ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 травня 2020 року м. Чернігів Справа № 620/1128/20
Чернігівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради про застосування заходів реагування,
У С Т А Н О В И В:
Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (далі - УДСУНС у Чернігівській області) звернулось до суду з адміністративним позовом до Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі закладу загальної середньої освіти (школи), будівлі спортивного залу, будівлі майстерні Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради за адресою: вул. Революції 1905 року, 51, с. Ольшана, Ічнянський район, Чернігівська область до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що в ході проведення провідним інспектором Ічнянського районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області позапланової перевірки Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради за адресою: вул. Революції 1905 року, 51, с. Ольшана, Ічнянський район, Чернігівська область виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, які не усунені відповідачем.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 31.03.2020 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи та встановлено відповідачу для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову - 15-денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Відповідачем, в межах встановленого судом строку, подано до суду відзив на позов, в якому останній просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, зазначивши, що Ольшанський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради надає освітні послуги 53 чоловікам, які проживають у с. Ольшана та с. Городня Ічнянського району. Ічнянською міською радою ведеться робота щодо приведення будівель відповідача до вимог законодавства України у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме: розробляється технічна документація з проведення капітального ремонту будівель школи. Вважає, що задоволення позовних вимог призведе до неможливості місцевому населенню отримати гарантовані державою освітні послуги, що, у свою чергу, викличе соціальну напругу на території села Ольшана та навколишніх сіл.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій останній зазначив, що відповідачем не надано жодного доказу стосовно усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Також зазначив про необґрунтованість тверджень відповідача, що Ічнянською міською радою розробляється технічна документація з проведення капітального ремонту будівель школи, оскільки вказана обставина не спростовує позовних вимог, і, відповідно, необхідності застосування заходів реагування. Крім того вважає необґрунтованим посилання відповідача на порушення права на освіту, у разі застосування заходів реагування, оскільки дане право є неспіврозмірним із правом на життя та здоров`я з загрозою, яку створюють виявлені порушення.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що Ольшанський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради (код ЄДРПОУ - 26320618) є юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 23.03.2020 (а.с.30-32).
Ічнянським районним відділом УДСУНС у Чернігівській області, на підставі наказу від 13.12.2019 №317 Про організацію позапланових заходів державного нагляду (контролю) та посвідчення на проведення заходів державного нагляду (контролю) від 02.01.2020 №11, у період з 14:00 год. 10.01.2020 по 12:00 год. 11.01.2020 проведено позапланову перевірку Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради за адресою: вул. Революції 1905 року, 51, с. Ольшана, Ічнянський район, Чернігівська область щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.33-35).
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки від 11.01.2020 №13, який підписано без зауважень директором Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради Криворучко Н.В. та один примірник якого отримано останньою 11.01.2020 (а.с.9-20).
Перевіркою встановлено ряд порушень відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, зокрема: будівля закладу загальної середньої освіти (школа), будівля спортивного залу, будівля майстерні не захищені від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; будівлю закладу загальної середньої освіти (школи) не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації); будівлю закладу загальної середньої освіти (школи) не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху); будівля закладу загальної середньої освіти (школа), будівля спортивного залу, будівля майстерні не забезпечені первинними засобами пожежогасіння у відповідності до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 №25; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у всіх відгалужувальних коробках в будівлі закладу загальної середньої освіти (школи), будівлі спортивного залу, будівлі майстерні виконані не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; в будівлі закладу загальної середньої освіти (школи), будівлі спортивного залу електричні проводи прокладені по горючим основам (конструкціям) без відокремлення від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу не менше, ніж на 0,01 метра; в будівлі закладу загальної середньої освіти (школи), будівлі спортивного залу, будівлі майстерні електророзетки, вимикачі, перемикачі встановлені на горючих основах (конструкціях) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше, ніж на 0,01 метра; в будівлі майстерні експлуатуються світильники з лампами розжарювання зі знятими ковпаками (розсіювачами); в будівлі майстерні світильники підвішені безпосередньо па струмопровідні проводи; пожежний щит не укомплектовано засобами пожежогасіння згідно норм належності, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.
11.01.2020, з метою усунення виявлених під час перевірки порушень відповідачем законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивачем винесено припис №13, який отримано директором Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради Криворучко Н.В . 11.01.2020 (а.с.49-53).
Позивач стверджує, що відповідачем не надано жодного доказу стосовно усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Вважаючи, що продовжує існувати загроза життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності визначає Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI (далі - Кодекс №5403-VI).
У свою чергу, статтею 55 Кодексу №5403-VI передбачені заходи щодо забезпечення пожежної безпеки, відповідно до частини 1 якої забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях (частина 2 статті 55 Кодексу №5403-V).
Відповідно до статті 8 Закону України від 13.05.1999 №651-XIV Про загальну середню освіту (далі - Закон №651-XIV, чинний на час проведення перевірки) заклад загальної середньої освіти - це заклад освіти, основним видом діяльності якого є освітня діяльність у сфері загальної середньої освіти.
Статтею 38 Закону №651-XIV визначено, що саме заклад загальної середньої освіти охороняє життя і здоров`я учнів (вихованців), педагогічних та інших працівників закладу.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877-V).
Частиною 4 статті 4 Закону №877-V передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.
Згідно з абзацом 1 частини 5 статті 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Частиною 7 статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
У свою чергу, частина 1 статті 67 Кодексу №5403-VI передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частин 1, 2 статті 68 Кодексу №5403-VI посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як визначено у частині 1 статті 70 Кодексу №5403-VI підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів може бути недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу №5403-VI повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Таким чином, вищенаведеними положеннями законодавства визначено, що у разі встановлення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) застосовуються виключно за рішенням адміністративного суду, що свідчить про те, що позивач звернувся до суду у межах наданих йому повноважень та з дотриманням положень чинного законодавства України.
У відзиві на позов відповідач наголосив, що Ічнянською міською радою ведеться робота щодо приведення будівель відповідача до вимог законодавства України у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме: розробляється технічна документація з проведення капітального ремонту будівель школи.
У той же час, станом на день ухвалення судом рішення у справі, відповідачем не надано до суду жодних належних та допустимих доказів, які б підтверджували усунення виявлених порушень вимог пожежної безпеки, що стали підставою для звернення УДСУНС у Чернігівській області до суду для застосування заходів реагування, як і доказів, що зазначені у акті перевірки порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Суд зауважує, що відсутність доказів усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування до позивача заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації її об`єктів. Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.
Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у постанові від 23.12.2019 у справі №804/8378/17 (провадження №К/9901/22095/19), висновки якого, в силу вимог частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Суд також відхиляє посилання відповідача на той факт, що Ольшанський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради надає освітні послуги 53 чоловікам, які проживають у с. Ольшана та с. Городня Ічнянського району, і задоволення позовних вимог призведе до неможливості місцевому населенню отримати гарантовані державою освітні послуги, що, у свою чергу, викличе соціальну напругу на території села Ольшана та навколишніх сіл, оскільки право на отримання повної загальної освіти є неспіврозмірним із правом на життя та здоров`я, яке передбачене статтею 27 Конституції України, статтею 1 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04 листопада 1950 року, та загрозою, яку створюють виявлені порушення.
Суд зауважує, що навіть усунення частини виявлених порушень, за наявності відповідних доказів, не свідчить про минування загрози життю та здоров`ю людей та, як наслідок, відсутності підстав для застосування відповідних заходів реагування.
Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у постанові від 23.01.2020 у справі №814/1272/18 (адміністративне провадження №К/9901/30775/19), висновки якого, в силу вимог частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Також суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 28.02.2019 у справі №810/2400/18 (адміністративне провадження №К/9901/67046/18), відповідно до яких забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення. Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
При цьому у вказаній справі Верховний Суд висловився, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.
Крім того, застосований до скаржника захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Також такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд зазначає, що наявність загрози безпосередньо життю і здоров`ю людей є обов`язковою умовою для застосування заходів реагування шляхом зупинення експлуатації будівлі.
За таких обставин та з урахуванням того, що станом на момент ухвалення судом рішення у даній справі доказів усунення порушень, встановлених у акті перевірки від 11.01.2020 №13, відповідачем не надано, як не надано і доказів, що зазначені у акті перевірки порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що подальша експлуатація будівлі закладу загальної середньої освіти (школи), будівлі спортивного залу, будівлі майстерні Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради за адресою: вул. Революції 1905 року, 51, с. Ольшана, Ічнянський район, Чернігівська область створює загрозу життю та здоров`ю людей.
З огляду на зазначене та приймаючи до уваги факт доведеності позивачем необхідності застосування заходів реагування, визначених в позовній заяві, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі закладу загальної середньої освіти (школи), будівлі спортивного залу, будівлі майстерні Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради за адресою: вул. Революції 1905 року, 51, с. Ольшана, Ічнянський район, Чернігівська область до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, і задоволення позовних вимог УДСУНС у Чернігівській області у повному обсязі.
При цьому, відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду даної справи свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 241, 243, 244-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі закладу загальної середньої освіти (школи), будівлі спортивного залу, будівлі майстерні Ольшанського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради за адресою: вул. Революції 1905 року, 51, с. Ольшана, Ічнянський район, Чернігівська область до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги до Чернігівського окружного адміністративного суду або до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (проспект Миру, 190-а, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ - 38590042).
Відповідач: Ольшанський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Ічнянської міської ради (вул. Революції 1905 року, 51, с. Ольшана, Ічнянський район, Чернігівська область, 16763, код ЄДРПОУ - 26320618).
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2020 |
Оприлюднено | 21.05.2020 |
Номер документу | 89350939 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні