Рішення
від 26.05.2020 по справі 200/1462/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 травня 2020 р. Справа№200/1462/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Загацька Т.В.,

при секретарі судового засідання Скрипник К.О.,

за участю:

представників позивача Сологуба А.А., Лупола С.В.,

представника відповідача Брильової Н.М.,

представників третьої особи Блаженківської О.А., Козаченко Ю.М.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача відділ освіти Добропільської райдержадміністрації про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача відділ освіти Добропільської райдержадміністрації, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: 85030, Донецька область, Добропільський район, с.Криворіжжя, вул.Центральна, 73 до повного усунення порушень викладених у акті перевірки від 18.12.2019 №85, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у період з 17.12.2019 по 18.12.2019 на підставі наказу ДПРЗ-6 ГУ ДСНС України у Донецькій області від 11.12.2019 №198 проведено позапланову перевірку приміщень та території Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області.

Актом перевірки від 18.12.2019 №85 встановлено порушення: будівлю не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Системи протипожежного захисту ; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; будівлю школи не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням відповідно до вимог п.1 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджені Наказом МОН від 15 серпня 2016р. №974, зареєстрований у Мін`юсті України 08 вересня 2016р. за №1229/29359; відсутні двері на сходових клітинах, що створює загрозу розповсюдження пожежі із однієї частини будівлі в іншу; коридори та сходові клітини не забезпечені евакуаційним освітленням; під час експлуатації об`єкту знижено рівень пожежної безпеки (внутрішній протипожежний водопровід не забезпечує необхідну витрату води на внутрішнє пожежогасіння (знаходиться в несправному стані), що не відповідає вимогам пункту 2 Таблиці З ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво ); пожежні кран-комплекти не розміщені у вбудовану або навісну шафу, яка має отвори для провітрювання і пристосована для опломбування та візуального огляду його без розкривання; кожен пожежний кран-комплект не укомплектований пожежним стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля; приміщення не в повному обсязі укомплектовані первинними засобами пожежогасіння (вуглекислотні вогнегасники); опорядження (облицювання) стін в актовому залі виконано з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж Г2, В2, Д2, Т2; приховане прокладання проводів за підвісною стелею в приміщенні 1 класу не підтверджено актом проведення прихованих робіт; не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту.

З наведених підстав позивач просив застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: 85030, Донецька область, Добропільський район, с.Криворіжжя, вул.Центральна, 73 до повного усунення порушень викладених у акті перевірки від 18.12.2019 №85, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту, оскільки подальша експлуатація комунальної організації, із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідач до суду надав відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що прийняття судом рішення про задоволення позовних вимог, а саме застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) має велике значення для Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області. Закриття загальноосвітнього навчального закладу призведе до зупинення навчально-виховного процесу 137 учнів, що становить значний суспільний інтерес. Зазначає, що згідно ст.28 Конвенції про права дитини, ст.53 Конституції України, яка гарантує кожному право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам . Також вказано, що здійснено низку заходів щодо усунення порушень, викладених в акті 19 Державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області від 18.12.2019 №85, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Криворізькою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. На підставі наведеного, відповідач вважає, що закриття школи призведе до порушення права на освіту учнів Криворізької ЗОНІ І-ІІІ ступенів та просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Від третьої особи на адресу суду пояснень надійшли пояснення щодо позовної заяви, згідно яких усунення порушень, визначених в пунктах 1, 4, 5, 12 акта від 18.12.2019 №85, потребує значних фінансових витрат. Вказано, що Добропільською районною державною адміністрацією було направлено лист від 28.04.2020 №01/01-33/1220/20 до Донецької обласної державної адміністрації з пропозиціями щодо обсягів співфінансування з обласного бюджету на забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти району з відповідними розрахунками. Відділом освіти направлено лист від 30.04.2020 №01-19/369 до Департаменту освіти і науки Донецької облдержадміністрації з пропозиціями щодо обсягів співфінансування з обласного бюджету на забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти району з відповідними розрахунками (копія додається). Таким чином, враховуючи вищевикладене, Криворізькою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів разом з відділом освіти за сприяння Добропільської райдержадміністрації здійснюються усі, можливі заходи по усуненню порушень, зазначених в акті ГУ ДСНС України у Донецькій області складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Криворізькою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 18.12.2019 №85. У зв`язку з наведеним просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 12.02.2020 справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою суду від 04.03.2020 замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням та призначено підготовче засідання на 17.03.2020 о 14 год. 30 хв. Залучено до участі в адміністративній справі №200/1462/20-а у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача відділ освіти Добропільської райдержадміністрації (місцезнаходження: 85032, Донецька обл., Добропільський район, село Добропілля, вулиця Центральна, будинок 58 б, код ЄДРПОУ 02142655).

Ухвалою суду від 17.03.2020 продовжено строк підготовчого провадження в адміністративній справі на тридцять днів з дня закінчення шістдесятиденного строку, визначеного ч.4 ст.173 КАС України. Відкладено підготовче засідання на 21.04.2020 на 12 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 21.04.2020 відкладено підготовче засідання на 12.05.2020 на 12 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 12.05.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника відділу освіти Добропільської райдержадміністрації про відкладення підготовчого засідання. Закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.05.2020 об 15 год. 00 хв.

Представники позивача у судовому засіданні підтримали позовні вимоги та просили суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог.

Представники третьої особи також заперечували проти задоволення позовних вимог.

У судовому засіданні 26.05.2020 представником відповідача були надані докази часткового усунення виявлених позивачем порушень: акт на закриття прихованих робіт №3 від 19.07.2019, акт складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.03.2020 №7.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.

У період з 18.12.2019 по 19.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , листа Першого заступника Голови ДСНС України Мельчуцького О.Г. від 11.12.2019 №02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 №44205/1/1-19, наказу ДПРЗ-19 ГУ ДСНС України у Донецькій області від 11.12.2019 №198 Про проведення позапланових перевірок проведено позапланову перевірку приміщень та території Комунальної організації (установи, закладу) Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Добропільський р-н, с.Криворіжжя, вул.Центральна, 73.

Актом від 18.12.2019 №85, який був складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - акт від 18.12.2019 №85), встановлені порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697, а саме:

1. В порушення п.1.2 глави 1 розділу V ППБУ будівлю не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

2. В порушення п.2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ не виконано обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

3. В порушення п.3 розділу І ППБУ будівлю школи не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням відповідно до вимог п.1 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджений наказом МОЗ від 15.08.2016 №974, зареєстрований у Мінюсті України 08.09.2016 за №1229/29359;

4. В порушення п.2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ відсутні двері на сходових клітинках;

5. В порушення п.2.31 глави 2 розділу ІІІ ППБУ сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням;

6. В порушення п.22 розділу ІІ ППБУ під час експлуатації об`єкту знижено рівень пожежної безпеки (внутрішній протипожежний водопровід не забезпечує необхідну витрату води на внутрішнє пожежогасіння (знаходиться в несправному стані), що не відповідає вимогам пункту 2 Таблиці З ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво );

7. В порушення пп.6 п.2.2 глави 2 розділу V ППБУ пожежні кран-комплекти не розміщені у вбудовану або навісну шафу, яка має отвори для провітрювання і пристосована для опломбування та візуального огляду його без розкривання;

8. В порушення пп.2 п.2.2 глави 2 розділу V ППБУ кожен пожежний кран-комплект не укомплектований пожежним стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля;

9. В порушення п.3.6 глави 3 розділу V ППБУ приміщення не в повному обсязі укомплектовані первинними засобами пожежогасіння (вуглекислотні вогнегасники);

10. В порушення п.2.17 глави 2 розділу ІІІ ППБУ опорядження (облицювання) стін в актовому залі виконано з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж Г2, В2, Д2, Т2;

11. В порушення п.1.12 глави 1 розділу ІV ППБУ приховане прокладання проводів за підвісною стелею в приміщенні 1 класу не підтверджено актом проведення прихованих робіт;

12. В порушення п.2 ч.1 ст.20 КЦЗУ не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту.

Директором Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області підписано та отримано примірник акту №85 від 18.12.2019 складеного за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та зазначено, що зауважень не має.

Відповідно до акту комісійного обстеження від 22.05.2020, складеного за результатами проведення перевірки усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, станом на день проведення обстеження не усунутими залишаються порушення:

1. В порушення п.1.2 глави 1 розділу V ППБУ будівлю не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

2. В порушення п.3 розділу І ППБУ будівлю школи не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням відповідно до вимог п.1 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджений наказом МОЗ від 15.08.2016 №974, зареєстрований у Мінюсті України 08.09.2016 за №1229/29359;

3. В порушення п.2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ відсутні двері на сходових клітинках;

4. В порушення п.2.31 глави 2 розділу ІІІ ППБУ сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням;

5. В порушення п.22 розділу ІІ ППБУ під час експлуатації об`єкту знижено рівень пожежної безпеки (внутрішній протипожежний водопровід не забезпечує необхідну витрату води на внутрішнє пожежогасіння (знаходиться в несправному стані), що не відповідає вимогам пункту 2 Таблиці З ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво );

6. В порушення п.2 ч.1 ст.20 КЦЗУ не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту.

Позивач зазначає, що вищезазначені порушення, описані в акті №85 від 18.12.2019, з урахуванням акту комісійного обстеження від 22.05.2020, створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі. Подальша експлуатація Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області, із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене Указом Президента України від 16.01.2013 №20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій є центральним органом виконавчої влади та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.01.2013 №33 "Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України", утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з надзвичайних ситуацій, яким є позивач.

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області є суб`єктом господарювання, а тому, згідно з ст.20 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, забезпечує виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечує дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; розробляє заходи щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечує виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримує у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням.

Відповідно до ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Відповідно до ч.2 ст.12 Закону №877-V у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання. Санкція, що застосовується до суб`єкта господарювання при першому порушенні, не може бути вищою за мінімальну санкцію, передбачену відповідним законом.

Відповідно до п.п.29, 33 та 43 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, який згідно із законом вважається таким, на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Відповідно до пп.32-33 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України, пожежа - неконтрольований процес знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Отже, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі або підвищують ризик розвитку пожеж.

Згідно до п.21 ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до ч.1 ст.64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно з п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених відповідних заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

У постанові Верховного Суду від 18.09.2018 по справі №826/12258/14 зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При цьому, згідно з п.35-36 постанови Верховного Суду від 28.02.2019 по справі №810/2400/18, недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Відповідно до п.41 постанови Верховного Суду від 31.07.2019 по справі №2040/6351/18, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

У п.48 постанови Верховного Суду від 04.06.2019 по справі №809/443/16 та п.45 постанови Верховного Суду від 31.07.2019 по справі №2040/6351/18 зазначено, що посилання позивача на те, що ним усунуто частину виявлених порушень не свідчить про минування загрози життю та здоров`ю людей та, як наслідок, відсутності підстав для застосування відповідних заходів реагування.

Верховний Суд у п.55 постанови від 03.04.2020 по справі №806/77/18 зазначив, що необладнання приміщень закладу системою протипожежного захисту, незабезпечення приміщення системою оповіщення людей про пожежу за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.

Відповідна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.06.2019 в справі № 814/2356/17, від 07.08.2019 в справі № 810/1820/18.

Верховний Суд у п.33 постанови від 31.03.2020 у справі №160/998/19 ствердив: "Оскільки порушення пожежної безпеки не були усунуті в повному обсязі, а ті, які залишились, можуть створювати загрозу життю або здоров`ю учнів та персоналу навчального закладу, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування.".

Отже, наявність в сукупності порушень, які залишились не усунуті, і на думку суду, є суттєвими, зокрема необладнання приміщення будівлі системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; не оброблено дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту та інші визначені актом №85 від 18.12.2019 року порушення, вказує на необхідність застосування такого заходу реагування, як повної зупинки експлуатації Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області.

Більше того, при вирішенні спору суд враховує, що порушення, які до цього часу залишаються не усуненими відповідачем, було виявлено ще при проведенні перевірки Головним управлінням ДСНС України у Донецькій області у липні 2019 року, про що свідчить припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 25.07.2019 №5.

Відсутність бюджетних коштів та належного фінансування, на що посилався відповідач, не звільняє його від обов`язку виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування, не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 26 березня 2020 року №520/6694/19.

Суд вважає необґрунтованим посилання відповідача як на підставу для відмови у задоволенні позову на ст.28 Конвенції про права дитини, ст.53 Конституції України щодо права на освіту учнів Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області, з огляду на наступне:

Статтею 3 Конституції визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до ч.1 ст.3 Конвенції про права дитини, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється як найкращому забезпеченню інтересів дитини.

Згідно ч.3 ст.3 Конвенції про права дитини, держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.

Наявними в матеріалах справи документами підтверджено допущення закладом відповідача порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Посилання відповідача на часткове усунення виявлених позивачем порушень, судом не прийнято до уваги, оскільки підставою для застосування заходів реагування є встановлення порушень у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, незалежно від їх кількості.

Наявними в матеріалах справи документами підтверджено допущення відповідачем порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки. Зафіксовані в акті перевірки порушення у сфері пожежної відповідачем не оспорюються.

В судовому засіданні було встановлено, відповідачем та третьою особою вчиняються дії, які спрямовані на усунення виявлених порушень, проте наміри щодо їх усунення не є доказом фактичного усунення порушення вимог пожежної безпеки, що свідчить про існування загрози життю та здоров`ю людей.

Суд наголошує на тому, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення діяльності відповідача судом має враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Таким чином, оскільки на час розгляду спірних правовідносин у суді доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не надано, а виявлені порушення продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про те, що наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій і, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю людей.

У постанові Верховного Суду від 18.09.2018 по справі №826/12258/14 зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Аналогічні положення передбачено приписами ч.5 ст.13 Закону України Про судоустрій і статус суддів , за якими висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Відповідно до ч.6 ст.13 Закону України Про судоустрій і статус суддів висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Відповідно до першого речення ст.2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.

Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в дошкільному навчальному закладі.

Також такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Вказана правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 28.02.2019 по справі №810/2400/18.

Суд зазначає, що підставою для застосування заходів реагування є встановлення порушень у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, незалежно від їх кількості. Відсутність в матеріалах справи документів, які б спростовували факт тривання порушень у сфері пожежної безпеки у будівлі навчального закладу, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, передбачених Кодексом цивільного захисту України.

Враховуючи те, що виявлені порушення в організації роботи з питань пожежної безпеки відповідачем не усунуті, носять тривалий характер і створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосовування до відповідача таких заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) як повне зупинення експлуатації (роботи) об`єкта до повного усунення порушень зазначених в акті перевірки від 18.12.2019 №85.

Виходячи із викладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Частиною 2 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38652962; 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 175) до Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області (код ЄДРПОУ 22013463; 85030, Донецька область, Добропільський район, с.Криворіжжя, вул.Центральна, 73), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача відділ освіти Добропільської райдержадміністрації (місцезнаходження: 85032, Донецька обл., Добропільський район, село Добропілля, вулиця Центральна, будинок 58 б, код ЄДРПОУ 02142655) про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добропільської районної ради Донецької області, розташованої за адресою: 85030, Донецька область, Добропільський район, с.Криворіжжя, вул.Центральна, 73 до повного усунення порушень викладених у акті перевірки від 18.12.2019 №85, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.

Рішення прийняте в нарадчій кімнаті, вступна та резолютивна частини проголошені в судовому засіданні 26.05.2020.

Повний текст рішення виготовлено 29.05.2020.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

В перебіг вказаних строків не враховується строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до вимог п.п.2 п.9 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 N 540- IX.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя Т.В.Загацька

Дата ухвалення рішення26.05.2020
Оприлюднено02.06.2020
Номер документу89540060
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування

Судовий реєстр по справі —200/1462/20-а

Рішення від 26.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 17.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні