ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/6944/19 Суддя (судді) першої інстанції: Шейко Т.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого: Бєлової Л.В.
суддів: Безименної Н.В.,
Кучми А.Ю.
за участю секретаря судового засідання: Лещенко В.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Києві апеляційну скаргу Члена релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської Єпархії с. Погреби Броварського району Киїївської області ОСОБА_1 на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 лютого 2020 року про закриття провадження у справі за адміністративним позовом Члена релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської Єпархії с. Погреби Броварського району Киїївської області ОСОБА_1, Члена Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської Єпархії с. Погреби Броварського району Киїївської області ОСОБА_3 до Київської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Шепель Олега Костянтиновича, треті особи: Релігійна громада Свято-Успенської Парафії Київської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області, ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
У липні 2019 року позивач, Член релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії УПЦ с. Погреби Броварського району Київської області ОСОБА_3 , звернувся до суду першої інстанції з позовом до Київської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Шепель Олега Костянтиновича, в якому просив:
- визнати протиправними дії Київської обласної державної адміністрації щодо проведення реєстрації змін до Статуту Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області (ідентифікаційний код: 20591262, адреса: 07416, Київська обл., Броварський район, село Погреби, вул. Калініна, будинок 11) шляхом реєстрації Статуту Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області (ідентифікаційний код: 20591262, адреса: 07416, Київська обл., Броварський район, село Погреби, вул. Калініна, будинок 11) в новій редакції;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Голови Київської обласної державної адміністрації "Про реєстрацію змін та доповнень до Статуту релігійної громади" №220 від 16 квітня 2019 року стосовно реєстрації статуту Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області (ідентифікаційний код: 20591262, адреса: 07416, Київська обл., Броварський район, село Погреби, вул. Калініна, будинок 11) в новій редакції з новою юридичною назвою;
- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Шепеля Олега Костянтиновича про державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійна громада Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області (ідентифікаційний код: 20591262, адреса: 07416, Київська обл., Броварський район, село Погреби, вул. Калініна, будинок 11), на підставі якого внесено запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань №13551050002005962 від 18 квітня 2019 року;
- визнати протиправним та скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №13551050002005962 від 18 квітня 2019 року. Крім того, також було здійснено внесення запису про зміну керівника Релігійної громади, що внесений державним реєстратором Шепелем Олегом Костянтиновичем щодо державної реєстрації внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійна громада Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області (ідентифікаційний код: 20591262, адреса: 07416, Київська обл., Броварський район, село Погреби, вул. Калініна, будинок 11).
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 серпня 2019 року за клопотанням представника Київської обласної державної адміністрації об`єднано для спільного розгляду в одне провадження справу №640/6944/19 та справу №640/12021/19 за позовом Члена релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії УПЦ с. Погреби Броварського району Київської області ОСОБА_1 до Київської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Шепель Олега Костянтиновича з аналогічними позовними вимогами.
У вересні 2019 року представником третьої особи Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області подав клопотання про закриття провадження у справі з огляду на відсутність між позивачами та відповідачами публічно-правового спору.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 лютого 2020 року провадження у справі №640/6944/19 за позовом Члена релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії УПЦ с. Погреби Броварського району Київської області ОСОБА_3 та Члена релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії УПЦ с. Погреби Броварського району Київської області ОСОБА_1 до Київської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Шепель Олега Костянтиновича, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Релігійна громада Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області, ОСОБА_2 - керівник релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області, про визнання протиправними дій та скасування рішень - закрито.
Не погоджуючись з ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 лютого 2020 року позивачем членом релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської Єпархії с. Погреби Броварського району Київської області ОСОБА_1 , подано апеляційну скаргу у якій просить оскаржувану ухвалу скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції порушено норми процесуального права, не досліджено всіх обставин, які мають значення для справи.
Апелянт вважає, що в даному випадку між позивачем та відповідачами виник адміністративний спір, який може бути вирішено виключно за правилами адміністративного судочинства.
Зокрема, апелянт вказує на те, що фактичною підставою звернення до суду в даному випадку стали не порушення цивільних прав та інтересів учасників релігійної громади, а дії суб`єктів владних повноважень, що полягають у недотриманні процедурних вимог державної реєстрації змін до статуту та проведення державної реєстрації таких змін. Натомість, у позовній заяві відсутні будь-які твердження та посилання на спір між керівником/членом релігійної громади та спільнотою релігійної громади.
Апелянт зазначає, що в межах даної адміністративної справи оскаржується виключно індивідуальний акт, рішення та дії відповідачів, що були вчинені останніми під час виконання владно-управлінських функцій, а саме проведення реєстрації статуту релігійної організації та державної реєстрації внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на підставі документів, які такою підставою не можуть бути в силу встановлених законодавцем вимог.
Також, апелянт стверджує, що правові висновки, зроблені Верховним Судом у справі № 806/3462/14 та № 910/8132/19 в даному випадку не підлягають застосуванню з огляду на істотно відмінний предмет позову та фактичні обставини справи.
28.04.2020 до Шостого апеляційного адміністративного суду від відповідача Київської обласної державної адміністрації надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким підтримав позицію суду першої інстанції.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2020 року відкрито апеляційне провадження у даній справі.
Відповідно до ст. 309 КАС України апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції має бути розглянута протягом шістдесяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження. У виняткових випадках апеляційний суд за клопотанням сторони та з урахуванням особливостей розгляду справи може продовжити строк розгляду справи, але не більш як на п`ятнадцять днів, про що постановляє ухвалу.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 з 12 березня до 02 квітня 2020 року "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" по всій території України запроваджено карантин та, в подальшому карантинні обмеження також продовжені.
Оскільки Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 № 540-IX, розділ VІ "Прикінцеві положення" КАС України доповнено пунктом 3, відповідно до якого під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), строки, визначені статтями, зокрема, 309 цього Кодексу, строк розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, який обраховується з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження, є продовженим на строк дії такого карантину.
В судовому засіданні представником апелянта заявлено клопотання про відкладення розгляду справи, оскільки представник, що здійснював супровід даної справи не має можливості прийняти участь в даному судовому засіданні.
Колегією суддів протокольною ухвалою відмовлено у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи.
Заслухавши у судовому засіданні доповідь головуючого судді, пояснення учасників процесу, що з`явилися, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Поняття суд, встановлений законом включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.
Згідно з частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до п.п.1, 2 ч.1 ст.4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Відповідно частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Пунктом першим частини першої статті 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
При цьому, визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Публічно-правовий спір має свою особливість суб`єктного складу - участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для класифікації спору як публічно-правового. Однак сам по собі цей факт не дає підстав ототожнювати з публічно-правовим та відносити до справи адміністративної юрисдикції будь-який спір за участю суб`єкта владних повноважень.
Отже, до адміністративного суду можуть бути оскаржені виключно рішення, дії та бездіяльність суб`єкта владних повноважень, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності встановлено інший порядок судового провадження.
Для розгляду спору адміністративним судом необхідно встановити його публічно-правовий зміст (характер). Для з`ясування характеру спору суди повинні враховувати, що протилежним за змістом є приватноправовий спір.
Відповідно до положень статті 19 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК) суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають із цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ здійснюється в порядку іншого судочинства.
Отже, при визначенні підсудності справи суд має виходити з характеру спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач.
Позивачі оскаржують до адміністративного суду дії суб`єкта владних повноважень як державного реєстратора, посилаючись при цьому на недотримання цим суб`єктом встановленого законом порядку проведення такої реєстрації, а саме проведення реєстрації статуту релігійної організації та державної реєстрації внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на підставі документів, які такою підставою не можуть бути в силу встановлених законодавцем вимог.
Представник апелянта в судовому засіданні суду апеляційної інстанції також наголошував, що має місце оскарження саме дії суб`єкта владних повноважень як державного реєстратора, з огляду на недотримання цим суб`єктом встановленого законом порядку проведення державної реєстрації.
Представники відповідача та третьої особи заперечували проти таких доводів апелянта та зазначали, що даний спір не є адміністративним та його належить розглядати у порядку цивільного судочинства, оскільки стосується питання проведення зборів релігійної громади та членства у такій релігійній громаді.
Наразі, предметом оскарження є розпорядження Голови Київської обласної державної адміністрації "Про реєстрацію змін та доповнень до Статуту релігійної громади" №220 від 16 квітня 2019 року стосовно реєстрації статуту Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області (ідентифікаційний код: 20591262, адреса: 07416, Київська обл., Броварський район, село Погреби, вул. Калініна, будинок 11) в новій редакції з новою юридичною назвою.
Так, судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням Голови Київської обласної державної адміністрації від 18 лютого 2013 року №63 зареєстровано зміни і доповнення до Статуту Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області, зареєстрованого рішенням виконавчого комітету Київської обласної Ради народних депутатів від 30 вересня 1991 року №160, в новій редакції, затвердженій Керуючим Київською єпархією Української Православної Церкви 21 листопада 2012 року.
Відповідно до пункту 1.1 Статуту Релігійна громада Свято-Успенська парафія Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області (далі - парафія) є первинним структурним підрозділом Української Православної Церкви (далі - УПЦ), який безпосередньо входить до складу Київської єпархії УПЦ.
Згідно пунктів 1.2, 1.3 Статуту парафія утворюється за добровільною згодою віруючих осіб православного віросповідання та з благословення єпархіального архієрея.
Парафія об`єднує православних віруючих для задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати християнську віру, а також для піклування про релігійно-моральне виховання парафіян.
Діяльність парафії поширюється на с. Погреби Броварського району Київської області (пункт 1.10 Статуту).
Місцезнаходження парафії: Київська область, Броварський район, с. Погреби, вул. Калініна,11 (пункт 1.9 Статуту).
Відповідно до пункту 2.13 Статуту парафію очолює настоятель, який призначається єпархіальним архієреєм для духовної опіки віруючих та керуванням причтом і парафією.
Релігійна громада "Свято-Успенська парафія Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області внесена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань код ЄДРПОУ 20591262 30 вересня 1991 року, 16 квітня 2013 року. Керівником з 05 листопада 1993 року був зазначений ОСОБА_3 .
В обґрунтування позову позивачі вказували, що мешканці села Погреби, які не є членами релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області, звернулись до Православної Церкви України із заявою про перехід Релігійної громади до названої релігійної структури. 16 квітня 2019 року Київською обласною державною адміністрацією було ухвалено Розпорядження №220 "Про реєстрацію змін та доповнень до Статуту релігійної громади", яким зареєстровано статут Релігійної громади в новій редакції. На підставі вказаного розпорядження 18 квітня 2019 року державним реєстратором Управління культури, національностей та релігій Київської обласної державної адміністрації Шепелем Олегом Костянтиновичем прийнято рішення про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області, на підставі чого внесено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань №13551050002005962 від 18 квітня 2019 року. Крім того, також було здійснено внесення запису про зміну керівника Релігійної громади №13551070003005962 від 18 квітня 2019 року, яким став ОСОБА_2 .
Позивачі також вказують, що членами релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області загальні збори, у відповідності до норм Статуту - Парафіяльні збори, не проводились і жодні рішення про внесення змін до Статуту Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області не приймались.
07 лютого 2019 року були проведені загальні збори членів релігійної громади - Парафіяльні збори, які оформлені протоколом загальних зборів членів релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області, в яких взяла участь 21 особа зі складу прихожан релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області. На цих парафіяльних зборах прийнято рішення про залишення релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області в лоні Української Православної Церкви та про підтримку Предстоятелю Блаженнішому Онуфрію, Митрополиту Київському і всієї України (тобто про підтвердження підлеглості в канонічних та організаційних питаннях Українській Православній Церкві).
Разом з тим, за твердженням третіх осіб, загальні збори релігійної громади с. Погреби, в яких брав участь 391 член громади, проводились 02 лютого 2019 року.
На переконання третіх осіб, членство у релігійній громаді Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області не обмежується лише тими особами, що були присутні на зборах 07 лютого 2019 року. В свою чергу, на зборах 02 лютого 2019 року брало участь більше прихожан церкви і релігійної громади. Загальні збори складались з православних віруючих, які досягли 18-річного віку, визнають обов`язковість Статуту, регулярно відвідують богослужіння, сповідуються та причащаються, перебувають у канонічному послухові настоятелю і не перебувають під забороною чи церковним судом, що забороняє повноцінну участь у богослужбовому житті.
Згідно протоколу №1 від 02 лютого 2019 року всього до складу загальних зборів входить 576 осіб, на зборах брала участь 391 особа - члени релігійної громади. Згідно порядку денного зборів вирішено питання про зміну підлеглості Релігійної громади у канонічних та організаційних питаннях шляхом входу до складу релігійного об`єднання - Православної Церкви України та уповноважено ОСОБА_2 на представництво Релігійної громади. Указом Митрополита Київського і всієї України Епіфанія №35 від 03 лютого 2019 року священника ОСОБА_2 призначено настоятелем парафії Успіння Божої Матері с. Погреби Броварського району Київської області. В подальшому, ОСОБА_2 як настоятель парафії та уповноважений представник Релігійної громади подав до відповідачів заяву про реєстрацію змін і доповнень до Статуту Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської єпархії Української Православної Церкви с. Погреби Броварського району Київської області.
На підставі поданої настоятелем парафії ОСОБА_2 заяви, прийнято розпорядження Голови Київської обласної державної адміністрації "Про реєстрацію змін та доповнень до Статуту релігійної громади" №220 від 16 квітня 2019 року, а державним реєстратором Шепелем Олегом Костянтиновичем вчинені реєстраційні дії №13551050002005962 та №13551070003005962 від 18 квітня 2019 року.
Законом України від 23 квітня 1991 року № 987-ХІІ Про свободу совісті та релігійні організації (далі - Закон № 987-ХІІ) врегульовано суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення релігійної організації.
Статтями 7, 8 Закону № 987-ХІІ передбачено, що релігійні організації в України утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами. Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об`єднання представляються своїми центрами (управліннями).
Релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того самого культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб.
Членство в релігійній громаді ґрунтується на принципах вільного волевиявлення, а також на вимогах статуту (положення) релігійної громади. Релігійна громада на власний розсуд приймає нових та виключає існуючих членів громади у порядку, встановленому її статутом (положенням).
Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних та організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості шляхом внесення відповідних змін до статуту (положення) релігійної громади.
Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється загальними зборами релігійної громади. Такі загальні збори релігійної громади можуть скликатися її членами.
Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється не менш як двома третинами від кількості членів релігійної громади, необхідної для визнання повноважними загальних зборів релігійної громади відповідно до статуту (положення) релігійної громади. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту засвідчується підписами членів відповідної релігійної громади, які підтримали таке рішення. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту підлягає реєстрації в порядку, встановленому статтею 14 цього Закону.
Зміна підлеглості релігійної громади не впливає на зміст права власності та інших речових прав такої релігійної громади, крім випадку, встановленого статтею 18 цього Закону.
Частина громади, не згідна з рішенням про зміну підлеглості, має право утворити нову релігійну громаду і укласти договір про порядок користування культовою будівлею і майном з їхнім власником (користувачем). Повідомлення державних органів про утворення релігійної громади не є обов`язковим.
Відповідно до ст. 12 Закону № 987-ХІІ відомості, зокрема, про вид релігійної організації, її віросповідну приналежність і місцезнаходження повинні міститися у статуті (положенні) релігійної організації, який (як і зміни до нього) підлягає реєстрації в порядку, встановленому статтею 14 вказаного Закону. Частина перша статті 14 Закону № 987-ХІІ передбачає, що для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
Згідно з ч. 21, 22 ст. 14, ст. 15 Закону № 987-ХІІ перевищення встановленого цим Законом терміну прийняття рішень про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій може бути оскаржено в суд у порядку, передбаченому цивільним процесуальним законодавством України.
Зміни і доповнення статутів (положень) релігійних організацій підлягають реєстрації в тому ж порядку і в ті ж терміни, що і реєстрація статутів (положень).
У реєстрації статуту (положення) релігійної організації може бути відмовлено, якщо її статут (положення) або діяльність суперечать чинному законодавству.
Рішення про відмову в реєстрації статуту (положення) релігійної організації із зазначенням підстав відмови повідомляється заявникам письмово в десятиденний термін. Це рішення може бути оскаржено в суд у порядку, передбаченому цивільним процесуальним законодавством України.
Колегія суддів звертає увагу, що законодавець чітко висловився стосовно юрисдикції спорів, які виникають у зв`язку з бездіяльністю чи відмовою уповноваженого органу у прийнятті рішення щодо реєстрації статуту (положення) релігійної організації, і такі спори підлягають розгляду за правилами ЦПК України.
Спір у даній справі стосується правовідносин з прийняття уповноваженим органом рішення з реєстрації статуту релігійної організації.
Разом з цим, зі змісту позовної заяви вбачається, що цей позов подано на захист релігійних прав позивачів, як учасників релігійної громади.
Відповідно до правової позиції висловленої Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 20.11.2019 у справі № 910/8132/19 правовідносини, які виникли між позивачем та відповідачем, стосуються питань участі позивача у створенні та діяльності релігійної громади, Велика Палата Верховного Суду вважає, що такі правовідносини є тісно пов`язаними з правовідносинами щодо реєстрації статуту (положення) релігійної організації, а юрисдикцію спорів, що виникають з таких правовідносин, також слід визначати відповідно до частини двадцять першої статті 14, частини другої статті 15 Закону № 987-ХІІ, тобто вирішення цього спору має здійснюватися за нормами ЦПК України.
На підставі викладеного колегія суддів вважає, що даний спір не є адміністративним
Спір, що виник у даній справі належить розглядати у порядку цивільного судочинства.
Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи вимоги законодавства України, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності правових підстав для закриття провадження у справі за адміністративним позовом Члена релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської Єпархії с. Погреби Броварського району Киїївської області ОСОБА_1, Члена Релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської Єпархії с. Погреби Броварського району Киїївської області ОСОБА_3 до Київської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Шепель Олега Костянтиновича, треті особи: Релігійна громада Свято-Успенської Парафії Київської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Погреби Броварського району Київської області, ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення.
Згідно з положеннями ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до вимог ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Заслухавши у судовому засіданні доповідь головуючого судді, пояснення учасників процесу, що з`явилися, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Керуючись ст. 243, 315, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Члена релігійної громади Свято-Успенської парафії Київської Єпархії с. Погреби Броварського району Киїївської області ОСОБА_1 на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 лютого 2020 року про закриття провадження у справі - залишити без задоволення.
Ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 лютого 2020 року - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 03.06.2020.
Головуючий суддя Л.В.Бєлова
Судді Н.В.Безименна,
А.Ю.Кучма
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2020 |
Оприлюднено | 03.06.2020 |
Номер документу | 89598437 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні