КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 травня 2020 року справа № 320/2102/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест до Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області про визнання протиправною та скасування постанови,
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест (далі - позивач або ТОВ Дека-Інвест ) з позовом до Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову №З-0104/1-0104/2-вих. від 01.04.2019 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, винесену начальником Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області Мельниченко Б.М., якою ТОВ Дека-Інвест визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 57 630,00 грн.
Позов мотивований протиправністю оскаржуваної постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, оскільки, за його доводами, він не є ні власником, ні користувачем приміщення, розташованого за адресою: Київська область, м.Бровари, АДРЕСА_1, в районі АГК Зоряний , тому висновки суб`єкта владних повноважень про те, що посадова особа підприємства відмовила у допуску до перевірки, безпідставні та суперечать нормам встановленого порядку проведення перевірок.
Крім того, позивач зазначає про те, що перевірка ТОВ Дека-Інвест щодо дотримання вимог містобудівного законодавства проведена неналежною особою, оскільки начальник Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області не наділений повноваженнями щодо проведення перевірок дотримання вимог містобудівного законодавства.
Також, позивач вказує на пропуск відповідачем трьохмісячного строку для проведення позапланової перевірки ТОВ Дека-Інвест , та звертає увагу суду на те, що примірник оскаржуваної постанови про накладення штрафу не підписаний відповідальною особою відповідача.
За наведених підстав, позивач вважає оскаржувану постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності протиправною, та такою, що підлягає скасуванню.
Відповідач проти позову заперечує, у відзиві на позов зазначає, що під час проведення позапланової перевірки виконання суб`єктом містобудівної діяльності ТОВ Дека-Інвест вимог містобудівного законодавства посадовими особами державного архітектурно-будівельного контролю встановлено порушення вимог пункту 1 частини третьої статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та пункту 11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, за які передбачена відповідальність пунктом 2 частини 6 статті 2 Закону України Про відповідальність у вчиненні правопорушення у сфері містобудівної діяльності .
У зв`язку з цим відповідач вважає, що спірна постанова прийнята органом державного нагляду (контролю) в сфері містобудування з урахуванням вимог чинного законодавства, в межах повноважень, наданих йому законами України та підзаконними нормативно-правовими актами.
На підставі викладеного представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.05.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі №320/2102/19 та призначено підготовче судове засідання у справі.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.06.2019 витребувано докази у справі від відповідача та продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі на 30 календарних днів.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.
У судовому засіданні 26.09.2019 судом поставлено на обговорення питання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження. Уповноважені представники сторін проти подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження не заперечували та через канцелярію суду заявили письмові клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Відповідно до частини 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Приймаючи до уваги подані уповноваженими представниками сторін клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження, враховуючи те, що матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін та відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, у витребуванні додаткових доказів суд прийшов до висновку здійснювати подальший розгляд справи в порядку письмового провадження на підставі наявних у справі доказів.
Протокольною ухвалою суду від 26.09.2019 було постановлено здійснити подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест (ідентифікаційний код: 34702401, місцезнаходження: 07400, Київська обл., м. Бровари, бул. Незалежності, буд. 34) 20.11.2006 зареєстровано як юридична особа, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.8-11).
Як встановлено з матеріалів справи, 13.12.2018 Управлінням інспекції та контролю Броваської міської ради складено припис № С-1312/2 про усунення ТОВ Дека-Інвест порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил у термін до 27.12.2018 (а.с.81-83).
07.02.2019 до Відділу документообігу та звернень громадян Центру обслуговування Прозорий офіс Броварської міської ради Київської області надійшло звернення вх. № 705/2-18 від Громадської організації Броварська молодіжна рада щодо перевірки ТОВ Дека-Інвест на дотримання вимог містобудівного законодавства під час експлуатації приміщення за адресою: м. Бровари, АДРЕСА_1 (а.с.47).
На підставі вказаного звернення Громадської організації Броварська молодіжна рада від 07.02.2019 вх.№ 705/2-18 та з метою перевірки виконання вимог припису від 13.12.2018 №С-1312/2, наказом Управління інспекції контролю Броварської міської ради Київської області від 11.03.2019 № 24/2019 призначено проведення позапланової перевірки об`єкта Будівництво та обслуговування придорожнього комплексу в районі розміщення автогаражного кооперативу Зоряний в м. Бровари Київської області, АДРЕСА_1, замовником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест (а.с.84).
Судом установлено, що 22.02.2019 Управлінням інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області направлено на адресу позивача повідомлення про проведення позапланової перевірки №2202/1-вих від 22.02.2019, в якому повідомлялось про підстави проведення перевірки та зазначалось про необхідність бути присутніми на об`єкті будівництва замовнику будівництва або належним чином уповноваженій особі 11.03.2019 о 10:00 год. (а.с.86).
Вказане повідомлення було отримано позивачем 14.03.2019, тобто вже після дати призначеної перевірки, що підтверджується відомостями поштового відправлення за штрих-кодом № 0740024349148, розміщеного на офіційному сайті Укрпошта (а.с.112, 13).
Разом з тим, судом з`ясовано, 11.03.2019 Управлінням інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області повторно направлено на адресу позивача повідомлення про проведення позапланової перевірки №1103/1-вих від 11.03.2019, в якому повідомлялось про підстави проведення перевірки та зазначалось про необхідність бути присутніми на об`єкті будівництва замовнику будівництва або належним чином уповноваженій особі 19.03.2019 о 13:00 год. (а.с.87).
Вказане повідомлення було отримано позивачем 15.03.2019, що підтверджується відомостями поштового відправлення за штрих-кодом № 0740024456912, розміщеного на офіційному сайті Укрпошта (а.с.112, 113).
Більш того, під час розгляду справи судом установлено, що 15.03.2019 ТОВ Дека-Інвест було повідомлено Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області про неможливість виконання вимог Управління про допуск з огляду на те, що ТОВ Дека-Інвест не є власником чи користувачем придорожнього комплексу за адресою: м. Бровари, АДРЕСА_1.
Вказана обставина підтверджується наданим суду листом ТОВ Дека-Інвест від 15.03.2019 вих. № 2813 (вх. № 1503/11 від 15.03.2019).
Отже, матеріалами справи підтверджується, що позивач був обізнаний про проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва придорожнього комплексу за адресою: Київська обл., АДРЕСА_1 в районі розміщенні автогаражного кооперативу Зоряний 19.03.2019.
19.03.2019 начальником Управління інспекції контролю Броварської міської ради Київської області Мельниченком Б.М., із залученням головного спеціаліста відділу з питань містобудівної діяльності та реклами управління містобудування та архітектури Броварської міської ради складено акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій, за змістом якого ТОВ Дека-Інвест не допустило посадових осіб державного органу будівельного контролю на будівництво та обслуговування придорожнього комплексу в районі розміщення автогаражного кооперативу Зоряний в м.Бровари Київської області, АДРЕСА_1 (а.с. 88-90).
У цей же день щодо позивача було складено протокол № Л-З-1903/1 про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та видано припис № С-1903/1 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.
01.04.2020 Управлінням інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області прийнято оскаржувану постанову № З-0104/1-0104/2-вих, якою Товариство з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 2 частини 6 статті 2 Закон України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у розмірі 57 630,00 грн. (а.с.99-101).
Незгода позивача із зазначеною постановою про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності зумовила звернення з даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності та забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлює Закон України Про регулювання містобудівної діяльності .
Частиною 1 статті 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 7 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється шляхом контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування (далі - вихідні дані), проектної документації.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2014 №294 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Положення №294) центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Основним завданням Держархбудінспекції є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, зокрема, здійснення в межах повноважень, визначених законом, державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт (п. 3 Положення №294).
Пунктом 7 Положення №294 встановлено, що Держархбудінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо через апарат та свої територіальні органи.
Відповідно до ч.1 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставою для проведення позапланової перевірки є, зокрема, звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення та справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності (ч. 2 ст. 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
Відповідно до пп.1-3 ч. 3 ст. 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт.
Процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт визначає Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553 (далі - Порядок №553).
Пунктом 2 Порядку № 553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням: 1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; 2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи; 3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.
Таким чином, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, зокрема, щодо дотримання суб`єктами містобудування (замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт на об`єктах будівництва, в тому числі і нових, у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Відповідно до п. 7 Порядку №553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.
Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки.
Судом встановлено, що позапланова перевірка ТОВ Дека-Інвест на об`єкті будівництва придорожнього комплексу за адресою: Київська обл., АДРЕСА_1 в районі розміщенні автогаражного кооперативу Зоряний призначена згідно наказу відповідача №24/2019 Про проведення позапланової перевірки на підставі звернення Громадської організації Броварська Молодіжна Рада від 07.02.2019 вх. № 705/2-18, та необхідності перевірки виконання вимог припису від 13.12.2018 № С-1312/2.
Наведеним спростовуються доводи позивача щодо порушення відповідачем строку проведення позапланової перевірки, з огляду на проведення останньої з підстав необхідності проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №553 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право: 1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; 2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; 3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт; 8) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Пунктом 12 Порядку №553 передбачено, що посадові особи органу державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язані, зокрема, надсилати повідомлення про проведення планової перевірки суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручати особисто під розписку керівнику суб`єкта містобудування чи його уповноваженій особі із зазначенням дати початку та дати закінчення перевірки не пізніше ніж за десять днів до її початку.
Суд звертає увагу на те, що пункт 14 Порядку №553 встановлює, що суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; одержувати примірник припису органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу; виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Відповідно до абзацу 7 пункту 12 Порядку №553 у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки, відмови суб`єкта містобудування в наданні документів, необхідних для здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, відсутності суб`єкта містобудування, якому у визначений цим Порядком строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки, або його уповноваженої особи (за довіреністю) на об`єкті під час перевірки складається відповідний акт.
З метою проведення перевірки начальник Управління Мельниченко Б.М. прибув 19.03.2019 на об`єкт перевірки, що не заперечується позивачем.
Водночас, 19.03.2019 начальником Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області Мельниченком Б.М. складено акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій, в якому зафіксовано, що ТОВ Дека-Інвест не допустило посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на будівництво та обслуговування придорожнього комплексу в районі розміщення автогаражного кооперативу Зоряний в м. Бровари Київської області (АДРЕСА_1) для проведення позапланової перевірки, чим порушено вимоги пункту 1 частини 3 статті 43 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та підпункту 1 пункту 11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553.
Відповідно до пунктів 17, 20, 21 Порядку №533 у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис). У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.
Протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.
Як було зазначено судом вище, 19.03.2019 Управлінням інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області видано припис №С-1903/1 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, яким позивача зобов`язано в термін до 02.04.2019 усунути порушення у сфері містобудування (а.с.22-25).
Крім того, складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 19.03.2019 №Л-З-1903/1, яким повідомлено, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться о 15 год. 00 хв. 01.04.2019.
Вказані документи (акт, припис та протокол) були надіслані на адресу позивача засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням, про що свідчить фіскальний чек та зворотне повідомлення про вручення поштового відправлення від 20.03.2019 за штрих-кодом №0740024500091 (а.с.111, 112).
Відповідно до статті 1 Закону України Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності є протиправні діяння (дії чи бездіяльність) суб`єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами. Вчинення суб`єктами містобудування правопорушень у сфері містобудівної діяльності тягне за собою відповідальність, передбачену цим та іншими законами України.
Пунктом 2 частини 6 статті 2 Закону України Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності передбачено, що суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій - у розмірі тридцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
З матеріалів справи судом встановлено, що 01.04.2019 начальником Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області Мельниченком Б.М. розглянуто матеріали перевірки та прийнято постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 01.04.2019 №З-0104/1-0104/2-вих, відповідно до якої ТОВ Дека-Інвест визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , та накладено штраф у розмірі 57630,00 грн.
Зазначена постанова була прийнята на підставі акту про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 19.03.2019 та протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 19.03.2019 №Л-З-1903/1 (а.с.99-101).
Доводи позивача в обґрунтування позовної заяви в цілому зводяться до того, що ТОВ Дека-Інвест не є власником чи користувачем придорожнього комплексу за адресою: м.Бровари, АДРЕСА_1, а тому не може бути суб`єктом перевірки за порушення містобудівного законодавства.
Суд зазначає, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, зокрема, щодо дотримання суб`єктами містобудування (замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт на об`єктах будівництва.
Відповідно до частини 2 статті 4 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Разом з цим, Законом України Про регулювання у сфері містобудівної діяльності конкретизовано перелік осіб, які мають статус суб`єкта містобудування, до яких, зокрема, відносяться замовники об`єктів будівництва, або ті що виконують функції замовника і підрядника одночасно.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 2 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
Досліджуючи чи є позивач суб`єктом містобудування в контексті даних правовідносин, судом встановлено наступне.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, 21.07.2014 між Броварською міською радою Київської області (орендодавець) та позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № б/н, за умовами якого орендодавець відповідно до рішення сесії Броварської міської ради Київської області від 22.05.2014 № 1236-45-06 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0499 га, з них 0,0122 га землі обмеженого використання - інженерний коридор мереж комунікацій, для будівництва та обслуговування придорожнього комплексу - землі комерційного використання, що розташована за адресою: Київська область, місто Бровари, АДРЕСА_1 в районі розміщення автогаражного кооперативу Зоряний (а.с.159-162).
Згідно кадастрового плану, що є невід`ємною частиною цього договору, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виданого відділом Держземагентства у місті Броварах Київської області від 23.06.2014 № НВ - 3202904062014, ця земельна ділянка використовується в комерційних цілях.
Кадастровий номер земельної ділянки - 3210600000:00:001:0003 (пункт 1.1 договору).
Згідно з пунктом 1.2 договору, ця земельна ділянка належить Броварській міській раді Київської області на праві комунальної власності, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, виданого 15.07.2014 Реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області, індексний номер: 24268163. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна : 407577432106.
Пунктом 3.1 договору установлено, що даний договір укладено терміном до 22.05.2017.
Вказаний договір оренди земельної ділянки від 21.07.2014 б/н посвідчено приватним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Писаним В.Г. 21.07.2014 за реєстровим № 1814.
21 липня 2014 року сторони договору від 21.07.2014 б/н склали акт прийому-передачі земельної ділянки, яким підтверджується факт передачі ТОВ Дека-Інвест земельної ділянки площею 0,0499 га, з них 0,0122 га землі обмеженого використання - інженерний коридор мереж комунікацій, для будівництва та обслуговування придорожнього комплексу - землі комерційного використання, що розташована за адресою: Київська область, місто Бровари, АДРЕСА_1 в районі розміщення автогаражного кооперативу Зоряний (а.с.167).
24 листопада 2016 року між Територіальною громадою міста Бровари в особі Броварської міської ради Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест укладено договір про внесення до договору оренди земельної ділянки від 21.07.2014 б/н, посвідченого приватним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Писаним В.Г. 21.07.2014 за реєстровим № 1814, яким, зокрема, пункт 1.1 договору від 21.07.2014 б/н викладено у наступній редакції:
Відповідно до рішення сесії Броварської міської ради Київської області від 22.05.2014 № 1236-45-06 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0499 га, з них 0,0122 га землі обмеженого використання - інженерний коридор мереж комунікацій, для будівництва та обслуговування придорожнього комплексу - землі комерційного використання, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (один літера д ) (а.с.168).
21 серпня 2017 року між Броварською міською радою Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест було укладено договір про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки від 21.07.2014, посвідченого приватним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Писаним В.Г. 21.07.2014 за реєстровим № 1814, яким, зокрема, було внесено зміни до пункту 3.1 договору від 21.07.2014 б/н, шляхом викладення її у наступній редакції:
Договір укладено терміном до 22.06.2022 (а.с.170).
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 21.08.2017 № 95222147, земельна ділянка площею 0,0499 га з кадастровим номером 3120600000:00:001:0003 належить ТОВ Дека-Інвест на праві оренди земельної ділянки 21.07.2014 на підставі договору оренди земельної ділянки від 21.07.2014, посвідченого приватним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Писаним В.Г. 21.07.2014 за реєстровим № 1814 (а.с.179).
08 грудня 2015 року ТОВ Дека-Інвест (продавець) було укладено з ОСОБА_2 (покупець) договір купівлі-продажу майнових прав № 1, за яким продавець зобов`язувався передати у власність покупцеві майнові права на одне нежитлове приміщення, яке відповідає визначеним у даному договорі (в тому числі в п. 1.4) технічним характеристикам (приміщення), та стане об`єктом нерухомості після завершення будівництва придорожнього комплексу, вказаного в п. 1.6 договору, в якому повинно знаходитися приміщення, а покупець зобов`язується оплатити й прийняти такі майнові права на умовах та в порядку, що визначені в цьому договорі (а.с.149-154).
Пунктом 1.2 даного договору установлено, що спорудження об`єкту будівництва здійснюється на підставі декларації про початок будівельних робіт № КС082153081742 від 04.11.2015 на земельній ділянці з кадастровим номером 3120600000:00:001:0003, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та знаходиться у користуванні продавця на підставі договору оренди земельної ділянки НАА 559960 серія та номер 1814 від 21.07.2014.
Згідно з пунктом 1.3 договору на момент укладення договору продавець підтверджує, що є власником майнових прав на приміщення, яке є невід`ємною складовою частиною об`єкту будівництва, відповідно до наступних документів: договору оренди земельної ділянки, укладеного між орендодавцем Броварською міською радою Київської області та орендарем Товариством з обмеженою відповідальністю ТОВ Дека-Інвест , посвідченим приватним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Писаним В.Г. 21.07.2014 за реєстровим № 1814, та декларації про початок виконання будівельних робіт № КС082153081742 від 04.11.2015 на земельній ділянці з кадастровим номером 3120600000:00:001:0003, яка знаходиться за адресою Київська область, місто Бровари, АДРЕСА_1, в районі АГК Зоряний .
05 жовтня 2018 року ТОВ Дека-Інвест та ОСОБА_2 підписали акт приймання-передачі приміщення № 1 покупцю за договором купівлі-продажу майнових прав № 1 від 08.12.2015. Зазначеним актом сторонами узгоджено наступне:
1. продавець побудував та передав покупцю, а покупець прийняв приміщення № 1 , що знаходиться в придорожньому комплексі на земельній ділянці
АДРЕСА_3 . покупець сплатив 100% вартості майнових прав на приміщення за договором купівлі-продажу майнових прав №1 від 08.12.2015;
3. об`єкт будівництва побудований згідно з існуючими будівельними нормами та проектній документації і у відповідності вимогам договору купівлі-продажу майнових прав №1 від 08.12.2015 та додатків до нього;
4. вказане приміщення має загальну проектну площу 112,1 кв.м.;
5. сторони підтверджують, що зауваження і претензії з приводу виконання зобов`язань за договором купівлі-продажу майнових прав №1 від 08.12.2015 та додатків до нього, до продавця відсутні. Приміщення повністю відповідає вимогам і побажанням покупця (а.с.157).
Відповідно до довідки ТОВ Дека-Інвест від 05.10.2018 б/н, ОСОБА_2 здійснила повний розрахунок за договором купівлі-продажу майнових прав №1 від 08.12.2015 (а.с.158).
Як вбачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.10.2018 № 140633148, за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на приміщення придорожнього комплексу, загальною площею 112,1 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.155).
При цьому, розташування та інші характеристики приміщення придорожнього комплексу відображені в технічному паспорті від 13.07.2018 № 1016 (а.с.146-147).
Також, 08 грудня 2015 року ТОВ Дека-Інвест (продавець) було укладено з ОСОБА_3 (покупець) договір купівлі-продажу майнових прав № 2, за яким продавець зобов`язувався передати у власність покупцеві майнові права на одне нежитлове приміщення, яке відповідає визначеним у даному договорі (в тому числі в п. 1.4) технічним характеристикам (приміщення), та стане об`єктом нерухомості після завершення будівництва придорожнього комплексу, вказаного в п. 1.6 договору, в якому повинно знаходитися приміщення, а покупець зобов`язується оплатити й прийняти такі майнові права на умовах та в порядку, що визначені в цьому договорі (а.с.136-139).
Пунктом 1.2 даного договору установлено, що спорудження об`єкту будівництва здійснюється на підставі декларації про початок будівельних робіт № КС082153081742 від 04.11.2015 на земельній ділянці з кадастровим номером 3120600000:00:001:0003, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та знаходиться у користуванні продавця на підставі договору оренди земельної ділянки НАА 559960 серія та номер 1814 від 21.07.2014.
Згідно з пунктом 1.3 договору на момент укладення договору продавець підтверджує, що є власником майнових прав на приміщення, яке є невід`ємною складовою частиною об`єкту будівництва, відповідно до наступних документів: договору оренди земельної ділянки, укладеного між орендодавцем Броварською міською радою Київської області та орендарем Товариством з обмеженою відповідальністю ТОВ Дека-Інвест , посвідченим приватним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Писаним В.Г. 21.07.2014 за реєстровим № 1814, та декларації про початок виконання будівельних робіт № КС082153081742 від 04.11.2015 на земельній ділянці з кадастровим номером 3120600000:00:001:0003, яка знаходиться за адресою: Київська область, місто Бровари, АДРЕСА_1, в районі АГК Зоряний .
05 жовтня 2018 року ТОВ Дека-Інвест та ОСОБА_3 підписали акт приймання-передачі приміщення № 1 покупцю за договором купівлі-продажу майнових прав № 2 від 08.12.2015. Зазначеним актом сторонами узгоджено наступне:
1. продавець побудував та передав покупцю, а покупець прийняв приміщення № 1, що знаходиться в придорожньому комплексі на земельній ділянці
АДРЕСА_3 . покупець сплатив 100% вартості майнових прав на приміщення за договором купівлі-продажу майнових прав №2 від 08.12.2015;
3. об`єкт будівництва побудований згідно з існуючими будівельними нормами та проектній документації і у відповідності вимогам договору купівлі-продажу майнових прав №2 від 08.12.2015 та додатків до нього;
4. вказане приміщення має загальну проектну площу 81,2 кв.м.;
5. сторони підтверджують, що зауваженні і претензії з приводу виконання- зобов`язань за договором купівлі-продажу майнових прав №2 від 08.12.2015 та додатків до нього, до продавця відсутні. Приміщення повністю відповідає вимогам і побажанням покупця (а.с.143).
Відповідно до довідки ТОВ Дека-Інвест від 05.10.2018 б/н, ОСОБА_3 здійснив повний розрахунок за договором купівлі-продажу майнових прав № 2 від 08.12.2015 (а.с.145).
Як убачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.10.2018 № 140628440, за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на приміщення придорожнього комплексу, загальною площею 81,2 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.142).
При цьому, розташування та інші характеристики приміщення придорожнього комплексу відображені в технічному паспорті від 13.07.2018 № 1016 (а.с.133-134).
Поряд з тим, з матеріалів справи з`ясовано, що 07.06.2018 ТОВ Дека-Інвест подано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації № КС141181580851 від 07.06.2018, що підтверджується витягом з Реєстру декларації на офіційному сайті Державної архітектурно-будівельної інспекції України (а.с.21).
Вказані документи, на думку суду, підтверджують доводи позивача про завершення виконання ТОВ Дека-Інвест будівельних робіт на земельній ділянці з кадастровим номером 3120600000:00:001:0003, яка знаходиться за адресою: Київська область, місто Бровари, АДРЕСА_1.
За наведених норм чинного законодавства та встановлених вище фактів, суд дійшов до переконання, що у відповідача були відсутні підстави для притягнення позивача до відповідальності за порушення вимог пункту 1 частини третьої статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , оскільки позивач не є суб`єктом вказаного правопорушення.
Що стосується посилань позивача на недійсність спірної постанови про накладення штрафу з огляду на те, що отриманий позивачем примірник постанови не містить підпису відповідальної особи за притягнення позивача до відповідальності, суд зазначає наступне.
Процедуру накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, що передбачені Законом України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності визначає Порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 квітня 1995 року № 244 (далі - Порядок № 244).
Пунктом 23 вказаного Порядку передбачено, що у постанові про накладення штрафу зазначаються: посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка винесла постанову; дата розгляду справи; відомості про суб`єкта містобудування, щодо якого розглядається справа (для фізичних осіб - підприємців: прізвище, ім`я, по батькові, дата та місце народження, місце проживання/реєстрації, місце роботи, посада, відомості про документ, що посвідчує особу (назва, серія, номер, дата видачі, орган, що його видав), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття такого номера), інші відомості; для юридичних осіб: найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ, посада, прізвище, ім`я, по батькові керівника, інші відомості); обставини, установлені під час розгляду справи; нормативно-правовий акт, нормативний документ (акт), вимоги якого порушено; положення Закону, яке передбачає відповідальність за відповідне правопорушення; прийняте у справі рішення.
У постанові зазначаються порядок і строк її оскарження.
Постанова підписується уповноваженою посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка розглянула справу, та скріплюється печаткою.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 244 постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку керівникові або уповноваженому представникові суб`єкта містобудування чи надсилається йому поштою або через електронний кабінет, про що робиться відмітка у постанові. Другий примірник у разі несплати штрафу в установлений строк пред`являється органом державного архітектурно-будівельного контролю до примусового виконання у порядку та строки, визначені Законом України "Про виконавче провадження", а третій - залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, який виніс постанову.
Постанова про накладення штрафу та постанова про закриття справи набирають законної сили після закінчення строку їх оскарження (пункт 26 Порядку № 244).
Пунктом 1.1. ДСТУ 4163-2003 (Уніфікована система Організаційно-розпорядчої документації Вимоги до оформлювання документів) (далі - ДСТУ 4163-2003) передбачено, що цей стандарт поширюється на організаційно-розпорядчі документи: постанови, розпорядження, накази, положення, рішення, протоколи, акти, листи тощо, створювані в результаті діяльності: органів державної влади України, органів місцевого самоврядування; підприємств, установ, організацій та їх об`єднань усіх форм власності (далі - організацій).
Відповідно до пункту 1.2. ДСТУ 4163-2003 цей стандарт установлює: склад реквізитів документів; вимоги до змісту і розташовування реквізитів документів; вимоги до бланків та оформлювання документів; вимоги до документів, що їх виготовляють за допомогою друкувальних засобів.
Документи, що їх складають в організації, згідно пункту 4.4. ДСТУ 4163-2003 повинні мати такі обов`язкові реквізити: назва організації (07), назва виду документа (10) (не зазначають на листах), дата (11), реєстраційний індекс документа (12), заголовок до тексту документа (19), текст документа (21), підпис (23).
Згідно з пунктом 3.12. Національного стандарту України ДСТУ 2732:2004 Діловодство й архівна справа. Терміни та визначення понять , затвердженого наказом від 28 травня 2004 року №97 Держспоживстандарту України (далі - ДСТУ 2732:2004), юридична сила (службового документа) - властивість службового документа, надана чинним законодавством, яка є підставою для вирішення правових питань, здійснювати правове регулювання і (або) управлінські функції.
Підпунктом 4.1.7. пункту 4.1. ДСТУ 2732:2004 визначено, що підпис службового документа - реквізит службового документа, який свідчить про відповідальність особи за його зміст та є єдиний чи один з реквізитів, що надають документові юридичної сили.
Таким чином, враховуючи наведені вимоги Порядку № 244, а також приписи ДСТУ 4163-2003 та 2732:2004, підписання постанови про накладення штрафу у сфері містобудівної діяльності уповноваженою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю є основною умовою дійсності такої постанови.
Відповідно до статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України, суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, допустимість як властивість доказів поєднує в собі декілька вимог. Доказ вважається допустимим, якщо він отриманий уповноваженим суб`єктом, з дотриманням належної правової процедури та є закріпленим у відповідному джерелі.
Досліджуючи зміст примірнику оскаржуваної постанови від 01.04.2019 №З-0104/1-0104/2-вих., наявного у позивача, судом установлено, що усупереч вимог Порядку № 224 та приписів ДСТУ 4168-2003 та 2732:2004, у ній відсутній підпис уповноваженої особи Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області, що відповідачем не заперечується (а. с. 30-31).
У зв`язку з цим, з метою повного та всебічного з`ясування обставин справи, судом оглянуто у судовому засіданні оригінал вказаної постанови та встановлено, що долучена позивачем копія постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності 01.04.2019 №З-0104/1-0104/2-вих. відповідає оригіналу відповідної постанови, наявної у позивача.
У письмових поясненнях до позову відповідач зазначив про те, що відсутність підпису у примірнику постанови, який направлено позивачу, є технічною помилкою. Відповідач вказує на те, що факт відсутності підпису на одному із примірників постанови не впливає на законність та обґрунтованість притягнення позивача до відповідальності.
Суд критично оцінює наведені доводи відповідача, оскільки, як було зазначено судом вище, відсутність підпису уповноваженої особи органу архітектурно-будівельного контролю, яка здійснювала розгляд справи, робить таку постанову нечинною, а тому остання не може оцінюватися судом як така, що прийнята у передбачений законом спосіб та слугувати підставою для притягнення позивача до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Наведені вище обставини, на думку суду, є достатніми для судового захисту прав позивача шляхом скасування спірної постанови про притягнення ТОВ Дека-Інвест до адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №З-0104/1-0104/2-вих. від 01.04.2019.
Між тим, суд вважає необґрунтованими доводи позивача про те, що перевірка ТОВ Дека-Інвест щодо дотримання вимог містобудівного законодавства проведена неналежною особою, оскільки начальник Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області не наділений повноваженнями щодо проведення перевірок.
Згідно з пунктом 5.15 Положення про Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області, затвердженого рішенням Броварської міської ради Київської області від 28.02.2019 №1300-53-07, начальник Управління здійснює керівництво діяльністю управління, несе персональну відповідальність за якісне виконання покладених на управління завдань; за необхідності затверджує положення про відділи, які відносяться до Управління; формує плани роботи Управління, організовує й контролює процес їх виконання; організовує підготовку проектів рішень міської ради та її виконавчого комітету, розпоряджень міського голови з питань, віднесених до компетенції Управління; забезпечує додержання працівниками правил внутрішнього трудового розпорядку, раціональний розподіл обов`язків між ними; вносить в установленому порядку пропозиції про призначення на посади й звільнення посадових осіб Управління з посади, згідно з чинним законодавством; несе персональну відповідальність за невиконання або неналежне виконання покладених на нього завдань відповідно до посадової інструкції, реалізацію повноважень, дотримання трудової дисципліни; розглядає питання щодо організації здійснення державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними (СС1) та середніми (СС2) наслідками, розташованих у адміністративних межах м. Бровари; накладення штрафів в межах та відповідно до вимог, визначених Законом України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 р. № 509; організації перевірок стану благоустрою, чистоти та порядку на території міста, у разі потреби, спільно з представниками виконавчих органів міської ради; затвердження заходів проведення місячників з благоустрою та контролю їх виконання; контролю організації тимчасових місць торгівлі, видачі дозволів на порушення об`єктів благоустрою або відмову в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів та ведення їх обліку; розгляду та вжиття заходів по листах державних, комерційних структур та громадян з питань, що відносяться до компетенції Управління; веде особистий прийом громадян; організовує діловодство та звітність; направлення протоколів, складених за результатами контролю за станом благоустрою в адміністративні комісії для притягнення порушників до відповідальності; вжиття термінових заходів з усунення стихійних лих та аварій на території міста в межах своєї компетенції та функціональних обов`язків; видання наказів з питань, що належать до компетенції Управління; без доручення діє від імені Управління, приймає участь у комісіях та засіданнях, на яких розглядаються питання, що відносяться до компетенції Управління; укладення угоди, видачі доручення в межах наданих повноважень; розподілу функціональних обов`язків між заступником та працівниками Управління; здійснює інші повноваження, визначені законодавством України.
Так, начальник Управління, як посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю, у відповідності до положень постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та Примірного положення про органи державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 671, під час проведення перевірки має право: 1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; 2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; 3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи; 4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомок, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації; 5) проводити перевірку відповідності будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що використовуються під час будівництва об`єктів, вимогам стандартів, норм і правил згідно із законодавством; 7) залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій; 8) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; 9) вимагати у випадках, визначених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій; 10) забороняти за вмотивованим письмовим рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію; 11) здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням фото, аудіо- та відеотехніки.
Отже, враховуючи закріплення на законодавчому рівні права посадової особа органу державного архітектурно-будівельного контролю на проведення перевірок суб`єктів містобудування, начальник Управління як посадова особа Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської ради наділений правом самостійно здійснювати перевірку дотримання суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання будівельних робіт.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх та беззаперечних доказів, які підтверджують правомірність прийнятої Управлінням інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області оскаржуваної постанови про накладення штрафу №З-0104/1-0104/2-вих. від 01.04.2019 в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, з урахуванням усіх обставин справи, що мають значення для їх прийняття.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи убачається, що позивачем при зверненні до суду сплачений судовий збір у розмірі 1921,00 грн., що підтверджується квитанцією від 15.04.2019 № 0.0.1325206242.1 (а.с.2).
Враховуючи задоволення позовних вимог, сплачений позивачем за звернення з позовною заявою судовий збір у сумі 1921,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову №З-0104/1-0104/2-вих. від 01.04.2019 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, винесену начальником Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області Мельниченко Б.М., якою Товариство з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 57 630,00 грн.
3. Стягнути з Управління інспекції та контролю Броварської міської ради Київської області (ідентифікаційний код: 42587198, місцезнаходження: 07400, Київська область, м. Бровари, вул. Гагаріна, буд. 15, оф. 101) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Дека-Інвест (ідентифікаційний код: 34702401, місцезнаходження: 07400, Київська область, м. Бровари, бул. Незалежності, буд. 34) судовий збір у розмірі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Дата складення повного рішення суду - 29.05.2020.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2020 |
Оприлюднено | 01.06.2020 |
Номер документу | 89511730 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні