ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 червня 2020 року м.ПолтаваСправа № 440/1508/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Удовіченка С.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Сендецькій В.О.,
представника позивача - Білокінь О.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" до Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
20 березня 2020 року Громадська організація "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" (далі по тексту - ГО "ВААП" / позивач) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області (далі по тексту - Кременчуцька РДА Полтавської області / відповідач) в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження в.о. голови Кременчуцької районної державної адміністрації від 17 вересня 2019 року № 242 в частині затвердження складу конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території Кременчуцького району,
- зобов`язати Кременчуцьку районну державну адміністрацію повторно розглянути подання Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" від 30 травня 2018 року № 18 та включити представника Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" ОСОБА_1 до складу конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Кременчуцького району.
В обгрунтування позовної заяви зазначено, що Кременчуцькою районною державною адміністрацією Полтавської області протиправно прийнято розпорядження від 17 вересня 2019 року № 242. Позивач стверджував, що у відповідача при формуванні складу конкурсного комітету не було підстав для надання переваги іншим громадським організаціям по відношенню до нього. Зазначив, що всупереч Порядку проведення конкурсу відповідачем до складу конкурсного комітету не було включено представника територіального органу з надання сервісних послуг МВС. Також відповідачем порушено вимоги відносно пропорційного співвідношення у конкурсному комітеті між представниками органів виконавчої влади та/або місцевого самоврядування і представниками громадських організацій. Оскаржуваним розпорядженням до складу конкурсного комітету включено 8-м представників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування і лише 6 представників громадських організацій, що суперечить законодавчій формулі 50/50.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24 березня 2020 року позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.
04 травня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" про проведення судових засідань в режимі відеоконференції (а.с. 116).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05 травня 2020 року призначено проводити розгляд справи в режимі відеоконференції.
08 травня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області на позов (а.с. 121-125). У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, зазначаючи на правомірність оскаржуваного розпорядження. Стверджував, що склад конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території Кременчуцького району повністю відповідає вимогам Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 (із змінами).
Розгляд справи призначений на 12 травня 2020 року відкладено за клопотанням представника відповідача на 02 червня 2020 року.
01 червня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника ГО "ВААП" про внесення виправлень до тексту позовної заяви, а саме: зміна номера і дати листа із 30 травня 2018 року № 18 на 07 червня 2018 року № 16 (а.с. 171).
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав.
Відповідач явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся у встановленому Кодексом адміністративного судочинства України порядку (а.с. 170).
Згідно пункту 1 та 2 частини третьої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.
Таким чином суд приходить до висновку про можливість розглянути справу за даної явки.
Дослідивши матеріали позовної заяви, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що Громадська організація "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" (код ЄДРПОУ 38123513) зареєстрована, як юридична особа (а.с. 37-44).
Згідно пункту 1.1 Статуту Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників", ГО "ВААП" - це всеукраїнська громадська організація, яка діє на всій території України, створена внаслідок добровільного об`єднання осіб, що працюють у галузі автомобільного транспорту, на основі членства, для задоволення і захисту своїх законних прав та інтересів, координації спільних дій, направлених на розвиток транспортної галузі України та не передбачає одержання прибутку від своєї діяльності (а.с. 56-66).
15 червня 2018 року ГО "ВААП" звернулася до Кременчуцької РДА Полтавської області із листом за вих. № 16 від 07 червня 2018 року про включення до складу конкурсного комітету по визначенню пасажирських перевізників на приміських маршрутах загального користування при Кременчуцькій райдержадміністрації голову Полтавського обласного відділення ГО "ВААП" ОСОБА_1 (а.с. 143).
17 вересня 2019 року виконуючим обов`язки голови Кременчуцької РДА Полтавської області О.Тютюнник прийнято розпорядження № 242 "Про конкурсний комітет з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території Кременчуцького району" (а.с. 127).
Вищевказаним розпорядженням затверджено склад конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території Кременчуцького району, до якого увійшли:
- Тютюнник О ОСОБА_2 , перший заступник голови райдержадміністрації, голова конкурсного комітету;
- ОСОБА_3 , начальник відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрації, заступник голови конкурсного комітету;
- ОСОБА_4 , інженер ТОВ "Полтаватранс", секретар конкурсного комітету;
- Приходько В.М., начальник управління соціального захисту населення райдержадміністрації;
- Димкар В.Р., начальник Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області (за згодою);
- ОСОБА_5 , тимчасово виконуючий обов`язки начальника відділення безпеки дорожнього руху батальйону патрульної поліції в м. Кременчук (за згодою);
- ОСОБА_6 , завідувач юридичного сектору апарату райдержадміністраці;
- ОСОБА_7 , головний спеціаліст відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрацї;
- Кузнєцов О.С., голова постійної комісії Кременчуцької районної ради з питань будівництва, транспорту і зв`язку, управління та розпорядження об`єктами комунальної власності, благоустрою (за згодою);
- ОСОБА_8 , голова Кременчуцької районної організації ветеранів Афганістану (за згодою);
- Кравченко С.М., представник Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України (за згодою);
- ОСОБА_9 , юрист Полтавського відокремленого підрозділу Всеукраїнської громадської організації "Українська організація перевізників" (за згодою);
- Шевченко С.М., представник громадської організації "Логістика майбутніх перевезень" (за згодою);
- ОСОБА_10 , голова громадської організації "Координаційний центр об`єднань ветеранів АТО, Збройних Сил, інвалідів війни, учасників бойових дій, локальних конфліктів і миротворчих місій та волонтерів" (за згодою);
- ОСОБА_11 В ОСОБА_12 , представник громадської організації "Сучасний формат пасажирських перевезень" (за згодою).
Не погодившись із розпорядженням виконуючого обов`язки голови Кременчуцької РДА Полтавської області О.Тютюнника № 242 від 17 вересня 2019 року, в частині затвердження складу конкурсного комітету, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до Конституції України визначає організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій Закон України "Про місцеві державні адміністрації" від 09 квітня 1999 року № 586-XIV.
Згідно із статтею 2 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують: 1) виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; 2) законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян; 3) виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку; 4) підготовку та схвалення прогнозів відповідних бюджетів, підготовку та виконання відповідних бюджетів; 5) звіт про виконання відповідних бюджетів та програм; 6) взаємодію з органами місцевого самоврядування; 7) реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.
Статтею 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.
За приписами статті 7 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-III забезпечення організації пасажирських перевезень покладається: на міжнародних автобусних маршрутах загального користування - на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласні маршрути), - на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації; на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі району, - на районні державні адміністрації; на автобусному маршруті загального користування прямого сполучення місто Київ - міжнародний аеропорт "Бориспіль" - на Київську міську державну адміністрацію; на міських автобусних маршрутах загального користування - на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.
Відповідно до статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення. У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років. У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов`язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п`яти років. Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на термін від трьох до п`яти років. Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) у разі відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на один рік. Дозвіл органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування пасажирському перевізнику на обслуговування автобусних маршрутів надається на термін до п`яти років. Автомобільний перевізник - переможець конкурсу повинен самостійно забезпечувати перевезення. Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту. До конкурсного комітету не можуть входити представники суб`єктів господарювання - автомобільних перевізників, які є учасниками конкурсу або які діють на ринку перевезень пасажирів і можуть впливати на прийняття рішень комітету. Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали. Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.
Визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі області (внутрішньообласний маршрут), автобусному маршруті, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут), автобусному маршруті, що проходить у межах населеного пункту (міський маршрут), та автобусному маршруті, що проходить у межах об`єднаної територіальної громади (далі - конкурс), а також процедуру визначення автомобільного перевізника для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут) Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України 03 грудня 2008 року за № 1081.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1081 конкурсний комітет - постійний або тимчасовий орган, утворений організатором для розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу.
За вимогами пункту 22 Порядку № 1081 персональний склад конкурсного комітету затверджується організатором, який призначає голову, його заступника та секретаря. Секретар конкурсного комітету призначається організатором з числа представників організатора або робочого органу і включається до складу конкурсного комітету без права голосу.
У свою чергу пунктом 23 Порядку № 1081 встановлено, що до складу конкурсного комітету входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Укртрансбезпеки, Національної поліції, територіального органу з надання сервісних послуг МВС та громадських організацій. При цьому кількість представників громадських організацій, діяльність яких пов`язана з автомобільним транспортом, повинна становити не менш як 50 відсотків загальної кількості представників громадських організацій. До складу конкурсного комітету не можуть входити представники суб`єктів господарювання - автомобільних перевізників, які є перевізниками-претендентами або які провадять діяльність на ринку перевезень пасажирів, а також представляють інтереси окремих автомобільних перевізників.
Чисельність складу конкурсного комітету визначається організатором за поданням наведених у пункті 23 цього Порядку органів та організацій. Із складу конкурсного комітету 50 відсотків - представники органів виконавчої влади та (або) органів місцевого самоврядування, решта - представники громадських організацій (пункт 24 Порядку № 1081).
Аналізуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що кількість представників громадських організацій повинна становити 50 відсотків складу конкурсного комітету, при цьому кількість громадських організацій, діяльність яких пов`язана з автомобільним транспортом, повинна становити не менш як 50 відсотків загальної кількості представників громадських організацій.
Як випливає із затвердженого розпорядженням голови Кременчуцької РДА Полтавської області від 17 вересня 2019 року № 242 складу конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території Кременчуцького району, до останнього увійшло 15 осіб, а саме:
1. ОСОБА_13 , перший заступник голови райдержадміністрації, голова конкурсного комітету;
2. ОСОБА_3 , начальник відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрації, заступник голови конкурсного комітету;
3. ОСОБА_14 , інженер ТОВ "Полтаватранс", секретар конкурсного комітету;
4. ОСОБА_15 , начальник управління соціального захисту населення райдержадміністрації;
5. ОСОБА_16 , начальник Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області (за згодою);
6. ОСОБА_5 , тимчасово виконуючий обов`язки начальника відділення безпеки дорожнього руху батальйону патрульної поліції в м. Кременчук (за згодою);
7. ОСОБА_6 , завідувач юридичного сектору апарату райдержадміністраці;
8. ОСОБА_7 , головний спеціаліст відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури райдержадміністрацї;
9. ОСОБА_17 , голова постійної комісії Кременчуцької районної ради з питань будівництва, транспорту і зв`язку, управління та розпорядження об`єктами комунальної власності, благоустрою (за згодою);
10. ОСОБА_8 , голова Кременчуцької районної організації ветеранів Афганістану (за згодою);
11. Кравченко С. ОСОБА_18 , представник Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України (за згодою);
12. ОСОБА_9 , юрист Полтавського відокремленого підрозділу Всеукраїнської громадської організації "Українська організація перевізників" (за згодою);
13. ОСОБА_19 , представник громадської організації "Логістика майбутніх перевезень" (за згодою);
14. ОСОБА_10 , голова громадської організації "Координаційний центр об`єднань ветеранів АТО, Збройних Сил, інвалідів війни, учасників бойових дій, локальних конфліктів і миротворчих місій та волонтерів" (за згодою);
15. ОСОБА_20 , представник громадської організації "Сучасний формат пасажирських перевезень" (за згодою).
У свою чергу ОСОБА_14 включений до складу конкурсного комітету, як секретар, без права голосу.
Судом встановлено, що до складу конкурсного комітету зі сторони громадських організацій увійшли ОСОБА_8 , Кравченко С ОСОБА_21 , Горбенко Т.В., Шевченко С. ОСОБА_22 ., ОСОБА_23 В ОСОБА_24 , ОСОБА_20 .
При цьому відповідач у відзиві на позовну заяву стверджує, що останнім виконано вимоги, Порядку № 1081 в частині включення до конкурсного комітету 50 % складу громадських організацій, оскільки ОСОБА_17 , голова постійної комісії Кременчуцької районної ради з питань будівництва, траспорту і зв`язку, управління та розпорядження об`єктами комунальної власності, благоустрою, включений до складу конкурсного комітету, як представник громадськості.
З даного приводу суд зазначає наступне.
Як випливає із матеріалів справи ОСОБА_17 06 серпня 2019 року звернувся до Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області, як депутат Кременчуцької районної ради, із листом в якому просив включити його, як голову постійної комісії Кременчуцької районної ради з питань будівництва, транспорту і зв`язку, управління та розпорядження об`єктами комунальної власності, благоустрою, до складу конкурсного комітету (а.с. 132).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про громадські об`єднання" громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
Згідно із частиною першою статті 7 Закону України "Про громадські об`єднання" засновниками громадської організації можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, які досягли 18 років, а молодіжної та дитячої громадської організації - 14 років.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про громадські об`єднання" утворення громадського об`єднання здійснюється на установчих зборах його засновників та оформлюється протоколом. Протокол установчих зборів громадського об`єднання має містити відомості про: 1) дату та місце проведення установчих зборів; 2) осіб, які брали участь в установчих зборах (відповідно до частини одинадцятої цієї статті); 3) рішення про утворення громадського об`єднання із зазначенням мети (цілей) його діяльності; 4) рішення про визначення найменування та за наявності - скороченого найменування громадського об`єднання; 5) рішення про затвердження статуту громадського об`єднання; 6) рішення про утворення (обрання) керівника, органів управління громадського об`єднання відповідно до затвердженого статуту; 7) рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти громадське об`єднання у правовідносинах з державою та іншими особами і вчиняти дії від імені громадського об`єднання без додаткового уповноваження (далі - особа, уповноважена представляти громадське об`єднання), - для громадського об`єднання, яке має намір здійснювати діяльність без статусу юридичної особи, якщо утворення (обрання) органів управління не передбачено рішенням про утворення такого об`єднання; 8) рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти громадське об`єднання для здійснення реєстраційних дій, - для громадського об`єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи.
Однак відповідачем в ході судового розгляду не надано доказів від імені якої громадської організації Кузнєцова О.С. включено до складу конкурсного комітету, при цьому останнього включено до складу конкурсного комітету, як голову постійної комісії Кременчуцької районної ради з питань будівництва, транспорту і зв`язку, управління та розпорядження об`єктами комунальної власності, благоустрою.
Відповідно до частини першої та другої статті 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії.
Виходячи із вищевикладеного суд приходить до висновку, що ОСОБА_17 включено до складу конкурсного комітету не як представника громадської організації, а як представника органу місцевого самоврядування.
Крім того, судом встановлено, що Кременчуцькою районною державною адміністрацією Полтавської області не дотримано вимог пункту 23 Порядку №1081 в частині включення до конкурсного комітету представника територіального органу з надання сервісних послуг МВС.
При цьому твердження відповідача, що Кременчуцькій районній державній адміністрації терміново необхідно було прийняти розпорядження про затвердження складу конкурсного комітету та розпочати конкурс суд вважає безпідставними, оскільки прийняття розпорядження про затвердження складу конкурсного комітету не може нівелювати процедуру створення такого комітету та як наслідок легітимність прийнятих ним в майбутньому рішень.
Стосовно посилань відповідача на відсутність порушень прав ГО "ВААП" оскаржуваним рішенням, суд зазначає наступне.
За змістом статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси. Водночас суб`єктивна оцінка порушення права не є абсолютною. В деяких випадках сам законодавець визначає коло осіб, права яких можуть бути порушені внаслідок бездіяльності, вчинення суб`єктом владних повноважень певних дій чи прийняття актів, правомірно обмежуючи право інших осіб на звернення до суду за захистом порушених прав, свобод або інтересів.
Так, відповідно до частини другої статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Тобто оскаржити такий акт інші особи не можуть.
Зі змісту регулювання, яке міститься у Кодексі адміністративного судочинства України, також убачається, що і право оскаржити індивідуальний акт має особа, якої він стосується.
Як зазначив Верховний Суд у постанові від 20 серпня 2019 року при розгляді справи № 461/2935/16-а: "застосована Верховним Судом України категорія "особа, якої стосується акт" необхідно відрізняти від категорії з більш вузьким значенням - "особа, стосовно якої прийнято акт", оскільки індивідуальний акт, який хоч не прийнято стосовно певної особи, фактично, може стосуватись її прав.
Тобто, для визначення кола осіб, що мають право на оскарження індивідуального акта необхідно з`ясувати осіб, яких він стосується, тобто порушує права чи інтереси, а не лише стосовно кого він прийнятий".
За загальним правилом охоронюваний законом інтерес - це прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що затверджуючи оскаржуваним розпорядженням склад конкурсного комітету, відповідачем порушено законні інтереси ГО "ВААП" щодо позитивних сподівань бути включеним до складу конкурсного комітету за поданням № 16 від 07 червня 2018 року.
Крім того із оскаржуваного розпорядження неможливо встановити чому перевагу надано одним особам поміж інших претендентів на включення до конкурсного комітету.
Констатуючи вищевикладене суд приходить до висновку про необхідність визнати протиправним та скасувати розпорядження в.о. голови Кременчуцької районної державної адміністрації від 17 вересня 2019 року № 242 в частині затвердження складу конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території Кременчуцького району та зобов`язати Кременчуцьку районну державну адміністрацію повторно розглянути подання Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" від 07 червня 2018 року № 6.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Кременчуцьку районну державну адміністрацію включити представника Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" ОСОБА_25 Івана ОСОБА_26 до складу конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Кременчуцького району, суд зазначає наступне.
За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження відповідача щодо формування конкурсного комітету є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги щодо зобов`язання Кременчуцьку районну державну адміністрацію включити представника Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" Бондаря Івана Трохимовича до складу конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Кременчуцького району не підлягають задоволенню, з огляду на втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходять за межі завдань адміністративного судочинства.
Таким чином позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до частини першої та третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" (код ЄДРПОУ 38123513, юридична адреса: вул. Деревлянська, 13-Б, м. Київ, 04119) до Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області (код ЄДРПОУ 04057586, юридична адреса: вул. Соборна, 14/23, м. Кременчук, Полтавська область, 39614) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження в.о. голови Кременчуцької районної державної адміністрації від 17 вересня 2019 року № 242 в частині затвердження складу конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з визначення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходить за межі території Кременчуцького району.
Зобов`язати Кременчуцьку районну державну адміністрацію повторно розглянути подання Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" від 07 червня 2018 року № 16.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області (код ЄДРПОУ 04057586, юридична адреса: вул. Соборна, 14/23, м. Кременчук, Полтавська область, 39614) на користь Громадської організації "Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників" (код ЄДРПОУ 38123513, юридична адреса: вул. Деревлянська, 13-Б, м. Київ, 04119) витрати по сплаті судового збору у сумі 2 102 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. З урахуванням положень пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України № 2147-VIII від 03 жовтня 2017 року).
Повне рішення складено 03 червня 2020 року.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2020 |
Оприлюднено | 03.06.2020 |
Номер документу | 89598011 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні