Рішення
від 27.05.2020 по справі 200/2368/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 травня 2020 р. Справа№200/2368/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Ушенка С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ЄДРПОУ 38652962; Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради (ЄДРПОУ 26320050; 86060, Донецька обл., м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Відділ освіти військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області (ЄДРПОУ 40866559; 86060, Донецька обл., місто Авдіївка, вул. Корольова, будинок 2) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення (роботи) об`єкту, -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Відділ освіти військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту.

В обґрунтування позову посилається на те, що за наслідками проведеної позапланової перевірки відповідача, результати якої оформлені актом № 16 від 20.12.2019, встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, які створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.

Посилаючись на приписи статті 67 Кодексу цивільного захисту України позивач зазначив, що наявність цих порушень є підставою для застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) наведеного об`єкту.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 березня 2020 року зазначену позовну заяву залишено без руху та надано десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви.

У встановлений судом строк позивачем усунуті недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 24 березня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Відділ освіти військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, надав до суду відзив на позовну заяву, вмотивований тим, що відповідно до договору оренди нежитлового приміщення № 9 від 31.01.2020 частина будівлі, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 квартал, буд. 29, м. Авдіївка, перебуває в оперативному управлінні Відділу освіти військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області.

Зазначає, що, на його думку, саме на орендодавця вищезазначеним договором покладено обов`язок щодо утримання у належному стані систем протипожежного захисту, електромереж, а також розміщення у приміщеннях систем пожежогасіння тощо.

Факт наявності вказаних в акті порушень відповідачем не заперечується.

Разом з тим, як вбачається з відзиву, на думку відповідача ним частково усунуті зазначені в акті порушення, а саме:

1. усі килими прикріплено до підлоги;

2. на груповому щитку у приміщенні коридору прикріплено пояснювальні написи;

3. укладено договір з 15 ДПРЗ ГУ ДСНС у Донецькій області на проведення занять на протипожежну тематику;

4. вчинено відповідні дії для закупівлі 12 протигазів для працівників та 10 для дітей.

Вважає, що порушення, які залишилося виправити, не є критичними та не створюють загрозу для життя та здоров`я людей, а застосування заходу реагування у вигляді заборони експлуатації об`єкту може мати наслідком порушення пропорційності між порушенням та покаранням і призведе до порушення прав осіб з інвалідністю. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

Третя особа надала до суду пояснення про те, що на період проведення перевірки об`єкту діяли умови договору оренди нежитлового приміщення від 29.11.2019 № 32, відповідно до якого на орендаря покладається обов`язок утримувати об`єкт у відповідності до норм чинного законодавства.

Разом з тим, у своїх поясненнях третьою собою зазначено, що у будівлі, у якій розміщується відповідач, планується реконструкція у 2020 році. На електронному торгівельному майданчику ProZorro розміщено закупівлю Роботи з розробки проектно-кошторисної документації для реконструкції будівлі ДНЗ Вербиченка , розташованого за адресою : Донецька обл., м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29 з вказаними зауваженнями щодо об`єкту.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач в даних правовідносинах є суб`єктом владних повноважень у відповідності до приписів п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України.

Відповідач - Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради є юридичною особою, номер запису у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 1 253 120 0000 000268, ідентифікаційний код 26320050, місцезнаходження: 86060, Донецька обл., м.Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29.

На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11 грудня 2019 року №44205/1/1-19, у відповідності до наказу начальника 15 Державного пожежно-рятувального загону ДСНС України у Донецькій області № 297 від 11.12.2019 Про проведення позапланових перевірок відповідно до доручення Прем`єр-міністра України та посвідчення про проведення заходу державного нагляду (контролю) № 16 від 11.12.2019 в період з 19 грудня 2019 року по 20 грудня 2019 року службовою особою 15-ДРПЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області проведено позапланову перевірку додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в Центрі соціальної реабілітації дітей-інвалідів Іскорка Авдіївської міської ради, який розташований за адресою: Донецька область, м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29.

За результатами зазначеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки позивачем складено Акт перевірки від 20 грудня 2019 року №16, яким встановлено 16 порушень вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 5 березня 2015 року за № 252/26697, а саме:

1. не розроблена документація (наказ, інструкція тощо) щодо організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту;

2. не розроблена інструкція щодо прибирання робочих місць, збирання, зберігання та видалення горючих відходів;

3. посадовими особами та працівниками не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуацій;

4. у приміщеннях, де перебувають люди, із встановленими на вікнах гратами останні не виконані такими, що розкриваються, розсуваються або знімаються;

5. двері на шляхах евакуації не відчиняються в напрямку виходу з будівель (приміщень), за винятком випадків, які обумовлені ДБН В. 1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ;

6. сходові клітки, коридори та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

7. не встановлені згідно з вимогами ДБН В. 1.1-7-2002 Пожежна безпека об`єктів будівництва , ДБН В.2.5-23-2010 Проектування електрообладнання об`єктів цивільного призначення світлові покажчики Вихід , які необхідно постійно утримувати справними;

8. килими, килимові доріжки та інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 та більше осіб, коридорах, на сходових клітках повинні кріпитися до підлоги і бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум`я РП1, РП2;

9. не здійснено з`єднання, розгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик;

10. приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2010 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі;

11. не надано акт проведення прихованих робіт прокладання проводів (кабелів);

12. не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, які мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ГІТЕ;

13. відсутні пояснювальні написи на груповому електрощитку в приміщенні коридору із вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);

14. не забезпечено працюючий персонал об`єкта засобами захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів;

15. не проведено навчання керівного складу об`єкта і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області;

16. захист будівель від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, а також їх перевірку не виконано відповідно до вимог ДСТУ Б.В. 2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавко захисту будинків і споруд .

Оскільки, на думку позивача, зазначені порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, він звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

В ході розгляду справи відповідачем вчинені певні дії, спрямовані на усунення зазначених порушень, у зв`язку з чим 20.05.2020 представниками сторін за результатами проведення перевірки усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено відповідний Акт, копія якого за клопотанням представника позивача долучена до матеріалів справи. Разом з цим, представником позивача у своєму клопотанні зазначено, що не усунуті порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Як вбачається із зазначеного Акту, половина порушень, відображених в Акті перевірки від 20.12.2019 № 16, усунуто. На час розгляду судом справи та прийняття рішення по суті спору залишаються не усунутими наступні порушення:

- не обладнані приміщення системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";

- в приміщеннях Центру з`єднання, розгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не надано акт проведення прихованих робіт прокладання проводів (кабелів);

- не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- не виконано захист будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38-2008: «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд» ;

- працюючий персонал не забезпечено засобами захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів з розрахунку 102 % від кількості працюючих;

- не проведено навчання керівного складу об`єкта і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області відповідно до ст.40 п. 15 «Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 26.05.2020 витребувано у відповідача пояснення щодо адреси Центру комплексної реабілітації дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради, в приміщенні якого проводилась позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначеної у посвідченні про проведення заходу державного нагляду (контролю) від 11.12.2019 № 16 та Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 20.12.2019 № 16.

На виконання ухвали суду 27.05.2020 представником позивача надані письмові пояснення щодо допущених описок у вищезазначених документах, просив вважати вірним адресу Центру комплексної реабілітації дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради, в приміщенні якого проводилась позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки: Донецька обл., м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29.

Між сторонами відсутній спір щодо адреси проведення позивачем позапланової перевірки, у зв`язку з чим суд приймає до уваги зазначені пояснення представника позивача та виходить з того, що позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки була проведена відповідно до наказу начальника 15 Державного пожежно-рятувального загону ДСНС України у Донецькій області № 297 від 11.12.2019 Про проведення позапланових перевірок відповідно до доручення Прем`єр-міністра України в Центрі соціальної реабілітації дітей-інвалідів Іскорка Авдіївської міської ради, який розташований за адресою: Донецька область, м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29.

Вирішуючи даний спір по суті, суд виходить з наступного.

Згідно зі ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України

Органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки є Державна служба України з надзвичайних ситуацій. Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області є територіальним органом, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на території Донецької області.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року №877-V), державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Абзацом 5 частини 1 статті 6 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V підставою для здійснення позапланових заходів визначено доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Згідно ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) визначено як діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абзацу 1 ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Частиною 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до пп. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Частиною 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є позивач.

Згідно статті 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: - здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; - складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; - звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно частин першої, другої та третьої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.

Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Як вже зазначалось судом раніше, Актом від 20.05.2020 засвідчено, що відповідачем не усунуті у повному обсязі порушення, визначені в Акті № 16 від 20.12.2019.

З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку, що на час розгляду справи порушення, виявлені в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і зазначені в акті № 16 від 20.12.2019, у повному обсязі не усунуті.

Вказані порушення на переконання суду не є формальними, а стосуються наявності у відповідача порушень, які можуть призвести до займання і відсутності необхідної системи заходів для уникнення пожежі, забезпечення своєчасного її виявлення та гасіння, попередження людей про небезпеку, тобто такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Суд зауважує, що застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.

Крім того, застосування до відповідача заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення суб`єктом господарювання виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті підвищеної небезпеки.

Вищезазначене узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові № 812/1262/18 від 23 квітня 2020 року.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно із частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача, у встановлений час та спосіб не усунуті та створюють загрозу життю та здоров`ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей суд вважає за доцільне застосувати до Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення та заборони експлуатації (роботи) Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради, розташованого за адресою: 86060, Донецька обл., м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29, до повного усунення порушень.

Що стосується тверджень відповідача та третьої особи щодо відповідальності орендаря чи орендодавця за неналежне виконання норм чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд зазначає таке.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач є комунальним закладом, який здійснює відповідні види економічної діяльності за КВЕД, зареєстрований як окрема юридична особа та є самостійним суб`єктом господарювання.

Згідно з частиною другою статті 51 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.

Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Крім того, згідно з положеннями Кодексу цивільного захисту України можливість застосування заходів реагування ставиться до об`єкта, який експлуатується з порушеннями норм пожежної і техногенної безпеки.

Відтак, перекладення відповідачем обов`язку дотримання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та несення відповідальності за порушення у цій сфері на власника чи балансоутримувача майна, є безпідставним.

Аналогічну позицію висловив Верховний Суд у своїй постанові №812/1262/18 від 23 квітня 2020 року.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, у зв`язку із вищевикладеним, судовий збір стягненню з відповідача на користь позивача не підлягає, оскільки зазначені витрати суб`єктом владних повноважень не понесені.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 5-8, 10, 19, 72, 90, 191, 241-246, 255, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ЄДРПОУ 38652962; Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради (ЄДРПОУ 26320050; 86060, Донецька обл., м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Відділ освіти військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області (ЄДРПОУ 40866559; 86060, Донецька обл., місто Авдіївка, вул. Корольова, будинок 2) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення (роботи) об`єкту, - задовольнити у повному обсязі.

Застосувати до Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту - Центру комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Іскорка Авдіївської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Авдіївка, 9-й квартал, буд. 29, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту до повного усунення порушень, відображених в Акті від 20 грудня 2019 року №16.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Роз`яснити сторонам, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 Кодексу адміністративного судочинства України, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину. Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Повний текст рішення складено 27 травня 2020 року.

Суддя С.В. Ушенко

Дата ухвалення рішення27.05.2020
Оприлюднено28.05.2020
Номер документу89486078
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування у вигляді повного зупинення (роботи) об`єкту

Судовий реєстр по справі —200/2368/20-а

Рішення від 27.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 24.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні