МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2020 р. справа № 400/992/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Марича Є.В., розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: 1. ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 2. ОСОБА_2 , АДРЕСА_2 . ОСОБА_3 , АДРЕСА_11 4 . ОСОБА_4 , АДРЕСА_12 5 . ОСОБА_5 , АДРЕСА_5 6. ОСОБА_6 , АДРЕСА_6 7 . ОСОБА_7 , АДРЕСА_7 8. ОСОБА_8 , АДРЕСА_8 9 . ОСОБА_9 , АДРЕСА_9 10 . ОСОБА_10 , АДРЕСА_10
до відповідача:Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області, вул. Миру, 44,Новокостянтинівка,Братський район, Миколаївська область,55482
про:визнання протиправним та скасування рішення; зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 (далі-позивачі) звернулись до суду з позовом до Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області (далі-відповідач), в якому просять визнати протиправним рішення сорок третьої позачергової сесії сьомого скликання Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області №1 від 29.11.2019 р. в частині відмови позивачам у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства в межах території Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області та зобов`язати надати позивачам такі дозволи.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що підставою для відмови у наданні їм дозволу на розроблення проекту землеустрою слугувала розбіжність цільового призначення цієї земельної ділянки у заяві та технічній документації, позивачі вважають таку відмову протиправною, оскільки вона не передбачена частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України.
Ухвалою від 03.03.2020 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити у задоволенні позову, оскільки рішення про відмову позивачем у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою є правомірним та повністю відповідає нормам чинного законодавства.
Від позивачів надійшла відповідь на відзив, в якій підтримали позовні вимоги та зазначили, що до заяви ними надавались графічні матеріалами із зазначенням місця розташування бажаної земельної ділянки, а зміна цільового призначення може бути проведена під час затвердження проектів землеустрою.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження на підставі ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України).
Інших заяв і клопотань учасники справи суду не подавали.
Інших процесуальних дій у справі судом не вчинялось.
Вирішуючи спір, суд встановив наступне.
05.11.2019 р. позивачі через свого представника звернулись із клопотаннями до відповідача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, до яких долучили графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування, копії паспортів, копії РНОКПП, копії посвідчень учасника бойових дій та довіреності.
Рішенням від 29.11.2019 р. №1 відповідач відмовив позивачам у наданні дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку із тим, що місце розташування земельної ділянки, зазначене в графічних матеріалах не відповідає цільовому призначенню та принципам землеустрою.
Позивачі вважаючи рішення Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області протиправним, звернулись до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
За змістом Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб`єкти права власності рівні перед законом (частина 4 статті 13); право власності на землю гарантується, воно набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (частина 2 статті 14).
Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_9 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_9 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі, якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.
Зазначений перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки є вичерпним.
Судом встановлено, що позивачами до клоотань були надані всі необхідні документи, включаючи і графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки.
Як зазначено у спірному рішенні, підставою для відмови стало невідповідність цільового призначення земельної ділянки.
Разом з тим, координати земельної ділянки є складовою проекту землеустрою, за отриманням дозволу на виготовлення якого позивач звернувся до відповідача, тому не можуть бути самостійно визначені заявником до виготовлення проекту та присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру.
Розбіжності між цільовим призначенням земельної ділянки, вказаним у заяві позивача та цільовим призначенням, зазначеним у технічній документації не можуть слугувати підставою для відмови у наданні дозволу для розробленням проекту землеустрою, у зв`язку з зазначеним нижче.
Так, Позивачі у своїх клопотаннях зазначили земельну ділянку за кадастровим номером 4821483400:02:000:0424 для особистого селянського господарства, яка за своїм цільовим призначенням відноситься до земель запасу (згідно КВЦПЗ 16.00).
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії згідно з частиною 1 статті 20 Земельного кодексу України здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Стаття 20 Земельного кодексу України передбачає зміну цільового призначення землі органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проект землеустрою або приймають рішення про створення обєктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Згідно з частиною 2 статті 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Обов`язковою умовою дотримання встановленої процедури зміни цільового призначення земельної ділянки є складання або перепогодження (якщо зміні цільового призначення підлягає вся земельна ділянка, а не її частина) проекту відведення земельної ділянки з місцевими органами виконавчої влади (районним (міським) органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування й архітектури та охорони культурної спадщини), а також підлягає державній землевпорядній експертизі.
Відповідно до вимог статті 21 Земельного кодексу України встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок може здійснюватись виключно відповідно до вимог закону та у встановленому порядку, наслідком порушення якого є скасування таких розпоряджень.
Отже, зміна цільового призначення земельної ділянки може відбуватись одночасно з виділенням земельної ділянки у власність і не може бути самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.
При цьому, суд враховує, що інформація з Державного земельного кадастру є офіційною, а приведення цільового призначення земельної ділянки у відповідність до даних Державного земельного кадастру є обов`язком власника земельної ділянки, в цьому випадку відповідача.
Враховуючи наведене, суд вважає, що відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою з підстав, не передбачених частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України.
Позивачі просять зобов`язати відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою, що є виключною компетенцією відповідача. Тому суд не може перебирати на себе повноваження відповідача та втручатись в його дискреційні повноваження. Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень не можуть бути виправдані з підстав доцільності та необхідності врегулювання спірних відносин.
Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Тому, суд вважає за необхідне для захисту прав позивачів визнати протиправним та скасувати рішення в частині, що стосується позивачів та зобов`язати відповідача повторно розглянути їх клопотання.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Тому позов належить задовольнити частково.
Судові витрати у справі відсутні. Позивачі звільненні від сплати судового збору відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України про судовий збір .
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 НОМЕР_1 ) ОСОБА_2 ( АДРЕСА_11 НОМЕР_2 ) ОСОБА_3 ( АДРЕСА_11 НОМЕР_3 ) ОСОБА_4 ( АДРЕСА_12 НОМЕР_4 ) ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 НОМЕР_5 ) ОСОБА_6 ( АДРЕСА_13 НОМЕР_6 ) ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 НОМЕР_7 ) ОСОБА_8 ( АДРЕСА_14 НОМЕР_8 ) ОСОБА_9 ( АДРЕСА_15 НОМЕР_9 ) ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 НОМЕР_10 ) до Новокостянтинівська сільська рада Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44,Новокостянтинівка,Братський район, Миколаївська область,55482 04375955) задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення сорок третьої позачергової сесії сьомого скликання Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) "Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства"№1 від 29.11.2019 р. в частині відмови ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_11 , РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_11 , РНОКПП НОМЕР_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_12 , РНОКПП НОМЕР_4 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_13 , РНОКПП НОМЕР_6 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 , РНОКПП НОМЕР_7 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_16 , РНОКПП НОМЕР_8 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_15 , РНОКПП НОМЕР_9 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 , РНОКПП НОМЕР_10 ).
3. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області.
4. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_2 ( АДРЕСА_11 , РНОКПП НОМЕР_2 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області.
5. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_3 ( АДРЕСА_11 , РНОКПП НОМЕР_3 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області.
6. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_4 ( АДРЕСА_12 , РНОКПП НОМЕР_4 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області.
7. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області.
8. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_6 ( АДРЕСА_13 , РНОКПП НОМЕР_6 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області.
9. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 , РНОКПП НОМЕР_7 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території АДРЕСА_17 сільської ради Братського району Миколаївської області.
10. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_8 ( АДРЕСА_16 , РНОКПП НОМЕР_8 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території АДРЕСА_17 сільської ради Братського району Миколаївської області.
11. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_9 ( АДРЕСА_15 , РНОКПП НОМЕР_9 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території АДРЕСА_17 сільської ради Братського району Миколаївської області.
12. Зобов`язати Новокостянтинівську сільську раду Братського району Миколаївської області (вул. Миру, 44, Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, ідентифікаційний код 04375955) повторно розглянути клопотання ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 , РНОКПП НОМЕР_10 ) від 05.11.2019 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність із земель державної власності сільськогосподарського призначення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Новокостянтинівської сільської ради Братського району Миколаївської області.
13. В решті позовних вимог відмовити.
14. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Є. В. Марич
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2020 |
Оприлюднено | 21.05.2020 |
Номер документу | 89349694 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Марич Є. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні