Постанова
від 03.06.2020 по справі 573/163/18
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

03 червня 2020 року

м. Київ

справа № 573/163/18

провадження № 61-37280св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Сімоненко В. М.,

суддів: Петрова Є. В. (суддя-доповідач), Калараша А. А., Мартєва С. Ю., Штелик С. П.,

учасники справи:

позивачі: комунальний заклад Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , директор комунального закладу Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_3,

відповідачі: відділ культури та туризму Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, ОСОБА_1 ,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу директора комунального закладу Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_3 на постанову Апеляційного суду Сумської області від 02 травня 2018 року у складі колегії суддів: Криворотенка В. І., Біляєвої О. М., Кононенко О. Ю., у справі за позовом комунального закладу Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , директора комунального закладу Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_3 до відділу культури та туризму Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, ОСОБА_1 про визнання трудової угоди недійсною та скасування неправомірного наказу.

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2018 року КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа звернувся до суду з позовом, який мотивував тим, що 09 вересня 2015 року Білопільською районною радою Сумської області створено КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа та затверджено його статут. 14 вересня 2015 року відомості про створення зазначеного позашкільного закладу освіти внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб. КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа не є правонаступником будь-якої юридичної особи, а його власником є районна рада. Розпорядженням голови Білопільської районної державної адміністрації Сумської області № 332-ОД від 25 вересня 2017 року Сектор культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області з 10 жовтня 2017 року перейменовано у Відділ культури і туризму. Останній є структурним підрозділом районної державної адміністрації з правами юридичної особи, виконує функції розпорядника бюджетних коштів та є правонаступником Сектору. 11 квітня 2016 року завідувач Сектору культури ОСОБА_2 видала наказ № 36-К про призначення ОСОБА_1 на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , тим самим уклавши з останньою трудову угоду без дотримання вимог частини п`ятої статті 24 КЗпП України, якою передбачене укладення трудового договору з особою в порядку переведення лише за умови запрошення на роботу та відповідного погодження між керівниками підприємств, та частини другої статті 23 Закону України Про позашкільну освіту , згідно з якою призначення на посаду заступника керівника комунального позашкільного навчального закладу здійснюється за поданням керівника цього закладу. З 14 вересня 2015 року вищезгаданий заклад позашкільної освіти очолює ОСОБА_3 . Останній відповідно до статуту здійснює керівництво колективом та забезпечує контроль за виконанням навчального процесу. Безпосередньо директору підпорядковується заступник директора з навчально-виховної роботи, який відповідно до посадових обов`язків забезпечує організацію навчально-виховного процесу. Видавши наказ про призначення ОСОБА_1 на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , завідувач Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області (нині Відділу культури і туризму) ОСОБА_2 перевищила свої повноваження та порушила переважне право директора закладу на укладення трудового договору з працівником, оскільки, як зазначено в ухвалі Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2017 року, завідувач Сектору культури Білопільської Білопільської районної державної адміністрації Сумської області ОСОБА_2. не здійснює владних управлінських функцій відносно КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа . Крім того, за даними Білопільської районної ради Сумської області повноваження по управлінню та керівництву музичною школою, в тому числі щодо укладення трудових договорів з працівниками останній не делегувалися. Зазначав, що спірний наказ про призначення ОСОБА_1 на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа директору закладу не надавався, робота останній не доручалася. 14 квітня 2016 року на вказану посаду призначено ОСОБА_4 .

Просив визнати недійсним правочин Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області в особі завідувача ОСОБА_2 щодо укладення трудового договору з ОСОБА_1 про призначення її на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , шляхом винесення наказу № 36-К від 11 квітня 2016 року, скасувавши його.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Білопільського районного суду Сумської області від 27 лютого 2018 року позов КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , директора КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_3 до Відділу культури та туризму Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, ОСОБА_1 про визнання трудової угоди недійсною та скасування неправомірного наказу задоволено частково. Скасовано наказ завідувача Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області ОСОБА_2 №36-к від 11 квітня 2016 року Про ОСОБА_1 як незаконний. У задоволенні решти позовних вимог КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , директора КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_3 відмовлено. Вирішено питання судових витрат.

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що видавши спірний наказ № 36-к від 11 квітня 2016 року про призначення ОСОБА_1 заступником директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , завідувач Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області порушила переважне право директора вказаного закладу ОСОБА_3 на раціональний добір і розстановку кадрів.

Постановою Апеляційного суду Сумської області від 02 травня 2018 року рішення Білопільського районного суду Сумської області від 27 лютого 2018 року скасовано. Провадження у справі за позовом КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа до Відділу культури та туризму Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, ОСОБА_1 про скасування наказу № 36-к від 11 квітня 2016 року про призначення на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_1 . закрито.

Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що даний спір має розглядатися в порядку адміністративного судочинства враховуючи суб`єктний склад учасників даної справи, зміст заявлених вимог та підстав на яких вони ґрунтуються.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі, поданій у листопаді 2018 року до Верховного Суду, директор КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_3., посилаючись на неправильне застосування норм процесуального права просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції.

Рух справи в суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 15 листопада 2018 року відкрито касаційне провадження у зазначеній справі та витребувано її із Білопільського районного суду Сумської області.

15 квітня 2018 року справу розподілено колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду в складі Мартєва С. Ю., Петрова Є. В. (суддя-доповідач), Сімоненко В. М.

Ухвалою Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 27 травня 2020 року справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження колегією в складі п`яти суддів.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27 травня 2020 року визначено такий склад колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду для розгляду справи: Сімоненко В. М., Калараша А. А., Мартєва С. Ю., Петрова Є. В. (суддя-доповідач), Штелик С. П.,

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції не повно з`ясував обставини, що мають істотне значення для справи. Заявник вказує, що підставою звернення до суду із вказаним позовом є порушення трудових відносин в системі позашкільної освіти. Зазначає, що Харківським адміністративним судом від 01 лютого 2017 року у справі за позовом ОСОБА_3 - директора КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа до Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області в особі ОСОБА_2, треті особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , про визнання протиправними дій, рішень та їх скасування, закрив провадження у справі зазначивши про наявність у справі трудового спору, який має розглядатися в порядку цивільного судочинства.

Відзив на касаційну скаргу

У грудні 2018 року відділ культури та туризму Білопільської районної державної адміністрації Сумської області подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить рішення суду апеляційної інстанції зашити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Судом встановлено, що рішенням Білопільської районної ради Сумської області від 09 вересня 2015 року створено КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , затверджено його Статут і на Сектор культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області покладено обов`язок забезпечення належного функціонування школи відповідно до статутних завдань (а. с. 104).

14 вересня 2015 року здійснено реєстрацію вказаного позашкільного закладу освіти в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Наказом завідувача Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області ОСОБА_2 № 7 від 14 вересня 2015 року ОСОБА_3 призначено директором КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа з 14 вересня 2015 року (а. с. 28).

Пунктами 1.3 та 5.1 Статуту КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа (зі змінами, затвердженими рішенням восьмої сесії Білопільської районної ради Сумської області сьомого скликання від 23 грудня 2016 року), передбачено, що безпосереднє управління школою здійснює Сектор культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, як уповноважений орган, а керівництво - її директор .

Згідно з пунктом 15 Положення про Сектор культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, затвердженого розпорядженням голови Білопільської районної державної адміністрації № 235-ОД від 15 вересня 2015 року, КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа перебуває у функціональному підпорядкуванні Сектору, утримується за рахунок коштів районного бюджету та не є окремим платником податків і обслуговується централізованою бухгалтерією при Секторі (а. с. 85 - 89).

Розпорядженням голови Білопільської районної державної адміністрації Сумської області від 25 вересня 2017 року № 322-ОД з 10 жовтня 2017 року Сектор культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області перейменовано у Відділ культури і туризму, як структурний підрозділ Білопільської районної державної адміністрації Сумської області з правами юридичної особи. На підставі розпорядження голови Білопільської районної державної адміністрації Сумської області № 123-к від 18 жовтня 2017 року начальником Відділу призначено ОСОБА_2

Відповідно до пунктів 3, 15 Положення про Відділ культури і туризму Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, затвердженого розпорядженням голови Білопільської районної державної адміністрації № 345-ОД від 06 жовтня 2017 року, Відділ є правонаступником прав і обов`язків Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області. У його функціональному підпорядкуванні, зокрема, перебуває КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа , який утримується за рахунок коштів районного бюджету та не є окремим платником податків і обслуговується централізованою бухгалтерією відділу (а. с. 90 - 94).

Згідно з підпунктами 23, 24 пункту 5 Положення про Сектор культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, затвердженого розпорядженням голови Білопільської районної державної адміністрації Сумської області № 235-ОД від 15 вересня 2015 року, Сектор виконує функції головного розпорядника коштів для закладів культури і мистецтв, що фінансується з районного бюджету, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, організацією і вдосконаленням бухгалтерського обліку у Секторі та підвідомчих установах.

Аналогічні положення передбачені і в підпунктах 20, 21 пункту 5 Положення про Відділ культури і туризму Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, затвердженого розпорядженням голови районної державної адміністрації № 345-ОД від 06 жовтня 2017 року.

На підставі наказу завідувача Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області ОСОБА_2 №35-к від 11 квітня 2016 року ОСОБА_1 , заступника директора з навчально-виховної роботи Білопільської дитячої музичної школи при Секторі культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області звільнено з роботи 11 квітня 2016 року за пунктом 5 статті 36 КЗпП України в порядку переведення за її згодою на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа з 12 квітня 2016 року. Підставою для винесення наказу була заява ОСОБА_1 , стаття 23 Закону України Про позашкільну освіту від 22 червня 2000 року № 1841-ІІІ (а. с. 5 зворотній бік).

Наказом завідувача Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області ОСОБА_2 №36-к від 11 квітня 2016 року Про ОСОБА_1 , ОСОБА_1 , заступника директора з навчально-виховної роботи Білопільської дитячої музичної школи при Сектору культури Білопільської Білопільської районної державної адміністрації Сумської області призначено на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа з 12 квітня 2016 року за пунктом 5 статті 36 КЗпП України в порядку переведення за її згодою з посади заступника директора з навчально-виховної роботи Білопільської дитячої музичної школи ( а. с. 5).

Ухвалою Харківського адміністративного суду від 01 лютого 2017 року у справі за позовом ОСОБА_3 - директора КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа до Білопільської районної державної адміністрації Сумської області, Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області в особі ОСОБА_2, треті особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_4., про визнання протиправними дій, рішень та їх скасування, скасовано постанову суду першої інстанції та закрито провадження у справі, при цьому зазначивши про наявність у справі трудового спору, який має розглядатися в порядку цивільного судочинства

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Позиція Верховного Суду

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ (далі - Закон № 460-ІХ).

Відповідно до пункту 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 460-ІХ касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Отже, розгляд касаційної скарги у цій справі здійснюється у порядку, визначеному ЦПК України в редакції, яка була чинною станом на 07 лютого 2020 року.

Згідно частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Згідно з частиною першою статті 402 ЦПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Згідно із частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 7 частини першої статті 4 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Отже, юрисдикція адміністративного суду поширюється на публічно-правові спори, ознаками яких є не лише спеціальний суб`єктний склад (хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції), але й спеціальні підстави виникнення, пов`язані з виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Вказана правова позиція викладена зокрема у постанові Верховного Суду від 08 квітня 2020 року у справі № 159/2534/19 (провадження № 61-20561св19).

Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору в цій справі є оскарження наказу Сектору культури Білопільської районної державної адміністрації Сумської області про призначення ОСОБА_1 на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа .

Згідно частини другої статті 23 Закону України Про позашкільну освіту (в редакції яка діяла на час виникнення спірних відносин), призначення на посаду та звільнення з посади керівника державного та комунального позашкільного навчального закладу здійснює відповідно центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади, місцеві органи виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади. Призначення на посаду та звільнення з посади заступників керівника державного і комунального позашкільного навчального закладу здійснює відповідно центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади, та місцеві органи виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади, за поданням керівника позашкільного навчального закладу. Призначення на посаду та звільнення з посади педагогічних та інших працівників державного та комунального позашкільного навчального закладу здійснює керівник позашкільного навчального закладу.

Отже спір у цій справі стосується питання правомірності призначення на посаду заступника директора з навчально-виховної роботи КЗ Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_1 шляхом винесення оскаржуваного наказу.

Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави (частина перша статті 2 ЦПК України).

Згідно із частиною першою статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

За правилами частини першої статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Не є публічно-правовим спір між суб`єктом владних повноважень та суб`єктом приватного права - фізичною чи юридичною особою, у якому управлінські дії суб`єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав фізичної чи юридичної особи. У такому випадку це спір про право цивільне, незважаючи на те, що у спорі бере участь суб`єкт публічного права.

Вказана правова позиція викладена зокрема у постанові Верховного Суду від 12 лютого 2020 року у справі № 727/5571/19 (провадження № 61-17324св19).

Спір, що виникає у зв`язку зі звільненням працівника з посади, призначення на посаду, трудова діяльність на якій не пов`язана з проходженням публічної служби, має вирішуватись за правилами цивільного судочинства.

Зазначена правова позиція викладена зокрема у постановах Великої Палати Верховного Суду від 08 квітня 2020 року у справі № 200/26696/15-а, від 13 березня 2019 року у справі № 520/6612/17, від 27 березня 2019 року у справі № 814/2514/17, від 14 листопада 2018 року у справі № 806/2808/18.

З огляду на викладене та враховуючи те, що вимоги про скасування наказу стосуються трудових відносин, Верховний Суд вважає помилковим висновок апеляційного суду про належність цього спору до юрисдикції адміністративного суду, оскільки розгляд таких позовних вимог має вирішуватись за правилами цивільного судочинства.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Відповідно до частини третьої статті 400 ЦПК України суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Частиною шостою статті 411 ЦПК України встановлено, що підставою для скасування судових рішень суду першої та апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є порушення норм матеріального чи процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, що перешкоджають подальшому провадженню у справі.

Закриваючи провадження у справі, суд апеляційної інстанції неправильно встановив характер спірних правовідносин та дійшов помилкового висновку про належність цього спору до юрисдикції адміністративного суду. Оскільки вимога позивача про скасування наказу суб`єкта владних повноважень, у якому управлінські дії суб`єкта владних повноважень спрямовані на виникнення цивільних прав фізичної особи, зокрема трудових, що не пов`язані з проходженням публічної служби, має вирішуватись за правилами цивільного судочинства.

Оскільки наведені порушення апеляційним судом норм процесуального права призвели до ухвалення постанови, що перешкоджає подальшому провадженню у справі, оскаржуване судове рішення підлягає скасуванню із направленням справи до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

Керуючись статтями 409, 411, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу директора комунального закладу Білопільської районної ради Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад Білопільська музична школа ОСОБА_3 задовольнити.

Постанову Апеляційного суду Сумської області від 02 травня 2018 року скасувати, справу направити до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий В. М. Сімоненко

Судді: Є. В. Петров

А. А. Калараш

С. Ю. Мартєв

С. П. Штелик

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення03.06.2020
Оприлюднено11.06.2020
Номер документу89732845
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —573/163/18

Постанова від 28.07.2020

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Левченко Т. А.

Постанова від 28.07.2020

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Левченко Т. А.

Ухвала від 26.06.2020

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Левченко Т. А.

Постанова від 03.06.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Петров Євген Вікторович

Ухвала від 27.05.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Петров Євген Вікторович

Ухвала від 15.11.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Антоненко Наталія Олександрівна

Ухвала від 25.09.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Пророк Віктор Васильович

Постанова від 02.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Сумської області

Криворотенко В. І.

Постанова від 02.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Сумської області

Криворотенко В. І.

Ухвала від 13.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Сумської області

Криворотенко В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні