ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" травня 2020 р. справа № 300/482/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Панікар І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Угорницької сільської ради Івано-Франківської міської ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
28.02.2020 року ОСОБА_1 (надалі позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Угорницької сільської ради Івано-Франківської міської ради (надалі відповідач) про визнання відмови протиправною та зобов`язання до вчинення дій.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 , яка була придбана нею у ТзОВ Спілка забудівників на підставі договору купівлі-продажу № 3Д/64 від 05.09.2017 року. 11.02.2020 року позивач звернулася до Угорницької сільської ради і заявою про реєстрацію місця проживання. Проте, Угорницькою сільською радою відмовлено ОСОБА_1 у реєстрації місця проживання, оскільки у поданих документах містяться недостовірні відомості. Позивач вважає висновки сільської ради необґрунтованими, та такими, що не відповідають нормам чинного законодавства. Внаслідок чого, просить суд визнати протиправною відмову Угорницької сільської ради у реєстрації місця проживання та зобов`язати відповідача вчинити дії щодо реєстрації місця проживання ОСОБА_1 у квартирі АДРЕСА_1 .
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.03.2020 року позовну заяву залишено без руху (а.с. 14-15).
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.03.2020 року відкрито провадження у даній справі, за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (а.с.2021).
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 12.05.2020 року (а.с.31-37), згідно змісту якого, представник відповідача щодо можливості задоволення заявлених позовних вимог заперечила. Вказала, що у документах поданих позивачем до Угорницької сільської ради Івано-Франківської міськради для реєстрації місця проживання, містяться недостовірні відомості щодо адреси реєстрації місця проживання, що у відповідності до пункту 11 Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою КМУ № 207 від 02.03.2016 року та статті 9-1 ЗУ Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні є підставою для відмовив реєстрації місця проживання. Будівля, у якій знаходиться квартира АДРЕСА_2 , що належить ОСОБА_1 , розташована в с. Угорники, урочище Рінь Івано-Франківської міської ради на земельній ділянці з кадастровим номером 2610196601:13:002:0043 та є прийнятим в експлуатацію закінченим будівництвом об`єктом Навчально-виховного комплексу інноваційної освіти. Замовником будівництва Навчально-виховного комплексу інноваційної освіти є громадська організація КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЄ ТОВАРИСТВО ІНВАЛІДІВ ЗЕЛЕНСАД, яка до виконавчого комітету Угодницької сільської ради для присвоєння адреси не зверталась. Окрім того, зазначила, що документи, передбачені Положенням про порядок присвоєння (зміну) та реєстрації адрес об`єктам нерухомості села Угорники, в тому числі договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села Угорники по об`єкту будівництва Навчально-виховного комплексу інноваційної освіти не надходили, такий договір на площу об`єкта згідно із сертифікатом серії І-Ф № 162190741108, виданим 15.03.2019 року з виконавчим комітетом Угорницької сільської ради не укладався. Рішення про присвоєння поштової адреси: АДРЕСА_3 виконавчим комітетом Угорницької сільської ради не приймалося.
21.05.2020 року від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач підтримала позовні вимоги та просила позов задоволити (а.с.48-51). Зазначила, що відповідно до договору купівлі-продажу № 3Д/64 від 05.09.2017 року вона є добросовісним набувачем квартири АДРЕСА_1 . Право власності на квартиру не оспорюється та не заперечується відповідачем. Пунктом 11 Правил реєстрації місця проживання встановлено вичерпний перелік підстав для відмов у реєстрації місця проживання, яким не визначено як підставу для відмови відсутність рішення органу місцевого самоврядування про присвоєння поштової адреси. Зазначила, що питання щодо сплати пайової участі та присвоєння поштової адреси повинні вирішуватись виключно між замовником будівництва та органом місцевого самоврядування Угорницькою сільською радою. Натомість орган виконавчої влади Угорницька сільська рада відмовляє у здійсненні такої реєстрації з підстав невиконання певних зобов`язань замовником будівництва. Однак, ці питання не стосуються третіх осіб добросовісних набувачів, а є виключно спором між органом місцевого самоврядування та замовником будівництва. Вказала на те, що ефективним засобом юридичного захисту її прав у спірних правовідносинах, є саме зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 та здійснити реєстрацію її місця проживання за адресою: АДРЕСА_4 .
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 КАС України, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 , яка була придбана нею у ТзОВ Спілка забудівників на підставі договору купівлі-продажу № 3Д/64 від 05.09.2017 року.
Право власності на вищевказану квартиру зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягом з Державного реєстру від 19.12.2019 року № 193808593, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1991902026101, номер запису про право власності 34734672 від 14.12.2019 року (а.с.10).
11.02.2020 року ОСОБА_1 звернулася до Угорницької сільської ради із заявою про реєстрацію місця проживання за адресою: АДРЕСА_4 (а.с.11).
До заяви про реєстрацію місця проживання позивач додала квитанцію про сплату адміністративного збору, а також витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на нерухоме майно квартиру АДРЕСА_1 .
За результатами розгляду заяви, Угорницькою сільською радою позивачу відмовлено у реєстрації місця проживання, оскільки у поданих документах містяться недостовірні відомості (зворот а.с.11).
Позивач вважає таку відмову протиправною, що не відповідає нормам чинного законодавства, внаслідок чого, за захистом своїх прав та інтересів звернулася до суду.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
Відповідно до частини 1 статті 2 ЗУ Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні, громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені законом.
Згідно положень статті 3 ЗУ Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні, вільний вибір місця проживання чи перебування - право громадянина України, а також іноземця та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, на вибір адміністративно-територіальної одиниці, де вони хочуть проживати чи перебувати.
Місце проживання - житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини.
Відповідно до Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 року № 207, реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання/перебування здійснюється виконавчим органом сільської, селищної або міської ради, сільським головою (у разі коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено) (далі - орган реєстрації) на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради.
Відповідно до частини 3 статті 6 ЗУ Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні, для реєстрації особа або її представник подає органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг):
- письмову заяву;
- документ, до якого вносяться відомості про місце проживання. Якщо дитина не досягла 16-річного віку, подається свідоцтво про народження;
- квитанцію про сплату адміністративного збору;
- документи, що підтверджують право на проживання в житлі, перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту, проходження служби у військовій частині, адреса яких зазначається під час реєстрації;
- військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку).
Забороняється вимагати для реєстрації місця проживання подання особою інших, ніж передбачених цією статтею, документів (ч.8 ст. 6 ЗУ Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні).
Відповідно до пункту 19 Правил № 207, працівник органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг перевіряє належність документа, до якого вносяться відомості про місце проживання (або документа, до якого вносяться відомості про місце перебування, - у разі реєстрації місця перебування), особі, що його подала, його дійсність, правильність заповнення заяви про реєстрацію місця проживання/перебування (у разі потреби надає допомогу особі в заповненні бланка заяви) та наявність документів, необхідних для реєстрації місця проживання/перебування, про що ним вчиняється відповідний запис у цій заяві.
Вичерпний перелік підстав для відмови уреєстрації місця проживання встановлений статтею 9-1 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні". Відповідно до зазначеної норми орган реєстрації відмовляє в реєстрації або знятті з реєстрації місця проживання, якщо:
- особа не подала передбачені цим Законом документи або інформацію;
- у поданих особою документах містяться недостовірні відомості або подані нею документи є недійсними;
- для реєстрації або зняття з реєстрації звернулася особа, яка не досягла 14-річного віку.
Рішення про відмову приймається в день звернення особи. Заява про реєстрацію чи зняття з реєстрації місця проживання повертається особі із зазначенням у ній причин відмови.
Аналогічні за змістом підстави для відмови в реєстрації або знятті з реєстрації місця проживання наведені у пункті 11 Правил № 207.
Підставою для відмови позивачу у проведенні реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_4 , відповідачем визначено те, що у поданих позивачем документах містяться недостовірні, на його думку, відомості, а саме, відомості щодо поштової адреси, оскільки рішення про її присвоєння виконавчим комітетом Угорницької сільської ради не приймалося, у зв`язку з чим, зареєструвати позивача за цією адресою не є можливим.
Однак, як вже зазначалось судом, у позивачки наявна на праві приватної власності квартира, яка розташована на території Угорницької сільської ради та право власності на яку ніким не заперечується та підтверджується витягом з Державного реєстру від 19.12.2019 року № 193808593, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1991902026101, номер запису про право власності 34734672 від 14.12.2019 року
За змістом вищевказаного витягу, підставою реєстрації права власності, слугували документи (а.с.10), які у відповідності до Постанови КМУ від 13.04.2011 за № 461 «Про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів» є необхідними для прийняття нерухомого об`єкта в експлуатацію.
Водночас, відповідачем затверджено Положення про порядок присвоєння (зміну) та реєстрації адрес об`єктам нерухомості села Угорники, що є додатком до рішення сесії Угорницької сільської ради від 16.03.2017 року (а.с.38-39), згідно підпункту 2.3 пунтукту 2 якого, присвоєння адрес об`єктам нерухомості на території села Угорники або зміна їх нумерації, зокрема, проводиться у випадках здачі в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту.
Тобто, за вказаних умов існує не спростований факт ймовірних порушень порядку реєстрації майна, що перебуває у власності позивачки, а отже й обґрунтовані сумніви у суду щодо не достовірності поданих нею документів. Оскільки, достовірність реєстраційних дій не спростована в судовому порядку, у суду відсутні передумови вважати, що зазначені у наданих позивачем документах відомості є не достовірними.
Врезультаті викладеного, відмова Угорницької сільської ради зареєструвати місце проживання позивача за адресою: АДРЕСА_4 не ґрунтується на вимогах закону.
Повноваження відповідача щодо прийняття відповідних рішень, в тому числі щодо реєстрації місця проживання за своєю правовою природою є дискреційними.
Водночас, правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Отже, суд повинен відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
При цьому, слід враховувати, що в разі відмови в реєстрації місця проживання заява з доданими документами повертається заявнику. Відповідно, для захисту права позивача, останньому необхідно вчинити дії щодо її повторного подання для реєстрації місця проживання.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Водночас, всупереч наведеним вимогам, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності своїх дій.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, виходячи за межі позовних вимог, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Угорницької сільської ради Івано-Франківської міської ради на користь позивача сплачений судовий збір в розмірі 840,80 грн.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 задоволити.
Визнати протиправною відмову Угорницької сільської ради Івано-Франківської міської ради у реєстрації місця проживання ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_4 .
Зобов`язати Угорницьку сільську раду Івано-Франківської міської ради (код ЄДРПОУ 04356403, адреса: вул. Просвіти, 4, с. Угорники, м. Івано-Франківськ, 76492) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 та здійснити реєстрацію місця проживання ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , фактичне місце проживання: с. Нові Скоморохи, Галицький район, Івано-Франківська область, 77123) за адресою: АДРЕСА_4 .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Угорницької сільської ради Івано-Франківської міської ради (код ЄДРПОУ 04356403, адреса: вул. Просвіти, 4, с. Угорники, м. Івано-Франківськ, 76492) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , фактичне місце проживання: с. Нові Скоморохи, Галицький район, Івано-Франківська область, 77123) сплачений нею судовий збір в розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Відповідно до частини 3 Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), серед інших, строки, визначені статтею 295 цього Кодексу продовжуються на строк дії такого карантину.
Учасники справи:
Позивач:
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , фактичне місце проживання: с. Нові Скоморохи, Галицький район, Івано-Франківська область, 77123).
Відповідач:
Угорницька сільська рада Івано-Франківської міської ради (код ЄДРПОУ 04356403, адреса: вул. Просвіти, 4, с. Угорники, м. Івано-Франківськ, 76492).
Суддя /підпис/ Панікар І.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2020 |
Оприлюднено | 12.09.2022 |
Номер документу | 89403383 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Панікар І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні