ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/357/20
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бездрабка О.І.,
при секретарі - Альошиній І.В.,
за участю:
представника позивача - Оніщенко В.І.,
представника відповідача-1 - Грудковської А.М.,
відповідача-2 - Романенко С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Хіммашпроект" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, державного кадастрового реєстратора Відділу у Голопристанському район Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Романенко Світлани Миколаївни, третя особа: Приватний нотаріус Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Хіммашпроект" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач-1), державного кадастрового реєстратора Відділу у Голопристанському район Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Романенко Світлани Миколаївни (далі - відповідач-2), третя особа: Приватний нотаріус Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_2, в якій просить:
- визнати дії державного кадастрового реєстратора Відділу у Голопристанському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Романенко Світлани Миколаївни щодо проведення поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га на дві окремі ділянки площею 3,2013 га та 7,8221 га та реєстрацію земельних ділянок 6522384300:02:001:1060 площею 7,8221 га, 6522384300:02:001:1061 площею 3,2013 га за адресою: с.Залізний Порт, вул.Шкільна б/н, Голопристанського району Херсонської області протиправними;
- визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6522384300:02:001:1060 площею 7,8221 га та 6522384300:02:001:1061 площею 3,2013 га, розташованих за адресою: с.Залізний Порт, вул.Шкільна б/н, Голопристанського району Херсонської області;
- зобов`язати державного кадастрового реєстратора Відділу у Голопристанському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області поновити відомості у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку площею 11,0234 га, що мала кадастровий номер 6522384300:02:062:0001, розташованою за адресою: с.Залізний Порт, вул.Шкільна б/н, Голопристанського районі Херсонської області, під розміщення бази відпочинку " Чорноморець ", що належить позивачу на праві приватної власності.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідно до договору купівлі-продажу від 28.04.2011 р. ТОВ "Хіммашпроект" є власником земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га, яка знаходиться за адресою: с.Залізний Порт, вул.Шкільна б/н, Голопристанського району Херсонської області під розміщення бази відпочинку " Чорноморець ", про що свідчить акт на право власності на земельну ділянку від 24.11.2011 р. серія ЯК № 829599. 08.08.2019 р. невстановлені особи, які наразі встановлюються слідством, шляхом підроблення документів, печатки товариства та підпису директора ОСОБА_1 склали заяву про поділ земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га на дві окремі ділянки площею 3,2013 га та 7,8221 га. На підставі підроблених заяв директора ТОВ "Хіммашпроект" було розроблено проект землеустрою та державним кадастровим реєстратором здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га та зареєстровано дві земельні ділянки з кадастровими номерами 6522384300:02:001:1060 площею 7,8221 га та 6522384300:02:001:1061 площею 3,2013 га. Вважає такі дії та рішення державного кадастрового реєстратора протиправними, оскільки позивач не приймав рішення щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га на дві окремі земельні ділянки, а відповідач-2 не перевірила відповідність документів вимогам законодавства і прийняла рішення про поділ земельної ділянки не маючи при цьому оригіналу документів, а лише електронну заяву із примірниками документів в електронній формі. Так як поділ земельної ділянки здійснено у незаконний спосіб, просить поновити відомості у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га.
Ухвалою від 14.02.2020 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 16.03.2020 р. о 10:00 год.
05.03.2020 р. від відповідача-1, а 10.03.2020 р. від відповідача-2 надійшли ідентичні за змістом відзиви на позовну заяву, згідно яких просять відмовити в задоволенні позову. Вказують на те, що 13.08.2019 р. до програмного забезпечення Державного земельного кадастру надійшли дві онлайн-заявки, яким автоматично присвоєно реєстраційні номери ЗВ-9705809282019, ЗВ-9705809272019, про реєстрацію земельних ділянок, які мають бути утворені в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001. Державним кадастровим реєстратором проведено перевірку завантаженої разом із заявами до програмного забезпечення "Технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки ТОВ "Хіммашпроект" для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, загальною площею 11,0234 га, яка розташована в Херсонській області, Голопристанському районі, с.Залізний Порт, вул.Шкільна ". Технічна документація містила всі передбачені ст.56 Закону України "Про землеустрій" обов`язкові складові, а тому у державного кадастрового реєстратора не було підстав для відмови у державній реєстрації земельних ділянок. Зазначають, що матеріали справи не містять інформації про результати досудового розслідування кримінального провадження, відомості про яке внесено 22.08.2019 р. до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42019231070000067. Оскільки у встановленому законом порядку дії нотаріуса, який посвідчив достовірність підпису директора товариства, не визнано незаконними, доводи протиправності поділу земельної ділянки ґрунтуються лише на припущеннях позивача. Крім того, скасування державної реєстрації земельних ділянок неможливо без скасування їх арешту у встановленому ст.174 КПК України порядку. Також зазначає, що чинним законодавством не передбачено процедури поновлення відомостей про земельну ділянку. У відповідності до п.114 Порядку № 1051 кадастровий номер 6522384300:02:062:0001 набув статусу архівного та перенесено до архівного шару даних геодезичних систем Державного земельного кадастру.
Протокольною ухвалою від 16.03.2020 р. задоволено клопотання представника позивача про виклик свідків, у зв`язку з чим відкладено розгляд справи на 10.04.2020 р. на 11:00 год.
Ухвалою від 10.04.2020 р. відкладено розгляд справи на 15.05.2020 р. на 10:00 год.
Ухвалою від 14.05.2020 р. задоволено клопотання відповідача-2 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.
В судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила їх задовольнити з підстав, вказаних у позовній заяві.
Представник відповідача-1 та відповідач-2 просили відмовити в задоволенні позову з викладених у відзивах підстав.
04.05.2020 р. від третьої особи надійшла заява про розгляд справи без її участі.
Дослідивши наявні у справі докази суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу від 28.04.2011 р., посвідченого приватним нотаріусом Голопристанського нотаріального округу Херсонської області Маршаловою М.В., ТОВ "Хіммашпроект" придбало у Новофедорівської сільської ради земельну ділянку, яка знаходиться в с.Залізний Порт, вул.Шкільна б/н, Голопристанського району Херсонської області, площею 11,0234 га, кадастровий номер 6522384300:02:062:0001, під розміщення бази відпочинку " Чорноморець ", а 24.11.2011 р. позивачем отримано акт на право власності на вказану земельну ділянку серії ЯК № 829599.
У 2019 році ТОВ "Альянс" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки ТОВ "Хіммашпроект" для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, загальною площею 11,0234 га, яка розташована в Херсонській області, Голопристанському районі, с.Залізний Порт, вул.Шкільна .
13.08.2019 р . до програмного забезпечення Державного земельного кадастру надійшло дві онлайн-заяви, яким автоматично присвоєно реєстраційні номери ЗВ-9705809282019, ЗВ-9705809272019, про реєстрацію земельних ділянок, які мають бути утворені в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001, до яких було долучено технічну документацію із землеустрою.
За результатами розгляду поданих документів державним кадастровим реєстратором Відділу у Голопристанському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Романенко С.М. прийнято рішення про державну реєстрацію поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га на дві окремі земельні ділянки з присвоєнням їм кадастрових номерів 6522384300:02:001:1060 площею 7,8221 та 6522384300:02:0001:1061 площею 3,2013 га.
Вважаючи такі дії та рішення державного кадастрового реєстратора протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства та встановлених в судовому засіданні фактичних обставин справи.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру визначено Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 р. № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI).
Відповідно до ст.1 Закону № 3613-VI державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Частиною 5 статті 5 Закону № 3613-VI встановлено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.
Частиною 1 статті 6 Закону № 3613-VI визначено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ч.1 ст.9 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За змістом ч.4 ст.9 Закону № 3613-VI до повноважень державного кадастрового реєстратора входить: здійснення реєстрації заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевірка на відповідність поданих документів вимогам законодавства; формування поземельних книг на земельні ділянки, внесення записів до них, забезпечення зберігання цих книг; внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надання відмови щодо внесення; присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам; надання відомостей із Державного земельного кадастру й відмови в наданні; виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передання органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомостей про земельні ділянки.
Приписами ч.8 ст.9 Закону № 3613-VI передбачено, що державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).
Отже державний кадастровий реєстратор - це службова особа, суб`єкт владних повноважень, що здійснює всі необхідні дії з ведення Державного земельного кадастру.
Згідно ч.1 ст.79 1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок (ч.2 ст.79 1 ЗК України).
Відповідно до ч.6 ст.79 1 ЗК України формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Статтею 56 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 р. № 858-IV (далі - Закон № 858-IV) визначено, що технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об`єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об`єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв`язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).
Відповідно до ч.2 ст.24 Закону № 3613-VI державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною 3 статті 24 Закону № 3613-VI встановлено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема, власника земельної ділянки (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ним особи.
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа. Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення (ч.4 ст.24 Закону № 3613-VI в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно ч.5 ст.24 Закону № 3613-VI державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини (ч.6 ст.24 Закону № 3613-VI).
Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначено Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051 (далі - Порядок № 1051).
Згідно п.66 Порядку № 1051 до Державного земельного кадастру державними кадастровими реєстраторами вносяться відомості (зміни до них), зазначені у пунктах 21 - 25 цього Порядку, про об`єкти Державного земельного кадастру.
Пунктом 67 Порядку № 1051 встановлено, що документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати вимогам Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
За змістом пп.2 п.109 Порядку № 1051 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: 1) заява (у паперовій або електронній формі) про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; 2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації), у паперовій або електронній формі відповідно до вимог Закону України "Про землеустрій"; 3) електронний документ (п.110 Порядку № 1051).
Пунктом 110 1 Порядку № 1051 визначено, що заявники, зазначені у підпунктах 1 - 4 пункту 109 цього Порядку, через уповноважених ними осіб, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників та є розробниками відповідної документації із землеустрою або працюють у складі розробника - юридичної особи (далі - сертифіковані інженери-землевпорядники), мають право надсилати документи, зазначені у підпунктах 1 - 3 пункту 110 цього Порядку, Державному кадастровому реєстраторові в електронній формі, підписані із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису сертифікованим інженером-землевпорядником технічними засобами телекомунікацій, та отримувати документи, зазначені в абзаці шостому пункту 73, підпунктах 4, 6 пункту 75, пункті 77, підпункті 1 пункту 87 цього Порядку, в електронній формі, підписані із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису Державним кадастровим реєстратором.
Заява про державну реєстрацію земельної ділянки в електронній формі з доданими документами подається відповідним сертифікованим інженером-землевпорядником через Єдиний державний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему Держгеокадастру, представлену у формі Інтернет-сторінки, що забезпечує формування та подання заяви (далі - Інтернет-сторінка) (п.110 2 Порядку № 1051).
Згідно п.111 Порядку № 1051 державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:
- здійснює державну реєстрацію земельної ділянки: за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці; відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки); робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку; надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;
- приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі: невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
З аналізу даних правових норм вбачається, що для формування земельних ділянок шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки, яка перебуває у власності, без зміни цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.
Державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті поділу, здійснює державний кадастровий реєстратор за місцем розташування земельної ділянки за результатами розгляду поданих йому документів: заяви, документації із землеустрою та електронного документа. Вказані документи подаються у паперовій або електронній формі. Право надсилати документи в електронній формі надано сертифікованим інженерам-землевпорядникам.
Після отримання заяви, документації із землеустрою та електронного документа, державний кадастровий реєстратор приймає одне із рішень: здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки. При цьому, законодавством визначено вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки: невідповідності поданих документів вимогам, зазначеним, в даному випадку, у пп.1, 2 п.110 Порядку № 1051; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у п.110 Порядку № 1051, не в повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, 13.08.2019 р. до програмного забезпечення Державного земельного кадастру від сертифікованого інженера-землевпорядника надійшли дві онлайн-заявки на державну реєстрацію земельних ділянок площею 3,2013 га та 7,8221 га, які розташовані за адресою: Херсонська область, Голопристанський район, с.Залізний Порт, вул.Шкільна, яким автоматично присвоєно реєстраційні номери ЗВ-9705809282019, ЗВ-9705809272019. Разом із заявками надійшли електронні документи та "Технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки ТОВ "Хіммашпроект" для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, загальною площею 11,0234 га, яка розташована в Херсонській області, Голопристанському районі, с.Залізний Порт, вул.Шкільна" .
Дослідивши технічну документацію із землеустрою, суд зазначає, що за змістом вона відповідала вимогам ст.56 Закону України "Про землеустрій", так як містила пояснювальну записку, завдання на розроблення технічної документації, кадастрові плани земельних ділянок, які виділяються в окремі земельні ділянки, матеріали польових геодезичних робіт, акти приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу, перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути, нотаріально посвідчену заяву від 08.08.2019 р. № 2747 директора ТОВ "Хіммашпроект" ОСОБА_1 щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001, розташованої за адресою: с.Залізний Порт, вул.Шкільна, Голопристанського району, Херсонської області на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 829599 від 24.11.2011 р., на дві окремі земельні ділянки площею 7,8221 га та 3,2013 га.
Тобто, державному кадастровому реєстратору було надано всі документи, необхідні для здійснення державної реєстрації земельних ділянок шляхом поділу, та які за формою та змістом відповідали вимогам законодавства, а тому у відповідача-2 не було підстав для прийняття рішення про відмову у державній реєстрації земельних ділянок площею 7,8221 га та 3,2013 га, вичерпний перелік яких вказано у п.111 Порядку № 1051.
Твердження позивача про те, що заява та документи повинні направлятися державному реєстратору в паперовій формі, суд не бере до уваги, оскільки вказане суперечить вимогам п.110 Порядку № 1051.
Незаконність поділу земельної ділянки та державну реєстрацію утворених внаслідок поділу земельних ділянок позивач обґрунтовує підробленням заяви директора ТОВ "Хіммашпроект" ОСОБА_1 про поділ земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га, у зв`язку з чим до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про кримінальне правопорушення за № 42019231070000067 з попередньою кваліфікацією за ч.1 ст.358 КК України.
Між тим, наявність кримінального провадження не свідчить про протиправність дій державного кадастрового реєстратора, оскільки до його повноважень не входить перевірка достовірності підпису директора підприємства та дійсне його волевиявлення на написання заяви. Ці функції законодавством України покладено на нотаріуса. В матеріалах технічної документації із землеустрою міститься заява директора ТОВ "Хіммашпроект" ОСОБА_1 від 08.08.2019 р., яка посвідчена приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_2
Таким чином, суд не вбачає ознак протиправності в діях державного кадастрового реєстратора при прийнятті рішення щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га на дві окремі ділянки, а тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
В той же час суд зазначає, що технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки розроблена на підставі заяви директора ТОВ "Хіммашпроект" ОСОБА_1 від 08.08.2019 р. про поділ земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га.
За заявою ОСОБА_1 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про кримінальне правопорушення за № 42019231070000067 з попередньою кваліфікацією за ч.1 ст.358 КК України за фактом підроблення офіційного документа приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_2
На даний час проводиться слідство в даному кримінальному провадженні.
Допитана в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_2 пояснила, що 08.08.2019 р. до її офісу звернулася особа, яка представилася ОСОБА_1 , вказавши, що є директором ТОВ "Хіммашпроект", з проханням засвідчити справжність підпису на заяві про поділ земельної ділянки. На підтвердження особи надала паспорт та документи, що підтверджують її статус директора підприємства. Оскільки зауважень до документів не було, засвідчила підпис на заяві про поділ земельної ділянки. В подальшому стало відомо, що особа, яка приходила в офіс, не є ОСОБА_1 , про що пересвідчилась під час проведення очної ставки з ОСОБА_1 .
Пояснення свідка ОСОБА_2 підтверджуються протоколом одночасного допиту осіб від 22.01.2020 р.
Згідно висновку експерта від 27.03.2020 р. № 70-ПТ за результатами судової почеркознавчої експертизи, проведеної в рамках кримінального провадження № 42019231070000067 від 22.08.2019 р., підписи в заявах про розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки від 09.08.2019 р., схемі розподілу земельної ділянки, актах прийомки-передачі межових знаків на зберігання від 12.08.2019 р., актах перенесення межових знаків в натурі (на місцевість) меж охоронних зон від 12.08.2019 р. виконані не ОСОБА_1 , а іншою особою. Питання, чи виконаний підпис ОСОБА_1 або іншою особою на копії заяви про поділ земельної ділянки загальною площею 11,0234 га з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001, справжність підпису на якій посвідчено приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_2 08.08.2019 р. за реєстровим № 2747, бланк ННХ974421 в графі "підпис" перед рукописним написом " ОСОБА_1 " не вирішувалося у зв`язку з тим, що встановити відсутність факту монтажу в наданому на дослідження технічному зображенні документа не виявилось можливим з причини відсутності ознак монтажу, що не виключає його наявності, оскільки ознаки монтажу могли і не відобразитися.
Допитаний в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_3 пояснив, що всі документи, пов`язані з виготовленням технічної документації щодо проділу земельної ділянки, приносив та забирав чоловік на ім`я ОСОБА_4 .
Вищевикладене свідчить про те, що технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки ТОВ "Хіммашпроект" площею 11,0234 га, що розташована за адресою: Херсонська область, Голопристанський район, с,Залізний Порт, вул.Шкільна , розроблена на підставі підробленої заяви про такий поділ, фактично за відсутності волевиявлення власника земельної ділянки - ТОВ "Хіммашпроект".
Згідно ст.3 Закону № 3613-VI Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються; документування всіх відомостей Державного земельного кадастру.
Поділ земельної ділянки з кадастровим номером 6522384300:02:062:0001 площею 11,0234 га та формування земельних ділянок з кадастровими номерами 6522384300:02:0001:1060 площею 7,8221 га та 6522384300:02:0001:1061 площею 3,2013 га відбулося не на підставі закону з вищезазначених підстав.
Враховуючи наведене, з метою забезпечення об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі, суд вважає за необхідне скасувати державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6522384300:02:0001:1060 площею 7,8221 га та 6522384300:02:0001:1061 площею 3,2013 га, розташованих за адресою: Херсонська область, Голопристанський район, с . Залізний Порт , вул.Шкільна , під розміщення бази відпочинку " Чорноморець ".
Суд звертає увагу, що позивач, захищаючи своє право власності на земельну ділянку площею 11,0234 га, оскаржує державну реєстрацію її поділу та формування двох земельних ділянок з кадастровими номерами 6522384300:02:0001:1060 площею 7,8221 га та 6522384300:02:0001:1061 площею 3,2013 га, на які не зареєстровано право власності іншими особами, як таку, що здійснена відповідачем-2 без передбачених законом підстав.
Відтак, спір виник щодо законності формування земельних ділянок та їх державної реєстрації відповідачем-2, а отже спір є публічно-правовим і розглядається в порядку адміністративного судочинства.
Аналогічні висновки з подібних правовідносин викладено в постанові Верховного Суду від 06.06.2018 р. у справі № 816/1618/17 (адміністративне провадження № К/9901/26064/18).
Що стосується позовних вимог про зобов`язання відповідача-2 поновити відомості у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку площею 110234 га, що мала кадастровий номер 6522384300:02:062:0001, то в цій частині позов не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Приписами ч.13. ст.79 1 ЗК України передбачено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі поділу або об`єднання земельних ділянок.
Підпунктом 1 пункту 114 Порядку № 1051 передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання.
Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Згідно ч.ч.6, 7 Закону № 3613-VI кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці.
Оскільки державним кадастровим реєстратором прийнято рішення про державну реєстрацію двох земельних ділянок площею 3,2013 га та 7,8221 га, утворених внаслідок поділу земельної ділянки площею 11,0234 га, то кадастровий номер 6522384300:02:062:0001 набув статусу архівного та його перенесено до архівного шару даних геодезичних систем Державного земельного кадастру. Ні Законом № 3613-VI, ні Порядком № 1051 не передбачено процедури поновлення відомостей про земельну ділянку, зокрема її кадастрового номера.
В той же час ст.56 Закону України "Про землеустрій" визначено, що державна реєстрація об`єднання земельних ділянок проводиться на основі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Таким чином, єдиним способом поновлення права позивача на земельну ділянку площею 11,0234 га, яка на підставі акту про право власності на земельну ділянку від 24.11.2011 р. серія ЯК № 829599 належить ТОВ "Хіммашпроект", є розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок площами 3,2013 га та 7,8221 га. При об`єднанні вказаних земельних ділянок буде автоматично визначено новий кадастровий номер земельної ділянки, який формується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру Національної кадастрової системи, на підставі Порядку № 1051.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Підсумовуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог, а саме скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 6522384300:02:001:1060 площею 7,8221 га та № 6522384300:02:001:1061 площею 3,2013 га. В решті позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Хіммашпроект" (04053, м.Київ, вул.Кудрявський узвіз, буд.5-Б, код ЄДРПОУ 31409414) до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м.Херсон, вул.Університетська, 136-А, код ЄДРПОУ 39766281), державного кадастрового реєстратора Відділу у Голопристанському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Романенко Світлани Миколаївни (75600, Херсонська область, м.Гола Пристань, вул.1 Травня, 47), третя особа: Приватний нотаріус Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_2 (АДРЕСА_1) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Скасувати рішення державного реєстратора Відділу у Голопристанському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Романенко Світлани Миколаївни про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6522384300:02:001:1060 площею 7,8221 га та 6522384300:02:001:1061 площею 3,2013 га, розташованих за адресою: с.Залізний Порт, вул.Шкільна, б/н, Голопристанський район, Херсонська область, під розміщення бази відпочинку " Чорноморець ".
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 22 травня 2020 р.
Суддя О.І. Бездрабко
кат. 109020100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2020 |
Оприлюднено | 24.05.2020 |
Номер документу | 89388612 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні