Постанова
від 09.06.2020 по справі 420/6054/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 червня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/6054/19

Головуючий в 1 інстанції: Бойко О.Я. Дата і місце ухвалення: 19.02.2020р., м. Одеса Дата виготовлення повного тексту: 02.03.2020р. Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого - Ступакової І.Г.

суддів - Бітова А.І.

- Лук`янчук О.В.

при секретарі - Рябоконь Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційними скаргами Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, товариства з обмеженою відповідальністю ЕО ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ та Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року по справі за позовом приватного підприємства Агрофірма Промінь до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостола Дмитра Валентиновича, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Полякова Максима Олександровича про визнання дій протиправними та скасування приписів,-

В С Т А Н О В И Л А :

В жовтні 2019 року приватне підприємство Агрофірма Промінь звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостола Дмитра Валентиновича та ОСОБА_1 , в якому просило суд:

- визнати протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостол Д.В. щодо перевірки дотримання вимог земельного законодавства приватним підприємством Агрофірма Промінь ;

- визнати протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м.Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Полякова М.О. щодо перевірки дотримання вимог земельного законодавства приватним підприємством Агрофірма Промінь ;

- скасувати припис державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостол Д.В. від 05.09.2019р. №419-ДК/0170Пр/03/01/-19;

- скасувати припис державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Полякова М.О. від 15.08.2019 №458-ДК/0173Пр/03/01/-19.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що при здійсненні державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головне управління Держгеокадастру в Одеській області повинно дотримуватися положень Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V, оскільки законодавцем не розроблено та не затверджено окремої процедури та порядку здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства. Однак, в порушення вимог Закону №877-V, ПП Агрофірма Промінь не було повідомлено про здійснення заходів державного нагляду (контролю) та причини їх проведення. Перевірки проведено відповідачами без участі представника підприємства, копія актів перевірок позивачу не надавалася. Також, позивач посилався на необґрунтованість висновків перевіряючих про використання ПП Агрофірма Промінь земельних ділянок, розташованих на території Біляївської міської ради площею 32,5305 га та площею 99,5 га без належним чином оформлених правовстановлюючих документів, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України. Позивач зазначив, що вказані земельні ділянки ним використовуються на підставі договору оренди землі від 10.07.2006р., який укладено між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області та ПП Агрофірма Промінь . Зазначений договір зареєстровано в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс 17.07.2006р. за №6; наявний на договорі підпис начальника Біляївського районного відділу земельних ре сірів скріплений гербовою печаткою.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року позов задоволено у повному обсязі.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 19.02.2020р. з прийняттям нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ПП Агрофірма Промінь .

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт зазначає, що при вирішенні спору суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що перевірка мала проводитися з дотриманням вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Судом не враховано, що об`єктом перевірки є земельна ділянка, що передбачено ст.4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , а не господарська діяльність підприємства. Земельні ділянки, якими користується ПП Агрофірма Промінь , наказом Головного управління від 10.04.2019р. №211 включені до переліку земельних ділянок, стосовно яких здійснювався державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням і охороною земель на підставі законів України Про охорону земель та Про державний контроль за використанням і охороною земель у ІІ кварталі 2019 року.

Також, апелянт посилається на те, що чинним законодавством, яке регулює спірні правовідносини, не встановлено обов`язку контролюючого органу щодо повідомлення суб`єкта господарювання чи уповноважених ним осіб про здійснення перевірки використання земельної ділянки чи щодо присутності цих осіб при здійсненні такої перевірки.

Посилається апелянт і на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням відповідача щодо використання ПП Агрофірма Промінь земельних ділянок без наявності у підприємства належним чином оформлених правовстановлюючих документів. Висновок суду про наявність реєстрації договору оренди суперечить п.4.2 та п.8.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель.

Товариство з обмеженою відповідальністю ЕО ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ також подало апеляційну скаргу на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.02.2020р., обґрунтовану тим, що спірне рішення порушує права товариства, як орендаря земельної ділянки на підставі договору оренди землі від 28.11.2019р., укладеного з Біляївською міською радою. На даний час триває процедура врегулювання взаємовідносин між ТОВ ЕО ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ та ПП Агрофірма Промінь , яке самовільно, без наявності на те правових підстав, використовує земельні ділянки.

Апелянт зазначає, що суд першої інстанції, без залучення до участі у розгляді справи всіх заінтересованих осіб, зокрема, власників землі та користувачів, зробив необґрунтовані висновки щодо наявності у позивача певних прав на землю, законним користувачем якої є ТОВ ЕО ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ . В мотивувальній частині судового рішення суд визнав як встановлену обставину укладання договору між ПП Агрофірма Промінь та Біляївською РДА 10.07.2006р. При цьому, судом не враховано надані докази відсутності у Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі запису про реєстрацію зазначеного договору.

Посилається апелянт і на те, що в мотивувальній частині рішення від 19.02.2020р. судом не надано правової оцінки наданим учасниками справи доказам щодо: неможливості укладання такого договору між позивачем та райдержадміністрацією, так як РДА не є розпорядником земель комунальної власності; відсутності доказів державної реєстрації договору оренди від 10.07.2006р.; відсутності будь-якого розпорядження (рішення) щодо передачі землі в оренду ПП Агрофірма Промінь та виготовлення орендарем землевпорядної документації; відсутності кадастрового номеру в договорі, на який посилається позивач.

У зв`язку з цим, апелянт просить змінити рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.02.2020р. шляхом:

- виключення з мотивувальної частини рішення висновків: що договір оренди землі від 10.07.2006р. зареєстрований у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, що спростовує доводи відповідача про відсутність реєстрації; щодо встановленої обставини, що між ПП Агрофірма Промінь та Біляївською РДА Одеської області 10.07.2006р. укладено договір оренди земельних ділянок площею 149,2 га;

- включення в мотивувальну частину оскаржуваного судового рішення правових висновків щодо: тверджень відповідача відносно фактів та доказів відсутності у позивача права оренди, зокрема, інформації відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області щодо відсутності у Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі запису про реєстрацію договору між ПП Агрофірма Промінь та Біляївською РДА Одеської області від 10.07.2006р., а також твердження відповідача щодо використання позивачем землі площею 149,2 га без належним чином оформлених правовстановлюючих документів в порушення ст.ст. 125, 126 ЗК України.

Апеляційну скаргу на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.02.2020р. подано також і Біляївською міською радою Біляївського району Одеської області, як власником земельних ділянок, зазначених у договорі оренди землі від 10.07.2006р., щодо якого встановлено обставини та зроблено висновки в мотивувальні частині оскаржуваного судового рішення.

Апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не повно з`ясовано обставини, які мають значення для справи, а також порушено норми матеріального та процесуального права.

Зокрема, в обґрунтування вимог апеляційної скарги міська рада зазначає, що в мотивувальній частині рішення суд першої інстанції зробив висновки, які в подальшому можуть мати негативні наслідки для Біляївської міської ради та інших осіб. Так, судом необґрунтовано встановлено належну реєстрацію договору оренди землі від 10.07.2006р. у книзі записів реєстрації договорів оренди. На даний час Господарським судом Одеської області відкрито провадження у справі №916/154/20, предметом розгляду якої є договір оренди землі від 10.07.2006р., а тому питання щодо його чинності (у тому числі й щодо його державної реєстрації) має бути встановлено саме під час розгляду вказаної справи.

Біляївська міська рада Біляївського району Одеської області просить змінити мотивувальну частину рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.02.2020р. а саме:

- виключити з рішення від 19.02.2020р. абзаци 2-3 розділу III Обставини, встановлені судом наступного змісту:

10.06.2006р. позивач уклав з Біляївською районною державною адміністрацією в Одеській області договір оренди земельних ділянок загальною площею 149,2 га. для ведення товарносільськогосподарського виробництва. (а.с.19-22)

Зазначений договір зареєстрований в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс , про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 17.07.2006р. №6, про що зазначено на останній сторінці договору (а.с.23) .

- виключити з рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.02.2020р. абзаци 23-33 розділу IV Джерела права та висновки суду наступного змісту:

Щодо доводів відповідача, про те, що позивач використовує земельні ділянки на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області орієнтовною площею 99,5 га. та земельну ділянку з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511 площею 32,5305 га. без належним чином оформлених правовстановлюючих документів, суд зазначає наступне.

Відповідно до Порядку державної реєстрації договорів оренди землі затвердженого Постановою КМ України від 25.12.1998 №2073 (діяла на час укладення договору та втратила свою чинність на підставі Постанови КМ №791 від 20.07.2011, Надалі - Порядок) були визначені єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок.

Пунктом 2 Порядку визначено, що державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

У пункті 4 Порядку зазначено, що забезпечення реєстрації договорів оренди покладається на відповідні державні органи земельних ресурсів: районні відділи земельних ресурсів; управління (відділи) земельних ресурсів у містах обласного і районного підпорядкування; Київське і Севастопольське міське управління земельних ресурсів.

У даному випадку забезпечення реєстрації договору оренди від 10.07.2006 покладалося на діюче на той час Біляївський районний відділ земельних ресурсів.

Відповідно до пункту 12 Положення факт державної реєстрації засвідчується у 10- денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди).

З огляду на договір оренди землі від 10.07.2006 р. суд встановив, що на ньому наявна печатка Біляївської районної адміністрації.

Відповідно до 13 Положення після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатками.

Так, на останньому аркуші примірника договору оренди землі від 10.07.2006 р. (а.с.22) є запис:

Договір зареєстровано в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 17 липня 2006р. №6. Підпис начальника Біляївського районного відділу земельних ресурсів скріплений гербовою печаткою.

Отже, даний запис свідчить про те, що договір оренди землі від 10.07.2006 зареєстрований у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, що спростовує доводи відповідача про відсутність реєстрації ;

- доповнити мотивувальну частину рішення від 19.02.2020р. висновками, що питання щодо чинності договору належить до компетенції суду (господарського чи цивільного) за позовом заінтересованої особи, в той час як адміністративний суд не уповноважений на встановлення чинності договору.

ПП Агрофірма Промінь подало письмовий відзив на апеляційні скарги Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, товариства з обмеженою відповідальністю ЕО ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ та Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, в якому просить відмовити у їх задоволенні. Позивач зазначає, що суть апеляційних скарг ґрунтується на відсутності відомостей (запису) про державну реєстрацію договору оренди землі саме в Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі згідно інформації відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області. Однак, такі заперечення не є посиланням на юридичний факт, який би свідчив про відсутність такої реєстрації згідно з чинними на той час нормами законодавства. Державна реєстрація договору оренди відповідно до законодавства, що діяло у 2006 році, здійснилась відповідним державним органом земельних ресурсів шляхом проставлення відповідної відмітки на останній сторінці примірнику договору оренди землі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та учасників справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційних скарг, колегія суддів доходить наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується, що на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 13.05.2019р. №419-ДК та від 30.05.2019р. №458-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням і охороною земель усіх категорій і форм власності , посадовими особами відповідача проведено перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельних ділянок, розташованих на території Біляївського району Одеської області з кадастровими номерами 5121083700:01:002:0529, площею 4,9577, та 5121010100:01:004:0511, площею 32,5305, а також земельної ділянки орієнтовною площею 99,5 га, які розташовані на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області.

За результатами перевірок складено акти перевірок з дотримання вимог земельного законодавства від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 та від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19, якими зафіксовано, що земельні ділянки, розташовані на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області площею 32,5305 (кадастровий номер 5121010100:01:004:0511), а також орієнтовною площею 99,5 га використовує ПП Агрофірма Промінь без належним чином оформлених правовстановлюючих документів, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Зокрема, в актах перевірок від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 та від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19 зазначено, що виїздом на місце державними інспекторами встановлено, що земельні ділянки з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511, площею 32,5305 га. та орієнтовною площею 99,5 га., засіяні сільськогосподарськими культурами. Відповідно до інформації відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області земельні ділянки належать до земель комунальної власності, категорія - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - 16:00. Землі запасу.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, земельна ділянка з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511, площею 32,5305 га. перебуває у комунальній власності Біляївської об`єднаної територіальної громади Одеської області в особі Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області на підставі акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, серія та номер б/н, виданий 27.09.2018р., видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області та Біляївська міська рада Біляївського району Одеської області; наказ 15-6168/13-18-СГ, виданий ГУ Держгеокадастру в Одеській області 26.09.2018р.

Біляївська міська рада Біляївського району Одеської області листом від 24.05.219р. №385/04-11 повідомила, що земельну ділянку з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511, площею 32,5305 га., використовує ПП Агрофірма Промінь . При цьому, міська рада не укладала договори оренди землі з будь-якими юридичними та фізичними особами на вказану земельну ділянку.

ПП Агрофірма Промінь 30.05.2019р. було надіслано лист щодо надання правовстановлюючих документів на земельну ділянку з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511, площею 32,5305 га.

Листом від 19.06.2019р. №115 ПП Агрофірма Промінь надало копію договору оренди землі від 10.07.2006р., який укладено між Біляївською РДА Одеської області та ПП Агрофірма Промінь на загальну площу 149,2 га. Договір зареєстровано в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс, про що в книзі записів реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 17.07.2006р. №6.

На підставі вивчених документів, а також інформації відділу у Біляївському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області було встановлено, що у Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі відсутній запис від 17.07.2006р. №6 про реєстрацію договору оренди землі на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, що є порушенням ст.ст. 125, 126 ЗК України. Земельні ділянки використовує ПП Агрофірма Промінь без належним чином оформлених правовстановлюючих документів.

15.08.2019р., на підставі акту перевірки від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м.Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Поляковим М.О. директору ПП Агрофірма Промінь Вовченко О.В. видано припис, яким позивача зобов`язано усунути порушення земельного законодавства щодо земельної ділянки, яка розташована на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області орієнтовною площею 99,5 га. в 30-ти денний термін з дня отримання припису.

05.09.2019р., на підставі акту перевірки від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостолом Д.В. директору ПП Агрофірма Промінь Вовченко О.В. видано припис, яким позивача зобов`язано усунути порушення земельного законодавства щодо земельної ділянки, яка розташована на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511, площею 32,5305 га. в 30-ти денний термін з дня отримання припису.

У приписах зазначено, що у випадку їх невиконання, ПП Агрофірма Промінь буде притягнуто до відповідальності, передбаченої статтею 188-5 КУпАП.

На погоджуючись з правомірністю приписів від 05.09.2019р. №419-ДК/0170Пр/03/01 /-19 та від 15.08.2019р. №458-ДК/0173Пр/03/01/-19, а також з правомірністю дій державних інспекторів Полякова М.О. та Апостола Д.В. щодо проведення перевірки дотримання приватним підприємством агрофірма Промінь вимог земельного законодавства ПП Агрофірма Промінь звернулося з даним позовом до суду.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов підприємства, визнав обґрунтованими доводи позивача, що при здійсненні державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, зокрема, за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головне управління Держгеокадастру в Одеській області повинне було дотримуватися вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V. Судом встановлено, що в порушення вимог Закону №877-V, відповідач не повідомляв позивача про здійснення заходів державного нагляду (контролю) та причини їх проведення; самі ж перевірки проведені без участі представника позивача, про що зазначено в актах перевірки. Спірні приписи винесено відповідачем у порушенням строків, встановлених ч.7 ст.7 Закону №877-V.

Також, суд першої інстанції визнав необґрунтованими висновки актів перевірок від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 та від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19 про те, що позивач використовує земельну ділянку на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області орієнтовною площею 99,5 га. та земельну ділянку з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511 площею 32,5305 га. без належним чином оформлених правовстановлюючих документів. Судом зазначено, що вказані земельні ділянки використовуються ПП Агрофірма Промінь на підставі договору оренди землі від 10.07.2006р., який укладено між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області та ПП Агрофірма Промінь . Зазначений договір зареєстровано в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс 17.07.2006р. за №6; наявний на договорі підпис начальника Біляївського районного відділу земельних ресурсів скріплений гербовою печаткою.

Надаючи правову оцінку таким висновкам суду першої інстанції колегія суддів виходить з наступного.

Підставою для задоволення вимог позову ПП Агрофірма Промінь щодо визнання протиправними дій державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостола Д.В. та Полякова М.О. щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства приватним підприємством агрофірма Промінь став висновок суду першої інстанції про недотримання вказаними відповідачами вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V при проведенні заходів контролю та оформленні його результатів. За висновками суду, посадові особи ГУ Держгеокадастру в Одеській області здійснювали перевірку самостійно, без участі керівника підприємства або його представника, без повідомлення про наміри провести перевірку та без інформування про місце, дату і час проведення перевірки, чим грубо порушили права позивача, передбачені Законом №877-V.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції не погоджується з такими висновками суду першої інстанції.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно зі статтею 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Так, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016р. №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003р. №963-IV (далі - Закон №963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно із статтею 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Змістом статті 9 Закону №963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Частиною першою статті 10 Закону №963-IV визначено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Аналіз наведених норм права свідчить про те, що контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.

Суд першої інстанції, визнаючи протиправними дії відповідачів виходив із того, що при здійсненні державного нагляду (контролю), зокрема, за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель останні повинні були дотримуватися вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007р. №877-V.

Так, статтею 2 Закону №877-V визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно - правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Вказаним Законом №877-V визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. До вказаного переліку не входять відносини, що виникають під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Також, Держгеокадастр та його територіальні органи не відноситься до перелічених у ч.2 ст.2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності органів.

Таким чином, особливості та обмеження перевірок визначені у вказаному Законі №877-V не відносяться до здійснення Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.

Враховуючи те, що норми Закону №877-V стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону №963-IV.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені у постановах Верховного Суду від 27 лютого 2020 року по справі №818/1512/17, від 17 вересня 2019 року по справі №806/1723/18, від 09 жовтня 2019 року по справі №724/1843/18, від 13 березня 2019 року по справі №826/11708/17, які відповідно до вимог ч.5 ст.242 КАС України, підлягають врахуванню судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Як вбачається зі змісту акту перевірок від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 та від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19, а також наказів від 13.05.2019р. №419-ДК та від 30.05.2019р. №458-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням і охороною земель усіх категорій і форм власності , на підставі яких проведено відповідні перевірки, предметом перевірок ГУ Держгеокадастру в Одеській області було дотримання вимог земельного законодавства щодо використання земельних ділянок, розташованих на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, а саме: земельної ділянки орієнтовною площею 99,5 га. та земельної ділянки з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511 площею 32,5305 га. Господарська діяльність ПП Агрофірма Промінь предметом зазначеної перевірки не була.

У зв`язку з цим, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції, що при проведенні перевірок, результати яких оформлено актами від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 та від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19, посадові особи відповідача повинні були дотримуватися вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007р. №877-V.

Як наслідок, вимоги позову ПП Агрофірма Промінь щодо визнання протиправними дій державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостола Д.В. та Полякова М.О. щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства приватним підприємством агрофірма Промінь є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Надаючи правову оцінку висновкам суду першої інстанції про незаконність приписів Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 05.09.2019р. №419-ДК/0170Пр/03/01/-19 та від 15.08.2019 №458-ДК/0173Пр/03/01/-19 колегія суддів звертає увагу на наступне.

Підставою для винесення зазначених приписів стали висновки посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про порушення ПП Агрофірма Промінь ст.ст. 125, 126 ЗК України, що виразилося у користуванні підприємством земельними ділянками, розташованими на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, а саме: земельною ділянкою орієнтовною площею 99,5 га. та земельною ділянкою з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511 площею 32,5305 га без належним чином оформлених правовстановлюючих документів.

Позивач, при зверненні з даним позовом до суду, вважає необґрунтованими такі висновки відповідача, посилаючись на те, що відповідними земельними ділянками ПП Агрофірма Промінь користується на підставі договору оренди землі від 10.07.2006р., укладеного між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області та ПП Агрофірма Промінь . Зазначений договір зареєстровано в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс 17.07.2006р. за №6; наявний на договорі підпис начальника Біляївського районного відділу земельних ресурсів скріплений гербовою печаткою.

В підтвердження своїх доводів позивачем надано суду копію договору оренди землі, укладеного між приватним підприємством Агрофірмою Промінь , як Орендарем, та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області, як Орендодавцем, за умовами якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в довгострокове, платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які знаходяться за адресою: територія Біляївської міської ради (за межами населеного пункту) Одеської області. За вказаним договором в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 149,2 га з них: 1-й масив - 4,00 га (при фермерська сівозміна) - сміттєзвалище; 2-й масив - 32,6 га, 4-поле овочевої сівозміни. Землі малопродуктивні, знаходяться в межах населеного пункту; 3-й масив - 31,00 га 1-2 поле овочевої сівозміни; 4-й масив - 38,5 га, 5 - поле польової сівозміни; 5-й масив - 43,00 га, 7- поле польової сівозміни. Строк дії договору - 25 років.

На останньому аркуші примірника договору оренди землі від 10.07.2006 р. є запис: Договір зареєстровано в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 17 липня 2006р. №6 .

Підпис начальника Біляївського районного відділу земельних ресурсів скріплений гербовою печаткою. (а.с.19-22)

Також, позивачем надано суду акт приймання-передачі об`єкта оренди строком на 25 (двадцять п`ять) років для ведення сільськогосподарського виробництва, складений комісією в складі Тарлєва І.М. - голови Біляївської районної держадміністрації, Бухтіярова М.П. - голови Біляївської міської ради, Валюха В.О. - начальника Біляївського райвідділу земресурсів, Молодід Т.В. - землевпорядника Біляївської міської ради та ОСОБА_2 - директора ПП Промінь . (а.с.26)

Відповідач, в свою чергу, зазначає, що вказаний договір не може бути визнаний належним чином оформленим правовстановлюючим документом на земельну ділянку, оскільки у Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі відсутній запис від 17.07.2006р. №6 про реєстрацію договору оренди землі на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області.

Вказана обставина була єдиною зазначеною в актах перевірок від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 та від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19 підставою для висновку про порушення ПП Агрофірма Промінь ст.ст. 125, 126 ЗК України.

Відповідно до положень статті 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочинну щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Статтями 125, 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

При цьому, на час укладення договору оренди землі від 10.07.2006р. єдині умови державної реєстрації договорів оренди землі встановлювалися Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998р. №2073.

Пунктом 2 Порядку №2073 передбачалося, що державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Згідно п.3 Порядку №2073 державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки.

Відповідно до п.4 Порядку №2073 забезпечення реєстрації договорів оренди покладається на відповідні державні органи земельних ресурсів: районні відділи земельних ресурсів; управління (відділи) земельних ресурсів у містах обласного і районного підпорядкування; Київське і Севастопольське міське управління земельних ресурсів.

Пунктом 5 Порядку №2073 визначено перелік документів, які подаються для державної реєстрації договорів оренди.

Згідно п.п.11-14 Порядку №2073 державний орган земельних ресурсів у 20-денний термін перевіряє подані документи на відповідність чинному законодавству та за результатами перевірки готує висновок про державну реєстрацію або обгрунтований висновок про відмову у такій реєстрації і передає реєстраційну справу відповідно виконавчому комітету сільської, селищної та міської ради, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям за місцем розташування земельної ділянки для засвідчення факту державної реєстрації або відмови у такій реєстрації.

Факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи.

Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди).

Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком.

Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.

Датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації.

Як правильно зазначено судом першої інстанції, забезпечення реєстрації договору оренди від 10.07.2006р. покладалося на діючий на той час Біляївський районний відділ земельних ресурсів.

Як вже зазначалося колегією суддів на останньому аркуші примірника договору оренди землі від 10.07.2006р. наявний запис: Договір зареєстровано в ДП ЦДЗК ОРФ Біляївський реєстраційний офіс, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 17 липня 2006р. №6 , а також підпис начальника Біляївського районного відділу земельних ресурсів скріплений гербовою печаткою.

Будь-які докази підробки зазначених відомостей матеріали справи не містять. А відтак, в колегії суддів відсутні підстави для сумніву щодо проведення реєстрації договору оренди землі від 10.07.2006р у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.

Як вбачається зі змісту актів перевірок від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 та від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19 єдиною підставою для висновку про те, що наданий ПП Агрофірма Промінь договір оренди землі від 10.07.2006р. не може бути визнаний належним чином оформленим правовстановлюючим документом на земельну ділянку є те, що у Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі відсутній запис від 17.07.2006р. №6 про реєстрацію договору оренди землі на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області.

На зазначену обставину посилаються апелянти в обґрунтування вимог апеляційних скарг.

Колегія суддів не приймає до уваги такі посилання апелянтів, оскільки чинним на момент укладення договору оренди від 10.07.2006р. законодавством не передбачалося ведення Книги реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, а як вже зазначалося, реєстрація договорів оренди здійснювалася в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка велася окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації.

Ведення Книги реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, як документа суворого обліку, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, мало місце починаючи з 2009 року і питання її ведення визначалися Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 року №1021.

З вказаного слідує, що у Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі не міг бути наявний запис від 17.07.2006р. №6 про реєстрацію договору оренди землі від 10.07.2006р.

Таким чином, доводи відповідача, якими останній в актах перевірок від 25.06.2019р. №419-ДК/452/АП/09/01/-19 та від 30.07.2019р. №458-ДК/495/АП/09/01-19 обґрунтовує свої висновки про порушення ПП Агрофірма Промінь ст.ст. 125, 126 ЗК України не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду. Інших підстав для висновку про використання ПП Агрофірма Промінь земельних ділянок, розташованих на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області, а саме: земельною ділянкою орієнтовною площею 99,5 га. та земельною ділянкою з кадастровим номером 5121010100:01:004:0511 площею 32,5305 га, без належним чином оформлених правовстановлюючих документів ні матеріали перевірок, а ні оскаржувані приписи не містять.

У зв`язку з цим, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області, як суб`єктом владних повноважень, на якого ч.2 ст.77 КАС України покладає обов`язок доказування в адміністративному суді правомірності прийнятих ним рішень, не доведено законності на обґрунтованості винесених приписів від 05.09.2019р. №419-ДК/0170Пр/03/01/-19 та від 15.08.2019 №458-ДК/0173Пр/03/01/-19. А відтак, судом першої інстанції обґрунтовано задоволено позов ПП Агрофірма Промінь у відповідній частині.

Щодо посилань апеляційних скарг товариства з обмеженою відповідальністю ЕО ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ та Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області на інші обставини, які, на їх думку, свідчать про використання позивачем земельних ділянок без належних правовстановлюючих документів (неможливість укладання договору між позивачем та райдержадміністрацією, так як РДА не є розпорядником земель комунальної власності; відсутність будь-якого розпорядження (рішення) щодо передачі землі в оренду ПП Агрофірма Промінь та виготовлення орендарем землевпорядної документації; відсутність кадастрового номеру в договорі, на який посилається позивач тощо), то колегія суддів не надає їм правову оцінку, оскільки встановлення цих обставин виходить за межі предмету даного спору.

При наданні правової оцінки рішенню суб`єкта владних повноважень суд перевіряє законність обставин, якими відповідний суб`єкт обґрунтовував таке рішення. У даному є випадку єдиною підставою для висновку про порушення підприємством ст.ст. 125, 126 ЗК України було відсутність у Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі запису від 17.07.2006р. №6 про реєстрацію договору оренди землі на території Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області.

Суд апеляційної інстанції не надає правової оцінки посиланням апелянтів на те, що договір оренди землі між ПП Агрофірма Промінь та Біляївською РДА Одеської області від 10.07.2006 року є неукладеним згідно законодавства та нікчемним, як таким, що виходять за межі предмету доказування у даній справі. Визнання договору недійсним/неукладеним належить до компетенції суду (господарського чи цивільного) за позовом заінтересованої особи.

Інші доводи апеляційних скарги є не суттєвими та правильність висновків суду в частині вимог позову про визнання протиправними та скасування приписів від 05.09.2019р. №419-ДК/0170Пр/03/01/-19 та від 15.08.2019 №458-ДК/0173Пр/03/01/-19 не спростовують.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Оскільки при вирішенні спору в частині вимог позову про визнання протиправними дій державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостола Д.В. та Полякова М.О. щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства приватним підприємством агрофірма Промінь , судом першої інстанції порушено норми матеріального права, тому, відповідно до ст.317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги відповідача на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції частково задовольняє таку скаргу, скасовує рішення суду від 19.02.2020р. в цій частині, з прийняттям у відповідній частині нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ПП Агрофірма Промінь .

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року підлягає залишенню без змін.

Частиною 6 статті 139 Кодексу передбачено, що якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.1, ч.3 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні з позовом до суду першої інстанції позивачем, згідно квитанції №1-2075К від 11.10.2019р., було сплачено судовий збір у розмірі 7684 грн., як за чотири позовні вимоги немайнового характеру.

З огляду на зазначене, колегія суддів вважає, що стягненню на користь ТОВ ПП Агрофірма Промінь з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (за рахунок бюджетних асигнувань вказаного суб`єкта владних повноважень) підлягає сума сплаченого позивачем судового збору в сумі 3842 грн. (пропорційно задоволеним позовним вимогам).

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.2 ч.1 ст.315, ст.ст. 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційні скарги товариства з обмеженою відповідальністю ЕО ЕН ЕС ЕНЕРДЖИ ДЕВЕЛОПМЕНТ та Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року в частині задоволення вимог приватного підприємства Агрофірма Промінь про визнання протиправними дій державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостола Дмитра Валентиновича та Полякова Максима Олександровича щодо перевірки дотримання вимог земельного законодавства приватним підприємством агрофірма Промінь - скасувати.

В цій частині прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову приватного підприємства Агрофірма Промінь про визнання протиправними дій державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Біляївському, Овідіопольському районах та м. Чорноморську Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Апостола Дмитра Валентиновича та Полякова Максима Олександровича щодо перевірки дотримання вимог земельного законодавства приватним підприємством агрофірма Промінь .

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року залишити без змін.

Абзац 6 резолютивної частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року викласти в наступній редакції: Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь приватного підприємства Агрофірма Промінь судовий збір у розмірі 3842 (три тисячі вісімсот сорок два) грн. .

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 10 червня 2020 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2020
Оприлюднено11.06.2020
Номер документу89727755
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6054/19

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 09.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 09.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 09.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні