу); оприлюднення результатів конкурсу.

Для проведення конкурсу рішенням органу управління утворюється конкурсна комісія (постійно діюча або для проведення окремого конкурсу).

Конкурсна комісія утворюється рішенням органу управління не пізніше ніж через 20 днів після оприлюднення рішення про проведення конкурсу.

Конкурсна комісія у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами та цим Порядком (п.п. 8, 9, 10 Порядку).

Відповідно до п. 33 Порядку, початком проведення конкурсу вважається дата, на яку призначено засідання конкурсної комісії з розгляду заяв претендентів і доданих до них документів. Проведення конкурсу завершується в день ухвалення конкурсною комісією рішення про затвердження його результатів. Строк проведення конкурсу становить не більш як 30 календарних днів.

Згідно пунктів 38, 39 Порядку за результатами заслуховування конкурсних пропозицій і проведених співбесід конкурсна комісія шляхом голосування відбирає з числа учасників конкурсу одну кандидатуру, яка відповідає встановленим вимогам, - переможця конкурсу, після чого вносить відповідне подання керівникові органу управління, що здійснює призначення переможця конкурсу на посаду керівника закладу. Рішення про призначення на посаду та укладення контракту на строк від трьох до п`яти років, приймається протягом одного місяця з дня внесення конкурсною комісією відповідного подання. Зазначений строк може бути продовжено на період проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком (у випадках, передбачених законодавством), інших процедур, передбачених законодавством.

Результати конкурсу оприлюднюються на офіційному веб-сайті органу управління.

Конкурсна комісія має право прийняти вмотивоване рішення про відхилення кандидатур усіх учасників конкурсу та надіслати органові управління обґрунтовану пропозицію про призначення повторного конкурсу.

Позивач стверджує, що питання проведення конкурсу на зайняття вакантної посади головного лікаря Верховинської центральної районної лікарні не відноситься до компетенції Верховинської районної ради, оскільки до виключної компетенції питань, які підлягають розгляду на пленарному засіданні не належить призначення на посаду осіб, які стали переможцями конкурсу.

Суд зазначає, що повноваження Верховинської районної ради, як органу управління, закріплені в статуті Комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги , затвердженому рішенням Верховинської районної ради від 22.08.2018.

Так, згідно п.п. 1.1 та п.п. 1.5 пункту 1 розділу 1 Статуту Комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги , Комунальне некомерційне підприємство Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги Верховинської районної ради є комунальною установою Верховинської районної ради. Засновником, Власником та органом управління є Верховинська районна рада.

Підпунктом 7.3.1 пункту 7.3 розділу 7 Статуту визначено, що призначення та звільнення керівника підприємства (головного лікаря) здійснює Орган управління.

Таким чином, саме до компетенції Верховинської районної ради відноситься питання проведення конкурсу на зайняття посади керівника Верховинського центру первинної медико-санітарної допомоги, а також питання щодо його призначення та звільнення.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним рішення Верховинської районної ради від 13.02.2020 в частині розгляду питання Про призначення директора комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги суд констатує, що таке рішення Верховинською районною радою за результатами голосування не було прийнято. Дані обставини підтверджуються протоколом поіменного голосування (а.с. 60).

Слід зазначити, що рішенням 30 сесії Верховинської районної ради сьомого демократичного скликання від 15.07.2015 затверджено Положення про порядок призначення та звільнення з посад керівників підприємств, установ, закладів, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Верховинського району (а.с. 53-57).

Відповідно до п. 2.14 даного Положення, у разі відмови у призначенні особи на посаду Керівника (неприйнятті рішення про призначення на посаду) районна рада протягом 10 днів інформує про це претендентів на посаду керівника або ініціаторів призначення.

При цьому, пунктом 2.9.5 Регламенту Верховинської районної ради передбачено, що рішення, які не набрали необхідної кількості голосів депутатів (18 і більше), відхиляються або повертаються на доопрацювання в простійні комісії (а.с. 61-71).

Таким чином, в задоволення позовних вимог про визнання протиправним рішення Верховинської районної ради від 13.02.2020 в частині розгляду питання Про призначення директора комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги слід відмовити.

Як наслідок, не підлягають задоволенню і вимоги позивача про визнання незаконним розпорядження Верховинської районної ради від 19.02.2020 № 19-р Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора (головного лікаря) комунального некомерційного підприємства Верховинський центр первинної медико-санітарної допомоги та зобов`язання призначити позивача на цю посаду.

Також, суд звертає увагу на те, що за своєю правовою природою вищенаведені повноваження відповідача (неприйняття рішення про призначення на посаду) є дискреційним повноваженням даного органу місцевого самоврядування.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980 року № R (80) 2, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень.

За змістом пункту 34 рішення Європейського суду з прав людини у справі Єрузалем проти Австрії від 27.02.2001 року (остаточне рішення - 27.05.2001 року) суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.

Адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень. Перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі завдання адміністративного судочинства.

Виходячи зі змісту положень Кодексу адміністративного судочинства України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу місцевого самоврядування.

Завданням адміністративного судочинства, відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, є, зокрема, захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень, у тому числі з боку державних органів.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені докази наявні в матеріалах справи, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими і не підлягають задоволенню, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

ОСОБА_2 (реєстраційний номер картки платника податків НОМЕР_1 ), АДРЕСА_1 ;

Верховинська районна рада Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 38609428), вул. І.Франка, 20, смт. Верховина, Івано-Франківська область, 78700.

Суддя /підпис/ Грицюк П.П.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.05.2020
Оприлюднено21.05.2020
Номер документу89349326
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/552/20

Постанова від 15.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 15.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 21.05.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Грицюк П.П.

Ухвала від 25.03.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Грицюк П.П.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Грицюк П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні