Рішення
від 28.05.2020 по справі 540/1082/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1082/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Україна" про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені,

встановив:

Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Україна" (далі - відповідач), в якому просить стягнути з відповідача адміністративно-господарські санкції у розмірі 235697,82 грн та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 636,39 грн.

Ухвалою від 30.04.2020 у справі відкрите спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що, що згідно з даними звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік, поданого відповідачем, норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, обчислений з середньооблікової чисельності його штатних працівників, складає 3 особи. Втім, оскільки на підприємстві відповідача не працюють особи, яким відповідно до законодавства встановлена інвалідність, то за 3 робочих місця, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих ними, відповідач до 16.04.2020 року повинен був самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 235697,82 грн та на день подання позову пеню в розмірі 636,39 грн за порушення термінів сплати цих санкцій. Вказані суми відповідачем самостійно не сплачені, а тому підлягають стягненню в судовому порядку, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

26.05.2020 відповідач надіслав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позову, посилаючись на таке. Обов`язок по працевлаштуванню інвалідів відповідно до встановленого Законом нормативу покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості. Механізм реалізації зазначеної програми працевлаштування передбачає здійснення певних заходів з боку підприємств. Як стверджує відповідач, законодавство не покладає на підприємство такого обов`язку, як пошук непрацевлаштованих інвалідів. Підприємства повинні надавати держслужбі зайнятості інформацію для того, щоб ця служба організовувала працевлаштування інвалідів. Відповідач зазначає, що саме держслужба зайнятості зобов`язана здійснювати пошук роботи для інвалідів. Відтак, на підприємство покладається обов`язок працевлаштування інвалідів шляхом створення робочих місць для інвалідів та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів, в тому числі і центри зайнятості. У свою чергу, закон не покладає обов`язок на підприємство здійснювати самостійний пошук працівників - інвалідів. Відповідач відмічає, що суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення. Доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, є звіт форми 3-ПН. Відповідач для забезпечення необхідної кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів до центру зайнятості щомісячно надавав звіти про наявність вакансій та інформації про попит на робочу силу (вакансії) за формою 3-ПН та листи з проханням видати направлення особам з інвалідністю для працевлаштування в ТОВ "Торговий Дім "Україна", на які від центру зайнятості отримано лише дві відповіді та не направлено жодної особи з інвалідністю для працевлаштування. Також відповідач зазначив, що у звіті 10-ПІ самостійно нарахував санкції (рядок 6) в розмірі 235 697, 82 грн у зв`язку з дотримання вимог наказу Мінпраці 10.02.2007 № 42, яким встановлюється порядок його заповнення, зокрема, не передбачено право підприємства у разі не згоди на власний розсуд відступати від встановленого порядку та визначати розмір санкцій іншим чином, ніж згідно із затвердженою формулою у формі звіту. На підставі викладеного, відповідач стверджує про відсутність вини у невиконанні нормативу створення робочих місць для осіб з інвалідністю за 2019 рік та про вжиття всіх необхідних заходів для недопущення господарського правопорушення за невиконання вказаного нормативу робочих місць. На підставі викладеного, просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 263 КАС України визначено, що суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Згідно із ч.ч. 2, 3 ст. 263 КАС України справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Заявами по суті справи є позов та відзив.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені ст.ст. 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 КАС України, а також інші процесуальні строки, продовжуються на строк дії такого карантину.

Таким чином, суд розглядає адміністративну справу у письмовому провадженні без повідомлення її учасників.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Україна" (код ЄДРПОУ 32267295) здійснює господарську діяльність за такими видами: (01.11) вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) - основний; (01.13) вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; (01.19) вирощування інших однорічних і дворічних культур; (01.45) розведення овець і кіз; (01.46) розведення свиней; (01.47) розведення свійської птиці; (01.50) змішане сільське господарство; (01.61) допоміжна діяльність у рослинництві; (01.62) допоміжна діяльність у тваринництві; (01.63) післяурожайна діяльність; (01.64) оброблення насіння для відтворення; (10.11) виробництво м`яса; (10.12) виробництво м`яса свійської птиці; (10.13) виробництво м`ясних продуктів; (10.41) виробництво олії та тваринних жирів; (10.61) виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; (10.71) виробництво хліба та хлібобулочних виробів; виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання; (10.73) виробництво макаронних виробів і подібних борошняних виробів; (10.85) виробництво готової їжі та страв; (46.21) оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; (46.23) оптова торгівля живими тваринами; (46.32) оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами; (77.31) надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; (47.22) роздрібна торгівля м`ясом і м`ясними продуктами в спеціалізованих магазинах; (52.10) складське господарство; (56.10) діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; (56.30) обслуговування напоями; (68.20) надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Відповідно до наказів директора у ТОВ "Торговий Дім "Україна" щомісячно створювалися робочі місця для осіб з інвалідністю, шляхом виділення з вакантних існуючих посад, а саме наказами від: 28.01.2019 № 18-г - 4 посади охоронника, 26.02.2019 № 24-га - 2 охоронники, 2 слюсарі, 27.03.2019 № 28- г - 2 охоронники, 2 слюсарі, 24.04.201- ; 35- г 2 охоронники, 2 слюсарі, 27.05.2019 № 38-г 2 охоронники, 2 слюсарі, 24.06.2019 № 44-г - 2 охоронники, 2 підсобні робітники, 29.07.2019 № 51-г - 2 охоронники, 2 підсобні робітники, 02.09.2019 № 54 - 2 охоронники, 2 підсобні робітники, 25.09.2019 № 59-г 2 охоронники, 2 підсобні робітники, 27.10.2019 № 61-г - 2 охоронники, 2 підсобні робітники, 26.11.2019 №69-г 2 охоронники, 2 підсобні робітники, 26.12.2019 № 72-г - 2 охоронники, 2 підсобні робітники.

На підставі зазначених наказів ТОВ "Торговий Дім "Україна" подано до відповідного територіального органу центру зайнятості звітність - Інформація про попит на робочу силу (вакансії) за Формою № 3-ПН: від 28.01.2019, від 27.02.2019, від 28.03.2019, від 25.04.2019, від 28.05.2019, від 25.06.2019, від 29.07.2019, від 02.09.2019, від 27.09.2019, від 28.10.2019, від 28.11.2019, 27.12.2019, про прийняття яких на звітах містяться відмітки уповноважених осіб.

Крім того, ТОВ "Торговий Дім "Україна" надсилало до Горностаївського районного центру зайнятості листи від 28.01.2019 № 42, від 28.02.2019 № 84, від 28.03.2019 № 129, від 25.04.2019 № 191 від 28.05.2019 № 221, від 25.06.2019 № 283, від 29.07.2019 № 334, від 04.09.2019 № 386, від 27.09.2019 № 407, від 28.10.2019 № 428, від 28.11.2019 № 456, від 27.12.2019 № 513, якими повідомляло, що на виконання вимог ст.19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" повинно працевлаштувати 7 осіб з інвалідністю. ТОВ "Торговий Дім "Україна" постійно вживає заходи самостійного пошуку вказаної категорії осіб для працевлаштування, але не в змозі виконати встановлені нормативи робочих місць працевлаштування осіб з інвалідністю. Тому, з метою працевлаштування даної категорії осіб, Товариство просило видати направлення особам, які перебувають на обліку ЦЗ для працевлаштування до ТОВ "Торговий Дім "Україна". Вказані листи містять відмітки про отримання їх уповноваженою особою Горностаївського районного центру зайнятості.

Горностаївський районний центр зайнятості надав відповідачу відповіді від 17.05.2019 № 21/09/02/225/19 та 25.06.2019 № 21/09/02/274/19 про відсутність впродовж 2018 року та станом на 25.06.2019 на обліку осіб, для яких робота у ТОВ "Торговий Дім "Україна" була б транспортно доступною та підходящою згідно з рекомендаціями МСЕК та індивідуальних програм реабілітації.

25.02.2020 ТОВ "Торговий Дім "Україна" подало до Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Звіт форми № 10-ПІ про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік, за яким середньооблікова чисельність його штатних працівників складає 138 осіб; середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 3 осіб; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, спеціально створених - 6 особа; фонд оплати праці штатних працівників - 10842,10 грн.; середньорічна заробітна плата штатного працівника 78565,94 грн.

13.03.2020 Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів листом № 03-08/2262 повідомило ТОВ "Торговий Дім "Україна" про обов`язок сплати адміністративно-господарських санкцій до 15.04.2020 у розмірі 235697,82 грн. внаслідок невиконання нормативу працевлаштування інвалідів.

18.03.2020 відповідач надав відповідь на лист ХОВ Фонду соціального захисту інвалідів від № 123, яким повідомив про незгоду з рішенням про сплату коштів за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році в сумі 235697,82 грн, у зв`язку із регулярним своєчасним направленням до центру зайнятості звітів за формою 3-ПН про наявність вакансій. Відтак, відсутня вина Товариства у не працевлаштуванні осіб з інвалідністю.

Надаючи оцінку законності вимог позивача про стягнення адміністративно-господарських санкцій, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.

Зі змісту ч. 1 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон № 875-ХІІ) слідує, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст.18 Закону № 875-ХІІ).

Робочим місцем особи з інвалідністю, відповідно до ст. 1 Закону України "Про реабілітацію інвалідів в Україні", вважається місце або виробнича ділянка постійного або тимчасового знаходження особи у процесі трудової діяльності на підприємствах, в установах і організаціях.

Підприємства, які використовують працю осіб з інвалідністю, зобов`язані створювати для них умови праці з урахуванням рекомендацій медико-соціальної експертної комісії та індивідуальних програм реабілітації, вживати додаткових заходів безпеки праці, які відповідають специфічним особливостям цієї категорії працівників (ч.1 ст.12 Закону України "Про охорону праці").

Пунктом 4 ч. 3 ст. 50 Закону України "Про зайнятість населення" від 05.07.2012 №5067-VI передбачено, зокрема, що роботодавці своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Відповідно до п. 5 Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України 31.05.2013 № 316, визначено, форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником..

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону № 875-ХІІ Забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

За приписами ст. 18-1 Закону № 875-ХІІ особа з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованою у державній службі зайнятості як безробітна. Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 20 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Відповідно до ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. У частині 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито всіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зважаючи на те, що відповідач у 2019 році вжив всіх залежних від нього заходів на виконання вимог Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" щодо прийняття заходів для працевлаштування інвалідів, та виконав свій обов`язок щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та подання про це звітів, направляв запити до центу зайнятості, натомість, доказів того, що відповідач відмовляв інвалідам у прийнятті на роботу, несвоєчасно надавав державній службі зайнятості інформацію щодо наявності вакансій, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, або несвоєчасно звітував Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, позивачем не надано, суд вважає, що у даному випадку відсутній склад правопорушення щодо невиконання відповідачем нормативу працевлаштування інвалідів, за яке настає відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій.

Суд відмічає, що обов`язок щодо пошуку працівників на такі вакансії законодавчо покладений саме на уповноважені органи, а не на підприємство.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду 21.05.2020 у справі № 520/3919/19, від 31.07.2019 у справі № 812/1164/18, від 23.07.2019 у справі №820/2204/16, від 19.12.2018 у справі № 812/1140/18, від 11.09.2018 у справі № 812/1127/18, від 26.06.2018 у справі № 806/1368/17, від 28.02.2018 у справі № 807/612/16, від 14.02.2018 у справі № 820/2124/16.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідач надав належні докази того, що ним вжито всіх передбачених законодавством заходів для недопущення господарського правопорушення.

Натомість позивач належними та допустимими доказами не довів правомірність заявлених ним вимог.

За таких обставин суд відмовляє позивачу в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

За приписами ст. 139 КАС України у разі відмови у задоволенні позову суб`єкта владних повноважень, судові витрати йому не відшкодовуються.

Керуючись ст. ст. 77, 78, 90, 143, 149, 205, 242- 246, 250, 255, 263 КАС України, суд, -

вирішив:

Відмовити Херсонському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 14125171, 73000, м. Херсон, пров. Інженера Корсакова, 5-а,) у задоволенні позовних вимог до товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Україна" (код ЄДРПОУ 32267295, 74621, Херсонська область, Горностаївський район, с. Ольгине, пров. Шкільний, 6) про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені ст.ст. 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 КАС України, а також інші процесуальні строки, продовжуються на строк дії такого карантину.

Суддя О.Й. Кисильова

кат. 112030500

Дата ухвалення рішення28.05.2020
Оприлюднено02.06.2020
Номер документу89541982
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1082/20

Постанова від 16.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Рішення від 28.05.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 30.04.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні