Рішення
від 28.05.2020 по справі 300/2675/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" травня 2020 р. справа № 300/2675/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - Гундяка В.Д.

секретар судового засідання Бунич Т.В.,

за участю представника позивача Борсука Д.Я.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Захід" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-

ВСТАНОВИВ:

31.12.2019 року Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Захід" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 99 613,68 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за відповідачем рахується заборгованість по сплаті адміністративно-господарських санкцій за невиконання вимог Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" щодо створення робочих місць для інвалідів. Так відповідач, в порушення статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", не виконав нормативу по працевлаштуванню у 2017, 2018 роках одного інваліда та самостійно не сплатив адміністративно-господарські санкції за одне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і ним не зайняте, в розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві в сумі 39 951 грн. та 45 163,21 грн. відповідно. У зв`язку з несвоєчасною сплатою відповідачем адміністративно-господарських санкцій Івано-Франківським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів нараховано 9 891,62 грн та 4 607,85 грн пені відповідно.

Ухвалою суду від 03.01.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

Ухвалами суду від 28.02.2020 року постановлено перейти із спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін і витребувано у Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів інформацію щодо факту реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Захід" у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів, із зазначенням дати її здійснення, якщо така мала місце, та щодо подання відповідачем до центру зайнятості звітності форми № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".

Відповідач у встановлений судом строк правом на подання відзиву не скористався. Згідно частини 6 статті 162, частини 2 статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами. Одночасно 04.02.2020 року на адресу суду від відповідача надійшло клопотання про залишення позовної заяви без розгляду у зв`язку із пропущенням встановленого судом строку звернення до суду.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримав. Пояснив, що у зв`язку із внесенням змін до Закону України ''Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні'', відповідач позбавлений можливості проводити перевірки суб`єктів господарювання, а відтак незважаючи на реєстрацію Товариства у відділенні Фонду, встановити причини неподання звітності відповідачем Фонд не мав повноважень. Звернув увагу суду, що про факт невиконання у 2017, 2018 роках відповідачем нормативу щодо працевлаштування осіб із інвалідністю Івано-Франківському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів стало відомо з акту управління Держпраці в Івано-Франківській області від 29.11.2019 року. Просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, подав суду клопотання про розгляд справи без участі його представника. Просив в задоволенні позову відмовити. За таких обставин суд визнав за можливе провести розгляд даної справи за відсутності представника відповідача.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, вислухавши представника позивача, дослідивши наявні в матеріалах адміністративної справи письмові докази, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на нижчевикладене.

Судом встановлено, що відповідач був зареєстрований у відділені Фонду та відповідно до інформації, наданої на виконання ухвали суду від 28.02.2020 року, подав позивачу Звіт по формі №10-ПІ 07.12.2012 року та 28.02.2020 року (а.с.42).

В той же час відповідно до акту за результатами проведення перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за №09-14-1666/173 від 29.11.2019 року в ході проведення перевірки встановлено, що середньооблікова чисельність штатних працівників за період 2017 року становить 20 осіб, за 2-18 рік - 28 осіб. Однак Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Захід" звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за 2017-2018 роки у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів не подало (а.с.9-12).

Як вбачається з вищевказаного акту пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеної перевірки та складеного акту у директора Товариства не було. Окрім того, в додатково наданих поясненнях вищевказаною особою зазначено про останнє подання відповідних звітів у 2011 році (а.с.12).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Основи соціальної захищеності інвалідів в Україні, гарантування їм рівної з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами врегульовано Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 року №875-XII (Закон №875-XII).

Статтею 18 Закону № 875-XII визначено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань інваліда, наявних у нього професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.1, 2 ст.19 Закону №875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Згідно зі ч.1, 2 ст.20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Відповідно до п.4 ч.3 ст.50 Закону України "Про зайнятість населення" від 05.07.2012 №5067-VI роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Пунктом 2.1 Порядку надання форми звітності №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 (Порядок №316) встановлено, що інформація за даною формою подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії (й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Оскільки Порядок №316 набрав чинності 12 липня 2013 року, а тому з цієї дати встановлено обов`язок підприємств подавати форму 3-ПН не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії.

Проте, матеріалами справи підтверджено, що такий обов`язок відповідачем не виконувався, оскільки звіти було подано лише за 2011 та 2019 роки, тоді як обов`язок з працевлаштування осіб з інвалідністю у Товариства виник у 2017-2018 роках, а відповідачем відповідні звіти за ці періоди звіти не подавалися (а.с.42).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 31.07.2019 у справі №806/1615/17, а згідно ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Так судом встановлено, що норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Захід" у 2017, 2018 роках не виконало.

Відповідно до розрахунку суми позову, пред`явленого щодо стягнення заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування інвалідів, фонд оплати праці штатних працівників відповідача за 2017 рік становить 799 029,6 грн, за 2018 рік - 1 264 569,6 грн, середньооблікова чисельність штатних працівників за 2017 рік - 20 осіб, 2018 рік - 28 осіб, середня річна заробітна плата штатного працівника за 2017 рік складає 39 951,48 грн., за 2018 рік - 45 163,2 грн (а.с. 13-14).

Таким чином виходячи із середньорічної заробітної плати штатного працівника розмір адміністративно-господарських санкцій, які підлягають до сплати відповідачем на користь Фонду соціального захисту інвалідів за 2017 рік становить 39 951 грн та пені 9 891,62 грн ((39 951х 0,04%) х 619 = 9 891,62), за 2018 рік - 45 163,2 грн та пені 4 607,85 грн ((45 163,2 грн х 0,04%) х 255= 4 607,85).

Загальна сума заборгованості становить 99 613,68 грн (39 951 грн + 9 891,62 грн + 45 163,2 грн + 4 607,85 = 99 613,68 грн).

Доказів сплати заборгованості відповідач суду не надав. Обставин, які б були підставою для звільнення відповідача від сплати вищевказаних коштів, судом не встановлено.

Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку про задоволення позову та наявність підстав для стягнення з відповідача адміністративно-господарських санкцій та пені.

Суд відхиляє, як безпідставне твердження відповідача про пропуск позивачем строку звернення до суду, так як згідно чинного законодавства строк звернення до суду повинен обчислюватися з дня отримання позивачем акту Держпраці за №09-14-1666/173 від 29.11.2019 року, як дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.

Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому сплачений Івано-Франківським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів судовий збір у розмірі 1 762 грн. має бути віднесений за рахунок позивача.

На підставі статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", керуючись ст. ст. 244-246, 255, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Захід" на користь Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції та пеню у розмірі 99 613 (дев`яносто дев`ять тисяч шістсот тринадцять) грн. 68 коп.

Згідно ст.255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня закінчення строку дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Повне найменування учасників справи:

позивач: Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, код 13662300, вул. Гуцульська, 9, м. Івано-Франківськ, 76018;

відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Захід", код ЄДРПОУ 32446221, вул. Дружби, 10, м. Надвірна, Івано-Франківська область, 78400.

Рішення складене у повному обсязі 02.06.2020 року.

Суддя Гундяк В.Д.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2020
Оприлюднено04.06.2020
Номер документу89596570
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2675/19

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 28.05.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

Рішення від 28.05.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

Ухвала від 28.02.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

Ухвала від 28.02.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

Ухвала від 03.01.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні