Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 травня 2020 р. № 520/3425/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чудних С.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Люботинської міської ради Харківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
В С Т А Н О В И В :
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду із позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Люботинської міської ради Харківської області за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Московська, б. 48/31, шляхом її знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цієї будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в ході перевірки будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Люботинської міської ради Харківської області встановлено, що вона експлуатується з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. У зв`язку із чим, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Представник відповідача через канцелярію суду надав відзив на позов, в якому зазначив, що Люботинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6 Люботинської міської ради Харківської області є неприбутковою організацією, що утримується за рахунок коштів відповідних бюджетів. Таким чином питання фінансування обладнання системи протипожежного захисту, захисту будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів та влаштування другого евакуаційного виходу з будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 залежить від наявності коштів місцевого бюджету та проводиться відповідно цільової програми заходів по забезпеченню пожежного захисту об`єктів підпорядкування відділу освіти Люботинської міської ради. Відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Система протипожежного захисту", п. 1.2 глави 1 розділу IV ППБУ приміщення навчального закладу повинні бути обладнані системою протипожежного захисту, у зв`язку із чим відділом освіти Люботинської міської ради направлено лист міському голові від 06.03.2020 № 01-30/425 про додаткове виділення коштів на черговій сесії Люботинської міської ради для виготовлення проектної документації для установки та монтажу пожежної сигналізації в Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6 у сумі 19671,31 грн. Рішенням LXXXIV сесії VII скликання Люботинської міської ради від 03.04.020 №116 виділено кошти для виготовлення проектної документації для установки та монтажу пожежної сигналізації в Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6 у сумі 19671,31 грн. Також, 09 квітня 2020 року відповідачем укладено договір на виготовлення проектно-кошторисної документації з улаштування системи автоматичної пожежної сигналізації в будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 з ДП "Харківспецгасіння". Крім того, відділом освіти Люботинської міської ради направлено лист міському голові від 30.04.2020 № 01-30/664 про додаткове виділення коштів на черговій сесії Люботинської міської ради для виготовлення проектної документації для установки та монтажу пожежної сигналізації в Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6 у сумі 101943,60 грн. Сертифікати відповідності з ПБ на облицювальні матеріали стін в частині коридору першого поверху закладу не будуть надаватися в зв`язку з тим, що їх заплановано ліквідувати під час проведення літнього ремонту коридору. Двері на евакуаційних виходах школи всі відчиняються в напрямку виходу з будівель. У кабінетах № 10 та № 13 двері відчиняються в середину класу, так як через ці кабінети влаштовані евакуаційні виходи через вікна. З питання забезпечення будівлі Люботинської загальноосвітньої школи I- III ступенів № 6 пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних ресурсів відділом освіти направлено лист міському голові від 30.04.2020 № 01-30/664 про додаткове виділення коштів на черговій сесії Люботинської міської ради для виготовлення проектної документації для установки та монтажу блискавкозахисту в Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6 у сумі 40000 грн. Приміщення школи повністю доукомплектовано первинними засобами пожежогасіння. Додатково придбано 10 нових вогнегасників. Пожежний щит у повному обсязі забезпечено засобами пожежогасіння. На підставі пункту 6.3.1.6. правил ПБ України заклад має право не бути забезпеченим вчасною системою зовнішнього протипожежного водопостачання, якщо пожежні гідранти і водойми мають під`їзди з твердим покриттям і наявні поблизу території об`єкта у радіусі до 200 м природних або штучних вододжерел. У радіусі 40 метрів по вул. Московській існує гідрант, який можна задіяти для протипожежного водопостачання. Щодо незабезпечення будівлі закладу засобами оповіщення людей про пожежу, то у Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 при отриманні інформації про пожежу в закладі подається три довгих дзвоника, що означає подання попереджувального сигналу "Увага всім!", розроблені та затверджені обов`язки відповідальних за пожежну безпеку, організована робота з протипожежної безпеки. Просив у позові відмовити в повному обсязі.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
З матеріалів справи вбачається, що з 12.12.2019 по 13.12.2019 інспектор ДПРЧ Головного управління ДСНС України у Харківській області проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Люботинської міської ради Харківської області, за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Московська, буд. 48/31.
Зазначена перевірка проводилась у відповідності до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", доручення Прем`єр - міністра України від 11.12.2019 №44205/1/1-19, наказу від 11.12.2019 №155 "Про проведення позапланових перевірок об`єктів", посвідчення на проведення перевірки від 11.12.2019 № 794 Харківського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
За результатами проведеної перевірки позивачем складено акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки від 13.12.2019 №543.
Відповідно до акту, складеного за результатами перевірки Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Люботинської міської ради Харківської області, за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Московська, буд. 48/31, встановлено, що будівля Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Люботинської міської ради Харківської області експлуатуються з порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
- не проведено ідентифікацію об`єкта підвищеної небезпеки;
- приміщення закладу не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";
- не надані сертифікати відповідності з пожежної безпеки на облицювальні матеріали стін та стелі в приміщеннях закладу;
- двері на евакуаційних виходах ЗОШ не відчиняються в напрямку виходу з будівель;
- будівлю не забезпечено пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
- приміщення ЗОШ не доукомплектоване первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками);
- пожежний щит не у повному обсязі забезпечено засобами пожежогасіння;
- будівля ЗОШ не забезпечена системою зовнішнього протипожежного водопостачання згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. 3овнішні мережі та споруди. Основні положення проектування";
- працівники ЗОШ не забезпечені засобами індивідуального захисту;
- будівлі закладу не обладнано засобами оповіщення людей про пожежу.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V (надалі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про пожежну безпеку" забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.
Згідно вимог пункту 1 "Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політикусфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Вимогами частини 1 статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в областях.
Згідно вимог пункту 3 "Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 визначено: «Основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності: 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільної о захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб..»
Згідно п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про пожежну безпеку" забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.
Згідно частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Частиною 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Відповідно до пунктів 1, 4 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами та нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно підпункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Згідно вимог пункту 24 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Відповідно до вимог пункту 3.1 Національного класифікатору ДК 019:2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій", затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 року №457 (далі - Класифікатор) "Надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом чи іншою небезпечною подією, зокрема епідемією, епізоотією, епіфітотією, пожежею, що призвело (може призвести) до виникнення великої кількості постраждалих, загрози життю та здоров`ю людей, їх загибелі, значних матеріальних утрат, а також до неможливості проживання населення на території чи об`єкті, ведення там господарської діяльності".
Згідно вимог пункту 4 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб`єкта господарювання загрозу життю або здоров`ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище.
Згідно вимог пункту 25 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.
Також розділом 4 Класифікатору встановлено, що надзвичайна ситуація техногенного характеру це порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті унаслідок транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд; аварії в електроенергетичних системах, системах життєзабезпечення, системах телекомунікацій, на очисних спорудах, у системах нафтогазового промислового комплексу, гідродинамічних аварій тощо.
У розділі 6 Класифікатору зазначені коди надзвичайних ситуацій у наслідок пожеж та вибухів.
Згідно визначення ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, утравмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Згідно з вимогами пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Таким чином, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Відповідно до частини 2 статті 17 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту здійснює прогнозування спільно із центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику та здійснює районування території України щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
Приписами пункту 4 «Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1052 від 16.12.2015, встановлено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань зокрема здійснює разом із центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями прогнозування імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику та здійснює районування території України щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
Отже, позивач у даній справі є органом, який здійснює прогнозування імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику та здійснює районування підвідомчій йому території щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
Суд погоджується з доводами позивача, що вказані в адміністративному позові порушення, які при виникненні пожеж (надзвичайних ситуацій) створять небезпеку людям (як персоналу об`єкту, так й іншим громадянам, а також особам, які будуть задіяні в їх ліквідації), оскільки пожежа (надзвичайна ситуація) може виникнути на об`єкті у зв`язку із стихійним лихом (блискавки, шквали, повені, пориви вітру тощо), терористичним актом або порушенням вимог пожежної та техногенної безпеки безпосередньо персоналом об`єкту (необережне поводження з вогнем, паління, проведення вогневих і зварювальних робіт, порушення технологічного процесу, підпали тощо).
У своєму відзиві відповідач зазначив, що ним направлено лист міському голові від 06.03.2020 № 01-30/425 про додаткове виділення коштів на черговій сесії Люботинської міської ради для виготовлення проектної документації для установки та монтажу пожежної сигналізації в Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6 у сумі 19671,31 грн.
Після виділення коштів Люботинською міською радою, відповідачем 09 квітня 2020 року укладено договір на виготовлення проектно-кошторисної документації з улаштування системи автоматичної пожежної сигналізації в будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 з ДП "Харківспецгасіння". Крім того, відділом освіти Люботинської міської ради направлено лист міському голові від 30.04.2020 № 01-30/664 про додаткове виділення коштів на черговій сесії Люботинської міської ради для виготовлення проектної документації для установки та монтажу пожежної сигналізації в Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6 у сумі 101943,60 грн. Однак, суд зауважує, що факт укладання договору на виготовлення проектно-кошторисної документації з улаштування системи автоматичної пожежної сигналізації не є беззаперечним доказом того, що пожежна сигналізація є наявною у будівлі ЗОШ.
Також, відповідач зазначив, що двері на евакуаційних виходах школи всі відчиняються в напрямку виходу з будівель. У кабінетах № 10 та № 13 двері відчиняються в середину класу, так як через ці кабінети влаштовані евакуаційні виходи через вікна. Проте, не надав суду план евакуації будівлі Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6.
З питання забезпечення будівлі Люботинської загальноосвітньої школи I- III ступенів № 6 пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних ресурсів відділом освіти направлено лист міському голові від 30.04.2020 № 01-30/664 про додаткове виділення коштів на черговій сесії Люботинської міської ради для виготовлення проектної документації для установки та монтажу блискавкозахисту в Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 6 у сумі 40000 грн. Однак, доказів на підтвердження улаштування блискавкозахисту в будівлі Люботинської загальноосвітньої школи I- III ступенів № 6.
Також, відповідач зазначив, що наразі приміщення школи повністю доукомплектовано первинними засобами пожежогасіння, додатково придбано 10 нових вогнегасників, та забезпечено пожежний щит засобами пожежогасіння, що підтверджується наданими до суду накладною №93/1 від 21.04.2020 та договором поставки №952 від 17.04.2020.
Щодо не забезпечена будівлі ЗОШ системою зовнішнього протипожежного водопостачання згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. 3овнішні мережі та споруди. Основні положення проектування", відповідач зазначив, що у радіусі 40 метрів по вул. Московській існує гідрант, який можна задіяти для протипожежного водопостачання, що не суперечить вимогам пункту 6.3.1.6. правил ПБ України. Однак, суд зауважує, що відповідачем не надано жодних доказів на підтвердження факту справності даного гідранту та можливості його використання в разі пожежі.
Щодо не обладнання будівлі закладу засобами оповіщення людей про пожежу, відповідач вказав, що у Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 при отриманні інформації про пожежу в закладі подається три довгих дзвоника, що означає подання попереджувального сигналу "Увага всім!", розроблені та затверджені обов`язки відповідальних за пожежну безпеку, організована робота з протипожежної безпеки. Проте накази на відповідальних осіб, посадові інструкції осіб, які відповідальні за пожежну безпеку із зазначенням їх обов`язків та правил поведінки під час пожежі у будівлі ЗОШ, відповідачем надано не було.
З огляду на викладене вище, суд зазначає, що відповідачем не надано до суду належних доказів у підтвердження усунення у повному обсязі порушень, виявлених позивачем під час проведення перевірки, які зафіксовано перевіряючими у акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки від 13.12.2019 № 543, а судом під час розгляду справи не встановлено.
З огляду на те, що відповідачем не надано до суду доказів усунення виявлених в ході перевірки позивачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що є всі підстави для зупинення експлуатації будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Люботинської міської ради Харківської області за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Московська, б. 48/31 шляхом її знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
Керуючись статтями 14, 243-246, 258, 262, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Люботинської міської ради Харківської області (вул. Московська, буд. 48/31, м. Люботин, Харківський район, Харківська область, 62433, код ЄДРПОУ 24334326) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Люботинської міської ради Харківської області за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Московська, б. 48/31, шляхом її знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цієї будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.О.Чудних
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2020 |
Оприлюднено | 27.05.2020 |
Номер документу | 89431685 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Чудних С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні