Постанова
від 19.05.2020 по справі 914/981/19
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м. Львів, вул. Личаківська, 81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" травня 2020 р. Справа № 914/981/19

Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:

головуючого судді: Данко Л.С.,

суддів: Мирутенка О.Л.,

Скрипчук О.С.,

секретар судового засідання: Харів М.Ю.,

розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали за апеляційною скаргою Львівської міської ради б/н від 27.11.2019 року (вх. № ЗАГС 01-05/4532/19 від 17.12.2019),

на рішення Господарського суду Львівської області від 10 жовтня 2019 року (повний текст рішення складено 21.10.2019, м. Львів, суддя Коссак С.М.)

у справі № 914/981/19

порушеній за позовом

позивача: Акціонерного товариства ДТЕК Західенерго , м. Львів,

до відповідача: Львівської міської ради, м. Львів

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

за участю представників:

від апелянта/відповідача: Гордєєва О.В. (посадова інструкція від 01.10.2018 року, наказ № 141-к від 28.08.2018 р., рішення № 86 від 07.02.2020 р.),

від позивача: Галецький В.Т. (довіреність б/н від 02.01.2020 року),

ВСТАНОВИВ :

21.05.2019 року Акціонерного товариства ДТЕК Західенерго звернулось до Господарського суду Львівської області з позовною заявою (том І, а. с. 6-20) до Львівської міської ради про внесення змін у договір оренди земельної ділянки, укладений між Акціонерним товариством ДТЕК Західенерго та Львівською міською радою від 23.06.2016 року стосовно земельної ділянки площею 0,8604 га кадастровий №4610136800:01:009:0048, яка знаходиться у м . Львові по вул. Козельницька, 5 , виклавши п. п. 5, 9, 16 Договору у наступній редакції:

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 676 661,08 гривень.

9. Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 170299,83 гривень (сто сімдесят тисяч двісті дев`яносто дев`ять гривень 83 копійки) в рік з 01.01.2018, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № 33213812700008 ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007636, отримувач: міський бюджет для Сихівського району, код платежу: 18010600 для юридичних осіб, до 30-го числа місяця наступного за звітним.

16. Категорія земельної ділянки згідно ст. 19 Земельного кодексу України - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ухвалою Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова та встановлено, що ця нормативна грошова оцінка земель м. Львова вводиться у дію з 01.01.2017, а також покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов`язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю.

В обґрунтування вимог надає Витяг від 09.10.2017 року №32-13-0.37-4555/169-17 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий №4610136800:01:009:0048 на вул. Козельницькій, 5 у місті Львові із зазначенням: категорія земель - промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення; цільове призначення - 14.02; коефіцієнт Кф: 0,65; коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки: 1, 8972; нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 5676661,08 грн. Зазначає, що грошова оцінка земельної ділянки, що перебуває в оренді позивача змінилися та є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Звернення з листами до відповідача про необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки, на виконання п. 5 Ухвали Львівської міської ради № 631 та на виконання п. 4 Ухвали Львівської міської ради № 631, залишені без відповідного реагування, що слугувало підставою для зверхня з позовною заявою до суду.

Відповідач заперечуючи вимоги позивача зазначив, що ухвалою Львівської міської ради від 30.06.2016 року № 631 Про затвердження нової нормативної грошової оцінки земель м. Львова , що зазначеною вище ухвалою Львівської міської ради від 30.06.2016 року № 631, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова (пункт 1 вказаної ухвали). Вказана ухвала містить, зокрема, п.п. 1.1. Економіко-планувальне зонування території міста у 244 економіко-планувальних зонах; 1.2. Середню (базову) вартість 1 кв. м. земель міста станом на 01.01.2014 у розмірі 423,10 грн; 1.3. Результати пофакторної оцінки при визначенні комплексного індексу цінності території (додаток 1); 1.4. Визначення зонального коефіцієнту Км2 та грошової оцінки кв. м. землі у межах економіко-планувальних зон (додаток 2); 1.5. Грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (додаток 3).

У випадку з АТ ДТЕК Західенерго - це землі комерції з коефіцієнтом Кф - 2,5.

Підпунктом 1.6. п. 1 ухвали від 30.06.2016 року № 631 органом місцевого самоврядування затверджено опис меж економіко-планувальних зон (додаток 4); п/п. 1.7. п. 1 ухвали - грошову оцінку 1 га земель сільськогосподарського призначення у межах міста за агровиробничими групами (додаток 5).

Відповідач стверджує, що відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.10.2017 року № 32-13-0,37-4555/169-17 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) становить 0,65. Однак, згідно з ухвалою міської ради від 30.06.2016 року № 631 Кф 0,65 застосовується для земель технічної інфраструктури.

Внесення змін до договору оренди землі від 23.06.2016 року на підставі Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.10.2017 року № 32-13-0,37-4555/169-17 без зміни функціонального використання орендованої земельної ділянки на підставі ухвали міської ради буде суперечити чинному законодавству.

Разом з тим, листом управління земельних ресурсів від 15.11.2018 №2403-5724 було поінформовано позивача, що згідно роз`яснення наданого Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, Порядок нормативно грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої Наказом міністерства аграрної політики та продовольства, не передбачає перегляду діючих технічних документацій з нормативно грошової оцінки земель населених пунктів. Враховуючи розбіжності, що були представлені в представлених документах і ухвалі міської ради від 25.02.2016№221, зміни до договору оренди землі на вул. Козельницькій, 5, в частині плати заземлю не можуть бути внесені.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 10.10.2019 у справі № 914/981/19 позовні вимоги задоволено повністю, Внесено зміни у договір оренди земельної ділянки, укладений між Акціонерним товариством ДТЕК Західенерго та Львівською міською радою від 23.06.2016 стосовно земельної ділянки площею 0,8604 га кадастровий №4610136800:01:009:0048, яка знаходиться у м. Львові по вул. Козельницька, 5 , виклавши п.п. 5, 9, 16 Договору у наступній редакції: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 676 661,08 гривень. 9. Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 170299,83 гривень (сто сімдесят тисяч двісті дев`яносто дев`ять гривень 83 копійки) в рік з 01.01.2018, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № 33213812700008 ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007636. отримувач: міський бюджет для Сихівського району, код платежу 18010600 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним. 16. Категорія земельної ділянки згідно ст. 19 Земельного кодексу України - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення , а також стягнуто з відповідача на користь позивача 1921,00 грн судового збору.

Приймаючи вказане рішення, суд першої інстанції виходив з того, що ухвала Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова , якою затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова (п. 1 ухвали) (том І, а.с. 167, 167/зворот) з додатками до ухвали (том І. а.с. 168-177), є чинною, у встановленому законом порядку не скасована, а відтак є підстави для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору та відповідно до статті 288 ПК України .

Зазначеною вище ухвалою Львівської міської ради від 30.06.2016 року № 631, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова (пункт 1 вказаної ухвали). Вказана ухвала містить, зокрема, п.п. 1.1. Економіко-планувальне зонування території міста у 244 економіко-планувальних зонах; 1.2. Середню (базову) вартість 1 кв. м. земель міста станом на 01.01.2014 у розмірі 423,10 грн; 1.3. Результати пофакторної оцінки при визначенні комплексного індексу цінності території (додаток 1); 1.4. Визначення зонального коефіцієнту Км2 та грошової оцінки кв. м. землі у межах економіко-планувальних зон (додаток 2); 1.5. Грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (додаток 3).

Зазначеною ухвалою, серед іншого, зокрема, зобов`язано, відділ Держгеокадастру у м. Львів Львівської області забезпечити видачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, власникам, користувачам та орендарям ... отримати у встановленому порядку витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, а. п. 5 ухвали, орендарям земельних ділянок у м. Львові внести зміни до договорів оренди землі в частині розрахунку орендної плати за землю.

Разом з тим, судом було встановлено, що позивач намагався протягом 2017, 2018 років врегулювати спір, що виник між ним і відповідачем у досудовому порядку шляхом направлення відповідних звернень з проектом договору. Однак дане питання на розгляд сесії Львівської міської ради не ставилося, доказів іншого відповідачем не надано. Постійна комісія архітектури, містобудування та охорони історичного середовища Львівської міської ради, розглянувши питання про внесення змін до ухвали від 25.02.2016 року № 221, 21.02.2018 року прийняла рішення взяти до уваги (витяг з протоколу №89 засідання комісії від 21.02.2018 року), 06.06.2018 року ця комісія прийняла рішення про відмову погодити звернення ПАТ ДТЕК Західенерго щодо внесення змін до ухвали Львівської міської ради від 25.02.2016 року №221 (витяг з проколу комісії №100).

Не погодившись з вказаним рішенням господарського суду, Львівська міська рада звернулась до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою, в якій просила скасувати рішення місцевого господарського суду повністю та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Обґрунтовуючи подану апеляційну скаргу відповідач зазначає, що судом першої інстанції не було враховано те, що міська рада відповідно до ст. 14, 19, 144 Конституції України, ст. ст. 12, 78, 83, 93, 122, 123 Земельного кодексу України, ст. ст. 14, 15, 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні має право розпоряджатися землями територіальної громади міста Львова.

Апелянт стверджує, що внесення змін до договору оренди землі від 23.06.2016 року на підставі Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.10.2017 року № 32-13-0,37-4555/169-17 без зміни функціонального використання орендованої земельної ділянки на підставі ухвали міської ради буде суперечити чинному законодавству.

Разом з тим, листом управління земельних ресурсів від 15.11.2018 № 2403-5724 було поінформовано позивача, що згідно роз`яснення наданого Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, Порядок нормативно грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої Наказом міністерства аграрної політики та продовольства, не передбачає перегляду діючих технічних документацій з нормативно грошової оцінки земель населених пунктів.

Враховуючи розбіжності, що були представлені в представлених документах і ухвалі міської ради від 25.02.2016 № 221, зміни до договору оренди землі на вул. Козельницькій, 5, в частині плати за землю не можуть бути внесені.

Позивачем на апеляційну скаргу відповідача було надіслано відзив, в якому позивач заперечує доводи апелянта зазначивши, що предметом спору у даній справі є врегулювання спору щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки у зв`язку із зміною нормативно-грошової оцінки землі, яка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Також позивач звертає увагу на те, що орендна плата є місцевим земельним податком та згідно ст. 286.1 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а тому виходячи з вимог податкового законодавства, орган місцевого самоврядування зобов`язаний використовувати характеристики землі під час визначення розміру орендної плати та зобов`язаний вчиняти невідкладні дії, в порядку визначеному законодавством, для внесення змін у договір оренди, щоб розмір орендної плати за договором був визначений у відповідності до даних Держгеокадастру про земельну ділянку, чого відповідачем зроблено не було.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу стверджує, що відповідачем п. 3 ухвали Львівської міської ради № 221 від 25.02.2016 року невірно визначено цільове призначення орендованої позивачем земельної ділянки за функцією використання, оскільки згідно ст. 19 Земельного кодексу України, землі поділяються за категоріями та видами, які характеризуються власним правовим режимом, екосистем ними функціями, типами забудови та типами особливо цінних об`єктів.

Окрім того, позивач звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що останній неодноразово звертався до відповідача з пропозицією внести зміни до ухвали Львівської міської ради № 221 від 25.02.2016 року, однак, відповідач в супереч ст. 33 Регламенту Львівської міської ради 7-го скликання, затвердженої ухвалою № 260 від 17.03.2016 року не підготувало проект ухвали про внесення відповідних змін в ухвалу Львівської міської ради № 221 від 25.02.2016 року, а лише листом відповідач надав витяг з протоколу постійної комісії з архітектури, містобудування та охорони навколишнього історичного середовища від 21.02.2018 року № 89 стосовно позитивного вирішення цього питання.

Позивач також заперечує доводи апеляційної скарги в частині покликань апелянта, що розбіжності, що були представлені в представлених документах і ухвалі міської ради від 25.02.2016№221, зміни до договору оренди землі на вул. Козельницькій, 5 в частині плати за землю не можуть бути внесені, так, як на думку позивача, ухвалою, якою надано в оренду земельну ділянку розмір орендної плати не визначався, відтак внесення змін до спірного договору не вимагає прийняття відповідної ухвали.

Також не заслуговують на увагу суду твердження апелянта, що Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим Міністерством аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року № 489 не передбачено перегляду діючих технічних документацій, з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, оскільки, така позиція є необґрунтованою, а відмова безпідставною, так як позивач намагається внести зміни до договору оренди, які випливають із вимог закону у зв`язку із прийняттям ухвали львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 року Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова , якою затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова.

Автоматизованою системою документообігу суду справу № 914/981/19 розподілено до розгляду судді - доповідачу Данко Л.С. Введено до складу судової колегії суддів Мирутенка О.Л. та Скрипчук О.С.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 08.01.2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Львівської міської ради та розгляд апеляційної скарги ухвалою суду від 31.01.2020 року призначено в судовому засіданні на 18.02.2020 року.

З підстав зазначених в ухвалах суду від 18.02.2020 року, від 03.03.2020 року та від 31.03.2020 року розгляд справи відкладався, про що учасники справи були повідомлені рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення поштового відправлення.

В судове засідання представник апелянта/відповідача прибув, доводи апеляційної скарги підтримав, надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, усно зазначив, що постановою Верховного Суду України від 11.02.2020 року по справі № 914/650/19 з аналогічних правовідносин позивачу було відмовлено у задоволенні позовних вимог, відтак представник позивача просив рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог позивача повністю.

Представник позивача в судове засідання прибув, проти апеляційної скарги заперечив з підстав зазначених у відзиві на апеляційну скаргу, надав усні пояснення аналогічні викладеним у відзиві, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Судова колегія, з урахуванням наведених вище обставин, обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення сторін, здійснивши аналіз наявних у справі письмових доказів, прийшла до висновку про відсутність підстав для відкладення розгляду даної справи, так, як підстави визначені у частині 2 ст. 202 ГПК України, які слугують підставою для відкладення розгляду справи, у нашому випадку, відсутні.

Вивчивши матеріали справи, оцінивши зібрані по справі докази, судова колегія Західного апеляційного господарського суду прийшла до висновку про відповідність рішення Господарського суду Львівської області від 10.10.2019 у справі № 914/981/19 нормам чинного законодавства, матеріалам та обставинам справи, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 23.06.2016 року Львівською міською радою (Орендодавець - за договором, відповідач - у справі) та Публічним акціонерним товариством ДТЕК Західенерго правонаступником якого є Акціонерне товариство ДТЕК Західенерго (Орендар - за договором, позивач - у справі) укладено договір оренди землі, що зареєстрований у Львівській міській раді 23 червня 2016 року за №С-4307, про що у книзі записів реєстрації Договорів оренди землі С-4 вчинено запис (надалі - Договір) (том І, а.с. 23-26).

Пунктом 1 даного договору визначено, що земельна ділянка надавалася на підставі: Податкового кодексу України; ухвали Львівської міської ради від 26.07.2012 року №1675 Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові ; Ухвали Львівської міської ради від 25.12.2014 року №4250 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова ;

Відповідно до п. 2 договору, його предметом є надання в строкове платне користування земельної ділянки по вул. Козельницькій, 5, для обслуговування будівель та споруд. Об`єктом оренди є земельна ділянка, кадастровий №4610136800:01:009:0048, загальною площею 0,8604 га, у тому числі під капітальною забудовою - 0,4292га, під тимчасовою забудовою - 0,0126га, під проїздами, проходами та площадками - 0,3679, під зеленими насадженнями - 0507га.

Договір укладено на 10 (десять) років до 25 лютого 2016 року (п.8 договору).

Відповідно до п.5 Договору грошова оцінка земельної ділянки становить 20599524,72грн.

Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 617985,74 грн. в рік, що становить 3% від нормативної грошової оцінки (п.9 договору). Пунктом 13 Договору визначено, що розмір орендної плати переглядається відповідно до Податкового кодексу України (надалі - ПК України), Закону України Про оренду землі та згідно з цим договором у разі, зокрема підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до Розділу Умови використання земельної ділянки Договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування будівель і споруд. Цільове призначення земельної ділянки (категорія згідно ст.19 Земельного кодексу України) землі, промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, категорія земельної ділянки за функціональним призначенням - землі комерційного використання.

Як зазначено позивачем у позовній заяві та не заперечується відповідачем у справі, ухвалою Львівської міської ради від 30.06.2016 року № 631 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова (надалі - Ухвала № 631). Це нова нормативна грошова оцінка земель м. Львова, що вводиться у дію з 01.01.2017 (п. 2 ухвали), а п.5 ухвали покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов`язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю (том І, а.с. 167-177).

Зазначеною вище ухвалою Львівської міської ради від 30.06.2016 року № 631, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова (пункт 1 вказаної ухвали). Вказана ухвала містить, зокрема, п.п. 1.1. Економіко-планувальне зонування території міста у 244 економіко-планувальних зонах; 1.2. Середню (базову) вартість 1 кв. м. земель міста станом на 01.01.2014 у розмірі 423,10 грн; 1.3. Результати пофакторної оцінки при визначенні комплексного індексу цінності території (додаток 1); 1.4. Визначення зонального коефіцієнту Км2 та грошової оцінки кв. м. землі у межах економіко-планувальних зон (додаток 2); 1.5. Грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (додаток 3). Підпунктом 1.6. п. 1 ухвали від 30.06.2016 року № 631 органом місцевого самоврядування затверджено опис меж економіко-планувальних зон (додаток 4); п/п. 1.7. п. 1 ухвали - грошову оцінку 1 га земель сільськогосподарського призначення у межах міста за агровиробничими групами (додаток 5).

У п. 2 ухвали встановлено, що: визначення кожного з локальних факторів для окремої земельної ділянки проводиться на основі схем зон впливу локальних факторів оцінки (п. 2.1. ухвали); нормативна грошова оцінка земель м. Львова, затверджена пунктом 1 цієї ухвали, вводиться в дію з 01.01.2017. Зазначеною ухвалою, серед іншого, зокрема, зобов`язано, відділ Держгеокадастру у м. Львів Львівської області забезпечити видачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок (п. 3 ухвали), власникам, користувачам та орендарям ... отримати у встановленому порядку витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок ... (п. 4 ухвали), а. п. 5 ухвали, орендарям земельних ділянок у м. Львові внести зміни до договорів оренди землі в частині розрахунку орендної плати за землю.

У п. 7 вказаної ухвали зазначено, що ця ухвала набирає чинності з моменту її оприлюднення.

Судом встановлено, що вказана ухвала Львівської міської ради оприлюднена в газеті Ратуша (число 25 (1792) 7-13 липня 2016 року) та офіційному порталі Львівської міської ради. Станом на час розгляду справи ухвала є чинною, у встановленому законом порядку не скасована.

Додатком 3 до Ухвали № 631, якою затверджено нову грошову оцінку земель, затверджено грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (грн. за м. кв.). Зокрема для земель технічної інфраструктури такий коефіцієнт становить 0,65. Згідно з додатком 4 до Ухвали № 631 опису меж економіко-планувальних зон земельна ділянка по вул. Козельницькій, значиться за №196, для якої відповідно до Витягу від 09.10.2017 року №32-13-0.37-4555/169-17 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є кф =0,65, що становить 371,15 грн.

Місцевим судом встановлено та вбачається з матеріалів справи, позивач, неодноразово, звертався до відповідача з листами від 19.10.2017 р., 30.01.2018 р., від 12.03.2018 р., 11.05.2018 р. та 25.10.2018 р. про внесення змін до Договору у зв`язку з введенням в дію нової грошової оцінки землі по м. Львову (том І, а.с.40, 44-45, 47-48, 51-52 54-55).

На підтвердження зміни грошової оцінки земельної ділянки, позивачем до листів було додано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.09.2017 року, яким визначено, що земельна ділянка з кадастровим №4610136800:01:009:0048 на вул. Козельницькій, 5, у м. Львові є за цільовим призначенням 14.02 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії, за категорією земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання земельної ділянки - для обслуговування існуючих будівель та споруд та Витяг від 09.10.2017 року №32-13-0.37-4555/169-17 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий № 4610136800:01:009:0048 на вул. Козельницькій, 5, у м. Львові із зазначенням: категорія земель - промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення; цільове призначення - 14.02; коефіцієнт Кф: 0,65; коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки:1,8972; нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 5676661,08 грн (докази досліджувалися судом, знаходяться в матеріалах справи).

З вищенаведеного вбачається, що звернення позивача з листами до відповідача про необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки, вчинено на виконання п. 5 Ухвали Львівської міської ради 3 сесії 7-го скликання № 631 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова , у зв`язку з отриманням у встановленому порядку витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на виконання п. 4 Ухвали Львівської міської ради 3 сесії 7-го скликання № 631.

Листи позивача від 19.10.2017 року за №82/1182, 30.01.2018 року за №82/117, від 12.03.2018 року за №82/271від 11.05.2018 року за №55/481, від 25.10.2018 року за №82/1050, залишені відповідачем без відповідного реагування, що слугувало підставою для звернення позивача до суду з відповідною позовною заявою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Оцінивши матеріали справи та докази, що містяться у ній, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає наступне:

Згідно зі ст.509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до ст.11 ЦК України, однією з підстав виникнення зобов`язань, є, зокрема, договори та інші правочини.

Як передбачено ст.174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.

Відповідно до ч.1 ст.626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч. 1 ст. 627 ЦК України).

Згідно з ч.1 ст.187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Так, за частиною другою статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 188 ГК України врегульовано порядок зміни розірвання господарських договорів, за яким сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (частини друга-четверта статті 188 ГК України).

Частинами 2, 3 ст.188 ГК України встановлений порядок проведення сторонами договору переговорів щодо добровільної зміни чи розірвання договору. Частиною 4 цієї статті визначено, заінтересована сторона може звернутися до суду, якщо виник спір.

Право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає ст.16 ЦК України, способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення) та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони (правова позиція Великої палати Верховного Суду від 12 лютого 2019 року у справі № 914/2649/17).

Як уже було зазначено вище, позивач протягом 2017, 2018 років звертався до відповідача з пропозицією врегулювати спір, що виник між ним і відповідачем у досудовому порядку шляхом направлення відповідних звернень з проектом договору. 25.10.2018 року листом за № 82/1050 позивач в черговий раз звернувся до відповідача про внесення змін до Договору, надіславши проект додаткової угоди, однак відповідач відмовив позивачу, пославшись на розбіжності інформації щодо категорії та її цільового призначення земельної ділянки, що міститься у Витязі від 09.10.2017 року №32-13-0.37-4555/169-17 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий № 4610136800:01:009:0048 на вул. Козельницькій, 5, у м. Львові із зазначенням: категорія земель - промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення; цільове призначення - 14.02; коефіцієнт Кф: 0,65; коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки: 1, 8972; нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 5676661,08 грн. і ухвалі Львівської міської ради від 25.02.2016 року № 221 Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки на вул. Козельницькій, 5 .

Однак, дане питання на розгляд сесії Львівської міської ради не ставилося, доказів іншого відповідачем не надано. Постійна комісія архітектури, містобудування та охорони історичного середовища Львівської міської ради, розглянувши питання про внесення змін до ухвали від 25.02.2016 року № 221, 21.02.2018 року прийняла рішення взяти до уваги (витяг з протоколу № 89 засідання комісії від 21.02.2018 року), а 06.06.2018 року ця комісія прийняла рішення про відмову погодити звернення ПАТ ДТЕК Західенерго питання щодо внесення змін до ухвали Львівської міської ради від 25.02.2016 року № 221 (витяг з проколу комісії №100).

Згідно з п. 36 спірного договору, сторони визначили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

З наявної між сторонами справи листування слідує, що взаємної згоди між ними щодо внесення змін до Договору не досягнуто.

За змістом статті 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності, а частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" визначено перелік істотних умов договору оренди землі: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч. 1,2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Згідно з пунктом 14.1.125 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно з ч.1 ст. 13 цього ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель ).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (ч.1,2 ст. 18 Закону).

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до наведених вище положень чинного законодавства нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України (відповідну правову позицію Верховного Суду України викладено у постанові від 02.03.2016 у справі № 922/538/14).

Згідно з частини 1 статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами у даній справі, ухвалою Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова , правову оцінку якій судом надано вище у цій постанові, затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова (п. 1 ухвали), встановлено, що ця нормативна грошова оцінка земель м. Львова вводиться у дію з 01.01.2017 (п. 2 ухвали), а також, серед іншого, покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов`язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю (п. 5 зазначеної ухвали).

Вказана ухвала Львівської міської ради є чинною, у встановленому законом порядку не скасована, а відтак є підстави для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

За вказаних обставин, відповідно до положень чинного законодавства нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж визначено у статті 288 ПК України.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду у складі Касаційного господарського суду від 27.02.2018 у справі № 921/265/17-г/17.

Статтею 19 Земельного кодексу України встановлено категорії земель, які за основним цільовим призначенням поділяються на, зокрема, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Класифікацією видів цільового призначення земель, затверджених наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року N 548 (із змінами та доповненнями), зареєстровані в Міністерстві юстиції України1 листопада 2010 р. за № 1011/18306 за №14.02. значаться землі енергетики - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії.

З урахуванням вищенаведеного, судова колегія дійшла висновку, що позивачем виконано вимоги Ухвали Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова , якою затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова, про що було отримано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.09.2017 року та Витяг від 09.10.2017 року №32-13-0.37-4555/169-17 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий № 4610136800:01:009:0048 на вул. Козельницькій, 5, у м. Львові , відповідно до якої ця земельна ділянка відноситься до категорії земель - промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення, за цільовим призначенням 14.02.- для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії; обов`язок орендаря земельної ділянки у м. Львові внести зміни до Договору у частині розрахунку орендної плати за землю (п. 5 ухвали).

Відтак, за твердженням позивача, що не спростоване належними та допустимими доказами відповідача, орендна плата за земельну ділянку кадастровий номер №4610136800:01:009:0048 повинна становити 170299,83 грн в рік, що дорівнює 3 відсоткам нормативно-грошової оцінки даної земельної ділянки на 2018 рік. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5676661,08 грн.

Відповідно ч. 2 статті 187 ГК України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Судова колегія вважає безпідставним покликання апелянта на постанову Верховного Суду України від 11.02.2020 року по справі № 914/650/19, оскільки у цій справі є інший предмет спору. Так у справі у справі № 914/650/19, на яку покликається апелянт, предметом спору є часткове скасування ухвали Львівської міської ради та визнання договору укладеним. У даній справі, тобто у справі № 914/981/19 - предметом спору є внесення змін до укладеного договору оренди земельної ділянки.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає позовні вимоги позивача які заявлені в позовній заяві є обґрунтованими, правомірними та такими, що підлягають до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Підсумовуючи вищевказане, необхідно зазначити, що судом першої інстанції вірно встановлено фактичні обставини даної справи, надано належну оцінку дослідженим доказам, прийнято законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги необхідно покласти на скаржника відповідно до положень ст.129 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, 276, 282, 283, 284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення Господарського суду Львівської області від 10 жовтня 2019 року у справі № 914/981/19 - залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

2. Витрати зі сплати судового збору за перегляд рішення місцевого господарського суду в апеляційному порядку покласти на апелянта.

3. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

4. Матеріали справи повернути в Господарський суд Львівської області.

Повний текст постанови складено та підписано 25.05.2020 року.

Головуючий суддя Л.С.Данко

Суддя О.Л.Мирутенко

Суддя О.С.Скрипчук

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.05.2020
Оприлюднено26.05.2020
Номер документу89427392
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/981/19

Постанова від 19.05.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Данко Леся Семенівна

Ухвала від 19.05.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Данко Леся Семенівна

Ухвала від 31.03.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Данко Леся Семенівна

Ухвала від 03.03.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Данко Леся Семенівна

Ухвала від 18.02.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Данко Леся Семенівна

Ухвала від 31.01.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Данко Леся Семенівна

Ухвала від 08.01.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Данко Леся Семенівна

Ухвала від 23.12.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Данко Леся Семенівна

Рішення від 10.10.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Коссак С.М.

Ухвала від 03.09.2019

Господарське

Господарський суд Львівської області

Коссак С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні