Постанова
від 28.05.2020 по справі 340/3412/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 травня 2020 року м. Дніпросправа № 340/3412/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання Новошицької О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпро апеляційну скаргу Закладу дошкільної освіти № 5 Дзвіночок Гайворонської районної ради Кіровоградської області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19 березня 2020 року (суддя Жук Р.В., м. Кропивницький, повний текст рішення складено 19.03.2020 року) у справі № 340/3412/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області до Гайворонського дошкільного навчального закладу № 5 Дзвіночок , про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

в с т а н о в и в:

30.12.2019 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Гайворонського дошкільного навчального закладу № 5 Дзвіночок (далі по тексту - відповідач) з вимогами про застосування заходів реагування до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зазначених у позові, застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), у вигляді заборони експлуатації будівлі дошкільного навчального закладу № 5 Дзвіночок , що розташована за адресою: Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Свободи, 92, шляхом заборони її використання (експлуатації) Гайворонським дошкільним навчальним закладом №5 Дзвіночок та опечатування (опломбування) вхідних дверей до вказаної будівлі.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.03.2020 року позовні вимоги задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Заклад дошкільної освіти № 5 Дзвіночок Гайворонської районної ради Кіровоградської області подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтував тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначено, що Заклад дошкільної освіти № 5 Дзвіночок Гайворонської районної ради Кіровоградської області (нова назва Гайворонський дошкільний навчальний заклад № 5 Дзвіночок ) перебуває у комунальній власності територіальної громади Гайворонського району, фінансується з районного бюджету і не має фінансової самостійності, тобто виявлені під час перевірки недоліки у повному обсязі забезпечення пожежної безпеки, заклад не може здійснити власними силами, необхідне залучення додаткового фінансування. Такий засіб реагування на виявлені порушення пожежної та техногенної безпеки, як зупинення експлуатації будівлі буде мати негативні наслідки, апелянт вважає, що за виявлені порушення можливо застосувати інші заходи належного забезпечення безпеки для життя та здоров`я людей. Позивачем при обранні межі примусу не було враховано принцип пропорційності, заходи повинні бути мінімально обтяжливими. Апелянт вказував, що нормою ст. 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено часткове зупинення роботи об`єктів. Апелянт вказував, що у рішенні суду першої інстанції не вказано шляхи виконання рішення, не зобов`язано конкретні суб`єкти господарювання вчиняти певні дії щодо усунення виявлених порушень пожежної та техногенної безпеки. Апелянт вказував, що ним частково виконані виявлені порушення та здійснені заходи по усуненню інших порушень.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що за результатами перевірки встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також особам, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення. Держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей, до таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Суд першої інстанції вказував, що доказів усунення виявлених в ході позапланової перевірки порушень, в тому числі частково, відповідачем надано не було.

Матеріалами справи встановлено, що на підставі доручення ДСНС України від 11.12.2019 року № 02-17767/261 Про позапланові перевірки та наказу Гайворонського районного сектора Управління ДСНС України у Кіровоградській області від 13.12.2019 року № 36 Про проведення позапланових перевірок , головним інспектором Лабан С.О. на підставі посвідчення від 13.12.2019 року № 156 було проведено з 13 по 16 грудня 2019 року позапланову перевірку будівлі Гайворонського дошкільного навчального закладу № 5 Дзвіночок , що розташована за адресою: Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Свободи, 92, з метою дотримання законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

За результатами позапланового заходу складено акт від 16.12.2019 року №150 перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлено порушення Гайворонським дошкільним навчальним закладом № 5 Дзвіночок Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.11.2014 року № 312, Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2019 року № 974. У висновках акту вказано, що Гайворонським дошкільним навчальним закладом № 5 Дзвіночок допущено наступні порушення: приміщення ДНЗ не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) з послідуючим заключенням угоди на її технічне обслуговування спеціалізованою організацією, яка має ліцензію на право проведення даних робіт та виведенням сигналу від приймально-контрольного приладу на пульт централізованого спостереження, що є порушенням пункту 1.2, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ; пункту 7.2 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; пункту 6 розділу VI ППБ для НЗ та установ системи освіти; не здійснено технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15,01.2018 року № 25, що є порушенням пункту 3.17 глави III розділу V ППБУ; система опалення не відповідає вимогам ДБН В. 2.5-67:2013 Опалення, вентиляція, кондиціонування (котел комбінований, твердопаливний, розташований у підвальному приміщенні ДНЗ), що є порушенням пункту 3 розділу IV ППБ для НЗ та установ системи освіти; стаціонарні зовнішні пожежні сходи не пофарбовані, що є порушенням пункту 2.18 глави II розділу IV ППБУ; двері евакуаційних виходів на зовнішні пожежні драбини з приміщень другого поверху відчиняються не у напрямку виходу людей з приміщення, що є порушенням підпункт 2 пункт 2 розділу VIII ППБ для НЗ та установ системи освіти; керівником закладу не забезпечено проведення профілактичних оглядів, планово-попереджувальних ремонтів електромережі, відповідно до вимог документів ПУЕ, ПТЄ, що є порушенням пункту 2 розділ V ППБ для НЗ та установ системи освіти; відсутні протипожежні двері до приміщення котельні, що є порушенням пункту 2.3 глави 2 розділу III, пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ; під час передачі в оренду будівель, приміщень закладу (котельня) у цивільно-правовому договорі не визначено права та обов`язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення протипожежного режиму та особи, які є відповідальними за порушення вимог пожежної безпеки в орендованій будівлі та приміщеннях, що є порушенням п. 6 розділу І ППБ для НЗ та установ системи освіти; не забезпечено робочий персонал придатними до використання засобами індивідуального захисту відповідно до встановлених вимог 100% працівників, що є порушенням ст. 20, ст. 55 КЦЗ України. Примірник акту від 16.12.2019 року № 150 16.12.2019 вручено завідувачу Гайворонського дошкільного навчального закладу №5 Дзвіночок ОСОБА_1 , що підтверджується підписами та відмітками у копії акту.

Відповідно до довідки Гайворонського дошкільного навчального закладу № 5 Дзвіночок від 26.12.2019 року № 95 заклад здійснює свою діяльність у будівлі, що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Свободи, буд. 92.

Гайворонським районним сектором Управління ДСНС України у Кіровоградській області винесено припис № 76 від 16.12.2019 року, яким Гайворонський дошкільний навчальний заклад № 5 Дзвіночок зобов`язано до 10.01.2020 року та 10.02.2020 року усунути порушення зафіксвоані актом № 150 від 16.12.2019 року.

З метою перевірки усунення недоліків у дотриманні вимог техногенної та пожежної безпеки, 04.03.2020 року головним інспектором Лабан С.О. Гайворонського районного сектора Управління ДСНС України у Кіровоградській області здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки з метою встановлення фактів усунення порушень виявлених під час первинної перевірки. За результатами заходу складено акт від 04.03.2020 року № 35, в якому у висновках вказано, що Гайворонським дошкільним навчальним закладом № 5 Дзвіночок допущено наступні порушення: приміщення ДНЗ не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) з послідуючим заключенням угоди на її технічне обслуговування спеціалізованою організацією, яка має ліцензію на право проведення даних робіт та виведенням сигналу від приймально-контрольного приладу на пульт централізованого спостереження, що є порушенням пункту 1.2, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ; пункту 7.2 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; пункту 6 розділу VI ППБ для НЗ та установ системи освіти; не здійснено технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15,01.2018 року № 25, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677, що є порушенням пункту 3.17 глави III розділу V ППБУ; система опалення не відповідає вимогам ДБН В. 2.5-67:2013 Опалення, вентиляція, кондиціонування (котел комбінований, твердопаливний, розташований у підвальному приміщенні ДНЗ), що є порушенням пункту 3 розділу IV ППБ для НЗ та установ системи освіти; стаціонарні зовнішні пожежні сходи не пофарбовані, що є порушенням пункту 2.18 глави II розділу IV ППБУ; приміщення котельні не відокремлено від інших приміщень протипожежними перешкодами (протипожежними дверима) з нормованою межею вогнестійкості, що є порушенням пункту 2.3 глави 2 розділу III, пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ; не забезпечено робочий персонал придатними до використання засобами індивідуального захисту відповідно до встановлених вимог 100% працівників, що є порушенням ст. 20, ст. 50 КЦЗ. Примірник акту від 04.03.2020 року № 35 04.03.2020 вручено завідувачу Гайворонського дошкільного навчального закладу №5 Дзвіночок ОСОБА_1 , що підтверджується підписами та відмітками у копії акту.

Таким чином, від моменту перевірки 16.12.2019 року та до 04.03.2020 року, Гайворонським дошкільним навчальним закладом №5 Дзвіночок усунено частину порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки.

У апеляційній скарзі Заклад дошкільної освіти № 5 Дзвіночок Гайворонської районної ради Кіровоградської області вказує, що закладом була проведена відповідна робота та здійснено ряд інших заходів спрямованих на усунення порушень. Залишається невиконаними два виявлених порушення: не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) з послідуючим заключенням угоди на її технічне обслуговування спеціалізованою організацією, яка має ліцензію на право проведення даних робіт в порушення пункту 7.2 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; не встановлено системи опалення відповідно до вимог ДБН 2.5-67:2013, котел розташований у підвальному приміщенні дошкільного закладу, який необхідно винести з будівлі. З районного бюджету виділені кошти в сумі 12850 тис. грн. для виготовлення проектно-кошторисної документації на обладнання системою протипожежного заходу. Триває процедура оформлення технічної документації та укладання договору на виконання даних робіт. Однак, на підтвердження виконання вимог Заклад дошкільної освіти № 5 Дзвіночок Гайворонської районної ради Кіровоградської області докази не надає. Не підтверджено виконання низки недоліків у дотриманні вимог техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до матеріалів справи, рішенням Гайворонської міської ради від 16.12.2019 року № 1886 передано дошкільний навчальний заклад № 5 Дзвіночок із комунальної власності територіальної громади міста Гайворон до спільної власності територіальних громад Гайворонського району (без нерухомого майна). Рішенням Гайворонської районної ради Кіровоградської області від 17.12.2019 року № 330 надано згоду на безоплатне прийняття у спільну власність територіальної громади сіл, селищ та міста Гайворонського району із комунальної власності територіальної громади міста Гайворон дошкільні навчальні заклади, у тому числі № 5 Дзвіночок . Перейменовано Гайворонський дошкільний навчальний заклад № 5 Дзвіночок в Заклад дошкільної освіти № 5 Дзвіночок Гайворонської районної ради Кіровоградської області.

Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки, здійснюють уповноважені законами органи влади, в тому числі центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи (у разі утворення), до відання яких відповідно до закону віднесені питання: державного нагляду (контролю) у сферах пожежної і техногенної безпеки.

Згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно ч. 1 ст. 6, ч. 1, ч. 2, ч.ч. 5 - 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави. Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю). На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки , суб`єкт господарської діяльності зобов`язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу.

Відповідно до ст. 2 Кодексу цивільного захисту України запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - комплекс правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом`якшення її можливих наслідків. Засоби протипожежного захисту - технічні засоби, призначені для запобігання, виявлення, локалізації та ліквідації пожеж, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних факторів пожежі. Засоби цивільного захисту - протипожежна, аварійно-рятувальна та інша спеціальна техніка, обладнання, механізми, прилади, інструменти, вироби медичного призначення, лікарські засоби, засоби колективного та індивідуального захисту, які призначені та використовуються під час виконання завдань цивільного захисту.

Пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Відповідно до ч. 1 ст. 20, ч. 1, ч. 6 ст. 55, ч. 2 ст. 58 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. Основними завданнями пожежної охорони є: 1) забезпечення пожежної безпеки; 2) запобігання виникненню пожеж та нещасним випадкам під час пожеж; 3) гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій.

Згідно ст. 66, ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Поряд з тим, згідно пунктів 11, 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ст. 70 вищевказаного Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів зокрема є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Актом від 16.12.2019 року №150 після проведення перевірки Гайворонського дошкільного навчального закладу № 5 Дзвіночок зафіксовано недоліки в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки та виявлено, що будівля експлуатується без дотримання пожежної та техногенної безпеки. Під час повторної перевірки 04.03.2020 року виявлено, що порушення повністю не усунуті. Порушення мають триваючий характер, та варто вказувати, що порушення існують з 19.12.2019 року, з моменту винесення припису. 04.03.2020 року усунення недоліків у пожежній безпеці будівлі було перевірено та виявлено неповне їх усунення.

Згідно пунктів 2, 4 розділу І, пунктів 1, 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.

Згідно п. 2.3 розділу ІІІ, п. 2.18 розділу IV, п.п. 1.1 - 1.4, 3.17 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах. Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню. Забороняється вносити зміни до елементів системи опалення, вентиляції і кондиціонування повітря, які перешкоджають поширенню пожежі. Усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах. Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . Якщо для захисту окремих пожежонебезпечних ділянок у приміщеннях, які згідно з нормативними документами не підлягають обов`язковому оснащенню автоматичними системами пожежогасіння, застосовують автономні системи пожежогасіння, ці приміщення можуть забезпечуватися первинними засобами пожежогасіння на 50 % їх норм належності для цих приміщень. Проектування, монтування, експлуатування і технічне обслуговування автономних систем пожежогасіння слід здійснювати відповідно до чинних нормативних документів та технічної документації підприємств-виготовлювачів. Підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . Технічне обслуговування вогнегасників повинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги .

Згідно п. 1 розділу І, п. 2 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2019 року № 974, ці Правила розроблені відповідно до підпункту 16 пункту 1 статті 18 Кодексу цивільного захисту України, статті 26 Закону України Про освіту та пункту 3 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, і поширюються на: зокрема, навчальні заклади всіх типів і форм власності, що належать до сфери управління МОН (дошкільні, загальноосвітні, позашкільні, професійно-технічні, вищі, заклади післядипломної освіти). Керівники закладів та установ зобов`язані забезпечити своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення профілактичних оглядів, планово-попереджувальних ремонтів відповідно до вимог документів, зазначених у пункті 1 розділу V цих Правил, та своєчасно усувати виявлені недоліки.

Відповідно до п. 6 розділу І, п.п. 1, 3 розділу IV, пп. 2 п. 2 розділу V вищевказаних Правил, у разі передачі в оренду будівель та приміщень закладів та установ у цивільно-правовому договорі визначаються права та обов`язки орендаря і орендодавця щодо забезпечення протипожежного режиму та особи, які є відповідальними за порушення вимог пожежної безпеки в орендованих будівлях і приміщеннях. Системи опалення, вентиляції та установки кондиціонування повітря повинні відповідати вимогам ДБН В.2.5-67:2013 Опалення, вентиляція та кондиціонування . Перед початком опалювального сезону теплові мережі, котли, калориферні установки, печі та інші прилади опалювання, котельні закладів та установ повинні бути ретельно перевірені та відремонтовані. Результати перевірок фіксуються у спеціальному журналі із зазначенням дати, прізвища особи, яка здійснювала перевірку, та її підпису. Несправні опалювальні прилади до експлуатації не допускаються. Опалювальні установки закладів та установ повинні відповідати протипожежним вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил інших нормативно-правових актів. Вимоги пожежної безпеки до навчальних та навчально-виробничих приміщень (класи, кабінети, аудиторії, лабораторії, навчально-виробничі майстерні тощо): у будівлях дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів групи та класи дітей молодшого віку слід розміщувати на нижніх поверхах; у навчальних та навчально-виробничих приміщеннях слід розміщувати лише потрібні для забезпечення навчального процесу прилади, моделі, приладдя, посібники, транспаранти тощо (навчально-наочні засоби), які необхідно зберігати у шафах, на стелажах або стаціонарно встановлених стояках; тощо.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що вищевказані перелічені порушення є недоліками в організації експлуатації будівлі Гайворонського дошкільного навчального закладу № 5 Дзвіночок (Заклад дошкільної освіти № 5 Дзвіночок Гайворонської районної ради Кіровоградської області), такі виявлені недоліки є підставою для звернення уповноваженого органу до суду з позовом про застосування заходів реагування.

Зупинення експлуатації будівлі відповідача є пропорційною та повною мірою реагування з огляду на виявлені порушення. За для збереження безпеки та здоров`я людей, відвідувачів закладу дошкільного навчального закладу, працівників, необхідно зупинити експлуатацію будівлі до повного усунення порушень. Гайворонський дошкільний навчальний заклад № 5 Дзвіночок протягом тривало часу не усуває недоліки у пожежній та техногенній безпеці.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні апеляційної скарги.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням вимог матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Закладу дошкільної освіти № 5 Дзвіночок Гайворонської районної ради Кіровоградської області - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19 березня 2020 року у справі № 340/3412/19 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддя О.М. Лукманова

суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

Дата ухвалення рішення28.05.2020
Оприлюднено02.06.2020
Номер документу89543403
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/3412/19

Постанова від 28.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 08.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 19.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні