Рішення
від 01.06.2020 по справі 541/71/20
МИРГОРОДСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 541/71/20

Провадження №2/541/404/2020

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

01 червня 2020 року Миргородський міськрайонний суд Полтавської області

в складі: головуючої судді - Андрущенко-Луценко С.В.

при секретарі - Калініченко Л.О.

розглянувши заочно , у відкритому судовому засіданні, в місті Миргороді , справу за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю Батьківщина-Агро про розірвання договору оренди землі,

в с т а н о в и в :

14.01.2020 року ОСОБА_1 звернувся до Миргородського міськрайонного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Батьківщина-Агро про розірвання договору оренди землі.

В направленому на адресу суду позові позивач ОСОБА_1 зазначив, що є власником земельної ділянко кадастровий номер 5323284600:00:007:0087 з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,66 га., що розташована на території Остапівської сільської ради Миргородського району. 15.03.2017 між ним та відповідачем ТОВ Батьківщина-Агро було укладено договір оренди землі, згідно якого він передав, а відповідач отримав у користування належну йому земельну ділянку строком на 10 років. Вважає, що виникли суттєві обставини, що унеможливлюють продовження оренди відповідачем вказаної земельної ділянки, оскільки ним порушуються суттєві умови договору оренди. Зокрема, відповідно до п.11 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Відповідно до п.15 угоди -розмір орендної плати переглядається за письмовою згодою сторін один раз на рік у разі зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством. Він підписав договір в 2017 році із зазначенням орендної плати 10757,58 грн.. З моменту підписання договору оренди, орендна плата не переглядалася не зважаючи на ту обставину, що індекси інфляції змінювалися не тільки щорічно, а і щомісячно в бік збільшення. Отже, з його точки зору сторони повинні були переглядати вказаний розмір орендної плати, враховуючи зміни коефіцієнтів індексації, відповідно до наданої ним таблиці індексів інфляції. Він вживав заходів досудового врегулювання спору, адже звертався з письмовими зверненнями до відповідача з приводу перегляду розміру орендної плати та її підвищення з врахуванням індексів інфляції. Його звернення відповідачем були проігноровані. Зважаючи на не дотримання відповідачем п.п. 11,15 Договору, він підлягає розірванню на підставі п.п. 36,37 згаданого Договору оренди. Просить суд розірвати договір оренди землі від 15 березня 2017 року, укладений між ним, ОСОБА_1 та ТОВ Батьківщина-Агро в с. Остапівка Миргородського району Полтавської області по предмету оренди -земельної ділянки площею 3,66 га., кадастровий номер 5323284600:00:007:0087, яка розташована на території Остапівської сільської ради Миргородського району.

Представник відповідача ТОВ Батьківщина-Агро направив на адресу суду відзив на позов в якому зазначив, що дійсно між позивачем і відповідачем 15 березня 2017 року було укладено Договір оренди землі, а саме земельної ділянки площею 3,66 га., кадастровий номер 5323284600:00:007:0087, яка відповідно до Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ПЛ №071063 належить позивачу ОСОБА_1 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, відповідно до п.5 Договору становить 153679,66 грн.. Орендна плата, відповідно до п.9 Договору, вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 7% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 10757,58 грн. Орендна плата відповідачем у 2017-2019 роках була нарахована та виплачена тільки у розмірі 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, обрахованої з урахуванням індексації. Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2017, 2018, 2019 роки становила, відповідно до даних Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) -1,0 % Тому у відповідача не було підстав для зміни значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь в сторону збільшення. Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати без внесення відповідних змін до договору у письмовій формі. Спірним договором оренди землі не передбачено внесення орендної плати із урахуванням індексу інфляції, тому орендна плата вносилася відповідачем відповідно до умов Договору із урахуванням індексації нормативної грошової оцінки земель, тому посилання позивача про сплату відповідачем орендної плати не у повному обсязі (без урахування індексу інфляції), є необґрунтованим. Договір оренди землі від 15 березня 2017 року, який укладений між позивачем та відповідачем, згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права є таким, що зареєстрований 15.03.2017 року у державного реєстратора виконавчого комітету Миргородської міської ради, реєстраційний номер об`єкта нерухомості -1199871153232. Отже посилання позивача в позові про те, що договір оренди землі не зареєстрований не відповідає дійсності.

Звертає увагу суду, що відповідно до п. 36 Договору, дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також інших підстав, визначених законом. Умови договору оренди землі відповідачем виконуються в повному об`ємі. Доводи позивача щодо істотного порушення відповідачем умов Договору оренди та чинного законодавства України, не підтверджуються матеріалами справи та ґрунтуються на неправильному тлумаченні позивачем норм матеріального та процесуального права . Просить відмовити ОСОБА_1 в задоволенні позову про розірвання договору оренди землі .

При судовому розгляді справи позивач ОСОБА_1 позов підтримав. Пояснив, що є власником земельної ділянки площею 3,66 га, кадастровий номер 5323284600:00:007:0087, яка на підставі договору оренди землі від 15 березня 2017 року передана ним в оренду ТОВ Батьківщина-Агро . Відповідачем на протязі 3-х років не проводиться підвищення розміру орендної плати за землю з врахуванням індексів інфляції. Звернув увагу на ту обставину, що на території Остапівської сільської ради орендує землі також ТОВ Радивонівське , і дане підприємство сплачує орендодавцям орендну плату в розмірі 12% від нормативного грошової оцінки землі, також надає допомогу в обробітку присадибних земельних ділянок, оплачує ритуальні послуги, та інше. Також більшу орендну плату за землю ніж ТОВ Батьківщина-Агро сплачує ТОВ Агротех-Гарантія . Звертався з приводу перерахунку орендної плати до відповідача двічі, відповіді на свої звернення не отримав. Щорічно отримує орендну плату в розмірі 12800 грн., а повинен отримувати 18440 грн., виходячи з таблиці індексів споживчих цін за 2017-2019 роки, що ним долучена до матеріалів позову. Орендну плату отримує у строки визначені Договором. Просить суд розірвати Договір оренди землі укладений між ним та відповідачем 15 березня 2017 року, задовольнивши його позовні вимоги в повному об`ємі.

Представник відповідача ТОВ Батьківщина-Агро повторно в судове засідання не з`явився, будучи належним чином повідомленим про день та час судового розгляду справи.

Відповідно до положень ст.ст. 280, 281 ЦПК України судом ухвалено провести заочний розгляд справи у відсутності представника відповідача.

Суд, заслухавши пояснення позивача, дослідивши та проаналізувавши письмові докази по справі приходить до висновку, що в задоволенні позову слід відмовити, з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є власником земельної ділянки розташованої на території Остапівської сільської ради Миргородського району кадастровий номер 5323284600:00:007:0087 . Його право власності підтверджується Державним актом на право власності на земельну ділянку та Витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (а.с. 7-8).

15 березня 2017 року між ОСОБА_1 та ТОВ Батьківщина-Агро укладено договір оренди землі , предметом якого є належна позивачеві земельна ділянка кадастровий номер 5323284600:00:007:0087. П.5 згаданого договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 153679,66 грн. Відповідно до п.8 даний договір укладено на 10 років. Договір пройшов державну реєстрацію (а.с.4-6).

За умовами Договору (п.9, п.11, п.12) орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі готівкою або у безготівковий спосіб (за вибором орендодавця), в розмірі: 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 1 (один) рік користування земельною ділянкою, що становить 10757,58 гривень. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством. Орендна плата вноситься у такі строки: щорічно до 31 грудня поточного року оренди земельної ділянки.

Позивач вважає, що відповідачем не вірно, з порушенням закону, проводиться нарахування належної йому до виплати орендної плати, тобто має місце невиконання умов договору оренди, що є підставою для його розірвання.

Позивачем в листопаді 2019 року направлялася ТОВ Батьківщина-Агро пропозиція про усунення наявних, з його точки зору, порушень при нарахуванні орендної плати за землю, перегляду розміру орендної плати, відповідно до коефіцієнтів індексації визначених законодавством України (а.с.9,10).

Згідно зі статтею 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до положень статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 цього Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Положеннями статті 32 Закону України Про оренду землі передбачено, що на вимогу однієї зі сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених ЗК України та іншими законами України.

У статті 141 ЗК України серед підстав припинення права користування земельною ділянкою, зокрема в пункті д частини першої цієї статті передбачено систематичну несплату земельного податку або орендної плати.

Разом з тим згідно із частиною другою статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Системний аналіз зазначених положень законодавства, які регулюють відносини, пов`язані з орендою землі, зокрема, положень ЦК України, дає підстави зробити висновок, що при вирішенні питання щодо розірвання договору оренди з підстави, передбаченої пунктом д статті 141 ЗК України, застосуванню також підлягають положення частини другої статті 651 ЦК України, згідно якої необхідна наявність істотного порушення стороною договору.

Відповідно до статей 1, 2 Закону України Про індексацію грошових доходів населення індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання. Індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру: пенсії; стипендії; оплата праці (грошове забезпечення); суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди в разі втрати годувальника; розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі. Кабінет Міністрів України може встановлювати інші об`єкти індексації, що не передбачені частиною першою цієї статті.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати без внесення відповідних змін до договору у письмовій формі (правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 03 грудня 2013 року у справі № 3-34гс13 та від 20 серпня 2013 року у справі № 3-21гс13).

Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І : 100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Отже, орендар зобов`язаний самостійно за наявності відомостей про нормативну грошову оцінку землі перераховувати розмір орендної плати.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 № 783 Про проведення індексації грошової оцінки земель (з 1995 по 2010 рік) та пункту 289.2 Податкового кодексу України (починаючи з 2011 і надалі) нормативна грошова оцінка земель індексується на відповідний коефіцієнт (по роках, за які проводилась індексація):

за 2017 рік - 1,00,

за 2018 рік - 1,00,

за 2019 рік - 1,00.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дата оцінки земельної ділянки для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - це дата, вказана в технічній документації.

Встановлено, що орендна плата позивачеві виплачувалася ТОВ Батьківщина-Агро у відповідності до положень договору оренди землі від 15 березня 2017 року, а отже, позивачем не було доведено його позовних вимог, що є його процесуальним обов`язком відповідно до положень статей 12, 81 ЦПК України, зважаючи на що підстав для розірвання вказаного договору оренди землі немає.

Доводи позивача про те, що відповідач допустив систематичної несплати орендної плати, є безпідставними, оскільки за умовами договору оренди землі, укладеного між сторонами, не передбачено внесення орендної плати із урахуванням індексу інфляції, за встановленими обставинами орендна плата вносилась відповідачем відповідно до умов договору із урахуванням індексації нормативно грошової оцінки, тому посилання позивача про сплату відповідачем орендної плати не у повному обсязі (без урахування індексу інфляції), є необґрунтованим.

Зважаючи на вище викладене, в задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити за недоведеністю позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 76, 77, 78, 81, 200, 206, 265, 268 ЦПК України ст.ст. 203, 215, 627 ЦК України, Законом України Про оренду землі , суд, -

В И Р І Ш И В:

Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Товариства з обмеженою відповідальністю Батьківщина-Агро ( 37610, с. Остапівка, вул. Шевченка,43, ЄДРПОУ 39362908) про розірвання договору оренди землі.

На підставі ч.2 ст. 284 та п.3 Прикінцевих положень ЦПК України (в редакції від 02.04.2020 року), відповідач може подати письмову заяву про перегляд заочного рішення протягом 30 днів з дня його проголошення та протягом строку дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19) .

На підставі ч.1 ст. 354 та п.3 Прикінцевих положень ЦПК України (в редакції від 02.04.2020 року), рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Полтавського апеляційного суду через Миргородський міськрайонний суд Полтавської області протягом 30 днів з дня його проголошення та протягом строку дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19) .

Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційна скаргу не було подано.

Повний текст рішення складено 05 червня 2020 року

Суддя: С. В. Андрущенко-Луценко

СудМиргородський міськрайонний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення01.06.2020
Оприлюднено09.06.2020
Номер документу89655975
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —541/71/20

Постанова від 28.07.2020

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Карпушин Г. Л.

Ухвала від 08.07.2020

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Карпушин Г. Л.

Ухвала від 03.07.2020

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Карпушин Г. Л.

Рішення від 01.06.2020

Цивільне

Миргородський міськрайонний суд Полтавської області

Андрущенко-Луценко С. В.

Рішення від 01.06.2020

Цивільне

Миргородський міськрайонний суд Полтавської області

Андрущенко-Луценко С. В.

Ухвала від 17.01.2020

Цивільне

Миргородський міськрайонний суд Полтавської області

Андрущенко-Луценко С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні