Справа № 617/856/20
Провадження № 2-а/617/20/20
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 травня 2020 року Вовчанський районний суд Харківської області у складі судді Глоби М.М., розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області про визнання незаконними дій суб`єкту владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 15.05.2020 року через свого представника ОСОБА_2 звернувся до суду із вказаним адміністративним позовом, в якому просить суд визнати дії Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області (далі - УСЗН) протизаконними в частині відмови в наданні статусу особи з інвалідністю внаслідок війни і видачі відповідного посвідчення; зобов`язати УСЗН встановити статус особи з інвалідністю внаслідок війни і видати відповідне посвідчення.
Суд, дослідивши матеріали позовної заяви, приходить до наступного висновку.
У ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
Як роз`яснив Європейський суд з прав людини у справах Верітас проти України та Сокуренко та Стригун проти України , суд не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні п. 1 ст. 6 Конвенції у разі перевищення ним своїх повноважень, визначених процесуальним законодавством. Зокрема, повноваження суду на розгляд конкретної справи, заяви або скарги визначається правилами підвідомчості та підсудності.
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України Про судоустрій та статус суддів ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в суді, до юрисдикції якого вона віднесена процесуальним законом.
Втім, 15.12.2017 року набув чинності Закон України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів № 2147-VIII від 03.10.2017 року, котрим КАС України викладено в новій редакції.
У зв`язку з набранням чинності змін від 15.12.2017 року до Кодексу адміністративного судочинства України підсудність справ місцевим судам змінилась.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно ч. 1 ст. 20 КАС України місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні: 1) адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності; 2) адміністративні справи, пов`язані з виборчим процесом чи процесом референдуму, щодо: - оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, дільничних комісій з референдуму, членів цих комісій; - уточнення списку виборців; - оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум; -оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб; 3) адміністративні справи, пов`язані з перебуванням іноземців та осіб без громадянства на території України, щодо: - примусового повернення в країну походження або третю країну іноземців та осіб без громадянства; - примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі України; - затримання іноземців або осіб без громадянства з метою їх ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України; - продовження строку затримання іноземців або осіб без громадянства з метою їх ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України; - затримання іноземців або осіб без громадянства до вирішення питання про визнання їх біженцями або особами, які потребують додаткового захисту в Україні; - затримання іноземців або осіб без громадянства з метою забезпечення їх передачі відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію; 4) адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби щодо виконання ними рішень судів у справах, визначених пунктами 1-3 частини першої цієї статті; 5) адміністративні справи щодо оскарження рішень Національної комісії з реабілітації у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років .
В розумінні ч. 2 ст. 20 КАС України предметна підсудність даного спору визначає віднесення його до компетенції та підсудності саме окружного адміністративного суду, що виключає можливість його вирішення місцевим загальним судом як адміністративним з визначенням загальної підсудності за місцем реєстрації позивача.
Отже, до вирішення питання про територіальну підсудність відповідної справи має бути визначений адміністративний суд, повноважний здійснювати судочинство у цій справі у підвідомчих йому провадженнях, оскільки на відміну від адміністративної юрисдикції як компетенції адміністративних судів щодо розгляду справ у публічно-правових спорах, предметна підсудність відповідно до КАС України - це розмежування повноважень адміністративних судів щодо розгляду і вирішення справ, які належать до адміністративної юрисдикції.
Щодо територіальної підсудності даної справи, то і позивач, і відповідач у даній справі знаходяться у Вовчанському районі Харківської області, що за територіальною підсудністю (з урахуванням предметної підсудності) відноситься до Харківського окружного адміністративного суду.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 29 КАС України суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, якщо при відкритті провадження у справі суд встановить, що справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
Стосовно предметної підсудності чинний КАС України аналогічної норми не містить.
Проте, згідно з ч. 6 ст. 7 КАС України у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону). Аналогія закону та аналогія права не застосовується для визначення підстав, меж повноважень та способу дій органів державної влади та місцевого самоврядування.
Таким чином, чинним КАС України не заборонено застосовувати аналогію закону щодо прогалин у процесуальному законодавстві.
Тобто, виходячи з предмету позову та заявлених позивачем вимог, які стосуються визнання протизаконними дій УСЗН в частині надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни і видачі відповідного посвідчення, а також зобов`язання УСЗН встановити статус особи з інвалідністю внаслідок війни і видати відповідне посвідчення, суд вважає, що спір не підсудний Вовчанському районному суду Харківської області, як адміністративному суду та справа підсудна Харківському окружному адміністративному суду.
Згідно ст. 30 КАС України, спори між адміністративними судами щодо підсудності не допускаються. Адміністративна справа, передана з одного адміністративного суду до іншого в порядку, встановленому ст. 29 цього Кодексу, повинна бути прийнята до провадження адміністративним судом, до якого вона надіслана.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 19, 20, 29, 30 КАС України, суд -
УХВАЛИВ:
Справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області про визнання незаконними дій суб`єкту владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії - передати для розгляду до Харківського окружного адміністративного суду.
Ухвала про передачу справи на розгляд іншого суду може бути оскаржена безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. У разі якщо ухвалу було постановлено без участі особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у ч. 2 ст. 299 КАС України.
Суддя -
Суд | Вовчанський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2020 |
Оприлюднено | 27.05.2020 |
Номер документу | 89449326 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вовчанський районний суд Харківської області
Глоба М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні