ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 червня 2020 року ЛуцькСправа № 140/5383/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Костюкевича С.Ф.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Західноукраїнська Бізнес-Ліга до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Західноукраїнська Бізнес-Ліга (надалі - ТзОВ Західноукраїнська Бізнес-Ліга , товариство, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2019 року №1421308/36699181, від 27.12.2019 року №1421313/36699181, від 27.12.2019 року №1421306/36699181, від 27.12.2019 року №21421309/36699181, від 27.12.2019 року №1421315/36699181, від 27.12.2019 року №1421312/36699181, від 27.12.2019 року №1421335/36699181, від 27.12.2019 року №1421314/36699181, від 27.12.2019 року №1421311/36699181, від 27.12.2019 року №1421307/36699181, від 27.12.2019 року №1421310/36699181, від 27.12.2019 року №1421337/36699181, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №16 від 18.11.2019 року, №17 від 19.11.2019 року, №20 від 20.11.2019 року, №21 від 22.11.2019 року, №22 від 25.11.2019 року, №23 від 26.11.2019 року, №24 від 26.11.2019 року, №26 від 27.11.2019 року, №27 від 27.11.2019 року, №28 від 28.11.2019 року, №29 від 29.11.2019 року, №35 від 30.11.2019 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем при здійсненні господарських операцій з поставки товару (піддони дерев`яні) у відповідності до договорів поставки, позивачем складено податкові накладні, які були надіслані для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних (ЄРПН). Однак відповідно до квитанцій реєстрація податкових накладних зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), оскільки податкові накладні відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . За результатами опрацювання запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач зазначає, що надав всі необхідні документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій та надав контролюючому органу відповідні пояснення та доповнення до них.
Проте, податковий орган прийняв оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Позивач звертає вказує на те, що в оскаржуваних рішеннях не зазначено, якими мотивами керувався податковий орган, вважаючи, що надані документи не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних. На думку позивача, відповідачем порушено вимоги підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки в квитанції про реєстрацію податкових накладних/розрахунку вказано, на підставі якого саме критерію оцінки ступеня ризиків було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних, проте не зазначено, які саме копії документів (за вичерпним переліком) пропонується надати позивачу, які були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
В свою чергу, подані позивачем копії документів підтверджують реальність здійснення господарських операцій, по яких складено податкові накладні, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складання вони не містять та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію вказаних податкових накладних.
На підставі наведеного просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 13.04.2020 року прийнято дану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України) ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Відповідач 04.05.2020 року подав відзив у якому вказав, що контролюючим органом правомірно сформовано оскаржувані рішення, а відтак просив суд в позові відмовити повністю.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає до повного задоволення, враховуючи наступне.
Частина 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Судом встановлено, що ТзОВ Західноукраїнська Бізнес-Ліга виписано податкові накладні №16 від 18.11.2019 на загальну суму 86 292,00 грн., №17 від 19.11.2019 на загальну суму 74 786,40 грн., №20 від 20.11.2019 на загальну суму 74 786,40 грн., №21 від 22.11.2019 на загальну суму 74 786,40 грн., №22 від 25.11.2019 на загальну суму 86 292,00 грн., №23 від 26.11.2019 на загальну суму 83 754,00 грн., №28 від 28.11.2019 на загальну суму 70 387,20 грн. (взаємовідносини з ТзОВ МАГНЕТІК-ГРУП ), №24 від 26.11.2019 на загальну суму 5 400,00 грн. (взаємовідносини з ТзОВ Волинське багатопрофідьне підприємство ), №26 від 27.11.2019 на загальну суму 5 100,00 грн. (взаємовідносини з ТзОВ ВІО ПРОДУКТ ), №27 від 27.11.2019 на загальну суму 35 700,84 грн., №29 від 29.11.2019 на загальну суму 83 301,96 грн. (взаємовідносини з ТзОВ ДАРЛІСАД ), №35 від 30.11.2019 на загальну суму 1950,00 грн. (взаємовідносини з ТзОВ ТАЙМ-ІНВЕСТ ), які надіслано до ДПС для реєстрації в ЄРПН.
Відповідно до квитанцій реєстрація зазначених податкових накладних була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), у зв`язку із тим, що вказані податкові накладні відповідають вимогам підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку .
У квитанціях також було запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Для підтвердження реєстрації податкових накладних ТзОВ Західноукраїнська бізнес-ліга подано до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а також ряд документів, однак на думку контролюючого органу позивачем не надано усіх необхідних копій документів відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову у реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН.
У свою чергу, комісією ГУ ДПC у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, з підстав ненадання платником податку копій документів,.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Як зазначено у пункті 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 (далі - Постанова № 117), яка набрала чинності з 22.03.2018, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій); Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок розгляду скарг).
Згідно з пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Пунктом 2 Порядку № 117 передбачено, що терміни вживаються у такому значенні:
моніторинг - сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та. аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства;
критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик;
ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а/б пункту 185.1 статті 185, підпункту а/б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності, уникнення, платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку (пункт 5 Порядку зупинення реєстрації).
Так, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 6 Порядку зупинення реєстрації).
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку зупинення реєстрації).
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції. При чому, відповідність платника податку критеріям ризиковості зумовлює безумовне зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 12 Порядку зупинення реєстрації у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 13 Порядку зупинення реєстрації).
Як уже було встановлено судом, ТзОВ Західноукраїнська Бізнес-Ліга було складено податкові накладні:
№16 від 18.11.2019 року, на загальну суму 86 292,00 грн., з податком на додану вартість, та направлено 02.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 03.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 18.11.2019 №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№17 від 19 листопада 2019 року, на загальну суму 74 786,40 грн. з податком на додану вартість та направлено 02.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 03.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 19.11.2019 №17 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№20 від 20.11.2019 року, на загальну суму 74 786,40 грн. з податком на додану вартість та направлено 05.12.019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 06.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 20.11.2019 №20 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№21 від 22.11 2019 року, на загальну суму 74 786,40 грн. з податком на додану вартість та направлено 13.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 13.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.11.2019 №21 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№22 від 25.11.2019 року, на загальну суму 86 292,00 грн. з податком на додану вартість та направлено 13.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 13.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.11.2019 №22 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№23 від 26.11.2019 року, на загальну суму 83 754,00 грн. з податком на додану вартість; та направлено 13.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 13.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 26.11.2019 №23 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№24 від 26.11.2019 року, на загальну суму 5 400,00 грн. з податком на додану вартість та направлено 13.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 13.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 26.11.2019 №24 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№26 від 27.11.2019 року, на загальну суму 5 100,00 грн. з податком на додану вартість та направлено 09.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 09.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 27.11.2019 №26 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№27 від 27.11.2019 року, на загальну суму 35 700,84 грн. з податком на додану вартість та направлено 13.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 02.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 27.11.2019 №27 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№28 від 28.11.2019 року, на загальну суму 70 387,20 грн. з податком на додану вартість та направлено 13.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 13.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 28.11.2019 №28 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№29 від 29.11.2019 року, на загальну суму 83 301,96 грн. з податком на додану вартість та направлено 13.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 13.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.11.2019 №29 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
№35 від 30.11.2019 року, на загальну суму 1950 ,00 грн. з податком на додану вартість та направлено 09.12.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції, яка з`явилася в електронному кабінеті 09.12.2019 року вказану податкову накладну було прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.11.2019 №35 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам лп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
Так, у пункті 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку та здійснення операцій від 07.08.2019 року зазначено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
керівник платника податку та/або головний бухгалтер, та/або особа, що має право підпису, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстровані (перереєстровані) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України";
платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
в органах ДФС наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування.
Проте, зі змісту вказаних квитанцій неможливо встановити, якому конкретно з вищенаведених критеріїв, що зазначені у підпункті 1.6, відповідає платник, у квитанції не вказано конкретний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Лише запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію.
Однак, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 14 Порядку №117, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Суд вважає за необхідне зазначити, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Отже, зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом ДФС, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а відтак, є неправомірним.
Аналогічні правові висновки Верховного Суду викладено у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18, від 21.05.2019 у справі № 815/2791/18, від 09.07.2019 у справі №140/2093/18, 30.07.2019 у справі №320/6312/18, 20.11.2019 у справі №560/279/19.
Відповідно до пункту 14 Порядку зупинення реєстрації перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 15 Порядку зупинення реєстрації).
Згідно з пунктом 18 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Як передбачено пунктом 20 Порядку зупинення реєстрації зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства (пункт 21 Порядку зупинення реєстрації).
Як встановлено судом та не заперечується відповідачами, на виконання вимог пунктів 14, 15 Порядку № 117, позивач на підтвердження реальності здійснення господарської операції по ПН/РК, подав до контролюючого органу документи щодо здійснення господарських операцій по вказаних податкових накладних.
Так, 21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №16 від 18.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію прибуткової накладної №ПН-0000279 від 18 листопада 2019 року, копію товарно-транспортної накладної №Р0141 від 18 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019, копію договору поставки №01- 07/19-08 від 01 липня 2019 року, копію договору поставки №01/02/19 від 01 лютого 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000209 від 18 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН-126 від 18 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної № РН-0000209 від 18 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №233 від 03 грудня 2019 року, копію платіжного доручення №227 від 29 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №217 від 22 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №16.
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №17 від 19 листопада 2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію прибуткової накладної №ПН-0000280 від 19 листопада 2019 року, копію товарно-транспортної накладної №Р0142 від 19 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019, копію договору поставки №01- 07/19-08 від 01 липня 2019 року, копію договору поставки №01/02/19 від 01 лютого 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000210 від 19 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН-127 від 19 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної № РН-0000210 від 19 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №233 від 03 грудня 2019 року, копію платіжного доручення №227 від 29 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №217 від 22 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №17;
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №20 від 20.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №3 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію прибуткової накладної №ПН-0000281 від 20 листопада 2019 року, копію товарно-транспортної накладної №Р0143 від 20 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019, копію договору поставки №01- 07/19-08 від 01 липня 2019 року, копію договору поставки №01/02/19 від 01 лютого 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000211 від 20 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН-128 від 20 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної №РН-0000211 від 20 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №233 від 03 грудня 2019 року, копію платіжного доручення №227 від 29 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №217 від 22 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №20;
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №21 від 22.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію прибуткової накладної №ПН-0000282 від 22 листопада 2019 року, копію товарно-транспортної накладної №Р0144 від 22 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019, копію договору поставки №01- 07/19-08 від 01 липня 2019 року, копію договору поставки №01/02/19 від 01 лютого 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000213 від 22 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН-129 від 22 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної № РН-0000213 від 22 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №233 від 03 грудня 2019 року, копію платіжного доручення №227 від 29 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №217 від 22 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №21;
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №22 від 25.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №5 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію прибуткової накладної №ПН-0000283 від 25 листопада 2019 року, копію товарно-транспортної накладної №Р0145 від 25 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019, копію договору поставки №01- 07/19-08 від 01 липня 2019 року, копію договору поставки №01/02/19 від 01 лютого 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000214 від 25 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН-130 від 25 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної № РН-0000214 від 25 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №233 від 03 грудня 2019 року, копію платіжного доручення №227 від 29 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №217 від 22 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №22;
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №23 від 26.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №6 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію прибуткової накладної №ПН-0000284 від 26 листопада 2019 року, копію товарно-транспортної накладної №Р0147 від 26 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019, копію договору поставки №01- 07/19-08 від 01 липня 2019 року, копію договору поставки №01/02/19 від 01 лютого 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000216 від 26 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН-131 від 26 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної №РН-0000216 від 26 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №233 від 03 грудня 2019 року, копію платіжного доручення №227 від 29 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №217 від 22 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів,було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №23;
23.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №24 від 26.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію рахунку-фактури б/н від 01 листопада 2019 року, копію договору оренди приміщення від 01 січня 2019року, копію акту №ОУ-0000180 здачі-прийняття робіт (надання послуг), копію платіжного доручення №250 від 26 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 23 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №24;
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №26 від 27 листопада 2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №10 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію прибуткової накладної №ПН-0000289 від 27 листопада 2019 року, копію договору поставки №26/11/2019 від 26 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №8 від27 грудня 2019 року, копію договору поставки №01/0219 від 01 лютого 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000217 від 27 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000132 від 27 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної №РН-0000217 від 27 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №26;
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №27 від 27.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено N28 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію рахунку-фактури №СФ-0000215 від 25 листопада 2019 року, копію договору поставки №04/11/2019 від 04 листопада 2019 року, копію договору поставки N201/02/2019 від 01 лютого 2019 року, копію платіжного доручення N21455 від 27 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №22 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №27;
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №28 від 28.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №7 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію прибуткової накладної №ПН-0000285 від 28 листопада 2019 року, копію товарно-транспортної накладної №Р0148 від 28 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019, копію договору поставки №01- 07/19-08 від 01 липня 2019 року, копію договору поставки №01/02/19 від 01 лютого 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000218 від 28 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН- 0000133 від 28 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної №РН-0000218 від 28 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №233 від 03 грудня 2019 року, копію платіжного доручення №227 від 29 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №217 від 22 листопада 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №28;
21.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №29 від 29.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №9 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію рахунку-фактури №СФ-0000215 від 25 листопада 2019 року, копію договору поставки №04/11/2019 від 04 листопада 2019 року, копію договору поставки №01/02/2019 від 01 лютого 2019 року, копію прибуткової накладної №ПН-0000286 від 29 листопада 2019 року, копію товарно-транспортної накладної №Р014б від 29 листопада 2019 року, копію платіжного доручення №1507 від 13 грудня 2019 року, копію видаткової накладної №РН-0000215 від 29 листопада 2019 року, копію видаткової накладної №РН- 0000134 від 29 листопада 2019 року, копію сертифікату відповідності до накладної № РН-0000215 від 29 листопада 2019 року, копію акту звірки взаєморозрахунків станом на 31.12.2019. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів, було отримано квитанцію №2 від 21 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №29;
23.12.2019 року для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №35 від 30.11.2019 року було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: копію договору оренди нежитлового приміщення №02-4/01/19 від 02 січня 2019 року, копію акту №ОУ-0000183 здачі- прийняття робіт (надання послуг), копію платіжного доручення №4146 від 28 грудня 2019 року. На підтвердження отримання ГУ ДПС у Волинській області вищевказаних документів,було отримано квитанцію №2 від 23 грудня 2019 року. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №35.
Проте, комісія ГУ ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, розглянувши ці документи, прийняла рішення про відмову у реєстрації вказаних накладних від 27.12.2019 року №1421308/36699181, від 27.12.2019 року №1421313/36699181, від 27.12.2019 року №1421306/36699181, від 27.12.2019 року №21421309/36699181, від 27.12.2019 року №1421315/36699181, від 27.12.2019 року №1421312/36699181, від 27.12.2019 року №1421335/36699181, від 27.12.2019 року №1421314/36699181, від 27.12.2019 року №1421311/36699181, від 27.12.2019 року №1421307/36699181, від 27.12.2019 року №1421310/36699181, від 27.12.2019 року №1421337/36699181.
З даного приводу суд зазначає, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. Податковим органом лише запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію, без уточнення їх переліку.
При цьому, на думку суду, подані позивачем для реєстрації податкової накладної документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, та підтверджують факт здійснення господарської операції. Разом з тим, Комісія не зважаючи на надіслані позивачем документи, прийняла оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів. Які саме документи було враховано, а які ні в рішенні комісії також не зазначено.
У свою чергу, зміст оспорюваного рішення, відзиву на позовну заяву дає підстави стверджувати, що комісія ГУ ДПС у Волинській області, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведеної господарської операції та не визначала документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарської операції з урахуванням їх змісту і обсягу.
Суд зазначає, що загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. У разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
На думку суду, у позивача були наявні документи достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, з огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28.10.2019 касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).
Відтак суд приходить до висновку, що прийняття відповідачем 1 оскаржуваних рішень з підстав неподання позивачем первинних документів є неправомірним.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, відповідач 1 не довів правомірності рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.12.2019 року №1421308/36699181, від 27.12.2019 року №1421313/36699181, від 27.12.2019 року №1421306/36699181, від 27.12.2019 року №21421309/36699181, від 27.12.2019 року №1421315/36699181, від 27.12.2019 року №1421312/36699181, від 27.12.2019 року №1421335/36699181, від 27.12.2019 року №1421314/36699181, від 27.12.2019 року №1421311/36699181, від 27.12.2019 року №1421307/36699181, від 27.12.2019 року №1421310/36699181, від 27.12.2019 року №1421337/36699181 про відмову в реєстрації податкових накладних №16 від 18.11.2019 року, №17 від 19.11.2019 року, №20 від 20.11.2019 року, №21 від 22.11.2019 року, №22 від 25.11.2019 року, №23 від 26.11.2019 року, №24 від 26.11.2019 року, №26 від 27.11.2019 року, №27 від 27.11.2019 року, №28 від 28.11.2019 року, №29 від 29.11.2019 року, №35 від 30.11.2019 року, а тому позовні вимоги в цій частині є підставними та підлягають задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 2, 10 часини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Так, пунктом 28 Порядку №117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарської операції по поданій податковій накладній. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно до статті 8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенство права.
Принцип верховенства права сформувався як інструмент протидії свавіллю держави, що виявляється в діях її органів як у цілому, так і окремих із них. Верховенство права - це розуміння того, що верховна влада, держава та її посадові особи мають обмежуватися законом.
У судовому рішенні Європейського суду з прав людини у справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988 (скарга №10465/83) зазначено, що серед вимог, які суд визначив як такі, що випливають з фрази передбачено законом, є наступні: будь-яка норма не може вважатися законом, якщо вона не сформульована з достатньою точністю так, щоб громадянин самостійно або, якщо знадобиться, з професійною допомогою міг передбачити з часткою ймовірності, яка може вважатися розумною в даних обставинах, наслідки, які може спричинити за собою конкретну дію; фраза передбачено законом не просто відсилає до внутрішнього права, але має на увазі і якість закону, вимагаючи, щоб останній відповідав принципу верховенства права. У внутрішньому праві повинні існувати певні заходи захисту проти свавільного втручання публічної влади у здійснення прав; закон, який передбачає дискреційні повноваження, сам по собі не є несумісним з вимогами передбачуваності за умови, що дискреційні повноваження та спосіб їх здійснення вказані з достатньою ясністю для того, щоб з урахуванням правомірності мети зазначених заходів забезпечити індивіду належний захист від свавільного втручання влади. Крім того, згідно пунктом 65 вказаного рішення Суду, втручання повинно бути зумовлено досягненням правомірної цілі.
Також Європейський суд з прав людини вказує, що у відповідності зі сформованою практикою Суду, під поняттям необхідності мається на увазі, що втручання відповідає якій-небудь нагальній суспільній потребі і що воно пропорційно законній меті. При визначенні того, чи є втручання необхідним у демократичному суспільстві, Суд враховує, що за державами - учасницями Конвенції залишається певна свобода розсуду.
Європейський суд з прав людини у пунктом 50 рішення від 13.01.2011 у справі Чуйкіна проти України (заява №28924/04) констатував: що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд, в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975 у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the United Kingdom), пп.28 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, пунктом 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, пунктом 25, ECHR 2002-II).
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів, а тому вважає, що покладання на відповідача 2, як на єдину уповноважену на такі дії особу, обов`язку зареєструвати вказану податкову накладну в ЄРПН, не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
На підставі зазначеного, а також з огляду на ту обставину, що відповідачами будь-які підставні та правомірні зауваження до поданих позивачем документів не висловлено, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, подані ТзОВ Західноукраїнська Бізнес-Ліга .
Водночас, на аргумент представника відповідачів у відзиві на позовну заяву про неможливість встановлення реєстраційної суми на електронному рахунку позивача в системі електронного адміністрування ПДВ на момент прийняття рішення судом в даній справі, то суд вважає за необхідне зазначити, що перевірка таких сум законодавцем не ставиться як умова для реєстрації на підставі рішення суду податкових накладних, реєстрація яких була зупинена. Крім того, перевірка наявності суми ПДВ відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України здійснюється після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі, тоді як у квитанціях невідповідність реєстраційної суми на електронному рахунку позивача сумі, зазначеній у відповідних податкових накладних, не встановлено.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов ТзОВ Західноукраїнська Бізнес-Ліга необхідно задовольнити повністю.
Крім того, відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області та ДПС України судовий збір пропорційно до розміру задоволених вимог по 12 612 грн. з кожного
Керуючись статтями 242, 243, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.12.2019 року №1421308/36699181, від 27.12.2019 року №1421313/36699181, від 27.12.2019 року №1421306/36699181, від 27.12.2019 року №21421309/36699181, від 27.12.2019 року №1421315/36699181, від 27.12.2019 року №1421312/36699181, від 27.12.2019 року №1421335/36699181, від 27.12.2019 року №1421314/36699181, від 27.12.2019 року №1421311/36699181, від 27.12.2019 року №1421307/36699181, від 27.12.2019 року №1421310/36699181, від 27.12.2019 року №1421337/36699181.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю Західноукраїнська Бізнес-Ліга податкові накладні №16 від 18.11.2019 року, №17 від 19.11.2019 року, №20 від 20.11.2019 року, №21 від 22.11.2019 року, №22 від 25.11.2019 року, №23 від 26.11.2019 року, №24 від 26.11.2019 року, №26 від 27.11.2019 року, №27 від 27.11.2019 року, №28 від 28.11.2019 року, №29 від 29.11.2019 року, №35 від 30.11.2019 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Західноукраїнська Бізнес-Ліга судовий збір у розмірі 12 612 грн. (дванадцять тисяч шістсот дванадцять гривень).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Західноукраїнська Бізнес-Ліга судовий збір у розмірі 12 612 грн. (дванадцять тисяч шістсот дванадцять гривень).
Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариства з обмеженою відповідальністю Західноукраїнська Бізнес-Ліга (43024, Волинська область, місто Луцьк, проспект Соборності, будинок 30, код ЄДРПОУ 36699181).
Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 43143484).
Відповідач: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Головуючий-суддя С.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2020 |
Оприлюднено | 17.06.2020 |
Номер документу | 89836299 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні