СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 червня 2020 р. Справа № 480/1906/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Павлічек В.О.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури до Відділу освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Перший заступник керівника Конотопської місцевої прокуратури звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу освіти Бочечківської сільської ради, в якій просить зобов`язати відділ освіти Бочечківської сільської ради вжити заходів, шляхом звернення з листом до Бочечківської сільської ради про вирішення питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 13,20 га, під будівлею та спорудами, та яка знаходиться у користуванні закладу дошкільної освіти Бочечківським НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ , що знаходиться за адресою: вул.Загребля, 10, с.Бочечки, Конотопський район, Сумська область.
Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що за даними Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 21.03.2018 № 10-18-0.2-2463/2-18 за Бочечківським НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ закріплено земельну ділянку площею 13,20, кадастровий номер не визначений. Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує навчальний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. При цьому позивач зазначив, що Бочечківський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ як єдиний майновий комплекс перебуває під управлінням відділу освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради. Проте відділ освіти Бочечківської сільської ради, являючись суб`єктом, який виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, допускаючи протиправну бездіяльність.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення та третій особі пояснення щодо позову і відзиву.
На виконання зазначеної ухвали представником відповідача подано до суду відзив, в якому зазначив, що позовні вимоги визнає в повному обсязі та не заперечує проти їх задоволення (а.с. 81).
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи судом встановлено, що рішенням Бочечківської сільської ради 19 сесії 7 скликання від 17.12.2018 прийнято Статут Бочечківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бочечківської сільської ради Конотопського району Сумської області (далі Статут) (а.с. 9-33).
До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців 17.02.2005 внесено запис №16131020000000082 про державну реєстрацію комунальної організації (установа, заклад) Бочечківський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів- дошкільний навчальний заклад Конотопської районної Ради Сумської області вул.Загребля, 10, с.Бочечки, Конотопський район, Сумська область, 41635 (а.с. 45-59).
Відповідно до п.1.1. Статуту Бочечківський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бочечківської сільської ради Конотопського району Сумської області (скорочене найменування Бочечківський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ ) створений на підставі рішення 19 сесії 7 скликання Бочечківської сільської ради від 17 грудня 2018 року (а.с. 10).
Відділ освіти Бочечківської сільської ради відповідно до п. 1.7 Статуту є засновником навчального закладу (а.с. 11).
В силу положень п. 4.1 зазначеного Статуту управління Бочечківського НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ здійснюється відділом освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради (а.с. 24).
Згідно до п.5.1 Статуту матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі навчального закладу освіти (а.с. 29).
Пунктом 5.3 передбачено, що заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та нормам з їх охорони (а.с. 29).
Відповідно до листа головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 21.03.2018 № 10-18-0.2-2463/2-18 за Бочечківським НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ закріплено земельну ділянку площею 13,20, кадастровий номер не визначений, технічна документація та правовстановлюючі документи відсутні (а.с. 60-71).
У зв`язку із встановленням Конотопською місцевою прокуратурою, що на даний час, на земельну ділянку площею 13,20, яка знаходиться у користуванні закладу дошкільної освіти Бочечківським НВК ЗОНІ 1-111 ступенів - ДНЗ , відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків, Перший заступник керівника Конотопської місцевої прокуратури звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Згідно зі ст. 131-1 Конституції України, на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» , потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.
При вирішенні справи суд бере до уваги, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Згідно з ч. 4, ч. 5 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
З матеріалів справи суд вбачає, що за даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Бочечківським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - Дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області, відсутній.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами ст. 25 Закону України «Про освіту» права і обов`язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються цим Законом та іншими законами України, установчими документами закладу освіти. Засновник закладу освіти або уповноважена ним особа: здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально- технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти; забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.
У відповідності до вимог ч. 1 ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Згідно з ч. 2 ст. 80 Закону України «Про освіту» порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Разом з тим статтею 38 Закону України «Про дошкільну освіту» визначено, що матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Відтак суд зазначає, що земельна ділянка, якою користується Бочечківський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - Дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області, має перебувати у нього на праві постійного користування.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Частиною 4 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
З матеріалів справи суд вбачає, що відповідно до рішення 7 скликання 22 сесії Конотопської районної ради від 22.12.2017 Про безоплатну передачу майна із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Конотопського району до комунальної власності Бочечківської сільської ради Конотопська районна рада вирішила передати безоплатно рухоме та нерухоме майно із спільної власності територіальних громад сіл, селища Конотопського району, що перебуває на балансі відділу освіти Конотопської районної державної адміністрації у власність Бочечківської сільської ради (а.с. 48).
Разом з тим, відповідно рішення 7 скликання 7 сесії Бочечківської сільської ради від 01.01.2018 Про передачу на баланс відділу освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради Комунального майна сільської ради сільська рада вирішила передати з балансу Бочечківської сільської ради на баланс відділу освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради рухомого та не рухомого майна, а саме, зокрема, Бочечківський НВК (згідно додатку 1 до рішення сільської ради 7 скликання (7 сесія) від 10.01.2018 (а.с. 49-50).
Таким чином, з огляду на наведене, Бочечківський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - Дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області, як єдиний майновий комплекс перебуває під управлінням Відділу освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради.
А відтак суд зазначає, що саме на Відділ освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради покладено обов`язок вжиття заходів щодо вирішення питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
Відповідно до п. 1.4 Положення про відділ освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради, затвердженого рішенням сільської ради 7 скликання (6 сесії) від 22.12.2017 року, відділ освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки у територіальних представництвах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням, кутовий штамп та бланк встановленого зразка, має право у межах своїх повноважень укладати від свого імені угоди з юридичними і фізичними особами, мати майнові і немайнові права, нести зобов`язання, бути позивачем і відповідачем у судах (а.с. 35-46).
В силу положень ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради, передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок, комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.
Згідно зі ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .
Частинами 1, 3 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Проте, в порушення вказаних норм законодавства до тепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Бочечківським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - Дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області не оформлено.
Статтею 14 Закону України «Про освіту» встановлено, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.
Положеннями ч. 2 ст. 19 Закону України «Про дошкільну освіту» передбачено, що органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог Законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.
Проте судом встановлено, що у порушення вказаних норм законодавства станом на день розгляду справи в суді, правовстановлюючі документи на земельну ділянку під будівлею та спорудами, площею 8,50 га, яка знаходиться у користуванні закладу дошкільної освіти Бочечківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - Дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області, що знаходиться за адресою: вул. Загребля, 10, с. Бочечки, Конотопський район, Сумська область, навчальним закладом не оформлено.
Таким чином, суд зазначає, що Відділ освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради, як засновник Бочечківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - Дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться Бочечківський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - Дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області, допускаючи цим протиправну бездіяльність.
А відтак суд доходить висновку, що позовні вимоги Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури до Відділу освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов`язати Відділ освіти, культури і туризму, молоді та спорту Бочечківської сільської ради (вул. Тракторна, 2, с. Бочечки, Конотопський район, Сумська область, 41635, код ЄДРПОУ 41848457) вжити заходів, шляхом звернення з листом до Бочечківської сільської ради про вирішення питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 13,20 га, під будівлею та спорудами, та яка знаходиться у користуванні закладу дошкільної освіти Бочечківського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - Дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області, що знаходиться за адресою: вул. Загребля, 10, с. Бочечки, Конотопський район, Сумська область.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до п. 3 розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки визначені, зокрема, статтею 295 цього кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.
Суддя В.О. Павлічек
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2020 |
Оприлюднено | 04.06.2020 |
Номер документу | 89572505 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
В.О. Павлічек
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні