Рішення
від 12.05.2020 по справі 260/1548/19
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 травня 2020 року м. Ужгород№ 260/1548/19

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Скраль Т.В.,

з участю секретаря судового засідання - Костелей І.Ф.,

учасники справи:

позивач: ОСОБА_1 ,

представник позивача: адвокат Белла Володимир Михайлович,

відповідач: Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області - представник у судове засідання не з`явився,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Товариство з обмеженою відповідальністю ЗУРН КОМПАНІ - представник у судове засідання не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), в особі представника Белли Володимира Михайловича ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області (90000, Закарпатська область, смт. Міжгір`я, вул. Шевченка, 86, код ЄДРПОУ 03192885), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю ЗУРН КОМПАНІ (01103, Київська область, Печерський район, м. Київ, вул. Професора Підвисоцького, 3, оф. 36, код ЄДРПОУ 42452523) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

У відповідності до статті 243 частини 3 КАС України 12 травня 2020 року виготовлено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення у повному обсязі складено 22 травня 2020 року.

31 жовтня 2019 року, ОСОБА_1 в особі представника Белли Володимира Михайловича звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю ЗУРН КОМПАНІ , якою просить: 1) визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації щодо виготовлення та направлення Повідомлення про повернення надміру виплаченої соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям №566 від 04.09.2019 року ОСОБА_1 , жительці АДРЕСА_3 та скасувати його; 2) зобов`язати Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації поновити виплати соціальної допомоги ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканці АДРЕСА_4 у другому півріччі 2019 року та в подальшому згідно діючого законодавства.

22 листопада 2019 року , ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено підготовче засідання.

13 січня 2020 року , ухвалою суду витребувано від третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗУРН КОМПАНІ" (юр. адреса: п.і. 01103, м. Київ, Печерський район, вул. Професора Підвисоцького, будинок 3, офіс 36, код ЄДРПОУ 42452523) - оригінали або належно завірені копії документів що свідчать про працевлаштування ОСОБА_1 в ТОВ "ЗУРН КОМПАНІ" та оригінали бухгалтерських документів, що свідчать про нарахування та виплату заробітної плати ОСОБА_1 в третьому кварталі 2018 року та від Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області (90000, Закарпатська область, смт. Міжгір`я, вул. Шевченка, 86, код ЄДРПОУ 03192885) оригінали всіх матеріалів перевірки на підставі яких сформовано повідомлення про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім"ям № 566 від 04.09.2019 року щодо ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), жительки АДРЕСА_3 .

31 січня 2020 року, Управлінням соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області на виконання вимог ухвали суду від 31 січня 2020 року надіслано оригінали витребуваних судом доказів.

23 березня 2020 року , ухвалою суду закрито пiдготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті .

1. Позиції сторін.

Позивач свої позовні вимоги аргументує тим, що перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації як одержувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та компенсаційної виплати по догляду за інвалідом 1 групи підгрупи А, отримує щомісячну соціальну допомогу з серпня 2017 року. У вересні 2019 року, Управлінням соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації надіслано повідомлення про повернення надміру виплаченої соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям №566 від 04.09.2019 року у зв`язку з поданням недостовірних даних про доходи. У підтвердження цього було надано Відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків від 16.07.2019 року №12367 щодо ОСОБА_1 , де зазначено, що в 3-му кварталі 2018 року їй нараховано та виплачено заробітну плату ТОВ ЗУРН КОМПАНІ в сумі 5 463 543 грн. Однак, позивач стверджує, що ніколи не працювала на даному підприємстві, не укладала з ним трудового договору та ніяких грошей від даного підприємства не отримувала. Підтвердженням цього є витяг з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування Пенсійного фонду України на ОСОБА_1 , наданого Міжгірським відділом обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, в якому зазначені всі доходи ОСОБА_1 за період з 2006 по 2019 роки, в якому відсутні дані щодо нарахувань ОСОБА_1 даної суми, а також Виписка по картці/рахунку ОСОБА_1 з Акціонерного товариства Комерційний банк Приватбанк за період з 01.01.2017 року по 11.07.2019 року, де також відсутні дані про перерахунок вказаних коштів в сумі 5 463543 грн. При цьому, також підозрілим є сама Відомість з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків від 16.07.2019 року №12367, де зазначено, що заробітна плата нарахована та виплачена в сумі 5 463 543 грн., а сума податку, нарахованого та сплаченого з даної зарплати, становить аж 45 645 564 грн., що є абсурдним. Також. у відомості зазначено, що дата прийому на роботу ОСОБА_1 є 16.08.2018 року, хоча, згідно наявних даних, дата взяття на облік як платника податків ТОВ ЗУРН КОМПАНІ тільки 07.09.2018 року. Щодо даних обставин ОСОБА_1 було подано заяву до Міжгірського відділення поліції Хустського ВП ГУНП в Закарпатській області, згідно якої посадовими особами поліції внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ст.190 ч.1 КК України та розпочато кримінальне провадження № 12019070110000363 від 06.08.2019 року. За результатами розслідування даного кримінального провадження 23.09.2019 року ОСОБА_1 визнано потерпілою, про що їй вручено Пам`ятку, та допитано в якості потерпілого. Повідомлення про повернення надміру виплаченої соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 566 від 04.09.2019 року було оскаржене до вищого органу виконавчої влади, тобто до Департаменту соціального захисту населення Закарпатської обласної державної адміністрації. Однак, листом від 04.10.2019 року №1715/01-20/03.3 у задоволенні скарги відмовлено та рекомендовано звернутись до суду.

Відповідачем відзиву на позовну заяву, у строк наданий судом в ухвалі Закарпатського окружного адміністративного суду про відкриття провадження в адміністративній справі від 22 листопада 2019 року , не надано та не повідомлено суду поважні причини його ненадання.

Відповідно до статті 162 частини 6 КАС України , у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, однак про час і дату судового засідання повідомлені належним чином, що підтверджується звітом про доставку на електронну адресу відповідача, (а.с. 216). Про причини неявки суд не повідомили.

Третя особа у судове засідання не з`явилася та письмових пояснень щодо позову або відзиву не надала, однак рекомендоване повідомлення, яке було надіслано на юридичну адресу, повернулося до суду з відміткою адресат відсутній .

Відповідно до статті 126 частини 11 КАС України , розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Під час розгляду справи по суті уповноважений представник позивача та позивач позов підтримали повністю, просили суд його задовольнити з мотивів, що у ньому наведені.

2. Обставини, встановлені судом

Судом встановлено, що 11 січня 2019 року , ОСОБА_1 , звернулася до відповідача із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг

До заяви було надано довідку про доходи ОСОБА_2 , де вказано, що сума пенсії за період з 01 липня 2018 року по 31 грудня 2018 року складає 11 852,43 грн., довідку про склад сім 'ї , декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, де вказано у розділі Відомості про доходи , доходи ОСОБА_2 у розмірі 11 852,43 грн. та ОСОБА_1 у розмірі 222,98 грн.

15 січня 2019 року , Управлінням соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області прийняло рішення про призначення державної соціальної допомоги ОСОБА_1 .

ДФС України, надало відомості Управлінню соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області, де вказало, що ОСОБА_1 отримала дохід у формі заробітної плати у розмірі 5463543,00 грн. та допомоги у розмірі 12 212,81 грн.

Згідно відомостей Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Товариство з обмеженою відповідальністю "Зурн Компані" (код ЄДРПОУ 42452523) місцезнаходженням юридичної особи є: 01103, м.Київ, ВУЛИЦЯ ПРОФЕСОРА ПІДВИСОЦЬКОГО, будинок 3, офіс 36..

Згідно даних ДПС Головного управління ДПС у Закарпатській області, наданого на запит адвоката Бела В.М. - ТОВ "Зурн Компані" відобразило суми нарахованого та виплаченого громадянці ОСОБА_1 ( РНОКПП НОМЕР_1 ) доходу у ІІІ кварталі 2018 року у розмірі 5 463 543, 00 грн. у вигляді заробітної плати, перебуває на обліку в ДПІ у Печерському районі Головного управління ДПС у м. Києві, ( а.с.110).

06 серпня 2019 року , Міжгірським відділенням поліції Хустського відділу поліції Головного управління Нацполіції в Закарпатській області на підставі заяви від 05 серпня 2018 року, відкрито кримінальне провадження: 12019070110000363, на підставі повідомлення ОСОБА_1 працівниками Управління соціального захисту в Міжгірському районі про перерахунок на її рахунок 5 000 000 грн., яких вона не отримувала, (а.с. 26).

04 вересня 2019 року , повідомленням про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 566, Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області повідомило ОСОБА_1 , що відповідно до п.28 Порядку № 250 від 24.02.2003 року про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.01.2019 року по 30.06.2019 року в сумі 34 915,68 грн. з причин подання недостовірних даних про доходи. Відповідно до п. 12 Порядку № 250 від 24.02.2003 року на наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення порушення, (а.с. 11).

05 вересня 2019 року , ОСОБА_1 звернулася із заявою до відповідача, де зазначила, що вона згідна добровільно повернути надміру виплачені кошти за період з 01 січня 2019 року по 30 червня 2019 року у розмірі 34 915,68 грн.

24 вересня 2019 року , представник позивача звернувся до начальника Департаменту соціального захисту населення Закарпатської обласної державної адміністрації із скаргою в якій просить скасувати повідомлення про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 566 від 04.09.2019 року та поновити виплату соціальної допомоги, (а.с. 35).

04 жовтня 2019 року , листом № 1715/01-20/03.3, Департамент соціального захисту населення Закарпатської обласної державної адміністрації повідомила позивача та його представника у відповідь на скаргу, що з метою перевірки достовірності наданої заявником інформації, управлінням соціального захисту населення Міжгірської райдержадміністрації зроблено запит до ДФС про доходи, отримані фізичними особами, що звернулися за призначенням соціальної допомоги у січня 2019 року. Під час перевірки виявлено, щ за даними ДФС у період за який враховувався дохід для визначення права на призначення державної соціальної допомоги, ОСОБА_1 отримала заробітну плату, яку не зазначила в поданій Декларації, (а.с. 36).

Не погоджуючись із зазначеним рішенням, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом

Відповідно до статті 19 Конституції України , органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України пенсії, інші виплати соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Закон України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" (далі по тексту - Закон №1768-ІІІ) спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.

В розумінні статті 1 Закону №1768-ІІІ , державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Відповідно до абзацу 6 статті 1 Закону №1768-ІІІ , середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування. До сукупного доходу сім`ї не враховується грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів.

Статтею 3 цього Закону передбачено, що право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.

Статтею 4 Закону №1768-ІІІ передбачено, що заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації. У заяві дається згода сім`ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідна для мети цього Закону. До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються: документ, що посвідчує особу; довідка про склад сім`ї, декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї, довідка про наявність та розмір земельної частки (паю); довідка встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції.

Державна соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи.

Рішення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні приймається місцевою державною адміністрацією протягом десяти календарних днів і наступного після його прийняття дня надсилається уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.

Рішення про відмову в наданні державної соціальної допомоги має бути вмотивованим і містити роз`яснення порядку його оскарження.

Порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", врегульовано Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року №250 (далі - Порядок №250).

Відповідно до пункту 3 Порядку №250, призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Відповідно до вимог частини 1 статті 6 Закону №1768-III та пункту 20 Порядку №250 зазначено, що державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

Згідно з статтею 7 Закону №1768-ІІІ та пункту 10 Порядку № 250 , соціальна допомога не призначається у разі, коли, зокрема, працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівня акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за інвалідами I групи або дітьми-інвалідами віком до 18 років, за інвалідами II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги).

Пунктом 12 Порядку №250 встановлено, що у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Як встановлено судом, позивач 11 січня 2019 року , ОСОБА_1 , звернулася до відповідача із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг.

До заяви було надано довідку про доходи ОСОБА_2 , де вказано, що сума пенсії за період з 01 липня 2018 року по 31 грудня 2018 року складає 11 852,43 грн., довідку про склад сім 'ї , декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, де вказано у розділі Відомості про доходи , доходи ОСОБА_2 у розмірі 11 852,43 грн. та ОСОБА_1 у розмірі 222,98 грн.

15 січня 2019 року , Управлінням соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області прийняло рішення про призначення державної соціальної допомоги, (а.с.156).

Відповідно до пункту 25 вказаного Порядку № 250 , виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється, зокрема, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.

Згідно пункту 28 Порядку № 250 , якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення, зокрема визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення

З аналізу вказаних норм слідує, що у випадку навмисного приховання сім`єю або подання недостовірні даних про її доходи та майновий стан виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється та визначається обсяг надміру виплачених коштів..

Суд зазначає, що відповідно до пункту 27 Порядку №250, контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів.

Органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до п`яти календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, органів Пенсійного фонду України інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.

18 червня 2019 року Департаментом соціального захисту населення щодо обміну з ДФС про доходи у рамках перевірки начальникам управлінь соціального захисту населення міськвиконкомів та райдержадміністрації адресовано лист /01-20/03.3 щодо здійснення запитів до ДФС про доходи осіб та членів сімей за зверненнями про призначення державної соціальної допомоги у січні 2019 року, (а.с. 143).

10 липня 2019 року , ДФС України, надало відомості Управлінню соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області, де вказало, що ОСОБА_1 отримала дохід у формі заробітної плати у розмірі 5 463 543,00 грн. та допомоги у розмірі 12 212,81 грн.

Так, приймаючи оскаржуване повідомленням про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 566 від 04 вересня 2019 року, відповідач вказав на подання недостовірних даних про доходи на підставі отриманих відомостей від ДФС України.

Таким чином, відповідач, як контролюючий орган вправі перевіряти та отримувати відомості про достовірність поданих заявником даних необхідних для призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та у разі виявлення приховування та подання недостовірних даних, прийняти рішення про відому у наданні вказаної допомоги та/або повернення надміру виплачених коштів.

13 січня 2010 року, як вже зазначалося судом, за клопотанням представника позивача та з метою повного, всебічного та об`єктивного розгляду справи по суті заявлених позовних вимог було витребувати від ТзОВ ЗУРН КОМПАНІ оригінали або належно завірені копії документів що свідчать про працевлаштування ОСОБА_1 в ТОВ "ЗУРН КОМПАНІ" та оригінали бухгалтерських документів, що свідчать про нарахування та виплату заробітної плати ОСОБА_1 в третьому кварталі 2018 року.

Вся кореспонденція, що направлялася судом на адресу третьої особи ТОВ "ЗУРН КОМПАНІ" поверталася до суду без вручення, що підтверджується матеріалами справи.

06 серпня 2019 року , Міжгірським відділенням поліції Хустського відділу поліції Головного управління Нацполіції в Закарпатській області на підставі заяви від 05 серпня 2018 року, відкрито кримінальне провадження: 12019070110000363, на підставі повідомлення ОСОБА_1 працівниками Управління соціального захисту в Міжгірському районі про перерахунок на її рахунок 5 000 000 грн., яких вона не отримувала, (а.с. 26).

На час розгляду справи, остаточного рішення в рамках даного кримінального провадження не прийнято.

Разом з тим, пунктом 28 Порядку № 250 , передбачено, що у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Тобто, в управління соціального захисту населення є право звернутися до суду щодо вирішення питання про стягнення у судовому порядку надміру виплачених коштів.

04 вересня 2019 року , повідомленням про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 566, Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області повідомило ОСОБА_1 , що відповідно до п.28 Порядку № 250 від 24.02.2003 року про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.01.2019 року по 30.06.2019 року в сумі 34 915,68 грн. з причин подання недостовірних даних про доходи. Відповідно до п. 12 Порядку № 250 від 24.02.2003 року на наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення порушення, (а.с. 11).

Як вбачається із матеріалів справи, повідомлення про повернення надміру виплаченої соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям №566 від 04.09.2019 року, має обов`язковий характер, однак надміру виплачена соціальна допомога, яка були виплачена позивачу не може бути примусово стягнута шляхом надіслання повідомлення. Строки повернення у вказаному повідомленні не зазначені, а тому таку пропозицію позивачу щодо повернення суми розмірі 34 915, 68 грн. слід розцінювати як рекомендаційну.

У справі, що розглядається, заявлено позовну вимогу визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації щодо виготовлення та направлення повідомлення про повернення надміру виплаченої соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 566 від 04.09.2019 року ОСОБА_1 .

Слід зазначити, що в порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов`язки для позивача.

Звертаючись до суду з позовом, ОСОБА_1 фактично не погодилася з висновками, що зроблені у повідомленні про повернення надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї за період з 01.01.2019 року по 30.06.2019 року в сумі 34 915, 68 грн., ( а.с.150)

Зважаючи на те, що надміру виплачена соціальна допомога у випадку відсутності факту її добровільного відшкодування стягується примусово в судовому порядку з особи, якій їх виплатили, питання щодо наявності надміру виплаченої соціальної допомоги та їх розміру має перевірятись судом, який розглядає позов про їх стягнення, або ж встановлення підстав для зупинення стягнення виплаченої допомоги до прийняття рішенням судом у справі, що розглядається за правилами кримінального судочинства. У зв`язку з цим, звернення ОСОБА_1 з позовом про визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації щодо виготовлення та направлення повідомлення про повернення надміру виплаченої соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям №566 від 04.09.2019 року ОСОБА_1 є неналежним способом захисту порушеного права. Крім того, під час розгляду справи, судом не встановлено протиправності в діях відповідача, щодо прийняття оскаржуваного повідомлення, а тому судом не встановлено підстав для задоволення такої вимоги.

Щодо вимоги позивача зобов`язати Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації поновити виплати соціальної допомоги ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканці АДРЕСА_4 у другому півріччі 2019 року та в подальшому згідно діючого законодавства, то слід зазначити, що суд не наділений повноваженнями, в межах предмету спору, що розглядається, перевірити наявність чи відсутність інших підстав для призначення допомоги та подальшої її виплати у майбутньому. Підстави для поновлення виплати, втому числі за останні 6 місяців 2019 року мають бути встановлені за судовим рішенням в рамках кримінального провадження, що здійснюється за зверненням позивачки, де вона визнана потерпілою. Крім того, зазначені повноваження відповідача є дискреційними повноваженнями, тобто, повноваженням, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення

Таким чином, позивач скористався правом на звернення до суду і його право не може бути обмежене, а заявлені позивачем вимоги розглянуті судом по суті, однак з урахуванням вищевикладеного підстави для задоволення позову відсутні.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, судові витрати, у відповідності до статті 139 КАС України, не підлягають розподілу.

Керуючись статтями 9, 14, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 , в особі представника Белли Володимира Михайловича до Управління соціального захисту населення Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю ЗУРН КОМПАНІ про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України (пункт 15.5)).

СуддяТ.В.Скраль

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.05.2020
Оприлюднено24.05.2020
Номер документу89387482
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1548/19

Постанова від 17.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 12.05.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

Рішення від 12.05.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні