Постанова
від 25.05.2020 по справі 904/3348/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.05.2020 місто Дніпро Справа № 904/3348/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів : головуючого судді Орєшкіної Е.В. (доповідач),

суддів Подобєда І.М., Широбокової Л.П.,

при секретарі судового засідання Абадей М.О.,

представники:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кам'янської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 (повний текст складений 10.12.2019, суддя Красота О.І.) у справі №904/3348/19

за позовом Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ

до Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське

про визнання договору оренди землі укладеним в редакції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта"

та за зустрічним позовом Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське

до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ

про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним в редакції Кам'янської міської ради, -

ВСТАНОВИВ:

У серпні 2019 року Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, в якому просило суд визнати укладеним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:016:0035, що розташована за адресою: пр. Аношкіна, 39А, м. Кам'янське (Дніпродзержинськ), виклавши його у редакції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта".

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 07.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №904/3348/19.

23.08.2019 Кам'янська міська рада Дніпропетровської області звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області із зустрічною позовною заявою до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", в якій просила суд визнати укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кам'янське, пр. Аношкіна, 39А, кадастровий номер 1210400000:02:016:0035, площею 0,3358 га для розміщення автозаправочної станції в редакції Кам'янської міської ради Дніпропетровської області.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 27.08.2019 у справі №904/3348/19 зустрічний позов прийнято для спільного розгляду з первісним позовом.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19 в задоволенні первісних позовних вимог відмовлено; в задоволенні зустрічних позовних вимог відмовлено.

Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що після прийняття рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 №1391-66 про поновлення дії укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,3358 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, пр. Аношкіна, 39А, терміном на 10 років між сторонами здійснювалося листування щодо оформлення договору оренди земельної ділянки.

Місцевим господарським судом встановлено, що 19.04.2016 за результатами розгляду пропозиції Кам'янської міської ради Дніпропетровської області укласти договір оренди землі у порядку, визначеному частиною 4 статті 181 Господарського кодексу України, Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" листом №08.1.10/162 направило належним чином оформлений договір оренди разом з протоколом розбіжностей, які отримані представником Кам'янської міської ради Дніпропетровської області 20.04.2016.

Місцевий господарський суд дійшов до висновку, що відповідачем не дотримано приписів частини 4 статті 181 Господарського кодексу України та пропущений двадцятиденний строк врегулювання розбіжностей, тому договір оренди земельної ділянки є укладеним з 10.05.2016.

Оскільки пропозиції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", визначені ним у протоколі розбіжностей до спірного договору, вважаються прийнятими Кам'янською міською радою Дніпропетровської області, місцевий господарський суд дійшов до висновку, що спірний договір є таким, що укладений в редакції цього протоколу розбіжностей, тому відсутні підстави для задоволення первісного позову, оскільки спір про визнання цього договору укладеним був врегульований сторонами до звернення Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" до суду з позовом.

У зв'язку з тим, що спір з приводу умов договору був врегульований сторонами до звернення Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" до суду з позовом, тобто спірний договір є таким, що укладений в редакції протоколу розбіжностей Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", місцевий господарський суд дійшов до висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог за зустрічним позовом.

Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, Кам'янська міська рада Дніпропетровської області звернулася до Центрального апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить:

- скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19 в частині відмови у задоволенні зустрічних позовних вимог Кам'янської міської ради Дніпропетровської області до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" та ухвалити в цій частині нове рішення, яким задовольнити зустрічні позовні вимоги та визнати укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кам'янське, пр. Аношкіна, 39А, кадастровий номер 1210400000:02:016:0035, площею 0,3358 га для розміщення автозаправочної станції в редакції Кам'янської міської ради Дніпропетровської області;

- мотивувальну частину рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19 з підстав, яких відмовлено у задоволенні первісних позовних вимог змінити, виклавши із зазначенням інших підстав для відмови у задоволенні первісних позовних вимог Публічного акціонерного товариства "Укрнафта".

Апеляційна скарга мотивована тим, що місцевий господарський суд, визнаючи договір оренди землі укладеним з 10.05.2016, не врахував, що за приписами статті 125 Земельного кодексу України право оренди виникає з моменту державної реєстрації цього права, однак право оренди за спірним договором оренди не зареєстроване в установленому порядку.

Апелянт звертає увагу, що місцевим господарським судом не досліджувалися умови нібито укладеного договору, а також не з'ясовувалось чи існує взагалі такий договір, чи сплачується за ним орендна плата, чи є він зареєстрованим. Також місцевим господарським судом не надано оцінки проекту договору, який додано до позовної заяви, копії протоколу розбіжностей, а також заяві про уточнення позовних вимог.

Апелянт стверджує, що між сторонами фактично виник спір щодо визначення розміру орендної плати, що є істотною умовою договору. Так, Кам'янською міською радою Дніпропетровської області визначений розмір орендної плати з урахуванням нормативної грошової оцінки на 13.02.2019 (4 069 542,25 грн.) та рішень міської ради №842-38/VІ від 12.07.2013, №816-19/VІІ від 29.09.2017, №1105-25/VІІ від 22.06.2018, а саме у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі (488 345,07 грн./рік без ПДВ), тому зустрічний позов підлягає задоволенню.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 17.01.2020 (у складі колегії суддів: головуючого судді: Орєшкіної Е.В. (доповідач), суддів Широбокової Л.П., Подобєда І.М.) відкрито апеляційне провадження з розгляду апеляційної скарги Кам'янської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19, розгляд призначено у судове засідання на 24.02.2020.

У судовому засіданні 24.02.2020 оголошувалась перерва до 11.03.2020.

У зв'язку із перебуванням у відпустці судді Широбокової Л.П. відбулась автоматична зміна складу колегії суддів. Витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.03.2020 визначено для розгляду справи №904/3348/19 колегію суддів у складі: головуючий суддя Орєшкіна Е.В. (доповідач), судді: Подобєд І.М., Чус О.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 11.03.2020 справу №904/3348/19 прийнято до свого провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Орєшкіної Е.В (доповідача), суддів: Подобєда І.М., Чус О.В.

У судовому засіданні 11.03.2020 оголошувалась перерва до 08.04.2020.

У зв'язку з встановленням на період дії карантинних заходів в Україні тимчасово особливого режиму роботи Центрального апеляційного господарського суду на виконання Постанови Кабінету Міністрів України № 211 від 11 березня 2020 року "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" зі змінами, враховуючи Рекомендації Ради суддів України викладених у листі № 9рс-186/20 від 16 березня 2020 року, на виконання рішення зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду, оформленого протоколом зборів суддів №1 від 17.03.2020 та рішення зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду, оформленого протоколом зборів суддів №3 від 31.03.2020 розгляд справи №904/3348/19, призначений у судове засідання на 08.04.2020, не відбувся.

У зв'язку із перебуванням у відпустці судді Чус О.В. відбулась автоматична зміна складу колегії суддів. Витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.05.2020 визначено для розгляду справи №904/3348/19 колегію суддів у складі: головуючий суддя Орєшкіна Е.В. (доповідач), судді: Подобєд І.М., Широбокова Л.П.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 12.05.2020 справу №904/3348/19 прийнято до свого провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Орєшкіної Е.В (доповідача), суддів: Подобєда І.М., Широбокової Л.П.; розгляд апеляційної скарги Кам'янської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19 призначено в судове засідання на 25.05.2020.

22.05.2020 від Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" надійшло (електронною поштою) клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку із неможливістю забезпечити явку представника у судове засіданні через впровадження карантину.

Відповідно до довідки Центрального апеляційного господарського суду від 22.05.2020 №06-21/354/20 клопотання у справі №904/3348/19, що надійшло електронною поштою від Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на офіційну електронну адресу Центрального апеляційного господарського суду, не містить кваліфікованого електронного підпису.

25.05.2020 від Кам'янської міської ради Дніпропетровської області надійшло (електронною поштою) клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку із неможливістю забезпечити явку представника у судове засіданні через впровадження карантину.

Відповідно до довідки Центрального апеляційного господарського суду від 25.05.2020 №06-21/360/20 клопотання у справі №904/3348/19, що надійшло електронною поштою від Кам'янської міської ради Дніпропетровської області на офіційну електронну адресу Центрального апеляційного господарського суду, не містить кваліфікованого електронного підпису.

Якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним цифровим підписом учасника справи (його представника) (частина 8 статті 42 Господарського процесуального кодексу України).

Враховуючи, що клопотання надійшли електронною поштою, однак не засвідчені електронним цифровим підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис", апеляційним господарським судом залишені вказані клопотання без розгляду.

У судове засідання, яке відбулося 25.05.2020 представник сторін не з'явилися, про день, час, місце розгляду апеляційної скарги були повідомлені належним чином.

Враховуючи, що явка представників учасників у судове засідання обов'язковою не визнавалась; розгляд апеляційної скарги у судовому засіданні відбувався до ведення карантину 24.02.2020 та 11.03.2020 за участю представників сторін; сторони не скористалися правом взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, в тому числі поза межами приміщення суду з використання власних технічних засобів, апеляційний господарський суд вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу без участі представників сторін.

Апеляційний господарський суд, дослідивши наявні у справі докази, перевіривши правильність висновків місцевого господарського суду, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Як встановлено господарським судом та підтверджується матеріалами справи, 27.07.2005 між Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області, яка змінила назву на Кам'янську міську раду Дніпропетровської області (орендодавець) та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" (орендар) укладений договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,3358 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, пр. Аношкіна, 39А.

Відповідно до пункту 1.2. договору підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 24.06.2005 №569-19/IV.

В пункті 2.1 договору визначено, що Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" орендує земельну ділянку для розміщення автозаправочної станції.

Відповідно до пункту 2.2. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору становить 2 556 553,72 грн.

Згідно з пунктом 4.1. договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі у розмірі 63913,80 грн. ПДВ на рік, що становить 5326,15 грн. без ПДВ, на місяць, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого подаються орендарю додатково в письмовій формі.

Договір укладається строком на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк (пункт 3.1 договору).

Рішенням Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 №1391-66 вирішено надати юридичним та фізичним особам земельні ділянки комунальної власності, визначити права на них згідно з додатком 1 та продовжити (поновити) право користування земельними ділянками комунальної власності юридичним та фізичним особам згідно з додатком 2.

Згідно з пунктами 6.1, 6.2 вищевказаного рішення зобов'язано землекористувачів укласти протягом шістдесяти днів після прийняття цього рішення в департаменті комунальної власності та земельних відносин міської ради у встановленому порядку договори оренди земельних ділянок, угоди; звернутись до реєстраційної служби Дніпродзержинського міського управління юстиції для здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки.

Таким чином, рішенням Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 №1391-66 відповідач за первісним позовом поновив дію договору терміном на 10 років. Однак, у встановлений рішенням №1391-66/VІ строк договір укладений не був.

Так, 15.04.2016 Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" було отримано від Кам'янської міської ради Дніпропетровської області проект договору оренди на спірну земельну ділянку, у відповідь на що Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" листом від 19.04.2016 №08.1.10/162 повернуло договір підписаним разом із протоколом розбіжностей.

Листом від 10.05.2016 №2вих-09/182 Кам'янська міська рада Дніпропетровської області висловила свою незгоду з протоколом розбіжностей, але до суду з позовом про врегулювання переддоговірного спору не звернулася.

03.06.2016 Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" направило Кам'янській міській раді Дніпропетровської області лист №08.1.10/202 про відсутність будь-яких підстав укладати договір, який в силу приписів закону вже є укладеним на інших умовах.

Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" неодноразово зверталось до Кам'янської міської ради Дніпропетровської області з проханням оформити укладення договору (листи від 19.04.2016 №08.1.10/162, від 28.04.2016 №05.2.8/92, від 03.06.2016 №08.1.10/202, від 15.07.2016 №08.1.10/242).

Всі звернення залишені міською радою без задоволення, згідно останньої отриманої відповіді від 12.06.2017 №2вих-09/283 (отримано Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" 23.06.2017) Кам'янська міська рада Дніпропетровської області заперечувала проти укладення договору та повідомила про намір міської ради передати зазначений спір на вирішення до Господарського суду Дніпропетровської області, однак відповідного позову подано не було.

11.04.2019 листом №01/01/12/01/03/11/42 Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до Кам'янської міської ради Дніпропетровської області з проханням оформити договір оренди земельної ділянки та направило для узгодження і підписання договір оренди з врахуванням прийнятого радою рішення від 22.06.2018 №1105-25/VІІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста", але позитивної відповіді так і не отримало.

Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" посилається на ухилення Кам'янської міської ради Дніпропетровської області від укладення договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,3358 га, що знаходиться за адресою: м. Кам'янське, пр. Аношкіна, 39А та просить визнати укладеним договір оренди земельної ділянки у його редакції, що є причиною виникнення спору за первісним позовом; Кам'янська міська рада Дніпропетровської області не погоджується із запропонованою редакцією договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,3358 га, що знаходиться за адресою: м. Кам'янське, пр. Аношкіна, 39А та просить визнати укладеним договір оренди земельної ділянки у його редакції, що є причиною виникнення спору за зустрічним позовом.

Предметом спору за первісним та зустрічним позовами є визнання укладеним договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:016:0035, що розташована за адресою: пр. Аношкіна, 39А, м. Кам'янське (Дніпродзержинськ), у редакції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (за первісним позовом), у редакції Кам'янської міської ради Дніпропетровської області (за зустрічним позовом).

Спірні правовідносини регулюються Цивільним кодексом України, Земельним Кодексом України, Законом України "Про оренду землі" тощо.

Загальний порядок укладення цивільно-правових договорів встановлений статтями 638-650 Цивільного кодексу України.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, в тому числі і надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" також передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону. Укладення договору оренди земельної ділянки може бути здійснено на підставі цивільно-правового договору або в порядку спадкування.

Підпунктом 6.1 пункту 6 рішення №1391-66/VІ міська рада зобов'язала землекористувачів, зокрема Публічне акціонерне товариство "Укрнафта", укласти протягом шістдесяти днів після прийняттям цього рішення в департаменті комунальної власності та земельних відносин міської ради у встановленому порядку договори оренди земельних ділянок, угоди.

На лист Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" від 19.04.2016 №08.1.10/162 з відміткою представника міської ради про його отримання з додатками 20.04.2016 Кам'янською міською радою Дніпропетровської області 10.05.2016 спрямовано на адресу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" лист №2вих-09/182 з додатками на 48 листах, зі змісту якого вбачається незгода міської ради із запропонованими умовами.

Лист Кам'янської міської ради Дніпропетровської області №2вих-09/182 отриманого Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" 13.05.2016, що вбачається зі змісту листа Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" від 03.06.2016 №08.1.10/202, яким вказано на недотримання міською радою вимог частини 7 статті 181 Господарського кодексу України в частині передачі у двадцятиденний строк до суду розбіжностей, які залишилися неврегульованими, в зв'язку із чим пропозиції, викладені в протоколі розбіжностей, спрямовані на адресу Кам'янської міської ради Дніпропетровської області листом від 19.04.2016 №08.1.10/162, є такими, що прийняті Дніпродзержинською міською радою (Кам'янською міською радою Дніпропетровської області).

Подальша переписка сторін свідчать про те, що сторони не досягли згоди щодо усіх істотних умов договору.

Відмовляючи у задоволенні первісного та зустрічного позовів, місцевий господарський суд дійшов до висновку, що спірний договір є таким, що укладений в редакції протоколу розбіжностей з 10.05.2016, оскільки Кам'янською міською радою Дніпропетровської області не дотримано приписів частини 4 статті 181 Господарського кодексу України та пропущений двадцятиденний строк на розгляд протоколу розбіжностей, направлених Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" листом №08.1.10/162 від 19.04.2016 разом із договором оренди, які отримані представником Кам'янської міської ради Дніпропетровської області 20.04.2016.

Апелянт не погоджується із таким висновком місцевого господарського суду, посилаючись на те, що такого договору (укладеного з 10.05.2016) не існує; за приписами статті 125 Земельного кодексу України право оренди виникає з моменту державної реєстрації цього права, однак право оренди за спірним договором оренди не зареєстроване в установленому порядку.

Апеляційний господарський суд погоджується із такими доводами апелянта.

Так, відповідно до статті 640 Цивільного кодексу України договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції. Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки підлягають державній реєстрації прав (стаття 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Матеріалами справи підтверджується, що право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:016:0035, що розташована за адресою: пр. Аношкіна, 39А, м. Кам'янське (Дніпродзержинськ), наданої в оренду на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 №1391-66, не зареєстроване.

Відповідно до частини 1 статті 4 Господарського кодексу України земельні відносини не є предметом регулювання цього Кодексу, зв'язку із чим, місцевий господарський суд помилково застосував положення статті 181 Господарського кодексу України до спірних правовідносин.

За таких обставин є помилковим висновок місцевого господарського суду про укладення договору в редакції протоколу розбіжностей з 10.05.2016 у зв'язку із недотриманням Кам'янською міською радою Дніпропетровської області приписів частини 4 статті 181 Господарського кодексу України та пропущення двадцятиденного строку на розгляд протоколу розбіжностей, направлених Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" листом №08.1.10/162 від 19.04.2016 разом із договором оренди, які отримані представником Кам'янської міської ради Дніпропетровської області 20.04.2016.

Дослідивши редакції договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:016:0035, що розташована за адресою: пр. Аношкіна, 39А, м. Кам'янське (Дніпродзержинськ) Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" та Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, апеляційний господарський суд погоджується із доводами апелянта, що фактично між сторонами існує спір (не досягнуто згоди) щодо розміру орендної плати, а саме Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" розмір визначається на рівні 4% від нормативної грошової оцінки землі (як для земельних ділянок з кодом класифікації видів цільового призначення земель - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі); Кам'янською міською радою Дніпропетровської області розмір визначається на рівні 12% від нормативної грошової оцінки землі (як для земельних ділянок, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництва в торгівлі) пальним та паливом)).

Так, пунктом 1 Рішення Кам'янської міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам'янське" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено в дію з 01.01.2014.

Кам'янською міською радою прийнято рішення від 30.09.2016 №349-10/VII "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI зі змінами", відповідно до якого пункт 2 рішення міської ради №842-38/VI від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" викладено у наступній редакції:

"2. Річна сума орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які надані в користування, з 01.11.2016 та в подальшому до внесення змін до цього рішення, становить:

а) 3 відсотка - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок не перевищує 10 га (десять гектарів);

б) 3,5 відсотків - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок дорівнює або перевищує 10 га (десять гектарів);

в) 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом".

Рішенням Кам'янської міської ради №725-17/VII від 23.06.2017 "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" затверджене "Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" (додаток до рішення міської ради від 23.06.2017 №725-17/VII).

Відповідно до пункту 5.3. вказаного Положення ставка орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, становить 12 відсотків від нормативної грошової оцінки.

29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення № 816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено "Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" (додаток до рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ). Вказане рішення набрало чинності з 01.10.2017.

Відповідно до пункту 5.3. вказаного Положення ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, становлять12 % від нормативної грошової оцінки.

Рішенням Кам'янської міської ради № 1105-25/VІІ від 22.06.2018 "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" установлено на території міста: ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю (додаток 1) та пільги для фізичних і юридичних осіб, надані відповідно до статей 281, 282, 284 Податкового кодексу України, зі сплати земельного податку згідно з переліком (додаток 2).

Відповідно до пункту 5 додатку №1 до рішення № 1105-25/VІІ від 22.06.2018 "Ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю" ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, становлять 12 % від нормативної грошової оцінки землі.

Апелянт зазначає, що вказані нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах масової інформації, а також на офіційному веб-сайті міської ради, які не скасовані як незаконні, є чинними та обов'язковими до виконання.

Як зазначає апелянт, прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки за оренду зазначеної земельної ділянки становить 488 345,07 грн./рік без ПДВ.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України (стаття 288.1. Податкового кодексу України).

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (стаття 288.5.2 Податкового кодексу України).

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (стаття 289.1 Податкового кодексу України).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (стаття 13 Закону України "Про оцінку земель").

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (стаття 15 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться в розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (стаття 1 Закону України "Про оренду землі").

Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків , строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови (стаття 15 Закону України "Про оренду землі").

Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (стаття 144 Конституції України).

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (пункт 34 та пункт 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

У даній справі орендна плата за земельну ділянку розрахована Кам'янською міською радою Дніпропетровської області з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень №842-38/VI від 12.07.2013, №816-19/VII від 29.09.2017, №1105-25/VII від 22.06.2018, які є чинними й обов'язковими до виконання.

Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" посилається на те, що додатком №1 до рішення №1105-25/VІІ встановлені ставки з орендної плати, зокрема, для земельних ділянок з кодом Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі 3.07 ставка орендної плати встановлена на рівні 4% від нормативної грошової оцінки, тому, на його думку, застосування максимальної ставки для розрахунку орендної плати за земельні ділянки є необґрунтованим, безпідставним та таким, що має дискримінаційний характер та грубо порушує права Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", а тому не може застосовуватись до договірних правовідносин між сторонами.

Між тим, як підтверджується матеріалами справи, 30.09.2015 Дніпродзержинська міська рада розглянувши заяви (клопотання) про користування земельними ділянками Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" від 22.07.2015 №6828, прийняла рішення №1391-66/VI "Про набуття (припинення) прав на землю", пунктом 1 якого вирішено продовжити (поновити) право користування земельною ділянкою Публічному акціонерному товариству "Укрнафта", яке знаходиться за адресою: м. Кам'янське (Дніпродзержинськ), пр. Аношкіна, 39А, кадастровий номер: 1210400000:02:016:0035, площею 0,3358 га на умовах оренди для розміщення автозаправочної станції , строком землекористування 10 років.

Відповідно до п. 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3358 га для розміщення автозаправочної станції .

Таким чином, апеляційний господарський суд погоджується із доводами апелянта, що спірна земельна ділянка використовується Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом, тому ставки орендної плати має становити 12% від нормативної грошової оцінки землі.

Враховуючи викладене, твердження Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", що до спірних договірних правовідносин між сторонами повинна застосовуватись ставка з орендної плати для земельних ділянок з кодом Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на рівні 4% від нормативної грошової оцінки землі, є безпідставними та необґрунтованими.

З урахуванням викладеного, позовні вимоги про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кам'янське, пр. Аношкіна, 39А, кадастровий номер 1210400000:02:016:0035, площею 0,3358 га для розміщення автозаправочної станції в редакції Кам'янської міської ради Дніпропетровської області підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез'ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права (частина 1 статті 277 Господарського процесуального кодексу України).

Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини (частина 4 статті 277 Господарського процесуального кодексу України).

Враховуючи встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд погоджується із доводами апелянта, наведеними в обґрунтування апеляційної скарги.

Таким чином, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені статтею 277 Господарського процесуального кодексу України, для скасування рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19 в частині відмови у задоволенні зустрічного позову та зміни мотивувальної частини рішення щодо підстав відмови у задоволенні первісних позовних вимог.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та подання апеляційної скарги покладаються на Публічне акціонерне товариство "Укрнафта".

Керуючись ст. 129, ст. 277, ст. 282, ст. 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Кам'янської міської ради Дніпропетровської області на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19 задовольнити.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19 скасувати в частині відмови у задоволенні зустрічних позовних вимог Кам'янської міської ради Дніпропетровської області до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта".

Прийняти в цій частині нове рішення про задоволення зустрічних позовних вимог Кам'янської міської ради Дніпропетровської області до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта".

Визнати укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: місто Кам'янське, вулиця пр. Аношкіна, 39А, кадастровий номер: 1210400000:02:016:0035, площею 0,3358 га для розміщення автозаправочної станції в редакції Кам'янської міської ради Дніпропетровської області:

"ДОГОВІР №


оренди земельної ділянки

м. Кам'янське "


"
20_____року

Кам'янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168), місцезнаходження: майдан Петра Калнишевського, 2, м. Кам'янське, надалі "Орендодавець", в особі заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради Щербатова Д.О., який уповноважений діяти на підставі рішень міської ради від 29.03.2013 №764-33/VI, від 30.03.2016 №105-06/VII, з однієї сторони, та

Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" (код ЄДРПОУ 00135390), місцезнаходження: пров. Несторівський, 3-5, м. Київ, надалі "Орендар", в особі


з другої сторони, уклали договір про нижчевикладене:

1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ

1.1."Орендодавець" надає, а "Орендар" приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: пр. Аношкіна, 39А, м. Кам'янське, кадастровий номер 1210400000:02:016:0035, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

1.2. Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Кам'янської міської ради від 24.06.2005 №569-19/VI, від 30.09.2015 №1391-66/VI.

2. ОБ'ЄКТ ОРЕНДИ

2.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3358 га для розміщення автозаправочної станції.

2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 13.02.2019 становить 4069542,25 грн.

2.3. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: немає.

2.4. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: не має.

3. СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ

3.1. Договір укладається строком до 30.09.2025.

3.2. Після закінчення строку дії договору "Орендар", який належно виконував обов'язки відповідно до умов цього договору та законодавства України; має переважне право на поновлення договору оренди землі на новий строк. "Орендар" зобов'язаний письмово повідомити "Орендодавця" про намір поновити договір оренди земельної ділянки не пізніше, ніж за два місяці до закінчення строку дії договору оренди землі. Поновлення договору здійснюється на підставі ухваленого "Орендодавцем" відповідного рішення.

3.3. Умови цього договору зберігають свою чинність на строк його дії, крім випадків, коли після набуття чинності договором законодавством встановлені інші правила, ніж передбачені договором, та випадків, передбачених п.4.4. цього договору.

4. ОРЕНДНА ПЛАТА

4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 488 345,07 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 №816-19/VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VIІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".

4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час - укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

4.3. Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у

строки, визначені Податковим кодексом України.

Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки.

4.4. Розмір орендної плати переглядається у разі:

4.4.1. Зміни умов господарювання, передбачених договором.

4.4.2. Зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України.

4.4.3. Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. "Орендар" щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларує її в органах державної фіскальної служби відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.

4.4.4. Погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджено документами.

4.4.5. Прийняття "Орендодавцем" рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.

4.4.6. Затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

4.4.7. В інших випадках, передбачених законом.

4.5. У випадку визнання договору оренди земельної ділянки недійсним, одержана "Орендодавцем" плата за фактичний термін користування "Орендарем" земельною ділянкою не повертається.

4.6. За порушення строків оплати орендної плати "Орендар" сплачує штрафні санкції в порядку та розмірі, передбаченому Податковим кодексом України.

5. УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

5.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3358 га для розміщення автозаправочної станції.

5.2. Цільове призначення земельної ділянки: землі іншої комерційної діяльності, 1.11.6. (за Українським класифікатором цільового використання землі, затвердженим листом Держкомзему України від 24.04.1998 №14-1-7/1205).

5.3. Умови збереження стану об'єкта оренди: використання ділянки відповідно до вимог чинного законодавства, державних будівельних та інших норм і правил.

6. УМОВИ І СТРОКИ ПЕРЕДАЧІ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ В ОРЕНДУ

6.1. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення: проекту її відведення.

6.2. Передача земельної ділянки "Орендарю" здійснюється у 3-х денний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" за актом її приймання-передачі, який укладається у двох примірниках, один з яких зберігається у "Орендодавця", другий - у "Орендаря".

7. УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

7.1. Після закінчення строку дії договору "Орендар" зобов'язаний поновити його дію або повернути "Орендодавцю" земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

7.2. Після припинення дії договору "Орендар" повертає "Орендодавцеві" земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

"Орендодавець" у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки пов'язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.

7.3. Здійснені "Орендарем" без згоди "Орендодавця" витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки не підлягають відшкодуванню.

Поліпшення стану земельної ділянки, проведені "Орендарем" за письмової згоди. "Орендодавця" землі, не підлягають відшкодуванню.

7.4. "Орендар" має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання "Орендодавцем" зобов'язань, передбачених цим договором.

Збитками вважаються:

- фактичні втрати, яких "Орендар" зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору "Орендодавцем", а також витрати, які "Орендар" здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;

- доходи, які "Орендар" міг би реально отримати в разі належного виконання "Орендодавцем" умов договору.

7.5. Розмір фактичних витрат "Орендаря" визначається "на підставі документально підтверджених даних.

7.6. "Орендар" не має права утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до "Орендодавця".

8. ОБМЕЖЕННЯ (ОБТЯЖЕННЯ) ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

8.1. Будівництво (реконструкція) будівель і споруд на орендованій земельній ділянці здійснюється "Орендарем" відповідно до проектів, затверджених та погоджених ним у встановленому чинним законодавством порядку.

8.2. "Орендар2 зобов'язаний утримуватися від дій, направлених на пошкодження чи руйнування ним розташованих на орендованій земельній ділянці мереж і споруд міських комунікацій, та має забезпечувати вільний доступ до мереж і споруд міських комунікацій, які проходять по території орендованої земельної ділянки, зацікавлених осіб за вимогою "Орендодавця" для проведення ремонтних та профілактичних робіт щодо цих мереж і споруд.

По узгодженню з "Орендарем" на орендованій земельній ділянці можуть прокладатись нові інженерні комунікації. При цьому роботи з прокладання нових інженерних комунікацій виконуються у найкоротший термін, але не більше 3 (трьох) календарних місяців з дня підписання сторонами двохстороннього акту обстеження земельної ділянки перед початком виконання робіт, за умови збереження виробничого або іншого циклу "Орендаря" та з обов'язковим поверненням земельної ділянки в первинний стан (як це було станом на початок виконання робіт) силами "Орендодавця" чи осіб, що проводили відповідні роботи. Стан земельної ділянки на початок та на кінець виконання робіт , фіксується двохсторонніми актами обстеження земельної ділянки.

8.3. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень, (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.

8.4. Право оренди земельної ділянки не може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, а також передаватися у заставу, спадщину, до статутного капіталу.

8.5. Обмеження (обтяження): відсутні.

9. ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН

9.1 "Орендодавець" має законні повноваження передавати земельну ділянку у тимчасове користування на умовах оренди, надавати інші права, визначені у цьому договорі, та гарантує, що жодна із умов та жодне із положень цього договору не порушує чинного законодавства України, що особа, яка підписує цей договір, належним чином уповноважена на те, щоб діяти від імені "Орендодавця" для цілей укладення цього договору і на умовах, визначених в ньому.

9.2. "Орендодавець" має право:

9.2.1. Вимагати від "Орендаря" використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо режиму використання землі; своєчасного внесення орендної плати.

9.2.2. Вільного доступу до переданої в оренду земельної ділянки для контролю за додержанням "Орендарем" умов договору.

9.2.3. Вимагати від "Орендаря" збільшення розмірів орендної плати у випадках, визначених діючим законодавством та цим договором.

9.3. "Орендодавець" зобов'язаний:

9.3.1. Забезпечувати відповідно до закону права третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки.

9.3.2. Передати "Орендарю" по акту в належному стані та у визначених межах земельну ділянку згідно з договором оренди.

9.3.3. Не втручатись у господарську діяльність "Орендаря" і не створювати йому будь-яких перешкод при виконанні умов договору оренди.

9.4. "Орендар" гарантує, що державні органи управління та органи місцевого самоврядування, включаючи санітарні, протипожежні, землевпорядні органи, а також органи охорони природи та архітектури не будуть обмежуватись стосовно доступу до орендованої земельної ділянки для виконання їх обов'язків в межах їх повноважень та в порядку, передбаченому чинним законодавством України.

9.5. "Орендар" має право:

9.5.1. Вимагати надання "Орендодавцем" для використання земельну ділянку за актом приймання-передачі земельної ділянки у строк, передбачений п.6.2. цього договору.

9.5.2. Використовувати орендовану земельну ділянку на власний розсуд відповідно до мети, що обумовлена договором; одержувати продукцію і доходи.

9.5.3. Переважного придбання у власність орендованої земельної ділянки відповідно до закону та переважного права на поновлення договору оренди.

9.5.4. За згодою "Орендодавця", визначеною окремою угодою сторін, проводити поліпшення земельної ділянки та благоустрій прилеглої території, зводити у встановленому законом порядку будівлі і споруди, закладати насадження без зміни цільового призначення земельної ділянки.

9.5.5. За згодою "Орендодавця" передавати у володіння і користування орендовану земельну ділянку або її частину іншій особі (суборенда) у випадках та на умовах, передбачених законом.

9.5.6. Користуватись на умовах платності та відповідно з діючим порядком інженерними комунікаціями "Орендодавця" з метою забезпечення належної господарської діяльності на орендованій земельній ділянці.

9.5.7. На забезпечення захисту його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.

9.6. "Орендар" зобов'язаний:

9.6.1. Прийняти об'єкт оренди за актом приймання-передачі у строк, передбачений п.6.2. цього договору.

9.6.2. Приступити до використання орендованої земельної ділянки після державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

9.6.3 У п'ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному органу державної фіскальної служби.

9.6.4. Виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі.

9.6.5. Використовувати орендовану земельну ділянку за її цільовим призначенням, яке визначене у п.5.2. договору, дотримуватися режиму використання земель природно- заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.

9.6.6. Здійснювати заходи щодо поліпшення стану земельної ділянки у обсягах і в строки, визначені окремою угодою сторін.

9.6.7. При зміні функціонального (цільового) призначення земельної ділянки переоформити документи на землекористування та здійснити оплату відповідно до умов цього договору.

9.6.8. Відповідно до договору оренди своєчасно вносити орендну плату.

9.6.9. Враховувати при використанні земельної ділянки права третіх осіб, набуті відповідно до закону і договору оренди.

9.6.10. Відшкодувати "Орендодавцеві" заподіяну з вини "Орендаря" шкоду стану земельної ділянки.

9.6.11. Не утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до "Орендодавця".

9.6.12. На "Орендаря" покладається обов'язок збереження зелених насаджень, які розташовані на орендованій земельній ділянці. Знесення зелених насаджень здійснюється в порядку і за умов, визначених чинним законодавством.

9.6.13. У разі зміни банківських реквізитів, юридичної адреси, місця проживання, назви, організаційно - правової форми, тощо, переходу права власності на будівлі та споруди, що розташовані на земельній ділянці, у 10-денний строк письмово повідомити про це "Орендодавця".

9.6.14. У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту, "Орендар" повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його "Орендодавцю" для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до органів державної фіскальної служби.

10. РИЗИК ВИПАДКОВОГО ЗНИЩЕННЯ АБО ПОШКОДЖЕННЯ ОБ'ЄКТАОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ

10.1. Ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини несе "Орендар".

11. СТРАХУВАННЯ ОБ'ЄКТА ОРЕНДИ

11.1. Згідно з цим договором об'єкт оренди не підлягає страхуванню.

12. ЗМІНА УМОВ, ПРИПИНЕННЯ І РОЗІРВАННЯ ДОГОВОРУ

12.1. Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

12.2. Договір втрачає чинність у разі його припинення або розірвання.

12.3. Дія договору припиняється у разі:

12.3.1. Закінчення строку, на який його було укладено;

12.3.2. Придбання "Орендарем" земельної ділянки у власність;

12.3.3. Викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

12.3.4. Ліквідації юридичної особи "Орендаря" (смерті фізичної особи Орендаря", засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду);

12.3.5. Продажу будівель або споруд, що розташовані на орендованій земельній ділянці.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

12.4. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

- взаємною згодою сторін;

- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

12.5. Перехід права власності на земельну ділянку до "Орендаря" або його реорганізація є підставою для зміни умов або розірвання договору.

12.6. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.

12.7. Дострокове розірвання договору оренди здійснюється за умови письмового попередження зацікавленої сторони за один місяць і взаємної згоди сторін.

12.8. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу зацікавленої сторони, а також інші спори, вирішуються у судовому порядку.

12.9. У разі припинення або розірвання договору, "Орендар" має забезпечити виконання умов повернення земельної ділянки відповідно до цього договору.

12.10. Розірвання та припинення договору оренди земельної ділянки з підстав, зазначених у пунктах 12.3.2., 12.3.3., 12.3.5., оформлюється відповідною угодою.

13. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ АБО НЕНАЛЕЖНЕ ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ

13.1. Кожна із сторін за невиконання або неналежне виконання договору оренди несе відповідальність відповідно до цього договору та передбачену чинним законодавством України.

13.2. "Орендар" несе відповідальність за заростання даної земельної ділянки та прилеглої до неї території бур'янами, відповідно до діючого законодавства.

13.3. Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання обов'язків за договором, якщо це невиконання відбулося за обставин, що виникли після укладення договору внаслідок невідворотних дій надзвичайного характеру, які сторона не змогла ні передбачити, ні попередити вжитими заходами (повінь, пожежа, осідання ґрунту та інші явища природи, а також війна або військові дії), які призвели до неможливості виконання договору.

14. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

14.1. Цей договір набирає чинності з дня підписання сторонами.

14.2. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього

права.

14.3. З дати підписання цього договору регулювання правовідносин між сторонами за договором оренди земельної ділянки від 05.08.2005 №02531 (державна реєстрація від 11.01.2007 №040710600011) припиняється.

14.4. Всі витрати з оформлення цього договору несе "Орендар".

14.5. Передача об'єкта оренди "Орендарю" здійснюється "Орендодавцем", у строки та на умовах, що визначені у п.6.2. договору, за актом приймання - передачі.

14.6. Цей договір укладений в двох примірниках, що мають однакову Юридичну силу. Один примірник зберігається у "Орендодавця", другий - у "Орендаря".

14.7. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

15. ЮРИДИЧНІ АДРЕСИ, РЕКВІЗИТИ ТА ПІДПИСИ СТОРІН

"Орендодавець" "Орендар"

Кам'янська міська рада ПАТ "Укрнафта"

майдан Петра Калнишевського, 2 пров. Несторівський, 3-5, м. Київ

м. Кам'янське код ЄДРПОУ 00135390

51931


/Д.О.Щербатов

М.П. М.П.".

Змінити мотивувальну частину рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.12.2019 у справі №904/3348/19 в частині відмови у задоволенні первісних позовних вимог у редакції цієї постанови.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на користь Кам'янської міської ради Дніпропетровської області витрати по сплаті судового збору за подання позову у сумі 1 921,00 грн., витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 2 881,50 грн.

Видачу наказу відповідно до статті 327 Господарського процесуального кодексу України на виконання цієї постанови доручити Господарському суду Дніпропетровської області.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повна постанова складена 26.05.2020.

Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна

Суддя І.М. Подобєд

Суддя Л.П. Широбокова

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.05.2020
Оприлюднено26.05.2020
Номер документу89427680
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/3348/19

Судовий наказ від 29.05.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Постанова від 25.05.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 12.05.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 11.03.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 17.01.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 10.12.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 07.11.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 08.10.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 05.09.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні