1Справа № 335/8640/18 1-кс/335/2570/2020
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2020 року м. Запоріжжя
Слідчий суддя Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 ,
за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжя клопотання слідчого СУ ГУПН в Запорізькій області ОСОБА_3 погоджене прокурором відділу прокуратури Запорізької області ОСОБА_4 , про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні яке внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12018080000000178 від 14 червня 2018 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 240, ч.2 ст.364 КК України,
ВСТАНОВИВ:
Слідчий СУ ГУПН в Запорізькій області ОСОБА_3 , за погодженням із прокурором відділу прокуратури Запорізької області ОСОБА_4 , звернувся до слідчого судді з клопотанням про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні яке внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12018080000000178 від 14 червня 2018 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 240, ч.2 ст.364 КК України, до дванадцяти місяців, тобто до а саме до 14.12.2020 року.
Досудовим розслідуванням встановлено, що 14.06.2018 до СУ ГУНП в Запорізькій області надійшли матеріали щодо понаднормового видобутку підземних вод, без спеціального дозволу, посадовими особами суб`єктів господарювання різних форм власності, які здійснюють свою діяльність на території Запорізької області, що призвело до тяжких наслідків.
Відповідно до повідомлення про вчинення кримінального правопорушення, за підписом т.в.о. начальника ГВ БКОЗ УСБУ в Запорізькій області полковника ОСОБА_5 встановлено, що управлінням в ході виконання завдань СБ України отримано дані, щодо протиправних дій суб`єктів господарювання різних форм власності, пов`язаних з незаконним видобутком корисних копалин.
Згідно наявних даних, отримано інформацію, щодо порушення діючого законодавства України суб`єктами господарювання різних форм власності в сфері охорони надр, які здійснюють свою діяльність на території Запорізької області.
Так, за наявною інформацією посадові особи суб`єктів господарювання різної форми власності протягом тривалого часу здійснюють незаконний видобуток питних підземних вод (корисні копалини державного значення) без належного оформлення дозвільних документів (спеціальних дозволів на користування надрами) в органах Державної служби геології та надр України, обов`язковість яких передбачено ст.ст.16,19,21 Кодексу України «Про надра».
Відповідно до долученої довідки співробітників ГВ БКОЗ УСБУ в Запорізькій області, з приводу викладених ними у повідомленні про вчинення злочину фактів, ними була проведена перевірка, в ході якої отримано наступні відомості:
Статтею 4 кодексу України «Про надра» встановлено, що надра є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які направлені в прямій або прихованій формі порушують право власності народу України на надра, є недійсними.
Статтею 6 кодексу України «Про надра», корисні копалини за своїм значенням поділяються на корисні копалини загальнодержавного і місцевого значення. Віднесення корисних копалин до корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення здійснюється кабінетом міністрів України за поданням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з Геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр.
Постановою КМУ від 12.12.1994 №827 затверджений Перелік корисних копалин загальнодержавного значення відповідно до якого питні підземні води відносяться до корисних копалин загальнодержавного значення.
Згідно ст.19 кодексу України «Про надра», надра у користування для видобування підземних вод (крім мінеральних) і розробки родовищ торфу надаються без надання гірничого відводу на підставі спеціальних дозволів, крім випадків, передбачених ст.23 кодексу, що видаються після попереднього погодження Радою міністрів АРК, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці та центральним органом виконавчої влади, що реалізує політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до абзацу 1 ст.23 кодексу України «Про надра», землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати підземні води (крім мінеральних)для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.
В ході подальшого досудового розслідування у кримінальному провадженні отримано копії документів, на підставі яких суб`єктам господарювання дозволено здійснювати діяльність, пов`язану з видобутком підземної питної води.
Оглядом зазначених у клопотанні документів, встановлено, що ряд підприємств установ і організацій, значно перевищують добову норму видобутку питних підземних вод, без передбаченого положеннями ст.23 кодексу України «Про надра» спеціальних дозволів, а саме: ВАТ «Токмацький ковальсько-штампувальний завод» (ЄРДПОУ №231584), КП «Підприємство комунальної власності» Енергодарської міської ради (ЄРДПОУ №32166551), ТОВ «Українська водна компанія» (ЄРДПОУ №37689148), ДП «Придніпровська залізниця» (ЄРДПОУ №1073828).
По кримінальному провадженню проведено ряд слідчих (розшукових) дій направлених на встановлення обставин вчиненого кримінального правопорушення, зокрема:
- Отримано відповідь з державного агентства водних ресурсів України, щодо обсягу повноважень агентства; законодавства, яким регулюється видобуток підземної питної води; завірені належним чином копії дозволів на спеціальне водокористування, а також документи на підставі яких, вони були видані;
- Оглянуто документи, додані до відповіді з державного агентства водних ресурсів України, а саме завірені належним чинок копії дозволів на спеціальне водокористування, а також документів на підставі яких, вони були видані;
- Отримано відповідь з державної екологічної інспекції Запорізької області, щодо обсягу повноважень інспекції; законодавства яким регулюється видобуток підземної питної води; повноважень в частині проведення перевірок діяльності суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність пов`язану з видобутком підземної питної води, а також порядку розрахунку завданих незаконним видобутком питної води збитків;
- Отримано відповідь з Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної держаної адміністрації, щодо обсягу повноважень інспекції; законодавства яким регулюється видобуток підземної питної води; повноважень в частині проведення перевірок діяльності суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність пов`язану з видобутком підземної питної води, а також порядку розрахунку завданих незаконним видобутком питної води збитків; отримання суб`єктами господарювання дозволів на спеціальне водокористування за період часу з 01.01.2014 до 04.06.2017 (час до якого на департамент було покладено функції видачі дозволів на спеціальне водокористування).
- Отримано відповідь з Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної держаної адміністрації, щодо переліку суб`єктів господарювання, які станом на 26.07.2018 мають право на спеціальне водокористування (дозвіл на спеціальне водокористування).
- Оглянуто перелік суб`єктів господарювання, які станом на 26.07.2018 мають право на спеціальне водокористування (дозвіл на спеціальне водокористування);
- Отримано відповідь з Державної служби геології та надр України, щодо обсягу повноважень служби; переліку норм закону, якими регулюється видобуток підземних питних вод, а також отримання дозволів, необхідних для здійснення даного виду господарської діяльності;
- Отримано відповідь з ДНВП «Геоінформ України», щодо спеціальних дозволів на користування надрами, наданих підприємствам, зазначеним у листі (перелік підприємств, зазначених у повідомленні про вчинення злочину);
- Оглянуто перелік спеціальних дозволів на користування надрами, наданим у відповідь з ДНВП «Геоінформ України»;
- Допитано у якості свідка ОСОБА_6 (завідувач сектору у Запорізькі області Державного агентства водних ресурсів), яка пояснила, що агентство водних ресурсів займається видачею дозволів на спеціальне водокористування з червня 2017 року і по теперішній час. До цього дані дозволи видавалися департаментом екології в Запорізькій області. Також вона додала, що даний дозвіл необхідний для видобутку підземної питної води у кількості більш ніж 20 кубічних метрів. Також нею було зазначено, що суб`єкти господарювання, котрі здійснюють діяльність пов`язану з видобутком питної підземної води мають подавати звіти її видобутку, а саме звіт за формою 7-гр, котрий подається до ДНВП Геоінформ у м. Києві (звіт видобутку підземних вод), і звіт 2тп водгосп, до Дніпровського басейнового управління водних ресурсів. За вказаними звітами можливо провести аналіз, з приводу видобутку суб`єктами підземної питної води. Також вона додала, що при видобутку підземної води понад 300 кубічних метрів, необхідний спеціальний дозвіл на користування надрами, який видається Державною службою геології України;
- Допитано у якості свідка ОСОБА_7 (начальник відділу з охорони водних ресурсів Державної екологічної інспекції у Запорізькій області), яка зазначила, що до компетенції екологічної інспекції входить функція контролю за видобутком питної підземної води на території Запорізької області. В іншому, остання підтвердила покази ОСОБА_6 в частині звітів і необхідних для здійснення цієї діяльності дозволів. Також вона зазначила, що при наявності вказаних звітів, дозволів і документів на підставі яких вони були видані або сформовані можливо встановити збитки завдані суб`єктами господарювання, при порушенні правил видобутку води;
- Допитано у якості свідка ОСОБА_8 (завідувач сектору охорони водних ресурсів Департаменту екології та охорони природних ресурсів Запорізької обласної адміністрації), яка пояснила, що до червня 2017 року на департамент була покладена функція, щодо видачі суб`єктам господарювання дозволів на спеціальне водокористування. Також вона зазначила про перелік документів, необхідний для цього і пояснила, що всі дозволи і документи, на підставі яких вони видані зберігаються в адміністративній будівлі Департаменту екології і в разі необхідності можуть бути надані до огляду на запит слідчого;
- Проведено тимчасовий доступ до документів ДНВП «Геоінформ України», а саме завірених належним чином копій звітних балансів використання підземних вод за формою 7-ГР за період часу з 01.01.2014 по 31.12.2017;
- Оглянуто завірені належним чином копій звітних балансів використання підземних вод за формою 7-ГР за період часу з 01.01.2014 по 31.12.2017. Проведеним оглядом встановлені звіти наступних суб`єктів господарювання: КП «Райсількомунгосп МРР; Куйбишевський ЕЦВВ КП «Облводоканал» ЗОР; КП «Міськводоканал» ТМР; ГКП ВКГ «Міськводоканал» ПМР; ПрАТ «Запорізький залізорудний комбінат»; ПрАТ «Пологівський Олійноекстракційний завод»; КП «Бердянськводоканал» БМР; Якимівська АП «ВОЖКГ та ПО»; Структурний підрозділ регіональної філії «Придніпровська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» «ЗБМЕ»; КП «Облводоканал» ЗОР Таврійський ЕЦВВ; КП «Облводоканал» ЗОР (м. Василівка); КП «Водоканал» Мелітопольської міської ради Запорізької області; ПАТ «Токмацький ковальсько штампувальний завод».
- Отримано тимчасовий доступ до документів Державної служби геології та надр України, а саме документів на підставі яких, спеціальні дозволи на користування надрами (питною підземною водою), в період часу з 01.01.2014 31.12.2017 були отримані (зупинені, анульовані, тощо);
- Оглянуті документи на підставі яких, спеціальні дозволи на користування надрами (питною підземною водою), в період часу з 01.01.2014 31.12.2017 були отримані (зупинені, анульовані, тощо). Оглядом вказаних документів, встановлені наступні суб`єкти господарської діяльності: КП «Громада Молочанської міської ради»; КП «Чисте місто приморськ»; КП «Бердянськводоканал»; КП «Оріхівський комунальник»; КП «Підприємство комунальної власності» Енергодарської міської ради; КП «Міськводоканал ТМР; КП «Бердянськводоканал» БМР; КП «Облводоканал» ЗОР; Підприємство з іноземними інвестиціями у формі ЗАТ «Запорізький залізорудний комбінат».
- Отримано тимчасовий доступ до документів відділу водокористування та обліку вод по запорізькій області Міжрегіонального офісу захисних масивів Дніпровських водосховищ, а саме до завірених належним чином копій звітів 2ТП водгосп, поданих суб`єктами господарювання за період часу з 01.01.2014 31.12.2017;
- Оглянуто завірені належним чином копії звітів 2ТП водгосп, поданих суб`єктами господарювання за період часу з 01.01.2014 31.12.2017;
- Отримано тимчасовий доступ до документів Державної екологічної інспекції в Запорізькій області, а саме завірених належним чином копій матеріалів перевірок суб`єктів господарювання, котрі здійснюють діяльність пов`язану з видобутком підземної питної води, за період часу з 01.01.2014 31.12.2017;
- Оглянуто завірені належним чином копії матеріалів перевірок суб`єктів господарювання, котрі здійснюють діяльність пов`язану з видобутком підземної питної води, за період часу з 01.01.2014 31.12.2017;
- За результатами перевірки Державній екологічній інспекції у Запорізькій області доручено проведення підрахунку суми завданих матеріальних збитків, однак згідно відповіді інспекції, відсутні правові підстави такого підрахунку, а питання, щодо приналежності питної води, що видобувається до корисних копалин загальнодержавного значення інспекцією не розглядаються.
- Отримана відповідь Державної екологічної інспекції у Запорізькій області стосовно неможливості проведення перевірки ВАТ «Токмацький ковальсько-штампувальний завод» (ЄРДПОУ №231584), КП «Підприємство комунальної власності» Енергодарської міської ради (ЄРДПОУ №32166551), ТОВ «Українська водна компанія» (ЄРДПОУ №37689148), ДП «Придніпровська залізниця» (ЄРДПОУ №1073828) у зв`язку з відсутністю відомостей, щодо фактичного видобування води на час проведення перевірки.
- Отримані відповіді на запити до Департаменту екології та природних ресурсів ЗОДА та Державної служби геології та надр України, відповідно до яких підземні води являються корисними копалинами загальнодержавного значення.
12.12.2019 слідчим суддею Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя винесена ухвала (справа №335/8640/18 1-кс/335/8537/2019) про продовження строку досудового розслідування кримінального провадження №12018080000000178 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 240, ч.2 ст.364 КК України на шість місяців, тобто до 14.06.2020.
Після отримання зазначеної ухвали органом досудового розслідування було проведено ряд слідчих (розшукових) заходів, а саме:
- Направлено запит до ГУ ДПС в Запорізькі області, з метою встановлення всіх відкритих рахунків підприємств, які здійснюють діяльність щодо видобутку та використання підземних вод;
- Направлено запит до ГУ ПФУ в Запорізькі області з метою встановлення переліку працівників які зареєстровані на підприємствах які здійснюють діяльність щодо видобутку та використання підземних вод;
- Направлено додатковий запит до ДНВП «Геоінформ України», з метою встановлення повного переліку СГД, які здійснюють діяльність щодо видобутку та використання підземних вод, а також періоду отримання та терміну дії дозволу;
- Направлені запити с порядку ст. 93. КПК України до КП «ПКВ» Енергодарської міської ради, ПАТ «Токмацький ковальско-штпмпувальний завод», ДП «Придніпровська залізниця», з метою отримання переліку інформації та документів, які засвідчують видобуток, використання підземних вод підприємством;
- Підготовлені та направлені повістки до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області на допит свідків.
На теперішній час до органу досудового розслідування не надійшли матеріали, (відповіді на запити), а також не представилось можливим провести ряд слідчих (розшукових) дій у зв`язку з введенням в країни карантинних заходів пов`язаних з розповсюдженням пандемії вірусу «COVID-19».
Також внаслідок складності провадження, досудове розслідування неможливо закінчити у зазначений строк, та для цього потрібно провести ряд процесуальних та слідчих дій, а саме:
1. Отримати всі необхідні відповіді на направлені запити, на підставі яких провести детальний аналіз отриманої інформації;
2. Встановити та провести допити свідків скоєння правопорушень посадових осіб підприємств пов`язаних з видобутком та використанням підземних вод;
3. Отримати тимчасові доступи до СГД, які проводять видобуток та використання підземних вод з метою отримання переліку документів для встановлення підтвердження або спростування факту порушень діючого законодавства;
4. Допитати посадових осіб суб`єктів господарської діяльності відносно яких проводиться перевірка за обставинами незаконного видобутку корисних копалин загально державного значення;
5. За наявними матеріалами призначити і отримати висновок судової екологічної експертизи;
6. Виконати в повному обсязі інші вказівки надані процесуальним керівником в порядку ст.36 КПК України.
Зазначені слідчі та процесуальні дії не було проведено раніше, оскільки під час розслідування проведена значна кількість слідчих (розшукових) дій, за результатами яких виникла потреба у проведенні додаткових та нових слідчих розшукових дій.
Отже, строк досудового розслідування по кримінальному провадженню 12018080000000178 закінчується 14.06.2020, однак завершити досудове слідство до вказаного строку не представляється можливим, у зв`язку із особливою складністю кримінального провадження, необхідністю дослідити та перевірити всі обставини кримінального правопорушення, у зв`язку з чим необхідно виконати ряд процесуальних дій, проведення та завершення яких потребує додаткового часу, у зв`язку із чим, старший слідчий звернувся до слідчого судді із вказаним клопотанням.
Слідчий підтримав подане клопотання надавши відповідну заяву.
Слідчий суддя, перевіривши надані матеріали клопотання та дослідивши додані докази, приходить до висновку, що клопотання слід задовольнити частково з наступних підстав.
Відповідно до ст. 2 КПК України, завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
Згідно з ч.1 ст. 294 КПК України, якщо досудове розслідування злочину або кримінального проступку до моменту повідомлення особі про підозру неможливо закінчити у строк, зазначений в абзаці другому частини першої статті 219 цього Кодексу, вказаний строк може бути неодноразово продовжений слідчим суддею за клопотанням прокурора або слідчого, погодженого з прокурором, на строк, встановлений пунктами 1-3 частини другої статті 219 цього Кодексу.
Відповідно до абз.2 ч.1 ст. 219 КПК України строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить: 1) шість місяців - у кримінальному провадженні щодо кримінального проступку; 2) дванадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо злочину невеликої або середньої тяжкості; 3) вісімнадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Відповідно до ст. 12 КК України, злочин, передбачений ч.2 ст.364 КК України є тяжким злочином, злочин, передбачений ч.2 ст.240 КК України є злочином середньої тяжкості.
Тобто у зазначеному провадженні в силу ч.1 ст. 294 КПК України строк досудового розслідування може бути неодноразово продовжений слідчим суддею за клопотанням прокурора або слідчого, погодженого з прокурором, на строк 18 місяців .
12.12.2019 слідчим суддею Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя винесена ухвала (справа №335/8640/18 1-кс/335/8537/2019) про продовження строку досудового розслідування кримінального провадження №12018080000000178 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 240, ч.2 ст.364 КК України на шість місяців, тобто до 14.06.2020.
Відповідно до п. 5 ст. 294 КПК України, клопотання про продовження строку досудового розслідування подається не пізніше п`яти днів до спливу строку досудового розслідування, встановленого статтею 219 цього Кодексу.
Згідно частини 1статті 295-1 КПК України у випадках, передбаченихст. 294 цього Кодексу, продовження строку досудового розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, постановленої за відповідним клопотанням прокурора або слідчого.
Зважаючи, що матеріалами клопотання підтверджується вагомість наявних доказів для встановлення наявності події кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.240, ч. 2 ст. 364 КК України, однак завершення досудового розслідування до 14.12.2019 року об`єктивно неможливе, оскільки необхідно провести та завершити ряд слідчих дій зазначених у клопотанні, з врахуванням складності кримінального провадження, великого обсягу проведення слідчих дій, строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12018080000000178, слід продовжити.
Згідно ч. 1ст. 28 КПК України, під час кримінального провадження кожна процесуальна дія або процесуальне рішення повинні бути виконані або прийняті в розумні строки.
Згідно з ч. 2 ст. 295-1 КПК України, до клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими прокурор, слідчий обґрунтовує доводи клопотання, а також витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження, в рамках якого подається клопотання. При цьому слідчий, прокурор зобов`язані зазначити у відповідному клопотанні найкоротший строк, достатній для потреб досудового розслідування.
З урахуваннямтих обставин,що зазначеніу клопотанніслідчі дії,які слідпровести укримінальному провадженні,як-то,здійснення запитів,допитів,тимчасових доступів,можливо одночасноіз призначеннямта проведеннямекспертиз,слідчий суддядійшов висновкупро те,що продовженнястроку досудовогорозслідування нашість місяцівбуде достатнімдля отриманнядоказів покримінальному провадженню,а томуклопотання слідчогоналежить задовольнитичастково іпродовжити строкдосудового розслідуванняна шістьмісяців,тобто до14.12.2020року.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 294-295-1,372,376 КПК України, слідчий суддя,-
УХВАЛИВ:
Клопотання слідчого СУ ГУПН в Запорізькій області ОСОБА_3 погоджене прокурором відділу прокуратури Запорізької області ОСОБА_4 , про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні яке внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12018080000000178 від 14 червня 2018 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 240, ч.2 ст.364 КК України задовольнити частково.
Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні, яке внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12018080000000178 від 14 червня 2018 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 240, ч.2 ст.364 КК України, на шість місяців, тобто до 14.12.2020 року.
В решті частині клопотання відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2020 |
Оприлюднено | 09.02.2023 |
Номер документу | 89808230 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування |
Кримінальне
Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя
Рибалко Н. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні