Постанова
від 29.04.2020 по справі 160/11679/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

29 квітня 2020 року м. Дніпросправа № 160/11679/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Дурасової Ю.В., Лукманової О.М.,

за участю секретаря судового засідання Новошицькій О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.01.2020 р. (суддя Златін С.В.) по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сігмаур Фінанс до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про скасування рішення

в с т а н о в и В:

21.11.2019 р. ТОВ Сігмаур Фінанс звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про скасування рішення, де посилалися на те, що 28.08.209 р. отримали постанову №708/1256/16-2/13-П від 28.08.2019 р., чим до позивача відповідачем застосовано штрафну санкцію в розмірі 3 400 грн в зв`язку з тим, що на думку відповідача позивачем не надано звітні дані за 11 квартал 019 р., що є порушенням чинного законодавства, а саме п.п.1 п.2, п.п.2 п.4 розділу 11 Порядку надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно - правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 26.09.2017 № 3840, затвердженим в Міністерстві юстиції України 24.10.2017 р. за № 1294/31162 в частині неподання звітних даних за 11 квартал 2019 р. до Нацкомфінпослуг.

Оскільки не погодилися з прийнятим рішенням, просили скасувати постанову № 708/1256/16-2/13-П від 28.08.2019 р.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.01.2020 р. позов задоволено повністю.

Рішення суду обгрунтовано тим, що матеріалами справи підтверджено своєчасніть подання звітності за 11 квартал 2019 р.

Не погодившись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, де просили скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.01.2020 і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити позивачу в задоволенні позову в повному обсязі.

Апеляційна скарга обгрунтована тим, що подана 16.07.2019 р. звітність не була прийнята, оскільки не була підписана електронним підписом головного бухгалтера Товариства, що є порушенням вимог п.1 Розділу 5 Порядку надання звітності.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення апеляційної скарги в зв`язку з наступним.

З матеріалів справи вбачається, що позивач є фінансовою компанією і має право надавати послуги з факторингу, на надання коштів у позику, в т.ч. на умовах фінансового кредиту, на надання послуг з фінансового лізингу, на надання гарантій та поручительств, в зв`язку з чим повинен дотримуватися Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг, затверджених постановою КМУ від 07.12.2016 р. № 913.

Відповідно п. 18 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України N 913 від 07.12.2016 р. встановлено, що До заяви про отримання ліцензії здобувачем ліцензії додаються такі документи, зокрема: …анкета керівника/головного бухгалтера здобувача ліцензії (подається окремо керівником та головним бухгалтером здобувача ліцензії)… .

Згідно Положення про Державний реєстр фінансових установ , затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України N 41, 28.08.2003 Державний реєстр фінансових установ - система одержання, накопичення, зберігання, захисту, використання та поширення адміністративної інформації (даних) про фінансову установу;… .3. Дія цього Положення поширюється на всіх юридичних осіб (крім банків, професійних учасників фондового ринку, інститутів спільного інвестування, фінансових установ, що здійснюють діяльність з переказу коштів, фінансових установ, які мають статус міжурядових міжнародних організацій, Державної казначейської служби України та державних цільових фондів) незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які відповідно до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" надають одну чи декілька фінансових послуг, державне регулювання діяльності з надання яких належить до компетенції Нацкомфінпослуг….6. Юридична особа набуває статусу фінансової установи з дати внесення відповідного запису про неї до Реєстру. Датою внесення відповідного запису до Реєстру для набуття юридичною особою статусу фінансової установи є дата прийняття Нацкомфінпослуг рішення про внесення фінансової установи до Реєстру. 7. Документом, що підтверджує статус фінансової установи, є Свідоцтво (додаток 1). 8. Фінансова установа має право надавати фінансові послуги після внесення її до Реєстру та отримання Свідоцтва. Якщо відповідно до нормативно-правових актів для надання певної фінансової послуги необхідно мати ліцензію та/або дозвіл, фінансова установа має право на надання такої послуги лише після отримання відповідної ліцензії та/або дозволу….14. Вимоги, установлені законодавством України щодо діяльності, пов`язаної з наданням відповідних видів фінансових послуг, повинні виконуватися фінансовою установою протягом усього строку перебування в Реєстрі .

Згідно розділу III Положення 1. До Реєстру вноситься інформація, перелік якої встановлюється цим Положенням.3. До Реєстру вносяться:1) загальна інформація про заявника, яка включає інформацію: про керівника юридичної особи (прізвище, ім`я та по батькові (далі - П.І.Б.), найменування посади); про головного бухгалтера (П.І.Б.) або особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку (П.І.Б. для фізичної особи або повне найменування та код за ЄДРПОУ для юридичної особи);… .

Відповідно розділу XVIII Положення 1. Фінансова установа зобов`язана надати до Нацкомфінпослуг протягом п`ятнадцяти робочих днів після: 1) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься у документах, передбачених підпунктами 6 та 11 пункту 1 розділу VIІ, підпунктами 1 та 2 пункту 2 розділу IX, підпунктом 3 пункту 4 розділу XIІ цього Положення: письмове повідомлення із зазначенням переліку змін згідно з додатком 12 до цього Положення; копії документів, передбачених підпунктами 6 та 11 пункту 1 розділу VIІ, підпунктами 1 та 2 пункту 2 розділу IX, підпунктом 3 пункту 4 розділу XIІ цього Положення, в які внесені зміни;

2) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься у реєстраційній картці юридичної особи: письмове повідомлення із зазначенням переліку змін згідно з додатком 12 до цього Положення, крім змін, визначених у пункті 1 розділу XIV цього Положення; копії документів, які підтверджують такі зміни та/або доповнення; відповідну(і) реєстраційну(і) картку(и) (у паперовому та електронному вигляді).

Датою надання документів є дата відбитка календарного штемпеля поштового відділення зв`язку (кур`єрської служби), що обслуговує відправника, а в разі подання документів безпосередньо до Нацкомфінпослуг - дата реєстрації документів у Нацкомфінпослуг.

2. Повідомлення та всі документи, що додаються до повідомлення, повинні бути засвідчені підписом керівника заявника, подаватися з внутрішнім описом, із зазначенням кількості аркушів кожного документа.

3. Документи на двох і більше аркушах мають бути пронумеровані, прошиті та містити напис "Усього в цьому документі пронумеровано, прошито, скріплено підписом


аркушів", найменування посади керівника, прізвище, ініціали та підпис керівника заявника. На копіях документів також робиться відмітка про засвідчення копії документа, що містить напис "Згідно з оригіналом", найменування посади керівника, особистий підпис керівника, його прізвище, ініціали, дату засвідчення копії.

4. У разі якщо повідомлення та документи, що додаються до нього, подані в повному обсязі та відповідають вимогам цього розділу, Нацкомфінпослуг не пізніше 15 робочих днів з дати надходження повідомлення вносить відповідні зміни до Реєстру. .

Крім того, судом встановлено, що згідно Порядку надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг N 3840 від 26.09.2017 позивачем подається звітність.

Віповідно даного розпорядження 2.Цей Порядок визначає правила складання та подання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, інформація про які внесена до Державного реєстру фінансових установ, та юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України або Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, можливість надавати послуги з фінансового лізингу (далі - лізингодавці), до Нацкомфінпослуг, установлює загальні вимоги до заповнення форм звітних даних та строки їх подання.

Згідно розділу 2 цього Порядку 2. Фінансові компанії (крім фінансових компаній - управителів та фінансових компаній - адміністраторів), фінансові установи - юридичні особи публічного права та довірчі товариства подають до Нацкомфінпослуг такі види звітності: 1) квартальна;… .4. Звітність, що складається відповідно до цього Порядку (крім звітності лізингодавців), подається до Нацкомфінпослуг у такі терміни: 2) квартальну та річну - у терміни, визначені пунктом 5 Порядку подання фінансової звітності , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419.

Відповідно розділу 5 Порядку 1. Фінансові компанії (у тому числі фінансові компанії - управителі, фінансові компанії - адміністратори, фінансові компанії групи А і групи Б), фінансові установи - юридичні особи публічного права, довірчі товариства та лізингодавці подають звітність, передбачену цим Порядком, в електронній формі з дотриманням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги".

Обов`язковим реквізитом звітності, яка надається до Нацкомфінпослуг, є кваліфікований електронний підпис відповідно до законодавства у сфері електронних довірчих послуг:

для фінансових компаній (у тому числі фінансових компаній - управителів, фінансових компаній - адміністраторів, фінансових компаній групи А і групи Б), фінансових установ - юридичних осіб публічного права, довірчих товариств - підписи керівника та головного бухгалтера фінансової установи;

для лізингодавців - підписи керівника та головного бухгалтера юридичної особи, у разі відсутності у штаті підприємства головного бухгалтера - два підписи керівника юридичної особи.

Факт подання звітності підтверджується відправленням пакету звітності із наявними кваліфікованими електронними підписами керівника та головного бухгалтера з додаванням кваліфікованої електронної позначки часу в автоматичному режимі програмно-технічними засобами веб-інтерфейсу на веб-сайті Нацкомфінпослуг.

У разі подання звітності з порушенням строків, визначених пунктами 4, 5 розділу II цього Порядку, така звітність вважається поданою несвоєчасно .

З матеріалів справи вбачається, що згідно наданого скріншоту, зробленого з Комплексної інформаційної системи Нацкомфінпослуг видно, що подана 16.07.2019 звітність не була прийнята, оскільки не була підписана електронним підписом головного бухгалтера ТОВ Сігмаур Фінанс , що є порушенням вимог п.1 Розділу 5 Порядку надання звітності.

В складі звітних даних за II квартал 2019 року поданих 16.07.2019 року в електронній формі до Нацкомфінпослуг, було надано наказ ТОВ Фондовий консалтинг від 10.07.2019 № 04-ОК Про прийняття ОСОБА_1 на посаду головного бухгалтера ТОВ Фондовий консалтинг з 11.07.2019 р., який не підтверджує повноваження Грушевської ОСОБА_2 підписувати звітні дані ТОВ Сігмаур Фінанс , оскільки вказану особу не було внесено в перелік осіб уповноважених підписувати звітні дані згідно п. 4 Розділу ХУ111 Положення про Державний реєстр фінансових установ.

Крім того, судом встановлено, що згідно реєстраційної справи позивача, внесення останніх змін відбулася 19.11.2018 р., в зв`язку з чим накладений особистий Електронний цифровий підпис Грушевської Н.О. на звітні дані позивача не відповідає Порядку надання звітності.

Також судом встановлено, оскільки подана звітність позивачем 16.07.2019 р. не була прийнята, а звітність подана вже після спливу термінів 09.08.2019 р. з накладеним кваліфікованим електронним підписом Анпілогової В.М. - керівника ТОВ Фондовий консалтінг свідчать про вчинення ТОВ Сігмаур Фіанс правопорушення, а саме, неподання звітності у визначені Порядком надання звітності строки, що є підставою для складання Акту про правопорушення на ринку фінансових послуг від 07.08.2019 № 1256/16-2/13 та постанови №708/1256/16-2/13-П від 28.08.2019 р. про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, чим до позивача відповідачем застосовано штрафну санкцію в розмірі 3 400 грн.

Статтею 39 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг передбачено, що 1. У разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону. 2. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів .

Згідно статті 40 цього Закону встановлено, що 1. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу:…3) накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону;… .

А відповідано статті 41 Закону 1. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за:…2) неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;… .

Статтею 42 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг передбачено, що 1. Штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення .

За таких обставин, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, оскільки відповідачем по справі згідно статті 77 КАС України повністю доведено правомірність прийнятого рішення, в зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню та прийняттю нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 315, 317, 321, 322 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.01.2020 р. - скасувати та прийняти нову постанову.

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Сігмаур Фінанс до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про скасування рішення - відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, та може бути оскаржена до касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня викладення повного тексту постанови.

Головуючий - суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

суддя О.М. Лукманова

Виготовлено з автоматизованої системи документообігу суду

Суддя Л.А. Божко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2020
Оприлюднено21.05.2020
Номер документу89351667
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11679/19

Постанова від 29.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 24.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 24.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні