П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 червня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/1334/19 Головуючий в 1 інстанції: Хом`якова В.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача - Федусика А.Г.,
суддів: Бойка А.В. та Шевчук О.А.,
при секретарі - Пальоній І.М.,
за участю: представника апелянта - ОСОБА_1 та представника позивача - Фомічова Андрія Володимировича,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року по справі за позовом Фермерського господарства "Шанс" ОСОБА_2 до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, за участю третіх осіб без самостійних вимог на стотоні відповідача Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, АР Крим та м.Севастополі та фермерського господарства "ФОБ", про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
В липні 2019 року Фермерське господарство "Шанс" ОСОБА_2 (далі ФГ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (далі ДПС) та просило: визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахуванні помилково сплаченої орендної плати за землю та єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників на загальну суму 42341,00 грн., яку слід зарахувати на сплату позивачем податку на доходи фізичних осіб/11010400, бюджетний рахунок 33114342021093, код МФО 899998, код за ЄДРПОУ 37879164, отримувач: УДКСУ у Верхньорогачицькому районі Херсонської області, в сумі 42341,00 грн.; зобов`язати ДПС підготувати та подати до відповідного органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування ФГ помилково перерахованих податків в рахунок сплати податку на доходи фізичних осіб.
В обґрунтування позову було зазначено, що ФГ протягом лютого 2016 року - вересня 2017 року помилково сплачувало орендну плату та єдиний податок з сільськогосподарських товаровиробників за іншого платника податків - фермерське господарство "ФОБ". Усього було перераховано 42341,00 грн.. 19 грудня 2018 року позивач подав на адресу податкового органу заяву про повернення помилково сплачених коштів шляхом зарахування в рахунок сплати ФГ єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, однак, Управління листом від 03 січня 2019 року №190/10/21-22-53-07 повідомило позивача про те, що не вбачає достатніх законних підстав для повернення помилково сплачених коштів з орендної плати за землю та єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, сплачених за ФГ "ФОБ".
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року позов задоволено.
Не погоджуючись з даним рішенням суду ДПС подало апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим апелянт просив його скасувати та прийняти нове про відмову в задоволені позову.
Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено, що ФГ є юридичною особою, зареєстровано за адресою Запорізька область, Камянсько-Дніпровський район, с.Велика Знам`янка, вул.Коваля, б.12А, засновниками господарства станом на 22 серпня 2019 року є ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , керівником є ОСОБА_3 .
ФГ у 2016 році знаходилось на спецрежимі оподаткування ПДВ, з 2017 року перебуває на загальній системі оподаткування. Позивач орендує земельні ділянки, паї у громадян.
ФГ протягом лютого 2016 року - вересня 2017 року сплачувало орендну плату та єдиний податок за іншого платника податків - ФГ "ФОБ". Усього було перераховано, як стверджує позивач помилково, 42 341 грн.:
- 29 лютого 2016 платіжне доручення №144 на суму - 6968,39 грн. плата за договором оренди за січень 2016 року;
- 28 березня 2016 платіжне доручення №148 на суму - 6968,39 грн. плата за договором оренди землі за лютий 2016 року;
- 29 травня 2016 платіжне доручення №156 на суму - 6968,39 грн. плата за договором оренди землі за квітень 2016 року ;
- 21 червня 2016 платіжне доручення №159 на суму - 6968,39 грн. плата за договором оренди за травень 2016 року ;
- 27 квітня 2016 платіжне доручення №767 на суму - 6968,39 грн. плата за договором оренди за березень 2016 р.;
- 21 вересня 2017 платіжне доручення №978 на суму - 5217,97 грн. плата по договору оренди за 2017 рік за ФГ "ФОБ",
- 28 березня 2016 платіжне доручення №151 на суму - 2281,08 грн. єдиний податок 4 групи за 1 квартал 2016 року.
В платіжних дорученнях (крім доручення № 978) у розділі "призначення платежу" було вказано код ЄДР не позивача, а іншої юридичної особи - фермерського господарства "ФОБ" 34944356.
Фермерське господарство "ФОБ" зареєстровано юридичною особою, засновником є ОСОБА_6 , адреса: АДРЕСА_1 , подає податкові декларації з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності загальною площею 112,57 га.
19 грудня 2018 року позивач подав на адресу Великолепетиського управління Головного управління ДФС у Херсонській області ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі заяву про перерахування помилково сплачених коштів за оренду землі та єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників у сумі 42341 грн. у сплату податку на доходи фізичних осіб. Великолепетиське управління листом від 03 січня 2019 №190/10/21-22-53-07 повідомило ФГ про те, що не вбачає достатніх законних підстав для повернення помилково сплачених коштів з орендної плати за землю та єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, сплачених за ФГ "ФОБ" (код ЄДРПОУ 34944356) у сумі 42 341 грн.
Рішенням Державної фіскальної служби України від 12 березня 2019 року №11557/6/99-99- 12-03-05-15 рекомендовано позивачу разом з ФГ "ФОБ" одночасно подати заяву щодо повернення помилково перерахованих грошових коштів до територіального органу ДФС за місцем адміністрування.
Відмова в поверненні помилково сплачених коштів і стала підставою для звернення з даним позовом до суду.
Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що позивач не був зобов`язаний сплачувати орендну плату та єдиний податок за іншого платника податків, але фактично сплатив орендну плату та єдиний податок в сумі 42341,00 грн., тому суд дійшов висновку про те, що така сплата здійснена позивачем помилково, а тому сплачені кошти підлягали поверненню позивачу (шляхом зарахування в рахунок сплати іншого податку) за поданням відповідача.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції по суті вірними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пп.16.1.4. п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України (далі ПК України), платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до ст.19 ПК України платник податків веде справи, пов`язані зі сплатою податків, особисто або через свого представника. Особиста участь платника податків в податкових відносинах не позбавляє його права мати свого представника, як і участь податкового представника не позбавляє платника податків права на особисту участь у таких відносинах.
Представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та ведення справ, пов`язаних із сплатою податків, на підставі закону або довіреності. Довіреність, видана платником податків - фізичною особою на представництво його інтересів та ведення справ, пов`язаних із сплатою податків, має бути засвідчена відповідно до чинного законодавства.
Таким чином, сплата податку або збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.
В свою чергу, згідно з п.87.7 ст.87 ПК України забороняється будь-яка уступка грошового зобов`язання або податкового боргу платника податків третім особам. Положення п. 87.7 ст. 87 Кодексу не поширюються на випадки, коли гарантами повного та своєчасного погашення грошових зобов`язань платника податків є інші особи, якщо таке право передбачено Кодексом.
Отже, грошове зобов`язання або податковий борг платника податків по податках та зборах може погасити інший суб`єкт господарювання за умови, що такий суб`єкт господарювання є представником платника податку, який діє від імені та за рахунок такого платника.
Позивач зазначав та відповідачем не спростовувалось, що ФГ не є платником орендної плати за землі державної або комунальної власності, ним не подавалась декларація з орендної плати, не сплачувалась орендна плата до місцевого бюджету, оскільки позивач орендував земельні ділянки у громадян - власників цих ділянок, паїв.
При цьому факт сплати орендної плати за іншого платника податків - фермерське господарство "ФОБ", підтверджується відомостями інтегрованої картки ФГ "ФОБ" за спірний період та платіжними документами позивача та не заперечується відповідачем.
Підпунктом 17.1.10 п.17.1 ст.17 ПК України встановлено, що платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до пп.14.1.115 п.14.1 ст.14 ПК України надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату; а відповідно до пп. 14.1.182 п. 14.1 ст. 14 ПК України помилково сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань.
Так, алгоритм дій державних органів та їх взаємовідносини в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань регламентовано статтею 43 Податкового кодексу України, а також Порядком взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженим наказ Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146.
Відповідно до п.43.1. ст.43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Пункт 43.2 статті 43 ПК України передбачає, що у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Разом з тим, ні матеріали справи, ні відмова відповідача, викладена у листі від 03 січня 2019 року №190/10/21-22-53-07, не містять жодних відомостей про наявність у позивача податкового боргу.
Згідно з положеннями п.43.3, 43.4 ст.43 ПК України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.
Позивачем дотримано вказаного порядку та строків.
З огляду на викладене, враховуючи, що позивач не був зобов`язаний сплачувати орендну плату та єдиний податок за іншого платника податків, але фактично сплатив, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що така сплата здійснена позивачем помилково, а тому сплачені кошти підлягали поверненню позивачу (шляхом зарахування в рахунок сплати іншого податку) за поданням відповідача.
З огляду на зазначене, відмова Великолепетиського управління ГУ ДФС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі у задоволенні заяви позивача, викладена в листі від 03 січня 2019 року №190/10/21-22-53-07, є необґрунтованою і такою, що порушує право позивача на повернення помилково сплачених коштів.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що позивачем самостійно визначено, що загальна сума помилково сплачених платежів становить 42 341,00 грн. Судом першої інстанції в мотивувальній та резолютивній (абз.2) частинах також встановлено, що загальна сума помилково сплачених платежів становить 42 341,00 грн..
Водночас, в резолютивній частині (абз.3) судом першої інстанції визначено помилково сплачену ФГ суму у розмірі 42 431,00 грн. (40149, 92 грн.+2281,08 грн.).
Колегія суддів зазначає, що за наслідком перерахунку вказаної суми по наявним у матеріалам справи платіжним дорученням та за даними з інтегрованої картки ФГ "ФОБ" визначено, що загальна сума помилково сплачених платежів становить саме 42341,00 грн..
З аналізу наведеного вбачається, що судом першої інстанції помилково визначено в третьому абзаці резолютивної частини спірного рішення загальну суму, як переплату, а саме 42 431,00 грн. замість вірної суми 42341,00 грн..
Наявність розбіжностей у встановленій сумі помилково сплачених платежів не впливає на правильність висновку суду першої інстанції щодо суті спірних правовідносин, однак є підставою для зміни абзацу 3 резолютивної частини рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року у відповідності до вимог п.3 ч.1 ст.317 КАС України.
За правилами пункту 43.5 статті 43 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) та пункту 8 наведеного Порядку, положення яких перекликаються між собою, контролюючий орган готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Таким чином, повернення з бюджету помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань у випадках, передбачених податковим законодавством, є виключними повноваженнями податкових органів та органів державного казначейства, а тому правильним способом захисту платника в таких обставинах є вимога про зобов`язання органу доходів і зборів до виконання покладених на нього Законом і підзаконними актами обов`язків щодо надання органу казначейства висновку про повернення відповідних сум коштів із відповідного бюджету.
Враховуючи встановлену протиправність відмови у поверненні позивачу сплаченого ним податку та орендної плати за землю, та з метою захисту порушеного права позивача, колегія суддів доходить висновку про необхідність зобов`язання відповідача сформувати подання до Головного управління Державної казначейської служби України в Херсонській області про повернення позивачу помилково сплачених коштів у сумі 42341, 00 грн..
Доводи апеляційної скарги, яким була дана оцінка в мотивувальній частині рішення, ґрунтуються на суб`єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.
Керуючись статтями 308, 309, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі - залишити без задоволення.
Змінити третій абзац резолютивної частини рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року, виклавши його у наступній редакції:
Зобов`язати Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі підготувати та подати до відповідного органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про повернення з бюджету фермерському господарству "Шанс" (71311, вул. Коваля, 12А, с. Велика Знам`янка Кам`янецько-Дніпровського району Запорізької області , код ЄДРПОУ 22157185) помилково сплаченої орендної плати в сумі 40059,92 грн. та єдиного податку в сумі 2281 грн. 08 коп. шляхом зарахування в погашення податку на доходи фізичних осіб фермерського господарства "Шанс" (11010400, бюджетний рахунок 33114342021093, код МФО 899998, код за ЄДРПОУ 37879164, отримувач: УДКСУ у Верхньорогачицькому районі Херсонської області) .
В решті рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів у випадках, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлений 12 червня 2020 року.
Головуючий суддя Федусик А.Г. Судді Бойко А.В. Шевчук О.А.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2020 |
Оприлюднено | 14.06.2020 |
Номер документу | 89792197 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Федусик А.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні