ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2020 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.001420 пров. № А/857/461/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів :
головуючого судді: Запотічного І.І.,
суддів: Глушка І.В., Довгої О.І.,
при секретарі судового засідання: Галаз Ю.Р.,
розглянувши в відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Бартатівської сільської ради Городоцького району Львівської області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року ( суддя Костецький Н.В., ухвалене в м. Львові о 13:05 повний текст складено 07.11.2019 р.) у справі №1.380.2019.001420 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Бартатівської сільської ради Городоцького району Львівської області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
27.03.2019 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Бартатівської сільської ради Городоцького району Львівської області (далі - відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 (далі - третя особа), та з наведених у ньому підстав просив визнати протиправним і скасувати рішення Бартатівської сільської ради Городоцького району Львівської області від 27.09.2018 №703; зобов`язати Бартатівську сільську раду Городоцького району Львівської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.11.2017 зареєстровану Бартатівською сільською радою Городоцького району Львівської області 06.11.2017 за вхідним номером 134, відповідно до вимог статей 116, 118, 121, 123 Земельного кодексу України, та вирішити питання про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність таких земельних ділянок: для індивідуального житлового будівництва в розмірі 0,25 гектара, для ведення особистого селянського господарства в розмірі 2,00 гектари, для ведення садівництва в розмірі 0,12 гектара, для ведення фермерського господарства в розмірі 5,00 гектарів, для дачного будівництва розмірі 0,10 гектара, для будівництва гаража в розмірі 0,01 гектара, які зображені на викопіюванні з карти, що додана до заяви від 06.11.2017, зареєстрованої Бартатівською сільською радою Городоцького району Львівської області 06.11.2017 за вхідним номером 134.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, його оскаржив відповідач- Бартатівська сільська рада Городоцького району Львівської області подавши до Восьмого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу, в якій покликаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, вказує на неповне з`ясування обставин справи, на невідповідність висновків суду обставинам справи та просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити позивачу в задоволенні позову.
В обґрунтування апеляційної скарги, зокрема, вказує, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення слугувала та обставина, що позивачем подано заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо земельних ділянок, які перебувають у приватній власності третіх осіб. Крім того також зазначає про те, що земельним кодексом не передбачено повноважень органу щодо погодження проекту землеустрою земельних ділянок які перебувають у приватній власності. Зокрема земельна ділянка для ведення фермерського господарства в розмірі 5,00 гектарів на графічних матеріалах зазначена на земельній ділянці з кадастровим номером 4620980800:24:000:0002, яка належить на праві власності ОСОБА_3 , а також на земельній ділянці, яка належала ОСОБА_4 (відкрита спадкова справа), Земельні ділянки для індивідуального житлового будівництва в розмірі 0,25 гектара, для ведення особистого селянського господарства в розмірі 2,00 гектари, для ведення садівництва в розмірі 0,12 гектара,для будівництва гаража в розмірі 0,01 гектара на графічних матеріалах зазначені на земельних ділянках з кадастровими номерами:4620980800:13:000:0051, 4620980800:13:000:005, які належать ОСОБА_2 ; 4620980800:13:000:0052, яка належить ОСОБА_5 Земельна ділянка для індивідуального дачного будівництва в розмірі 0,10 гектара на графічних матеріалах зазначені на земельних ділянках гр. ОСОБА_6 к.н. 4620980800:21:000:0018 та гр. ОСОБА_7 к.н. 4620980800:21:000:0017 Наведене підтверджується доданими до матеріалів справи доказами.
В судовому засіданні представник апелянта надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, просив оскаржуване судове рішення скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Представник третьої особи в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив оскаржуване судове рішення скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Представник позивача в заяві яка надійшла на адресу суду просив розгляд справи здійснювати без їхньої участі, а оскаржуване судове рішення без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, апеляційну скаргу в межах наведених доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга позивача підлягає до часткового задоволення, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на виконання рішення суду від 01.08.2018 у справі № 813/2284/18 Бартатівською сільською радою Городоцького району Львівської області прийнято рішення 27.09.2018 № 703, відповідно до якого ОСОБА_1 - відмовлено у виділенні земельної ділянки та наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва та обслуговування індивідуального житлового будинку і господарських споруд в с. Бартатів Городоцького району Львівської області (публічна кадастрова карта України в межах КОАТУУ: 4620980800:13:000) в зв`язку з перебуванням земельної ділянки у власності громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; відмовлено ОСОБА_1 у виділенні земельної ділянки та наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства в с. Бартатів Городоцького району Львівської області (публічна кадастрова карта України в межах КОАТУУ: 4620980800:13:000) в зв`язку з перебуванням земельної ділянки у власності громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; відмовлено ОСОБА_1 у виділенні земельної ділянки та наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площе 0,1200 га для ведення садівництва в с. Бартатів Городоцького району Львівської області (публічна кадастрова карта України в межах КОАТУУ: 4620980800:13:000) в зв`язку з перебуванням земельної ділянки у власності громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; відмовлено ОСОБА_1 у виділенні земельної ділянки та наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,0000 га для ведення фермерського господарства в с. Бартатів Городоцького району Львівської області (публічна кадастрова карта України в межах КОАТУУ: 4620980800:24:000) в зв`язку з перебуванням земельної ділянки у власності громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; відмовлено ОСОБА_1 у виділенні земельної ділянки та наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1000 га для дачного будівництва в с. Бартатів Городоцького району Львівської області (публічна кадастрова карта України в межах КОАТУУ: 4620980800:21:000) в зв`язку з перебуванням земельної ділянки у власності громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; відмовлено ОСОБА_1 у виділенні земельної ділянки та наданні дозволу на 0,0100 га для будівництва гаража в с. Бартатів Городоцького району Львівської області (публічна кадастрова карта України в межах КОАТУУ: 4620980800:13:000) в зв`язку з перебуванням земельної ділянки у власності громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції прийшов до переконання, що оскільки заява позивача відповідає вимогам закону то відмова відповідача у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою з підстави, що не передбачена ч. 7 ст. 118 ЗК України є протиправною, а тому на переконання суду рішення Бартатівської сільської ради Городоцького району Львівської області від 27.09.2018 № 703 є протиправним та підлягає скасуванню.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.
Згідно ч.4 ст.122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно із ч.7 ст.118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому, підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Разом з тим, вирішуючи спір суд першої інстанції не дав належну оцінку тій обставині, що земельні ділянки, на які претендував позивач, згідно з витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державними актами на право приватної власності на землю належить третім особам.
Відповідно статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій. Зокрема, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності.
Відповідно до положень статті 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень; справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Натомість однією з визначальних ознак приватноправових відносин є наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Разом з тим, участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою класифікації спору як публічно-правового. Однак не кожен спір за участю суб`єкта владних повноважень є публічно-правовим.
Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
Згідно матеріалів справи, спір виник у зв`язку з прийняттям Бартатівською сільською радою Городоцького району Львівської області рішення Про відмову в наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в с. Бартатів Городоцького району Львівської області позивачу від 27.09.2018 №703, яке мотивоване тим, що вказані ділянки вже перебувають у власності громадян.
Враховуючи те, що вказаний позов направлено на поновлення прав позивача у сфері земельних відносин, при цьому беручи до уваги факт існування у інших осіб ( ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 ) права власності на земельні ділянки, на які претендує позивач, що стало підставою для прийняття Бартатівською сільською радою Городоцького району Львівської області оскаржуваного рішення, колегія суддів дійшла висновку, що вказаний спір не є публічно-правовим, оскільки поглинається спором про право, а тому має вирішуватися судом за правилами цивільного судочинства, бо спірні правовідносини стосуються набутого права власності на земельні ділянки, що потребує встановлення судом обставин правомірності його набуття та виходить за межі компетентності адміністративних судів, а тому підлягають розгляду за правилами цивільного судочинства.
Вказана позиція суду повністю узгоджується з позицією Великої Палати Верховного Суду викладеної в постанові від 23.01.2019 №826/14370/14.
Згідно з п.1 ч.1 ст. 238 КАС України, суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
З огляду на викладене, оскільки спір у даній справі не є публічно-правовим, то колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати, бо таке прийняте з порушенням норм процесуального права, а провадження у справі - закрити. Роз`яснити позивачу, що даний спір підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства.
Керуючись статтями 308, 315, 317, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Бартатівської сільської ради Городоцького району Львівської області задовольнити частково.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року у справі № 1.380.2019.001420 скасувати та закрити провадження у справі.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.
На постанову протягом тридцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко О. І. Довга Повне судове рішення складено 10.06.2020
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2020 |
Оприлюднено | 11.06.2020 |
Номер документу | 89732213 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні