Рішення
від 28.05.2020 по справі 640/18287/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 травня 2020 року м. Київ № 640/18287/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Бояринцевої М.А., розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 до третя особа, Реєстратора Київської філії комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг" Лінцової Вероніки Юріївни Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Державний земельний банк" Федорченка Анатолія Володимировича яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Фонд гарантування вкладів фізичних осіб провизнання протиправними дії та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач та/або ОСОБА_1 ) з позовом до Реєстратора Київської філії комунального підприємства Центр реєстраційних послуг Лінцової Вероніки Юріївни (далі - відповідач-1 та/або Реєстратор), Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Державний земельний банк Федорченка Анатолія Володимировича (далі - відповідач-2 та/або Уповноважена особа), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - третя особа та/або Фонд) та просить суд:

- визнати протиправними дії Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Державний земельний банк Федорченка Анатолія Володимировича щодо реєстрації припинення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк ;

- визнати протиправними дії Реєстратора Київської філії комунального підприємства Центр реєстраційних послуг Лінцової Вероніки Юріївни щодо реєстрації припинення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк ;

- визнати протиправним та скасувати рішення Реєстратора Київської філії комунального підприємства Центр реєстраційних послуг Лінцової Вероніки Юріївни від 02.04.2018 року за №10721110011028688 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк , ідентифікаційний код 38591533.

Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідачами вчинено незаконні дії щодо реєстрації припинення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк за наявності судового спору з ПАТ "Державний земельний банк" та ОСОБА_1 , третя особа Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Державний земельний банк Федорченко Анатолій Володимирович про зміну формулювання розірвання трудового договору, внесення змін в наказ та трудову книжку, стягнення вихідної допомоги. Вказані дії мали своїм наслідком позбавлення позивача права на розгляд у суді, що закріплено у статтях 55, 64 Конституції України та Конвенції Про захист прав людини і основоположних свобод .

Представниками відповідачів відношення до позовну не висловлено, заяв та клопотань до суду не надходило.

Між тим, представником третьої особи подано до суду письмові пояснення, у яких Фонд вказав про безпідставність позовних вимог та правомірність прийнятого відповідачем-2 рішення, що, в свою чергу, є підставою для відмови в задоволенні адміністративного позову. Також, Фондом заявлено клопотання про залишення позовної заяви без розгляду з підстав пропуску позивачем строку звернення до суду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.05.2020 відмовлено у задоволенні клопотання Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про залишення позовної заяви без розгляду в адміністративній справі №640/18287/18.

Справа вирішується на підставі наявних в ній документів.

Розглянувши подані матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті судом звертає увагу на наступне.

На підставі рішення Правління Національного банку України від 26.07.2016 року №165-рш Про віднесення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк до категорії неплатоспроможних виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 26.07.2016 року №1323 Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ ДЕРЖЗЕМБАНК та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку .

Згідно з даним рішенням розпочато процедуру виведення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк з ринку шляхом запровадженням в ньому тимчасової адміністрації на один місяць з 27.07.2016 року до 26.08.2016 року включно, призначено уповноважену особу Фонду та делеговано всі повноваження тимчасового адміністратора ПАТ ДЕРЖЗЕМБАНК , визначені статтями 37-39 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб , провідному професіоналу з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Федорченку Андрію Володимировичу на один місяць з 26.07.2016 року до 26.08.2016 року включно.

Виконавча дирекція Фонду прийняла рішення від 18.08.2016 року №1573 щодо продовження строку тимчасової адміністрації в ПАТ ДЕРЖЗЕМБАНК з 27.08.2016 року до 26.09.2016 року включно.

Відповідно до даного рішення було продовжено повноваження уповноваженої особи Фонду на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ ДЕРЖЗЕМБАНК Федорченка Андрія Володимировича з 27.08.2016 року до 26.09.2016 року включно.

Згідно із рішенням Правління Національного банку України від 27.09.2016 року №302-рш Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 27.09.2016 року №1952 Про початок процедури ліквідації ПАТ ДЕРЖЗЕМБАНК та делегування повноважень ліквідатора банку .

Вказаним рішенням розпочато процедуру ліквідації ПАТ ДЕРЖЗЕМБАНК з 27.09.2016 року до 26.09.2018 року включно, призначено уповноважену особу Фонду гарантування та делеговано всі повноваження ліквідатора ПАТ ДЕРЖЗЕМБАНК , визначені, зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 52і, 53 Закону Про систему гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Закон), в тому числі з підписання всіх договорів, пов`язаних з реалізацією активів банку у порядку, визначеному Законом, окрім повноважень в частині організації реалізації активів банку, провідному професіоналу з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу організації процедур ліквідації неплатоспроможних банків департаменту управління активами Федорченку Андрію Володимировичу строком на два роки з 27.09.2016 року до 26.09.2018 року включно.

30.03.2018 року уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ ДЕРЖЗЕМБАНК подано документи до державного реєстратора юридичних осіб-підприємців та громадських формувань для реєстрації припинення банку як юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Надалі, рішенням Реєстратора Київської філії комунального підприємства Центр реєстраційних послуг Лінцової Вероніки Юріївни від 02.04.2018 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис №10721110011028688 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк , ідентифікаційний код 38591533 (далі - оскаржуване та/або спірне рішення).

Не погоджуючись зі спірним рішенням позивачем подано скаргу до Міністерства юстиції України на дії відповідача-1, за наслідком розгляду якої наказом Міністерства юстиції України від 01.08.2018 року №2733/7 відмовлено у задоволенні його скарги, з огляду на оформлення її без дотримання вимоги частини 5 статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань".

Вирішуючи спір по суті суд керується положеннями чинного законодавства, яке діяло станом на час виникнення спірних правовідносин та звертає увагу на наступне.

Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд), порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, а також регулюються відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків встановлюються Законом України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб від 23.02.2012 року №4452-VI (далі - Закон №4452-VI).

У відповідності до положень частини 5 статті 44 Закону №4452-VI ліквідація банку має бути завершена не пізніше двох років з дня початку процедури ліквідації банку. Фонд має право прийняти рішення про продовження ліквідації банку на строк до двох років з можливістю повторного продовження на строк до одного року.

Пунктом 1 частини 2 статті 46 Закону №4452-VI визначено, що з дня початку процедури ліквідації банку припиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів)) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Якщо в банку, що ліквідується, здійснювалася тимчасова адміністрація, з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку тимчасова адміністрація банку припиняється. Керівники банку звільняються з роботи у зв`язку з ліквідацією банку.

За змістом частини 3 статті 47 Закону №4452-VI усі або частина повноважень Фонду, визначених цим Законом, можуть бути делеговані одній або кільком уповноваженим особам Фонду, крім організації реалізації майна банку, що ліквідується. У разі делегування повноважень кільком уповноваженим особам Фонд чітко зазначає межі повноважень кожної з них. Здійснення повноважень органів управління банку може бути делеговано тільки одній уповноваженій особі.

Стаття 48 Закону №4452-VI встановлює наступне.

Фонд безпосередньо або шляхом делегування повноважень уповноваженій особі Фонду з дня початку процедури ліквідації банку здійснює такі повноваження: 1) здійснює повноваження органів управління банку; 2) приймає в управління майно (у тому числі кошти) банку, вживає заходів щодо забезпечення його збереження, формує ліквідаційну масу, виконує функції з управління та продає майно банку; 3) складає реєстр акцептованих вимог кредиторів (вносить зміни до нього) та здійснює заходи щодо задоволення вимог кредиторів; 4) вживає у встановленому законодавством порядку заходів до повернення дебіторської заборгованості банку, заборгованості позичальників перед банком та пошуку, виявлення, повернення (витребування) майна банку, що перебуває у третіх осіб; 5) звільняє працівників банку відповідно до законодавства України про працю; 6) заявляє відмову від виконання договорів та в установленому законодавством порядку розриває їх; 7) передає у встановленому порядку на зберігання документи банку, що підлягають обов`язковому зберіганню; 8) здійснює повноваження, що визначені частиною другою статті 37 цього Закону; 9) здійснює відчуження активів та/або зобов`язань банку, якщо це було передбачено планом врегулювання, або в інших випадках, передбачених цим Законом; 10) повертає ініціатору переказу кошти, що надійшли на кореспондентський рахунок банку для зарахування на поточні рахунки клієнтів банку або для виплати переказів протягом процедури ліквідації до дня відкриття банком накопичувального рахунка в Національному банку України (крім коштів, призначенням платежу за якими є погашення зобов`язань перед банком).

Фонд може здійснювати інші повноваження, що є необхідні для завершення процедури ліквідації банку.

У відповідності до положень статті 53 Закону №4452-VI рішення про передачу майна (активів та зобов`язань) неплатоспроможного банку спеціалізованій установі приймається виконавчою дирекцією Фонду не пізніше двох місяців до завершення строку ліквідації банку. Передача майна (активів та зобов`язань) спеціалізованій установі повинна бути завершена не пізніше строку ліквідації банку.

За результатами проведення ліквідації банку Фонд складає ліквідаційний баланс та звіт, що затверджуються виконавчою дирекцією Фонду.

Звіт складається відповідно до нормативно-правових актів Фонду і має містити, зокрема, відомості про реалізацію майна банку та задоволення вимог кредиторів та/або вичерпання можливостей здійснення заходів, спрямованих на задоволення вимог кредиторів.

Ліквідація банку вважається завершеною, а банк ліквідованим з моменту внесення запису про це до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

У день внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців повноваження Фонду як ліквідатора щодо такого банку припиняються і Фонд надсилає Національному банку України звіт про завершення ліквідації банку.

Не пізніше наступного робочого дня після внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про ліквідацію банку Фонд оприлюднює на офіційному веб-сайті Фонду інформацію про завершення процедури ліквідації банку та припинення банку як юридичної особи.

Між тим, відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулює Закон України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 15.03.2003 року №755-IV (далі - Закон №755-IV).

Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 1 Закону №755-IV заявник: Фонд гарантування вкладів фізичних осіб - у разі подання документів для державної реєстрації рішення про припинення банку у зв`язку з прийняттям рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Положення частин 14, 15 статті 17 Закону №755-IV визначають, що для державної реєстрації рішення про припинення банку у зв`язку з прийняттям рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку Фондом гарантування вкладів фізичних осіб подаються:

1) копія рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку;

2) копія рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про призначення уповноваженої особи Фонду.

Для державної реєстрації припинення банку у зв`язку з прийняттям рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку подається рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про завершення ліквідації банку.

Аналіз наведених положень дає суду підстави дійти висновку, що Уповноваженій особі, за наявності рішення Правління Національного банку України від 27.09.2016 року №302-рш Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк , з урахування завершеної ліквідаційної процедури, у відповідності статті 53 Закону №4452-VI правомірно вчинено дії щодо реєстрації припинення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк , з огляду на що позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Що ж стосується позовних вимог до Реєстратора слід звернути увагу на наступне.

Так, позивач у позовній заяві стверджує, що відповідач-1 не мав законних підстав для реєстрації припинення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк , з огляду на наявний судовий спір в рамках цивільної справи №759/14253/16-ц.

Згідно із частиною 1 статті 28 Закону №755-IV підстави для відмови у державній реєстрації:

1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;

2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;

3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;

4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;

5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;

6) документи суперечать статуту громадського формування;

7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;

8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;

9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані:

раніше строку, встановленого цим Законом;

щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;

в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;

щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій;

щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів;

щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи;

щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;

щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;

щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство.

Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об`єднання не допускається (ч. 14 ст. 28 Закону №4452-VI).

Аналіз наведеного свідчить, що підстави для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи є вичерпними та розширенню не підлягають. При цьому, серед підстав відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи відсутня така підстав, як наявність судового спору із юридичною особою, яка припиняється.

Суд акцентує увагу на тому, що в ході розгляду справи судом не встановлено наявність судових рішень щодо забори проведення реєстраційної дії в частині припинення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк , позивачем такої інформації суду також не надано.

Таким чином, суд вважає, що доводи позивача є необґрунтованими та такими, що не можуть бути покладені в основу судового рішення про задоволення позовних вимог.

Відповідно до положення частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Підсумовуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що дії відповідачів щодо реєстрації припинення Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк та прийняття Реєстратором відповідають критеріям, які встановлені частиною 2 статті 2 КАС України, що, в свою чергу, зумовлює наявність підстав для відмови в задоволенні адміністративного позову.

Між тим, судом в ході розгляду справи встановлено, що ухвалою Святошинського районного суду міста Києва у справі №759/14253/16-ц від 05.11.2018 року за позовом ОСОБА_1 до Публічного акціонерного товариства Державний земельний банк , третя особа: Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Держзембанк" Федоренко Анатолій Володимирович про зміну формулювання розірвання трудового договору, внесення змін в наказ та трудову книжку, стягнення вихідної допомоги залишено без розгляду.

Роз`яснено позивачу, що залишення заяви без розгляду не позбавляє права повторного звернення до суду в порядку, встановленому законом.

З урахуванням наведеного, суд вважає посилання позивача на позбавлення його права на захист порушених трудових права такими, що не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки Святошинським районним судом міста Києва по справі №759/14253/16-ц не закрито провадження, а залишено позовну заяву без розгляду, з урахуванням подачі 05.11.2018 року представником позивача відповідної заяви.

Частиною 1 статті 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Оскільки адміністративний позов не підлягає до задоволення, відсутні підстави для стягнення з відповідача на користь позивача сплаченого судового збору.

Керуючись статтями 2, 72, 73, 77, 139, 143, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Реєстратора Київської філії комунального підприємства Центр реєстраційних послуг Лінцової Вероніки Юріївни (01004, м. Київ, вул. Велика Васильківська, б. 13), Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Державний земельний банк Федорченка Анатолія Володимировича (03155, м. Київ, вул. Генерала Вітрука, б. 12), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідачів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, б. 17, код ЄДРПОУ 21708016) відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.

Суддя М.А. Бояринцева

Дата ухвалення рішення28.05.2020
Оприлюднено28.05.2020
Номер документу89487219
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/18287/18

Ухвала від 28.05.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Рішення від 28.05.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 22.01.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні