ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
12 червня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1444/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши за правилами загального позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Новопсковська районна рада, про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
07.04.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУ ДСНС у Луганській області) до Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області (далі - відповідач, КЗ Новопсковський БДЮТ ), у якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92303, Луганська обл., Новопсковський район, смт. Новопсков, пров. Історичний, б. 26А до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у період з 31.01.2020 по 06.02.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання КМУ від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405-НО від 13.12.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) , на підставі посвідчення на проведення перевірки №11 від 14.01.2020, здійснено позапланову перевірку відповідача: Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області , розташованого за адресою: 92303, Луганська обл., Новопсковський район, смт. Новопсков, пров. Історичний, б. 26А, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено Акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 19 від 06.02.2020.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Подальша експлуатація будівель та приміщень Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області , розташованого за адресою: 92303, Луганська обл., Новопсковський район, смт. Новопсков, пров. Історичний, б. 26А, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівель та приміщень Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області , її учнів, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Вихованці, співробітники та відвідувачі Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Ухвалою суду від 10.04.2020 позовну заяву прийнято до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження (арк. спр. 33-34).
Ухвалою суду від 23.04.2020 задоволено клопотання відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження (арк.спр. 68).
Ухвалою суду від 08.05.2020 перенесено судове засідання у зв`язку з відпусткою судді (арк.спр. 117).
Ухвалою суду від 01.06.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні (арк.спр. 139).
Ухвалою суду від 12.06.2020 відмовлено у задоволенні клопотання Новопсковської районної ради про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - відділу освіти Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області.
Представник позивача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином (арк.спр. 143), надав клопотання від 11.06.2020 за вх. № 22857/2020 про розгляд справи без його участі (арк.спр. 147).
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином (арк.спр. 145), надав заяву від 12.06.2020 за вх. № 23156/2020 про розгляд справи без його участі у зв`язку з обмеженим фінансуванням (арк.спр. 148).
04.05.2020 за вх. № 17402/2020 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (арк. спр. 73-78), у якому відповідач заперечував проти позову з огляду на наступне.
Наказом Головного управління № 405-НО від 13.12.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі посвідчення на проведення перевірки №11 від 14.01.2020 здійснено позапланову перевірку Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено Акт № 19 від 06.02.2020, де зазначений перелік порушень у сфері пожежної безпеки. Відповідач не оспорює порушення, зазначені у Акті перевірки №19 від 06.02.2020 та усвідомлює можливі наслідки, які можуть виникнути через неповну комплектацію технічними засобами протипожежного захисту та складність дій персоналу на випадок надзвичайних ситуацій через відсутність ряду систем, які забезпечують повне виконання протипожежного режиму в закладі, створюють проблеми при ліквідації можливих аварій, пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть виникнути в будівлі, яку він експлуатує та здійснює там освітню діяльність.
Однак існують об`єктивні обставини, пов`язані з особливостями чинного бюджетного законодавства, що не дають можливості їх усунути на час розгляду даної судової справи, а саме: роботи по усуненню потребують коштів, які не передбачені кошторисом відповідача на 2020 рік як бюджетної комунальної установи. Так, відділом освіти Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області протягом останніх років (2018, 2019, 2020 р.р.). проводилась відповідна робота щодо формування бюджетних запитів на заходи протипожежної безпеки для закладів освіти Новопсковського району, а саме для: закупівлі та перезарядки вогнегасників; навчання з питань електробезпеки; закупівлі протипожежних рукавів; обробка горищ, встановлення протипожежної сигналізації; перевірка заземлення; експлуатаційного обслуговування міні котельної.
У зв`язку з обмеженістю коштів у районному бюджеті запити на заходи протипожежної безпеки задоволені були частково. З метою недопущення призупинення освітнього процесу, приведення закладів освіти Новопсковського району до вимог чинного законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки і повне усунення порушень зазначених у Акті №19 від 06.02.2020, а саме: здійснення обробки декорацій, обладнання зовнішніми установками від прямих ударів блискавки та вторинних п проявів, ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки (котельні), обладнання приміщень закладів освіти пожежною сигналізацією та оповіщення, забезпечення працівників та учнів засобами індивідуального захисту, придбання бочок та покривал з негорючого матеріалу (кошма), Комунальний заклад Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області звернувся до відділу освіти Новопсковської РДА лист №10 від 14.02.2020, голови Новопсковської районної ради Луганської області Лебедева Б.В. та в.о. голови Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області Слюсарєвої С. листами від 16.04.2020 № 27, № 28, де просить розглянути питання щодо виділення додаткових коштів для усунення виявлених порушень з пожежної безпеки. Відділ освіти Новопсковської РДА листом від 13.03.2020 №300 звернувся до голови Новопсковської районної ради з питання щодо Виділення додаткових коштів для усунення виявлених порушень з. пожежної та техногенної безпеки з розрахунками вартості робіт. 15.04.2020 ТОВ Лугспецтехносервіс до Новопсковського БДЮТ надані комерційні пропозиції: на поставку протипожежного інвентарю, на послуги протипожежного призначення для будівель закладів освіти, на послуги з монтажу евакуаційного освітлення, на послуги з влаштування зовнішнього блискавко захисту, на послуги з проектування, монтажу та подальшого технічного обслуговування систем пожежної автоматики.
Також відповідач зазначив, що порушення, зазначені в Акті перевірки під №№ 7,9-14, 17-20, 22, 30, 31, 35, 37, 40 виконані комунальним закладом.
Позивачем не було складено припису, розпорядження або іншого розпорядчого документу з метою надання часу для усунення виявлених порушень без застосування такого крайнього заходу, як повне, зупинення діяльності навчального закладу. Вважає, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівлі та приміщень, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 06.02.2020 № 19 є крайнім заходом.
На підставі вищевикладеного, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник третьої особи у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином (арк.спр. 144), причини неявки суду не повідомив.
15.05.2020 за вх. № 19055/2020 від Новопсковської районної ради надійшли письмові пояснення по справі (арк. спр. 124-125), в яких зазначено наступне.
Задоволення позовних вимог у частині вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Відповідача у вигляді зупинення експлуатації будівлі та приміщень, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 06.02.2020 №19, призведе до зупинення освітньої діяльності, яку здійснює Новопсковський БДЮТ, та порушення прав учнів в здобутті ними позашкільної освіти.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, орган державного нагляду (контролю): складає або припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу або звертається до адміністративного суду з відповідним позовом щодо повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць.
За інформацією відповідача ним, відразу після позапланової перевірки закладу, в терміновому порядку почалося усунення виявлених позивачем недоліків та порушень у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, переважна більшість яких на даний час вже усунута.
Третя особа зазначила, що позивачем не було складено щодо відповідача припису, розпорядження або іншого розпорядчого документу з метою надання часу для усунення виявлених порушень без застосування такого крайнього заходу, як повне зупинення діяльності навчального закладу. Вважає, що застосування позивачем до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівлі та приміщень, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 06.02.2020 № 19 є крайнім заходом.
На підставі вищевикладеного просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження у відповідності до вимог частини дев`ятої статті 205 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.
Комунальний заклад Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області (код ЄДРПОУ 23481048) зареєстрований у якості юридичної особи Новопсковською районною державною адміністрацією Луганської області 27.09.1995, 20.02.2006 за № 13701200000000217, місцезнаходження: 92303, Луганська обл., смт. Новопсков, пров. Історичний, б. 26А, засновник - Новопсковська районна рада, керівник - Великохатська О.С., що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 08.04.2020 за № 1006534580 (арк.спр. 30-32).
Наказом відділу освіти Новопсковської районної державної адміністрації Луганської області від 22.01.2020 № 18-к виконання обов`язків директора КЗ Новопсковський БДЮТ покладено на ОСОБА_1 з 27.01.2020 (арк.спр. 57).
Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО встановлено провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) стосовно об`єктів, установ, організацій, щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки та цивільного захисту згідно з графіком проведення позапланових перевірок, в якому під № 375 зазначено відповідача, термін проведення перевірки - 31.01.2020 - 06.02.2020 (арк. спр. 7 - 9).
На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 14.01.2020 № 11, виданого на проведення позапланової перевірки будівель Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області , розташованого за адресою: 92303, Луганська обл., смт. Новопсков, пров. Історичний, б. 26А, відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та на виконання наказу Головного управління ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО у період з 31 січня 2020 року по 06 лютого 2020 року посадовими особами Новопсковського МРВ ГУ ДСНС України у Луганській області проведено перевірку стану дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (арк. спр. 10).
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Комунальний заклад Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області акт від 06.02.2020 № 19 (арк. спр. 11-21).
Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:
1. Пункту 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ) - будівлі об`єкта не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
2. Пункту 1.2 розділу ІV ППБУ - будівлі, споруди не обладнані зовнішніми установками від прямих ударів блискавки та вторинних її проявів.
3. Пунтку 2.5 розділу ІІІ ППБУ - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вонезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності.
4. Пункту 2.3 Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту, затвердженого ПКМУ від 19.08.2002 № 1200 - працівників та учнів не забезпечено в повній мірі засобами індивідуального захисту.
5. Пункту 2.22 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - не встановлений адресний вказівник на фасаді будівлі або іншому видному місці із освітленням у темний час доби.
6. Пункту 2.31 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - сходові клітки, зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
7. Пункту 1.18 глави 1 розділу ІV ППБУ - допускається підвішування ламп розжарення безпосередньо на струмопровідні проводи (по всій будівлі).
8. Пункту 8 розділу ІІ ППБУ - не забезпечено територію об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4 026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности .
9. Пункту 11 розділу ІІ ППБУ - працівники об`єкта не дотримуються встановленого протипожежного режиму.
10. Пункту 1.18 глави 1 розділу ІV ППБУ - допускається використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпака) в коморах та класах школи.
11. Пункту 3.11 глави 3 розділу V ППБУ - пожежний щит на об`єкті не укомплектований згідно норм.
12. Пункту 3.17 глави 3 розділу V ППБУ, пункту 2.2 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - технічне обслуговування вогнегасників здійснюється не в повному обсязі. Виявлено один вогнегасник без раструбу.
13. Пункт 1.4 глави 1 розділу VІ ППБУ - допущено використання електрочайника у непристосованих для цього місцях.
14. Пункту 1.18 розділу ІV ППБУ - в приміщенні кабінету директора використовується не сертифікований подовжувач.
15. Пункту 10 розділу ІV Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (ППБНЗ) - допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму та не отримали відповідних кваліфікаційних посвідчень (котельня).
16. Пункту 1 розділу ІV ППБНЗ - територію школи не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням.
17. Пункту 4 розділу ІІ ППБУ - для кожного приміщення об`єкта не розроблені інструкції про заходи пожежної безпеки.
18. Пункту 5 розділу ІІ ППБУ - на об`єктах не розроблені та не вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі. Та не затверджена керівником інструкція до схематичного плану евакуації.
19. Пункту 2.1 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, абзацу першого підпункту 8 пункту 9.1 глави 9 розділу VІ ППБУ - допускається складування горючих матеріалів у підвалі (ПРУ).
20. Пункту 1.6 глави 1 розділу ІV ППБУ - у приміщенням закладу з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (центральний вхід, коридор).
21. Пункту 11 глави ІІІ ППБНЗ - не надано підтверджуючі матеріали на покриття підлоги та стін щодо помірної димоутворювальної здатності (фойє лінолеум).
22. Пункту 1.16 глави 1 розділу ІV ППБУ - електрощити, групові електрощитки у електрощитовій не в повному обсязі оснащено с.системою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).
23. Пунктів 3.8, 3.9 глави 3 розділу V ППБУ - відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті не визначено необхідну кількість та тип первинних засобів пожежогасіння окремо для кожного поверху та приміщення відповідно з наказом МВС № 25 від 15.01.2018 Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників .
24. Пункту 3.6 розділу V ППБУ - об`єкти (будинки, споруди, приміщення) не в повному обсязі забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно наказу МВС України від 15.01.2018 № 25 Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників .
25. Пункту 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункту 10.4 ДБН В.2.2-4:2018 - на шляхах евакуації закладу допущено засклення дверей склом, що легко розбивається (травмонебезпечне скло).
26. Пункту 2.28 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - відсутні документи, які характеризують пожежну небезпеку (сертифікат відповідності) на вхідні двері (пластик).
27. Пункту 1.1 глави 1 розділу ІV ППБУ, пункту 2.31 розділу ІІІ ППБУ - в приміщеннях закладу не передбачено евакуаційне освітлення - у прохідних приміщеннях, коридорах, холах, вестибюлях, роздягальнях. У спальнях над дверними прорізами не встановлено світлові покажчики Вихід , на висоті не менш ніж 2,2 м від підлоги, приєднані до мережі евакуаційного освітлення.
28. Пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - допущено зміни планувальних рішень, у актовій залі встановлено перегородку.
29. Пункту 3.10 глави 3 розділу V ППБУ - для зазначення місцезнаходження первинних засобі пожежогасіння не установлено вказівні знаки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір . ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и цвета безопосности . Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині так і поза приміщеннями (за потреби).
30. Пункту 3.15 глави 3 розділу V ППБУ - вогнегасники не встановлено в легкодоступних та видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вирогідна поява осередків пожежі.
31. Пункту 2.12 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - не вказано місце зберігання ключів на дверях, горищному люкові.
32. Пункту 8 розділу VІ ППБНЗ - заклад не забезпечено бочкою з водою та покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу.
33. Пункту 2.37 розділу ІІІ ППБУ - відсутні пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, тамбурів.
34. Пункту 1.2 розділу V ППБУ, додатків А, Б ДБН В.2.5-56:2014 - приміщення закладу не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей.
35. Пункту 10 розділу ІІ ППБУ - для працівників охорони (сторожів, вахтерів) не розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю з додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі.
36. Пункту 8 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України - не здійснено навчання керівного складу працівників з питань цивільного захисту у тому числі правилам техногенної безпеки.
37. Пункту 6 розділу ІІ ППБУ - плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі потребують коригування.
38. Пункту 2.37 розділу ІІІ ППБУ - допущено улаштування на шляхах евакуації порогів, які перешкоджають вільній евакуації людей з будівлі.
39. Пункту 2.3 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - виходи у будівлі зі сходових кліток на покрівлю або горище не передбачено через протипожежні двері 2-го типу розмірами не менше 0,75 м х 1,5 м або через протипожежні люки 2-го типу розмірами 0,6 м х 0,8 м.
40. Пункту 1.20 глави 1 розділу ІV ППБУ - не надано підтверджуючі матеріали щодо заміру опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.
41. Пункту 5 розділу ІІІ наказу МВС Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту від 09.07.2018 № 579 - приміщення захисної споруди не забезпечено приладами для вимірювання температури та відносної вологості.
42. Пункту 6 глави 3 розділу VІ наказу МВС від 09.07.2018 № 579 - не розроблено річний і перспективний план ремонту захисної споруди.
43. Пункту 3 розділу ІІ наказу МВС від 09.07.2018 № 579 - відсутній покажчик маршруту руху до споруди в місці з масовим перебуванням людей.
44. Пункту 5 розділу ІІ наказу МВС від 09.07.2018 № 579 - захисна споруда цивільного захисту системою внутрішньопожежного водопостачання не обладнана.
45. Пункту 5 розділу ІІ наказу МВС від 09.07.2018 № 579 - захисна споруда цивільного захисту системами пожежної автоматики і сигналізацією не обладнана.
46. Пункту 6 розділу ІІ наказу МВС від 09.07.2018 № 579 - стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання.
47. Пункту 4 розділу ІІ наказу МВС від 09.07.2018 № 579 - біля вхідних дверей до захисної споруди не вивішується табличка розміром 60 х 50 см із зазначенням номера споруди, її балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, її місцезнаходження і номера телефону. У нічний час таблички позначення захисної споруди і входи мають бути освітлені або дубльовані світловими покажчиками.,
48. Пункту 9 розділу ІІ наказу МВС від 09.07.2018 № 579 - експлуатація та утримання електрообладнання споруд фонду захисних споруд фонду захисних споруд здійснюються не відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок.
Акт підписано виконуючим обов`язки директора Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області Бутовою Ю.О. без зауважень та заперечень (арк.спр. 21).
Станом на дату розгляду справи заходи державного нагляду (контролю) з метою перевірки усунення порушень, зазначених в Акті не проводилися, відповідачем та третьою особою визнається, що порушення повністю не усунуті.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Надаючи оцінку встановленим Актом порушенням та можливим наслідкам їх неусунення позивачем, суд зазначає таке.
Пунктом 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки України (ППБУ) визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (порушення під № 1, 34 в Акті перевірки).
Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (пункт 1.21 розділу ІV ППБУ) (порушення під № 2 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 2.5 розділу ІІІ ППБУ, у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків (порушення під № 3 в Акті перевірки).
Порушення під номерами 1, 2, 3 станом на дату розгляду справи не усунуто, при цьому суд зауважує, що Верховним Судом у постанові від 31.03.2020 у справі № 160/998/19 зроблено висновок, що таке порушення, як не обладнання будівель та приміщень установками пожежної сигналізації, може створювати загрозу життю або здоров`ю учнів та персоналу навчального закладу, та є підставою для застосування заходів реагування.
Відповідно до пункту другого частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту. Забезпечення населення засобами індивідуального захисту врегульовано Порядком забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту, затвердженим постановою КМУ від 19.08.2002 № 1200 (порушення під № 4 Акта перевірки).
Відповідно до розділу IІІ глави 2 п. 2.22 ППБУ будинки та інші об`єкти мають бути забезпечені адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби (порушення під № 5 в Акті перевірки).
Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей (розділ ІІІ глава 2 пункт 2.31 ППБУ) (порушення під № 6, 27 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 1.18 розділу ІV ППБУ забороняється зокрема підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами) (порушення під № 7 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 8 розділу ІІ ППБУ територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення мають бути забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности (порушення № 8 в Акті перевірки).
Згідно з пунктом 11 розділу ІІ ППБУ працівники об`єкта зобов`язані дотримуватися встановленого протипожежного режиму, виконувати вимоги цих Правил та інших нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки (порушення під № 9 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 1.18 розділу ІV ППБУ забороняється зокрема підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами) (порушення під № № 10, 14 в Акті перевірки).
Згідно із пунктом 3.11 розділу V ППБУ для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, будинках, спорудах, а також на території підприємств повинні встановлюватися спеціальні пожежні щити (стенди). Пожежні щити (стенди) повинні встановлюватись на території об`єкта площею більше 200 м-2 з розрахунку один щит (стенд) на 5000 м-2 захищуваної площі. До комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт (порушення під № 11 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 3.17 розділу V ППБУ технічне обслуговування вогнегасників повинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги (порушення під № 12 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 1.4 розділу VІ ППБУ у будинках, приміщеннях навчальних закладів забороняються: здавання в оренду навчальних приміщень (пов`язаних з навчальним процесом), навчально-виховних, спальних корпусів, будинків для використання їх як складських або виробничих приміщень категорій А, Б та В; розміщення людей у приміщеннях, а також на поверхах (у будинках), не забезпечених двома евакуаційними виходами; розміщення, зберігання бензину, гасу та інших ЛЗР та ГР, балонів з киснем та іншими газами. проведення вогневих (у тому числі зварювальних) та інших пожежонебезпечних робіт за наявності у приміщеннях людей; використання електроплиток, кип`ятильників, електрочайників, прасок, за винятком спеціально обладнаних приміщень; застосування для освітлення свічок, гасових ламп і ліхтарів (порушення під № 13 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 10 розділу ІV ППБНЗ у приміщенні котелень закладів та установ не дозволяється допускати до роботи осіб, які не пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму та не отримали відповідних кваліфікаційних посвідчень (порушення під № 15 в Акті перевірки).
Згідно із пунктом 1 розділу VІ ППБНЗ кожний заклад та установа мають бути забезпечені зовнішнім і внутрішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» та ДБН В.2.5-64:2012 «Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво» ). Утримання джерел зовнішнього протипожежного водопостачання, які перебувають на балансі закладів та установ, та здійснення перевірок їхнього технічного стану здійснюються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 15 червня 2015 року № 696 «Про затвердження Інструкції про порядок утримання, обліку та перевірки технічного стану джерел зовнішнього протипожежного водопостачання» , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 липня 2015 року за № 780/27225 (порушення під № 16 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 4 розділу ІІ ППБУ для кожного приміщення об`єкта мають бути розроблені та затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки (порушення під № 17 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 5 розділу ІІ ППБУ на об`єктах з постійним або тимчасовим перебуванням на них 100 і більше осіб або таких, що мають хоча б одне окреме приміщення із одночасним перебуванням 50 і більше осіб, у будинках та спорудах (крім житлових будинків), котрі мають два поверхи і більше, у разі одночасного перебування на поверсі більше 25 осіб, а для одноповерхових - більше 50 осіб, мають бути розроблені і вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі (порушення під № 18 в Акті перевірки).
Усі будинки, приміщення і споруди повинні своєчасно очищатися від горючого сміття та відходів виробництва. Терміни очищення встановлюються технологічними регламентами або інструкціями, що затверджуються керівником об`єкта або підприємства (пункт 2.1 глави 2 розділу ІІІ ППБУ).
Відповідно до абзацу першого підпункту 8 пункту 9.1 глави 9 розділу VІ ППБУ на матеріальних складах і базах загального призначення необхідно дотримуватися таких вимог пожежної безпеки складські приміщення (відсіки), розташовані в підвальних або цокольних поверхах, повинні мати люки чи вікна розміром 0,9 х 1,2 м з приямками (для випускання диму в разі пожежі) (порушення під № 19 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів (порушення під № 20 в Акті перевірки).
Пунктом 11 розділу ІІІ ППБНЗ передбачено, що у приміщеннях, де перебувають діти, покриття повинно кріпитися до підлоги (крім дошкільних навчальних закладів) та мати помірну димоутворювальну здатність (порушення під № 21 в Акті перевірки).
Згідно із пунктом 1.16 розділу ІV ППБУ електрощити, групові електрощитки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (порушення під № 22 в Акті перевірки).
Відповідно до пунктів 3.8, 3.9 розділу V ППБУ необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння повинна визначатися відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення, а також для етажерок відкритих установок. Якщо в одному приміщенні знаходяться декілька різних за пожежною небезпекою виробництв, не відділених одне від одного протипожежними стінами, то всі ці приміщення повинні забезпечуватись вогнегасниками, пожежним інвентарем та іншими видами засобів пожежогасіння за нормами найбільш небезпечного виробництва. Вибирання типу та визначення необхідної кількості вогнегасників повинні здійснюватись відповідно до Типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 151, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 554/9153 (порушення під № 23 в Акті перевірки).
Територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку. Ця вимога стосується також будівель, споруд та приміщень, обладнаних будь-якими типами систем пожежогасіння, пожежної сигналізації або внутрішніми пожежними кран-комплектами (пункт 3.6 розділу V ППБУ) (порушення під № 24 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ не допускається знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні (порушення під № 25, 33, 38 в Акті перевірки).
Пунктом 2.28 глави другої, розділу ІІІ передбачено, що килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 та більше осіб, коридорах, на сходових клітках повинні кріпитися до підлоги і бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум`я РП1, РП2 (порушення під № 26 в Акті перевірки).
Згідно із пунктом 1.1 розділу ІV ППБУ експлуатація електроустановок повинна відповідати вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Мінпаливенерго України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13 лютого 2012 року № 91) (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533 (порушення під № 27 в Акті перевірки).
Забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою (пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ) (порушення під № 28 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 3.10 глави 3 розділу V ППБУ для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння слід установлювати вказівні знаки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір , ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности . Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби) (порушення під № 29 в Акті перевірки).
Згідно із пунктом 3.10 розділу V ППБУ розміщення та експлуатація вогнегасників повинні здійснюватись згідно з вимогами Типових норм належності вогнегасників, Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154.
Переносні вогнегасники повинні розміщуватися шляхом:
навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення;
установлювання в шафи пожежних кран-комплектів, у спеціальні тумби, на підставки, що надійно закріплені, на підлозі (якщо дозволяє конструкційне виконання), у пожежні щити (стенди) (порушення під № 29 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 3.15 розділу V ППБУ вогнегасники слід встановлювати у легкодоступних та видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вірогідна поява осередків пожежі. При цьому необхідно забезпечити їх захист від потрапляння прямих сонячних променів та дії опалювальних та нагрівальних приладів (порушення під № 30 в Акті перевірки).
Забороняється використовувати горища, технічні поверхи й приміщення (у тому числі вентиляційні камери, електрощитові) не за призначенням, розміщувати в них виробничі і складські дільниці, засмічувати та захаращувати їх сторонніми предметами. Двері горищ, технічних поверхів, вентиляційних камер, електрощитових, підвалів повинні утримуватися зачиненими. На дверях слід вказувати місце зберігання ключів. Вікна горищ, технічних поверхів, підвалів повинні бути засклені (пункт 2.12 глави 2 розділу ІІІ ППБУ) (порушення під № 31 в Акті перевірки).
Усі будівлі закладів та установ мають бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, іншим пожежним інструментом (пункт 8 розділу VІ ППБНЗ) (порушення під № 32 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 10 розділу ІІ ППБУ для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) повинно бути розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі.
Працівники охорони повинні мати список посадових осіб об`єкта із зазначенням їх місць проживання, службових, домашніх (мобільних) телефонів (порушення під № 35 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту вісімнадцятого частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (порушення під № 36 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 6 розділу ІІ ППБУ у разі зміни планування або функціонального призначення будинків (приміщень, споруд), технології виробництва, штатного розкладу персоналу плани евакуації та інструкції повинні бути відкориговані (порушення № 37).
Згідно із пунктом 2.3 розділу ІІІ ППБУ під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах. Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню (порушення під № 39).
Відповідно до пункту 1.20 розділу IV ППБУ замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ (порушення під № 40).
Наказом МВС України від 09.07.2018 № 579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - Вимоги).
Відповідно до пункту 5 розділу ІІІ Вимог у разі використання сховища для господарських, культурних та побутових потреб температура в його приміщеннях у зимовий і літній періоди підтримується відповідно до вимог з експлуатації споруди за відповідним функціональним призначенням. У сховищах, що не використовуються для господарських, культурних та побутових потреб, температура взимку має підтримуватися на рівні не нижче ніж +10 °C. У захисній споруді температуру повітря вимірюють ртутним термометром з ціною поділки 0,2 °C. Прилад закріплюють на дерев`яній дошці так, щоб повітря вільно обтікало кінець термометра. Щоб уникнути помилок під час вимірювання, термометр вішають на стіну або колону на висоті 1,5 м від підлоги на відстані від обладнання, що випромінює тепло, та нагрівальних приладів. Вологість у сховищі підтримується на рівні не вище ніж 70 %. Для вимірювання вологості повітря у сховищах використовують прилади для вимірювання рівня вологості повітря (гігрометри, термогігрометри, вимірювачі вологості повітря тощо), у разі їх відсутності дозволяється використовувати для цього психрометри та психрометричні таблиці (порушення під № 41 в Акті перевірки).
Відповідно до пункту 6 глави 3 розділу VІ Вимог поточні планові та капітальні ремонти захисних споруд здійснюються з періодичністю, визначеною в таблиці періодичності проведення планових ремонтів захисних споруд, що ведеться згідно з додатком 15 до цих Вимог. До цієї таблиці вносяться всі наявні захисні споруди. Спочатку заповнюються графи капітального ремонту, а потім - поточного (порушення під № 42).
Згідно із пунктом 3 розділу ІІ Вимог місця розташування споруд фонду захисних споруд позначаються за допомогою табличок (написів) та покажчиків руху до них (порушення під № 43).
Забезпечення фонду захисних споруд первинними засобами пожежогасіння, обладнання їх системами внутрішнього протипожежного водопостачання, пожежної автоматики і сигналізації здійснюється відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, а також державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки. Утримання і експлуатація вищезазначених засобів і систем здійснюється відповідно до вимог і рекомендацій, установлених технічною документацією на них. Для виготовлення нар та іншого обладнання фонду захисних споруд забороняється застосування горючих синтетичних матеріалів. У разі використання під фонд захисних споруд гардеробних приміщень, що розміщуються в підвалах, домашній і робочий одяг має зберігатися на металевих вішалках або в металевих шафах. Місця розташування первинних засобів пожежогасіння, план евакуації із захисної споруди позначаються і освітлюються (пункт 5 розділу ІІ Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту) (порушення під № 44, 45).
Відповідно до пункту 6 розділу ІІ Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, входи до фонду захисних споруд мають забезпечувати вільний доступ усередину їх приміщень, можливість користування ними особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення і мати достатню (нормативну) пропускну спроможність. Підходи до зовнішніх дверей, двері і сходові марші мають утримуватися у справному стані, очищуватися від бруду і сміття, а в зимовий час - від снігу і льоду. Захаращення входів не допускається. У разі відсутності на входах пандусів для забезпечення вільного користування сховищами особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення входи додатково обладнуються дерев`яними або металевими трапами (порушення під № 46).
Відповідно до пункту 4 розділу ІІ Вимог біля вхідних дверей до захисної споруди вивішується табличка розміром 60 х 50 см із зазначенням номера споруди, її балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, її місцезнаходження і номера телефону. У нічний час таблички позначення захисної споруди і входи мають бути освітлені або дубльовані світловими покажчиками. Табличка розміром 50 х 60 см із написом Місце для УКРИТТЯ вивішується біля вхідних дверей до споруди подвійного призначення (найпростішого укриття). На ній зазначаються місцезнаходження споруди, її балансоутримувача, номер телефону особи, відповідальної за утримання та експлуатацію споруди в мирний час, адреса і місце зберігання ключів (порушення під № 47).
Згідно із пунктом 9 розділу ІІ Вимог експлуатація та утримання електрообладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок. Приміщення споруд фонду захисних споруд мають забезпечуватися штучним освітленням. У них не допускається прокладання тимчасових електричних та інших інженерних мереж, а також незакріплених електричного обладнання і світильників. Електричні світильники мають бути захищеними від механічного пошкодження. Використання світильників із незахищеними лампами розжарювання не допускається. Для освітлення захисних споруд можуть використовуватися світлодіодні та інші енергозберігаючі лампи. Використання люмінесцентних ламп для систем освітлення захисних споруд не допускається. Під час використання споруд фонду захисних споруд за призначенням з метою збільшення термінів роботи систем електропостачання в автономному режимі частина світильників та іншого електрообладнання, запроектованих для мирного часу, підлягає відключенню. Усі розетки, установлені в спорудах фонду захисних споруд, мають обладнуватися трафаретними позначеннями: Радіо , Телефон , 220 В (на стіні або у вигляді табличок) (порушення під № 48).
Суд зазначає, що направлення запитів щодо фінансування, укладання договорів про виконання робіт та надання послуг є доказом вжиття відповідачем заходів з метою усунення виявлених порушень, проте не є доказом усунення таких порушень. Надані відповідачем докази, а саме - копії листів КЗ Новопсковський БДЮТ від 14.02.2020 № 10 начальнику відділу освіти Новопсковської РДА (арк.спр. 79), розрахунку потреб по КЕКВ 2210 Предмети, матеріали, обладнання та інвентар відділу освіти Новопсковської РДА (арк.спр. 87-91), розрахунку потреб по КЕКВ 2240 Оплата послуг (крім комунальних) по відділу освіти Новопсковської РДА (арк.спр. 92-95), розрахунку потреб по КЕКВ 2240 Оплата послуг (крім комунальних (код 39 Оплата інших послуг та інші видатки ) на 2019 рік та на 202 рік по відділу освіти Новопсковської РДА (арк.спр. 96-98, 99-106), листів КЗ Новопсковський БДЮТ від 16.04.2020 № 28 та від 16.04.2020 № 27 на в.о. голови Новопсковської РДА та голові Новопсковської районної ради відповідно (арк.спр. 107, 108), листа відділу освіти Новопсковської РДА від 13.03.2020 № 300 голові Новопсковської районної ради (арк.спр. 109), комерційних пропозицій на послуги протипожежного призначення ТОВ Лугспецтехносервіс (арк.спр. 110, 111) - свідчать про те, що відповідачем та відділом освіти Новопсковської РДА вживаються заходи щодо створення безпечних умов функціонування закладу, встановлені в ході судового розгляду справи обставини свідчать про те, що порушення пожежної та техногенної безпеки пов`язані, насамперед, з відсутністю належного фінансування.
Разом з тим, в межах даної справи розглядається не питання наявності підстав для притягнення керівника КЗ Новопсковський БДЮТ до будь-якого виду відповідальності, а наявність підстав для вжиття визначених законом заходів реагування з метою запобігання настанню негативних наслідків для життя та здоров`я людей, зокрема, дітей, які можуть бути спричинені внаслідок експлуатації приміщень та будівель, які не в повній мірі відповідають встановленим нормам та правилам пожежної безпеки.
Щодо доводів відповідача про усунення порушень під №№ 7, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 22, 30, 31, 35, 37, 40, суд зазначає, що компетентним органом - позивачем перевірка повторно не проводилася, а встановити усунення виявлених в ході перевірки порушень може виключно позивач шляхом проведення нової перевірки та оформлення її результатів.
Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 823/589/16.
Крім того, доказів на підтвердження усунення порушень під вищенаведеними номерами відповідачем суду не надано.
Щодо доводів відповідача та третьої особи про не видання позивачем припису про усунення порушень перед зверненням до суду, суд зазначає таке.
Пунктами 11, 12 частини першої статті 67 КЦЗУ передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень (пункт 11); звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (пункт 12).
Тобто, законодавчо не визначено обов`язкового складання припису про усунення порушень у разі виявлення останніх під час перевірки як умови для подальшого звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті від 06 лютого 2020 року за № 19, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Тобто, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Щодо доводів відповідача та третьої особи про необхідність дотримання інтересів працівників та відвідувачів при застосуванні заходів реагування, зокрема, дотримання конституційного права на освіту, суд зазначає, що визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Крім того суд вважає за необхідне зазначити, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.
Крім того, застосований до Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі освіти. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 16.05.2019 у справі № 812/1296/18 (реєстраційний № рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 81759628).
Враховуючи приписи частини п`ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності відновлення експлуатації будівлі, споруд та приміщень скаржника можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
З огляду на наведене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 06 лютого 2020 року № 19, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівель та приміщень туберкульозного диспансеру, розташованого за адресою 92303, Луганська обл., смт. Новопсков, пров. Історичний, б. 26 А , до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 06 лютого 2020 року № 19.
Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити повністю.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, 1б, код ЄДРПОУ 38617137) задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального закладу Новопсковський будинок дитячої та юнацької творчості Новопсковської районної ради Луганської області (92303, Луганська обл., Новопсковський район, смт. Новопсков, пров. Історичний, б. 26 А , код ЄДРПОУ 23481048) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92303, Луганська обл., смт. Новопсков, пров. Історичний, б. 26 А до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначених будівлях, вказаних в Акті перевірки від 06 лютого 2020 року № 19.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Відповідно до пункту 3 розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України строк оскарження судового рішення продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Суддя А.Г. Секірська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2020 |
Оприлюднено | 14.06.2020 |
Номер документу | 89780283 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
А.Г. Секірська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні